Adinsx: Megane Electric EV60-220 Techno. GT205 de deur uit. Update: Spontane EV-trip naar Cote d'Azur!

Nou daar gaan we dan, er is wat meer duidelijk over wat er staat te gebeuren. Maar eerst, taart :)

Vandaag namelijk vier jaar 'oud' :)
08-08-2013:
539647_509201522481290_1776955033_n.jpg

Vanmorgen:
20729347_1392061104195323_4575361140414518121_n.jpg

Zoals gezegd, bevalt prima en na 125.000 km geheel deukvrij en schadevrij op een klein krasje op een van de wielen.
Door naar het 'nieuws. Einde middag even overleg gehad over de mogelijkheden. Verlengen is niet de meest logische keuze wat betreft de CFO. Kán wel, maar hij is er geen voorstander van. Dus, wat dan?

Uitgebreid toegelicht dat ik weet heb van de PON-regeling, maar ook graag Renault wil blijven rijden. "Leg mij nou eens uit waarom je Renault wil blijven rijden", was de vraag. Tja... Mooier design, meer 'waar voor je geld', en met de paplepel ingegoten. Ja, een auto is voor mij niet alleen van A-naar-B komen, maar ook emotie.

Het goede nieuws: Het was niet meteen een 'onmogelijk'. Hij wil er naar gaan kijken, maar onder aan de streep moeten er natuurlijk geen idiote verschillen zijn. Kortom is afgesproken dat ik drie offertes ga aanleveren. En dat wordt de shortlist:
Talisman Estate TCe150 EDC Intens
Mégane Estate TCe205 GT
Seat Leon ST FR Business Intens TSI 150 DSG

Je kunt tenslotte beter moeten schrappen, dan dingen erbij vragen. Toch? Kortom, komende tijd wat te doen.
Overigens denk ik dat ik ook in de klasse van de Passat mag shoppen, maar met het oog op de fiscale prijs waag ik me daar nog even niet aan. Al kan de leaseprijs (en dus ook de toerekening van boven leasebudget gaan) best aantrekkelijker zijn dan van een Talisman.

Al met al, leven in de brouwerij met als eerste aanzet het opvragen van drie offertes. (y)

CFO's zijn ook mensen. :D

Enkel vervelende dat de Jaguar XE nog steeds niet is toegevoegd bij pa! :(

Maar fijn dat de mogelijkheid voor Renault wel aanwezig is, nu maar duimen dat het goed komt. (y) Anders weet ik nog wel iets anders....

AC/DC zei:
Back in black, I hit the sack,
I've been too long,
I'm glad to be back
Yes I'm let loose from the noose,
That's kept me hangin' about
I been livin like a star 'cause it's gettin' me high,
Forget the hearse, 'cause I never die
I got nine lives, cat's eyes
abusing every one of them and running wild

'Cause I'm back! Yes, I'm back!
Well, I'm back! Yes, I'm back!
Well, I'm baaack, baaack...
Well, I'm back in black,
Yes, I'm back in black!

$_85.JPG

@Nico
Haha, nee de Mégane gaan we echt niet terug kopen. Staat dan ook alleen maar duur te zijn in vaste lasten. En zakelijk gezien kan ik er ook niet echt mee aankomen bij een afspraak.

@voiture
Klopt, de zin is wat krom als ik het zo terug lees.
Bedoelde ermee te zeggen, dat het 'verplicht' shoppen binnen het C-segment, waarvan ik dacht dat ik in die leaseklasse viel, niet zo blijkt te zijn.
Een Passat, Superb, Tiguan, etc. lijken dan ook mogelijk. Op vakantie stond er een mooie Passat Variant 1.4 TSI 150 naast ons op de camping. Ietwat saai, maar toch ook wel een mooie auto. Cataloguswaarde was echter wel 46k. Dat gaat me te ver.
Zit nu op 520 bruto bijtelling met 57,- eigen bijdrage. (met daarin 8 euro overschrijding leasebudget)
De eigen bijdrage wordt sowieso 145,-, met daar bovenop nog de (eventuele) overschrijding van leasebudget. Als ik bruto in de buurt van 700-740 (lees rond de 40k fiscaal) blijf, is het verschil met huidig nog wel acceptabel.

Overigens ben ik me er wel van bewust dat een Talisman / Mégane wellicht een hogere afschrijving hebben, en dat gaat niet meehelpen. :)

Oh, zeker bijzonder gaaf. Een leidinggevende bij Sales heeft er ook in besteld, jammer genoeg in zwart. Zéker mooi dus, maar... Ik heb liever het lage sportieve van een station. Hoewel, je kan je natuurlijk afvragen hoe sportief een Talisman Estate is. Daar ben ik zelf ook nog niet helemaal uit moet ik eerlijk zeggen. Het moet sowieso een Intens-uitvoering worden i.v.m. de vierwielsturing wat het nog enigszins sportief maakt. En meer ruimte is sowieso prettig met de kids, maar is het ook echt nodig? De kinderwagen kan al bijna in de hoek. We blijven wikken en wegen, maar eerst de komende weken maar nog een echt passen en meten en nog eens wat samenstellen.

Overigens ben ik me er wel van bewust dat een Talisman / Mégane wellicht een hogere afschrijving hebben, en dat gaat niet meehelpen.
Ik wil je voorpret niet verpesten, maar de Talisman wordt budgettechnisch een lastige is mijn vermoeden...

Ben net dat hele traject doorgegaan. Leuk om mee te lezen met jouw besluitvormingen!

Ik had toegang tot zo'n online programma waarin je alle auto's kan configureren en vervolgens de kosten inzichtelijk hebt. Dus bijtelling, cataloguswaarde en eventuele eigen bijdrages. Mooi systeem!
Zijn volgens mij enkele leasemaatschappijen die daarmee werken (Leaseplan, J en T, van Mossel etc)

Maar Adinsx niet in een Renault? Ik moet 't meemaken:p

Ente, bij Leaseplan had ik dat ook inderdaad toen ik deze Mégane ging aanklikken. Helaas is dat nu niet beschikbaar in Leaseplan.
En inderdaad, ik in geen Renault. Dat moet ik aan de halve automotive-markt uitleggen denk ik ;)

Vanmorgen toen ik naar de auto liep besefte ik me ook dat het binnen zes maanden voorbij is / kan zijn. Zonde want hij ziet er nog bijzonder goed uit, maar als het lukt iets te configureren wat de rekenslagen overleefd... Ach dan zijn we deze weer zo vergeten.

Een Mercedes-Benz met Renault genen kan natuurlijk ook! De A,B en C kwamen bij mijn berekeningen zeer gunstig uit. Met alle BS en AMG-look pakketten best aantrekkelijk!

adinsx zei:
...maar als het lukt iets te configureren wat de rekenslagen overleefd... Ach dan zijn we deze weer zo vergeten.

Zo is het! Uiteindelijk kwam ik zeer onverwacht uit in Tsjechië:T

ENTE zei:
Een Mercedes-Benz met Renault genen kan natuurlijk ook! De A,B en C kwamen bij mijn berekeningen zeer gunstig uit. Met alle BS en AMG-look pakketten best aantrekkelijk!

Nou, het afwijken van de regeling door een Renault te willen kan ik nog best onderbouwen. Stukje emotie, value for the money (bijtelling), etc.
Maar een heel ander merk? Nee, dat gaat hem niet worden.

We wachten af. Eerst maar eens kijken of er nog een weekend vrij is op de kalender om een rondje showrooms te doen. Natuurlijk kan ik zo bij de huis-Renault-dealer terecht. Seat ook geregeld geweest, en ik denk er aan om ook maar even bij VW binnen te lopen. Die Tiguan blijft op het netvlies staan ;)
Daarnaast, de wederhelft moet ook maar eens mee.

adinsx zei:
Het goede nieuws: Het was niet meteen een 'onmogelijk'. Hij wil er naar gaan kijken, maar onder aan de streep moeten er natuurlijk geen idiote verschillen zijn. Kortom is afgesproken dat ik drie offertes ga aanleveren. En dat wordt de shortlist:
Mégane Estate TCe205 GT

Je kunt tenslotte beter moeten schrappen, dan dingen erbij vragen. Toch? Kortom, komende tijd wat te doen.
Overigens denk ik dat ik ook in de klasse van de Passat mag shoppen, maar met het oog op de fiscale prijs waag ik me daar nog even niet aan. Al kan de leaseprijs (en dus ook de toerekening van boven leasebudget gaan) best aantrekkelijker zijn dan van een Talisman.

Al met al, leven in de brouwerij met als eerste aanzet het opvragen van drie offertes. (y)

Leuk om weer bij te lezen Adinsx! Hoe staat het met het huis?

Wij laten per contract meerdere leasemaatschappijen 'tenderen', wel hebben we per auto een prijsindicatie. misschien heb je aan onderstaand een aardige indicatie:
De Talisman Estate kost per maand (incl. pechhulp, incl. brandstof (NL tankpas) 0 euro eigen risico) op basis van 48 maanden en 30k per jaar:
Minimaal:
- Talisman 1.5 energy dCi 81kW Life Estate; 722; consumentenprijs (CP) 32.500
Maximaal:
- Talisman 1.6 energy TCe 147kW Initiale Paris Esta; 1019; CP 46.300
"jouw" keus: Talisman 1.6 energy TCe 110kW Intens Estate EDC komt bij ons op 883 met CP: 37.600.

De Megane Estate
Minimaal:
- Megane 1.2 Energy TCe 74kW Life estate; 643; CP 21.540
Maximaal:
- Megane 1.6 energy dCi 120kW GT estate EDC; 836; CP 36.340
"jouw" keus: Megane 1.6 Energy TCe 151kW GT estate EDC; 806; CP 33.340

De Seat Leon ST
Minimaal:
- Leon ST 10 Eco TSI 85kW Reference; 611; CP 22.110
Maximaal:
- Leon ST 2.0 TSI 221kW Cupra 4Drive DSG-6; 1165; CP 48.710
"jouw" keus: Leon ST 1.4 EcoTSI 110kW FR Business Intense DSG-; 744; CP 30010

Mocht je nog meer willen weten, dan hoor ik het wel.
Let wel, we zijn een grote inkoper, een beperkt aantal merken. Verder levert 1 dealer de auto's aan iedereen van ons in NL (geen dealerkeuze).
Dit zal prijs wellicht wat drukken.

Zou top zijn als je een Renault zou mogen natuurlijk, al zou ik het ook vreemd vinden tov de rest van de werknemers.

Je rijdt zo'n 30k per jaar. Hebben jullie geen gunstige uitbetaalregeling? Collega's die hier recht hebben op een leaser kiezen bijna allemaal voor uitbetaling omdat ze dan 110% van het budget uitgekeerd krijgen en zakelijke kms tegen 19ct netto worden uitbetaald. Voor mezelf ook zitten rekenen en als ik, met beetje geluk, ook in aanmerking kom voor leaseauto zou me dat zo'n 700 netto opleveren. En natuurlijk geen bijtelling van 400 euro oid en je hebt 1.100 euro te besteden aan prive auto. Maargoed, eerst maar functie niveau omhoog o_O

Ton. zei:
Leuk om weer bij te lezen Adinsx! Hoe staat het met het huis?

Die ligt getekend en uitgewerkt klaar. Helaas geen grond bemachtigd, en de aannemer kwam met een prijs waarvan we ons afvroegen of dit misschien inclusief de grond was. Bijna een ton meer dan we verwacht hadden / wat hij ons eerst voorspiegelde. Dure tijd nu om te bouwen, of hij doet het liever niet en zet daarom hoog in. Niettemin, de tekeningen blijven liggen en we kijken rustig verder. Ook Funda volgen we regelmatig nog.

Ton. zei:
Wij laten per contract meerdere leasemaatschappijen 'tenderen', wel hebben we per auto een prijsindicatie. misschien heb je aan onderstaand een aardige indicatie:
[hoop getallen]

Mocht je nog meer willen weten, dan hoor ik het wel.
Let wel, we zijn een grote inkoper, een beperkt aantal merken. Verder levert 1 dealer de auto's aan iedereen van ons in NL (geen dealerkeuze).
Dit zal prijs wellicht wat drukken.

Een groot bedrijf dus begrijp ik? Of een leaserol?
Het is zeker interessant, maar de genoemde prijzen zijn incl. of excl brandstofvoorschot?
Het leasebudget bij de oude leaseregeling was 960,- met max 20% overschrijding. Geen idee wat het huidige budget is. Wel zag ik 48 maanden, 35k/jaar langskomen. Verplicht winterbanden en brandstofpas NL.

Heb je er wat aan als ik even de exacte configuratie plaats? Mag ook per PB ;)
Het gaat me uiteindelijk metname om de verschillen onderling van een minimaal aangeklede Talisman, iets meer aangeklede Mégane, en volle Leon.

Springbok zei:
Zou top zijn als je een Renault zou mogen natuurlijk, al zou ik het ook vreemd vinden tov de rest van de werknemers.

Je rijdt zo'n 30k per jaar. Hebben jullie geen gunstige uitbetaalregeling? Collega's die hier recht hebben op een leaser kiezen bijna allemaal voor uitbetaling omdat ze dan 110% van het budget uitgekeerd krijgen en zakelijke kms tegen 19ct netto worden uitbetaald. Voor mezelf ook zitten rekenen en als ik, met beetje geluk, ook in aanmerking kom voor leaseauto zou me dat zo'n 700 netto opleveren. En natuurlijk geen bijtelling van 400 euro oid en je hebt 1.100 euro te besteden aan prive auto. Maargoed, eerst maar functie niveau omhoog o_O

Ja, het is wat vreemd. Al zijn er meer uitzonderingen op de werkvloer. Iemand rijdt al een Talisman. Dit i.v.m. zijn rug en 80.000 km/jaar. Blijkbaar zit ie beter dan een Passat.

Een uitbetaalregeling? Geen idee, nog nooit iets over gehoord hier. Ben er ook niet meteen voorstander van om met een privé-auto zakelijk op pad te zijn. Met een leaseauto koop je een stukje risico af, bijvoorbeeld in geval van schade. Dat mag best wat meer kosten.
Overigens is het doorrekenen van een privé-auto (stel ik neem deze over) helemaal geen verkeerde, maar zeker niet een optie waar ik over nadenk op dit moment.

adinsx zei:
Die ligt getekend en uitgewerkt klaar. Helaas geen grond bemachtigd, en de aannemer kwam met een prijs waarvan we ons afvroegen of dit misschien inclusief de grond was. Bijna een ton meer dan we verwacht hadden / wat hij ons eerst voorspiegelde. Dure tijd nu om te bouwen, of hij doet het liever niet en zet daarom hoog in. Niettemin, de tekeningen blijven liggen en we kijken rustig verder. Ook Funda volgen we regelmatig nog.

Hmm, bummer. Maar komt vanzelf.
Als ik me goed herinner is het project nog lang niet uitontwikkeld toch?

adinsx zei:
Een groot bedrijf dus begrijp ik? Of een leaserol?
Het is zeker interessant, maar de genoemde prijzen zijn incl. of excl brandstofvoorschot?
Het leasebudget bij de oude leaseregeling was 960,- met max 20% overschrijding. Geen idee wat het huidige budget is. Wel zag ik 48 maanden, 35k/jaar langskomen. Verplicht winterbanden en brandstofpas NL.

Het gaat me uiteindelijk metname om de verschillen onderling van een minimaal aangeklede Talisman, iets meer aangeklede Mégane, en volle Leon.

Klopt, een groot bedrijf. Dus we kunnen enige druk uitoefenen op leasemaatschappij/dealers.
Prijzen zijn inclusief brandstofvoorschot. Excl. voorschot zal het ca. 65-75% van de genoemde bedragen zijn (afhankelijk type brandstof en hoe duur de auto is. Hoe duurder de auto, des te minder de impact van de brandstof. Leaseprijs Mii bestaat bijv. voor ca. 50% uit brandstof, bij een Mercedes S400, is dit minder dan 10%).

Ik heb alleen inzicht in de modellen uitgesplitst naar eventueel uitvoeringen. Dus €-impact opties/accessoires/paketten heb ik helaas niet.

Ik vind die tarieven van Ton wel wat hoog eerlijk gezegd. Ik denk dat ze wel onder de €600 kunnen, alleen die Megane GT niet. Die is wel aardig wat duurder.

adinsx zei:

Het kan aan mij liggen, maar dit zal toch gewoon openbare informatie zijn die beschikbaar is voor het personeel als onderdeel van de arbeidsvoorwaarden?

Barri zei:
Ik vind die tarieven van Ton wel wat hoog eerlijk gezegd. Ik denk dat ze wel onder de €600 kunnen, alleen die Megane GT niet. Die is wel aardig wat duurder.

Zou kunnen. Geen idee hoe het zich verhoudt met de buitenwacht :)

Springbok zei:
Het kan aan mij liggen, maar dit zal toch gewoon openbare informatie zijn die beschikbaar is voor het personeel als onderdeel van de arbeidsvoorwaarden?

Eh, zou je verwachten ja. Het bedrijf is de afgelopen jaren flink gegroeid door overnames. HR is niet helemaal up-to-date, en volgens mij vinden ze een beetje flexibiliteit wel prima. Nu we serieus gaan kijken naar een opvolger vraag ik bij het aanleveren van de offertes (verwacht met een week of twee) meteen even naar de details. Gistermiddag was meer een 'even een vraag tussendoor' terwijl we beide zo goed als met de tas in de hand stonden om huiswaarts te gaan.

Kortom is afgesproken dat ik drie offertes ga aanleveren. En dat wordt de shortlist:
Mégane Estate TCe205 GT

Je kunt tenslotte beter moeten schrappen, dan dingen erbij vragen. Toch?

Is dit wel een handige tactiek ?

Enige wat je nu bereikt is bewijs dat Renault in de lease duurder is dan een VAG-mobiel.
De prijzen die Ton laat zien zeggen genoeg.
In detail weten jij en ik de meesten op dit forum dat de Megane een veel dikkere motor en uitrusting heeft vergeleken met de Leon maar ziet de CFO dat wel of interesseert hem dat wel ? Die ziet wellicht alleen "VAG = goedkoper", terwijl de auto's eigenlijk niet goed te vergelijken zijn.

Total Loss zei:
Kortom is afgesproken dat ik drie offertes ga aanleveren. En dat wordt de shortlist:
Mégane Estate TCe205 GT

Enige wat je nu bereikt is bewijs dat Renault in de lease duurder is dan een VAG-mobiel.
In detail weten jij en ik de meesten op dit forum dat de Megane een veel dikkere motor en uitrusting heeft vergeleken met de Leon maar ziet de CFO dat wel of interesseert hem dat wel ? Die ziet wellicht alleen "VAG = goedkoper", terwijl de auto's eigenlijk niet goed te vergelijken zijn.

Dan moet je Adinsx het slimmer spelen en een duurdere VAG met de gewenste Renault(s) vergelijken. :D
Dus niet met een Seat, maar met een VW Golf Variant R-line met de Megane, en een beetje leuk aangeklede Passat met de Talisman. Dan kan het beter uitpakken.

Ton. zei:
Total Loss zei:
Mégane Estate TCe205 GT

Dan moet je Adinsx het slimmer spelen en een duurdere VAG met de gewenste Renault(s) vergelijken. :D

Precies. Al is dat bij voorbaat al een pleonasme. ( een duurdere VAG )
Of een gelijk geprijsde of in ieder geval gelijk gemotoriseerde uitvoering tegenover elkaar.
Maar Adinsx kent zijn baas / werkgever dus wellicht dat zijn tactiek ook gaat werken.
Ik zou in ieder geval zorgen dat de Renaults onder de streep goedkoper zijn dan de VAG-voorbeeld auto's !

De Mégane Estate spreekt me het meest aan. De Talisman, is erg afschrijvings gevoelig.
Nu weet ik niet of dat van invloed is, Maar een auto die al afschijft in de showroom.( Ze worden daar al goedkoper) Is het niet. De Leon doet me niet veel.Spaanse golf, zou zo " passioneel"zijn. Goedkope reclame praat. De Mégane is echte Franse auto, met eigen gezicht.
Dankzij o.a. Nissan , een heel betrouwbaar vervoers middel en dankzij Framse passie een frisse verschijning.

Mégane, krijg je geen spijt van.

Ton. zei:
Total Loss zei:

Dus niet met een Seat, maar met een VW Golf Variant R-line met de Megane, en een beetje leuk aangeklede Passat met de Talisman. Dan kan het beter uitpakken.

Ja, jullie hebben me positief aan het denken gezet. Als het doel de Talisman is, dan moet de Passat (Highline R) of een Superb (Sportline?) er zeker bij in.
En blijkt D-segment echt onmogelijk, dan gaat een Golf Variant comfort business R dik aangekleed op een offerte. Enige motivering die ik mee moet gaan geven, is dat voor bij de netto-bijtelling-streep belangrijk is. De Golf kan dus wellicht aantrekkelijker zijn qua leaseprijs, qua netto bijtelling is hij dat zeker niet t.o.v. een Mégane.

Kortom, werk aan de winkel.
Ik weet niet of de linkjes nu wel lekker werken, maar gisteravond dit samengesteld:
https://configurator.skoda.nl/samenvatting?code=NBCFB
(Superb hatchback sportline. Eigenlijk is station nodig)

https://configurator.volkswagen.nl/samenvatting?code=KUEBD
Golf Variant Rline

Goede 'looks' al blijft een Golf saai.
Het doel is en blijft: C-segment sportief qua uiterlijk én rijdend. Of D-segment en dan noodgedwongen minder sportief.
Lastig, lastig want ik geniet van lekker sportief sturen. D-segment is toch meer 'weg met de wilde haren', maar wel véél meer auto.
Thuisfront ziet het liefst een D-segment. ;)

Tja. De vraag is of je blij wordt van een hoge netto bijtelling en ook nog eens een extra bijdrage. Ik vind auto's ook interessant en rijd zo'n 50.000 km per jaar, maar ga er echt niet zoveel geld aan uitgeven. Uiteindelijk blijft een auto vooral een middel om je te vervoeren is mijn nuchtere insteek. Dan maar iets minder groot/luxe/snel/sportief. Maar goed, ik ben geen Adinsx ;).

Zo'n Superb vind ik juist als hatchback in Sportline echt supergaaf. Als stationwagon is het meer een standaard ding.

Nou, je komt natuurlijk steeds verder van huis. Dit is mooi, dat is mooi. We hebben een grens, en die ligt netto 150,- boven wat we nu kwijt zijn.
Als je gaat rekenen (nooit doen) is dat al snel 1800,- op jaarbasis meer. Daarvan stonden we met gemak drie weken op de camping in Kroatië. Tja...
Waar de Mégane iets meer dan 31k fiscaal is, kijken we nu naar 'onder de 40 blijven'. Beide autoliefhebber, en we kunnen het missen. Maar eens, het is en blijft een middel om van A naar B te gaan. Je zult me echter niet in een 'kale' uitvoering krijgen. Ik wil blijven omkijken naar de auto als ik hem geparkeerd heb. Genieten van het wassen op een mooie zomeravond. Maar, ergens houdt het ook op. ;)

Iedereen die denkt, waarom is de Octavia nog niet genoemd. Ruim, luxe aan te kleden en blijft onder de 40k. Klopt, maar ik heb werkelijk niets met die auto. Facelift doet hem geen goed. Het is eigenlijk een trouwe labrador zoals de buurman (zelf Octavia rijder én net een facelift besteld) het benoemd. Ik heb liever een fanatieke border collie als het op C-segment aan gaat komen. ;)

Ik zou de Mazda 6 ook zeker meenemen in het plaatje als je buiten VAG mag kijken. Ruim zat en als je van een lekker sturende auto houdt die niet op elke straathoek staat is dit een goede keus. Gewoon eens mee rijden denk ik...

Barri zei:
Zo'n Superb vind ik juist als hatchback in Sportline echt supergaaf. Als stationwagon is het meer een standaard ding.

Klopt. Op de IAA meen ik (of was het Parijs) stond ie zo te schitteren. Zowel schoonvader als ikzelf waren onder de indruk:
12032787_935534489852002_1902623439462731132_o.jpg

Ook van de hoeveelheid ruimte overigens t.o.v. een station. Binnenkort even het gezin mee op sleeptouw naar de dealers denk ik. ;)

Zat inderdaad ook aan die Octavia te denken en dat je die wel helemaal vol kunt plussen voor dat geld en met 180 pk kunt rijden.

Maar ik zou em ook niet bestellen als ik in jouw positie was. Inderdaad een labrador. :)

Heb je nog wel tijd om te werken met al die berekeningen maken? :cool:
Hou je ook rekening bij het zoeken met de trekgewichten? Er zijn er bij die je onaangenaam kunnen verrassen. Allemaal leuk al die piefjes en palletjes op een nieuwe auto maar als achteraf blijkt dat je sleurhut er niet mee vervoerd mag worden ben je zuur.

Zeker Erik. Auto's, techniek, e.d. is mijn werk. Nouja, zijdelings dan. Goed geïnformeerd zijn is nooit verkeerd. Tussendoor ook heel serieus bezig gelukkig.

Trekgewichten let ik zeker op. De 'hut' mag 1280 / 1300 wegen, maar woog natuurlijk een stuk meer. Zo'n Leon mag 1400 kg trekken, Mégane, Talisman, Golf, Passat, e.d. allemaal wel minimaal 1500. Uiteraard rekening houdend met maximaal treingewicht.
Nu overleefd de caravan de aankomende leaser wel, dus zo'n Leon kan 'op papier' prima. In de praktijk vindt de DSG het wellicht minder prettig...

Benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden, is maar lastig een nieuwe lease auto kijken nu de bijtellingen gelijk zijn...daar liep ik ook al tegenaan.

Uiteindelijk wordt het voor mij een Octavia helaas. Ik denk dat ik onder jouw lease budget zit gezien een leuk aangeklede Superb er niet kan komen, de Megane Estate GT-Line is een geweldige wagen, zeker in de kleur Blue Iron met Alcantara interieur. Maar die kofferbak is te laag/klein.
De Seat is sportiever maar qua interieur doet hij ouder aan, en ook bij deze een te lage kofferbak.

Uiteindelijk kwam ik daarom bij een Octavia uit, full option dus zeker geen straf maar die neus ben ik nog steeds niet kapot van. De Superb smoelt vele malen beter!

Succes met je keuze ;-)

Idd de Skoda octavia is de ruimste van allemaal. Ook zeer comfortabel om erin te rijden.

adinsx zei:
Iedereen die denkt, waarom is de Octavia nog niet genoemd. Ruim, luxe aan te kleden en blijft onder de 40k. Klopt, maar ik heb werkelijk niets met die auto. Facelift doet hem geen goed. Het is eigenlijk een trouwe labrador zoals de buurman (zelf Octavia rijder én net een facelift besteld) het benoemd. Ik heb liever een fanatieke border collie als het op C-segment aan gaat komen. ;)

Je moet 'm een beetje 'anders' configureren. Zal tzt wel plaatje posten:p

adinsx zei:
Had je al wel genoemd hoor enige pagina's terug. Je vond hem toen te comfi volgens mij.

Guus Leferink zei:
Mag Opel ook?
Misschien heb je er niets mee, maar die nieuwe Insignia is wel lekker hoor 😊
Succes met je zoektocht

Volgens mij mag alleen VAG, tenzij er een goede motivatie is om daarvan af te wijken. adinsx zegt dat alleen voor een Renault te kunnen/willen.

Dus: nee, geen Opel.

Inderdaad, een Renault kan ik motiveren (paplepel ingegoten, vader werkzaam bij Renault, relatief lagere fiscale prijs).
Nou goed, collega's zouden het wellicht ook nog begrijpen.

Overigens Opel is nog een speciale. Wie in een ver verleden de Autoweek heeft gezien met de rubriek 'Klokje rond' en ook nog de antwoorden weet zag daar ergens: 'je ziet mij nooit in een Opel rijden'. :)
Jeugdige antwoorden maar nee, Opel staat niet vooraan ondanks dat de auto's we zeker goed uitzien.

Ontopic: na kantoor even bij VW binnengelopen voor brochures en even bijgepraat met een verkoper. Golf blijft saai, Passat lekker zakelijk. Ook als highline R, maar aldus verkoper wel sportief rijdend. Hij is niet voor niets verkoper hè ;).

Plan nu: offertes Passat, Superb, Talisman regelen op korte termijn.
Valt D segment buiten de boot, dan shoppen we in C.

Ben benieuwd wat er uiteindelijk komt als opvolger. Kan me toch niet voorstellen dat er bij jou een Duitser op de parkeerplaats komt te staan. Al moet ik zeggen dat de nieuwe Passat inderdaad niet verkeerd rijdt.

De Talisman is ook een erg mooie auto, maar inderdaad oogt hij niet erg sportief. Dan is een nieuwe Mégane in een sportieve uitvoering een leuker alternatief.

20170810_211041.jpg

Staat hier op de camping ook zo'n nieuwe Megane Estate. Een redelijk luxe uitvoering in een nette kleur maar ik vind het een vrij rommelig vormgegeven auto. Dan vind ik persoonlijk een Leon ST veel mooier. En ook mijn 6 die er naast staat vind ik toch een stuk fraaier.

Afwerking viel me ook niet mee. Kijk maar eens naar de naad van het schterportier t.h.v. onderkant van de zijruit. Ook de chroomstrip zelf loopt aan beide kanten van de auto niet mooi vlak. Dat valt me toch tegen. Dit soort kleinigheden vielen me twee jaar geleden op de IAA bij de Talisman ook al op.

Een Mazda 6 is een zeldzaam fijn rijdende wagen. Ook nog steeds erg fraai om te zien. Helaas zijn ze 'in de lease' onbetaalbaar geworden.
Enkele jaren geleden lagen ze veel beter in de markt. Ook configureren is een dingetje. Alleen in de sedan is bijvoorbeeld een open dak 'af fabriek' leverbaar.

Die slordige afwerking is typisch Frans, zeker bij de eerste series. Die kijken daar helaas niet echt naar. Productie maken is belangrijker dan kwaliteit.
Ph2 is vaak beter.

20664434_1394011684000265_3957899822844426014_n.jpg

:T

Oh, wat hou ik toch van zo'n zoektocht naar de opvolger. Zeker nu het best lastig is. Bij de privé auto's wist ik precies wat ik wilde maar waren ze niet te koop (zoektocht R26, anyone :)). En de huidige Mégane was eigenlijk ook zonder al te veel wikken en wegen, laat staan proefrijden, genomen. Maar nu? Tja. Was het vrije merkkeuze dan was ik toch weer bij een Mégane of Talisman terecht gekomen. Eigenlijk wel goed dus, wat meer open vizier.
Bij zowel de Mégane als Talisman moeten sommige afwerkingsdingen / navigatiedingen met 'de mantel der merkenliefde' bedekt worden. En natuurlijk een relatief lagere bijtelling. Maar niettemin, de zoektocht is gestart.

Gisteravond flink aan het configureren (jezelf lekker maken) geweest. Het resultaat:
HDZejkO.png

0wRZoHG.png

eyIFkZz.png

zhBGwUI.png

lYJvf4N.png

dlk3Q8o.png

qkb4lml.png

De Renault-configurator toont helaas niet een mooie plaat van de auto's, maar goed, die kennen jullie inmiddels hè. :T

Feit is wel, de Seat en Mégane vallen ~120 euro netto duurder uit dan nu. De anderen minimaal 150,- netto duurder. Allemaal mits de eigen bijdrage 145,- blijft.

Ja hè... Ik begon zelfs weer te twijfelen aan de kleur.
Een betere foto dan maar met de juiste wielen:
renault-talisman-estate-282159-800.jpg

renault-talisman-estate-282160-800.jpg

Met dank aan https://www.autokopen.nl/autotests/41159-renault-talisman-estate-als-stijl-voorgaat
Zelfde uitvoering (Intens) alleen een diesel.

Overigens is ook een Passat wat saaitjes. Superb hatchback is weer mooier dan een Combi, maar dat is qua ruimte niet handig. Hoewel, het is natuurlijk wel een echte hatchback ipv sedan.

Als ik die foto's daar zo op een rijtje zie staan, dan zou ik - los van budget en bijbetaling natuurlijk - zonder enige twijfel de Superb nemen!
Zoals hij daar staat, is hij gewoon vét!!!

Terug
Bovenaan