Adinsx: Megane Electric EV60-220 Techno. GT205 de deur uit. Update: Spontane EV-trip naar Cote d'Azur!

Veel plezier met de Renault!

ENTE zei:
Jay DoubleYou zei:
een nieuwe spanner en ketting was voldoende geweest, maar Renault FR wilde het blok voor onderzoek. Dus werd een driedaagse wissel. Inderdaad hier niet uitgebreid benoemt op verzoek van dealer, importeur, etc.

Dat soort berichten levert de betrokken partijen natuurlijk een slechte naam op. Logisch!
.

Renault en een slechte naam; dat moet je niet willen idd;)

Dit soort censuur is toch niet meer van deze tijd?

Een collega van mij rijdt een V60 D6 Plug-in, daar hadden ze tijdens de grote beurt (100k km gereden) ook even de versnellingsbak vervangen. Dat hoort erbij schijnbaar.

Carfanatic zei:
haha, iedere poep en scheet wordt uitgebreid vermeld, maar over het nieuwe motorblok is met geen woord gesproken.
Haha, helemaal mee eens! Ik dacht precies hetzelfde!
Gezien het beroep van adinsx had ik er juist een heel uitgebreide beschrijving van verwacht!

Leuk ding die nieuwe Megane, hopen dat ie je goed bevalt. Maar dat zal vast wel goed komen!

De kleur doet het goed op de Mégane. Mooie auto!
Prijstechnisch (in aanschafprijs) wel aantrekkelijk. Ben wel benieuwd hoeveel zoiets afschrijft, voor de particulier.

adinsx zei:
@Kristian, een nieuwe spanner en ketting was voldoende geweest, maar Renault FR wilde het blok voor onderzoek. Dus werd een driedaagse wissel. Inderdaad hier niet uitgebreid benoemt op verzoek van dealer, importeur, etc.

Wow dat is mij ook ontgaan terwijl ik redelijk mee lees. Maar op verzoek van de dealer/importeur? Mij dunkt dat je met heel veel korting deze nieuwe (mooie) auto hebt gekregen voor het enigszins verbloemen van de motorwissel :T

Goeeed... Genoeg (verwachte) reacties m.b.t. de III. Overal zijn altijd redenen om iets wel of niet (meteen) te vermelden. Ik zal vanavond even de foto's erbij zoeken van de wissel. Open kaart: Hier blijkbaar de motorwissel op een later moment niet vermeld, op enkele andere (technische fora) wel.

Ik was een van de eerste in NL met dit nieuwe motorblok, en zoals bekend begon de motor lichtjes olie te verbruiken gedurende de kilometers volgden. Niet schrikbarend, zo'n 1L/8000 km o.i.d. Zie: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5103726,5527619#msg-5527619

Er zijn overigens wel TCe120 blokken in de Captur (gekoppeld aan EDC) waar een fabrieksfoutje in zit. Daar is het olieverbruik ook erg hoog, en preventief wordt soms het hele blok vervangen. Denk niet dat hetzelfde voor mijn TCe130 geldt, maar wie weet. Ik was een van de, of de eerste, met de 1.2 TCe130 in de Mégane. Inmiddels is er wat meer vergelijkingsmateriaal dus ze gooien maar een balletje op bij de importeur.

31-12-2015 zei:
Softwareupdate i.v.m. olieverbruik.

Nou is die laatste niet gelukt. Het olieverbruik van het torretje begon ooit op 1L/15k. Nu op 1L/8k. Nog geen olieboot, maar het hoort niet. Inmiddels is het uitgezocht. Het zit hem ergens in de kalibratie van aansturing van nokkenasverstelling. Details moet ik erbij pakken maar het is een gekend probleem welke middels een software-update te verhelpen is. Helaas is deze update er wel voor de TCe115 en TCe120 EDC, die voor de TCe130 (allemaal technisch nagenoeg dezelfde blokken) is er nog niet. Komt dus bij de 90.000 beurt.

Ook heb al een heel stuk eerder eens vermeld dat er een vreemde ratelend geluid in de auto zat wat lastig te lokaliseren was.
Niettemin, daarna pas een update in april 2016 en daar ging het al snel weer over het vooruitkijken naar de opvolger.
Lang verhaal kort: Ik kreeg een vreemde foutmelding over de brandstofdruk en misfire. Daar is hard naar gezocht. Nokkenasversteller vervangen, bougie of bobine vervangen. Uiteindelijk startte de motor 's morgens nog met een lichte ratel en was het me duidelijk.

De dealer ging op onderzoek en maakte melding bij fabrikant. De compressie is gemeten en was op zich prima. Het rateltje leek van de distributieketting afkomstig. In opdracht van Frankrijk werd verzocht het gehele blok te wisselen. Het blok moest terug (zonder open te halen) naar Frankrijk. Natuurlijk enigszins eigenwijs hebben we (technicus en ik) de distributiekap toch losgehaald en daar zagen we dat de spanner van de ketting niet meer spande. De harde tandjes die grip houden waren kortweg afgerond. Ik verdenk dat variabele oliepomp, die vreemde belastingen op de ketting geeft en daarmee de boel versneld laat slijten. Overigens, met een nieuwe kettingspanner hadden we zo weer verder gekund, het olieverbruik was tenslotte ook niet enorm. Geen VAG-waarden a 1 liter op 1500 km zeg maar ;)

Al met al kwam er een kaal blok over en werd alles overgebouwd. Van de turbo tot inlaat, uitlaat, etc. etc. Drie dagen later kon ik weer verder. Reden om het niet te plaatsen: Men deed eerst graag onderzoek naar wat er aan de hand kon zijn. En dat snap ik wel. Dat het hier uiteindelijk niet is terecht gekomen is natuurlijk wel raar, en dus begrijpelijke reacties. Al met al, of het hele blok écht vervangen moest worden of niet. Ik denk het niet, maar de kettingspanner is, althans met mijn rijstijl (lees sportief), een zwak puntje. Want ook in het nieuwe blok hoorde ik na x-aantal duizend kilometer het lichte rateltje. Volgens mij ook gewoon benoemd op het forum rond de zomervakantie. Breken doen ze niet de kettingen, ratelen en vervolgens een te ver van timing verlopen kleppen, wel.

Goed. Ik ga nog op zoek naar beeld voor de liefhebbers. (y). En nu dan door naar de IV :)

5qozOLc.jpg

De eerste 250 km staan er op. En tjonge wat wordt je lui van zo'n lekkere automaat. Het rijdt relaxed, en daarmee is ook de rijstijl rustiger. Al is het héél verleidelijk om even die paar auto's in te halen. Rlink2 inmiddels foutloos geupdate via USB, telefoon gekoppeld en alle andere instellingen zijn voor elkaar. Absoluut pluspunt aan de auto: De kleur én de ge-wel-dige sportstoelen. Een nadeel: Het laagste standje van de stoelverwarming is me nog te warm. Bij de III kon ik hem daar op laten staan. Nu zet ik hem na een minuut of vijf graag uit. :)
En verder is het gewoon echt genieten. De vierwielsturing is inmiddels door meerdere familieleden gevoeld en geprobeerd. Unaniem: Tjonge wat is dit gaaf.

Nog wat (telefoon) foto's dan maar:
qeCC588.jpg

En vanmorgen:
c9vD2gk.jpg

7aIhfXZ.jpg

uDBaO3F.jpg

Ik vergat het gemiddelde verbruik te noemen. 10L/100km gemiddeld. Zegt natuurlijk heel weinig.
Op papier is de GT in ieder geval 12 gram CO2 'slechter' dan de downsize TCe. 136 vs 124.

Edit: De winterbanden (maatje 225/45 R17) voor op de affabriek 17" zijn inmiddels door Euromaster besteld. Levertijd tot zo'n 2 weken... Ik had eerder gehoopt want de zomerwielen staan niet uitgebreid in de wax. En er ligt nogal wat zout op de weg. Afwachten dus tot die afspraak staat, en dan kan meteen de linker koplamp vervangen worden bij de dealer. Daar was men niet meer aan toegekomen en op mijn verzoek ook uitgesteld.

Maar je hebt dus ook geen terugkoppeling gehad over wat nu werkelijk het probleem is geweest?

Bijzonder dat de nieuwe Megane je rustiger doet rijden door de automaat, wellicht alleen gevoelsmatig? ;) ;)

Barri zei:
Maar je hebt dus ook geen terugkoppeling gehad over wat nu werkelijk het probleem is geweest?

Nope, ik niet maar de dealer ook niet. Wat ook de technici natuurlijk jammer vinden.

Barri zei:
Bijzonder dat de nieuwe Megane je rustiger doet rijden door de automaat, wellicht alleen gevoelsmatig? ;) ;)

Dat kan natuurlijk ook. De auto is ook een stuk stiller dan de III :)

Dat 'haakje' bedoel je? :) Ik vind het (natuurlijk) wel wat hebben, zeker in het donker. Dat is nog iets om op de foto te gaan zetten binnenkort op een rustige avond. Eerder met de R26 eens gedaan in de parkeergarage van de plaatselijke Ikea. Leverde toen mooie resultaten op.
Zwart blijft lastig, dus Iron Blue moet lukken. En apart vormgegeven verlichting heeft de IV wel :)

v8eywc0.jpg

De Edge-lighting
Vx7YyfH.jpg

Hc32F5n.jpg

En naast de Octaaf van de buurman, die toch met enige jaloezie naar de sportievere Mégane kijkt. ;)

kY9AQvB.jpg

Hij heeft de Mégane GT165 (diesel) ook overwogen, net als een Leon FR. Maar met >60.000 km per jaar is hij toch voor opnieuw een Octavia gegaan. Wel de 2.0 TDI DSG overigens. Opvallend is wel dat de Mégane een stuk kleiner oogt op de foto. In werkelijkheid scheelt het meen ik 4 cm in de lengte. Wielbasis van de Mégane is 2,6 centimeter langer, en beide zijn 1,814 meter breed.
https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=90519&id2=88185&cache=no

Vanavond nog even een ommetje gemaakt na het sporten. Eerst kalm aan warm rijden, en daarna even een paar minuten in de Sportmodus lekker sturen onder het mom van 'goed inrijden'. Tjonge wat lekker. Morgen even de dashcam netjes monteren, dan kan ik ook wat 'beleving' delen.

Ik doelde meer op die krassen. Hoe kun je het aanzien...:T

Het is een goed gebalanceerd model, ik vind het echt een verbetering tov van de vorige Megane.(y)

Sorry, kwartje valt nu pas :). Maandag 12 februari komen de winterwielen er op. Winterbanden komen morgen binnen, maar donderdag/vrijdag geen ruimte in de agenda. Zojuist (vrij vandaag) nog maar even wat foto's gemaakt:

Mégane IV Estate GT205
https://www.flickr.com/photos/156185014@N08/

Mégane IV Estate GT205

Mégane IV Estate GT205

Mégane IV Estate GT205

Mégane IV Estate GT205

Mégane IV Estate GT205

Mégane IV Estate GT205

Mégane IV Estate GT205https://www.flickr.com/photos/156185014@N08/

Mégane IV Estate GT205

De kleur goed op de foto zetten is nog best een uitdaging. Volgende keer maar even het polarisatiefilter meenemen.

Na lekker sturen over de dijk staat het gemiddelde verbruik wel op 14,6 L/100, maar ik heb het idee dat hij ich reset bij elke rit. Dat moet ik nog even uitpluizen.

Hij valt wat dood inderdaad. :T Ten opzichte van het echte leven. Er zit nog een paarsige gloed door het blauw. Maar dat vond ik ook altijd wel van de witte. Die had in het echt een veel mooier parelmoer effect.

Mooie Megane Tom! Helemaal de juiste samenstelling. En wat oogt de Octavia dan toch braaf naast deze Megane. De Octavia is overigens wel een heerlijke auto mijn inziens. Maar deze Megane zou mij een specialer gevoel geven. Toch net even wat anders.
Vraag me af of ik niet enorm tabak zou krijgen van dat grote scherm. Vind knopjes toch wel fijner dan alle op de tast met de vinger indrukken.

Prachtige auto! Wat is Renault goed bezig de laatste tijd...
Heerlijke kleur ook, zeker als je bedenkt dat ie op de foto's niet helemaal goed uit de verf komt...

Iets heel stoms, vanaf de eerste foto die ik van de voorkant zag valt me één ding op...

De GT-badge onder het Renault logo, op één of andere manier stoor ik me daaraan....
Noem me gek, wat je wilt ;)

Even gemist dat er ook een pano dak geopteerd is, heerlijk! Net als de foto's en de dijkweggetjes hier in de omgeving, kan niet wachten tot ik de up op de eibach set heb staan

Erg mooie auto hoor, zeker in deze kleur en uitvoering. Zelfs zo geslaagd dat ik al even op gaspedaal heb gekeken bij de jong gebruikten. Een 130pk GT-line is nog best betaalbaar viel me op. Rood-metallic staat hem ook wel goed vind ik.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Mooie Megane Tom! Helemaal de juiste samenstelling. En wat oogt de Octavia dan toch braaf naast deze Megane. De Octavia is overigens wel een heerlijke auto mijn inziens. Maar deze Megane zou mij een specialer gevoel geven. Toch net even wat anders.
Vraag me af of ik niet enorm tabak zou krijgen van dat grote scherm. Vind knopjes toch wel fijner dan alle op de tast met de vinger indrukken.

Net even anders, daar hou ik wel van. En dat is ook nu wel weer aardig gelukt ;).
Dat grote scherm is nog even wennen inderdaad. Nog iets wat ik mis, de joystick voor de armsteun. Gelukkig is de media-bedieningssateliet achter het stuur wel blijven zitten. Volume, volgende nummer, mediabron, telefoon, etc. is allemaal te bedienen. Alleen de spraakbesturing en ik zijn nog geen vrienden :). Verder Apple Carplay nog uitproberen binnenkort.

Joel 1987 zei:
Iets heel stoms, vanaf de eerste foto die ik van de voorkant zag valt me één ding op...

De GT-badge onder het Renault logo, op één of andere manier stoor ik me daaraan....
Noem me gek, wat je wilt ;)

Hmm... had me er nog niet aan gestoord. Wel zie ik telkens als ik een foto maak aan de linkerzijde GT op de kop staan op de wielen. Met dank aan Bart een pagina terug. Het GT-logo mag nog wel even blijven, tot ik me er aan stoor dan ;)

Damianw26 zei:
Even gemist dat er ook een pano dak geopteerd is, heerlijk! Net als de foto's en de dijkweggetjes hier in de omgeving, kan niet wachten tot ik de up op de eibach set heb staan

Jep, en heerlijk dat panodak. Kon (ten tijde van bestellen) niet samen met 18" affabriek, daarom dus 18" als accessoire. Paar weken later mocht het wel samen. Daar baalde ik wel even van, want anders was zowel zomer als winter 18" geweest. De 17" staat toch minder / saaier. Volgende week maandag zal dat weer even het geval zijn....

En m.b.t. de dijkweggetjes. Heb nog wat dashcambeeld voor een stukje 'sound'. Niet tot ver in de toeren door, maar zelf op tijd doorgeflippert. Staat pas 350 km op de teller nu, dus wil hem de hele hoge toeren nog besparen.

https://www.youtube.com/watch?v=QVEOxWcRTxk

https://www.youtube.com/watch?v=Mi02oc6Zxak

Kristian zei:
Erg mooie auto hoor, zeker in deze kleur en uitvoering. Zelfs zo geslaagd dat ik al even op gaspedaal heb gekeken bij de jong gebruikten. Een 130pk GT-line is nog best betaalbaar viel me op. Rood-metallic staat hem ook wel goed vind ik.

Rood-metallic staat hem inderdaad best prima. Alleen vond ik dat net wat overdreven met de exact dezelfde rode kleur op de Clio erbij.
De GT-line heeft wel het sportieve interieur, maar let op. Niet het sportieve onderstel. De 130 pk heb ik al genoeg over geschreven ;)

Hé Tom,

Gefeliciteerd met je Megane! Leuk om te zien (en te horen) dat de auto naar het zin is!
Hier inmiddels ook de nieuwe leaseauto onder de kont, het is helaas geen Talisman geworden die we destijds beide op het oog hadden ;)

Bij lange na niet zo snel/sportief als jouw GT maar ben uitermate blij met mijn keuze!

Veel veilige en plezierige KM's toegewenst (y)

Zo, inmiddels staan de eerste 700 plezierige kilometers op de teller. (y) Kleine update, met telefoonfoto's die niet al te briljant zijn...

De kleur valt lekker op op kantoor en mits ik op tijd ben is het hoekje vrij:
lYVkzTs.jpg

Afgelopen weekend mocht ook de wederhelft eindelijk weer autorijden, en dat gaat natuurlijk het beste in een automaat:
zRqlYCj.jpg

Verder waren vorige week de winterbanden, Michelin Alpin5 in de maat 225/45 R17, binnen bij Euromaster. Maandagochtend kon ik die er op laten leggen:
fDarnTt.jpg

Ging prima, vlot en toch nauwkeurig zonder iets te beschadigen. Dat heeft een andere vestiging namelijk al eens niet gered... Daarnaast kon ik meteen de zomerwielen even snel wassen voor ze de auto in gingen.
A6PQ3TK.jpg

Ik ga de wielen nog even goed in de wax zetten, binnen en buitenzijde. Daar waren Nico en ik niet aan toegekomen tijdens het detailen enkele weken terug. Kwam overigens bij het inladen van de wielen er wel meteen achter dat de IV toch een stukje smaller is achterin. Vier banden op een rij, wat bij de III goed kon, is onmogelijk. Oftewel, een van de twee kinderstoeltjes naar de voorstoel verhuisd (waar zo kwam ik achter geen ISO-fix beugel zit), en het vierde wiel op de achterbank. Ideaal is anders zeg maar... Een nieuw peuterbedje voor de jongste dochter paste er dan weer wel prima in ;)
pGQnqcL.jpg

De winterset kenden jullie al, de affabriek 17". Het is gewoon net wat saaier :)
o0UFXJv.jpg

Verder doet de wax, zowel Natty Pastewax als de Collonite nog altijd keurig zijn ding:
CHuZP3J.jpg

Maar de enorme hoeveelheid zout hier op de wegen, die meer wit dan grijs/zwart zijn, heeft ook zijn invloed op de glans. Noem het maar two-tone de afgelopen dagen...
NkbozeI.jpg

Op naar de lente dus, en de wasbox einde middag... ;)
Ben ook wel klaar met dat ruitenkrabben 's morgens, hoewel het er dankzij 'een of ander middel dat Nico er op heeft gesmeerd' er lang niet zo vast op gaat zitten.
27749852_1560199360714829_7850773958905842177_n.jpg

Edit: Ik vergeet natuurlijk nog de Clio IV. Die moet voor 27 februari zijn eerste APK hebben, en dat was ik een beetje vergeten...
Gelukkig geen man overboord. Morgenavond breng ik de Clio naar de ouwe heer en wordt de auto vrijdag afgemeld. Voor zover mijn APK-controle was, gaat de Clio er glansrijk doorkomen. Wat wil je ook verslijten in 27.500 km in vier jaar. :)
Daarnaast voor einde van de maand ook even een klein onderhoudsbeurtje. Verse olie, oliefilter en pollenfilter. De auto is uit de fabrieksgarantie en het coulancejaar, dus onderhoud ga ik weer fijn zelf doen. Planning is om de auto overigens nog een jaar tot 1,5 te houden. Daarna is de ruimte van de station niet meer nodig. Twee kanshebbers op dit moment: Captur en Zoe. Maar daarover volgend jaar meer :)

(y) toch goed dat het allemaal werkt! ;)

Zoe moet je trouwens wel geduld voor hebben, het upgrade je accu pakket is als actie afgelopen. (dus geen 40 Kw in een tweedehands) De levertijd werd te lang en ook op een nieuwe Zoe moet je ook lang wachten.

Best bijzonder; een hele nieuwe auto compleet in wax, seal, glans en wat-al-niet-mooi-meer........en vervolgens wel je ramen gewoon krabben! Als er ergens vreselijk veel kans is op krassen (en dan nog op iets essentiëls als je voorruit) is het wel met een ruitenkrabber. Stof en vuil kras je d’r gewoon in.

Ergens volg ik dat niet helemaal. Just my 2 cents:T

Nee, mee eens. Krabben is niet echt verstandig i.v.m. krassen op de ramen en rubbers die beschadigen. Ik gebruik een Defa verwarming om de ramen te ontdooien wat geweldig werkt. Kwartiertje voor vertrek aanzetten en het interieur is opgewarmd en de ramen schoon.

Mooie wagen hoor, prachtige kleur ook! Ik vind dat Renault een goede zet heeft gedaan met dit model, zeker als het donker is haal je de Mégane er heel goed uit door de voor- en achterlichten.

Tijdens een vakantie in Mallorca vorig jaar oktober had ik als leenauto ook dit type Renault en ook van binnen geeft dit model een luxe gevoel, niet zo snel verwacht van een Renault (zelf een 2009 Clio RS waarbij je dat véél minder hebt), maar Renault zet hier goede stappen, ook de Talisman vind ik een zeer fraaie auto om te zien!

Heel veel plezier ermee!

Mooie update weer! Het blijft een schitterende auto! Ik word er wel enthousiast van.

Maar een Captur op t lijstje? Je vriendin is toch geen 60?

@Kristian: klinkt interessant. Linkje?

adinsx zei:
Zo, inmiddels staan de eerste 700 plezierige kilometers op de teller. (y)

Hoe is het met het olieverbruik en moet er al een andere motor in? ;)

Nee, zonder dollen. Mooie Renault hoor! Is de oude inmiddels al via de leasemij verkocht?

Nico GTR zei:
(y) toch goed dat het allemaal werkt! ;)

Zoe moet je trouwens wel geduld voor hebben, het upgrade je accu pakket is als actie afgelopen. (dus geen 40 Kw in een tweedehands) De levertijd werd te lang en ook op een nieuwe Zoe moet je ook lang wachten.

100% afgelopen is nog niet helemaal zeker (toevallig net het 6 pagina artikel van de accuwissel bij een Zoe akkoord gegeven), maar eens, het lijkt ten einde. Ten onder gegaan aan het eigen succes.
Overigens, nieuw kopen we sowieso niet, dat is zonde. De Clio was 10 maanden oud toen we hem kochten, daar was toch al een lekker stukje vanaf.
Inruil zou die nog zo'n 11k doen. Dat is 6k afschrijving in een dikke drie jaar. Valt mee. Omgerekend naar kilometers is het wat meer. 19.000 km in die dikke drie jaar resulteert in bijna 32 c/km.

Maar goed. Wat het t.z.t. wordt geen idee. Met het oog op de weinige kilometers die ze rijdt. De langste ritten zijn maximaal 40 kilometer, is een Zoe wellicht aantrekkelijk. De Captur vond ze altijd al mooi.

ENTE zei:
Best bijzonder; een hele nieuwe auto compleet in wax, seal, glans en wat-al-niet-mooi-meer........en vervolgens wel je ramen gewoon krabben! Als er ergens vreselijk veel kans is op krassen (en dan nog op iets essentiëls als je voorruit) is het wel met een ruitenkrabber. Stof en vuil kras je d’r gewoon in.
Ergens volg ik dat niet helemaal. Just my 2 cents:T

Kan je niets dan gelijk geven. Op de III gebruikte ik altijd zo'n ijsdekentje, maar die trek je strak over de A-stijl en dan tussen de deur. Dat vind ik niet ideaal i.v.m. de nog best wel zachte lak. Nu dus maar voor krabben gekozen. Tijd dat het lente gaat worden, dat is het.

Kristian zei:
Nee, mee eens. Krabben is niet echt verstandig i.v.m. krassen op de ramen en rubbers die beschadigen. Ik gebruik een Defa verwarming om de ramen te ontdooien wat geweldig werkt. Kwartiertje voor vertrek aanzetten en het interieur is opgewarmd en de ramen schoon.

Zo'n Defa heb ik wel eens gezien ergens. Twee collega's gebruikten zo'n straalkacheltje van de Aldi / Lidl. Zette ze op de achterbank neer, verlengsnoer er aan en een tijdschakelklok er tussen. Werkte prima voor ze. Dat vind ik dan weer net wat tricky zo'n straalkacheltje, maar zo'n Defa ga ik ook eens opzoeken. Kortom, kom maar op met die link ;)

Overigens, als een verwarmde vooruit mogelijk was, zoals op de Talisman, had deze Mégane dat natuurlijk gehad.

AlbertsH zei:
Mooie wagen hoor, prachtige kleur ook! Ik vind dat Renault een goede zet heeft gedaan met dit model, zeker als het donker is haal je de Mégane er heel goed uit door de voor- en achterlichten.
[....]

Heel veel plezier ermee!

Dat komt goed. Het is nog niet het RS-gevoel van welleer met de RS182 en RS230 R26, maar ik geniet er toch wel van. Invoegen, inhalen, andere leasers 'pesten' bij het stoplicht. Ik vermaak me weer op de weg. Al een lange tijd boete vrij, nu dat nog zo houden. ;)

Springbok zei:
Mooie update weer! Het blijft een schitterende auto! Ik word er wel enthousiast van.
Maar een Captur op t lijstje? Je vriendin is toch geen 60?

Zei ik ook tegen haar :). Terwijl we 3 februari met de verkoper/kameraad aan de koffie zaten om de papieren van de Mégane door te nemen, zaten we naast deze Captur. Tja, dat lijkt haar zeker wel wat. ;)
https://www.renaultkleine.nl/occasions/occasions-garage-kleine?sid=16013908&v=renault-captur-tce-120-edc-xmod-automaat

Alleen is de EDC een van de eerste generatie, en die is gewoon niet zo lekker soepel. Beter is t.z.t. een facelift op de kop te tikken.
Nog beter, een Zoe en meteen zonnepanelen op het dak. Al hebben we ook nog steeds de ambitie nieuw te bouwen. De tekeningen zijn tenslotte klaar. Nu moeten de idioot hoge prijzen nog zakken en grond bemachtigen.

Carfanatic zei:
[Maar een Captur op t lijstje? Je vriendin is toch geen 60?
zijn vrouw misschien wel :)

Ssst.... Het is al zo'n lastige dag vandaag of er niet toch post komt terwijl ik op kantoor ben en de vrouw thuis...

Enzo Ferrari zei:
adinsx zei:
Zo, inmiddels staan de eerste 700 plezierige kilometers op de teller. (y)

Hoe is het met het olieverbruik en moet er al een andere motor in? ;)

Nee, zonder dollen. Mooie Renault hoor! Is de oude inmiddels al via de leasemij verkocht?

Haha, olieverbruik nul. 1600 cc'tje doet het prima. Hij fluit ook vooral heerlijk bij het doortrekken, een beetje zoals de R26 deed.
Wederhelft vind het ook nog helemaal top.

De nieuwe heb ik nog niet bij de leasemij te koop zien staan. Zal de Leaseplan occasionsportal eens bij de starttabbladen gaan zetten. ;)

Voor het kacheltje, Google maar eens op Defa Termini.
Ik heb hem nog niet ingebouwd maar leg hem gewoon in de auto. Je kunt hem ook een plekje geven ergens onder het dashboard. Met de speciale aansluitset die je erbij kunt kopen kun je zelfs nog ergens een stroomaansluiting in je bumper maken zodat je hem makkelijk aansluit op 220v. Zover ga ik nog niet hoor.
Goedkope bouwmarkt kacheltjes lijken mij wat minder veilig om te gebruiken.

Auto staat nog op 1 zakelijke eigenaar maar gek genoeg is die wel overgeschreven op 6 februari 2018.

Maar goed dat het was stop gezet vertelde Wimfried maandag...dus ja verder weet ik het fijne ook niet. ;)

Nico GTR zei:
Auto staat nog op 1 zakelijke eigenaar maar gek genoeg is die wel overgeschreven op 6 februari 2018.

Wellicht de datum van dat de auto op bedrijfsvoorraad is gezet om mrb en verzekering te stoppen?

Enzo Ferrari zei:
Nico GTR zei:

Wellicht de datum van dat de auto op bedrijfsvoorraad is gezet om mrb en verzekering te stoppen?

Dat vermoed ik ook. Transporteur zou na 3 februari komen, dus dinsdag 6 februari zou logisch kunnen zijn. Ik was er eind van die week nog, en de III was al weg. Nu weet ik niet wat de doorlooptijd is bij Leaseplan, maar dat kan best oplopen natuurlijk zo die eerste paar maanden van het jaar waarin veel nieuwe auto's worden afgeleverd om oude leasers af te lossen.
Wie hem te koop ziet staan plaatst het hier maar. ;)

Nog gefeliciteerd met de nieuwe auto. Gisteren zag ik ook een Blue Iron, ziet er mooi uit tijdens dit mooie weer. Veel plezier, de nieuwe automaten zijn geen straf bij dit vermogen :)

Dank Bossinkje en Avantour. Inmiddels staat er 1250 km op de teller en ben er nog altijd bijzonder blij mee ;)

Kleine update:
Zondag gebruikt om de auto na 900 km maar eens te wassen voor de eerste keer. Heel nauwkeurig, twee emmers, nieuwe washmitt, neutrale shampoo, etc. etc. Natuurlijk met in het achterhoofd de vrij zachte lak. En de helpende hand? Die vond het leuk zolang ze het sop er af mocht spuiten, daarna verdween ze bij een buurmeisje naar binnen en had ik de handen vrij :)
sPpEV8u.jpg

Uurtje later glom alles weer. En wat is het heerlijk een auto die goed in de wax staat te wassen. Soepel over de lak, drogen is zo gedaan. Een dag later ook een nadeel ondervonden. De restjes water achter logo's, kiertjes, etc. namen nog wat zout/zand mee en droogten zo op de lak op. Op wit niet/nauwelijks zichtbaar. Op Iron Bleu heel goed zichtbaar :). De kleur blijft toch wel de trekker van de auto qua exterieur:
sQDtJa4.jpg
0TEgiz2.jpg

Verder de zomerwielen nauwkeurig schoongemaakt en in de wax gezet:
tRtFGIc.jpg
aPcRi9K.jpg

Evenals de binnenkant ;)
zkmKqtk.jpg
WuybyCK.jpg

Een stukje onderhuids had ik nog niet op de foto gezet. Een lekker gretig blok deze M5M 1.6T. Gelijk aan die in de Clio RS.
mTufmNO.jpg

Er kan overigens meer uit middels tuning op maat (tot zo'n 240 pk), maar 205 is prima om mee rond te tuffen. Hoewel de duw inmiddels wel weer gewend is, blijft het af en toe schrikken als ik op de teller kijk. Je rijdt, zeker ook dankzij de snelle automaat, ongemerkt toch al snel wat te hard. Het even invoegen, even inhalen, etc is uiteraard ook prettig in zo'n familiestation ;)

Tot slot zag ik zondag nog wat vreemds. Of nouja, de gemonteerde winterbanden hebben een snelheidsindex H (tot 210 km/u), echter schrijft Renault voor de GT W-banden voor. Natuurlijk i.v.m. de 230 als topsnelheid. Winterbanden mag je een codering lager nemen, echter moet dit wel vermeld worden. En daar is even wat mis gegaan. Duitsland is hier om de hoek, en even de grens over resulteert al snel in 200+ als het rustig is. Niet voor lange duur, maar toch is het dan prettig te weten dat er H-banden onder liggen. Toch? Vraag staat uit bij Euromaster. Of het beleid is, of even iets vergeten is. ;)

ctcbWph.jpg
xdOKTpb.jpg

Tot slot, morgen krijgt ie nog even een verse linker koplamp i.v.m. de krassen op de lens ín de koplamp. Kleinigheidje... Iets met bumper en zijscherm los. :T
Verder was ie vandaag bij 1212 km aan zijn derde tankbeurt toe. Die veel kleinere tank (50 L ipv 58) i.c.m. een vroeg branden brandstoflampje (nog 70 km te gaan) én dat er maar 40 L in ging, heeft elke zes dagen tanken tot gevolg. Goed voor de Airmiles ook. ;)
Gemiddelde was nu 1:11 mede dankzij een langere rit van gemiddeld 1:12,5.

Heel benieuwd hoe het uiteindelijk gaat uitpakken t.o.v. de III. De EDC schakelt in Neutrale stand heel vlot naar hogere versnellingen. 70 in de 6 of 80 in de 7 komt veel voor, waar ik de 1.2 TCe130 in de III toch wat meer op toeren hield. En de beste test komt natuurlijk van de zomer met de caravan er achter op exact dezelfde route als afgelopen jaar. ;)

8miNI3w.jpg

Mooi, zo'n wolkenmotief

Heerlijke wagen, daar waar ik eerder nog een opmerking plaatste dat ik niet begreep dat Renault deze station voorziet van SPORT op elke flank moet ik mijn mening toch wat bijstellen. 205pk, zelfde blok als de clio rs en deze GT is niet te vergelijken met de standaard uitvoering zowel exterieur als interieur.

Grappig om te zien ook dat bij veel nieuwe auto's de motorafdekplaat ontbreekt, waar enkele jaren terug alles netjes verborgen zat is het nu weer ouderwets een rommeltje onder de kap bij verschillende merken.

Het missen van die afdekkap bij veel auto's tegenwoordig is mij ook opgevallen..

Verder is het echt een heerlijk kleurtje!

Ik heb hier dus in Chrome de Leaseplan occasion-portal met zoekfilter op Renault Mégane aan staan, maar omdat ik vanmorgen op afspraak was totaal niet gezien.

Goed gespot inderdaad! Maar... waar hebben ze de 18" wielen gelaten... Dat maakt de auto zóveel aantrekkelijker. Had ik ze beter zelf kunnen houden als 18" winterset op de IV. :)

Nog aardig wat kilometers mee gereden trouwens.
Eindstand in Doesburg was 135.783 uit mijn hoofd.

Edit: oh wacht, de zomerwielen staan op de laatste foto bij leaseplan:

https://www.leaseplan.com/nl-nl/occasions/autos/Renault/M%C3%A9gane/7KH4K-8FA4-RV6N/

Wat glimt ie trouwens hè ;)

Al deed ie dat natuurlijk al bij het achterlaten op 3 februari:
hL0Dhrh.jpg

Benieuwd of hij snel verkocht is. Ik moet wel eerlijk zeggen, ik heb er nog niet aan teruggedacht.
Ondanks het missen van de joystick voor de mediabediening maakt de IV de III goed te missen ;)

Vind het eigenlijk nog best veel geld voor een 5 jaar oude Megane met 130k km erop. Mijn 1.4 130 uit 2010 was toen 3 jaar oud met 106k op de teller, ok was een Dynamique maar wel alles erop en eraan en was in vergelijking 2000 goedkoper bij een autogarage niet eens direct vanuit een LM.

Dat verschil is wellicht verklaarbaar door hogere aanschafwaarde van mijn ex Megane. 31150 fiscaal maar met de 18", afneembare trekhaak en wat kleine dingen zat het totaalplaatje consumentenprijs op 34-35k meen ik. Een goede 22k afschrijving over 135.000 km.

Volgens mij is de prijs redelijk marktconform. En... het motorblok heeft pas 55k ervaring. Al weet ik niet of ze dat ook meerekenen. Weet Barry vast hoe dat zit qua restwaardeberekening.

Gefeliciteerd nog met deze heerlijke station! Ik vind de Mégane IV echt een heel geslaagde auto en in deze configuratie echt een lust voor het oog, zal vast subliem rijden ook (y)

Het zal in ieder geval een van de nettere Meganes zijn die nu te koop staat bij welke leasemaatschappij dan ook.

adinsx zei:
Nog aardig wat kilometers mee gereden trouwens.
Eindstand in Doesburg was 135.783 uit mijn hoofd.

Vind ik wel mee vallen, hij zal door een chauffeur opgehaald zijn die ermee naar Moordrecht is gereden. Dan zit je al bijna op dat aantal kilometers.

Terug
Bovenaan