Alfa Romeo Junior

1/ Ook de hybride versie komt er trouwens als 4x4.

2/ STLA small zal in 2026 debuteren met de Peugeot 208 ( en een half jaar later de Corsa ) .
Belangrijkste is dat er accupakketten tot 83kwh mogelijk zullen zijn.

Stellantis-STLA-platforms-7.jpg

3/ Een quadrifoglio hoort top of class te zijn, dus 1000pk, waarom niet?

Alles kan en 2000 pk ook. Wat moet je met zoveel vermogen? En al helemaal in Nederland. En is het dan wel Alfa vanwege 1000 pk.?

Een 4 x4 is handig in Zwitserland en Oostenrijk met sneeuw. Of buiten de gebaande wegen maar daar leent de Junior zich niet voor.

Grotere accupakketten is dan wel weer interessant. Voor mensen die grotere afstanden rijden.

Wat dacht je van de subaru justy of fiat panda 4x4? Kleine A segmenters...
Hier in Nederland misschien niet speciaal nodig.
In italië rijden er nog bosjes panda 4x4 rond omdat ze daar juist rete-handig zijn ook zonder sneeuw of bergen...
De afzetmarkt voor de Junior zal ook groter zijn dan alleen Nederland.

Ik denk dat die 1000pk wel een beetje bont is.
Maar PK en EV vind ik persoonlijk sowieso een rare combinatie. Op papier klinkt het leuk,
In de praktijk heb je bij een EV vooral wat aan veel koppel (omdat dat direct beschikbaar is) De eventuele pk's komen er zelden volledig uit. Ik zie het vooral als "potentieel aantal pk's"

26pk is voldoende voor 100km/h volgens de bouwer van Trabant in de jaren 60 ;) En daar kon je ook mee de bergen in.

Laatst bewerkt:
Justy, Suzuki Jimmy, Panda, Subaru allemaal was of is het verkrijgbaar met 4x4. Maar overgrote deel was toch wel voorwielaandrijvers. Buiten nederland kan het deels anders zijn, inderdaad.

Ik ben niet zo van de ongenuanceerde uitspraken maar ik kan niet anders zeggen dan dat ik dit een ongelofelijk nietszeggend lelijk en Alfa onwaardig sch##thok vindt! De Tonale vond ik al een degradatie tov de prachtige Giulietta maar dit gaat nog een grote stap verder.

Maar als dit model nodig is om Alfa Romeo weer een beetje levensvatbaar te maken en nieuwe klanten aan te trekken, waardoor ze hopelijk weer wat meer creatieve ruimte krijgen om weer echt mooie auto's te bouwen dan juich ik dat alleen maar toe. Hopelijk is dan ook die SUV rage een beetje voorbij...

Alfa heeft een nieuwe short op z'n YouTube kanaal gezet.
Beetje nietszeggend, maar wel (een van de) zeldzame eerste bewegende beelden
Helaas in portret-modus, dus wel even je beeldscherm 90° draaien ...

Laatst bewerkt:
Heeft dat niet te maken met het ontbreken van een benzine hybride bij introductie? Een versie er nu wel is. Hetzelfde verhaal als bij de Jeep Avenger, zeg maar, die nu wel goed verkoopt?

Het lijkt erop dat ze dat "foutje" goed gaan maken bij de introductie van de Ypsilon en Junior, dan zijn ook de benzinemodellen meteen beschikbaar. Je introduceert de auto maar één keer en als je er dan voor kiest om eerst de politiek correcte uitvoering te introduceren en pas daarna de uitvoeringen die echt voor de aantallen gaan zorgen, is het "momentum" van de introductie al geweest en dus commercieel gezien niet handig.

Er zullen er hier in Nederland vast niet veel verkocht worden, de Tonale kom ik ook zelden tegen, laatst toevallig eentje in Bolsward gezien.

De Fiat 600 zal waarschijnlijk ook pas goed gaan verkopen als hij wel gewoon in het donkergrijs en zwart leverbaar wordt. Wat ongetwijfeld op enig moment gaat gebeuren.

Er zullen er hier in Nederland vast niet veel verkocht worden, de Tonale kom ik ook zelden tegen, laatst toevallig eentje in Bolsward gezien.
Ik denk, als de prijs niet torenhoog is ten opzichte van zijn broertjes/zusjes op hetzelfde platform... dat het best kan verkopen.
Alfa is echter best wel prijzig over het algemeen, waardoor het auto's zijn die door een specifieke markt worden gekocht.

Als de prijs dichter bij zn broertjes en zusjes ligt dan bij de gemiddelde alfa, kan dit best nog een verkoopsucces worden...
De MiTo heeft indertijd ook voor flink meer Alfa verkoop gezorgd. De Giulietta deed het ook niet slecht met verkopen.

Mensen vinden een Alfa van zichzelf te duur ten opzichte van de concurrentie in hetzelfde segment, maar je ziet dat de markt er wel is om een kleinere en "goedkopere" alfa te rijden. Wel de lusten, iets minder de lasten.
Die Mil... Junior past in dit segment (wikipedia vind het zelfs de opvolger van de MiTo en Giulietta).
Maar dan moet de prijs wel kloppen...

Tussen Opel en Peugeot in, dus best netjes qua prijs.

Verkoopsdoelstelling (en productiecapaciteit): tussen de 50.000 en 70.000 stuks

Laatst bewerkt:
Ik heb 'm vandaag in het echt gezien en heb mijn mening niet hoeven bijstellen. Mijn persoonlijke mening is dat het design niet geslaagd en Alfa onwaardig is. Interieur vond ik ook tegenvallen, op de deurpanelen en dashboard zit een zacht materiaal wat mij erg deed denken aan de paarse stoelbekleding in de 2e klas van de dubbeldekkers een tijdje terug.
53760529749_717a6dd697_h.jpg

Ik heb 'm vandaag in het echt gezien en heb mijn mening niet hoeven bijstellen. Mijn persoonlijke mening is dat het design niet geslaagd en Alfa onwaardig is. Interieur vond ik ook tegenvallen, op de deurpanelen en dashboard zit een zacht materiaal wat mij erg deed denken aan de paarse stoelbekleding in de 2e klas van de dubbeldekkers een tijdje terug.
53760529749_717a6dd697_h.jpg
Die zijn er uit en ze hadden blijkbaar nog stof over

Ik lees in recente persberichten overal 280pk.

Car magazine heeft met een prototype mogen rondrijden een hele tijd terug (toen nog ingepakt en 240pk).

In ieder geval verschijnen volgende week de eerste testen met die Veloce. (Voor zover ik Italiaans versta :D )

Laatst bewerkt:
Misschien hebben Abarth en Alfa elk hun eigen ding mogen doen met die aandrijflijn. En dat zou alleen maar positief zijn...

Gisteren ook voor het eerst de auto in het echt gezien en even in gezeten. Aan de buitenkant vind ik het nog steeds een leuk model, hoewel de auto in een kleine pitbox stond en je er pal voor staat; eigenlijk moet je de auto even een tijdje op een grotere afstand bekijken. Dit is denk ik wel hoe een kleine, moderne Alfa eruit zou moeten zien waar de markt om vraagt. Voldoende onderscheidend, zonder dat het over de top is. Ik ben wel benieuwd hoe de voorkant eruit had gezien als de zwarte strips onder de koplampen in carrosseriekleur waren (iemand handig met fotoshop?).

De binnenkant vind ik erg geslaagd, ik kreeg daar wel een Alfa gevoel bij; lekkere diepe, lage zit, hoog dashboard, twee ronde "tellers", geen scherm wat het dashboard domineert, ronde ventilatieroosters, klein dik stuurtje en die optionele Sabelt stoelen zitten echt heerlijk. Qua kofferbak doet hij de naam Junior wel eer aan, want het is net een brievenbus. Volgens mij was dit de elektrische versie, hopelijk heeft de hybride meer ruimte in de kofferbak. Op de achterbank is hij volgens mij ook niet al te ruim, ik kon niet achter mezelf zitten. Maar ik ben ruim 1,90 en dat lukt me in de Giulia en Giulietta ook niet. Wellicht komt het ook door de stoelen.

Waar ik bij de Tonale een beetje een "net niet" gevoel kreeg, is mijn eerste indruk dat de Junior goed gelukt is. Als de auto nu ook nog lekker scherp rijdt en er komt nog een wat potentere benzinemotor, is het helemaal goed. En als het aan mij ligt een fijne handbak, maar dat zal er wel niet meer in zitten.

53829159739_bd16ed59b8_o.jpg

53829266720_02be5b2cb1_o.jpg

53829266725_7fa03f7ac2_o.jpg

Bijzonder model en erg gaaf deze enthousiaste reviews te lezen. Met de nieuwe Ypsilon, de Junior en de Grande Panda wordt het leuker op de weg en hopelijk alle drie een succes voor Stellantis.

Dan is er in ieder geval iets waarvoor je naar een facelift uit kunt kijken. Maar ik moet de auto nog in het echie zien. Dan is het wellicht beter.
Een facelift is meestal een andere snuit. Maar lijkt me niet dat daar nu al sprake van is voor het eigenlijke model uberhaupt te koop is :ROFLMAO:

Dan is er in ieder geval iets waarvoor je naar een facelift uit kunt kijken. Maar ik moet de auto nog in het echie zien. Dan is het wellicht beter.

De verhoudingen lijken beter dan die van de Tonale. Alfa facelifts zijn vaak niet zo rigoureus, kijk maar naar de Giulia en Stelvio. Wat ik altijd onbegrijpelijk heb gevonden is dat de Mito nooit ledkoplampen en dagrijverlichting heeft gekregen.

Een buttlift dan. Ik vind die achterkant wel erg op een Hyundai Bayon lijken.
Doet me denken aan een artikel dat vorige week in de krant verscheen. Naar het schijnt zou het bleachen van een kont een nieuwe trend zijn (maar dan hebben we het niet over auto's) :D

meestal een andere snuit
De snuit is inderdaad vaak het meest ingrijpende maar de achterkant (bumpertjes, lampjes, logo's/typeaanduiding) wordt ook vaak aangepast. Meestal niet de basisvorm (wel de 'lichtsignatuur') maar redelijk regelmatig wel. Kijk maar naar de aankomende ë-C4 die behoorlijk gewijzigde achterlichten krijgt in de geest van de ë-C3 om een concerngenote aan te duiden maar ook de Volkswagen Polo kreeg bij de laatste facelift een behoorlijk vergrote achterlichtcluster, om een paar voorbeelden te noemen... De Tesla 3 heeft in de Highland update wat subtieler veranderde achterlichten gekregen. Een paar snelle voorbeelden.

Doet me denken aan een artikel dat vorige week in de krant verscheen. Naar het schijnt zou het bleachen van een kont een nieuwe trend zijn (maar dan hebben we het niet over auto's) :D
Meestal bleach je niet je kont, maar dat hele kleine gedeelte in het midden/onderaan hoe je het ook wilt noemen.

Bij elektrische auto's heb je dat probleem niet, die hebben geen uitlaat :D

Even on topic:

Enkel blijde gezichten bij de journalisten die hem testen

Ja die testen allemaal de topversie...

Vanaf € 39.000 voor een B-segmenter. Gekkenwerk. En eigenlijk wil je de Techno Pack van €2.495 er ook bij hebben en natuurlijk een lakkleur van miniaal € 895. € 42.390...

Waarschijnlijk hebben ze alleen de topversie ter beschikking gesteld. De gewone versie zak denk ik ook niet heel anders rijden dan zijn concern genoten.

Valt me nu bij de foto's van QV pas op hoe fors ongespoten de achterbumper is. Verder denk ik wel een leuk model om in het echt te zien.

Ja die testen allemaal de topversie...

Vanaf € 39.000 voor een B-segmenter. Gekkenwerk. En eigenlijk wil je de Techno Pack van €2.495 er ook bij hebben en natuurlijk een lakkleur van miniaal € 895. € 42.390...
Enkel de top versie kon inderdaad getest worden. Omdat ze niet dezelfde fout wilden maken als bij de Tonale. Toen verscheen de Veloce Q4 pas een jaar na lancering terwijl iedereen van Alfa veel eerder een sportieve versie verwacht had.

Omdat ze niet dezelfde fout wilden maken als bij de Tonale. Toen verscheen de Veloce Q4 pas een jaar na lancering terwijl iedereen van Alfa veel eerder een sportieve versie verwacht had.

Nou, als ik Werner Budding goed begreep met zijn rijtest, dan is deze Veloce pas bestelbaar vanaf eind dit jaar.
Levering kan zomaar 24 ~30 weken duren, dan zit je ook op een jaar vanaf nu..

Overigens, de AR NL website zegt in een disclaimer dat de Veloce vanaf juni 2024 te configureren valt. Het is nu bijna eind juli.. gaat weer lekker losjes bij AR / Stellantis (NL?). :sick:

Nou, als ik Werner Budding goed begreep met zijn rijtest, dan is deze Veloce pas bestelbaar vanaf eind dit jaar.
Levering kan zomaar 24 ~30 weken duren, dan zit je ook op een jaar vanaf nu..

Overigens, de AR NL website zegt in een disclaimer dat de Veloce vanaf juni 2024 te configureren valt. Het is nu bijna eind juli.. gaat weer lekker losjes bij AR / Stellantis (NL?). :sick:

Je moet je pas zorgen gaan maken als het bij de Italiaanse merken allemaal ineens precies loopt volgens plan;)

^^ Ja, maar ja.. op deze manier verkopen ze ook geen wiel, denk ik dan.

Ik zat nog ff naar het verkoopnetwerk te kijken.. :oops::oops:

In Flevoland kan je alleen nog voor service terecht.. idem dito in Noord-Holland (boven A'dam) of in Friesland. Triest.

^^ Ja, maar ja.. op deze manier verkopen ze ook geen wiel, denk ik dan.

Ik zat nog ff naar het verkoopnetwerk te kijken.. :oops::oops:

In Flevoland kan je alleen nog voor service terecht.. idem dito in Noord-Holland (boven A'dam) of in Friesland. Triest.
Het zijn wel allemaal ketens. Ik gok dat als je bij bijvoorbeeld bij een willekeurige Janssen van Kouwen of een Broekhuisvestiging in jouw buurt (om een paar namen te noemen) aanklopt, je best geholpen zal worden.

Terug
Bovenaan