Adinsx: Megane Electric EV60-220 Techno. GT205 de deur uit. Update: Spontane EV-trip naar Cote d'Azur!

Wij zijn er bijna. ;)
Zojuist een belletje van de huisdealer waar nu koortsachtig wordt overlegd of ze aan de kortingseis van de leasemij kunnen gaan voldoen. Ik hoop het... Ze willen graag de auto leveren, en ik wil graag de auto via hen geleverd krijgen.

Als het rond komt een laatste check op de bestelling en gáán.

Check, via Herwers. Daar overigens ook uitstekend geholpen en ze hebben er de uitvoering staan waar het om gaat.

Nou, daar gaan we. :T

Terwijl de huisdealer nog bekijkt of ze aan de kortingseis kunnen voldoen van de leasemij, is het akkoord er van de werkgever. Kortom, geen zin meer om geheimzinnig te doen over ''de opvolger' want ik verwacht dat vandaag of uiterlijk volgende week de (of een) dealer kan gaan bestellen.

Kort samengevat, voor wie het niet gevolgd heeft: We hebben een PON-beleid op het werk, en daar werd ik niet heel blij van.
Maar... wie niet vraagt.
Dus na wat argumenten en het aanleveren van zes offertes (zie eerdere post) zijn we er uit.
Het zat hem tussen een Talisman Estate TCe150 Intens of Serie Signature (~41k fiscaal, 43,5 consument) of een stevig uitgeruste Mégane IV Estate GT205 (fiscaal 37.500, 40,5k consument)

Eigen keuze
Uiteindelijk bleken de leaseprijzen niet ontzettend ver uit elkaar te liggen, maar de Talisman ging het echt niet worden. Alleen al vanwege de hogere fiscale waarde en een 'wat als jij vertrekt, dan zitten we met die auto'. Ben ik er daar rouwig om? Mwa, ik zat echt nog steeds in twijfel. De Talisman is meer auto, zakelijk en ontzettend mooi en luxe. Maar aan de andere kant geniet ik van het sportieve (op de motor na) van de huidige III. Gewoon even een dijkje meepakken. Lekker die afrit sportief nemen. En natuurlijk wat frustratie als inhalen niet zo vlot gaat.

Al met al, wist ik een week of twee terug dat het de Mégane mocht worden. Ik paste de offerte van de Mégane nog wat aan.
Het open dak kan niet i.c.m. de 18" Magny Cours wielen. Terwijl ik toch naast de 18" ook graag het open dak wilde.
Dus koos ik voor de constructie zoals nu ook bij mijn Mégane.
Afleveren op de standaard 17". Inruil van die zomerbanden en dan winterbanden op de 17".
De 18" als accessoire + 225/40R18 zomerbanden. Best wel een prijzige accessoire, maar schijnbaar past het.
Ook drukte ik de 'head-up-display' bij die offerte op, kon blijkbaar ook. :D

Al met al gaat er een lekkere dikke GT besteld worden.
Natuurlijk, de ruimte van de Talisman was heerlijk geweest en ook de looks van de zijkant en achterkant vind ik net wat gaver/sjieker. Het is gewoon meer auto natuurlijk, maar bovenal ook zakelijk en niet erg sportief. Ik kom eigenlijk nu terug op de oude belofte dat ik na deze 'downsize' Mégane III weer voor sportief zou kiezen. (y)
Kost wel wat in de bijtelling, zo'n 170,- netto meer per maand dan de huidige, maar dat hebben we er voor over en kunnen we missen.

Tijd voor de samenstelling:
Renault Mégane Estate Energy TCe 205 EDC GT
1.6 turbo, 205 pk, 280 Nm
7-traps EDC (Getrag Dual Clutch 7DTC300)
0-100: 7,4 seconden
Max. trekgewicht: 1700 kg (uiteraard minder bij beladen auto)
Kofferbakinhoud, 3L minder dan huidige.

Standaard uitrusting
Standaard natuurlijk al erg goed uitgerust met: Sportstoelen, ambiance verlichting, dimmende binnenspiegel, elektrische ramen, led rondom, etc. etc.
Specifiek voor de GT: Vierwielsturing, sportonderstel (GTline heeft dat niet meer), RS Drive met Launchcontrol en Multi Change Down, Schakelflippers.

opties:
Speciaal metaallak Bleu Iron (de makkelijkste keuze :p )
Easy Life Pack (parkeersensoren, achteruitrijcamera, automatisch inparkeren)
Rlink2 8,7" Potrait + Bose-systeem + DAB+
Elektrisch bedienbaar glazen schuif- en kanteldak (bijna nergens vindbaar op GT overigens)
Elektrische handrem (en dan ook ambientlight middentunnel)
Elektrisch verwarmbare stoelen
Head-up display in kleur
One-Touch-Folding (achterbank, 2 delen neerklapbaar)

Geen alcantara of leer gekozen, de stof vond ik prima en heb ik nu ook.

Accessoires:
Afneembare trekhaak
18" Magny Cours wielen

Verder ga ik nog wat dingen toevoegen uiteraard.
Luxe kentekenplaten (daar is ie weer :T )
Sharkfin
Zonneschermenset
Keycardhoes
Mattenset GT
Bagagemat

De looks
En wat plaatjes bij het praatje. Ik heb nog geen meter gereden met de IV GT, laat staan bekeken. Binnenkort maar eens doen ;)
Voor de beeldvorming, wat foto's van internet.
22218619_1730542790330571_5202249729176862643_o.jpg

renault_megane_estate_gt_9.jpeg

renault-megane-estate-rijtest-autorai-2016-005-1440x961.jpg

0005SKZDFYL2JLCY-C122-F4.jpg

IMG_6761.jpg

En zelfs de wederhelft die absoluut voor de Talisman koos werd hier wel vrolijk van. Automaat was overigens haar grootste wens, naast een wat ruimere auto.
https://www.youtube.com/watch?v=z9aG2mMIK4E

En dit is wel een prettige review die niet te lang duurt, maar wel veel laat zien:
https://www.youtube.com/watch?v=skKR9pTBmUI

"Voor de huisvaders die ruimte willen, maar ook sportiviteit" :T

En nu aftellen...
Aflevering? Ik verwacht eind januari wanneer de huidige Mégane uit de lease moet. En tot slot:
Wie interesse heeft in de 18" GT wielen, doe maar even PM. Dan vraag ik bij de leasemij wat die zouden moeten kosten.

En zo gaat nog wel wat meer in de verkoop zoals de vijfdelige zonweringset van Laitovo.

Al met al, ik ben een blij man. Renault blijven rijden, een auto die sportiever en lekker is uitgerust.
Om het compleet te maken nog even het eisen-wensenlijstje erbij gezocht van pagina 31 waar het nog ging over verlengen of niet, en wat de shortlist kon zijn. Meteen maar even afvinken ;)

Must-have
Station Check
Benzine > 150 pk Check
Sportief onderstel / uitvoering Check
Sportstoelen Check
Mooie (optionele) wielen formaat 18" (wielen maken de auto zeggen ze wel eens) Check
Moderne navigatie Halve check
Fiscaal tot max 40.000,- Check
xenon of ledverlichting Check
Getinte ramen vanaf B-stijl Check
Cruise control, climate control, etc. Check
Afneembare trekhaak als accessoire Check

En de kleur moet bijna zeker metallic blauw worden. Check

Nice to have
Automaat, met flippers als het even kan Check
Panoramadak Check, geen panorama, wel open dak
Stoelverwarming Check
ACC en andere ADAS-systemen Nee, ACC werkt niet goed bij Renault en dealers raden het zelfs af

Congratz!

Ik heb op de Talisman gestemd en dat zou ook mijn eerste keuze zijn geweest, maar snap je keuze volledig na bovenstaand verhaal. Opzich werd de keuze je nu ook wel makkelijker gemaakt.

Desondanks heb je nu een heerlijke, vlotte en volle auto! De kleur is sowieso erg gaaf. Wanneer mag je hem ophalen?

@Springbok
De keuze werd zeker makkelijk gemaakt nu. Ook wel prettig, want anders was het wellicht de Talisman geworden en misschien had ik dan nog steeds wel twijfels gehad. Nu gaan we vier jaar terug naar wat sportievers en dan zien we t.z.t. wel weer wat de mogelijkheden zijn.

Ophalen, de huidige moet tot 01-02-2018. Volgende week de GT bestellen betekent dat ie eind december, begin januari er op zijn vroegst kan zijn. Dus ik reken gewoon op eind januari, begin februari.

Gefeliciteerd! Een slechte keuze zat er ook niet tussen natuurlijk en dat extra vermogen gaat je weer blij maken, heerlijk.

Fijn ook dat je een normaal schuifdak hebt (wist niet dat Renault dat nog had). Maakt veel minder herrie dan een panoramadak als je rijdt met het dak op een kiertje. En ook heb je minder last van de herrie van de skibox.

Succes met wachten!

Gefeliciteerd, ben benieuwd of ik hem in real life ga meemaken aangezien ik, zo als het er nu naar uit ziet, tot het eind van het jaar in Doetinchem zit.

(Sta vandaag naast je Megane geparkeerd)

Gefeliciteerd! Ja geweldige keuze! Ben wel benieuwd in hoeverre deze anders rijd dan mijn laguna. Vrijwel exact even groot, beide 4 viel sturing, beide 205 PK, en kleurtje heeft er ook wel wat van weg :) Wel opmerkelijk dat open dak niet icm 18 inch kan. Je ziet wel vaker van die rare eisen met bepaalde combinaties.

Emotie heeft gewonnen? Zoals ik je verhaal lees mocht de talisman het niet worden.

De megane is natuurlijk ook een geweldige wagen,
Gefeliciteerd!

Ik had natuurlijk al wat voorkennis, maar ik zou ook hetzelfde gekozen hebben. Leuk ding! En toch een beetje sportief, zodat je niet een Megane/Clio RS erbij hoeft te kopen :D

Klein beetje in deze richting geduwd door de werkgever, maar dat maakt de keuze wellicht alleen maar wat makkelijker want dat was anders best een lastige geworden.

Ik had de Talisman ook verwacht. Vind zelf de Megane minder geslaagd, maar jij als Renault man gaat er vast weer wat jaren plezier aan beleven (y)

Gaaf man(y) veel plezier met de voorpret!

(Alleen ff wat doen aan die achterlijke enkele pijp. Dat moet beter kunnen :) )

Ik begrijp je werkgever niet goed...
Denk dat - bij jouw vertrek - een "normale" Talisman veel beter te slijten valt binnen het bedrijf dan een op het lijf geschreven atypische Megane boordevol opties.
Maar goed, de kogel is door de kerk.
Alles bij mekaar zou ik zelf dan toch de gemakkelijkste Pon-piste gevolgd hebben.
Een Superb of Tiguan lijken me zoveel meer auto dan een Megane.

R-W zei:
Springbok zei:
British Racing Green afgekort BRG zei:
.

Wellicht wel. Maar ook zulke zaaddodend emotieloze auto’s..

Gelukkig is een Megane station wel echt livin' on the edge :rolleyes:

Goeie.. :rolleyes:

Megane is in ieder geval stuk minder saai. Zeker in deze uitvoering een heel stuk leuker om te sturen. Maar bovenal voor Adinsx, als Renault liefhebber, een stuk meer emotie.

Verrassend! Maar wat niet verrast is hoe gaaf je de Megane hebt samengesteld! Gaaf hoor! Nu wachten :)

Roder zei:
R-W zei:
Springbok zei:
.

Wellicht wel. Maar ook zulke zaaddodend emotieloze auto’s..

Gelukkig is een Megane station wel echt livin' on the edge :rolleyes:

Haha, spijker op z’n kop! Wat een emotie, zo’n Megane!

Een GT 205 zal vast wel iets meer emotie zijn dan een downsizemotor of instapversie.

Oh is dit emotie? Verder logisch hoor zo'n opvolger. Meer van hetzelfde. We zijn toch ook gewoontedieren? (y)

Hele mooie kleur ! (y)

Wel beetje jammer van de enkele uitlaat.
Hoop merken passen een dubbele links / rechts uitlaat wel erg vaak en simpel toe ( zelfs op +/- 120 pk versies met het juiste sportieve pakketje aangevinkt ) maar dat het op deze sportieve 205 pk versie niet zit is wel een echte misser naar mijn idee.

Zal het echt een toegevoegde waarde hebben? Vroeger werd het eigenlijk alleen bij V motoren waar links en rechs een compleet gescheiden uitlaat traject zit.

Ik zie het alleen maar als extra gewicht. En de Megane IV is al niet de lichtste.

Staat gewoon mooier / sportiever. Wat meer in evenwicht ook. Zeker als de uitlaat die er toch al zit erg opvalt zoals hier zeker het geval is.

Zo, eindelijk wat tijd gevonden om te reageren op wat reacties. Vanmiddag een belletje van de huisdealer dat zij de auto gaan leveren, ondanks dat de marge nul is. Toch zonde op een auto van bijna 41.000,-. Wel moet er nog even een extra setje TPMS-sensoren bij op de offerte komen voor de zomerset, die was ergens weggevallen. Maar, komt goed en dan zou maandag de order richting importeur / fabriek moeten gaan. Levering zou dan week 3 of 4 worden, en dus inclusief klaarmaken mooi rond 1 februari wanneer de huidige einde contract heeft.

Om met die enkele uitlaat te beginnen. Ja, dat is erg jammer. Maart 2016 was ik in Genève waar de Estate GT zijn introductie had, en toen schreef ik in het topic:
adinsx zei:
Hij mist echt de tweede uitlaat naar mijn idee :) (of het komt omdat ik dat gehoopt had omdat het op de hatchback zo lekker staat voor een GT)

En dat vind ik dus nog steeds... Wellicht t.z.t. eens onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Overigens dan wel een échte uitlaat rechts en niet een neppert zoals de hatchback (ik neem dat jij dat ook bedoelt Roder, want de hatchback heeft niet 'gewoon een uitlaat aan beide kanten') heeft. Puur voor de vorm inderdaad, maar het staat verdomd goed (y).

W212 zei:
Gefeliciteerd! Een slechte keuze zat er ook niet tussen natuurlijk en dat extra vermogen gaat je weer blij maken, heerlijk.

Fijn ook dat je een normaal schuifdak hebt (wist niet dat Renault dat nog had). Maakt veel minder herrie dan een panoramadak als je rijdt met het dak op een kiertje. En ook heb je minder last van de herrie van de skibox.

Succes met wachten!

De wilde haren die genoemd werden op de vorige pagina zijn nog niet verdwenen, dus ja deze uitvoering kan me bekoren.
M.b.t. het dak, het is niet meer een dakpaneel dat over een andere glasplaat heen gaat, dus tot op de achterbank glas. Het is nu meer een open dak, maar hij gaat nog steeds het dak op. Zie deze foto's:
PB286D_3_1.jpg

11.jpg

15.jpg

Dus of dat minder herrie maakt? Ik denk het niet. Overigens vond ik het nooit heel veel herrie op de ventilatiestand. En een Skibox? Die zit (nog) niet in de planning.

Malt007 zei:
Gefeliciteerd, ben benieuwd of ik hem in real life ga meemaken aangezien ik, zo als het er nu naar uit ziet, tot het eind van het jaar in Doetinchem zit.

(Sta vandaag naast je Megane geparkeerd)

Hmm... dat gaat ie niet halen nee. Zag je Benz inderdaad er naast staan. Met de collega's nog even een rondje om je 500 gedaan. Blijft een 'bazenbak' zoals er een zei.
Overigens, de Giulia Q komt weer mee naar Doetinchem, dus daarin kunnen we nog wel een rondje doen denk ik.

Carfanatic zei:
dat zag ik toch niet aankomen (y)

Niet liegen, ergens reageerde je "trap er nou niet in jongens, dit wordt gewoon weer een Renault". Overigens, zoals anderen al opmerken, de werkgever gaf natuurlijk ook een duwtje.

AsconaGT zei:
Gefeliciteerd! Ja geweldige keuze! Ben wel benieuwd in hoeverre deze anders rijd dan mijn laguna. Vrijwel exact even groot, beide 4 viel sturing, beide 205 PK, en kleurtje heeft er ook wel wat van weg :) Wel opmerkelijk dat open dak niet icm 18 inch kan. Je ziet wel vaker van die rare eisen met bepaalde combinaties.

Dat wordt dus even 'meeten' t.z.t.. Wat is het gewicht van de Laguna? De Mégane IV is relatief zwaar.
Open dak i.c.m. 18" kon op de III ook niet. Ik denk i.v.m. rammels?

schumi1986 zei:
Emotie heeft gewonnen? Zoals ik je verhaal lees mocht de talisman het niet worden.

De megane is natuurlijk ook een geweldige wagen,
Gefeliciteerd!

Geheel terechte opmerking ;)

voiture zei:
Klinkt als een lichtelijk gedwongen keuze inderdaad ;). En ik heb goed gestemd :T.

Maar proficiat, lekker dikke en snelle auto! (y)

(y)

Jay DoubleYou zei:
In jouw gezinssituatie had ik voor de Talisman gekozen, maar de gekozen Megane past beter bij jou. :)

Die was het denk ik ook geworden bij een vrije keuze en niet téveel financiële consequenties in de eigen bijdrage. Maar de keuze werd dus deels gemaakt, tenzij ik had gezegd 'dan hoef ik beide niet'. Geen idee of een andere D-segmenter dan wel een optie was overigens. Ik denk het niet.
En geen PON, én geen C-segment (wat de norm is binnen gelijkwaardige functies), dat ging hem denk ik wat te ver. Naast de eerder al gegeven toelichting.

Ik begrijp je werkgever niet goed...
Denk dat - bij jouw vertrek - een "normale" Talisman veel beter te slijten valt binnen het bedrijf dan een op het lijf geschreven atypische Megane boordevol opties.
Maar goed, de kogel is door de kerk.
Alles bij mekaar zou ik zelf dan toch de gemakkelijkste Pon-piste gevolgd hebben.

Tja... Superb offerte heb ik uiteindelijk niet ingedien, overigens zijn sowieso alleen beide Renault-offertes doorgezet naar leasemaatschappijen. Dus een vergelijking is er volgens mij nooit geweest tussen Renault en PON-merk.
Tiguan ging overigens ook dik richting of over de 40k.

Eens dat een PON-auto beter in elkaar steekt dan een Renault qua afwerking en multimedia. Ik rij echter 30k per jaar, gebruik niet heel veel de navi en leg meer prioriteit bij looks, sportiviteit, of 'net even anders' in het geval van de Talisman. Vandaar de wat moeilijkere weg :)

Barri zei:
Ik had natuurlijk al wat voorkennis, maar ik zou ook hetzelfde gekozen hebben. Leuk ding! En toch een beetje sportief, zodat je niet een Megane/Clio RS erbij hoeft te kopen :D

Haha, dat zei de wederhelft ook. Die staat even geparkeerd. Zodra de kids wat ouder zijn, de huizen / verbouwplannen duidelijkheid hebben kijken we wel weer naar de 'circuithobby'.

Ton. zei:
Verrassend! Maar wat niet verrast is hoe gaaf je de Megane hebt samengesteld! Gaaf hoor! Nu wachten :)

Ja, dikker dan ik van te voren had verwacht / gedacht. Onder de 'oude leaseregeling' waar er geen merkenbeleid was, had deze GT de eindstreep niet gehaald. D-label ging hem echt niet worden daar.

Om maar mee af te sluiten: Als je er niet om vraagt, krijg je ook niets. We gaan lekker de komende weken aftellen met genoeg afleiding tussendoor.
Van (weer) de Giulia Q een week, tot een zesdaagse klantreis naar de laatste F1-race van het seizoen in het autowalhalla waar ik mijn auto-'bucketlist' hoop wat in te korten via een kennis.

Maar... 13 tot 14 weken wachten is best even aftellen.

En voor Nico, je post uit maart 2016:
Nico GTR zei:
Moet eigenlijk iedereen hier opletten terwijl je voornamelijk de oogjes gericht op het laptopscherm ziet staan waar de beursberichten overheen vliegen. Toch leuk!

Ik hoop echt voor je dat je onder de PON regeling uit kunt Adinsx

Done ;)

Gefeliciteerd! Goede keuze lijkt me.

Wat ik me wel afvraag: Ik zie op de foto's een 'ouderwetse' handrem en jij schrijft bij de opties 'elektrische handrem'. Dat klinkt alsof je er bewust voor gekozen hebt, maar ik vraag me af waarom? Zeker als je er zo nu en dan een caravan achter hangt en door de bergen moet, zou ik een 'ouderwetse' handrem prefereren. Of zie ik een voordeel van die elektrische handrem over het hoofd?

Goede vraag Joost ;)
Net als bij de huidige III is het allereerst iets 'cosmetisch'. Het ziet er gewoon niet uit die hendel. (n)
Zo is dus een stuk beter:
renault-megane-web-ac-wc-0178.jpg

Daarnaast krijg je, als je de elektrische handrem neemt, ook ambientverlichting op de middentunnel wat naar mijn idee beter oogt.

Tot zover cosmetisch, nu door naar de praktijk. Ik vergeet tegenwoordig bij een auto met mechanische handrem om de handrem er op te zetten. Pure gewenning van de elektrische.
Voordeel van de elektrische handrem: Gaat er automatisch op bij uitzetten auto, gaat er automatisch af bij wegrijden.
Met de caravan er achter kun je als het nodig is de knop omhoog houden voor meer aantrekkracht, dus ook daar is er geen issue. Afgelopen jaar op de bult richting Duitse grens stonden we in de file met 1500 kg aan de haak. De elektrische handrem hield de combinatie keurig vast, en ging er tevens keurig vanaf bij genoeg koppel om vooruit te rijden.

Al met al, bij de huidige III was de keuze vooral cosmetisch omdat ik er geen ervaring mee had.
Voor de IV was het überhaupt geen nadenker. Dus bewust zowel qua vorm als functie voor gekozen. (y)

Aha, bij jou 'lost' de rem vanzelf. (y) Dan begrijp ik het meer inderdaad. Ik zit hier te midden van *kuch* Volkswagens *kuch* en voor zover ik weet krijg je deze er alleen af met het pootje op de rem. Tenzij je ''Hill Hold'' hebt, dan doet hij wat jij noemt. Maar dat is een aparte optie/functie naast de elektrische handrem.
En dan werkt zo'n elektrische handrem niet i.m.o.

JoostM zei:
Aha, bij jou 'lost' de rem vanzelf. (y) Dan begrijp ik het meer inderdaad. Ik zit hier te midden van *kuch* Volkswagens *kuch* en voor zover ik weet krijg je deze er alleen af met het pootje op de rem. Tenzij je ''Hill Hold'' hebt, dan doet hij wat jij noemt. Maar dat is een aparte optie/functie naast de elektrische handrem.

Bij mij (Audi) krijg je de rem er inderdaad alleen af door het pootje op de rem te zetten. TENZIJ je de gordels om hebt: dan gaat het automatisch.

@Joost
Hill-hold zit er meteen bij in bij de Fransen, dus inderdaad dat werkt zo prima.

Overigens moet ik wel even de rem intrappen om de handrem er handmatig op te zetten (knopje even omhoog houden). Bijvoorbeeld wanneer je bij een stoplicht wacht. Daarna gaat ie er wel automatisch vanaf. Dus ja, als het goed werkt is het helemaal prima. En hij heeft ook nog nooit gehaperd tot nu toe. ;) Op een issue met de distributieketting na, en onlangs het eerste lampje dat sneuvelde is de III wel aardig probleemloos.

Edit: ik vergat de vervuilde inlaatkleppen bij 102.000 :)

haarr zei:
JoostM zei:

Bij mij (Audi) krijg je de rem er inderdaad alleen af door het pootje op de rem te zetten. TENZIJ je de gordels om hebt: dan gaat het automatisch.

Oh echt? :eek: Nooit van gehoord. Eens een keer proberen binnenkort of dat bij de VW's ook werkt.

Niet echt verrassend:)
Maar bijzonder goede keus!! Echt stukken mooier als wat PON/VAG aanbied in dezelfde prijsrange.
En de oude RS tijden herleven ook weer een beetje met deze zeer potente auto.

Ik ben absoluut fan, zeer waardige opvolger!

Begreep dat je nog niet met de nieuwe magene/bestelde motorisatie gereden hebt?

Ben je dit nog van plan? Dat is natuurlijk de ultieme lekkermakerij en tevens iets dat waarschijnlijk het aftellen daarna alleen maar langzamer gaat maken:T

Terug
Bovenaan