Adinsx: Megane Electric EV60-220 Techno. GT205 de deur uit. Update: Spontane EV-trip naar Cote d'Azur!

Lekker bezig mannen ;)

Wie snel telt weet dat voor levering in januari er binnenkort besteld moet gaan worden.
Volgende week volgt definitief akkoord, maar alvast losgepeuterd dat de speciale toestemming van het reglement af te wijken gemaakt gaat worden.
Details tussen beide Estate's hoop ik volgende week definitief te hebben (y)

Das goed nieuws! Ik zou Megane nemen, lekker vermogen terug. ;) En een welkome aanvulling op de openingsmeet lijkt mij! (y)

Het blijft lekker in evenwicht zo Nico. En we zijn alweer op een nieuwe pagina zie ik.

Op naar volgende week. Ter beeldvorming de shortlist waar het nu echt om gaat:

Talisman Estate TCe150 EDC Intens (of Serie Signature), in principe in Cosmos Blue:
renault-talisman-estate-282163-800.jpg

Met Bose, Rlink2, EasyLife-pakket, stoelverwarming, en nog wat kleine dingen.

Mégane Estate TCe205 EDC in het mooie Iron Blue:

Met: Bose, Rlink2, 18" Magny Cour (zomerset), EaseLife-pakket, stoelverwarming, headupdisplay, open dak, en nog wat kleine dingen

renault-megane-estate-rijtest-autorai-2016-003.jpg

Als Renault liefhebber (maar momenteel Mercedes rijdend) kan ik alleen maar zeggen, de Talisman
Wat een schitterende auto is dat toch, veel minder 13 in een dozijn, een echte voiture

Ik begrijp de keuze van de Megane ook, en ook daar ga je veel plezier aan beleven, mede ook gezien de motor
Maar na een paar maanden gaat het knagen .... vermogen went namelijk, maar gebrek aan ruimte en uitstraling nooit
Je gaat je ergeren aan alle Megane's, die ga je namelijk meer en meer zien. Op veel straathoeken en bij elke supermarkt staat er straks weer eentje.

En dan zie je in een keer weer een Talisman Estate en denk je, had ik maar ....

Ik reageer heel weinig, maar lees nog altijd mee. Ik vind ze beide mooi, maar zou ook voor de Talisman opteren. Als je veel rijdt zoals jij, ga je toch de ruimte en de rust waarderen. Toegegeven, als je het niet hebt mis je het niet en de Megane is echt geen straf, maar toch net dat beetje comfort meer en die mooiere (persoonsgebonden geef ik toe) maar ook exclusievere Talisman....

WOF (y)

Guus Leferink zei:
Je gaat je ergeren aan alle Megane's, die ga je namelijk meer en meer zien. Op veel straathoeken en bij elke supermarkt staat er straks weer eentje.

Eigenlijk erger ik me het meeste aan de GT-line.....wel die diffuser.....met 1 uitlaatje. :(

Megane heeft de dikke motor en de mooie kleur. Ga je wel echt heel veel zien. Talisman zal veel exclusiever blijven. De laatste is echt de meer volwassen keuze. Het is lastig maar in jouw situatie ( gezin + caravan vakanties ) zou ik echt voor de grotere auto gaan.

Je kunt over een paar jaar de Clio toch gewoon inruilen voor een Kangoo of een Scenic? :D Heb je meer plezier aan en je bespaart geld met de enorme kosten aan eigen bijdrage voor de Talisman.

He Adinsx,

Vandeweek na mijn dealerbezoek twijfelde ik nog over het bestellen van een Talisman in verband met de bouw- en afwerkkwaliteit van zowel het interieur (harde en kierende plastic van de middenconsole) als het exterieur (ongelijke naden en carroseriedelen)... :cry:

Vandaag naar een andere (meer capabele) dealer hier in de buurt geweest en tot mijn verbazing stond hier een Serie Signature Limousin Estate!

3sa2r.jpg

Zwart is niet mijn kleur maar het ging mij om de afwerking en het modeljaar 2018.
Na het verlaten van het pand was ik zeer verheugd en was ik oprecht blij in tegenstelling tot dinsdag, waarom? Hierom:

Het interieur van de SSL is naar mijn mening zéér geslaagd. Zie hier een foto:
2powg1e.jpg

Ook de afwerking van de middenconsole-panelen (naast de pook) is onder handen genomen en lijkt nu op het oog uit één vast deel te bestaan en nog veel belangrijker; het harde plastic is verdwenen! Het is natuurlijk nog geen Audi of BMW maar de aanraking van de middenconsole-panelen, onderkant van het dashboard(-kastje) en deurpanelen zijn ook van een ‘soft-touch’:
533cjm.jpg

Ook de SSL velgen vond ik zeer mooi staan maar passen denk ik niet onder het door mij gewenste Carmin Rouge..
dc7rps.jpg

Vandeweek proefrijden als de dealer de gepaste aandrijflijn voor mij kan vinden!
Heb nog proefritjes gepland staan in de Ford Mondeo 2.0TDCi (Titanium of ST-Line, twijfel nog..) en de Passat Highline Business R 1.6 TDI DSG... ben benieuwd!

Ook heb ik uitvoerig de buitenkant bekeken cq. geïnspecteerd op afwijkingen of niet aansluitende panelen en..... NIETS gevonden (y)

Bij deze dus 10+ punten voor de Talisman :D

@Mark,
Heel gaaf! Ik wilde bij je vorige post al reageren dat de MY2018 echt flink verbeterd is qua interieur. Zelf nog geen SSL bekeken, en of dat nodig is weet ik maandag/dinsdag. De Talisman zal linksom of rechtsom prijziger zijn voor het bedrijf dan de Mégane. En daarnaast, ieder ander vergelijkbare collega binnen het bedrijf qua functie moet een C-segmenter kiezen. Dus krijg ik én de uitzondering voor Renault én voor D-segment? Geen idee nog.
Neemt niet weg dat de Talisman absoluut er op vooruit is gegaan met de update, en als SSL helemaal gaaf.

Overigens, mijn keuze staat zeker niet volledig op Talisman. Laat ik zeggen 65-35. Het is zeker meer auto, maar ik moet ook terugkomen op mijn 'belofte' dat ik sportief wil. Afgelopen week nog weer heerlijk genoten van het prettige sportieve onderstel, en ook met 130 pk kun je dan gewoon lol hebben. Met de Talisman, ondanks vierwielsturing, zal dat minder zijn. Puntje voor de Mégane dus.
Aan de andere kant. De Talisman is, zoals een ander al zei, een statement. De Mégane zie je al op vele plekken, al kom ik Iron Blue niet veel tegen, laat staan een GT.

Kortom, ik kom er niet uit. Misschien moet het bedrijf de knoop maar doorhakken volgende week, of de Talisman wordt financieel onaantrekkelijk (en hoewel de 'grens' al wel wat is opgeschoven, rek is er altijd ;) )

@Nico,
Helaas, ook de Estate GT heeft maar 1 uitlaatpijp en niet op beide hoeken 1 zoals de hatchback. Overigens... let bij het koude weer eens op een Hatchback GT, die rechter uitlaat doet echt niets hoor ;)

@WOF, ik rij maar 30.000 in het jaar, dus écht heel veel in de auto zit ik niet.

Megane heeft de dikke motor en de mooie kleur. Ga je wel echt heel veel zien. Talisman zal veel exclusiever blijven. De laatste is echt de meer volwassen keuze. Het is lastig maar in jouw situatie ( gezin + caravan vakanties ) zou ik echt voor de grotere auto gaan.

Juist nu met de caravan is de ruimte in de auto minder relevant. Het spul wat veel ruimte inneemt, en niet erg zwaar is gaat lekker in de sleurhut dus. Neemt niet weg, de Talisman zal de caravan beter weten te sporen dan de Mégane. Die laatste trekt hem dan weer beter.

Al met al, ook ik kijk uit naar aankomende week. Überhaupt overigens al blij met de uitzondering die gemaakt gaat worden. Ja, een Passat (wordt echt te duur), Golf (saaaai) of Leon (was plan :cool: zijn zeker geen slechte auto's, maar de looks van een Talisman of Mégane halen ze allemaal niet.

Leuk dat je toch een Renault mag leasen!

De Talisman vind ik (als estate) lastig te onderscheiden van de Megane, dus qua looks zou het mij om het even zijn. Het kleurtje van de hierboven getoonde Megane vind ik wel het leukst, en heb je de ruimte van se Talisman ècht nodig? Indien ja, kleur van de Megane op de Talisman. Indien nee, dan de Megane!

Ben benieuwd welke ik op termijn in D kan gaan spotten!

De Megane zie je nu steeds meer op de weg, vind het een mooie verschijning alleen in zwart is het nu echt een begravenis wagen. Terwijl ik zelf in een zwarte Megane III gereden heb is het bij de IV gewoon niet de goede kleur. Tis gelukkig steeds meer Blue Cosmos en zelfs af en toe een Rouge Flamme!!! Waarbij bij de Rouge Flamme mij elke keer in achterhoofd ligt van het kleurverschil van bumpers en carrosserie op Kadjar Fora. Weet niet of dit bij de Megane ook (nog) aan de orde is.

De Talisman is wat dat betreft wel een indrukwekkendere verschijning, voor de leek zal het frontaal gezien een Megane zijn of lijken, ook betrap ik mezelf daar wel eens op.

Denk dat beide geen staf zijn te bezitten ook al zou ik zelf niet snel meer een auto kiezen met (sport)stoelen uit 1 geheel zoals in de Megane GT, liever comfort met stoelverwarming (en ventilatie) zoals in de Talisman :)

Houden jullie allemaal een Mégane en Talisman uit elkaar dan? Mooie auto's, maar de een is gewoon de large uitvoering van de ander. Het statement zie ik er in dat opzicht echt totaal niet aan af. Een citroen c6 of xm, dat waren statements. Dit zijn gewoon wel fraaie auto's imo.

s velthuis zei:
Mooie auto's, maar de een is gewoon de large uitvoering van de ander. Het statement zie ik er in dat opzicht echt totaal niet aan af. Een citroen c6 of xm, dat waren statements. Dit zijn gewoon wel fraaie auto's imo.

Klopt ergens wel, ik heb dat gevoel helemaal bij de Mercedes C, E en S!

Renault bouwt wel aardige auto's qua ontwerp, maar imo maken ze dezelfde fout als zowat alle andere constructeurs: ze hebben een geslaagd ontwerp, en meteen moet alles er vervolgens maar op lijken. Mini spant daarin misschien wel de kroon, maar Vw, BMW, Fiat, Mercedes, Opel, volvo, ze doen allemaal lekker mee. Zo'n totaal gebrek aan inspiratie. Prima natuurlijk, voor een gebruiksvoorwerp als een auto, maar een statement? Een oude rolls royce is een statement. Zelfs als je geen zak om auto's geeft herken je dat er iets bijzonders aankomt.

Kortom, ik zou de goedkoopste nemen waar je genoeg ruimte aan hebt. De hut sleuren ze allemaal wel ;)

s velthuis zei:
Houden jullie allemaal een Mégane en Talisman uit elkaar dan? Mooie auto's, maar de een is gewoon de large uitvoering van de ander. Het statement zie ik er in dat opzicht echt totaal niet aan af. Een citroen c6 of xm, dat waren statements. Dit zijn gewoon wel fraaie auto's imo.

Statement, tis net hoe je het wilt zien. Denk dat gross van alle mensen in 99% van de gevallen zou afkunnen met de ruimte van een Aygo, maar kan mij de extra ruimte achter de bestuurder wel voorstellen als je zelf als bestuurder zijnde al lang(er) bent en er achter je een kleine tegen de stoel zit te trappen op zijn/haar zitverhoger of kinderstoel. Ik ben 1.77 en de ruimte achter bij hield net aan over voor een 3 jarige in haar stoeltje.

Bijkomend voordeel van een grotere station, kan je makkelijk de buggy tussen de voorstoelen en achterbank kwijt en heb je wat meer ruimte (over) in de kofferbak :)

Mijn grootste afknapper voor zowel de Megane als de Talisman zijn de brandstof tanks van 47 liter. Zeker met een Megane GT of Talisman 150/200 benzine is dat echt tekort.

Heb dit weekend in BE vrij veel kilometers afgelegd.
En daarbij is me opgevallen hoeveel Talismans er wel niet rondrijden; denk dat ik er stukken meer gespot heb dan Meganes.
Je herkent het verschil meteen aan de dagrijverlichting die totaal verschillend gepositioneerd is tov de koplampen (zeker als hij achter je rijdt, Megane is hinderlijk, Talisman absoluut niet).
Gelet de enorme aantallen die op zo'n korte tijd rondrijden, moet zo'n Talisman dus wel haast een zeer sterke aanbieding zijn (y)

KadettRT zei:
Mijn grootste afknapper voor zowel de Megane als de Talisman zijn de brandstof tanks van 47 liter. Zeker met een Megane GT of Talisman 150/200 benzine is dat echt tekort.

Schijnt dat de constructeurs dit doelbewust zouden doen...
Met een tank van 65/70 liter doe je meer dan 1.000 km. En dan is het verschil in range met de toekomstige elektrische voertuigen enorm groot.
Door een kleinere tank te plaatsen, daalt de autonomie van die wagens, waardoor een range van 400km van een elektrisch voertuig plots acceptabel lijkt.

Het verhaal over de range verkleinen om zo dichter bij EV te komen heb ik nog nooit gehoord, en ik betwijfel het ook wel. Het heeft m.i. veel meer te maken met gewicht en daarmee uitstoot. De Clio III kreeg als Eco2 ook aanpassingen, van langere versnellingen, maar ook een kleinere brandstoftank meen ik.

Eens overigens dag 47 liter (Talisman) of 50 liter (Mégane GT, normale uitvoeringen echter ook 47 liter) niet echt overbemeten is. Heb nu 55-58 liter tank?

A3-White zei:
Zie net dit; Megane 165pk diesel in GT Trim

https://m.youtube.com/watch?v=O7qM3jCMlDA

Klopt, hij is ook als diesel leverbaar. Maar met 30k/jaar mag ik (gelukkig) benzine rijden. Dat scheelt onderaan de streep namelijk ook nog wel wat.

KadettRT zei:
Denk dat beide geen staf zijn te bezitten ook al zou ik zelf niet snel meer een auto kiezen met (sport)stoelen uit 1 geheel zoals in de Megane GT, liever comfort met stoelverwarming (en ventilatie) zoals in de Talisman :)

De sportstoelen in de Mégane GT lijken erg op de Recaro's in de ex RS R26.
IMG_6761.jpg

Wat dat betreft zitten de sportstoelen in de huidige Mégane best prima, maar niet voor hele lange afstanden. Dan ga ik toch vaak verzitten.
Daarnaast blijven ze op schouderhoogte vrij smal en dat past niet helemaal lekker. (iets met járen zwemmen en volleybal)

De Mégane krijgt uiteraard wel stoelverwarming. Het was een optie die op de huidige bijna was vervallen, maar ik zou het niet snel meer willen missen.
Aan de andere kant, de Talisman, en zeker als Serie Signature, heeft ook stoelventilatie en de stoelen zijn comfortabeler.
De rode lijn blijft: Ruimte / zakelijk / comfort versus een sportieve station met dezelfde ruimte als de huidige

s velthuis zei:
Kortom, ik zou de goedkoopste nemen waar je genoeg ruimte aan hebt. De hut sleuren ze allemaal wel ;)

Tja, wat is genoeg ruimte. De kinderwagen hoeft niet meer mee, maar de kids zitten wel in (vrij grote) kinderstoelen met de benen (nog) vooruit.
De nieuwe leaser moet vier jaar mee, dus tot de oudste 7 is, de jongste 5. Meer ruimte is lekker, maar wat betekent dat onderaan de streep financieel, en daarnaast, laat ik sportiviteit dan echt los? Misschien moet het bedrijf morgen maar de knoop voor me doorhakken :)

KadettRT zei:
Statement, tis net hoe je het wilt zien. Denk dat gross van alle mensen in 99% van de gevallen zou afkunnen met de ruimte van een Aygo, maar kan mij de extra ruimte achter de bestuurder wel voorstellen als je zelf als bestuurder zijnde al lang(er) bent en er achter je een kleine tegen de stoel zit te trappen op zijn/haar zitverhoger of kinderstoel. Ik ben 1.77 en de ruimte achter bij hield net aan over voor een 3 jarige in haar stoeltje.

Bijkomend voordeel van een grotere station, kan je makkelijk de buggy tussen de voorstoelen en achterbank kwijt en heb je wat meer ruimte (over) in de kofferbak :)

Met 1,76 verschillen we qua lengte niets. En met de kinderstoel in de hand heb ik gepast in de Mégane IV, dat maakt mekaar t.o.v. de III ook niet bar veel. Let wel, het kan net. Ook nu denk ik soms wel eens 'meer ruimte zou prettig zijn'. Dat is ook vooral de motivatie voor de Talisman. Ruimte, luxe en de looks. Het is gewoon een lel van een auto en in een dikke uitvoering niet te missen.

Dat staat sowieso vast, ik wil een auto waar ik naar omkijk als ik hem geparkeerd heb. Ook na een paar jaar nog. Met de huidige III komt dat nog geregeld voor. (y)

Afwachten maar. Morgen of uiterlijk deze week moet het duidelijk zijn.

Dat staat sowieso vast, ik wil een auto waar ik naar omkijk als ik hem geparkeerd heb. Ook na een paar jaar nog. Met de huidige III komt dat nog geregeld voor.

Dat gevoel ken ik...
Zeker met zijn zomervelgen vind ik mijn Tourer nog altijd de max.
Voel me nog dagelijks vereerd dat ik er mag mee rijden, kijk altijd eens om als ik hem achterlaat, en als ik hem geparkeerd zie staan en kom aanstappen vind ik dat lage maar brede silhouet nog steeds schitterend. De andere neus (sportgrille) benadrukt dat brede nog extra.
En daarom vergeef ik hem met de glimlach zijn grootste minpuntje, een veel te kleine en onhandige koffer wegens te weinig tussenruimte tussen de beide wielkasten (toch zeker in vergelijking met mijn vorige Tourer die een heuse lijkwagen was inzake kofferruimte).

Ik kan het niet beter verwoorden BRG ;)

Slecht nieuws overigens, normaal is vandaag de CFO op kantoor en dus zou ik er even langs gaan. Maar helaas, hij is ziek. Kortom, op de mail gezet en we wachten nog lekker af.

Einde middag akkoord gegeven op de samenstelling dus deze week / volgende week gaat er wat moois in bestelling voor levering eind januari (als ze dat halen)...

Wat precies, welke samenstelling? Dat plaats ik wanneer de order echt definitief door is, we gaan er in ieder geval op vooruit. (y)

Zit even terug te kijken, eind februari begon ik wat serieuzer de shortlist te maken met een proefrit in de Octavia, die daarna meteen afviel.
Leuk om alvast terug te lezen, én, het ging een stuk sneller dan de eerdere zoektochten :D

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5103726,5684940#msg-5684940

2 augustus werd het wat serieuzer met het afwegen van verlengen of niet, welke eisen en wensen ik heb, etc. etc.
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5103726,5732380#msg-5732380

Nog even geduld 'volgers'. ;)

Als je er naar eigen zeggen op vooruit gaat, dan moet het wel haast een Talisman worden.
De donkerblauwe gok ik.

Dat licht er aan hoe je het bekijkt. Er op vooruit gaan qua ruimte, of er op vooruitgaan qua luxe, of er op vooruit gaan qua vermogen, of ...
Nee, als de bestelling er is heb ik 100% zekerheid en dan deel ik de details. Alvast een tipje van de sluier? Hij is blauw, de stoelverwarming blijft en we gaan er 400cc op vooruit. En voor wie nu zit af te strepen. Stop maar, want zowel de Talisman als Mégane voldoen hier aan in de eerder genoemde samenstellingen. ;)

Ik gok de Talisman! Daar zit bij Série Signature Limousin standaard stoelverwarming, :p al is dat bij een GT 205 ook gewoon optioneel te bestellen

AsconaGT zei:
Ik gok de Talisman! Daar zit bij Série Signature Limousin standaard stoelverwarming, :p al is dat bij een GT 205 ook gewoon optioneel te bestellen

Ik ga ook voor de Talisman. Voornamelijk omdat adinsx heeft gezegd dat zijn wederhelft die mooier vindt ;) :)

PauseBreak zei:
AsconaGT zei:

Ik ga ook voor de Talisman. Voornamelijk omdat adinsx heeft gezegd dat zijn wederhelft die mooier vindt ;) :)

:D Briljante gedachtengang. De Poll werkt, dus kom maar op.

Licht .. Dat lijkt meer op een Golf GTI. Met petje.

:T

Ben benieuwd naar de uiteindelijke keuze. Ik gok een Mégane.

Ik ga ook voor de Talisman. De fraaiere en ruimere auto en gewoon omdat het kan. Maar als het toch de Megane wordt hoef je je ook niet te schamen natuurlijk.

Elco zei:
Talisman! Omdat ik dat na lang wikken en wegen zelf ook zou doen.

Wacht eens, spraken we onlangs op een event niet samen met Roy Kleijwegt en Roland Tameling erover dat de beste keuze misschien toch wel de Mégane was? :) Ook jij bent om dus?

Klopt, kreeg deze week het bewijs binnen in de brievenbus... Maar 'beter' is niet altijd het beste voor de situatie, vandaar!

Als iedereen op basis van 'de beste keuze' auto's koopt word het beeld wel heel eentonig in nederland.

Zou de Talisman niet ook leverbaar worden met de 1.8 225PK vraag ik mij nu af? Gezien de Espace die ook krijgt

Tussenstandje:
~29% -> Emotie won - Megane Estate GT205
~60% ->Ruimte! Talisman Estate TCe150
~4% -> Max is een kale Talisman Estate Zen
~7% -> Lowbudget- Megane Estate GTline 130

Ok, ik heb het eerder al eens gezegd nadat deze opmerking kwam:
A3-White zei:
Misschien ook een auto samenstellen die lekker kaal is, en kijken naar wat je bespaard?
De kinderen hebben met 6-8 jaar in de Megane net zoveel ruimte als nu, stoeltje gaat weg, beentjes wat langer heft mekaar mooi op

Een kale auto is echt niets voor me. En ook niet voor de wederhelft overigens. We zijn beide van mening dat een auto geen standaard eco-hok mag zijn en voorzien moet zijn van enige luxe. En dat komt gelukkig terug in het resultaat van de onderste twee opties. Een van die twee wordt het dus sowieso niet ;). Geen 'kale' Talisman (voor zover je een ZEN kaal kan noemen), en ook geen geblazen 1200 meer.

Terug
Bovenaan