Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
adinsx zei:@rembrandt,
Ja dat omwisselen zat ik dus ook over te denken. En aangezien jij wat meer kids hebt geloof ik dat het een stuk praktischer is. Enige wat nu handig is, is dat je kookt met de koelkast achter je.
Afzuiging boven het eiland? Daar zijn we vooralsnog vanaf gestapt want die nemen het zicht op de 'extreme' black (mat-zwart) kastenwand weg.
Weliswaar komt hij wel 60 cm dieper de kamer in, maar er blijft 130 cm over tussen de eetkamertafel en het eiland. T.z.t. moet er ook een andere tafel (wellicht met bank) komen, dus dan wordt het wat ruimer.
Mogelijk draaien we de boel nog om (dus koken aan linkerkant, spoelen rechts).
Hij is nog 100 breed bij 270, maar ik wil naar 110x270.
Oh, en extra installatiewerk (extra groepen, etc) komt er nog bij a 1500,-.
Lijkt me redelijk. Ik ken het merk alleen van naam. Geen folie/kunsstof maakt het duurder maar is het ook absoluut waard in mijn ogen.Prijs van de keuken is 22,5k.
Over die roostertjes: dat kunnen ze wel anders oplossen, met wat aanpassingen in de kast. Volgens mij leggen ze er dan een extra bodem in. Vraag dat maar eens na.
Vergeet een stopcontact in het eiland voor je slowcooker als de hele familie op bezoek komt.
Zo hebben wij het ook gedaan. Kastenwand, eiland en een apart meubel voor een los apparaat. Lijkt me heel praktisch en mooi.B Real zei:Deze opstelling vind ik ook mooier, maar lijkt dan best aardig op onze eigen opstelling
Wij hebben dus ook een extra werkblad voor o.a. koffiezetapparaat, daardoor blijft je eiland ook veel opgeruimder.
check.B Real zei:Mijn redenatie was dat we de wasbak het meeste gebruiken en dat die dus op de meest logische plek moet zitten cq. de eerste moet zijn die je tegenkomt als je de keuken in komt, zeker met kids lijkt mij dat ook het handigste.
Rembrandt zei:Extra argument om het om te wisselen........
Komen die kids, tijdens het koken: “Pap, ik wil wat drinken. Wil je even aan de kant, dan kan ik bij de koelkast!”.
En......als de krukken mee verhuizen, zijn die ook wat meer “tuingericht”.
Maar wat een geld.
Vraag me dan toch af waar dat in zit.
DagDromer zei:Mooie plannen, even een overweging - is uiteindelijk smaak gevoelig, maar je hebt nu allemaal ‘harde’ vlakken in wit en zwart. Door de fronten in zwart te voorzien van een motief breng je heel subtiel een beetje meer erin.
We hebben zelf indertijd lang gezocht naar een zwart front (in de juiste RAL kleur) met een grof eiken profiel, zo dicht mogelijk qua tekening bij de vloer...
(Er zijn meer forummers met ocd trekjes)
funf zei:Een mooie opstelling zo, ziet er keurig uit. Over die roostertjes: dat kunnen ze wel anders oplossen, met wat aanpassingen in de kast. Volgens mij leggen ze er dan een extra bodem in. Vraag dat maar eens na.
De prijs verbaast me niet. Apparatuur kost geld en als ik het goed lees, kies je ook voor een stevige en dus kostbare afwerking. Zo bezien, valt het me nog mee. Maar shoppen kan altijd lonen, zeker doen dus. Wat voor blad kies je?
haarr zei:Ik zou de keuken 17,5 k schatten maar het zal we 20 moeten kosten.![]()
A3 White zei:Kijk wel even naar de hoogte van de oven en magnetron, als je zelf niet al te groot bent en je mag de kalkoen er uithalen kan dit best rot zijn. Ook is het dan makkelijk dat je deze dan op het blad kan zetten zonder te lopen.
Als je voor de Quooker gaat en de waterkoker laat wat het is dan kan je de koffiezetter ook achter een deurtje zetten, nog meer opgeruimd.
Vergeet een stopcontact in het eiland voor je slowcooker als de hele familie op bezoek komt.
Je zou hem voor de grap eens configureren op Ikea, het klinkt misschien.bizar, maar rommel is het niet.
B Real zei:Leuk!
Afzuiging boven het eiland? Daar zijn we vooralsnog vanaf gestapt want die nemen het zicht op de 'extreme' black (mat-zwart) kastenwand weg.
Er zit nu alsnog een koof boven toch? Daar kan ook een plafondunit in, volgens mij ben je daar maar 30 á 40 cm voor nodig en dan zit het niet in het zicht van de kastenwind. Die grote dure hangende dingen wel inderdaad.
Bora is ook een mooie oplossing![]()
B Real zei:Weliswaar komt hij wel 60 cm dieper de kamer in, maar er blijft 130 cm over tussen de eetkamertafel en het eiland. T.z.t. moet er ook een andere tafel (wellicht met bank) komen, dus dan wordt het wat ruimer.
Meten is weten.
Stel je eens voor dat de vaatwasser open staat, kun je er dan nog eenvoudig langs? Kun je er langs makkelijk langs als iemand aan het koken is? Etc
Er is nu uitgegaan van +/- een meter denk ik?
B Real zei:Mogelijk draaien we de boel nog om (dus koken aan linkerkant, spoelen rechts).
Mijn redenatie was dat we de wasbak het meeste gebruiken en dat die dus op de meest logische plek moet zitten cq. de eerste moet zijn die je tegenkomt als je de keuken in komt, zeker met kids lijkt mij dat ook het handigste.
Oh en wellicht een zwarte wasbak? Met zo'n donkere keuken valt een RVS wasbak een beetje uit de toon natuurlijk![]()
B Real zei:Hij is nog 100 breed bij 270, maar ik wil naar 110x270.
Is wel prettig als je het eiland ook als bar wilt gaan gebruiken, de vraag is of dat wenselijk is met de afstand tot de kastenwand en eettafel.
B Real zei:Oh, en extra installatiewerk (extra groepen, etc) komt er nog bij a 1500,-.
Wat moet er aan extra installatiewerk gebeuren dan?
Woning moet nog gebouwd worden, meerwerk voor het aanleggen van leidingen op een andere plek mag toch niet zo duur zijn?
Nieuwe woning, dus daar zal vast ook al rekening zijn gehouden met elektrisch koken en dus een kookgroep naar ik aanneem?
Kijk ook kritisch naar de verdeling per groepen, mijn keukenboer adviseerde voor praktisch elk apparaat een aparte groep. Mijn verlichtingsman rade aan om de plafondverlichting, i.v.m. flikkerende verlichting, ook apart te schakelen etc. Kortom, ik kon al praktisch een aparte meterkast voor de keuken aan gaan leggen op die manier![]()
B Real zei:Lijkt me redelijk. Ik ken het merk alleen van naam. Geen folie/kunsstof maakt het duurder maar is het ook absoluut waard in mijn ogen.Prijs van de keuken is 22,5k.
Hoe is de afwerking verder? Alles met softclose en dan niet de Ikea varianten waarbij alleen de laatste halve centimeter langzaam gaat?
Vaste en dus stevig inlegplanken in de kasten?
Standaard besteklades op maat?
B Real zei:Geen idee wat de prijs van composiet is en hoe dik jullie werkblad is (op de tekening lijkt het relatief dik). Wij hadden oorspronkelijk een granieten blad van 5cm in de offerte staan, erg mooi maar ook erg prijzig. Daar hebben we uiteindelijk 3cm graniet van gemaakt, dat scheelde behoorlijk wat geld en als de keuken er staat weet je niet meer dat 5cm net iets mooier was (aldus tip van de keukenman).
B Real zei:Of desnoods aan de zijkant van de kastenwand? (of toch een koof er voor zodat je ze vanuit de kamer niet ziet
Vind ik een goede tip. Of in het werkblad (duur, maar wel mooi), maar je kunt ze ook aan de zijkanten van het eiland laten plaatsen wellicht.
adinsx zei:
Deze versie vind ik wat minder. Ziet er wat kaal uit (met ingerichte planken wordt het denk ik wel wat beter)
Pietzoveel zei:Nadeel van afzuiging in de kookplaat is het enorme ruimteverlies onder de kookplaat in de kastjes. De lades zijn nog maar zeer beperkt bruikbaar.
DagDromer zei:Hoe diep is dat eiland ook al weer?
DagDromer zei:Zat net nog even terug te kijken. In het eerste ontwerp hadden jullie de kasten wand op de korte wand, en dan een iets groter eiland. Het eiland stond ook deels voor de deur.
Nu is alles in één lijn, dus kasten wand, eiland en eettafel allemaal noord-zuid zeg maar, maakt het erg statisch. Zeker als ook nog eens het eiland aan de rechterzijde in lijn staat met de deurpost.
Ea is natuurlijk erg persoonlijk en smaak gebonden, ik zou naar het eerste ontwerp gaan, en de lange wand voorzien van een grafisch kleurig behang (zonder te willen klinken als Jdwaarbij je zorgt dat de kleurtonen de gebruikte materialen complementeren. Dus als bv het zwart op de keukenkasten is opgebouwd vanuit blauw, kijk dan naar een sprekend iets wat qua kleurtoon daarop aansluit, niet tegen vecht. Als je begrijpt wat ik bedoel. Op die manier staat het eiland meer als meubel in de ruimte, dat behang zal de hele boel optisch verbinden het is minder statisch maar kan toch strak ogen, en je hebt waarschijnlijk meer ruimte waar nuttig is (rondom de eettafel)
Bv BN wallpaper heeft mooie keuzes. Een muur verven is dan vaak weer erg statisch, in zo’n strakke omgeving kan juist het toevoegen van een afwijkend element qua vormen (bv vogelbehang of bloemen) net dat beetje extra geven wat het warmer en vriendelijker maakt.
Carfanatic zei:Die barretjes vind ik altijd maar beroerd zitten, vaak een kruk zonder rugleuning en ondersteuning/ruimte voor je benen is ondermaats.
Open planken is gelijk aan stof, zou er zelf gewoon kastjes plaatsen.
A3 White zei:Bij de scheiding tussen de kast en bar steekt een plank uit tot op de vloer, daar stoot je altijd tegen aan met je teen, dweil en stofzuiger, wij hebben dit ook en simpel niet functioneel. Oven onder de inductie is ook een optie?, net als vroeger.
80k meerwerk, zonder dakkapel en zonnepanelen, verlengde garage?, Wat een geld, persoonlijk van het zotte. De bouwer moet zich schamen.
Tydelyck zei:Ik hoop dat de keuken nog niet is besteld, want misschien krijg je spijt als je niet eerst deze optie hebt overwogen: een garage naast de keuken en dan een doorkijk van keuken naar je bolide in de garage. In dit voorbeeld is dat iets ingewikkelder uitgevoerd, want ze hebben de garage hoog gemaakt, met een hefbrugje, zodat er twee auto's, niet naast elkaar maar de een boven de andere, in passen. En dan is de bovenste dus zichtbaar vanuit de keuken. Jij kunt het allemaal op de begane grond houden natuurlijk.
funf zei:Als ik jouw opties zo bekijk, zou mijn keuze zijn om die kastenwand (twee hoge kasten links en rechts en koffiecorner in het midden) tegen de muur van de hal te plaatsen, met het eiland er haaks op. Dan kun je makkelijk voor die 2.40 bij 1.20 variant kiezen en heb je lekker veel bergruimte. Zo'n bar zou ik dan laten zitten, in plaats daarvan kun je dan beter kiezen voor een lekker grote eettafel. Daar heb je dan ook alle ruimte voor.
Voordeel: als je vanuit de woonkamer de keuken inloopt, kijk je niet meteen tegen die kastenwand aan. Die zit mooi om de hoek en mij lijkt dat dat een veel ruimer beeld geeft. Oh, en die stopcontacten zou je dan op de kopse kant van het eiland (aan de kant van de tuin) kunnen laten plaatsen. Dan heb je ze bijna niet in het zicht, maar wel bij de hand.
Ben benieuwd wat je uiteindelijk kiest, je hebt in elk geval voldoende afmetingen om het leuk en goed te kunnen maken.![]()
Plan is nu 100cm diep of 110 cm diep. Lengte 274, al las ik ergens dat Graniet tot maximaal 270 gaat...
Hence ik voor visgraat met een bies ga en mooie klassieke ensuitedeuren neem. Komt het toch minder over als iet uit woonmagazine.Carfanatic zei:
A3 White zei:Draairichting deur naar garage aanpassen zou wel eens niet mogen ivm “garage functie”. Zou ook zomaar een brandwerende / vertragende functie kunnen hebben.
A3 White zei:Draairichting deur naar garage aanpassen zou wel eens niet mogen ivm “garage functie”. Zou ook zomaar een brandwerende / vertragende functie kunnen hebben.
A3 White zei:Nee, vooral niet doen, is veel leuker, denkend over de draairichting, de voordeur gaat naar binnen open, de achterdeur naar buiten, de tuindeur ook naar buiten? Zal toch ook een reden voor zijn.
Zou er wel een electrische garage deur komen?
R J G Ruiters zei:A3 White zei:Nee, vooral niet doen, is veel leuker, denkend over de draairichting, de voordeur gaat naar binnen open, de achterdeur naar buiten, de tuindeur ook naar buiten? Zal toch ook een reden voor zijn.
Zou er wel een electrische garage deur komen?
Voordeur naar binnen vanwege eventuele noodsituaties waarbij door de hulpdiensten snel gehandeld kan/moet worden?
Andere buitendeuren naar buiten omwille van vluchtweg (naar buiten toe openend).
A3 White zei:Zou er wel een electrische garage deur komen?
@ Adinsx, heb je een plaatje van de maten van de plattegrond t.p.v. de eetkeuken incl. aanbouw?
Sanoma zei:Valt me toch wel op dat bij nieuwere huizen niet zoveel ruimte meer zit in het 'loze gedeelte' naast de hal.
De laatste jaren is dat misschien een keer 2,5 meter breed maar bij ons huis en bij een huis die we vorige week hebben bekeken (uit de jaren 70) is dat nog 3 meter.
Dan is zo'n flinke uitbouw aan de achterkant wel érg prettig!
Lekker de ruimte voor een mooie leefkeuken![]()
Kan ik me voorstellen... het zijn ook nogal een hoop keuzes, flinke investering en het is niet even een huis waar je een paar jaar gaat wonen en daar weer wat nieuws zoekt.Blijft leuk, dit soort plannen maken en uitvoeren, maar stress geeft het zeker. Keuze stress, en inmiddels ook keuze moeheid. Gelukkig kiezen we nu vooral de ruwbouw dingen (van vensterbank tot sanitair, uitbouw, etc.) en hebben we nog tot half september voor elektra. Je wil geen stopcontacten, schakelaars, loze leidingen, etc. vergeten. Dat zou ik denk ik wel doen als we dat voor 25 juni op orde moesten hebben.