Zo, even wat tijd gevonden voor een korte update.
Ik had liever een langere geplaatst, maar goed.
Edit: Ai, toch een lang verhaal geworden...
In het kort: Ik heb nog geen 100% duidelijkheid...
Het bedrijf is nog bezig met een 'combi-deal' neer te leggen bij enkele leasemaatschappijen.
Dat wil zeggen, een Grand Scénic voor de vestigingsdirecteur. (ik had benoemd toch dat hij ook Renault wil blijven rijden?), en mijn wens(en).
Daar haal ik natuurlijk wel uit dat er serieus naar gekeken wordt en dus vul ik alvast in dat ik Renault kan blijven rijden.
Nadeel, wordt het een Talisman Estate of Mégane Estate. Ik heb werkelijk geen idee, al ligt de wens voor een Talisman er wel.
De Mégane is natuurlijk qua bijtelling in het voordeel. Zo'n 30-45 euro netto per maand minder dan de Talisman. Daarnaast een stuk sportiever, maar ook minder ruim. Het thuisfront is verdeeld. Wederhelft (zonder details te kennen) -> Talisman.
Ik ben er nog niet uit eigenlijk. Stel: Het mag beide.
Goed. De afgelopen weken ook gebruikt voor de 'ultieme' samenstelling. Om met de makkelijkste te beginnen:
Mégane IV Estate GT205 in natuurlijk de prachtige blauwe kleur Bleu Iron
Opties:
EAsy Life Pakket (parkeersensoren, achteruitrijcamera)
Rlink-2 (grote scherm) incl. Bose
Glazen schuif/kanteldak (panoramadak is niet meer mogelijk)
Elektrische handrem
Elektrisch verwarmde stoelen
Head-up-display
One-Touch folding
Accessoires:
Afneembare trekhaak
18" Magny Cours wielen (kan niet i.c.m. glazen schuifdak) + 18" zomerbanden met inruil 17" banden
Kortom, lekker afgeladen voor 40.900 (37.205 fiscaal). Vooral de 18" achteraf is natuurlijk fors duurder dan affabriek.
Mocht het te prijzig worden in het leasebedrag, dan kan het glazen schuifdak vervallen.
Dan door naar de Talisman Estate. Ik begon met de TCe150 (TCe200 is fors duurder) in een Intens uitvoering. De uitvoering onder de Initial Paris. Waarom die uitvoering? Dan is de Talisman goed uitgerust én heeft ie vierwielsturing.
De kleur: Bleu Cosmos
Opties:
Easy Life pakket (parkeersensoren, elektrische achterklep, achteruitrijcamera)
Pack winter 'Intens' (stoelverwarming)
Rlink 2 (grote scherm) incl. Bose
Accessoires:
Wegklapbare trekhaak (kost maar liefst 1335,-)
Al met al, er zit op wat ik een must-have vind, maar ook niet meer dan dat. Maakt de auto totaal 42.103,- (fiscaal 39.685).
Maar... Enige tijd terug introduceerde Renault ook de
Serie Signature Limousine. Een uitvoering boven de Intens met een aantal extra's standaard.
Bose, Rlink 2, stoelverwarming, parkeersensoren, achteruitrijcamera, zesvoudig verstelbare voorstoelen met massagefunctie, stoelverwarming en stoelventilatie. Lederen bekleding Gris Sable en specifieke 18" wielen.
Kortom, alle opties op een Intens zitten hier al in plus meer. En vooral die stoelventilatie vind ik aantrekkelijk. Ik plak (sportieve rijder hè

) in de zomer vaak al snel aan de stoel vast op lange ritten.
Maar... De 18" wielen vind ik dan weer minder mooi en daarnaast is de auto 2000,- duurder dan een Intens in de basis. In de leaseprijs maakt het waarschijnlijk echter niet zoveel, dus ook deze heb ik inmiddels als offerte ingediend.
Eveneens in Blue Cosmos, maar met de 19" wielen en de trekhaak. Verder geen extra opties.
Hoe zo'n Serie Signature er uit ziet? Ik heb deze witte veel bekeken om het interieur te zien:
https://www.terwolderenault.nl/renault/terwolde-occasions/renault/talisman%20estate/type/brandstof/173616
En de persfoto van Renault:
Mocht het dus de Talisman Estate worden, dan wordt het nog wat afwegen. Intens vs Serie Signature Limousine.
De Intens is wat goedkoper, maar er zit nog rek in de bijtelling, dus wellicht krijgt die toch nog het panoramadak. Bij de SSL zit ik wel aan de max van 42k fiscaal waar ik op wil houden. Samen met de 145,- eigen bijdrage wordt het dan prijzig genoeg.
Al met al, het blijft natuurlijk afwachten op het 'akkoord', maar mocht dat komen dan heb ik al het nodige detailuitzoekwerk gedaan.
Blijft Bleu Cosmos de te kiezen kleur? Geen idee. Zwart sowieso niet, het aangedragen rood ook zeker niet. Ik kwam deze video tegen en daarin staat Bleu Cosmos i.c.m. de 19" wielen echt geweldig:
https://www.youtube.com/watch?v=eCAJ2TvS8FU
Zo, genoeg over de opvolger. Met betrekking tot het huidige wagenpark:
Mégane draait zijn kilometers en staat op 126.600, de Clio tikt vandaag na ruim 3,5 jaar eindelijk de 25.000 km aan.
Nog even de Giulia tot slot. In drie dagen heerlijk veel lol gehad. Na het verstoken van 110 L benzine was ie weer terug bij de importeur.
Het hart:
En met 510 pk / 600 Nm op de achterwielen was het natuurlijk oppassen in de regen. Zeker in de Race-modus waarbij alle elektronica uit staat. Toch veelal daarin gereden i.v.m. het motor/uitlaatgeluid, straffere demping en natuurlijk de speelsheid. En het resultaat, en dan van metname die ochtend op Assen:
https://www.youtube.com/watch?v=RtLj_Gvwlyg
Goed. Tot zover. Op naar het 'ja-woord' op de nieuwe opvolger zal ik maar zeggen. En wie mee wil denken, nog een pitch wil houden voor het kiezen van een kleur. Kom maar op

. Voor je het weet is de 'zoektocht' voorbij en wordt het weer stiller hier.