Adinsx: Megane Electric EV60-220 Techno. GT205 de deur uit. Update: Spontane EV-trip naar Cote d'Azur!

Talisman me bijvoorbeeld wel de lol? Ja, 4Control biedt wellicht meer stuurplezier, maar voelt het dan sportief? Of vooral zakelijk en comfortabel.

4-control zal wel zorgen voor een heel direct stuurgedrag op korte bochten en stabiliteit op flauwe bochten op hoge snelheden, maar geen idee of het bij de talisman gekoppeld is aan het een sport onderstel. Maar de nieuwe megane GT 165 DCI is geen eventuele kanshebber? Die heeft namelijk wel 4-control en sportonderstel en is meende ik ook nog iets groter dan je huidige auto.

Is dat invreten van de remstof geen kwaal van de Renault velgen? De Laguna had het ook. Ging weliswaar door de wasstraat, maar regelmatig met intensieve schoonmaak van de velgen. Bij de andere auto in de familie werd het keurig schoon, zelf als had de remstof daar veel langer op gezeten. Waren de (optionele) 18", zelfde als AsconaGT heeft.

AsconaGT zei:
Talisman me bijvoorbeeld wel de lol? Ja, 4Control biedt wellicht meer stuurplezier, maar voelt het dan sportief? Of vooral zakelijk en comfortabel.

4-control zal wel zorgen voor een heel direct stuurgedrag op korte bochten en stabiliteit op flauwe bochten op hoge snelheden, maar geen idee of het bij de talisman gekoppeld is aan het een sport onderstel. Maar de nieuwe megane GT 165 DCI is geen eventuele kanshebber? Die heeft namelijk wel 4-control en sportonderstel en is meende ik ook nog iets groter dan je huidige auto.

Megane 4 is helaas kleiner dan de Megane 3, iets van 10 liter uit mijn hoofd.

Rembrandt zei:
Ik kan me voorstellen dat Laitovo graag aan anderen wil laten zien dat jij hun schermpjes gebruikt, dus moeten die achterin dan niet andersom?
:p

Ja, dat dacht ik eerst ook maar dan zit het 'lusje' midden bovenaan aan de verkeerde kant om ze er uit te pakken. Althans, ik ging er vanuit dat daar het lusje voor is.

AsconaGT zei:

Dat weet ik inderdaad ook nog niet. Op de Talisman heb je wel het instelbare onderstel, maar of dat nou echt sportiviteit geeft? Dan moet ik er tzt mee gaan sturen. Nieuwe Mégane GT 165 dCi is zeker een kanshebber, maar dan voor de buurman die diesel moet rijden met 70k per jaar. Ik moet een benzine kiezen. Op zich niet erg overigens want de fiscale waarde ligt toch net een stukje lager.

RRL zei:
Is dat invreten van de remstof geen kwaal van de Renault velgen? De Laguna had het ook. Ging weliswaar door de wasstraat, maar regelmatig met intensieve schoonmaak van de velgen. Bij de andere auto in de familie werd het keurig schoon, zelf als had de remstof daar veel langer op gezeten. Waren de (optionele) 18", zelfde als AsconaGT heeft.

Grotendeels ook wel een stukje aandacht, en de vorm van de wielen heeft er ook mee te maken. Die hoekjes kom je wat lastig, moet je met de washmitt echt druk op zetten met een vinger om die ronding goed mee te pakken. De 18" GT-wielen hebben er geen lastig maar, maar krijgen eerlijk gezegd ook meer aandacht. In de zomer was ik de auto tenslotte vaker.
Bedenk me wel dat de zomerwielen nog ongewassen/gewaxed in de schuur liggen. Binnenkort ook maar even aandacht geven voor ze er onder moeten.

Nico GTR zei:
AsconaGT zei:

Megane 4 is helaas kleiner dan de Megane 3, iets van 10 liter uit mijn hoofd.

Klopt Nico. De IV is qua breedte in de bagageruimte ook net wat krapper. Meen dat iemand op dit forum de omkeerbare mat van de III in de IV had gelegd en dan zie je snel het verschil. Hoe de ruimte op de achterbank is weet ik niet. Het moet in ieder geval niet kleiner worden want de oudste zit nu al met de voeten tegen de stoel aan. Zit keurig een doek voor, maar ideaal is het niet.

Lastige keuze t.z.t., is de ruimte van een D-segmenter echt nodig? Hebben we die extra bijtelling er ook voorover? Of kun je voor minder fiscale waarde een dikke IV GT nemen, Leon FR, etc. We gaan het zien ;)

De mede-autowasfanaten herkennen het vast: Het gevoel wanneer je het weekend de auto hebt gewassen en het op maandag dan regenachtig rotweer is (n). Schoon vertrokken, maar tien kilometer verder bij mijn ouders om de kids te droppen zag de auto er zo uit:

16807107_1225885380812897_628218721928136775_n.jpg

Ja, ik heb er nog een gieter water bijgehaald, maar eenmaal op kantoor is het resultaat hetzelfde. Laat maar... Op naar de droge lente/zomer! ;)

Dat heb ik nou zowat iedere dag met mijn fiets, en ik ga hem toch echt niet iedere dag schoonmaken. Ik wacht ook op het voorjaar.

@Adinsx, dank voor de foto's van de zonneschermen. Goed te lezen dat je er positief over bent.

Zag dat Laitovo ze ook voor de Prius levert, dus dat komt goed!

Enne, hier ook wit metallic, moet zeggen dat de auto erg snel weer goor is. Auto voor het laatst in november gewassen, de Fiesta van wederhelft in oktober...o_O

Ja, voor mij geen witte meer als opvolger hoor ;), hoewel het op een sportieve auto nog altijd uitstekend staat.
Kleine update nu het topic toch omhoog is gegaan. Afgelopen zaterdagmiddag even gebruikt om bij de facelift Octavia te kijken:
16831185_1230368727031229_7705357855688548427_n.jpg

Kan er wel meer door, maar het is en blijft geen spannende auto zo'n Octavia. Eenmaal met een verkoper in gesprek ook even op tafel gelegd dat ik twijfel of een Octavia wel sportief genoeg kan zijn. Daarop de sleutels gekregen van een demo-auto, een Style Business uitvoering. Een wie ik eventueel zou samenstellen. Aardig blokje om gereden, maar een mwa mwa. De auto doet prima wat hij moet doen, maar ook niet meer dan dat. Weinig verrassends aan dus. Nee, zo'n Octavia (overigens zonder sportstoelen of DCC) past mij niet. Wel biedt het gewoon veel ruimte.
Verder ook de Superb bekeken, in Sportline trim, dat dan weer wel. Bijzonder gave auto, maar kost ook meteen minimaal 40k.
De verkoper benoemde nog wel even dat er van de Octavia ook een Sportpakket / Sportline aan zit te komen na de zomer. Wie weet kan dat wat zijn.

Daarna nog even de hoek om gelopen en bij Seat naar binnen. In de showroom stond een Leon ST FR, en zodra ik in de sportstoelen zat dacht ik 'Ja, dit is het'. De demo was een facelift hatchback FR met TSI 150 DSG. Dus op de carrosserievariant na redelijk aan wat ik mogelijk zou samenstellen.
16996385_1230368787031223_4151183744575724787_n.jpg

Ook daar een flink blokje mee om gedaan, en na een paar 100 meter dacht ik al wel, dit onderstel en deze stoelen bevallen me stukken beter (y).
Aangekleed overigens net als de Octavia richting 37 tot 38.000,-. Toch fors meer dan de 31.150 welke de huidige Mégane is. :T
We (wederhelft en ik) willen toch dezelfde luxe wel terug, én meer vermogen. Dan moet het dus ook maar wat meer kosten...

Shortlist?
Leon ST FR-trim met 1.4 TSI 150 + DSG en aardig wat opties. Stoelverwarming, led, panoramadak, upgrade Sound, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Goede tweede, of misschien wel eerste is de Mégane Estate IV GT205 EDC. Nagenoeg dezelfde fiscale waarde, maar: past bij mijn voorliefde voor Renault, heeft meer vermogen. Binnenruimte nagenoeg hetzelfde.
Heel misschien komt de TCe165 (benzine) nog beschikbaar in de Mégane IV in het najaar, maar dat zijn nu puur geruchten. Kan nog een tussenweg zijn natuurlijk.

Rekenslagen
Ook met het thuisfront even de bijtellingsberekeningen gemaakt. Het gaat sowieso een stuk duurder worden.
Mégane nu rij ik voor ~250,- (incl. 57,- eigen bijdrage). Voor de Leon of Mégane IV gaat het naar de 373,- (incl. 150,- eigen bijdrage welke de werkgever tegenwoordig verlangd...). Hebben we overigens niet zo'n probleem mee, ondanks dat het toch een aardige verhoging is. Een nieuwe auto rij je er privé echt niet voor. Een Talisman of Superb doet er (behalve dat niet duidelijk is of het überhaupt mag in de leaseregeling) nog een schepje bovenop, en dat vinden we beide te ver gaan. Focus voor komende acht maanden gaat dus naar C-segment.

Tjonge, waar gaat dit topic nu weer heen hoor ik al een aantal denken. Ja, het duurt nog wel 8 maanden voor er wat besteld moet worden, maar de voorpret blijft toch leuk. :)

Nog even helemaal ontopic dan, de Clio viert vandaag haar derde verjaardag :D
17022278_1231867260214709_7005906816140618575_n.jpg

En met ~23.000 km op de teller nog als nieuw ;)

Tja, als je die eerste twee foto's vergelijkt dan is voor mij de keuze niet moeilijk: de Seat. Veel mooiere (sportievere) auto dan de Octavia.
En met twee kids is die ST toch ook wel ruim genoeg?
Hoewel qua interieur de Skoda het wel wint van de Leon, zit je toch op dezelfde knopjes te drukken, dus het verschil is nou ook weer niet zo groot.

Ik zeg: Leon ST FR.(y)

Ik vind trouwens die Megane wel een beetje over-the-top met z'n LED-verlichting.
Beetje dit effect:
images

:)

Andersom geredeneerd: Het is ook wel 'bevrijdend' om een auto te hebben die je niet hoeft te vertroetelen, waar je geen band mee hebt. Kortom, die je gewoon 1x per zoveel tijd door de krasstraat heenveegt en klaar ben je. Zo'n auto is de Skoda. Hou je meer tijd over voor andere dingen.

Ik vind de Leon en Octavia best aardige auto's maar warm zou ik er niet van worden. De Leon op de foto vind ik zelfs lelijk. Of het door de grille komt met dikke chromen rand, of de witte kleur ik weet het niet.
Ik denk dat je uiteindelijk de Megane toch weer op 1 gaat zetten.... Ik zou het verder eigenlijk ook niet weten. De nieuwe Focus is waarschijnlijk nog niet leverbaar over 8 maand.... En een nieuwe CX-5 is waarschijnlijk ook geen optie.
Nieuwe Ford Kuga zou ik ook wel aardig vinden, niet duur en lijkt me ook een fijne caravantrekker.

Voor mij zou het ook absoluut de Leon zijn. Veel mooiere en sportievere auto dan een Octavia. Alleen het interieur is wat grauw. Maar de zitpositie is dan wel weer erg lekker.

Megane GT zou helemaal top zijn als je die er doorheen krijgt (y)

Leuk, verschillende reacties i.p.v. allemaal in dezelfde richting ;)

@Rembrandt,
Bedoel je de led voor of achter van de Mégane? Beide wel opvallend ja, maar vooral achter erg breed. Vind ik overigens wel mooi. Opvallend en anders dan het 'veilige' van andere merken.

Wel een briljante plaat erbij gevonden :)

@Kristian
Ja, eigenlijk staat het verkeerd. Qua 'wens' hoort de Mégane zeker op nummer 1. Echter dat staat ie niet omdat ik nog niet weet of ik van de PON-plicht af mag wijken. Ga er al wel enigszins vanuit, maar goed. Als de leaseprijs van de Mégane IV versus een Leon ver uit elkaar ligt kon het wel eens lastiger worden.

Nieuwe Kuga is zeker mooi. Zwager heeft vorige week een besteld, 2.0 tdi. Bijzonder mooi model inderdaad, maar nee ik wil in de (sportieve) stationhoek blijven. Een wat hoger model vind ik ook zeker mooi, maar het rijdt altijd minder goed dan een wat lager liggende station.

@Springbok
Dank. En inderdaad, we gaan voor de GT als het even kan hè. Al kan het ook maar zo uitlopen op 'best dreams'. Over een paar maanden wordt dat wel duidelijk. Voor nu blijft samenstellen, rondkijken, etc. toch bijzonder leuk.

Toevalligerwijs kwam ik net dit bericht van Autoblog tegen:
Autoblog advies vlotte leaseauto voor € 650,- per maand

Dat lijkt wel erg veel op dezelfde situatie :T

Kristian zei:
Nieuwe Ford Kuga zou ik ook wel aardig vinden, niet duur en lijkt me ook een fijne caravantrekker.

Als je eens wilt proefrijden in een nieuwe Kuga, dan ben je welkom in Vianen. Ik heb een 1.5 EcoBoost 120pk als demo met 1.800kg trekgewicht.

adinsx zei:
@Rembrandt,
Bedoel je de led voor of achter van de Mégane? Beide wel opvallend ja, maar vooral achter erg breed. Vind ik overigens wel mooi. Opvallend en anders dan het 'veilige' van andere merken.

Wel een briljante plaat erbij gevonden :)

Doelde vooral op de voorkant, led dagrijverlichting in combinatie met dimlicht.
Maar achter is ook net iets té.
Viel me op laatst 's avonds, toevallig bij jou in de buurt (A12 Duiven?)
Verder wel een mooie auto, en mocht je deze op je lijstje mogen zetten snap ik je keuze wel.

Bij ons wordt keuze nog beperkter. Škoda blijkt niet te slijten (vooral sales en management heeft lease-auto's, en die vinden Škoda kennelijk te min), dus toevoeging Kodiaq kan ik vergeten en zelfs Superb en Octavia gaan van de lijst.:(
Ach, ik heb nog 3 jaar.......:cool:

A12 Duiven, dat is op 10 minuten van mijn stekkie inderdaad, even dwars door het dorp zeg maar ;)

Amai, dat wordt lastig voor je t.z.t.
VW en Audi kijk ik hier überhaupt niet naar. Wat rustig aan wat opties aanklikken gaat het al zo over de 40k.
Overigens, over drie jaar kun je misschien wel goed een EV kiezen. 4% bijtelling, ook lekker.
Kwamen collega's vandaag nog meer. Waarom niet een EV, en dan de Clio eruit voor een C-station voor de vakantie, weekendje weg, etc.
Ik heb niet bepaald dagen dat ik meer dan 400 km rij, maar nee ik durf het nog maar niet aan...

A12, bij die blauw-gele zelfbouwer. Met 4 kinderen eten, als de kindermenu's gratis zijn.:T

Tja, de Tesla Model X is voor mij de ideale auto, maar ja.........:rolleyes:
Groen is niet echt iets waar ze bij ons op letten. Nieuw parkeerterrein bij de zaak heeft in totaal......0 laadpalen.o_O

Wel handig: ik heb voorlopig echt met recht een SHORTlist, namelijk 2: een Touran of een Sharan.
Volgende auto moet minimaal 6 zitplaatsen hebben.

On topic: we duimen voor de Megane.(y)

Ik rij wel eens in de octavia van mijn collega (van voor de facelift). Maar ik begrijp je gevoel helemaal. Mijn collega heeft niets met auto's en is destijds blind voor 14% gegaan. Hele rationele keuze en hij is er bij mee, maar het is gewoon echt een vervoersmiddel waar vooral geen plezier in gemaakt mag worden, die met prima ruimte je van A naar B brengt. Waarschijnlijk ook goed genoeg voor 80% die niest met auto's heeft, helaas behoor ik daar niet toe :p

Maar een Astra dan? Komt niet voor niets vrijwel overal als testwinnaar uit de bus en schijnt in de lease aantrekkelijk te zijn, of 308

De megane zal wel mooi zijn inderdaad

@Rembrandt: dom management hebben jullie dan :p

@Octavia: je ziet vaak dat ze iets verlaagd worden met andere veren, daar moet het een heel andere auto van worden lijkt me.

Ik ben benieuwd wat het tzt wordt!

adinsx zei:
Kwamen collega's vandaag nog meer. Waarom niet een EV, en dan de Clio eruit voor een C-station voor de vakantie, weekendje weg, etc.
Ik heb niet bepaald dagen dat ik meer dan 400 km rij, maar nee ik durf het nog maar niet aan...

Ik zou ook zeggen, Clio eruit, prive een C-segment (evt. huidige overkopen) of iets als een Sangyong Rexton (ideaal voor de caravan) en mag er een trekhaak onder de Megane 3 Estate GT220?

EV is dan wel een spannende en nieuwe optie, ook vanuit zakelijk oogpunt een zeer interessante gezien de huidige ontwikkelingen. Ik voel er wel wat voor, maar is een ZOE dan voldoende? 4% bijtelling is wel lekker natuurlijk. ;)

AsconaGT zei:
Hele rationele keuze en hij is er bij mee, maar het is gewoon echt een vervoersmiddel waar vooral geen plezier in gemaakt mag worden, die met prima ruimte je van A naar B brengt.

Maar is dat tegenwoordig niet met 99% van de auto's het geval? Welke auto betrekt je dan nog bij het rijden? Elektrische stuurbekrachting, drive by wire, forse rembekrachtiging, turbo-eigenschappen, elektrische handrem, elektrische ingrepen aan alle kanten, welke auto heeft het niet?

Eens velthuis, het wordt heel klinisch. Stap in een auto van 20 jaar oud met wat vermogen en je hebt minstens zoveel lol.
Voor mij draait het toch om dat sportieve tintje, en dat is goed zoeken dat is waar.

@Nico
Haha, zo'n GT220 blijft mooi spul. Hier in de buurt staat er 1.
Overigens, nee EV geeft me teveel uitdagingen. Het bezig zijn met opladen, thuisladen (nu geen laadpaal, eventuele nieuwe huis krijgt wel zonnepanelen dus dan is het wel een optie). En even lekker doortrappen voor een tijdje doe je ook niet met een EV, voor je het weet moet je plannen waar je aan de laadpaal gaat. Een interessante rekensom kan het wél zijn.

@Barri
Jij weet meer van de kosten van auto's hè. Gaat het veel verschil maken? Mégane IV Estate (GT) vs Leon ST (FR) :T

Oh, en nu we toch bezig zijn. Het Kodakmomentje van vanmorgen:

D82BAB6C-783B-4821-AD9E-53F69937A47C.jpg

Lijkt op die van de Clio RS182 héél wat jaren terug ;)
221120091454.jpg[img]

adinsx zei:
@Barri
Jij weet meer van de kosten van auto's hè. Gaat het veel verschil maken? Mégane IV Estate (GT) vs Leon ST (FR) :T
Hangt van de klant-settings af, maar ik kan eens een algemeen berekeningetje maken als ik tijd heb. Ik heb het sterke vermoeden dat de Leon voordeliger is.

Maar is dat tegenwoordig niet met 99% van de auto's het geval? Welke auto betrekt je dan nog bij het rijden? Elektrische stuurbekrachting, drive by wire, forse rembekrachtiging, turbo-eigenschappen, elektrische handrem, elektrische ingrepen aan alle kanten, welke auto heeft het niet?

daar heb je helemaal gelijk in, maar ik doelde meer dat mensen meer rationeel beslissen door voor een 14% bijtellings auto te gaan.

Mooi voorbeeld is mijn zwager, hij had helemaal niets met Franse auto's. Wel gek van auto's maar vooral van het bekende duitse spul. Maar hij heeft alleen getwijfeld tussen de octavia of 308, puur voor de 14% omdat het verschil tov een andere auto netto toch wel fors was. uiteindelijk voor de 308 gekozen omdat op de octavia geen panoramadak icm 14% te verkrijgen was. Terwijl hij liever wat anders had gehad maar op rationele gronden voor iets anders is gegaan. En zo zijn er vele mensen.

Nu gaan redelijk mensen weer kiezen voor wat ze echt mooi vinden, fijn vinden rijden, en wat ze het beste past. (mts je niet teveel word beperkt door de wagenparkbeheerder / leasemaatschappij ;) )

Oh, en nu we toch bezig zijn. Het Kodakmomentje van vanmorgen:

net ingereden dus (y)

adinsx zei:
Eens velthuis, het wordt heel klinisch. Stap in een auto van 20 jaar oud met wat vermogen en je hebt minstens zoveel lol.
Voor mij draait het toch om dat sportieve tintje, en dat is goed zoeken dat is waar.

De laatste tijd een paar keer in nieuwe auto's mogen rijden (een nieuwe C'eed, een V40 T3, een V60 d4, een Scenic 1.4 TCE en 2.0 Dci, Een Leon TSI, een Superb 2.0 TDI 4motion en een BMW 114i of 116i (dat weet ik niet meer, een instapbenzine)). Vooral de laatste had ik me best veel van voorgesteld. Maar wat een teleurstelling vond ik het. Echt waar. Een gaspedaal dat met elastiek verbonden lijkt te zijn met de gasklep ipv een staalkabel, een stuur dat zo gevoelloos is dat ik me afvraag waarom het niet al lang vervangen is door een joystick (kun je ook links en rechts mee aanwijzen, maar makkelijker met de airbag), remmen die zeer zeker hard remmen, maar amper opbouwend, nauwelijks nog buitengeluid. De Scenics vond ik dan eigenlijk nog het meest aardig, omdat ze simpelweg niet de pretentie hebben nog iets van gevoel in het rijden te bieden. Bovendien waren ze steviger geveerd dan ik had verwacht. M'n eigen blik van 20 jaar oud met 75 pk doet dat beter en in mijn ogen niet zo'n beetje ook. Harder trappen is harder remmen, je moet zelf maar even uitzoeken waar het slippen begint, het stuur geeft netjes tegendruk in een sneller bochtje, de gasklep en motor reageren direct en lineair op de stand van het gaspedaal en ga je te hard een bocht in, fluiten de wieltjes, ga je rechtdoor en moet je het zelf oplossen. In cijfertjes zijn alle eerder genoemde auto's de baas, als ik in een dag naar het zuiden van Europa zou moeten zou ik er één uit die lijst kiezen, maar ik vind er geen zak aan om in te rijden, eerlijk gezegd. Gewoon snel A naar B spul. Misschien toch tijd voor een zelfsturend ding... Benieuwd welke 'sportieve' tint er nog te vinden is, buiten een paar exoten om.

Edit: o, en ze zijn nog nagenoeg allemaal grijs ook... Vandaag in Duitsland achter elkaar een groene en een paarse Mercedes A van de eerste generatie gezien, gevolgd door een groene Scenic RX4. Dat getuigde in elk geval nog van ballen, zowel van de fabrikant als van de consument.

Vandaag in Duitsland achter elkaar een groene en een paarse Mercedes A van de eerste generatie gezien, gevolgd door een groene Scenic RX4. Dat getuigde in elk geval nog van ballen, zowel van de fabrikant als van de consument.

dat was dan ook meer een 'lucky shot', immers houden duitsers doorgaans net zo veel van kleur als nederlanders :)

Ik snap overigens wel je gevoel met autorijden, maar dat kun je tegenwoordig ook wel terug vinden hoor. Welliswaar meer in het kleine spul van het A en B segment. Ben bijvoorbeeld wel nieuwschierig naar de Twingo GT (vreemd dat er hier op de website nog geen rijtest van is). Mooi vind ik hem niet, maar ergens wekt hij wel mijn interesse op :) ondanks ik al weet dat hij niet echt perfect is.

AsconaGT zei:
Vandaag in Duitsland achter elkaar een groene en een paarse Mercedes A van de eerste generatie gezien, gevolgd door een groene Scenic RX4. Dat getuigde in elk geval nog van ballen, zowel van de fabrikant als van de consument.

dat was dan ook meer een 'lucky shot', immers houden duitsers doorgaans net zo veel van kleur als nederlanders :)

Ik snap overigens wel je gevoel met autorijden, maar dat kun je tegenwoordig ook wel terug vinden hoor. Welliswaar meer in het kleine spul van het A en B segment. Ben bijvoorbeeld wel nieuwschierig naar de Twingo GT (vreemd dat er hier op de website nog geen rijtest van is). Mooi vind ik hem niet, maar ergens wekt hij wel mijn interesse op :) ondanks ik al weet dat hij niet echt perfect is.

Zeker 10 jaar geleden zag je in Duitsland wel meer bijzondere kleuren. Bv de golf 4 werd nog geleverd in appelgroen, goud en smurfenblauw. Dat plus het feit dat het een duidelijk nieuw model was maakte die wagen eindeloos veel interessanter dan de grijze wasmachines en koelkasten die daarna kwamen. De A's en RX4 waren niet alleen vanwege hun kleur bijzonder. Ze getuigden ook qua model van lef. De RX4 keek ik zelfs voor om. 20 jaar oud ongeveer? Zoiets als de Twingo GT lijkt me interessant, maar imo zou bv zo'n auto geen stuurbekrachtiging moeten hebben. Veel mensen lijken te zijn vergeten hoe vermakelijk een licht autootje met directe besturing is. En daar is niet eens heel veel vermogen voor nodig. Maar goed, we dwalen af. Excuus Adinsx

Veel mensen lijken te zijn vergeten hoe vermakelijk een licht autootje met directe besturing is.

Ja, dat was toch wel het toffe aan de 4C welke ik in 2015 mee had. Het pure gevoel, maar dan wel voor de lol niet om woon-werk of andere lange afstanden mee te maken. Maar hydraulische bekrachtiging ipv elektrisch (of steer-by-wire) heeft toch wel de voorkeur als het even kan. Maar goed, dan komen we echt in de details terecht, en die gaan denk ik zo geen go-nogo geven aan de eventuele opvolger.

En daar is niet eens heel veel vermogen voor nodig.
Zo'n Twingo GT kun je denk ik zeker de nodige lol mee hebben. Gisteravond (na de belastingaangifte wat weer een mooie sigaar uit eigen doos is qua teruggave) nog eens zitten nadenken over de "lol-auto". Ok, we zijn ook druk met nieuwbouwplannen, maar die lol-auto staat ook op de agenda. Een Clio II RS, no nonsens, licht (1010kg), lekker toerenblok voorin. En ondanks dat het goed zoeken is naar een net exemplaar zijn ze nu voor 3-5k goed te krijgen. Als dochterlief straks wat ouder is kan ze mooi met papa mee naar het circuit. :)

En... staat er al een op de oprit Barri ;)

Kleine update:
Zaterdagmiddag de Mégane op de zomersloffen gezet, maar kwam nog wat onaardigs tegen in de winterband. Een stuk metaal van 2,5 cm aan de bovenkant die toch wel diep de band in gaat. Dat wiel gooi ik komende week even bij Euromaster om de hoek.
17201166_1243044115763690_2302633410608328286_n.jpg
17190650_1243044112430357_1217843523907588836_n.jpg

Het ziet er beter uit, én het stuurt weer nog beter.
17103408_1243062645761837_5093833924838486805_n.jpg
17190463_1243062685761833_1922936961971360500_n.jpg

Beetje bandenzwart erop en ze kunnen er weer tegenaan:
17264526_1244249102309858_2847283071695573478_n.jpg
4E9F5651-5943-4E65-A939-B0E14EBD27B9.jpg

Zondag gebruikt om de Clio IV wielen te wassen en waxen. En zelfs de binnenkant van de Drelanic-wielen in de wax gezet. :)
Jammer dat de binnenzijde (natuurlijk) wat minder glad is afgewerkt.
17308782_1244249015643200_996199560810366618_n.jpg
17308782_1244249075643194_823013054491415864_n.jpg

17264375_1244249002309868_5162709804716089428_n.jpg

Zondagavond meteen thuis er onder gezet met behulp van garagekrikje, kruissleutel en momentsleutel.
5131DB57-4DBE-4FBB-8EFB-E17E5D2EB304.jpg
CB70E4E5-221C-41E0-B771-26F1E34C9C42.jpg

Kortom, het winterrubber ligt weer schoon in de schuur, en het wagenpark is weer schoon en toonbaar.

Over de opvolgplannen weinig nieuws, behalve dat ik de IV GT en ST FR even door de leaseplandirect rekenmodule heb gehaald.

Mégane IV Estate GT205
Panoramadak, Bose, Head-up-display, etc.
Echter geen stoelverwarming (dan is leer/alcantara verplicht en dat kost 1200 extra) en geen 18" (mag niet in leaseregeling)
Confi-link: https://www.renault.nl/cfign/2c8652ac5b1e31564575647b7fac4612.html

Fiscaal: 36.465
Leaseprijs volgens Leaseplan 642.64 p/m
(incl. winterbanden, pechhulp, brandstofpas), excl. brandstof neem ik aan...

Leon ST FR 150 DSG
Met opties als: Professional 3 (keyless is een absolute musthave en zit alleen in duurste pakket (n) ), panoramadak, upgrade sound, stoelverwarming, etc.
Confi-link: https://configurator.seat.nl/samenvatting?code=ESMW

Fiscaal 36.345
Leaseprijs: 640,61

Scheelt elkaar weinig in de berekening, en hoewel ik stoelverwarming toch wel graag heb zou ik hem laten vervallen om de Mégane te rijden ipv de Leon.
Bijtelling wordt ~ 115,- netto meer dan huidige Mégane. Zonde (vooral door hogere eigen bijdrage) maar acceptabel.

De kleur staat vast inderdaad. Waar ik met de huidige Mégane nog twijfelde tussen zwart, blauw of wit is de keuze nu duidelijk. Zwart wil ik niet (saai), wit ben ik wel weer klaar mee (ergenis in winter m.b.t. vuil), dus terug naar het mooie metallic blauw zoals ik eerder op de Clio 182 had.
Op de Mégane dus Iron Blue en op de Leon Mystery Blue.

Die laatste stond als ST (alleen dan Cupra) op de Salon van Genève, en is een lekker knallende blauwe kleur (y)
C8E53EA1-B938-4A3B-956E-F9E1F4CE72DD_1.jpg

Maar voor die 115 extra heb je wel weer meer dan 200 pk. Das toch wel even geleden ondertussen. ;)

Ik zou t wel weten.

Ik zou je niet blindstaren op deze tarieven, 'jouw' leasemaatschappij is geen Leaseplan Direct :cool:

Verder inderdaad heerlijke configuraties! (y)

Over mijn oprit: het blijft nog even bij kijken, want er staat nog niks extra. Alleen de Punto en Kever nu (en Alto uiteraard).

Mooie configuraties inderdaad, moeten toch beide alleszins acceptabel zijn! :D Een 1.8 TSI leek me beter vergelijkbaar met de Megane GT 205, maar het verschil met de 1.4 TSI valt tegen. 30 pk extra, maar toch hetzelfde koppel, een acceleratietijd van 0-100 km/u die slechts tweetiende van een seconde sneller verloopt en een veel hoger verbruik. Ik meen dat de 1.4 ook een iets levendiger blok is. Dan snap ik de keuze voor de 1.4 wel.

De Clio vind ik trouwens perfect zo: Estate in kleur rood met die forse velgen, dan is het echt een serieus mooie auto.

Zo, tijd voor een update in dit topic. Er valt genoeg te melden.

Allereerst de Clio. Vorige week eindelijk de onderhoudsbeurt ingepland. Jaarlijks laat ik dat gewoon even doen, ook al is met de Clio hooguit 6000 km's gereden. Dus verse olie en oliefilter. Interieurfilter was de vorige keer al gedaan.
Ook de remmen even schoonmaken (voor) en de voorwielen opnieuw balanceren. Nouja, dat was de bedoeling. Nog voor ik op kantoor was belde pa al, waar ik de slotboutdop had gelaten. Het doosje lag keurig achterin met de vier normale bouten, maar het dopje voor op de slotbouten was zoek. Sjit!
Kortom bleef het bij alleen de onderhoudsbeurt.

Inmiddels thuis de schuur op de kop gezet, beide auto's, maar nergens is de dop te vinden. :confused: Ik heb de wielen in de schemer gewisseld dus nu vermoed ik zelfs dat ik dit dopje, welke toch lastig eraf gaat, op een van de bouten aan de rechterzijde heb laten zitten. Die kant heb ik als laatste gedaan, en helaas ook geen foto van die kant zodat ik daar bevestiging van heb. Kortom, deze week nog even kijken of het dopje toevallig met krik en momentsleutel bij pa in de garage zijn terecht gekomen. En anders maar snel een nieuwe bestellen. Nu lek rijden en je hebt een probleem...

Mégane
Dan door naar probleem twee... Vrij vers, want gister op de A12 zag ik een behoorlijke steen omhoog komen vanaf het linker achterwiel van de Clio.
een BENG later, en jawel:
17799037_1267827059952062_6340494852512815739_n.jpg

Gelukkig niet midden in het gezichtsveld, maar wat meer links onder. Meteen gisteravond even in de Leasemij-app een melding gemaakt en vanmorgen keurig gebeld door Autotaalglas. Ik hoop dat ze hem kunnen en mogen opvullen. Daarover wordt ik voor 10.00 uur gebeld.
Gisteravond bij gebrek aan een 'sterretje-sticker' maar even de huis-tuin-keuken-plakband gepakt. De vorige keer (sterretje in de Twingo II meen ik) kreeg ik op mijn kop dat er vocht en vuil in zat. :)
17799034_1268462383221863_5196222273124748664_n.jpg

Opvolger
Tot zover het autonieuws van huidige 'wagenpark'.
Inmiddels zijn enkele collega's aan het 'strijden' met het management over een leaseauto. Bij de een is een Leon ST in FR-trim afgekeurd (boven budget, lagere functie), bij de anders is een Tiguan met R-line pakket goedgekeurd (hogere functie). Hoe een en ander exact in elkaar steekt weet ik rond de zomer, maar doel blijft de shortlist handhaven.
Er is nog wel een derde optie bij gekomen, en dat is dat de TCe165 eind van het jaar ook in de Mégane IV beschikbaar komt. Kan nog een interessante zijn. Opvallend is wel dat naast 165pk er slechts 240 Nm uit komt. Dat doet VAG beter met 250 Nm uit de 1.4 TSI150.
Overigens met welke uitvoering dat deze komt is nog niet bekend. Een sportief onderstel blijft ook een 'must-have' en dat betekent dus GT bij Renault.

Ook de plaatselijke Seat-dealer krijgt inmiddels een dikke plus voor service. Ik heb hen voorzien van wat live foto's van de nieuwe Ibiza op Genève welke ze graag ontvingen. Derhalve kreeg ik afgelopen vrijdag een mail met: "We hebben hem al staan voor je: " en twee foto's in de bijlage.
Een bomvolle ST in FR-uitvoering met nagenoeg alle opties welke ik aangevinkt heb in mijn samenstelling. Alleen de must-have Keyless ontbreekt (zit in Professional 3-pakket). Komende week dus maar even een bakkie doen daar.

IMG_5686.jpg

IMG_5687.jpg

Tot slot kijk ik uit naar het Hemelvaartweekend omdat we dan gaan proefdraaien met de sleurhut.
Ergens in juni zit de Mégane aan de 120.000 km en gaat die ook voor zijn beurt. Ik zit nog even te overwegen om de inlaatkleppen op eigen kosten preventief te laten reinigen met de vakantierit in het vooruitzicht begin juli.

Kortom, we hobbelen door. Met de kids gaat het daarnaast prima, en de nieuwbouwplannen hebben wat vertraging (gemeente doet lastig met vrijgeven info over kavels), maar ook dat komt vast goed. (y)

Edit: Belletje Autotaalglas. Vanmiddag om 13.00 uur hebben ze ruimte weten te maken in de agenda. Andere dagen kon ik niet.

Ik heb gemist dat je toch buiten VAG mag shoppen, leuk nieuws. De Leon zag er in Genève (op die foto's, ik heb eigenlijk enkel even bij de Ateca en de nieuwe Ibiza gekeken) frisser/stralender uit (qua kleur) dan op de dealerfoto's, nog een puntje voor de Mégane m.i.. Verder ben je wat verwend, beste adinsx, 240Nm is aardig wat voor een C-segmenter. ;)
Nog zuur van zo'n steentje. Van die irritante dingen die je op je af ziet komen en je dan maar wacht op de klap... Ik reed naar Genève in een nieuwe Tipo (huurauto) en kreeg ook een beste steen op me af, dat rotding gaf toch een behoorlijke kras in het dak. Gelukkig kijken ze bij inlevering meestal zo kritisch niet, maar ik dacht wel: stel ik had nu €20.000 betaald voor deze nieuwe Tipo, dan was mijn reis toch wel in een domper geëindigd. Jammer, want dus inderdaad nagenoeg onvermijdbaar. Dus in het glas is dan eigenlijk nog een mazzeltje, lijkt me.

Ik heb gemist dat je toch buiten VAG mag shoppen, leuk nieuws.

Die officiële bevestiging heb ik nog niet overigens, maar er zijn hier en daar uitzonderingen gemaakt voor andere collega's binnen het bedrijf. Zo rijdt iemand een Talisman (i.v.m. rugklachten is de officiële lezing) en een ander een 2-serie Tourer (i.v.m. 4 kids en toen geen goed modelaanbod binnen VAG). Daarnaast zal niemand heel vreemd opkijken als ze voor mij (werkend voor een autotechnisch titel) een uitzondering maken, maar strikt gezien zou het VAG moeten worden. En als het dan VAG moet worden maakt de Leon de meeste kans.

Nou... zo binnen... Gistermiddag nog even bij de Mystery Blue Leon gaan kijken. Geslaagde kleur, mooie wielen op een nog steeds ietwat saaie auto qua design. Niettemin, als het dan toch moet dan die maar.

Verder nog bezig geweest met de slotbouten van de Clio. Het dopje is werkelijk nergens te vinden, alleen het volgende probleem: Volgens het magazijn bij de dealer kunnen ze het dopje, ondanks de sticker met sleutelcode uit het slotboutsetdoosje, niet bestellen. Zou dus betekenen een nieuwe set slotbouten.
Ook geen ramp, al is het zonde van de ~60,-, maar hoe krijgen we de huidige er dan uit? Ze liggen verdiept, en er zit een losse ring omheen. Even een dop erop slaan gaat hem niet worden. En enig laswerk (moer er op lassen) stemt me ook niet vrolijk gezien de lak van de wielen er dan vast niet heelhuids onderuit komt. Kortom, even een issue daarmee.

Beurtje was voor € 175,- weer geregeld met olie, oliefilter, werkloon, ruitensproeiervloeistof (dat moeten ze nog eens afleren het zonder vragen bij te vullen), en dat was het meen ik.

Adinsx zei:
Beurtje was voor € 175,- weer geregeld met olie, oliefilter, werkloon, ruitensproeiervloeistof (dat moeten ze nog eens afleren het zonder vragen bij te vullen), en dat was het meen ik.

Zeker slordig. Geen lid van MyRenault+?

Nope. Meerwaarde daarvan als je zelf (kan) sleutelen is beperkt. En op de Mégane niet interessant i.v.m. lease.
Nu vooral de beurt even bij de huisdealer gedaan vanwege geen tijd / zin overigens. Moet nu alleen alsnog zelf de remmen een keer schoonmaken / loshalen maar dus eerst zien dat ik de juiste dop voor de slotbouten ga vinden. :)

Terug
Bovenaan