Alfa Romeo Giulia (952)

Let ook op hoe de witte knap stijlkenmerken van de 159 had verwerkt, met name hoe de ronding van de voorwielkasten lopen. Nix van dat soort subtiliteit bij de echte Giulia. Als ik die witte had ontworpen, had ik me ape gefrustreerd gevoeld. Tis net alsof je je nieuwe kledinglijn laat showen door Roseanne Barr op de catwalk... terwijl je ook Doutze had kunnen krijgen. Als dit maatgevend is voor de richting is die Marchionne inslaat, laat die man dan gauw ophoepelen.

Alfa-Romeo-Giulia-Concept-front.jpg
2006-alpha-romeo-159_600x0w.jpg
150624-Alfa-Romeo-Giulia-1B.jpg

straatos zei:

Hoe mooi ik die witte ook vind, hij is misschien wel iets tè strak en 'modern', als in niet klassiek.
Misschien is een overweging geweest om de Giulia een meer klassieker/traditioneler design te geven.

Een hele hoop elementen 'geleend' van succesvolle concurrenten idd maar is dat erg? Zal waarschijnlijk nooit als klassieker gezien worden maar kan zomaar wel eens een leasetopper worden en daar wordt het geld verdiend.

Hm, vind jij de Giulia een klassiek design dan? Je kunt aan alles zien dat ze niet de intelligentie hadden van Thorsten die de witte ontwierp. Je moet wel ff de dikke wielen wegdenken... Klassiek in zijn design is juist dat ie zoveel styling clues overnam van 156, 159 en Giulietta. Als ik die rooie in dienst van Alfa had ontworpen, had ik me een behoorlijke sukkel gevoeld.

straatos zei:
Hm, vind jij de Giulia een klassiek design dan? Je kunt aan alles zien dat ze niet de intelligentie hadden van Thorsten die de witte ontwierp. Je moet wel ff de dikke wielen wegdenken... Klassiek in zijn design is juist dat ie zoveel styling clues overnam van 156, 159 en Giulietta. Als ik die rooie in dienst van Alfa had ontworpen, had ik me een behoorlijke sukkel gevoeld.

Ja, maar ik vind ook alle Ferrarii's niet mooi. Is de designer van een Ferrari die ìk niet mooi vind een sukkel dan?

Het voordeel van zo'n hobby designer als Thorsten-Krisch is dat hij zich nergen aan hoeft te houden. Niet aan een platform, niet aan afmetingen etc etc.
Hoe mooi zijn illustratie ook is, hoe realistisch is het?
Je zit het nu helemaal te idealiseren en zet het design van de Giulia er tegen af, maar misschien moet je de Giulia eerst eens in het echt zien voor je definitief kan zeggen dat het design je niet aanstaat. :)

Als die witte het was geworden dan was ie of veel groter geweest (formaat topklasse), of zo krap dat je er met goed fatsoen niet in kunt zitten.
Bovendien is ie mij net iets te glad en dat gaat op termijn ook weer tegenstaan (deed de 156 bij mij ook).

straatos zei:

Maar die witte is het niet geworden, hoeveel beter die dan ook is volgens jou. Het is een alternatief voor designtoppers als vw, audi, bmw. Als het een goede auto is (belangrijk voor leasempijen) met een sprankje 'kijk mij eens (een andere) smaak hebben' (belangrijk voor het gevoel van kopers/leasers), kan het een succes worden. Dat er een versie met 500+pk is, is vooral leuk voor het familiegevoel.

straatos zei:

Wat heeft het feit of een design al dan niet klassiek is met intelligentie te maken? Niks.
Grote Citroëns hebben zelden stijlkenmerken van hun voorganger, zijn niet klassiek en op C5I na wel intelligente ontwerpen.

Dan zijn er nog de velen die in de Giulia geen echte Alfa zien omdat hij geen stijlkenmerken van het merk in zich zou dragen en daarbij niet verder kijken dan de 159.
Ik zie in de grote lijnen van het model nochtans veel overeenkomsten met de 156 en zoals door Rob0032 al aangehaald zitten er en pak kenmerken in die je bij vroeger Alfa Romeo's ook tegenkwam.
Wat die 'intelligente' witte betreft: geslaagde achterzijde, op het randje af een draak van een voorkant vind ik. Het bumpervlak is te groot in verhouding tot de rest. De knik in de chroomstrip die door de radiatorsleuf loopt, is erg willekeurig, komt ook niet overeen met de knik in de rand van de motorkap...
Nee, ik vind dat Alfa Romeo de intelligentie heeft gehad dat ontwerp niet te gebruiken.

Leuk gedaan, maar waarom mag de auto geen uitlaten meer hebben?
Of is dit de elektrische versie? ;)

[size=x-large]Alfa Romeo's high goals doubted by analysts[/size]

[size=small]The Giulia is the first model in FCA's revival plan for Alfa.
[size=x-small]Luca Ciferri
Automotive News Europe
June 29, 2015 06:01 CET[/size]

TURIN -- Analysts are skeptical that Fiat Chrysler Automobiles CEO Sergio Marchionne can achieve his ambitious sales goals for Alfa Romeo.

"Despite our love of Alfa's past, we're unconvinced by its future," said Max Warburton, an analyst at Sanford C. Bernstein.

"While it has history, turning it into a credible premium player will be like launching a new company. It took Audi 20 years or more," Warburton added.

In his view, Alfa's product revival will swallow a significant sum of capital and has no chance of posting profits in its first product cycle.

The Giulia is the first model in FCA's 5 billion euro ($5.6 billion) plan for Alfa. Confirmed by sources so far are three models: the Giulia, a large SUV in late 2016 and a flagship sedan in 2017.

Thin lineup?
Consultant IHS expects global Alfa sales of 67,500 this year, down from 68,300 last year, with the current, neglected lineup. Minimal investment in the past decade reduced Alfa to just two mainstream models -- the MiTo subcompact and the Giulietta compact, sold mainly in Europe -- and just the low-volume models for global markets, the 4C coupe and Spider.

In May 2014, FCA unveiled a plan for Alfa that envisioned eight new models from 2015 through 2018. The lineup would generate 400,000 global sales by 2018 -- about 150,000 from North America.

"Despite our love of Alfa's past, we're unconvinced by its future."
Max Warburton
Sanford C. Bernstein Ltd.

Marchionne at last week reconfirmed the 400,000 Alfa sales target by 2018, adding only that a second model will debut six months after the Giulia.

Warburton estimates that 130,000 of these North American sales should come from the U.S. -- if it were to achieve that 150,000-unit goal. However, he does not see an Alfa range broad enough to reach such a volume.

"It is clear that in the U.S., car sales grow pretty much in proportion to how many models OEMs offer. Audi sells 180,000 units in the U.S. with over 20 models [on various nameplates], Infiniti 120,000 with about 10 models. It seems inconceivable Alfa could hit its North America target with just two or three cars," Warburton said.

Nostalgia isn't enough
George Galliers, an auto analyst at the Evercore ISI brokerage house in London, said, "5 billion euros and nostalgia doesn't equal 400,000 units in 2018."

In his view, Alfa Romeo is a niche brand favored by enthusiasts who tend to be ruled by their heart over their head.

"Such brands' unit sales growth tends to be strong at first, given low bases and the rush of enthusiasts to the product, but plateaus very quickly as mainstream buyers stay away," he added.

Galliers noted that similar sales patterns are prevalent at other niche brands, such as Maserati and Jaguar.

Galliers called for a "blue sky" scenario where Alfa sales could reach 330,000 units by 2018, while IHS forecasts just 216,000, slightly more than half of the 400,000 target. LMC Automotive predicts 251,000 units in 2018.

"If the Giulia doesn't meet expectations, then Marchionne could finally let it lie" with the brand, said Ian Fletcher, an analyst at IHS in London[/size].
https://europe.autonews.com/article/20150629/COPY/307039997/alfa-romeos-high-goals-doubted-by-analysts

Ik vind het argument over het aantal modellen niet erg sterk. Jeep staat in de top 10 qua verkopen in de V.S., maar heeft slechts enkele (recente) modellen. Maar goed, dan spreek je wel over een sterk nationaal merk versus een 'emotioneel' Europees merk.

In de USA heeft Jeep wel wat meer modellen dan Alfa de komende paar jaar..

- Cherokee
- Compass
- Grand Cherokee
- Patriot
- Renegade
- Wrangler / Wrangler Unlimited (reken is voor het gemak als 1 model, doen ze zelf uiteraard niet)

En dan komt er dus nog een nieuwe compass, en een model bóven de Grand Cherokee @ 2017.

Alfa wil 150.000 stuks verkopen in noord Amerika? Met hoeveel modellen?

Welke aandeelanalisten :confused:
(en niet iedereen die werkt doet het omdat hij/zij het geld nog nodig heeft)

The SLB zei:
In de USA heeft Jeep wel wat meer modellen dan Alfa de komende paar jaar..

- Cherokee
- Compass
- Grand Cherokee
- Patriot
- Renegade
- Wrangler / Wrangler Unlimited (reken is voor het gemak als 1 model, doen ze zelf uiteraard niet)

En dan komt er dus nog een nieuwe compass, en een model bóven de Grand Cherokee @ 2017.

Ja, dat is wel zo, maar ik betwist deze boude uitspraak:

Wat mij betreft is het gewoon een rare vergelijking.
De V.S., juni 2015
Jeep #6 (6 modellen) - 71.000 verkocht
Subaru #10 (5 modellen plus de BRZ) - 45.000 verkocht

Enkele modellen wordt inderdaad lastig, maar anderzijds profiteert het van het FCA-dealernetwerk. Verder: kijk naar Mini, dat doet het ook best aardig (en heeft nog niet zo heel lang een betrekkelijk breed gamma).

Inderdaad, beetje overdreven en absoluut niet mooi. Maar de koets is fantastisch, en vooral in Alfa-rood (y)

De leasemaatschappijen zullen die velgen graag zien...
Dagelijks versleten banden en kapotte velgen.

ab123cd zei:
@D2

Idd zijn die velgen en banden gefotoshopt.

Alleen de velgen en banden?
a015.gif
a048.gif

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
a068.gif

Duurt wel erg lang voor we iets horen over de normale meer bereikbare uitvoeringen. Waarom wachten ze zo lang?

It only took 2.5 years to create the Alfa Romeo Giulia
[size=x-small]Additional Engines Coming To Frankfurt[/size]
Automakers are capable of some remarkable things. Take Alfa Romeo, for example. A new vehicle generally takes four to five years to go from conception to production, but with the stunning new Giulia, the iconic Italian brand allegedly did it in less than three years. That's according Chief Engineer Philippe Krief, who spoke to Car about the, um, car.

"You ask every carmaker: doing a car in two years, everyone will tell you it's not possible," Krief told Car. "The industry standard says four, the longest say five years, everywhere in the world. We had to do it in two and a half years. [Sergio] Marchionne said – and he's right – the only way to achieve that is to be different."

Remarkably, this was done with just 11 people, handpicked by Krief. This so-called Skunkworks approach allowed for fast decision making and brainstorming, and consequently, stuff like the torque-vectoring system and active aerodynamics on the Quadrifoglio.

While we love talking about Alfa's notorious Cloverleaf trim, Krief also let some details slip on additional members of the Giulia family, beyond the 510-horsepower, 3.0-liter, twin-turbocharged V6 model. We can expect to see those in a few months time, at the 2015 Frankfurt Motor Show. And yes, that could include a four-cylinder model and a diesel V6.

"Probably," Krief said, when asked about a four-cylinder model. "And we are package-protected for V6 diesel, we can install it in the car and after we can decide whether to put it in or not."

So there you are. While the big news remains the Quadrifoglio, Alfa is set to expand the Giulia's engine range, and it'll do so very soon. Stay tuned.

https://www.autoblog.com/2015/07/10/alfa-romeo-giulia-creation-new-engines-report/

Ben ik suf dat ik gelijk denk: o gut, als de kwaliteit maar in orde is?

Verder volgt extra informatie over (de) andere motoren dus rond de IAA.

Edit: een reactie op het artikel:
"Read the article. It explains that it only took a short amount of time because of the intense focus of the small skunkworks group assigned to it. It's not a quality thing, it's a result of a reduced bureaucracy. ‘We were together always, so we had a huge amount of ideas and a quick decision-making process that you can’t have in a big company.’"

der Magistrat zei:
Ben ik suf dat ik gelijk denk: o gut, als de kwaliteit maar in orde is?

Automotive news schreef er eerder ook al over:

Some industry observers including Bernstein analyst Max Warburton believe that potential partners are the real audience the company will be targeting with the Alfa relaunch. While the new car will probably "look great and boast huge power and performance ... we think it is still developed on the cheap, far from production ready and unlikely to sell in large quantities," he said. "It is a high-stakes plan, aimed at building credibility with any potential acquirer of FCA."

https://europe.autonews.com/article/20150623/ANE/150629978/alfa-romeo-giulia-puts-deal-hungry-marchionne-to-the-test

Wat een mooie interieur, dat ziet er dan toch wel weer heel gelikt uit, zo op het oog ook erg mooie materialen (natuurlijk wel het topmodel) en ook mooie afwerking. Ik hoop dat deze wagen een succes wordt voor Alfa en ook de meer reguliere modellen met wat optiepakketten mooi zijn ' op te leuken' zoals dit ook bij de overige modellen mogelijk is.

Carbonaccenten vind ik maar niks (niet alleen bij deze Alfa Romeo). Voor de rest een schitterend interieur: overzichtelijk, niet te druk (geen overdaad an knopjes allerhande), navigatie mooi geïntegreerd en dan nog zo'n typisch AR-accent als de ronde kappen over toerenteller en snelheidsmeter. Het betere (indien niet beste ;) ) werk!

Tja als je overal leer op plakt lijkt het heel wat. Ik vind het verder helemaal niet zo bijzonder hoor die kwaliteit. Gewoon beetje Mazda-niveau zeg maar. Dat carbon oogt al snel goedkoop vind ik. Niets mis mee verder, het oogt allemaal wel fraai maar Audi kwaliteit is het volgens mij niet

M. X zei:
Dit is hoe een BMW 3 en 5 serie er vanbinnen moeten uitzien. Past zeer goed erbij.

Dat is onzin. Dit is hoe een Alfa Romeo er vanbinnen uit moet zien, past niet bij een 3-Serie en al helemaal niet bij een 5-Serie.
Overigens is het huidige 3-Serie interieur wel voor verbetering vatbaar, dat van de 5 vind ik nog steeds perfect.

P. Klieder zei:
Qua lay-out/opzet lijkt het op Audi en ook op Mazda vind ik.

Als er één merk is waarvan ik niets herken in deze Alfa dan is het wel Audi. En Mazda? Leuke auto zo'n Mazda 6, maar origineel allerminst. Heeft dus ook weinig gemeen met deze Alfa.

R W D zei:
P. Klieder zei:
Qua lay-out/opzet lijkt het op Audi en ook op Mazda vind ik.

Als er één merk is waarvan ik niets herken in deze Alfa dan is het wel Audi. En Mazda? Leuke auto zo'n Mazda 6, maar origineel allerminst. Heeft dus ook weinig gemeen met deze Alfa.

Niet mee eens. Volgens mij is de snelheidsmeter (de naald, tellerplaat), exact hetzelfde als die uit de laatste serie a6/a7...
Dat viel mij al eerder op en vind ik echt een afknapper. Verder wel erg mooi!

Potverdorie, ze hebben allebei een versnellingspook. Wat een kopieergedrag! :eek:

@RWD,
Waarin schiet het interieur van een 3-serie dan tekort ten opzichte van een 5-serie? Komt dat niet door het niveauverschil, of is het meer dan de kwaliteit?

Rob0032 zei:
@RWD,
Waarin schiet het interieur van een 3-serie dan tekort ten opzichte van een 5-serie? Komt dat niet door het niveauverschil, of is het meer dan de kwaliteit?

Het is vooral de kwaliteitsbeleving, in de 3 is net iets teveel glad hard plastic gebruikt waar je in de 5 mooi zacht materiaal aantreft. Stap maar eens van een 5 in een 3 dan ervaar je dat onmiddellijk.
Ook de totale vormgeving van het 5-dash vind ik mooier dan dat van de 3.

@ Flieger: Inderdaad zijn er overeenkomsten te vinden (in dit geval dus met de A3), toch ben ik ervan overtuigd dat je in de Giulia geen moment het gevoel zult hebben dat je in een Audi zit, de beleving zal totaal anders zijn.

R W D zei:
@ Flieger: Inderdaad zijn er overeenkomsten te vinden (in dit geval dus met de A3), toch ben ik ervan overtuigd dat je in de Giulia geen moment het gevoel zult hebben dat je in een Audi zit, de beleving zal totaal anders zijn.

Helemaal mee eens! Met wat herkenbare onderdelen is het toch een ander interieur. Meer berijder gericht.

Flieger zei:
Rob0032 zei:
Potverdorie, ze hebben allebei een versnellingskoop. Wat een kopieergedrag! :eek:

Een versnellingskoop ken ik niet, maar prima als jij dát eruit haalt. (y)

Haha, ja dat was een beetje suf van mijn kant weer. Ik heb het maar even aangepast.

R W D zei:
Het is vooral de kwaliteitsbeleving, in de 3 is net iets teveel glad hard plastic gebruikt waar je in de 5 mooi zacht materiaal aantreft. Stap maar eens van een 5 in een 3 dan ervaar je dat onmiddellijk.
Ook de totale vormgeving van het 5-dash vind ik mooier dan dat van de 3.

Ik ervoer de 5-serie vooral als een stuk ruimer, maar dat is ook niet zo vreemd gezien de hiërarchie tussen de modellen. De plastics zijn me iets minder opgevallen (ben ook nooit direct van de een in de ander gestapt), maar ik ga daar zeker eens op letten een volgende keer.

Vind het prima dat knopjes en schakelaars bij verschillende automerken op elkaar lijken en (vooral) op dezelfde plaats zitten. Niet iedereen rijdt elke dag in dezelfde auto. Kan mijn herinneren dat vroeger bij een Renault die wij thuis hadden de hendel voor de richtingaanwijzer aan de andere kant zat t.o.v. andere auto's. Erg irritant.

Terug
Bovenaan