Zo, tijd om wat 'brainwaves' te delen wat betreft verlengen of niet, en wat in het geval van niet de opvolger zou kunnen / moeten zijn.
Allereerst, nog even op een rij. De Mégane heb ik 08-08-2013 in ontvangst genomen en het contract loopt nu tot 01-02-2018. Dit is mogelijk te verlengen naar 08-08-2018. Of het ook echt mag (ik zie niet in waarom niet, want km.stand is nu 124.000) weet ik eind augustus.
Om alvast een voorschot te nemen wat voors en tegens
Ja verlengen want...
- De Mégane bevalt zoals al gepost goed
- Trekt de caravan goed en met de hulpveren ligt het ook goed op de weg
- Financieel aantrekkelijk want nog een half jaar langer gebruik van iets lagere bijtelling (20%) en lage eigen bijdrage (57,-) en behoudt internationale brandstofpas
Nee, niet verlengen want...
- De distributieketting ratelt wat. Laat de LM die nog wel vervangen? Zo nee geeft dat misschien een onverwachte 'lever maar in'
- Iets nieuws is altijd leuk
- Iets nieuws zal sneller / luxer zijn (maar wel duurder)
Gevolgen verlengen
De makkelijkst te bedenken optie. Nog lekker een dikke 30.000 km wegrijden en hopen dat de ketting heel blijft / vervangen mag worden.
Niet verlengen
Ik kom in de nieuwe leaseregeling terecht.
Hoe die exact in elkaar steekt is nog niet helemaal duidelijk. Krijg ik over enkele weken. Wel is duidelijk:
PON-merkenbeleid
Weinig vrije opties (max 900,- hoorde ik in de wandelgangen), alle extra opties zijn voor eigen rekening (lees, bij op de eigen bijdrage)
De eigen bijdrage gaat omhoog naar minimaal 135,-.
Nu ben ik wat eigenwijs aangelegd, en ga ik natuurlijk in gesprek om Renault te mogen blijven rijden. Tenslotte zijn er in het verleden voor twee collega's binnen het bedrijf al eens uitzonderingen gemaakt. Maar... stel het mag. Ik mag Renault blijven rijden. Wat dan?
De Mégane IV Estate is leverbaar met TCe130, maar dat motorblok wil ik niet meer. De TCe165 laat nog op zich wachten (misschien aankondiging op de IAA Frankfurt), en natuurlijk heb ik de GT 205 al vele malen samengesteld. Maar... hoe ziet dat kostenplaatje er onder aan de streep uit voor zowel werkgever als mij? Lastig hoor, net wat te ver in het voren denken.
Nog even wat eisen / wensen op een rij:
Must-have
Station
Benzine > 150 pk
Sportief onderstel / uitvoering
Sportstoelen
Mooie (optionele) wielen formaat 18" (wielen maken de auto zeggen ze wel eens)
Moderne navigatie
Fiscaal tot max 40.000,-
xenon of ledverlichting
Getinte ramen vanaf B-stijl
Cruise control, climate control, etc.
Afneembare trekhaak als accessoire
En de kleur moet bijna zeker metallic blauw worden.
Nice to have
Automaat, met flippers als het even kan
Panoramadak
Stoelverwarming
ACC en andere ADAS-systemen
De shortlist:
1) Mégane Estate GT 205
2) Seat Leon ST FR Business Intens TSI 150 DSG
3) VW Golf Variant (maar wordt te prijzig)
4) D-segmenter (Talisman, Passat, Super
Waarom die laatste? Gezien ik vijf jaar met een auto doe en de kids tegen die tijd 8 en 6 zijn, is een D-segmenter wel prettig besloten we tijdens de vakantie. Een Talisman Estate vinden we beide een bloedmooie auto, en met streng zijn in de opties blijft die net onder de 40.000,- a;s Intens TCe150. Maar... Wat doet de leaseprijs? Hoe neemt de eigen bijdrage toe i.v.m. opties of boven budget gaan?
Overigens, ben ik dan ook bereid de eis 'sportief onderstel / uitvoering' aan de kant te gooien voor meer ruimte? Twijfels...
Ik heb een Renault-hart, maar ook de Mégane IV en Talisman hebben zo hun eigenaardigheden. Beide zijn bloedmooi in mijn ogen en verdienen absoluut de voorkeur boven een Leon of Golf. Maar... Beide zijn met EDC-automaat, en de DSG is nog altijd beter. Ook valt er niet zelf de 'flipperen'. Een nadeel, want ik bepaal wel graag zelf wanneer er geschakeld wordt.
Pluspunten: Design, en handsfree wat ook echt handsfree is. Dus weglopen bij de auto betekent: auto gaat op slot. Bij VAG moet je nog altijd de handgreep even aantikken. Jammer. De 'value-for-the-money' is hoger bij Renault. (vind ik

)
Door naar de Leon ST, eigenlijk de beste kanshebber naast de Mégane.
Deze al vele malen samengesteld, en zou er qua looks net zo uitzien als deze bij de dealer hier om de hoek:
https://www.dago.nl/voorraad/seat/leon/st-14-ecotsi-fr-full-led-koplampen-dab-panoramadak-18-lichtmetalen-velgen-874047222/?soort=nieuw
Alleen moet keyless er bij, het chrome-pakket en nog wat kleine dingen.
Pluspunten t.o.v. de Mégane: Het gave grotere panoramadak, de DSG, de motor (meer koppel).
Twijfelpunten: Geen echte keyless, design doet me niet veel.
Nummer 3 op de lijst is de Golf Variant. Ik hou ook wel van wat gadgets, en op de Golf is best veel mogelijk. Van het active display tot modernere navi. Maar ook voorruitverwarming, etc. Echter, zoals bekend bij VW, ga je aan het samenstellen dan loopt de prijs al flink op. Net wat te flink naar mijn idee.
D-segment hebben we al besproken, en is op dit moment weinig over te zeggen.
Tijd voor een voorlopige conclusie, en voor wie bovenstaand relaas lekker heeft overgeslagen:
De meest veilige keus voor nu is de Mégane lekker verlengen. De auto bevalt, doet zijn ding en dan zien we het wel.
Aan de andere kant lonkt het plezier van een nieuwe auto samenstellen, uitzoeken, passen, meten en wachten. En het brengt weer leven in de brouwerij. Alleen wil ik dat nieuw rijden vanaf februari? Of kan het nog een half jaar langer wachten.
Nog even wat plaatjes om deze textuele post wat aanzien te geven. Ik ben benieuwd naar jullie voors- en tegens.
Huidig:
Potentiële opvolgers: