Adinsx: Megane Electric EV60-220 Techno. GT205 de deur uit. Update: Spontane EV-trip naar Cote d'Azur!

adinsx zei:
Zover kwam ik inmiddels ook Nico, alleen dat treingewicht. Waar komt dat nou vandaan? RDW kentekencheck geeft niet dat gewicht. Al vind ik het wel op veel fora terug, dus je verhaal klopt zeker FAst. Echt iets om op te letten in te toekomst.

Oh, of de getallen qua waarde kloppen voor deze Megane weet ik niet. Wel dat de Megane dTi van mijn broer en de Grand Scenic van mijn schoonouders hetzelfde 'probleem' hebben. Je gaat vrij vlot over de TTM heen. Ik ken dat niet zo van andere merken.

adinsx zei:
Tot slot, einde van de maand examen voor het BE-papiertje. Moet ook vast goed komen. (y)

Slim.
Ik heb 'm ondertussen voor de huidige combi niet nodig, maar heb er toch wel wat van opgestoken. En waarschijnlijk zit de volgende combi wel weer boven de 3500kg.

adinsx zei:
Jep, we zijn er zeker blij mee hoe goed de caravan na 5,5 jaar nog is. Van binnen nergens dingen beschadigd, buitenzijde eveneens deuk en krasvrij.
Het kunststof aan de voorzijde boven de disselbak is wel gelig hoor, en daar baal ik wel van. Ok, je doet er niets aan het zijn nou eenmaal verschillende soorten kunststof. Op deze foto is het wat beter (oogt zelfs erger dan het is) te zien. Vooral het verschil met de disselbak is er wel. Al moet ik zeggen, na kleien en waxen lijkt het gelige weer wat minder te zijn geworden.

Sorry, heb de laatste bladzijden niet heel nauwkeurig doorgelezen, maar heb je al Dasty geprobeerd op dat gelige kunstof?

Bij de Hobby uit '92 was het kunststof ook geel verkleurd, maar rondje Dasty deed wonderen!

Treingewicht is een soort technisch maximum wat het hele stel )auto incl belading + aanhanger incl belading) mag wegen om bak / motor ... niet teveel te belasten. Daarnaast is er een grens van 1.500kg op de trekhaak.

Bij de Franse merken doen ze dat dus zo.

Hoe het wettelijk of verzekeringstechnisch (best belangrijk) zit weet ik zo niet

De nieuwe Scenic heeft het probleem ook weer. Mag een bijna idiote 1850 kg trekken (400 kg meer dan het leeggewicht). Maar ga je terugrekenen, dan mag dat alleen als het leeggewicht van de auto met maximaal 220kg wordt vermeerderd. Gaan de vloeistoffen dus nog vanaf, mag de bestuurder nog net plaatsnemen... In praktijk mag de nieuwe Scenic dus eerder 1300 tot 1500 kg trekken. Niet verkeerd, maar ook niet meer zo bijzonder.

@Boppie
Ga morgen eens in de deurstijl neuzen. Het klinkt me ergens wel bekend, en na wat zoekwerk vanmiddag kwam ik inderdaad op de 'Franse tactiek' uit.
Goed om met de opvolger dus rekening mee te houden. Of het nou een Octavia, Leon of heel wat anders wordt.

@Rembrandt
Is voor deze combinatie ook niet nodig, maar ik wilde hem altijd al eens halen. Toch handig om te hebben, en inderdaad om even wat op te frissen.
Onlangs parkeerde ik de hut wel in één keer bochtje linksom in het parkeervak strak naast een stapel stenen. Dus volgens de buurman die buiten stond toe te kijken was ik wel geslaagd. Laatste vrijdag van januari in ieder geval om 08.00 uur melden, vijf lesuren en dan examen meen ik. Is zo'n vast pakket. Oh, en € 450,- o.i.d. aftikken...

@JoostM
Hmm... apart. Het lijkt me echt in het kunststof getrokken, maar het is het proberen waard. Dasty staat hier uiteraard, dan maar een nieuwe waxlaag erover daarna (y)

@FAst
Ik meen vanmiddag gelezen te hebben dat het overschrijden van het treingewicht niet wettelijk verboden is. Verzekeringstechnisch nog wel de moeite waard om uit te zoeken. Dank dus voor de tip.

@Velthuis
Idioot is het inderdaad. En meer merken doen er aan mee. 1700-1800 kg, het gaat nergens over. Als ik 1500 achter de Mégane knoop komt het ook niet goed naar mijn idee met dat torretje voorin.

Oh, en wat betreft de opvolger. De facelift Octavia aardig uitgezocht vanuit de prijslijst wat betreft opties. Prio 1, 2 en 3 gegeven, prijzen op een rij, etc. etc. Deel ik t.z.t. nog wel even hier.
Zelfde gaan we natuurlijk ook voor andere kanshebbers doen tegen die tijd.

En niet alleen het torretje maar ook het rijgedrag. Ik zag een aantal posts terug dat er eentje (geen idee wie) met 120+ door Frankrijk gaat met Megane en caravan.

Ik hou het bij 100 voor gezien (rij netjes met 100 zulassung in D). Een keer 115 gedaan achter Q5 aan ... voor even. Maar kreeg een losser gevoel in het span. En met de stabilisators lijkt het tegenwoordig lang goed te gaan tot dat ... en dan is er geen houden meer aan.

De 100 Tempo-registratie gaat hier ook nog komen in het voorjaar en dan hou ik ook tussen 100 en 105 aan. Voor de 300 km die ik er nu pas op heb zitten reed dat het prettigs. Bij inhalen en 115 en daarna even aangehouden, maar dat rijdt toch minder prettig omdat je weet dat je nog beter moet opletten op de combinatie. Nee, rondom 100 is prima. (y).

Harder kan overigens wel, maar dan lijkt het me wel een vereiste dat de trekkende auto een stuk zwaarder is dan de hut er achter.

adinsx zei:
Harder kan overigens wel, maar dan lijkt het me wel een vereiste dat de trekkende auto een stuk zwaarder is dan de hut er achter.

Verkijk je daar niet op. Zelfs een vouwwagen kan flink aan de haal gaan met een SUV. Als er een paar honderd kg zijwaarts loopt te trekken aan de haak kan het al heel snel heel fout gaan.

adinsx zei:
@Rembrandt
Is voor deze combinatie ook niet nodig, maar ik wilde hem altijd al eens halen. Toch handig om te hebben, en inderdaad om even wat op te frissen.
Onlangs parkeerde ik de hut wel in één keer bochtje linksom in het parkeervak strak naast een stapel stenen. Dus volgens de buurman die buiten stond toe te kijken was ik wel geslaagd. Laatste vrijdag van januari in ieder geval om 08.00 uur melden, vijf lesuren en dan examen meen ik. Is zo'n vast pakket. Oh, en € 450,- o.i.d. aftikken...

Kijk, linksom is al goed.....:)
Trouwens zelf bij het examen geen meter achteruit gereden.
Volgens mijn instructeur zakt het overgrote deel ook niet daarop, maar juist op het vooruit rijden, als in: je plek kennen op de weg, anderen niet in de weg rijden, hoe stel je je op op een kruising (met fietspaden) etc.
In de lessen (gewoon van 8 tot 2 rijden) wel geleerd de aanhanger strak tussen twee rails (bij zo'n grote vrachtwagen losplaats) te krijgen.:cool:

Octavia ben ik trouwens op zich wel tevreden over (is gewoon veel waar voor het geld, lees: goedkoop), maar met de nieuwe bijtelling van 22% zou het bij mij nu wel weer een VW of Audi geworden zijn. In verband met de gezinssamenstelling dan eerder een Touran of Sharan.
Zoals je weet ook hier de VAG-beperking.

Waar de VW's die ik heb gehad allemaal wel hun problemen hadden op technisch gebied (distributie, DSG) heeft deze Octavia daarbij (DSG lijkt al te slippen in 3) ook nog een wat mindere afwerking en veel meer rammels. Wordt wel netjes opgelost door de garage, maar met 1 jaar oud en net 30.000km is het wel een "rammelbak" en voelden die VW's echt veel degelijker aan.

Wat is er nog leuk aan VAG rijden?
VAGCom of VCP. Blijft leuk om te volgen op fora wat mensen allemaal kunnen aanpassen aan hun auto mbv de computer.:)

Rembrandt zei:
adinsx zei:
@Rembrandt

Kijk, linksom is al goed.....:)
Trouwens zelf bij het examen geen meter achteruit gereden.
Volgens mijn instructeur zakt het overgrote deel ook niet daarop, maar juist op het vooruit rijden, als in: je plek kennen op de weg, anderen niet in de weg rijden, hoe stel je je op op een kruising (met fietspaden) etc.
In de lessen (gewoon van 8 tot 2 rijden) wel geleerd de aanhanger strak tussen twee rails (bij zo'n grote vrachtwagen losplaats) te krijgen.:cool:

Ik zou graag e achter b willen. Heb het niet echt nodig, maar rij wel veel met aanhangers. Ik vind het alleen ontzettend duur, 400 tot 500 euro ben je zo kwijt. Laat dan maar zitten...

@Rembrandt
Dank voor de info. In een gesprek met iemand van D'Ieteren vorig jaar ergens was hij juist lovend over hoe Skoda's nog met passie in elkaar gezet worden. Dit i.t.t. de VW's en kwam ook materiaalkeuze aan de orde. Als ik jou zo beluister kan het wel wat beter zeg maar.
Mijn Fransman heeft eigenlijk nauwelijks last van interieurkraakjes, ja het panoramadak hoor je wat op een klinkerweg met dit koude weer omdat het te openen deel natuurlijk altijd wat speling houdt. Verder weinig reden tot klagen.

De Octavia nu dus aardig uitgeplozen, maar andere opties staan zeker open.

@velthuis
Het is bijzonder prijzig inderdaad. Hier ga ik hem volgen: https://www.anneveldt.nl/tarieven/
Bedrijf zit tegenover kantoor dus ik kan 's middags nog even aan het werk om de kosten à € 475,- weer wat terug te verdienen :)
Nut of noodzaak? Niet nodig voor de combinatie, wel handig om te hebben. En het was een verjaardagscadeau, maar goed dat komt natuurlijk uit hetzelfde potje als waar maandelijks ook zaken bij in komen.

Ik heb nu 200k gereden met mijn Octavia Elegance Businessline 1.6 tdi DSG. Op een rammeltje in het rooster van de centerspeaker in het dashboard is de auto rammelvrij. Heb 2x garantiegeval gehad (waterpomp & Cruise Control hendel storing) verder de garage alleen gezien voor normaal onderhoud. Ben echt verbaasd dat de DSG nog steeds storingvrij is, dat had ik niet verwacht.

Wat mij betreft krijgt de Octavia 5 sterren voor betrouwbaarheid, maar ik heb in het verleden alleen Renault en Volvo gereden. Wellicht dat bepaalde rammels en resonanties mij simpelweg gewoon niet opvallen..;)

Octavia FL viel me live (in Brussel) niet tegen.
Ook daar hing een grote foto, waarbij ze de auto een beetje van onderaf fotograferen en dat doet 'm geen goed. In 't echie staat het best goed.

Maar.....de Kodiak maakt nog veel meer indruk. Wat een mooie ruime wagen is dat. Of mogen jullie geen Suf.

@Headlong
Je referentiekader is wat verschoven naar wat acceptabele rammels zijn inderdaad. Heb ik ook vermoed ik met uitsluitend Renault's als vierwielers. Nou vooruit, een paar maanden een Cmax als voorloopauto wat overigens best een prettige en stille auto was. (y)
Nog even een plaatje erbij.
400616_471461349588641_944221820_n.jpg

de Mégane nu 1261 dagen in bezit onder mijn hoede. Vanmorgen zag ik een Leon ST rijden. Nee, dat wordt hem echt niet wat een saai ding. Een Golf Variant is nog interessanter. Zeker met het Rline-pakket wat nu leverbaar is op de Business-uitvoeringen.
Een zwarte Octavia hier op de parkeerplaats trok nog wat meer de aandacht, maar is dat het nou echt?

@rembrandt
Ik zag op Youtube wat vlogs langskomen en dat leek zeker niet onaardig. Sufs staan niet op de lijst volgens mij, maar eerlijk gezegd voel ik me daar ook (nog) niet echt in thuis. Ja, de Ateca is ook mooi en reed meer dan prima. Maar ik wil lekker de bocht in kunnen hoeken, de op- en afrit van een snelweg vlot pakken om toch nog een beetje dat 'sportiviteit' vast te houden wat eigenlijk ontbreekt na de verkoop van de RS.
Nee, geen Kodiaq, Ateca of Tiguan voor mij. Al oogt zo'n Tiguan Rline best lekker, 48k voor de TSI 150... Ik zou iets anders kiezen...
C2Cuw0eXEAACZpz.jpg:large

Kortom, misschien wordt het wel weer net zo'n zoektocht als toen ik voornemens was de RS182 te verkopen en er een opvolger moest komen met discussies als: 5-deurs of niet; 165pk of 200+ pk; kleur, etc. etc. Onlangs nog eens dat topic helemaal gelezen. Heerlijk :)

Edit: 7 maart dus in Genève op de eerste persdag. Ik denk dat daar de zoektocht gaat beginnen ;)

adinsx zei:
@velthuis
Het is bijzonder prijzig inderdaad. Hier ga ik hem volgen: https://www.anneveldt.nl/tarieven/
Bedrijf zit tegenover kantoor dus ik kan 's middags nog even aan het werk om de kosten à € 475,- weer wat terug te verdienen :)
Nut of noodzaak? Niet nodig voor de combinatie, wel handig om te hebben. En het was een verjaardagscadeau, maar goed dat komt natuurlijk uit hetzelfde potje als waar maandelijks ook zaken bij in komen.

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom BE zo ontzettend duur moet zijn. Waar zit dat in? Een dagje offroad-cursus kwam uit op 99 euro en de overige rijlessen zijn ook in verhouding goedkoper. 500 euro voor een dag vind ik best pittig, terwijl er bv niet eens theorie bij zit. Bovendien is het nut van E ook nog eens een stuk minder is geworden met de nieuwe europese wetgeving. Iets wat ik trouwens te laat in de gaten heb gehad, BE oude stijl had als papiertje ook nog meer meerwaarde dan BE nieuwe stijl. BE opleggers mag je er bv al niet meer mee besturen. Maar da's achteraf.

Tja, goede. Echt schappelijk is die 475,- niet. Alleen examen is meen ik een dikke 200?
Ga zo eens kijken of er nog wat tips op internet rondzweven voor BE-examen. Volgens mij is het allemaal niet zo spannend. Beetje rijden, laten zien dat je inzicht hebt én er aan denkt dat er iets achter de auto hangt. Stukje bijzonder verrichtingen en klaar.

Overigens, net thuis van een dagje heen-en-weer Winterberg. Tjonge, wat een fantastische dag was het daar vandaag. 05.00 uur weggereden hier met drie collega's (Heb er maar een teamuitje van gemaakt :) ), 07.45 op P7 (Landal) bij Winterberg. Ski's gehuurd, liftpas en van de eerste tot de laatste minuut genoten. Nu ski ik al sinds mijn vijfde, maar twee collega's hadden alleen ervaring in een hal, en de recentste was acht jaar terug. Ook wel gelachen dus.

IMG_5077.jpg

IMG_5094_1.jpg

IMG_5116.jpg

IMG_5114.jpg

IMG_5141.jpg

IMG_5152.jpg

Voor wie nog twijfeld: Ga. Zeker doordeweeks is het wel te doen. En dat op 2,5 uur (voor mij althans) rijden (op normaal tempo). (y)

Het gevolg is wel dat je de auto kan gaan wassen: Resultaat van 485 km ritje: :T
IMG_5165.jpg

IMG_5166.jpg

En dit was afgelopen weekend nog...
3D9FB1DE-4069-4B92-98EE-31732A2D5258.jpg

Met vier man in de auto zijn de hulpveren bijzonder prettig. Tevens de 203 (200 gps) nog even aangetikt.
Onbeladen is de wheelgap me nog steeds wat fors, maar of ik zin heb me er aan te gaan storen is een tweede.
FB3432B4-9F57-43DB-8FA9-C3A59A150022.jpg

Om het topic nog even compleet te maken. Dinsdag einde middag nog even bij zowel Skoda als Seat (zitten naast elkaar) binnen gelopen. Seat had al wel de brochure, Skoda niet (en de junior verkoper was ook niet bepaald van plan uit zijn stoel op te staan en überhaupt na te denken over wanneer wel).
2BCF5668-B7BE-46D1-9734-F2C26655D3D4.jpg

Jep, zo'n Leon (FR-trim) is best leuk, maar ook best saai... Gespotte Leon ST FR voor me vs iets moois van de Fransen:

FA94980E-64E2-4E81-8006-C1D55A34FED9.jpg

CF9D4B53-68E4-4EA6-8505-66F1A08FC361.jpg

adinsx zei:
Tja, goede. Echt schappelijk is die 475,- niet. Alleen examen is meen ik een dikke 200?
Ga zo eens kijken of er nog wat tips op internet rondzweven voor BE-examen. Volgens mij is het allemaal niet zo spannend. Beetje rijden, laten zien dat je inzicht hebt én er aan denkt dat er iets achter de auto hangt. Stukje bijzonder verrichtingen en klaar.

Het CBR deel kost 100 euro, ex gebruik van een lesauto met aanhanger. Ben je dan echt 7 uur met de auto onderweg om met de aanhanger te leren rijden?

s velthuis zei:
adinsx zei:
@velthuis

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom BE zo ontzettend duur moet zijn. Waar zit dat in? Een dagje offroad-cursus kwam uit op 99 euro en de overige rijlessen zijn ook in verhouding goedkoper. 500 euro voor een dag vind ik best pittig, terwijl er bv niet eens theorie bij zit. Bovendien is het nut van E ook nog eens een stuk minder is geworden met de nieuwe europese wetgeving. Iets wat ik trouwens te laat in de gaten heb gehad, BE oude stijl had als papiertje ook nog meer meerwaarde dan BE nieuwe stijl. BE opleggers mag je er bv al niet meer mee besturen. Maar da's achteraf.

He, nieuwe info. Wat is er veranderd aan het BE rijbewijs? Ik wilde m ook binnenkort gaan halen...

Terence zei:
He, nieuwe info. Wat is er veranderd aan het BE rijbewijs? Ik wilde m ook binnenkort gaan halen...

Er is een massa-begrenzing gekomen op de aanhanger:

Nieuwe regels rijbewijs BE
Met het rijbewijs BE mag u tot 19 januari 2013 een aanhangwagen of oplegger voorttrekken met een gewicht
van meer dan 750 kg. Als u op of na 19 januari 2013 uw BE rijbewijs haalt, mag het gewicht van de aanhangwagen
of oplegger niet zwaarder zijn dan 3500 kg. Voor opleggers of middenasaanhangwagens is hierop wel
een uitzondering mogelijk. Zie voor meer informatie en voorbeelden van deze uitzondering de folder voor
rijbewijscategorie BE

Dat icm met het feit dat de aanhangerregels op B versoepeld zijn, maakt BE met een modale auto niet meer interessant. Sterker, je kunt momenteel beter een wat kleinere auto hebben dan een wat grotere als het om aanhangers gaat. Met een Megane en B zul je meer mogen trekken dan met een Talisman en B. De prijs van BE is daarbij imo een steeds grotere drempel aan het worden.

BE halen duur? Valt wel mee toch?
Examenaanvraag Cbr.
7uur huur auto en aanhanger plus een uur voor je examen, 8uur dus..
7uur huur instructeur.
Btw over de uren.

eerriikk zei:
BE halen duur? Valt wel mee toch?
Examenaanvraag Cbr.
7uur huur auto en aanhanger plus een uur voor je examen, 8uur dus..
7uur huur instructeur.
Btw over de uren.

Zit je inderdaad 7 uur in de auto? Als dat zo is, snap ik de prijs in elk geval.

DAGcursus. Uurtje of 7 in en om de combinatie. Er zijn rijscholen die het splitsen in 2 dagdelen.

8 uur melden, dus ik verwachtte 08.30 met de auto (Tiguan) bezig te zijn. Om 13.00 uur examen tot 14.00 uur. Ik kom niet aan die zeven uur, maar het komt in de buurt.

Overigens een kink in de kabel. Ik sta keurig om 07.59 (na enig haastwerk) bij het gebouw. Blijkt de instructeur er helemaal niet. Foutje in de agenda?
Hoop excuses, maar daar heb ik natuurlijk weinig aan. Afspraken er omheen gepland, oppas geregeld (normaal ben ik wat langer thuis vrijdagochtend), etc. Kortom, geen examen vandaag. (n) Zit inmiddels op kantoor aan de warme cappuccino :)

Nu moet het opnieuw ingepland worden aldus de man van Anneveldt, kortom weer zeker 7 á 8 weken wachttijd. Ga maar eens rondbellen naar wat rijscholen om te vragen wanneer het mogelijk is. Derhalve ook de optie bekijken of twee uur lessen ook kan met daarna het examen. Lijkt me eigenlijk ook wel voldoende in plaats van vijf of zes uur rondsturen.

Overigens ook eens dat E achter B niet enorme voordelen biedt. Ik doe het dan ook meer voor het stukje 'les' en de ervaring. Uiteindelijk is het ook prettig dat er een BE op het roze pasje staat mocht het ooit nodig zijn.

Edit: Beste marge op die CBR-kosten trouwens. Examen kost inderdaad 100,-. Reken anderhalf uur auto+aanhanger (1,5 x 54,- (45,- per 50min)) en dan red je de bijna overal gevraagd 225,- echt niet. OK, marge is nodig, maar dat hoeft niet overal op toch? ;)

Waar ik het ingepland had:
Anneveldt: https://www.anneveldt.nl/tarieven/
Auto met aanhangwagen € 45,00 (50 min)
Examen incl. eigen verklaring € 215,00
Dagopleiding incl. examen en eigen verklaring € 475,00
Eigen verklaring € 32,80.

Andere opties:
Striekwold: https://www.striekwold.nl/opleidingen/autorijbewijs-be/
Prijzen
Praktijkles 50 min €47,50
Praktijkexamen 55 min €225,00
1 Dagcursus incl examen en eigen verklaring 08.30 uur tot 16.00 uur €475,00
Eigen verklaring € 33,80

Vragen wat je wil... deze iets dichterbij huis:

Louana: https://www.louana.nl/70/aanhanger-theorie-en-praktijk-prijzen.html
Rijles E bij B (per 60 minuten) € 48,00
CBR examen E bij B € 230,00
Ééndagscursus (6 uur rijles & examen) € 518,00
Eigen verklaring € 35,00
Prijspeil 01-01-2017 (prijswijzigingen voorbehouden)

Straks Striekwold maar eens bellen.

adinsx zei:
8 uur

Edit: Beste marge op die CBR-kosten trouwens. Examen kost inderdaad 100,-. Reken anderhalf uur auto+aanhanger (1,5 x 54,- (45,- per 50min)) en dan red je de bijna overal gevraagd 225,- echt niet. OK, marge is nodig, maar dat hoeft niet overal op toch? ;)

Dat is inderdaad het gevoel wat ik er dus ook een beetje bij heb. De prijs icm de meerwaarde lijkt imo bij dit examen het minst in lijn te zijn van alle rijexamens. Maar misschien heb ik het helemaal mis.

Op heel veel websites van de rijscholen staat ook nog de oude tekst. Allemaal leggen ze uit dat je ook een aanhanger van >3500kg mag trekken, maar dat klopt dus niet met de nieuwe regels welke je zelf al plaatste.

Kleine update:
Striekwold gebeld en keurig te woord gestaan. Het examen van vandaag kan niet worden afgelegd met de auto+aanhanger van een andere rijschool helaas, anders hadden ze wel een mogelijkheid gehad. Het CBR staat dat niet toe, je moet komen met de rijschool die het heeft aangevraagd.
Verder de opties besproken om niet het vaste pakket te kiezen, maar een x aantal uren. Minimaal aanbevolen is drie uur en daarna examen. 19 april (11,5 week) is de eerste mogelijkheid, dus dat staat gereserveerd en vanmiddag komt een bevestiging.

We zien het t.z.t. dus wel weer. ;)

s velthuis zei:
Terence zei:

Er is een massa-begrenzing gekomen op de aanhanger:

Nieuwe regels rijbewijs BE
Met het rijbewijs BE mag u tot 19 januari 2013 een aanhangwagen of oplegger voorttrekken met een gewicht
van meer dan 750 kg. Als u op of na 19 januari 2013 uw BE rijbewijs haalt, mag het gewicht van de aanhangwagen
of oplegger niet zwaarder zijn dan 3500 kg. Voor opleggers of middenasaanhangwagens is hierop wel
een uitzondering mogelijk. Zie voor meer informatie en voorbeelden van deze uitzondering de folder voor
rijbewijscategorie BE

Dat icm met het feit dat de aanhangerregels op B versoepeld zijn, maakt BE met een modale auto niet meer interessant. Sterker, je kunt momenteel beter een wat kleinere auto hebben dan een wat grotere als het om aanhangers gaat. Met een Megane en B zul je meer mogen trekken dan met een Talisman en B. De prijs van BE is daarbij imo een steeds grotere drempel aan het worden.

Hmm ik heb de folder eens even gelezen, twijfel inderdaad nu ook over het nut van BE. Alleen voor autoambulance zou wel leuk zijn. Bob lezen we mee? ;)

@s velthuis, op welke versoepeling van B duidt je dan? Dat de aanhanger zwaarder mag zijn dan de auto zelf?

Met een maximum van treingewicht van 3500kg op B, zul je in bepaalde gevallen toch echt aan de BE moeten.
Mijn vorige auto, een Touran 7-zits, had een max massa van dik 2200 kg. In combinatie met een caravan met max massa van 1500kg zit je dan dus al op een BE-rijbewijs.
Met mijn huidige auto, een Octavia, die onder de 2000kg max massa blijft, kan ik net uit met een B.

Verder is het inderdaad niet goedkoop, maar je leert er echt wel van.
Vwb 7 ur of 2 uur, zou ik als ik Adinsx was gewoon de hele ochtend rijden. Leer je echt wel wat van, en het verschil in kosten is niet zo groot, volgens mij, omdat het overgrote deel van de kosten in het examne zit.

Rembrandt zei:
@s velthuis, op welke versoepeling van B duidt je dan? Dat de aanhanger zwaarder mag zijn dan de auto zelf?

Inderdaad. En daarom benoem ik ook de modale auto. Doorgaans mag die tegenwoordig al heel wat trekken en blijft tegelijkertijd de TTM onder de 3,5 ton. Ik mocht vroeger onze 1 tons aanhanger (leeg 240kg) niet achter mijn auto hebben (leeg 998 kg, 900 kg op kenteken aan de haak, ttm onder de 3,5 ton). Nu wel. Voorwaarde is wel dat je niet een al te goede trekauto hebt. Hoe beter de trekauto, hoe groter de kans dat je over de ttm gaat.

adinsx zei:
alleen dat treingewicht. Waar komt dat nou vandaan? RDW kentekencheck geeft niet dat gewicht.

Jawel hoor, alleen heet het daar anders: Basis -> Gewichten -> F.3 Maximum massa samenstel

Ah, helder @PM, Ik weet echter toch wel 99% zeker dat die er voor een paar weken terug toen die opmerking kwam, F3 er niet bij stond. Ik heb namelijk alle gewichten gescanned op dat getal...

Maar, mooi dat het er nu bij staat. Dan is het ook te checken bij de eventuele opvolger.
Inmiddels valt op Skoda.nl de vernieuwde Octavia samen te stellen. Eerste aanzet:
1.4 TSI 150 handgeschakeld
Style Business
Kleur: 1 van de drie blauwe kleuren (configurator werkt nog niet op kleuraanpassing)
Wielen: mag waarschijnlijk geen andere dan de standaard
Sportstoelen stof zwart/rood of leder/alcantara
En een berg aan opties als:
Stoelverwarming, voorruitverwarming, dynamic chassis, elektrische achterklep (nice2have), Sunset, Parkeerplus pakket, Hillhold, DAB

Ik kom richting de 35.990 :confused: En dan heb ik wel wat extra's t.o.v. Meggie, maar ook weer geen panoramadak wat toch wel erg lekker is.
Configuratiecode: https://configurator.skoda.nl/samenvatting?code=MDHJ

Bijna 36k voor een Octavia. Daar heb je ook een Mégane IV Estate GT voor volgens mij :)

De Leon staat nog op de nominatie om samen te stellen, net als de Golf (maar eigenlijk weet ik wel dat die duurder wordt).
Lijst met prio's op diverse opties komt nog. ;)

Voor de meelezers, nee we hoeven nog lang niet te bestellen (na de zomer verwacht ik), maar de voorpret is zo leuk.

Ik vind blauw op een Occie wel mooi, helaas vind ik rode accenten weer niet bij blauw passen. Maar wat een geld voor zo'n Occie. Vriend van me gaat binnenkort een Ateca 1.4 TSI DSG Xcellence ophalen, die gaat behoorlijk over de 40k.

adinsx zei:
Ah, helder @PM, Ik weet echter toch wel 99% zeker dat die er voor een paar weken terug toen die opmerking kwam, F3 er niet bij stond. Ik heb namelijk alle gewichten gescanned op dat getal...

Dat zou inderdaad heel goed kunnen, er komt nog regelmatig informatie bij. Ik las de discussie vandaag pas, dus ik weet niet hoe de situatie een paar weken geleden was. Het viel me ook al op dat het blauwe info-i'tje ontbreekt, misschien komt die nog.

PauseBreak zei:
Oei, Adje, dit is toch wel een beetje vloeken in de kerk hoor. Een Octavia samenstellen.... :)

Nou he, hij gaat van "hot hatch naar burgerbak" upgrade de Twingo naar een Clio en nu verdwijnt er een Renault.

Ik denk Tom.....Dat wij onze ogen even open moeten houden voor de 09-HJ-DV en hopen dat die met zijn 280.000 km op de teller niet naar t buitenland geschopt word.
Kunnen we je voor niet al teveel geld weer in een echte auto helpen. :D

Huh? Er zou toch een regeling getroffen wprden dat een Renault wel mogelijk zou zijn, aangezien je dat wenste?

@Roder
In de leaseregeling staat een regel vernoemd waarin je uit kan halen dat het aandragen van een ander merk mag, maar dat het altijd ter beoordeling ligt bij Fin.dir. Ik wil na de zomer drie auto's laten uitrekenen, Leon, Octavia en Mégane IV wat het onder de streep kost als leaseprijs en mij kost aan bijtelling/eigen bijdrage. De Mégane IV Estate in GTline trim met TCe130 welke ik nu ook heb blijft in de buurt van 32k, dat is behoorlijk lager dan een aangekleede Octaaf. Moet toch iets schelen in de leaseprijs...

Zeker geen gelopen race dus. Daarnaast hoop ik ook nog dat de TCe165 naast in de Kadjar ook zijn weg richting Mégane gaat vinden. Zou wel goed zijn om het gat tussen 130 en 205 op te vullen.

@Nico
09-HJ-DV? Help me even, naast dat het deze RS172 is ;)
09-HJ-DV2-1.jpg

Ik hou wel mijn oude RS182 in de gaten, de 99-PP-HF, maar die loopt nog altijd onder de eigenaar die hem in 2013 kocht.

Die eigenaar kondigde van de week aan zijn RS geruild te hebben tegen een Audi A3 meende ik.
Dus die komt wellicht nog op mp gezien de staat van onderhoud maar heeft dus wel 281.000 km op de teller.

Ideaal circuit hok of gewoon voor de leuk erbij. En zal niet al te duur zijn. Daarom dat ik er aan dacht.

Ah juist ja! Die heb ik ook langs zien komen. Ga het even in de gaten houden, al heb ik wel het idee dat naast de vraagprijs van een Mégane RS, ook die van de Clio II RS'en begint te stijgen...

adinsx zei:
Ah juist ja! Die heb ik ook langs zien komen. Ga het even in de gaten houden, al heb ik wel het idee dat naast de vraagprijs van een Mégane RS, ook die van de Clio II RS'en begint te stijgen...

Ja, vervelend vind ik dat. :p En voor zijn leeftijd vind ik hem er nog goed uit zien!

16299843_10155093510404668_6028651131794114985_o.jpg

adinsx zei:
Ik hou wel mijn oude RS182 in de gaten, de 99-PP-HF, maar die loopt nog altijd onder de eigenaar die hem in 2013 kocht.

Ik fiets er niet zo vaak meer langs als vroeger (toen ik nog bij m'n ouders woonde), maar volgens mij staat hij nog steeds af en toe op de plek waar Joël (m'n broer) hem spotte.

@Micha
Dat is in het westen des lands toch? Ik meen dat ie in omgeving Leeuwarden rijdt.

Kleine update m.b.t. Meggie, we zitten binnen het laatste jaar want einde contract is 1-2-2018. Met nu 108.500 op de teller komt daar een dikke dertig bij, dus als overname kandidaat zeker niet verkeerd denk ik (y).

Hier blijft de shortlist:
Leon ST
Octavia Combi

Echter sinds vrijdagmiddag een extra optie want ik ben er achter dat een collega van een andere afdeling onder de nieuwe leaseregeling toch een Talisman rijdt. In zijn geval medisch (slechte rug, wilde hogere instap en 65k/jaar) maar het biedt mogelijkheden. ;)
Als het aan de wederhelft ligt komt er een D-segmenter omdat de kids natuurlijk ook groter worden. Beetje extra bijtelling naast de hogere eigen bijdrage (welke ook 100,- toeneemt) kan er wel vanaf. Maar first things first, over een paar maanden de exacte leaseregeling boven water zien te halen en in overleg met management eens zien wat kan.

Tot slot de Clio, beurtje is weer een jaar geleden ongeveer. Toen nog bij de dealer i.v.m. het coulancejaar. Ergens in de komende maand ga ik het onderhoud weer lekker zelf doen. Olie, filter, remmen schoonmaken, etc. Welgeteld 5500 km gereden sinds vorige beurt, dus verwacht weinig geks.

Kijk eens aan, de gezinsbak wordt een echt pakezel met sleurhut (y), Leuk man!

Een paar pagina's terug had je het over zonneschermen voor de Mégane (waarvan de achterruit uit 1 stuk bestaat). Heb je die al in gebruik? en hoe bevallen ze?

Voor onze Prius (ja ja) ben ik er ook naar opzoek dus ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Ben benieuwd of je bij de volgende leaser er een Renault uit kan slepen!

Het wordt een zwaar laatste jaar voor Meggie inderdaad. Vooral die sleurhut straks de bulten naar Kroatië over sjouwen. Ben heel benieuwd hoe dat gaat met het downsizeblokje.

M.b.t. de zonneschermen, had ik er geen foto's bij geplaatst?
Ze bevallen prima. Uit een stuk voor de achterruit is erg prettig, in de Clio hebben we dat niet en dan stoor ik me aan die naad in het midden.
Pasvorm is 95% goed. Voor de achterruit heb ik het scherm hier en daar wat bijgebogen en achter de plastic afdekkappen geklemd. Maar het blijft prima zitten. Eigenlijk wilde ik ze in de herfst er uit halen want in het donker is het zicht naar achteren (vooral door ramen van achterportieren) wel erg donker omdat je er dan schuin opkijkt. Maar ze zitten er nu eigenlijk nog steeds in. Niet de moeite genomen en op de spiegels en achteruitrijcamera red ik me ook wel prima.
Kortom, aanrader. Ik heb ze van Laitovo. Wel was de levertijd wat lang, maar dat kan natuurlijk per merk verschillen.

Foto's van een van de portieren:

Verder ontopic:
Kilometerstand vorige week:

Op naar de 111.111, en wie mijn topics al lang volgt weet dat ik met de Clio 182 destijds ook zo'n mooie foto wist te maken. (inclusief 111 op de km-teller).

Schandalig genoeg zag de auto er echt niet meer uit. Ik kan me niet herinneren dat ik hem ooit zo smerig heb laten worden:
71F971D5-91D4-426A-9ABE-144E312BC090.jpg

Dus na de wasbox voor wat hoge druk thuis toch maar de emmers, washmitts, sop, etc. weer uit de schuur gehaald. Was er lekker weer voor gistermiddag.
5415458D-C4D9-4298-930B-0BDFCE2F4944.jpg

Het resultaat mocht er weer zijn (y)
1EE268D7-056E-4010-B880-0A1535D2B870.jpg

EBB2C731-974B-4804-8C82-8CCC82CBC9E4.jpg

105E3138-13DC-4AF5-9C00-B71F68E9917B.jpg

Tegenvallertje van zo lang niet wassen, de winterwielen zijn niet goed meer schoon te krijgen. Vooral in de hoeken zit het erg vast:
93523587-B25A-4697-A3D5-9066711BDEDD.jpg

Nadeel twee, daar worden ze niet beter van (n):
9728530D-A886-4468-BE0F-E0183A9CF5BA.jpg

Tijd dat de lente weer komt en de zomerset er onder kan. De winterbanden beginnen ook wel wat minder te worden qua grip omdat er nog een 3-4 mm op zit. Geregeld zoek ik even de grens op op nat wegdek, maar die grens van schuiven lijkt al wat dichterbij te liggen tegenwoordig.
Verder overigens meer dan tevreden met de auto en vooral het onderstel.
Onlangs nog even lekker sportief naar huis gereden 's avonds laat en dat bevestigde wel: De opvolger moet ook een sportief onderstel hebben.

En als je dan de video van Roy Kleijwegt over de vernieuwde Octavia kijkt en hij zegt iets als 'wil je een sportief liggende auto, dan moet je de Octavia niet hebben', tja... Ook de buurman (pre-facelift Octavia-rijder) is er duidelijk in. De auto is niet spannend, gewoon heel basic. Comfortabel kilometers maken.

Kortom, qua opvolger ben ik er echt niet uit. Natuurlijk is het eerst zaak om van de PON-regeling te mogen afwijken, maar biedt een Talisman me bijvoorbeeld wel de lol? Ja, 4Control biedt wellicht meer stuurplezier, maar voelt het dan sportief? Of vooral zakelijk en comfortabel. toch maar eens wat langer mee rijden t.z.t. Zo ook met de Octavia, de Leon en ook de nieuwe Mégane staat op de lijst. Het is nog koffiedik kijken, eerst de regels bewandelen en er van af mogen wijken.
Gezien de buurman in maart moet bestellen en hij vrije keuze heeft gaan we maar eens samen de strijd aan. Ook hij weet niet wat te kiezen. Van Octavia facelift tot Mégane of Focus/Mondeo. Heerlijk die voorpret van een nieuwe auto. :)

Al met al eerst nog 11,5 maand te gaan (y)

Ik kan me voorstellen dat Laitovo graag aan anderen wil laten zien dat jij hun schermpjes gebruikt, dus moeten die achterin dan niet andersom?
:p

Terug
Bovenaan