Ja, voor mij geen witte meer als opvolger hoor

, hoewel het op een sportieve auto nog altijd uitstekend staat.
Kleine update nu het topic toch omhoog is gegaan. Afgelopen zaterdagmiddag even gebruikt om bij de facelift Octavia te kijken:
Kan er wel meer door, maar het is en blijft geen spannende auto zo'n Octavia. Eenmaal met een verkoper in gesprek ook even op tafel gelegd dat ik twijfel of een Octavia wel sportief genoeg kan zijn. Daarop de sleutels gekregen van een demo-auto, een Style Business uitvoering. Een wie ik eventueel zou samenstellen. Aardig blokje om gereden, maar een mwa mwa. De auto doet prima wat hij moet doen, maar ook niet meer dan dat. Weinig verrassends aan dus. Nee, zo'n Octavia (overigens zonder sportstoelen of DCC) past mij niet. Wel biedt het gewoon veel ruimte.
Verder ook de Superb bekeken, in Sportline trim, dat dan weer wel. Bijzonder gave auto, maar kost ook meteen minimaal 40k.
De verkoper benoemde nog wel even dat er van de Octavia ook een Sportpakket / Sportline aan zit te komen na de zomer. Wie weet kan dat wat zijn.
Daarna nog even de hoek om gelopen en bij Seat naar binnen. In de showroom stond een Leon ST FR, en zodra ik in de sportstoelen zat dacht ik 'Ja, dit is het'. De demo was een facelift hatchback FR met TSI 150 DSG. Dus op de carrosserievariant na redelijk aan wat ik mogelijk zou samenstellen.
Ook daar een flink blokje mee om gedaan, en na een paar 100 meter dacht ik al wel, dit onderstel en deze stoelen bevallen me stukken beter

.
Aangekleed overigens net als de Octavia richting 37 tot 38.000,-. Toch fors meer dan de 31.150 welke de huidige Mégane is. :T
We (wederhelft en ik) willen toch dezelfde luxe wel terug, én meer vermogen. Dan moet het dus ook maar wat meer kosten...
Shortlist?
Leon ST FR-trim met 1.4 TSI 150 + DSG en aardig wat opties. Stoelverwarming, led, panoramadak, upgrade Sound, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Goede tweede, of misschien wel eerste is de Mégane Estate IV GT205 EDC. Nagenoeg dezelfde fiscale waarde, maar: past bij mijn voorliefde voor Renault, heeft meer vermogen. Binnenruimte nagenoeg hetzelfde.
Heel misschien komt de TCe165 (benzine) nog beschikbaar in de Mégane IV in het najaar, maar dat zijn nu puur geruchten. Kan nog een tussenweg zijn natuurlijk.
Rekenslagen
Ook met het thuisfront even de bijtellingsberekeningen gemaakt. Het gaat sowieso een stuk duurder worden.
Mégane nu rij ik voor ~250,- (incl. 57,- eigen bijdrage). Voor de Leon of Mégane IV gaat het naar de 373,- (incl. 150,- eigen bijdrage welke de werkgever tegenwoordig verlangd...). Hebben we overigens niet zo'n probleem mee, ondanks dat het toch een aardige verhoging is. Een nieuwe auto rij je er privé echt niet voor. Een Talisman of Superb doet er (behalve dat niet duidelijk is of het überhaupt mag in de leaseregeling) nog een schepje bovenop, en dat vinden we beide te ver gaan. Focus voor komende acht maanden gaat dus naar C-segment.
Tjonge, waar gaat dit topic nu weer heen hoor ik al een aantal denken. Ja, het duurt nog wel 8 maanden voor er wat besteld moet worden, maar de voorpret blijft toch leuk.
Nog even helemaal ontopic dan, de Clio viert vandaag haar derde verjaardag
En met ~23.000 km op de teller nog als nieuw