Adinsx: Megane Electric EV60-220 Techno. GT205 de deur uit. Update: Spontane EV-trip naar Cote d'Azur!

Ik had je topic al wel gevolgd Brent en zag het gedoe. Niets vervelenders dan bijna zeker weten dat iemand het heeft gedaan, maar dat hij dat niet toegeeft. Hier overigens wel alle kinderfietsjes in de buurt afgegaan. Één buurvrouw schoot in de 'beschuldig je mijn kind nu'-modus, maar de rest was meewerkend. Geen van allen had een stuurtje zonder de rubberen beschermdoppen en dus ook geen rode lak aangetroffen. Het is niet anders ;)

En de Mégane bevalt inderdaad goed, maar op een week na heb ik hem nu vier jaar. Zo lang en zoveel kilometers heb ik nog nooit gedaan met één auto. Niettemin, in een volgende post (wordt vanavond) zet ik even de voors- en tegens op een rij. :T

Pfoe, 1 op 6! En wát een rit met een caravan, je moet er maar zin in hebben :)
Mooi dat alles goed verlopen is! (y)

Nou weetje dat het met een caravan eigenlijk veel relaxter rijdt? Geen gejaag, maar lekker constant 110-110. Hier en daar wat trager verkeer of vrachtwagens inhalen en weer terug naar rechts. Eigenlijk was het beter te doen dan eerder met de losse auto. Al is het ook wel een verschil dat we dan pas 's avonds gingen rijden.

En dat verbruik, tja... *tankpas*

adinsx zei:
Ik had je topic al wel gevolgd Brent en zag het gedoe. Niets vervelenders dan bijna zeker weten dat iemand het heeft gedaan, maar dat hij dat niet toegeeft. Hier overigens wel alle kinderfietsjes in de buurt afgegaan. Één buurvrouw schoot in de 'beschuldig je mijn kind nu'-modus, maar de rest was meewerkend. Geen van allen had een stuurtje zonder de rubberen beschermdoppen en dus ook geen rode lak aangetroffen. Het is niet anders ;)

En de Mégane bevalt inderdaad goed, maar op een week na heb ik hem nu vier jaar. Zo lang en zoveel kilometers heb ik nog nooit gedaan met één auto. Niettemin, in een volgende post (wordt vanavond) zet ik even de voors- en tegens op een rij. :T

Ja, precies! Maar dat je dan 5 jaar terugvalt in je schadevrije jaren vind ik redelijk overdreven. Dan maar een goed adresje zoeken.

Mooie plaatjes. Krijg direct zin in vakantie. Fijn dat het goed bevallen is. Toch een beste afstand, zeker met twee kleine kids. En de Renault heeft je niet in de steek gelaten.

Helemaal mee eens dat het met caravan relaxter rijdt. Je bent niet constant aan het inhalen en je hoeft gewoon iets minder op te letten. Minder vermoeiend.
Wij zetten hem eind van de week neer in Zuid-Limburg, volgend jaar maar weer eens naar het buitenland.

Heerlijk weer zo'n trip! Helaas geen verre auto vakantie voor ons dit jaar.

Einde van de Megane komt ook snel dichterbij. Best snel gegaan dan.

Mijn hemel wat een verbruik met zo'n sleurhut erachter o_O

Dat krasje is er zo uit te polijsten, desnoods nat schuren P2000/P3000, heel erg simpel.
Daarom ben ik zo blij met mijn eigen ruime/grote oprit, niet dit soort stress erbij van spelende kinderen.

Ik zou verlengen, blijft een prachtige wagen!

@kristian, limburg is toch het buitenland??

@adje, 1:6 rij ik ook regelmatig. Kom ook niet verder dan de derde versnelling. Mooie plaatjes.

Mooie vakantie zo! Balen van die schade op de Clio, hopelijk kun je het nog een beetje netjes weg krijgen. Ik ben benieuwd naar je voors- en tegens van de Megane.

Je waarschuwde voor de campingfoto's. Daar kon ik nog wel tegen, maar slippers met witte sokken; de horror!
20139660_1375404642527636_6484298707047408083_n.jpg

der Magistrat zei:
Je waarschuwde voor de campingfoto's. Daar kon ik nog wel tegen, maar slippers met witte sokken; de horror!

Dat is juist hartstikke in, dit jaar. https://www.ad.nl/binnenland/de-campingslipper-is-zenoacute-hip-dat-hij-weer-standaard-wordt~ad34e14a/

In Parijs lopen de trendy en modieuze Fransen er allemaal op. Met sokken!

Ai... Ook hier krijg ik die om mijn oren. Ok, wat uitleg dan. Na drie weken niet meer aan te hebben dan een zwembroek en slippers met blote voeten, viel dat in Nederland weer even tegen. Zeker met een koude tegelvloer in huis. Vandaar de witte (enkel)sokken. Toen de buurvrouw zei 'heb je dit al gezien op de Clio' vloog ik, op de thuisslippers naar buiten. En ja, de Clio spiegelde nog genoeg om het zichtbaar te maken. :)

Kristian zei:
Mooie plaatjes. Krijg direct zin in vakantie. Fijn dat het goed bevallen is. Toch een beste afstand, zeker met twee kleine kids. En de Renault heeft je niet in de steek gelaten.

Eigenlijk ging het best goed met de kids. De jongste vermaakte zich met wat knuffeltjes en is sowieso vrij rustig. De oudste kreeg na elke tankstop een nieuw cadeautje. Van een stickerboekje tot poppetje of een dvd met een tekenfilm. Werkte prima. En natuurlijk geregeld een verse dvd in de speler aan de hoofdsteun. Enige wat tegenviel was dat ze lastig ging slapen. Zeker 's avonds, wanneer we dus dik twaalf uur onderweg waren. Tja, dan is het constant in dezelfde houding zitten minder prettig. Vandaar ook gestopt om 23.00 uur, zodat ze in de caravan konden slapen. Qua 'moeheid' kon ik die laatste 370 km ook nog wel aan. Niettemin, zo ging het ook prima.

Helemaal mee eens dat het met caravan relaxter rijdt. Je bent niet constant aan het inhalen en je hoeft gewoon iets minder op te letten. Minder vermoeiend.
Wij zetten hem eind van de week neer in Zuid-Limburg, volgend jaar maar weer eens naar het buitenland.

Dat ja. En ik kon achter de lampjes van schoonouders aanrijden. Het inhalen deden we vooral samen, dus ik alvast naar links, dan schoonpa en vervolgens inhalen maar.

Springbok zei:
Heerlijk weer zo'n trip! Helaas geen verre auto vakantie voor ons dit jaar.

Einde van de Megane komt ook snel dichterbij. Best snel gegaan dan.

Ja eigenlijk wel. Al heb ik af en toe wel zoiets dat ik toe ben aan wat anders. Dat verdwijnt echter weer als ik denk aan de mogelijk beperktere keuze, en als ik nog eens achterom kijk als ie geparkeerd staat.

Bofkont zei:
Mijn hemel wat een verbruik met zo'n sleurhut erachter o_O

Dat krasje is er zo uit te polijsten, desnoods nat schuren P2000/P3000, heel erg simpel.
Daarom ben ik zo blij met mijn eigen ruime/grote oprit, niet dit soort stress erbij van spelende kinderen.

Ik zou verlengen, blijft een prachtige wagen!

Verbruik is hetzelfde als 190 km/u doorkarren kwam ik een tijdje terug in DL achter. Ja, het is een grote windvanger zo'n caravan.

M.b.t. het polijsten, ik heb alleen wat pads en de Monello Finale en die ervoor qua korrel. Het ging redelijk, maar moet eigenlijk machinaal aan de slag. Daar heb ik de middelen niet voor, dus ik zoek binnenkort nog even een 'handig iemand' hier in de buurt.

En verlengen? Probeer vandaag even de voors- en tegens op te sommen welke in het hoofd zitten.

cirKel zei:
....In Parijs lopen de trendy en modieuze Fransen er allemaal op. Met sokken!

Heerlijke mode en gaat nooit vervelen zie ik om mij heen. :D En dat zijn inderdaad niet alleen de trendy Fransen....

Ik moet dan telkens aan de reclame van die polissenfabriek denken:
"Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder."
:)

Zo, tijd om wat 'brainwaves' te delen wat betreft verlengen of niet, en wat in het geval van niet de opvolger zou kunnen / moeten zijn.

Allereerst, nog even op een rij. De Mégane heb ik 08-08-2013 in ontvangst genomen en het contract loopt nu tot 01-02-2018. Dit is mogelijk te verlengen naar 08-08-2018. Of het ook echt mag (ik zie niet in waarom niet, want km.stand is nu 124.000) weet ik eind augustus.
Om alvast een voorschot te nemen wat voors en tegens

Ja verlengen want...
- De Mégane bevalt zoals al gepost goed
- Trekt de caravan goed en met de hulpveren ligt het ook goed op de weg
- Financieel aantrekkelijk want nog een half jaar langer gebruik van iets lagere bijtelling (20%) en lage eigen bijdrage (57,-) en behoudt internationale brandstofpas

Nee, niet verlengen want...
- De distributieketting ratelt wat. Laat de LM die nog wel vervangen? Zo nee geeft dat misschien een onverwachte 'lever maar in'
- Iets nieuws is altijd leuk
- Iets nieuws zal sneller / luxer zijn (maar wel duurder)

Gevolgen verlengen
De makkelijkst te bedenken optie. Nog lekker een dikke 30.000 km wegrijden en hopen dat de ketting heel blijft / vervangen mag worden.

Niet verlengen
Ik kom in de nieuwe leaseregeling terecht.
Hoe die exact in elkaar steekt is nog niet helemaal duidelijk. Krijg ik over enkele weken. Wel is duidelijk:
PON-merkenbeleid
Weinig vrije opties (max 900,- hoorde ik in de wandelgangen), alle extra opties zijn voor eigen rekening (lees, bij op de eigen bijdrage)
De eigen bijdrage gaat omhoog naar minimaal 135,-.

Nu ben ik wat eigenwijs aangelegd, en ga ik natuurlijk in gesprek om Renault te mogen blijven rijden. Tenslotte zijn er in het verleden voor twee collega's binnen het bedrijf al eens uitzonderingen gemaakt. Maar... stel het mag. Ik mag Renault blijven rijden. Wat dan?
De Mégane IV Estate is leverbaar met TCe130, maar dat motorblok wil ik niet meer. De TCe165 laat nog op zich wachten (misschien aankondiging op de IAA Frankfurt), en natuurlijk heb ik de GT 205 al vele malen samengesteld. Maar... hoe ziet dat kostenplaatje er onder aan de streep uit voor zowel werkgever als mij? Lastig hoor, net wat te ver in het voren denken. ;)

Nog even wat eisen / wensen op een rij:

Must-have
Station
Benzine > 150 pk
Sportief onderstel / uitvoering
Sportstoelen
Mooie (optionele) wielen formaat 18" (wielen maken de auto zeggen ze wel eens)
Moderne navigatie
Fiscaal tot max 40.000,-
xenon of ledverlichting
Getinte ramen vanaf B-stijl
Cruise control, climate control, etc.
Afneembare trekhaak als accessoire

En de kleur moet bijna zeker metallic blauw worden. ;)

Nice to have
Automaat, met flippers als het even kan
Panoramadak
Stoelverwarming
ACC en andere ADAS-systemen

De shortlist:
1) Mégane Estate GT 205
2) Seat Leon ST FR Business Intens TSI 150 DSG
3) VW Golf Variant (maar wordt te prijzig)
4) D-segmenter (Talisman, Passat, Super:cool:

Waarom die laatste? Gezien ik vijf jaar met een auto doe en de kids tegen die tijd 8 en 6 zijn, is een D-segmenter wel prettig besloten we tijdens de vakantie. Een Talisman Estate vinden we beide een bloedmooie auto, en met streng zijn in de opties blijft die net onder de 40.000,- a;s Intens TCe150. Maar... Wat doet de leaseprijs? Hoe neemt de eigen bijdrage toe i.v.m. opties of boven budget gaan?
Overigens, ben ik dan ook bereid de eis 'sportief onderstel / uitvoering' aan de kant te gooien voor meer ruimte? Twijfels...

Ik heb een Renault-hart, maar ook de Mégane IV en Talisman hebben zo hun eigenaardigheden. Beide zijn bloedmooi in mijn ogen en verdienen absoluut de voorkeur boven een Leon of Golf. Maar... Beide zijn met EDC-automaat, en de DSG is nog altijd beter. Ook valt er niet zelf de 'flipperen'. Een nadeel, want ik bepaal wel graag zelf wanneer er geschakeld wordt.

Pluspunten: Design, en handsfree wat ook echt handsfree is. Dus weglopen bij de auto betekent: auto gaat op slot. Bij VAG moet je nog altijd de handgreep even aantikken. Jammer. De 'value-for-the-money' is hoger bij Renault. (vind ik ;) )

Door naar de Leon ST, eigenlijk de beste kanshebber naast de Mégane.
Deze al vele malen samengesteld, en zou er qua looks net zo uitzien als deze bij de dealer hier om de hoek:
https://www.dago.nl/voorraad/seat/leon/st-14-ecotsi-fr-full-led-koplampen-dab-panoramadak-18-lichtmetalen-velgen-874047222/?soort=nieuw

Alleen moet keyless er bij, het chrome-pakket en nog wat kleine dingen.
Pluspunten t.o.v. de Mégane: Het gave grotere panoramadak, de DSG, de motor (meer koppel).
Twijfelpunten: Geen echte keyless, design doet me niet veel.

Nummer 3 op de lijst is de Golf Variant. Ik hou ook wel van wat gadgets, en op de Golf is best veel mogelijk. Van het active display tot modernere navi. Maar ook voorruitverwarming, etc. Echter, zoals bekend bij VW, ga je aan het samenstellen dan loopt de prijs al flink op. Net wat te flink naar mijn idee.

D-segment hebben we al besproken, en is op dit moment weinig over te zeggen.

Tijd voor een voorlopige conclusie, en voor wie bovenstaand relaas lekker heeft overgeslagen:
De meest veilige keus voor nu is de Mégane lekker verlengen. De auto bevalt, doet zijn ding en dan zien we het wel.
Aan de andere kant lonkt het plezier van een nieuwe auto samenstellen, uitzoeken, passen, meten en wachten. En het brengt weer leven in de brouwerij. Alleen wil ik dat nieuw rijden vanaf februari? Of kan het nog een half jaar langer wachten. ;)

Nog even wat plaatjes om deze textuele post wat aanzien te geven. Ik ben benieuwd naar jullie voors- en tegens. ;)

Huidig:
20476542_1385249458209821_3141843451687862136_n.jpg

Potentiële opvolgers:
renault-megane-estate-rijtest-autorai-2016-005-1440x961.jpg

30bc8176d0c63a1b12ec7de18985fc7a.jpg

renault-talisman-estate-282159-1024.jpg

Voordeel van de Megane en Talisman is natuurlijk ook dat het frissere modellen zijn dan de Golf en Leon die hard richting einde van de cyclus gaan.

Zelf vind ik de Leon de mooiste. Gaaf en sportief model. Zou dan voor de blauwe gaan als hierboven. Al is rood ook gaaf:

c3a2cafa7108e59902e9c23edbf93b0e.jpg

Als het even kan zou ik altijd voor een D-segmenter gaan. Is toch wel duidelijk meer auto..

Haha, die uitleg van die sokken in slippers :)

Volgens mij weet ik bij welke leasemij je straks terecht moet. Zit je daar nu ook al? Nee toch?
Ketting vervangen zou toch haast wel in contract moeten kunnen, maar dan alleen als je er ook nog een half jaartje mee rijdt gok ik zo.
Een Superb hatchback Sportline, is dat iets? Of zit die ook boven budget? (ken de prijs niet helemaal uit m'n hoofd)

adinsx zei:
Ai... Ook hier krijg ik die om mijn oren. Ok, wat uitleg dan. Na drie weken niet meer aan te hebben dan een zwembroek en slippers met blote voeten, viel dat in Nederland weer even tegen. Zeker met een koude tegelvloer in huis. Vandaar de witte (enkel)sokken. Toen de buurvrouw zei 'heb je dit al gezien op de Clio' vloog ik, op de thuisslippers naar buiten. En ja, de Clio spiegelde nog genoeg om het zichtbaar te maken. :)

Haha. (y)
Toch blijft het schrikken hoor, oef. ;-)

Misschien ook een auto samenstellen die lekker kaal is, en kijken naar wat je bespaard?

De kinderen hebben met 6-8 jaar in de Megane net zoveel ruimte als nu, stoeltje gaat weg, beentjes wat langer heft mekaar mooi op

Ach voor alle punten is wel iets voor te zeggen, maar gevoelsmatig denk ik dat je gewoon toch moet kijken of een nieuwe megane of talisman mogelijk kan worden gemaakt voor jou. De andere opties zijn rationeel gezien niets mis mee maar je er nu al niet warm of koud van word. Het is voor jou tenslotte wel meer dan een noodzakelijk ding om je van A naar B te brengen.

Kun je het niet nu al aankaarten wat de mogelijkheden zijn mbt merkbeleid? Tenslotte hangt daar alles van af

Pfoe lastige keuze weer:cool: Je huidige megane bevalt prima en valt op door zijn dikke exterieur uitstraling, je ziet vaker de basis versie rijden en dan is jouw megane alweer wat specialer, een pre m.i. Aan de andere kant als je zo afscheid moet nemen vanwege de ketting, dan zou ik direct de leon st bestellen vanwege de dsg en top 1.4 tsi, een van de betere vag auto's. En je kunt je lol weer op met proefrijden bestellen etc, en een lekker dikke versie nemen ipv de kale talisman.

Pfoe, zo'n Leon is ook wel een fijne auto hoor. Ik vond 'm alleen niet echt sportief rijden, eerder comfortabel en goedmoedig. De blauwe die je post, fraai hoor (y).

Maar ja, dat is de nieuwe Megane GT ook, en de Talisman weer op zijn eigen manier. In ieder geval, als het VAG moet zijn dan zou ik voor de Leon gaan.

Zo'n leon in die blauwe kleur ziet er zeker goed uit. Het enige wat mij wel wat tegenviel is het dashboard. Daar ga je echt niet op vooruit en daar kijk je toch de hele dag tegenaan. Werkelijk onbegrijpelijk dat ze niet wat meer 'flair' hebben toegepast bij de facelift. Daarnaast als je hem gaat rijden en hij word in januari 2018 gekentekend. Een jaar later staat het compleet nieuwe model bij de dealers. Je ziet gewoon dat de Leon net meer de jongste is.

Dan kijk je straks tegen zoiets aan;
seat-leon-sc-fr-interior.jpg

in mijn ogen absoluut geen vooruitgang ten opzichte van wat je nu hebt, zoiets waarschijnlijk;
90ee53e34f3fd92a190b308f89b72efd9b98a595.jpg

Een A4 gaat waarschijnlijk al snel super duur worden vermoed ik? Deze is binnen de volkswagen groep vrij 'vers', misschien met een voorraadmodel of wat nog iets mee te regelen zodat deze nog net past? Zaken als panoramadak en zo kun je dan wel vergeten, die dingen zijn echt belachelijk duur daar.

Dat is wel het dash van de pre-facelift. Maargoed, zo'n wereld van verschil met de facelift is het ook weer niet. Leon was een absolute kanshebber voor mij, maar ook ik ben afgeknapt op dat interieur. Dat was me toch echt te grauw.

Een A4 is volgens mij veel te hoog geprijsd. Ik zie ze in ieder geval zelden rijden als ik het vergelijk met het vorige model.

Die leon, tja, dat zie je wel meer met vag spullen, ziet er niet verkeerd uit van buiten. Maar als je beter gaat kijken, dan zijn ze het voor mij niet. Die 1.6 diesel, voor jou niet van belang, maar wel de hardloper denk ik, is een naar blok, met een felle 1, maar je blijft schakelen. Volle bak koppel, maar over een klein bereik. Van die Leon vond ik het dash ook een afknapper, en met mn 1.90m zit ik echt tegen die binnenspiegel aan te loeren, ik bedoel dat er voor mij niet veel zicht onderdoor en bijlangs is. Dat geeft een behoorlijke blinde vlek. Dat heb ik bij de golf dan weer niet, overigens. Waarom staat de octavia niet in de lijst?

hebben mensen echt de illusie dat het iets anders wordt dan een renault? trap er niet in!

:) Op naar pagina 50 ;)

@Springbok
Inderdaad, de beide Fransen zijn relatief vers. En inderdaad een nadeel, ook qua interieur in de Golf en Leon. Al vernam ik voor de zomer bij de Seat-dealer dat in modeljaar 2018 bij de Leon de navigaties gelijk getrokken worden tussen VW/Skoda/Seat. Zou betekenen dat de nieuwe navigatie (bij Skoda Columbus) ook in de Leon komt.
Daarnaast komt de 1.5 TSI ter vervanging van de 1.4 TSI en 1.8 TSI. Alleen kan ik daar nog geen harde info over vinden.

Rood op de Leon is zeker gaaf, maar niet zo mooi als het rood van de Clio die al achter het huis staat. Nee, het wordt (denk ik) echt weer een blauw.
Bij de Mégane was de keuze in 2013 blauw, wit of zwart. Toen werd het wit. Zwart was de R26 al, dus tja. Blauw maar weer eens.
En inderdaad, voor een D-segmenter zou ik wat must-haves en nice-to-haves (moeten) laten vallen.

Barri zei:
Volgens mij weet ik bij welke leasemij je straks terecht moet. Zit je daar nu ook al? Nee toch?
Ketting vervangen zou toch haast wel in contract moeten kunnen, maar dan alleen als je er ook nog een half jaartje mee rijdt gok ik zo.
Een Superb hatchback Sportline, is dat iets? Of zit die ook boven budget? (ken de prijs niet helemaal uit m'n hoofd)

Nee, zit nu bij Leaseplan en ga mogelijk naar de leasemij die jij bedoelt inderdaad. Ik stuur je vandaag wel even een PM.
Ketting vervangen zou moeten kunnen in contract ja, maar ook als een 40k geleden er al een vers hart in is gekomen? ;)
Superb Hatchback Sportline, goede, maar ik denk ook al vlot richting of over 40k. Had je het er overigens niet eerder over dat de Sportline ook op de TSI150 motorisering beschikbaar kwam? Vandaag nog eens wat rondklikken op skoda.nl.

A3-White zei:
Misschien ook een auto samenstellen die lekker kaal is, en kijken naar wat je bespaard?
De kinderen hebben met 6-8 jaar in de Megane net zoveel ruimte als nu, stoeltje gaat weg, beentjes wat langer heft mekaar mooi op

Een kale auto? Nee dank je. Ook al bespaar ik er wellicht veel mee, we zijn beide teveel gek op auto's. De auto moet schoon zijn, geen standaard eco-hok, en voorzien zijn van wat luxe.
Overigens blijven de kids in stoeltjes zitten meen ik tegenwoordig. Zal het nog eens uitpluizen, maar de komende jaren zitten beide dames nog op een stoel waarbij de benen relatief hoog zitten, en dus al snel tegen het 'dikke deel' van de voorstoel.

AsconaGT zei:
Ach voor alle punten is wel iets voor te zeggen, maar gevoelsmatig denk ik dat je gewoon toch moet kijken of een nieuwe megane of talisman mogelijk kan worden gemaakt voor jou. De andere opties zijn rationeel gezien niets mis mee maar je er nu al niet warm of koud van word. Het is voor jou tenslotte wel meer dan een noodzakelijk ding om je van A naar B te brengen.

Kun je het niet nu al aankaarten wat de mogelijkheden zijn mbt merkbeleid? Tenslotte hangt daar alles van af

Dat is het plan inderdaad. Oh, en zo'n Leon rijdt meer dan prima hoor. De DSG is beter dan de EDC, en zo zijn er zeker nog wat pluspunten te noemen t.o.v. een Mégane of Talisman. Alleen de 'looks' doen me zo weinig.
Noodzakelijk ding van A naar B? Mwa, valt mee. De leaseauto is vooral een arbeidsvoorwaarde, niet omdat ik zoveel zakelijk rij.
M.b.t. merkenbeleid, zeker ga ik dat aankaarten, maar de wagenparkbeheerder (tevens CFO) is met vakantie.

@Damian
Inderdaad. Basisversies heb ik een hekel aan. Daarom zou ik van de Talisman ook liefst de Intens samenstellen, en niet de Zen. Daarbij komt de Intens meteen met meer luxe, waaronder vierwielsturing. Iets wat de wederhelft dan weer niet begrijpt. Die wil gewoon een Talisman en dan maar minder aangekleed. :)

Elco zei:
Pfoe, zo'n Leon is ook wel een fijne auto hoor. Ik vond 'm alleen niet echt sportief rijden, eerder comfortabel en goedmoedig. De blauwe die je post, fraai hoor (y).
Maar ja, dat is de nieuwe Megane GT ook, en de Talisman weer op zijn eigen manier. In ieder geval, als het VAG moet zijn dan zou ik voor de Leon gaan.

Niet sportief? En je had de FR mee? Ik las wel op verschillende fora dat DCC (Dynamic Chassis Control) een must is. Sportief voor het leuke stuurwerk, comfortabel voor de vrouw des huizes. Al houdt zij ook van lekker doorkarren.

AsconaGT zei:
Zo'n leon in die blauwe kleur ziet er zeker goed uit. Het enige wat mij wel wat tegenviel is het dashboard. Daar ga je echt niet op vooruit en daar kijk je toch de hele dag tegenaan. Werkelijk onbegrijpelijk dat ze niet wat meer 'flair' hebben toegepast bij de facelift. Daarnaast als je hem gaat rijden en hij word in januari 2018 gekentekend. Een jaar later staat het compleet nieuwe model bij de dealers. Je ziet gewoon dat de Leon net meer de jongste is.

Dan kijk je straks tegen zoiets aan;

in mijn ogen absoluut geen vooruitgang ten opzichte van wat je nu hebt, zoiets waarschijnlijk;

Een A4 gaat waarschijnlijk al snel super duur worden vermoed ik? Deze is binnen de volkswagen groep vrij 'vers', misschien met een voorraadmodel of wat nog iets mee te regelen zodat deze nog net past? Zaken als panoramadak en zo kun je dan wel vergeten, die dingen zijn echt belachelijk duur daar.

De Leon is zeker de nieuwste niet meer inderdaad. Al maakt me dat niet heel veel uit, de huidige Mégane was ook niet kakelvers meer. En dat merk je toch ook wel qua navigatie, e.d. We gaan daar al snel er op vooruit dus ;).
Dashboard, tja, het is iets meer naar je toe gericht in de Leon. De VW heeft een wat moderne indruk, zeker met Active Display e.d. Maar het doet vooral zakelijk aan, niet sportief. Gelukkig zit ik niet hele dagen in de auto.

De A4 ben ik al mee gestopt om samen te stellen. Wellicht qua leaseprijs aantrekkelijk (Barri?), maar de fiscale prijs gaat enorm de lucht in zodra je maar iets erbij op wil hebben. Nee, daar heb ik al afscheid van genomen, al is het een prachtige auto. 'Premium' doet me overigens weinig.

Met finale ga je geen enkele kras verwijderen, doet 0.0, gewoon even langs een schade bedrijf rijden en vragen of ze even de polijstmachine er langs halen. klusje van 5 minuten.

Waarom staat de octavia niet in de lijst?

Die viel vrij snel af nadat ik er een blokje mee om ging. Is me echt teveel op comfort gericht. Heel zakelijk, zit vernuftig in elkaar, maar nee.
Geregeld kom ik met een grijns thuis na een lekker potje sturen. Ook al is het vermogen niet meer zoals ik had, het onderstel van de Mégane GT-line is bijzonder goed. Dat wil ik liefst niet missen. Ik zou het hooguit overboord zetten als een D-segmenter mogelijk is.

Overigens bedenk ik me ook dat de Mégane IV GTline niet meer het sportieve onderstel van de GT heeft. Blijft dus eigenlijk maar één optie over qua uitvoering. Daarnaast is er met de Leon nog iets wat ik me gisteravond bedacht toen ik de caravan naar de stalling bracht.
De Leon met 1.4 TSI 150 en DSG mag 1400 kg trekken. Nu is dat theoretisch genoeg voor de caravan, die mag officieel 1300 kg wegen. Maar dat woog ie niet zoals al eerder geplaatst. Daarnaast is de Leon vrij licht van zichzelf. Eigenlijk voor de Tempo100 registratie té licht, want die vereist dat het rijklaargewicht hoger is dan de maximale massa van de caravan. Niet dat er snel op gecontroleerd wordt, en natuurlijk is de auto op vakantie zwaarder. Het zette me gisteravond toch even aan het denken. Geen reden om hem te laten staan overigens.

Ja, ik ben er nog niet uit. Eind van de maand heb ik de leaseregeling helder en het wel of niet mogen afwijken van de merkenstrategie.
Overigens, het andere vraagstuk: Verlengen of niet.
Verlengen is de veiligste keuze, niet de leukste. Ook daar eind van de maand maar eens een knoop over doorhakken. Wel heb ik via de Leasemij een offerte opgevraagd, puur uit nieuwsgierigheid, wat de overnameprijs is einde contractdatum.

Die Talisman is zo'n dikke kar he! Overigens moet ik zeggen dat de nieuwe Megane mij ook wel kan bekoren, maar die Talisman is voor mij een beetje wat de Safrane vroeger was. :T

Leuke foto's van het kamperen! Zo'n airco is wel erg lekker. Ik vertrek volgende week naar Corsica, gewoon met de tent. Een caravan zou mijn verbruik volgens mij naar 1 op 4 brengen, dus daar weinig zin in. Tevens, geen kinderen, dus ook geen ruimte nodig. Zie wel een beetje op tegen de huidige temperaturen in zuid Europa. Het is dit jaar echt belachelijk warm.
Qua opvolger vind ik de nieuwe Megane het mooiste. Dat model klopt gewoon heel goed. Alleen het interieur vind ik wat goedkoop ogen. Wellicht nog een Mazda 6 station overwegen? Voldoet aan veel van jouw lijstje.

Corsica is een topeiland. Ben zelf in 2013 twee weken in Porto Vecchio geweest, camping Golfo di Sogno.

Prachtige omgeving, van Port Vecchio via Bonifacio naar Ajaccio is heel mooi om te rijden.

Mijn keus zou zeker de nieuwe Renault Megane zijn!

wat mij betreft zou ik jou huidige Megane zeker niet verlengen, door de lage bijtelling een aantal jaar geleden zie je de Megane op elke straathoek, zelfs de GT line heeft imo zijn beste tijd gehad. en hoewel het 'wit' een gave 'kleur' is zou ik er na 4 jaar op uitgekeken zijn.

Leon, Superb...
waarom eens geen A3 SB samenstellen.
Anderzijds,
waarom zou je... het wordt toch een Renault.

Ze zijn trouwens goed bezig bij Renault (y)
Heb me zelf al een paar keer de Koleos en de Espace samengesteld op het i-net, Initiale Paris in het schitterende amethiszwart...
Dan heb je telkens echt wel een topbolide voor de deur.

Wellicht nog een Mazda 6 station overwegen? Voldoet aan veel van jouw lijstje.

Kwam een collega (fan van Mazda volgens mij ;) ) ook al mee. Als GT-M best compleet en het is een mooie auto inderdaad.
Ben helaas wat merkenblind (iets met paplepel enzo), dus focus me vooral op het afwijken van merkenbeleid met inzet op het Frans blijven rijden. Niettemin vanavond eens wat configureren.

Net ook gedaan bij de Audi A3 Sportback. Je had het meen ik al eens eerder benoemd BRG. Voor mijn gevoel is een A3 een maatje kleiner. Misschien qua binnenruimte nog niet zo zeer, maar de kofferbak mist toch wel ruimte. Zoals ik al zei, premium doet me weinig. Voor 40k rij ik liever een volle(re) Leon, Mégane of 'kalere' Talisman.

@schumi,
Zit wat in inderdaad. Je ziet ze nog altijd erg veel. En er iets niets leukers dan een nieuwe auto samenstellen en uitzoeken. Zo begon dit topic ook. Keuzes maken, al was toen al duidelijk welk model en uitvoering ik wilde.

Tot slot voor wie van een spelletje houdt. Ik heb de overnameprijs binnen.
Wat zou de Mégane moeten kosten eind januari (4,5 jaar oud) met 140.000 km op de klok. Nieuwprijs was 31.150,-.

Edit: En wie een zeer goed verzorgde leaser (geen deukje of krasje op 1 kras op velg na) wil gaan rijden mag zich melden. Onder voorbehoud 01-02-2018 beschikbaar, of pas in augustus. ;)

Boppie zei:
Corsica is een topeiland. Ben zelf in 2013 twee weken in Porto Vecchio geweest, camping Golfo di Sogno.

Prachtige omgeving, van Port Vecchio via Bonifacio naar Ajaccio is heel mooi om te rijden.

Gaaf om te horen! Ik heb er onwijs veel zin in. Gaan naar camping U Mulinacciu in Lecci. Dus in de buurt van Porto Vecchio. We gaan ook nog de binnenlanden in, maar dat zien we ter plekke even, gezien de temperaturen. :)

@Adinsx
Dat samenstellen is al een feest op zich. Ik snap merkvoorkeuren, maar Mazda is volgens mij echt zo'n merk waarvan bijna elke merkrijden (of het nou Duits, Frans of Italiaans is) wel naar zou willen uitwijken. Het stoot niemand tegen de borst, ziet er verdomd goed uit, rijdt goed, heeft tegenwoordig prima interieurs en is betrouwbaar.

Tot slot voor wie van een spelletje houdt. Ik heb de overnameprijs binnen.
Wat zou de Mégane moeten kosten eind januari (4,5 jaar oud) met 140.000 km op de klok. Nieuwprijs was 31.150,-.
Een krappe 10k, met wat geld erbij (iets pakken bovenop restwaarde) 10.250 gok ik.

Wat zegt je leaseregeling eigenlijk over looptijd en kilometers ed?

Ik heb eens gehad dat mijn contract ook op 3,5 jaar was afgesloten zoals zichtbaar was voor mij in de leaseportal, maar doordat ik de kilometers niet haalde die ik bij aanvang had opgegeven werd dit automatisch 'verlengd' tot 4 jaar. Het was ook niet daadwerkelijk de contract einddatum, maar meer een geprognotiseerde einddatum obv kilometers aangegeven bij aangaan van het contract (al noemde de portal het wel contract einddatum). Ik moest dus ook gewoon doorrijden tot de 4 jaar om waren.

Bij aangaan van had ik 25k/jr opgegeven, met 125.000 als eindstand na vijf jaar. Kort na eerste jaar is het aangepast naar 35k/jr of 30.
Ik rij er iets meer dan dertig per jaar. Goede om even op te letten in ieder geval.
Verwacht dinsdag a.s. met CFO in overleg te kunnen over mogelijkheden en onmogelijkheden. Schijnt dat, om een mix te houden, sommigen wel bij huidige LM mogen blijven.

Afwachten ;)

Oh, de overnameprijs. Beide dichtbij: 12500 incl 6 mnd garantie en adm.kosten. Zonder beide komt het op 11.900 (y)

Lijkt mij een redelijke overnameprijs. Het probleem op de markt is dat het nu overvol staat met bijtellingsknallers met spaardiesel waarvan veel ook nog een Megane is en veel ook nog eens GT line. Ik vraag mij altijd af in hoeverre ze daar rekening mee hebben gehouden mbt de restwaarde.

Klopt, en wat dat betreft is die van mij misschien toch wel aantrekkelijk omdat het een benzine is (y).

Mooie combinatie zo met de Adria zeg, ziet er echt lekker strak uit.
Fijn dat de reis goed verlopen is, zo'n Megane is ook echt een erg prettige metgezel, ik zou hem lekker proberen te houden!

Niet sportief? En je had de FR mee? Ik las wel op verschillende fora dat DCC (Dynamic Chassis Control) een must is. Sportief voor het leuke stuurwerk, comfortabel voor de vrouw des huizes. Al houdt zij ook van lekker doorkarren.

Nee, 'n Xcellence. Maar wel met 180 pk TSI. Razend rap, behoorlijk goed maar niet dat lekker bijterige sportieve. Dat zal een FR wel beter doen.

De Excellence lijkt me inderdaad meer op comfort en luxe gericht. Ik heb kort een blokje om gedaan met een vijfdeurs FR. Wel de 140 pk TSI maar die heeft hetzelfde koppel als de 1.8 TSI (250 Nm). Loopt inderdaad lekker vlot, de DSG doet goed zijn ding en het onderstel vond ik lekker. De auto had ook de optionele 18". Ligt wat dat betreft wel gelijk aan de Mégane.

Begreep vanmiddag in de wandelgangen (hier en daar info aan het verzamelen) dat er aan de leaseregeling gesleuteld gaat worden. Lees, versobering. Misschien dat verlengen toch niet zo'n goed plan is als het lijkt. Eens kijken of ik dinsdag een overleg ingepland krijg voor meer duidelijkheid. Dan krijgt dit topic tenminste ook wat meer richting. :)

Kijk nog wel even goed naar het entertainment systeem van de Leon. Tijdje terug zelf met een Golf Variant en daarna een Leon ST gereden, van na de facelift, maar ik ergerde me dood aan het systeem.
Simpelweg omdat de Leon geen fysieke knoppen meer naast het scherm heeft en alles touchscreen is. Je kunt dus niet even simpel, blindelings tussen radio en navigatie switchen zoals bij de Golf wel het geval is.

Nou, dat is sowieso nog wel een vreemde. In de Leon FR is Multimedia Navi PLUS een optie binnen het professional 3 pakket. Op de FR Business Intens zit de Navi 8" standaard, maar is de PLUS blijkbaar niet mogelijk. Heel vreemd.
Iets om in detail uit te pluizen.

Met een schuin oog ook nog een VW Variant Highline R samengesteld, maar dan handbak ipv DSG. Dan blijft ie met wat noodzakelijke opties onder de 40k. Alleen, is een Golf met Sportonderstel, dynamische dempers en 18" vergelijkbaar qua stuurgedrag met een Leon ST FR? Of beter gezegd, voldoet een Variant Rline aan mijn sportieve eis. Iets om middels proefritten na elkaar uit te zoeken als Frans rijden geen optie is. Een Mégane Estate GT rijdt namelijk wel ontzettend goed, mede ook dankzij de 4WS. Het is wel meteen een prijzige auto. 37.500,-.

Ik lees al jaren mee met je mooie topics, vanaf de Clio al volgens mij. Erg leuk om te volgen! Toch maar eens mee bemoeien:

Ik zag ook ergens de Superb voorbij komen. Mijn vrouw heeft er sinds kort de beschikking over. Idioot veel ruimte, wat wel prettig is met kleine kinderen. Houd er wel rekening mee dat ook onder de Superb hulpveren moeten als je met de caravan op pad gaat. Maar goed, als je sportief weggedrag wenst moet je bij Skoda wegblijven denk ik. Of een Octavia RS moet passen.

Talisman is prachtig, maar die kleine ruitenwisser op de achterruit heb ik het een beetje lastig mee. :) Maar goed, ik heb ook 3 laguna's versleten van het laatste type en dat was niet moeders mooiste. Dus die ene ruitenwisser... Fijne auto's. Volgens mij de beste keus in jouw geval als fransrijder.

Terug
Bovenaan