Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
adinsx zei:Zover kwam ik inmiddels ook Nico, alleen dat treingewicht. Waar komt dat nou vandaan? RDW kentekencheck geeft niet dat gewicht. Al vind ik het wel op veel fora terug, dus je verhaal klopt zeker FAst. Echt iets om op te letten in te toekomst.
adinsx zei:Tot slot, einde van de maand examen voor het BE-papiertje. Moet ook vast goed komen.![]()
adinsx zei:Jep, we zijn er zeker blij mee hoe goed de caravan na 5,5 jaar nog is. Van binnen nergens dingen beschadigd, buitenzijde eveneens deuk en krasvrij.
Het kunststof aan de voorzijde boven de disselbak is wel gelig hoor, en daar baal ik wel van. Ok, je doet er niets aan het zijn nou eenmaal verschillende soorten kunststof. Op deze foto is het wat beter (oogt zelfs erger dan het is) te zien. Vooral het verschil met de disselbak is er wel. Al moet ik zeggen, na kleien en waxen lijkt het gelige weer wat minder te zijn geworden.
adinsx zei:Harder kan overigens wel, maar dan lijkt het me wel een vereiste dat de trekkende auto een stuk zwaarder is dan de hut er achter.
adinsx zei:@Rembrandt
Is voor deze combinatie ook niet nodig, maar ik wilde hem altijd al eens halen. Toch handig om te hebben, en inderdaad om even wat op te frissen.
Onlangs parkeerde ik de hut wel in één keer bochtje linksom in het parkeervak strak naast een stapel stenen. Dus volgens de buurman die buiten stond toe te kijken was ik wel geslaagd. Laatste vrijdag van januari in ieder geval om 08.00 uur melden, vijf lesuren en dan examen meen ik. Is zo'n vast pakket. Oh, en € 450,- o.i.d. aftikken...
Rembrandt zei:adinsx zei:@Rembrandt
Is voor deze combinatie ook niet nodig, maar ik wilde hem altijd al eens halen. Toch handig om te hebben, en inderdaad om even wat op te frissen.
Onlangs parkeerde ik de hut wel in één keer bochtje linksom in het parkeervak strak naast een stapel stenen. Dus volgens de buurman die buiten stond toe te kijken was ik wel geslaagd. Laatste vrijdag van januari in ieder geval om 08.00 uur melden, vijf lesuren en dan examen meen ik. Is zo'n vast pakket. Oh, en € 450,- o.i.d. aftikken...
Kijk, linksom is al goed.....
Trouwens zelf bij het examen geen meter achteruit gereden.
Volgens mijn instructeur zakt het overgrote deel ook niet daarop, maar juist op het vooruit rijden, als in: je plek kennen op de weg, anderen niet in de weg rijden, hoe stel je je op op een kruising (met fietspaden) etc.
In de lessen (gewoon van 8 tot 2 rijden) wel geleerd de aanhanger strak tussen twee rails (bij zo'n grote vrachtwagen losplaats) te krijgen.![]()
adinsx zei:@velthuis
Het is bijzonder prijzig inderdaad. Hier ga ik hem volgen: https://www.anneveldt.nl/tarieven/
Bedrijf zit tegenover kantoor dus ik kan 's middags nog even aan het werk om de kosten à € 475,- weer wat terug te verdienen
Nut of noodzaak? Niet nodig voor de combinatie, wel handig om te hebben. En het was een verjaardagscadeau, maar goed dat komt natuurlijk uit hetzelfde potje als waar maandelijks ook zaken bij in komen.
adinsx zei:Tja, goede. Echt schappelijk is die 475,- niet. Alleen examen is meen ik een dikke 200?
Ga zo eens kijken of er nog wat tips op internet rondzweven voor BE-examen. Volgens mij is het allemaal niet zo spannend. Beetje rijden, laten zien dat je inzicht hebt én er aan denkt dat er iets achter de auto hangt. Stukje bijzonder verrichtingen en klaar.
Moderator
s velthuis zei:adinsx zei:@velthuis
Het is bijzonder prijzig inderdaad. Hier ga ik hem volgen: https://www.anneveldt.nl/tarieven/
Bedrijf zit tegenover kantoor dus ik kan 's middags nog even aan het werk om de kosten à € 475,- weer wat terug te verdienen
Nut of noodzaak? Niet nodig voor de combinatie, wel handig om te hebben. En het was een verjaardagscadeau, maar goed dat komt natuurlijk uit hetzelfde potje als waar maandelijks ook zaken bij in komen.
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom BE zo ontzettend duur moet zijn. Waar zit dat in? Een dagje offroad-cursus kwam uit op 99 euro en de overige rijlessen zijn ook in verhouding goedkoper. 500 euro voor een dag vind ik best pittig, terwijl er bv niet eens theorie bij zit. Bovendien is het nut van E ook nog eens een stuk minder is geworden met de nieuwe europese wetgeving. Iets wat ik trouwens te laat in de gaten heb gehad, BE oude stijl had als papiertje ook nog meer meerwaarde dan BE nieuwe stijl. BE opleggers mag je er bv al niet meer mee besturen. Maar da's achteraf.
Terence zei:He, nieuwe info. Wat is er veranderd aan het BE rijbewijs? Ik wilde m ook binnenkort gaan halen...
eerriikk zei:BE halen duur? Valt wel mee toch?
Examenaanvraag Cbr.
7uur huur auto en aanhanger plus een uur voor je examen, 8uur dus..
7uur huur instructeur.
Btw over de uren.
Auto met aanhangwagen € 45,00 (50 min)
Examen incl. eigen verklaring € 215,00
Dagopleiding incl. examen en eigen verklaring € 475,00
Eigen verklaring € 32,80.
Prijzen
Praktijkles 50 min €47,50
Praktijkexamen 55 min €225,00
1 Dagcursus incl examen en eigen verklaring 08.30 uur tot 16.00 uur €475,00
Eigen verklaring € 33,80
Rijles E bij B (per 60 minuten) € 48,00
CBR examen E bij B € 230,00
Ééndagscursus (6 uur rijles & examen) € 518,00
Eigen verklaring € 35,00
Prijspeil 01-01-2017 (prijswijzigingen voorbehouden)
adinsx zei:8 uur
Edit: Beste marge op die CBR-kosten trouwens. Examen kost inderdaad 100,-. Reken anderhalf uur auto+aanhanger (1,5 x 54,- (45,- per 50min)) en dan red je de bijna overal gevraagd 225,- echt niet. OK, marge is nodig, maar dat hoeft niet overal op toch?![]()
Moderator
s velthuis zei:Terence zei:He, nieuwe info. Wat is er veranderd aan het BE rijbewijs? Ik wilde m ook binnenkort gaan halen...
Er is een massa-begrenzing gekomen op de aanhanger:
Nieuwe regels rijbewijs BE
Met het rijbewijs BE mag u tot 19 januari 2013 een aanhangwagen of oplegger voorttrekken met een gewicht
van meer dan 750 kg. Als u op of na 19 januari 2013 uw BE rijbewijs haalt, mag het gewicht van de aanhangwagen
of oplegger niet zwaarder zijn dan 3500 kg. Voor opleggers of middenasaanhangwagens is hierop wel
een uitzondering mogelijk. Zie voor meer informatie en voorbeelden van deze uitzondering de folder voor
rijbewijscategorie BE
Dat icm met het feit dat de aanhangerregels op B versoepeld zijn, maakt BE met een modale auto niet meer interessant. Sterker, je kunt momenteel beter een wat kleinere auto hebben dan een wat grotere als het om aanhangers gaat. Met een Megane en B zul je meer mogen trekken dan met een Talisman en B. De prijs van BE is daarbij imo een steeds grotere drempel aan het worden.
Rembrandt zei:@s velthuis, op welke versoepeling van B duidt je dan? Dat de aanhanger zwaarder mag zijn dan de auto zelf?
adinsx zei:alleen dat treingewicht. Waar komt dat nou vandaan? RDW kentekencheck geeft niet dat gewicht.
velthuis zei:Voor opleggers of middenasaanhangwagens is hierop wel een uitzondering mogelijk.
adinsx zei:Ah, helder @PM, Ik weet echter toch wel 99% zeker dat die er voor een paar weken terug toen die opmerking kwam, F3 er niet bij stond. Ik heb namelijk alle gewichten gescanned op dat getal...
PauseBreak zei:Oei, Adje, dit is toch wel een beetje vloeken in de kerk hoor. Een Octavia samenstellen....![]()
adinsx zei:Ah juist ja! Die heb ik ook langs zien komen. Ga het even in de gaten houden, al heb ik wel het idee dat naast de vraagprijs van een Mégane RS, ook die van de Clio II RS'en begint te stijgen...
adinsx zei:Ik hou wel mijn oude RS182 in de gaten, de 99-PP-HF, maar die loopt nog altijd onder de eigenaar die hem in 2013 kocht.