Alfa Romeo Giulia (952)

Maar zal de fervente 156/159 rijder niet afgeschrikt worden door het complete andere (BMW-achtige) weggedrag? Wees eerlijk, de auto is totaal anders qua aandrijfconcept.

Dat kan hard aankomen natuurlijk..

P. Klieder zei:
Maar zal de fervente 156/159 rijder niet afgeschrikt worden door het complete andere (BMW-achtige) weggedrag? Wees eerlijk, de auto is totaal anders qua aandrijfconcept.

Ik snap m niet helemaal. Wat komt dan hard aan?

Ik vind het een prachtige auto, mijn hoge verwachten zijn meer dan waargemaakt. Op de persfoto's had de vormgeving nog veel trekjes van concurrenten, maar zo in het 'echt' heeft de auto toch een heel eigen uitstraling. Er zijn wel familietrekjes met de door Fiat/Alfa verwaarloosde Giulietta. Het front oogt markant door de typische Alfa-grille in combinatie met de smalle koplampen. De achterkant van de QV oogt moddervet. Het interieur vind ik eveneens schitterend met een klassiek doch sportief stuurwiel. Ik ben benieuwd naar de normale uitvoeringen van de Giulia. Hopelijk komen dieselmotoren in aanmerking voor 21% bijtelling (2016), dat betekent een CO[sub]2[/sub]-uitstoot van 105 g/km. Het zou de Giulia immers een stuk aantrekkelijker maken op de zakelijke markt. De Giulietta zit op een emissie van precies 105 g/km in de 150 pk uitvoering van de 2,0-liter dieselmotor.

P. Klieder zei:

LOL... Die fervente 156/159 rijder zal een gat in de lucht springen van vreugde :). Het kwam pas hard aan toen Alfa na de 75 besloot om over te stappen op Fiat onderstellen met FWD.

R W D zei:
LOL... Die fervente 156/159 rijder zal een gat in de lucht springen van vreugde :). Het kwam pas hard aan toen Alfa na de 75 besloot om over te stappen op Fiat onderstellen met FWD.

:confused: hoe kun je fervent zijn als het rijgedrag je niet aanstaat? Doel je op logoblindheid.

P. Klieder zei:
R W D zei:

:confused: hoe kun je fervent zijn als het rijgedrag je niet aanstaat? Doel je op logoblindheid.

lol, dat jij ze 'fervent' noemt betekent toch niet dat ze het FWD niet kunnen waarderen.
Jij bent degene die ze in deze discussie 'fervent' noemt hoor ;)

Dus wil je zeggen dat je zowel FWD als RWD waardeert? Ergens moet je voorkeur toch liggen?

Alfisten zijn toch fervente autoliefhebbers?

P. Klieder zei:

Ik had 'fervent' tussen 'aanhalingstekens' moeten zetten. Want... de 'fervente 156/159 rijder'.... ken jij hem? :rolleyes: Ik ken er geen één. Mensen die een 156 of 159 reden deden dat voornamelijk om eens iets anders te rijden dan een Vectra of Mondeo.

Pas met deze nieuwe Giulia zet Alfa Romeo weer een echte liefhebbersauto op de markt in het middenklasse segment, zoals destijds de 75.

P. Klieder zei:
Dus wil je zeggen dat je zowel FWD als RWD waardeert? Ergens moet je voorkeur toch liggen?

Alfisten zijn toch fervente autoliefhebbers?

Dude, je vraagt iets wat niemand hier -behalve die 'fervente' Alfa liefhebber- kan beantwoorden.

Maar als ik probeer een antwoord te bedenken, dan kan ik alleen maar bedenken dat een Alfa Romeo liefhebber iemand is die van sportief rijden houdt.
Biedt Alfa Romeo in dit geval een sportieve wagen aan die RWD heeft, dan is dat alleen maar een pre.

Maar wat denk jij dan wat er gebeurd. Dat alle 'fervente' autoliefhebbers het merk en masse de rug toekeren?

Volgens mij maakt het geen bal uit of de Alfa nou voor of achterwielaandrijving heeft, want van de liefhebbers moet Alfa het allang niet meer hebben. Waar Alfa moet scoren is op de leasemarkt. En daar weet driekwart toch niet op welke wielen de krachten worden losgelaten. Mij maakt het in ieder geval niks uit. Te meer ook omdat vierwielaandrijving steeds lichter wordt en achterwielaandrijving dus steeds overbodiger maakt.

En toch... dit ontwerp is al vaker genoemd... als je zou mogen kiezen...

alfa1.jpg

Alfa-Romeo-Giulia-w.jpg

Achterkantje had van mij ook spannender gemogen.
De achterlichten doen met teveel aan VAG denken. En hebben de LED strepen in de achterlichten qua vorm ook ook nog overeenkomsten met de Superb III

skodasuperb_5.jpg

Inderdaad zit er wel heel veel Skoda in die lichtunits.

Maar het lijkt ook wel op dit:

112_0808_07z%2B2008_maserati_granturismo_s%2Brear_view.jpg

P. Klieder zei:

R W D zei:
Pas met deze nieuwe Giulia zet Alfa Romeo weer een echte liefhebbersauto op de markt in het middenklasse segment, zoals destijds de 75.

Wat een onzin dit zeg. (n)

Rob0032 zei:
R W D zei:

Wat een onzin zeg dat jij dat onzin vindt (n). Is namelijk geen onzin, want voor mijzelf gaat het ook op. En wedden dat er veul meer zijn die er zo over denken? :cool:

Rob0032 zei:
P. Klieder zei:

R W D zei:

Valt mee lijkt me. FWD of RWD is totaal anders qua rij- en stuurgevoel. Zeker voor liefhebbers (waar ik Alfa rijders onder schaar). Dus dat verschil moet wel even overkomen worden door de berijders. En dan komt de vraag op of je als liefhebber van de Guilia (oh wat fijn weer dat ie rwd is..)voorheen in je 156/159 niet tegen je zin in een FWD auto gereden hebt..

Ik kan mij als (destijds) Alfaliefhebber herinneren dat de 75 juist de veroorzaker van grote problemen bij AR was, door de slechte kwaliteit. Dat probeerde men toen nog te herstellen met de Alfasud, maar dat liep ook fout.

Ook zie ik de 75 niet bepaald als liefhebbersauto. Eerder de oorspronkelijke Giulia en de GTV.

Liefhebbers en Alfa? De 156 scoorde volgens mij vooral goed vanwege de toen gloednieuwe en revolutionaire JTD-motoren, de Mito en Giulietta vanwege de bijtellingscijfers.

De 75 was zeker wel een liefhebbersauto, alleen het aantal liefhebbers was niet zo heel groot. Maar er was lef voor nodig om er één te kopen (vanwege de niet al te beste kwaliteit), en wie hem dan kocht was wel een echte liefhebber.

P. Klieder zei:
Valt mee lijkt me. FWD of RWD is totaal anders qua rij- en stuurgevoel. Zeker voor liefhebbers (waar ik Alfa rijders onder schaar). Dus dat verschil moet wel even overkomen worden door de berijders. En dan komt de vraag op of je als liefhebber van de Guilia (oh wat fijn weer dat ie rwd is..)voorheen in je 156/159 niet tegen je zin in een FWD auto gereden hebt..

Alfa Romeo wil -zoals je eerder kon lezen- BMW- en Audi-rijders overhalen voor de Giulia te gaan.
Die BMW- en Audi-rijders rijden allemaal al RWD.
Ik zie het probleem dan ook niet. :)

Wouter82 zei:
Liefhebbers en Alfa? De 156 scoorde volgens mij vooral goed vanwege de toen gloednieuwe en revolutionaire JTD-motoren, de Mito en Giulietta vanwege de bijtellingscijfers.

Precies.

Tot de jaren 90 waren er nog "Alfisten", een term die je tegenwoordig niet meer hoort.

JP2010 zei:
P. Klieder zei:

Alfa Romeo wil -zoals je eerder kon lezen- BMW- en Audi-rijders overhalen voor de Giulia te gaan.

Audirijders RWD?

ah, Wouter was mij voor.

Er wordt steeds de 156 en 159 genoemd bij deze auto. Maar hij lijkt mij op de foto toch een maatje groter.

JP2010 zei:
P. Klieder zei:

Probleem (nou ja, geen probleem eigenlijk) is eigenlijk dat ze zich openlijk op de Duitse merken merken richten en hun volledige aandrijflijn rigoureus omgooien. Terwijl de trouwe klanten in 156/159 rijden/reden. Ze zeggen feitelijk: we willen mensen uit hun Duitse hok halen en in een AR krijgen. En de huidige 156/159 klanten staan in de kou... Want volledig ander aandrijfconcept en hogere marktpositie met bijbehorende prijs.

P. Klieder zei:
Probleem (nou ja, geen probleem eigenlijk) is eigenlijk dat ze zich openlijk op de Duitse merken merken richten en hun volledige aandrijflijn rigoureus omgooien. Terwijl de trouwe klanten in 156/159 rijden/reden. Ze zeggen feitelijk: we willen mensen uit hun Duitse hok halen en in een AR krijgen. En de huidige 156/159 klanten staan in de kou... Want volledig ander aandrijfconcept en hogere marktpositie met bijbehorende prijs.

Mwach, ik denk niet dat dat handjevol 156/159 rijders nou zo rouwig zal zijn dat de Giulia RWD is. Maar dat is hoe ik erover denk.
Ik denk dat ze al blij mogen zijn dat Alfa Romeo uberhaubt nog in staat is geweest een 159 opvolger te maken. :)

Ja dat denk ik ook. Ik vind het een goede ontwikkeling maar vanuit marketing/doelgroep oogpunt is het een interessante case. Van de 75 (rwd en transaxle notabene, echt puur rijdersauto) naar een fwd Fiat componentenauto weer naar een hoger in de markt gezette (BMW achtige) auto.

JP2010 zei:
Ik denk dat ze al blij mogen zijn dat Alfa Romeo uberhaubt nog in staat is geweest een 159 opvolger te maken. :)

En dat ze daar naar het zich laat aanzien zéker geen half werk van hebben gemaakt (y).

R W D zei:
Rob0032 zei:
R W D zei:

Wat een onzin zeg dat jij dat onzin vindt (n). Is namelijk geen onzin, want voor mijzelf gaat het ook op. En wedden dat er veul meer zijn die er zo over denken? :cool:

Het is geen onzin, want het gaat voor jou op... Last van grootheidswaanzin? Wie ben jij om te bepalen wat liefhebbersauto's zijn en wat niet? En waarom zou dit ineens afhankelijk zijn van de aandrijving? En wat waren de Spider, Brera en GT dan? Gewoon willekeurige money makers?
Voor jou is de aandrijving misschien heel belangrijk, maar er zijn genoeg liefhebbers die dat minder belangrijk vinden, zoals ik. Jij legt nu gewoon een standaard op voor wanneer iemand een (Alfa-)liefhebber is en wanneer niet, aan de hand van een - voor jou belangrijke - factor. Ooit erbij stilgestaan dat er veel meer factoren voor zijn?

P. Klieder zei:

Ook voor jou geldt: ooit erbij stilgestaan dat het voor een hoop liefhebbers veel minder belangrijk is?
Je dwingt iemand om een keuze te moeten maken tussen FWD en RWD, maar waarom? Ik heb ze allebei in de garage staan hier en het maakt me echt geen moer uit. Maar ik zal vast geen liefhebber zijn...

Meeuw zei:
Ik kan mij als (destijds) Alfaliefhebber herinneren dat de 75 juist de veroorzaker van grote problemen bij AR was, door de slechte kwaliteit. Dat probeerde men toen nog te herstellen met de Alfasud, maar dat liep ook fout.

Euhm, de 75 kwam pas na de Sud bij mijn weten...

@ Rob0032: Stel je niet zo aan met je belachelijke betogen en doordraverij (n). Denk je nu echt dat je mijn mening hiermee kunt veranderen? :T

Rob0032 zei:
R W D zei:
Rob0032 zei:
R W D zei:

Het is geen onzin, want het gaat voor jou op... Last van grootheidswaanzin? Wie ben jij om te bepalen wat liefhebbersauto's zijn en wat niet? En waarom zou dit ineens afhankelijk zijn van de aandrijving? En wat waren de Spider, Brera en GT dan? Gewoon willekeurige money makers?
Voor jou is de aandrijving misschien heel belangrijk, maar er zijn genoeg liefhebbers die dat minder belangrijk vinden, zoals ik. Jij legt nu gewoon een standaard op voor wanneer iemand een (Alfa-)liefhebber is en wanneer niet, aan de hand van een - voor jou belangrijke - factor. Ooit erbij stilgestaan dat er veel meer factoren voor zijn?

P. Klieder zei:

Ook voor jou geldt: ooit erbij stilgestaan dat het voor een hoop liefhebbers veel minder belangrijk is?
Je dwingt iemand om een keuze te moeten maken tussen FWD en RWD, maar waarom? Ik heb ze allebei in de garage staan hier en het maakt me echt geen moer uit. Maar ik zal vast geen liefhebber zijn...

Volgens mij begrijp je goed wat ik bedoel. Waarom zou Alfa anders zoveel moeite doen om toch maar over te gaan op RWD als het zogenaamd niks uitmaakt? En je moet wel heel erg gesteld zijn op een logo als het je niks uitmaakt hoe het rijdt....

Daarbij zal het een Volvo rijder minder uitmaken idd. Maar een merk wat zich helemaal op het sportieve legt, weegt dat even zwaarder imo. Maar goed, oogklepjes maar weer op!

Had vroeger een Alfetta Lusso 2.0. Die verloor onderweg meer onderdelen dan een Fyra! Zal nu echt niet anders zijn.

Ik had een Giulia Super, kleur roomwit. Denk de leukste auto die ik heb gehad. Maar de achtervering was niet berekend op passagiers op de achterbank (dus hulpveren geplaatst), de remschijven/blokken konden niet tegen pekel (dus jaarlijks forse kostenpost), roestvorming (spinnetjes) op plaatwerk toen de auto ca. 3 jaar oud was en als je een beetje te hard optrok kon je weer langs de dealer voor een nieuwe koppakking. Kon je meteen de motor weer laten afstellen, want dat was meerdere keren per jaar nodig.

R W D zei:
@ Rob0032: Stel je niet zo aan met je belachelijke betogen en doordraverij (n). Denk je nu echt dat je mijn mening hiermee kunt veranderen? :T

Precies, meer dan dit zielige zwaktebod kun je niet opbrengen omdat je weet dat je grote onzin aan het uitkramen bent. Ik wil je mening helemaal niet veranderen, ik wil met je in discussie. Maar jij wil jezelf enkel profileren als iemand met een bepaalde mening, waarvan je de illusie hebt dat dit overeenkomt met de waarheid. Prima, maar ga dan niet op een discussieforum. Je denkt te kunnen vaststellen wanneer iemand een liefhebber is en wanneer niet. Deze grootheidswaanzin breng je wel vaker aan het licht. Maar nee, als RWD het vindt dan is het zo! En vele met hem... (n)

P. Klieder zei:
Volgens mij begrijp je goed wat ik bedoel. Waarom zou Alfa anders zoveel moeite doen om toch maar over te gaan op RWD als het zogenaamd niks uitmaakt? En je moet wel heel erg gesteld zijn op een logo als het je niks uitmaakt hoe het rijdt....

Daarbij zal het een Volvo rijder minder uitmaken idd. Maar een merk wat zich helemaal op het sportieve legt, weegt dat even zwaarder imo. Maar goed, oogklepjes maar weer op!

Je hoort mij ook niet zeggen dat het niet belangrijk zou zijn voor het weggedrag, maar ik zeg dat het niet bepalend is voor de grens wel/geen liefhebber en dat er genoeg mensen zijn die Alfa Romeo's waarderen om andere factoren dan de aandrijving. Design en uitstraling bijvoorbeeld.

Rob0032 zei:
Je hoort mij ook niet zeggen dat het niet belangrijk zou zijn voor het weggedrag, maar ik zeg dat het niet bepalend is voor de grens wel/geen liefhebber en dat er genoeg mensen zijn die Alfa Romeo's waarderen om andere factoren dan de aandrijving. Design en uitstraling bijvoorbeeld.

Zeker belangrijke zaken die je noemt maar bij een sportieve auto is het aandrijfconcept echt de backbone in mijn optiek. Wat bij een Volvo veel minder geldt dus. Sterker; Alfa roept al jaren dat ze een RWD auto in de markt gaan zetten. Ze hebben het zwaar aangezet. En daarmee maken ze de pis lauw bij deze of gene Alfisten.

En dat vind ik marketingtechnisch erg interessant.

alfa-romeo-75-85-90-800x700.jpg

150624_Alfa_Romeo_Giulia_HP2-800x512.jpg

Een hele mooie auto en echt een toevoeging voor het segment waarin hij zit, wat mij betreft. Zeker deze versie in rood kan ik wel waarderen!(y)

Rob0032 zei:
R W D zei:

Precies, meer dan dit zielige zwaktebod kun je niet opbrengen omdat je weet dat je grote onzin aan het uitkramen bent. Ik wil je mening helemaal niet veranderen, ik wil met je in discussie. Maar jij wil jezelf enkel profileren als iemand met een bepaalde mening, waarvan je de illusie hebt dat dit overeenkomt met de waarheid. Prima, maar ga dan niet op een discussieforum. Je denkt te kunnen vaststellen wanneer iemand een liefhebber is en wanneer niet. Deze grootheidswaanzin breng je wel vaker aan het licht. Maar nee, als RWD het vindt dan is het zo! En vele met hem... (n)

Gek hoor, ik lees die berichten van RWD heel anders. Hij heeft een duidelijke visie en onderbouwt die ook goed, wat mij betreft. Zo zie je maar hoe teksten totaal anders kunnen worden opgevat.

P. Klieder zei:
Rob0032 zei:

Zeker belangrijke zaken die je noemt maar bij een sportieve auto is het aandrijfconcept echt de backbone in mijn optiek. Wat bij een Volvo veel minder geldt dus. Sterker; Alfa roept al jaren dat ze een RWD auto in de markt gaan zetten. Ze hebben het zwaar aangezet. En daarmee maken ze de pis lauw bij deze of gene Alfisten.

En dat vind ik marketingtechnisch erg interessant.

Ik zie Alfa Romeo niet specifiek als een heel sportief merk, en vind dat daarom wellicht minder interessant. De aandrijving vind ik persoonlijk sterk overtrokken, hoewel ik weet dat het belangrijk is voor het karakter. Maar met een FWD kun je in mijn ogen net zo goed lol hebben en sportief rijden. Ik vind dat het erg opgeblazen wordt, helemaal als er het onderscheid tussen wel of geen liefhebber mee wordt gemaakt.
En inderdaad, Alfa Romeo heeft dat zeker aangedikt en 'we' zijn daar misschien wel te erg in meegegaan. Daarom zei ik ook in dat scoop-topic al dat de auto toch tegen zal vallen omdat de verwachting veel te hoog is.

520d zei:
Rob0032 zei:
R W D zei:

Gek hoor, ik lees die berichten van RWD heel anders. Hij heeft een duidelijke visie en onderbouwt die ook goed, wat mij betreft. Zo zie je maar hoe teksten totaal anders kunnen worden opgevat.

Heel mooi dat jij dit erin ziet, want in onderstaande 'visie' lees ik totaal geen onderbouwing, nog buiten dat ik het oneens ben met de stelling dat een 155, 156 of 159 geen liefhebbersauto's zouden zijn.

R W D zei:

Rob0032 zei:
Precies, meer dan dit zielige zwaktebod kun je niet opbrengen omdat je weet dat je grote onzin aan het uitkramen bent.

Wacht even hoor. Ik ben over het algemeen ook geen fan hoe R W D z'n mening brengt, maar jij bent degene die op dit discussieforum de mening van een ander onzin noemt.
Ik lees niks anders dan een mening als R W D zegt dat met deze Giulia weer een echte liefhebbersauto op de markt zet.

Misschien moet je gewoon even rustig een momentje voor jezelf nemen en naar een ander topic/website gaan, of je computer gewoon even uitzetten. Want in mijn ogen reageer je veuls te overtrokken. ;)

Rob0032 zei:
Ik zie Alfa Romeo niet specifiek als een heel sportief merk, en vind dat daarom wellicht minder interessant.

Alfa vind zichzelf anders wel een sportief merk. Hun slogan is/was Cuore Sportivo.

Het zal nu wel dit worden.... :T

Rob0032 zei:
520d zei:
Rob0032 zei:
R W D zei:

Heel mooi dat jij dit erin ziet, want in onderstaande 'visie' lees ik totaal geen onderbouwing, nog buiten dat ik het oneens ben met de stelling dat een 155, 156 of 159 geen liefhebbersauto's zouden zijn.

R W D zei:

Maar dit zijn geen algemene statements, hij geeft hier een mening. En dat is kennelijk niet de jouwe.

Meeuw zei:
Ik had een Giulia Super, kleur roomwit. Denk de leukste auto die ik heb gehad. Maar de achtervering was niet berekend op passagiers op de achterbank (dus hulpveren geplaatst), de remschijven/blokken konden niet tegen pekel (dus jaarlijks forse kostenpost), roestvorming (spinnetjes) op plaatwerk toen de auto ca. 3 jaar oud was en als je een beetje te hard optrok kon je weer langs de dealer voor een nieuwe koppakking. Kon je meteen de motor weer laten afstellen, want dat was meerdere keren per jaar nodig.

En zo zullen velen zich het merk herinneren. Laten we hopen dat de kwaliteit nu beter is. De 156 en 166 waren kwalitatief overigens niet zo slecht, toch?

Als de gebruikte materialen ook mooi zijn, dan is het inderdaad erg mooi. Het hart van het stuur lijkt op dit plaatje van dat harde plastic te zijn. Ben benieuwd hoe dat er in het echt uitziet.

Ik vind vooral de manier waarop scherm in het dashboard is geintegreerd erg mooi. Wat mij betreft is dit zoals het hoort, je ziet niet dat het een scherm is (als in, het is niet afgekaderd door een lijstje oid), het is onderdeel van het geheel.
Helemaal top! (y)

Mooie bak, ben wel benieuwd naar de iets minder dikke versie en, m.n., de stationversie. Het is te hopen dat Alfa de kwaliteit ook op orde heeft, dan wordt het weer eens wat.

Rob0032

Ik zie Alfa Romeo niet specifiek als een heel sportief merk, en vind dat daarom wellicht minder interessant.

Alfa vind zichzelf anders wel een sportief merk. Hun slogan is/was Cuore Sportivo.

Tja, dan zie jij het toch niet helemaal goed imo, tenzij sportief voor jou alleen een hardcore sportwagen is.

M. X zei:
Ik heb er eventjes over nagedacht, en ik vind het interieur van deze Giulia een van de mooiste die je momenteel kunt krijgen in de D-segment. Niet teveel knopjes, mooie styling en sportief.
Heel leuk om te hebben als zakelijke berline.

alfa-romeo-interieur-giulia-1263x560.jpg

Interieur vind ik inderdaad schitterend. Nóg mooier was het geweest als de scudetto op het stuur in kleur was geweest.

Terug
Bovenaan