As good as it Getz; Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45 + andere verhalen.

Danny,
dat zou helemaal super zijn, ik moet trouwens even kijken naar de maat... Ik meende dat de doppen van een Accent EN Lantra 2 (model 1996-200?) sowieso passen.. Volgens mij zijn de gave doppen van een Excel te klein, maar dat weet ik niet zeker..

Mijn spiegel is namelijk stuk. Dat was ie bij aankoop al, maar hij is geplakt (duss) en de lijm is weer los. Ik heb hem voor mijn "ratlook" al met tie rips vast gemaakt. Mijn auto is dus blauw, lichtblauw(schijnt)

Het passen ligt hem aan het aantal inches. Ik heb er momenteel ook wieldoppen op zitten die ik bij de sloperij van een Chrysler Stratus heb gehaald, dus het model auto zegt niet zoveel, maar het aantal inches wel.

Reed ik woensdag langs "mijn parking" en daar stonden 2 Getzjes Of is het Getzen? Natuurlijk is dat niet zo bijzonder, immers is het geen zeldzaamheid op onze wegen! Dat beide in dezelfde kleur zijn, maakt de boel al iets bijzonderder, EN dat beide dan ook nog eens in "mijn kleur" zijn, maakt de boel nog iets bijzonderder.

Ik kon dus niet anders dan "The Iron Lady" er even naast zetten een paar plaatjes maken!

Kijk en geniet:

Peter, allereerst een compliment voor de topfoto's!

Ten tweede; ik ben net weer op de sloperij geweest, er zat nog wel een spiegel aan de zilvergrijze Getz, maar het ijzer dat erin zit(bevestiging denk ik), was eraf gebroken en de kap had behoorlijke krassen. Verder bleek er ook nog een driedeurs in jouw kleur te liggen, maar daar was bijzonder weinig meer van over, geen deuren, dus ook geen spiegels(alhoewel die misschien in het magazijn liggen). Ook heb ik nog voor de wieldoppen gekeken, maar degenen die er van hyundai's lagen waren allen in slechte staat.

leuk te lezen dit forum.
Mijn moeder heeft ook met grote tevredenheid al wel een jaar of 8 z'n blauwe Getz van 2004 maar dan een automaat.
Alleen vorig jaar kwam hij niet door de APK doordat het sub-frame teveel roest had, schijnt echt een euvel te zijn bij dit type.
Op een sloop nog 1 mooie kunnen kopen voor een 100 euro, de rest van de sub-frames hadden allemaal hetzelfde euvel.
Nieuw kwam dit bij de dealer volgens mij wel op ongeveer 800 euro incl monteren!
Hebben jullie hier ook last van?
Verder nergens roest!
Nu wat problemen met de handgreep in de achterklep, gaat heel stroef, roest en wat slijtage is het probleem.
Moet nog ff gaan informeren wat dit nieuw kost, anders ook maar via de sloop.
Omdat de klep dan niet goed sluit, trekt het lampje de accu leeg, dus al 2x gehad dat hij hierdoor niet meer startte.

SPENSV zei:
leuk te lezen dit forum.
Mijn moeder heeft ook met grote tevredenheid al wel een jaar of 8 z'n blauwe Getz van 2004 maar dan een automaat.
Alleen vorig jaar kwam hij niet door de APK doordat het sub-frame teveel roest had, schijnt echt een euvel te zijn bij dit type.
Op een sloop nog 1 mooie kunnen kopen voor een 100 euro, de rest van de sub-frames hadden allemaal hetzelfde euvel.
Nieuw kwam dit bij de dealer volgens mij wel op ongeveer 800 euro incl monteren!
Hebben jullie hier ook last van?
Verder nergens roest!
Nu wat problemen met de handgreep in de achterklep, gaat heel stroef, roest en wat slijtage is het probleem.
Moet nog ff gaan informeren wat dit nieuw kost, anders ook maar via de sloop.
Omdat de klep dan niet goed sluit, trekt het lampje de accu leeg, dus al 2x gehad dat hij hierdoor niet meer startte.

Ik had je bericht helemaal niet gelezen, sorry! Nee ik heb geen roest op het subframe! (godzijdank)
Ik las overigens wel dat de onderdelen van Hyundai niet al te duur zijn, maar dat ter zijde.

Ja die achterklep, ik heb daar naast de handgreep ook her en der wat roest... Ik heb overigens wel een goedsluitende klep, maar misschien heeft de vorige eigenaar hier ook last van gehad, want ik heb geen lampje in de kofferruimte (is niet niet aangesloten)

En dan is het tijd voor een grondige update!! En niet zo maar één, nee een grote!

Net als de echte Iron Lady, Margeret Thatcher, is mijn Tatcher niet altijd even standvastig en correct. En waar Thatcher in real life na haar beroerte EN dementie op het einde slechts een schimp was van de krachtige machtigste vrouw Europa (in de jaren 80).
Natuurlijk is het hier een autoforum, dus ik keer nu maar weer terug naar mijn Tatcher.

Op 6 Maart moest The Iron Lady een nieuwe APK hebben, gelukkig heeft mijn vader een maatje die de auto wel wil keuren in zijn garage. Immers, een Hyundai staat gelijk aan perfectie (zeker als je sleutelt aan Alfa-Romeo) .
Tijdens het proefrijden, was de piep die ik continu hoor, natuurlijk niet te horen, Merde!
Toen de auto op de brug, stadsverlichting rechts stuk, de kleine ruitenwisser had ook de beste tijd gehad, en de kentekenverlichting leek het ook niet te doen. Nou als dit de voorbode zou zijn, hield dit niet veel goeds in!

De airco lijkt te lekken, dit kan slechts een ringetje zijn overigens. (kan dit dan ook de oorzaak zijn dat mijn kachel/ventilatie-systeem amper kracht heeft?
De lijst ging verder:
de remleiding(en) hing los onder de auto ..... Met de aantekening dat dit niet eerder vast heeft gezeten, dit had volgens B. heel raar kunnen aflopen, ook omdat het niet vast HEEFT gezeten. Wonderlijk dat de auto zo door de apk is gekomen.
Achteraf, heb ik hem volgens mij zien hangen, maar dat ben ik me niet helemaal zeker.
Nu is het vastmaken niet erg kostbaar (geloof ik) maar ik blijf dat erg vreemd vinden, hoe kan dat? schadeverleden? wat komt er nog meer, vorige APK is ie dus door de verkochte garage gekeurd
Weg veilig gevoel.
De uitlaat is aan het eind van zijn latijn, niet lang mee wachten om daar een nieuwe onder te hangen,het kan nu nog wel.
En dan, de rubbers van de Fusee-kogels zijn stuk. Klaarblijkelijk kan dit middels een soort van nood-reparatie gedaan worden, maar in achterhoofd houdend is dat als deze vervangen moeten worden, de hele ophanging (?) eraf moet, met de kans dat het niet alleen een dure grap word, maar ook dat er meer ellende onderweg komt.

Al met al ben ik natuurlijk niet erg gelukkig hiermee!
Ik weet dat sommige zaken "normale" slijtage is. komt dit door een hoge kilometerstand? (tegen de 192.000) Of slecht onderhoud (er zit wel ene boekje bij, of is er "mee-gekloot" hij heeft eens schade gehad, niet heel erg "naar het schijnt"
De spiegel is ook kapot, die heeft de dealer niet vervangen, maar gewoon "gelijmd"

Nu weet ik dat het een beetje lastig is om ze te zien, maar mij bekruipt een "bodemloze put" gevoel.
Ik heb juist een Hyundai gekozen omdat hier nooit wat mee is, ik heb meerdere reviews gelezen van mensen die nooit iets hebben, hoe kan de mijne dan wel wat hebben? Ik kan dat niet zo goed onder woorden brengen, maar het stookt een beetje met het beeld wat ik heb. Ik heb een beeld dat een Hyundai qua onderhoud een fractie is dan dat Lancia was ,in plaats van 500-800 euro per jaar, 500-800 per 2/3/4 jaar, als ik alle info mag geloven die ik las. (nogmaals ik begrijp dat er ook gevallen van slijtage zijn, zoals een uitlaat bijvoorbeeld)

Kan iemand, met weliswaar natte vinger werk, hoe hoog de komende kosten zullen worden. (vragen heb ik zoals gezien "vet" gemaakt)
Zie ik beren die er niet zijn? Praat ik mezelf een andere auto aan? Of valt dat mee, en snappen de "kenners" me?
Doorrijden en repareren?
Of doen wat nodig is, en dan verkopen?

Ik heb een Hyundai gekocht omdat dit een probleemloze makker zou zijn, als in geen kosten en dan een jaar of 2/3 overbruggen en dan weer een leuke auto, of misschien een leuk dingetje erbij. De auto is ook emotieloos, ik snap dat autorijden geld kost. Maar als het een dure grap wordt, dan wil ik dat wil doen met een auto die mij rijplezier geeft, en eerlijk is eerlijk dat doet ie natuurlijk niet, maar dat was ook niet de insteek van deze auto.

Alle adviezen zijn welkom!

Ooh ja, de auto trilt als een gek! Bij snelheden boven de 110-120 per uur! Dat doet ie bij zomer EN winterbanden! Ook niet iets wat me gerust maakt!

Valt toch wel mee? Fuseekogelhoezen, uitlaat en wat klein spul. Na het vervangen van de fuseekogels even laten uitlijnen en klaar!
Nu verkopen loont sowieso niet, dus beter wat dingen repareren en dan rustig kijken naar wat anders als je dat wil.

Op de loshangende remleiding na (slordig is een understatement) vind ik het eigenlijk niet heel schokkend voor een auto met twee ton op de teller. Ook fuseehoesjes hebben niet het eeuwige leven, net als andere rubbers in de wielophanging. En net als de fuseekogels zelf. Het beweegt, dus het slijt.

De aanjager en de airco zijn twee verschillende systemen, die alleen samen komen op het punt waar de aanjager de lucht door de verdamper jaagt. De twee problemen die jij noemt houden dus geen verband met elkaar. Mogelijk zit er rotzooi in het aanjagersysteem die de luchtstroom hindert, het interieurfilter is daarbij de eerste verdachte. Die moet regelmatig worden vervangen, maar dat gebeurt niet altijd. Kost je de kop niet (en is sowieso nuttig), dus dat zou ik als eerste proberen.

Waarom zou dat niet lonen? Als die kleine dingen gefikst worden kun je een auto met verse APK verkopen. Over een jaar zijn de provisorisch gerepareerde zaken helemaal aan de beurt, en moet je nog meer investeren in een auto die minder waard is dan nu.

Tsja, Op een bepaald moment komen er kosten en dan kan je vaak weer een hele tijd door. Eind 2010 kocht ik een 11 jaar oude Citroën Xantia, normaliter een degelijke betrouwbare (zeker voor een Franse voiture) auto. Ik ging van een leaser naar een eigen auto, budget was niet erg hoog en ik wilde graag een Xantia met automaat en een airco. Binnen budget was de spoeling dun en het werd de Xantia die ik nu nog steeds heb.

Auto was goedkoop en ik had binnen budget ruimte "ingeregeld" voor reparaties, maar niet dat ik binnen 3 maanden na aanschaf zo ongeveer de aankoopwaarde kwijt was aan onderhoud. Toegegeven, ik ben redelijk perfectionistisch, heb preventief de distributie en waterpomp laten vervangen, lichte olielekkage moest opgelost worden e.d. maar ook dit werd mij (bijna) te gek. Ik wilde de Xantia weer verpatsen, mijn verlies nemen en op zoek gaan naar een ander. Forummer Harm78 en Youngtimergarage uit Vught, waar mijn auto in onderhoud was, raadden mij dit af en adviseerden mij om toch door te zetten.

En nu? Ik rijd er al meer dan 4 jaar en bijna 75.000km in. Na die aanvankelijke kostten is de Xantia erg deugdelijk gebleken. Afgezien van slijtage als banden, accu, remmen en een achterdemper en airco bijvullen eigenlijk geen gekke dingen. Tsja, ik was bleu op de inruilmarkt omdat ik de luxe had om altijd leasers te hebben en dan blijkt dat mensen zo'n oude auto inruilen omdat er kosten komen die ze niet willen/kunnen ophoesten. De auto komt dan goedkoop terecht bij een handelaartje en mensen met weinig budget kopen die dan. De nieuwe koper (in casu: ik) krijgt dan het achterstallig onderhoud voor zijn rekening en gelukkig voor mij was de reden voor de Xantia een nieuwe baan waarbij ik een stuk meer ging verdienen en derhalve dat onderhoud kon betalen. Als ik dan nu het totale bedrag aan onderhoud uitstrijk over de vier jaar en de 75.000km kom ik voor een 15 jaar oude auto op een heel respectabel bedrag uit.

Ik weet verder natuurlijk niets van je auto en het verleden maar ik denk dat als je nu je portemonnee trekt je vervolgens weer een flinke tijd en kilometers vooruit kunt. Elke auto kost met de jaren en de kilometers geld, zelfs oerdegelijke Koreanen. Vriend van mij had de ruimte auto van Hyundai (de Trajet geloof ik, zo'n grote op Amerikaanse leest geschoeide MPV 7-zitter) in een CRDI Diesel uitvoering uit 2005 en die droomt nog wel eens van de garage rekeningen als die zwaar getafeld heeft. Soms is het gewoon even slikken, maar verkopen levert nu ook bijna niets op.

Succes!

WOF

Ook ik vind het goed mee vallen voor een auto van bijna 2 ton. Ik krijg hier zeker geen bodemloze put gevoel van. Die heb ik niet eens bij mijn landy maar dat ook ook zijn omdat ik wat dat betreft wel van een beetje abseilen hou (repareer zelf en mits ik de tijd kan vinden vind ik dat niet erg)

Wat ik wel herken en waarom ik een auto gekozen heb waar ik wel wat mee heb is dat ik ook altijd geërgerd werd voor elke dubbeltje die ik aan mijn vervoersmiddel moest besteden (Ford Focus II). Nu ik een auto rijd die tevens mijn hobby is zit ik er een stuk minder mee en zie ik elke reparatie als een kans om de auto te verbeteren.

Maar goed zoals jij ook al aangeeft, bij autorijden horen nu eenmaal kosten ook buiten de belasting, brandstof en afschrijving. Onderhoudsvrij auto's bestaan niet, zeker niet bij die KM standen.

Fusee kogel is jammer maar kan en kan de volgende keer voorkomen worden door de hoesjes zelf beter in de gaten te houden. Ik zelf kruip eens in de 3 maanden onder de auto voor een kijkje. Ik zou het lekker laten doen en ik zie niet waarom dat tot meer problemen zou leiden, als dat wel zo is wees dan blij dat het gevonden is voor het gevaarlijk zou worden.

Uitlaat is onderhoud, zal ook de koste niet zijn voor een Getz denk ik. Met wat broddel werk is de levensduur ook nog wel wat te rekken als de ophanging nog goed is.

Ruitenwisser zal ook de kosten niet zijn en zelf (door veel blubber ploeteren) vervang ik mijn achteruiterwisser preventief elk jaar.

De remleidingen zijn natuurlijk erg slordig, kun je nog wel even verhaal gaan halen bij de verkoper. Gelukkig is het goed gegaan.

Zonder de auto te zien is er met geen mogelijkheid te zeggen wat er nog aan zit te komen.

WOF zijn verhaal is heel herkenbaar. Ik kocht een op het oog redelijke Mégane Break uit 2000. En toen begon het......aircopompaircopomppser, schijven blikken voor, voeringen achter, uitlaat, torsiestaaf,kachelradiateur en koppelingen zijn vervangen Deels zelf gedaan, deels laten doen. later nog wat kleine dingen, maar hij doet het nu prima. Koop ik een ander wat ik serieus overwogen heb, dan koop je weer de troep van een ander en kan je weer beginnen. Zolang de kosten binnen de perken blijven zal ik gewoon repareren.

Super bedankt voor de reacties!

Mooi ook de uitgebreide reacties! Zeer zeker heb ik er iets aan!

Zoals ik al zei, Tatcher is een rationele keuze. Misschien na het hebben van mijn Lancia, EN het lezen van de reviews heb ik een te streng beeld!

De hoofdreden is toch wel de remleiding, en nogmaals mijn tovenaar (goed gejat) is er niet op uit om mij op te zadelen met allerlei kosten, wat dat aangaat vertrouw ik hem blind! Hij noemt ook niet dingen op om aan mij te verdienen, zonder verder in details te treden, maar hij weet "mijn omstandigheden".
Mijn gevoel,maar dat kan dus misschien onjuist zijn, is dat ik (net als de Xantia van WOF) andermans ellende heb gekocht. Dat was bij mijn Lancia ook zo.
Nu lijkt er een "waslijst" aan zaken aan te komen, waarvan ik denk "ai, wat gaat allemaal kosten?". Stel ik laat het nu middels een "noodreparatie" doen voor (uhm) 200 euro. Dan stel ik de boel uit, en dan komt volgend jaar de hoofdprijs, stel dat ik dan misschien 700 tot 1000 euro kwijt ben.
Dan ben ik 1200 euro kwijt,in het ergste geval, en dat in 2 jaar. Die bedragen was ik ook kwijt voor mijn Lancia.
Nu weet ik autorijden kost geld, en slijtage is logisch, maar hoeveel "euvels" zijn door de garage genegeerd de vorige keer? Waar komt de ondefinieerbare piep vandaan? EN het trillen?

Mijn Lancia had kuren, heel veel, maar die vertrouwde ik. De Getz zou geen kuren moeten hebben, heeft dit toch een beetje, en daardoor vertrouw ik hem niet zo. Yp had 2 jaar bij de dealer doorgebracht, verzwegen door hen. The Iron Lady is dat niet, de prijs was laag en misschien daarom wel dat ze 'm snel kwijt wilden, dat is het gevoel wat ik heb. Ik specifiek voor Hyundai gekozen omdat het "nooit kapot gaat" en dat gevoel heb ik niet (meer) bij deze.

Nogmaals ik kan het niet zo goed onder woorden brengen zo, maar daarom heb ik mijn vragen hier ook gedaan,jullie zijn kenners :)
Misschien zie ik het door een te roze bril, maar ik lees reviews van mensen die ook in Getzen rijden, met vergelijkbare standen en die komen fluitend door de APK met beurten, en er is nooit iets mee. En dat vind ik een beetje beangstigend, misschien ben ik naïef, of dom, maar feit is dat mijn Aziatische perfectie (in mijn ogen) niet zo perfect is.

Ik laat hem nu maken, c.q. oplappen en dan in de loop van het jaar verkopen. OF ik laat hem nu oplappen en rij door en dan volgend jaar een heleboel kosten,dat is een beetje de strekking denk ik. Is de auto dat laatste waard?

Neemt niet weg, dat ik jullie nogmaals wil danken voor alle input! Fijn om te lezen dat er veel kennis op het forum is, en dit ook voor een leek als ondergetekende, niet wordt weggewuifd met "sukkel stel je niet zo aan!"

Altijd jammer natuurlijk dat iets tegenvalt, maar het lijkt me dat deze zaken nog te doen zijn. Wat betreft de piep, kan je niet horen waar die vandaan komt?

En de trilling lijkt mij een kwestie van de ophanging, of je moet de pech hebben dat beide bandensets zijn gecupt.

Wat betreft schadeverleden: Kan je niet de lakdikte opmeten om te checken of hij ooit schade heeft gehad?

Gewoon doorrijden. Motorisch is de Getz met 192.000 kilometer op de teller echt nog niet op. De losse remleiding is gevaarlijk en kost een dikke min voor het bedrijf waar de auto van af komt maar de andere dingen zijn te overzien.

Zoals je weet heb ik ook een Getz uit 2004 en de kilometerstand is vandaag de 164.000 kilometer gepasseerd. Vorig jaar maart 2014-maart 2015 heeft de auto 42.000 kilometer voor zijn kiezen gehad. Mijn manier van onderhoud: Grote beurt in het voorjaar (eind maart gaat die weer) en in september een APK en kleine beurt. Zo verspreid je de kosten redelijk over het jaar. De auto is 11 jaar en niet meer de jongste.

Echter als je kijkt wat je er voor terug krijgt is dat ook niet veel. Beter nog eens investeren en doorsparen voor iets dat je graag wil.

Zo heb ik serieus gekeken naar een nagelnieuwe Space-star. Toch heb je dat weer een rationele keuze. Echt een vervoermiddel. Nu het financieel wat beter gaat wil ik eigenlijk naar een auto die ook leuk rijdt: Een Mazda 2 van de nieuwste generatie en dan over twee jaar. Mazda is bij mij blijven hangen sinds Autoweek Live 2014 toen ik een Mazda 3 sedan diesel over de kombaan mocht jagen. Kort ritje maar de auto heeft een onwisbare indruk op me gemaakt. Ergo: doorrijden en doorsparen dus.

Het bedrijfje waar ik mijn auto in onderhoud heb (Tiggelman in Almere) heeft mij verzekerd dat de auto makkelijk tot 2017 mee gaat als ik de auto netjes blijf onderhouden. Op naar de 240.000km! (Verwachting voorjaar 2017)

Het trillen vanaf110/ 120 kilometer per uur herken ik niet. Is de uitlijning wel goed? Wel heb ik gemerkt dat de Getz het best gebaat is bij een goede bandenkeuze. De Dunlops Streetresponse deden het heel goed, de Toyo's Nano Energy die nu op de vooras liggen zijn toch wat onrustiger.... Welke merken liggen er bij jouw Getz op?

Naar mijn idee heeft elke (wat oudere)wagen op een gegeven moment groter onderhoud nodig. Zelfs een Aziatisch merk. Daarbij valt jou lijstje nog best mee. Met mijn Alfa heb ik jaren zonder veel kosten rond gereden, maar altijd wel in mijn achterhoofd gehouden dat dit er zou aan komen. Dit was begin dit jaar dan ook het geval. Veelal slijtage onderdelen (koppeling, distributie en multiriem) maar voor dat geld heb ik geen beter exemplaar. Omdat de Alfa al jaren in mijn bezit is weet ik zeker wat er nieuw op gemonteerd is en wat er eventueel aan zit te komen. Ook een fijn gevoel. Bij het telkens overstappen naar een wat oudere wagen is het ook maar steeds een verassing wat je uiteindelijk hebt gekocht. Mijn advies is dus lekker laten maken en sparen voor een mooie italiaan;-)

Zo, tijd voor een update! Tatcher is weer thuis, net als haar naamgever, is de ijzeren wil vergaan, spijtig, maar niet het einde!
De auto is door de APK, en voor niet zoveel geld, ik heb al mijn ribben nog!

De stand van zaken:
- Fuseekogel-rubbers, die zijn "opgelapt" , misschien was volledig vervangen beter geweest (kom ik op terug).

- Uitlaat, die is nu nog redelijk goed, kan er niet onderuit vallen, ik moet wel rekening houden met het flexibele deel wat vervangen moet worden(dat is het deel waar o.a. de lamba-sonde zit)

- De remleiding is weer vast, het waren slechts een paar klemmen, het blijft een raar verhaal..

- Het trillen, dat zou misschien ook kunnen liggen aan de ophanging, de banden die ik er onder heb zijn Michelin Energy (of iets in die trant) zomerbanden EN ik meen Hankook Winterbanden.

- Op het programma staat het interieur-filter te vervangen, schoon te maken..

- Airco lijkt te lekken, lijkt erger dan dat er een ringetje of iets in moet.. Binnenkort uitzoeken wat er aan de hand is, en wat dit kost, dit kan "mijn mannetje" niet doen, en moet klaarblijkelijk door een airco-specialist.
Hij had het erover dat het eventueel een uitgave kan zijn. Vooral omdat het niet zelf te doen is.

Al met al, vullen blijdschap & balen elkaar aan. Goed dat de auto weer rijdend is. Ik wil in ieder geval in de niet te snel wachten met het inwinnen van informatie, over de airco-pomp EN uitlaat (die uitlaat is nog wel zelf te doen.)
Maar is een Airco ook zelf te doen?

Na gelang wat het gaat kosten gaat de beslissing gemaakt worden over doorrijden OF verkopen, ik moet heel eerlijk bekennen ik neig meer en meer naar verkopen, maar goed aan de andere kant is dat het meest slimme wat ik kan doen? :confused:

Iemand tips over het airco verhaal?

De airco zou ik persoonlijk overlaten aan een expert (die zijn er dacht ik ook wel genoeg).
Maarreh.... is dit Italiaans raspaard niet wat voor je :D .
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fiat/m902965408-fiat-grande-punto-1-2-active-airco-bj-2007-leuke-auto.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr
Heb je weer iets met italiaans bloed wat volgens mij best wel degelijk in elkaar zit

danny1995 zei:
Maarreh.... is dit Italiaans raspaard niet wat voor je :D .
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fiat/m902965408-fiat-grande-punto-1-2-active-airco-bj-2007-leuke-auto.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr
Heb je weer iets met italiaans bloed wat volgens mij best wel degelijk in elkaar zit

Jaaaa die is leuk!!! Wel iets boven het budget, maar goed aan de andere kant, ik lijk binnenkort geld van de verzekering te krijgen!! :)

Maar eigenlijk heb ik een super mooie auto gezien, ik ben eigenlijk al verliefd op deze:
lancia-y-psilon-y-1-2-16v-bj-99-grijs-airco-stuurbekrachtiging-nap-en-apk-tot-11-2015-12054670-1.jpg

Zelfs het grijs stoort me niet! Prachtige uitvoering, wel een stuk ouder dan dat de Hyundai is.. Maar daarentegen staat deze voor erg weinig te koop, dus dat is dan wel weer een plus...
Nog, een plaatje, alleen omdat ze zo knap is!!:)

lancia-y-psilon-y-1-2-16v-bj-99-grijs-airco-stuurbekrachtiging-nap-en-apk-tot-11-2015-12054670-3.jpg

Ja inderdaad, deze klopt overigens helemaal, super mooie uitvoering, de Luxe 1.2 LX 16V versie.
Ik weet niet zeker, maar dan heb je ook niet de beruchte Fire-motor. (de koppakking-sloper) .
Lichtmetalen-velgen, alle luxe aan boord: Alcantara bekleding, airco, alles elektrisch, het luxe klokken-spel. Mistlampen, sunroof.

lancia-y-psilon-y-1-2-16v-bj-99-grijs-airco-stuurbekrachtiging-nap-en-apk-tot-11-2015-12054670-8.jpg

Zwijmel... Maar goed, is het slim? Hart versus verstand noem ik het maar!

Om te bepalen wat er met de airco aan de hand is, moet het systeem gevuld worden met een goedje dat een fluorescerende contrastvloeistof bevat. De specialist kan dan (met een speciale bril) zien waar hij lekt. Als het geen ringetje is, maar de verdamper, condensor of pomp dan ben je inderdaad wel aan de beurt qua kosten. Vervangen kun je op zich zelf (altijd nieuwe ringetjes gebruiken), alleen met jouw (rug? nek?) kan ik me voorstellen dat je niet zomaar onder het dashboard kruipt om de verdamper te vervangen. Vullen moet je uiteraard sowieso uitbesteden.

Gescheurde leiding kan ook, maar die kan worden gerepareerd. Ik weet alleen niet of alle airco-specialisten dat doen. Het kan wel, dus laat je geen nieuwe leiding aansmeren (tenzij tientjeswerk)!

V.w.b. houden of verkopen: Zoals eerder gezegd: als je een andere auto koopt is het ook maar weer de vraag hoeveel andermans ellende daarbij inbegrepen zit. Die Y hierboven is ook alweer 15 jaar oud, dus ongetwijfeld niet perfect. Dus slim is het niet. Maar da's niet altijd de (enige) overweging ;)

@PM

Fluoride word er dus ingespoten, ah kijk... Dat zei "mijn tovenaar " dus al, er zit allemaal blauw spul, Fluoride dus, om de vullingdop(?) heen. En ook zit de motorkap onder een laagje bruin spul, dat kwam volgens ook van de airco, ik begreep dat niet helemaal.

De strekking is overigens niet dat ik niet in een auto wil investeren, zeker niet. Ik zal het uitleggen:
In 2006, of 5, kocht ik een Yp.
Die auto had achteraf 2 jaar stil gestaan, dat was de toenmalige Lancia even vergeten te melden..
Die auto heeft o.a. de kapotte koppaking waar de Fire-motor om bekend staat gehad. (met nieuwe thermostaat, kop, distributie-riem, waterpomp) . De pomp was defect een week later kon het onder garantie weer worden gemaakt. Ik heb een gebroken handrem gehad, kapotte katalysator (dankzij schade), poreuze leidingen van de stroomtoevoer, kapot raammechanisme, bevroren uitlaat, lege accu, de auto is van de brug gevallen in de garage, nieuwe remschijven, nieuwe uitlaat, en dit allemaal in 7 jaar.
Maar nooit heb ik een gevoel gehad dat het een auto rammelbak was, ik heb om de rare reden altijd en eeuwig vertrouwen gehad in de Yp. Ondanks alles wat ie gekost heeft (ik heb meerdere malen op het punt gestaan om haar weg te doen) en alle mankementen, en ja altijd de vrees voor de APK.
Heb ik altijd in de kwaliteit van d'r geloofd, en omdat er al veel vervangen was, bleef ik dat doen. Ze had geen roest.
De laaste APK kwam ze voor haar doen fluitend door heen, slechts 150 euro! (koopje met rekeningen van 500-800 euro)

Toen de auto totalloss was, was er toen geen mooie Yp, ik had snel een auto nodig, zeker toen was ik "niet zo sterk als nu" en na een zoektocht, was de keuze of een karaktervolle auto (Lancia, Alfa, Rover, SAA:cool: een auto die mij elke kilometer doet glimlachen, die ik kan vertroetelen, die een half jaar lang een niet werkend slot heeft, en BAM ineens uit het niets weer werkt, die misschien wat duurder in onderhoud is.
OF een auto die degelijk is, waar in principe nooit iets mee is en die dan ook niets kost.
Geen tussenweg, onderhoudsarm, dus Toyta, Hyundai versus de italianen, SAAB & Rover.

De eerste APK was bij de garage waar die wegkwam, niets aan de hand, voor 30 euro kwam ie erdoor, nu, een jaar verder komen er ineens allemaal zaken aan het licht, de remleiding die niet goed zat, en al die andere punten.

Nu weet ik, slijtage, onderhoud, auto kost geld, zelfs een Hyundai is niet perfect, maar ik heb een beetje een "ik fix de problemen, investeer in de auto en dan komt het volgende euvel"-gevoel.

En dan wordt dat nu dus wederom versterkt door de airco, die is dus (misschien) defect. dat is dus voor de verkoop onderzocht, toen is ie bijgevuld en fluoride ingespoten. Ik kan het niet onder woorden brengen, maar ik blijf me bekocht voelen.

Dat een Hyundai absoluut probleemloos is, maar dat ik een niet helemaal eerlijke heb, dat is mijn gevoel.

Ik kan je helemaal volgen en het is heel lastig om er op een afstand iets objectiefs over te zeggen. Feit is dat de moderne auto heel veel onderdelen heeft en er dus ook heel veel stuk kan. Persoonlijk denk ik dat er ook altijd periodes zijn waar alles achter elkaar komt, omdat onderdelen min of meer aan het eind van hun levensduur komen (hetzij kilometers, hetzij jaren, hetzij een combinatie van beiden) en als je dan (van)alles vervangen hebt, blijft het ook weer een tijdlang goed. Blijkbaar had je dat moment net bereikt toen je Yp total-loss werd gereden.

Wat moet ik me voorstellen bij een bevroren uitlaat en bij poreuze leidingen van de stroomtoevoer :confused:

Die airco is wel een vreemde zo. Laat daar gewoon eerst eens goed naar kijken, misschien valt het mee. De vulnippel (niet dop :) ) zit in de leiding, dus daar gaat wellicht mijn eerdere opmerking over het repareren van de leiding op, alleen dan met een nieuw stuk (incl vulnippel) ertussen.

Ben je bekend met de precieze aard van de schade die de auto heeft gehad? Gezien het feit dat je met verschillende banden dezelfde trilling ervaart is misschien de aandrijfas een tikje krom. Of, veel onschuldiger, er kan wat rotzooi achter een van de remschijven zitten, waardoor de schijf (en indirect dus het wiel) niet lekker aansluit op de naaf. Heb ik een keertje gehad (eigen schuld), viel niet mee te rijden >90 km/u.

Hm oké, sowieso is het zo dat de auto eerst "onderzocht" word, lijken de kosten mee te vallen, dan is het zaak om ze te vervangen.

Poreuze leidingen van de stroomtoevoer... De stroomdraden die naar/in de kofferdeksel zitten, dus via het scharnierpunt de klep in gaan, die zijn erg gevoelig en deden het vaker niet dan wel. Na twee maal de draden vervangen te hebben (dealer) resulteerde het letterlijk in een tik op de klep te geven als de wisser of de kenteken verlichting het niet deed.

De bevroren uitlaat, ja klaarblijkelijk zat er sneeuw of ijs in, en dat is bevroren en bal geworden en toen was ie verstopt, met als resultaat een niet startende auto.. (overigens geen Lancia kwaal hoor)

Nee, ik weet niet wat voor schade de auto heeft gehad, hij is rechtsachter, bij de C-stijl overgespoten, daar lijkt ie een tik gehad te hebben.. Daar zit ook kleurverschil (en roest) . Daarnaast lijkt de achterbumper ook niet helemaal zuiver.
Die remschijf-tip is overigens een goede tip! Als van de week de winterbanden eraf gaan, kan ik het misschien zien, dat vuil..

En ik vind het niet erg om geld te steken in de Hyundai, eerlijk is eerlijk liever niet, maar ik voel een beetje twijfels, daarom mijn vragen hier. Mijn vader is wel technisch, en die kan me helpen met dingen vervangen, maar als ik met hem spreek over mijn twijfels geeft ie mij aan de ene kant gelijk.

Een gevoel is gewoon lastig uit te leggen, Ik begrijp overigens dat het lastig is te oordelen zo, ik ben erg blij met de input hier op het forum! We mopperen vaak, maar stiekem zijn er heel veel geweldige mensen op het forum!(y)

Hey hey, even die topictitel aanpassen he! Verse APK voor de Getz inmiddels. (y)

Rob0032 zei:
Hey hey, even die topictitel aanpassen he! Verse APK voor de Getz inmiddels. (y)

Meneer 0032, wat moest ik toch ook zonder u! De titel is aangepast! En voorzien van een vleugje "rob0032-tragiek" :T

Tsja, moeilijk oordelen. Laat ze eerst eens een prijsopgave maken. Je hebt in ieder geval weer APK.

Doet de airco het al lang niet?

Pjötr zei:
Die remschijf-tip is overigens een goede tip! Als van de week de winterbanden eraf gaan, kan ik het misschien zien, dat vuil..

Nee dat kun je niet, de schijf zit er immers voor ;) Maar als je een slinger aan de remschijf geeft (het helpt als je draadeinden hebt, m.a.w. wielmoeren en geen wielbouten; anders de wielbouten er even een stukje indraaien) kun je misschien een slingering zien. Indien nodig kun je (of je vader) dan even de remklauw losmaken en wegkantelen om de schijf eraf te halen en er weer op te zetten.

Twix zei:
Tsja, moeilijk oordelen. Laat ze eerst eens een prijsopgave maken. Je hebt in ieder geval weer APK.
Doet de airco het al lang niet?

De airco doet wel, (denk ik ) . Ik moet zeggen dit is de eerste auto die ik heb met airco, hij koelt wel, er komt niet veel kracht uit de rooster overigens, maar dat zou, heb ik begrepen, aan het interieurfilter liggen.

@PM zei:
Pjötr zei:

Nee dat kun je niet, de schijf zit er immers voor ;) Maar als je een slinger aan de remschijf geeft (het helpt als je draadeinden hebt, m.a.w. wielmoeren en geen wielbouten; anders de wielbouten er even een stukje indraaien) kun je misschien een slingering zien. Indien nodig kun je (of je vader) dan even de remklauw losmaken en wegkantelen om de schijf eraf te halen en er weer op te zetten.

Ah, ik voel me nu echt dom... ik heb het, serieus waar, overgeschreven. Nu snel de winterbanden omruilen ;)

Kenners onder ons, helaas waan ik mezelf daar dus niet onder (ik ben nog net niet blond) Straks gaan de zomerbanden eronder! Jeeej, dan wordt het dus echt tijd voor korte broeken en hemdjes! Traditiegetrouw maak ik dan altijd foto's (narcist die ik ben ;) ) Maar goed ik zal ditmaal ook foto's van onder de motorkap maken, EN kijken naar de remschijven zoals @PM zei!

Ik heb gisteren snelweg gereden, en het tillen was er dus nog steeds, ik dacht eerst bij een bepaald aantal toeren, maar dat lijkt niet zo te zijn. (want dan zou ik dat moeten hebben als ik langzamer rijd) .

Resumé, piepen is bij een lage snelheid (om nabij de 50) en het trillen boven de 110/120.

Pjötr zei:
Ik heb gisteren snelweg gereden, en het tillen was er dus nog steeds, ik dacht eerst bij een bepaald aantal toeren, maar dat lijkt niet zo te zijn. (want dan zou ik dat moeten hebben als ik langzamer rijd) .

Mooi dat je de banden gaat wisselen. Kun je de winterset gelijk aanwijzen of uitsluiten als mogelijke oorzaak :)

BRG, dat doet mij denken aan het volgende:

Italië kent een geschiedenis vol bloed en geweld, maar ook Leonardo da Vinci, de Toren van Pisa en een prachtige keuken.

Zwitserland kent honderden jaren beschaving en vrede en hebben de kaasfondue en de koekkoksklok.

Het trillen zal hoogstwaarschijnlijk aan de balans van je velgen en wielen liggen, cruciale snelheden zijn 90, 100, 110, 130.

Even balanceren, of laten doen, voor je ze weer op je auto monteert en het probleem moet opgelost zijn.

Verder weet ik natuurlijk wel een en ander al van de productie en kosten bij een moderne stadsauto.
Over het algemeen geldt voor de meeste autos dat de motor en dragende constructie op 350.000 km wordt getest en dat de motor dan stuk moet zijn anders is die te sterk.
En dat andere onderdelen ergens tussen de 50.000 tot 200.000 hebben. Dan kun je nu een aantal dingen verwachten en zoals eerder gezegd valt het wel mee.
Draagarmen zijn vast nog goed, dus laat je de hele mikmak gelijk vervangen kun je minimaal 150.000 km verder rijden zonder ongemakken aan die onderdelen.
Maar is een geinig autootje je Getz.

Boppie zei:
BRG, dat doet mij denken aan het volgende:

Italië kent een geschiedenis vol bloed en geweld, maar ook Leonardo da Vinci, de Toren van Pisa en een prachtige keuken.

Zwitserland kent honderden jaren beschaving en vrede en hebben de kaasfondue en de koekkoksklok.

Ik zie het verband niet?

Nissan GT-R zei:
Verder weet ik natuurlijk wel een en ander al van de productie en kosten bij een moderne stadsauto.

Mag ik vragen waar die 'natuurlijk' dan in zit?

Ik sluit me aan bij BRG. Volg je hart en koop een Italiaan... ;)

Die Ypsilon is een mooi luxe exemplaar met lekker felle motor. Bij mij heeft hij bij ca. 180.000 km wel de koppakking gesloopt, hoewel dat ook aan heb gebruik van de vorige eigenaar kan hebben gelegen. Zo'n Grande Punto als Danny1995 linkt loop ik niet warm voor in zo'n kale uitvoering zonder mistlampen en met zwarte spiegelkappen en deurgrepen. Wat vind je echter van dit model (ook boven budget helaas)? https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lancia/m908905041-lancia-ypsilon-1-2-16v-b-colore-airco-leer-bj-2006.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr Zo'n oude Y is met deze motor wel wat vlotter en je houdt wat geld over voor onderhoud, maar de nieuwere Ypsilon is weer wat zuiniger.

Zo even bij praten!!

Ik heb de tips van @PM gebruikt, en tijdens het vervangen van de banden hebben we de remschijven "getest" die lopen goed, niet aan, en piepen niet.

Volgens Pjötr-Senior zou het ook nog kunnen dat de veerpoten (?) het trillen veroorzaken of de schokbrekers.

De winterbanden zijn vervangen door de zomerbanden, en eindelijk zijn de wieldoppen er ook weer op! De zoektocht naar winterschoeisel kan dus even weer in de ijskast! :)

Lijkt toch weer wat mooier zo, en ik als ik de auto zo ook zie, vind ik het nog altijd een leuk model!

Dan onder de motorkap:

dit is de "vlekkensubstantie" die zich ontwikkeld, het is geen olie of vuil..

Deze riem lijkt de boosdoener te zijn, volgens mijn vader van de airco? Ik dacht de ditributieriem, maar er zitten 2 riemen aan de motor!

En dan de lekkende Fluoride:

Het lijkt erop alsof de auto ook verbrand begint te ruiken, als de kachel/airco aanstaat.
Maar ik geloof echter ook als je éénmaal op iets gaat letten , dan zie of hoor je overal iets in...

En dan natuurlijk een foto van "de roest" wat ook meer lijkt te zijn geworden :(

Oké dan nog even inhoudelijke reacties:

Volg je hart... Je hebt gelijk BRG!! (overigens, het plaatje doet me goed!! Er is nog een andere situatie, wat 2 zelfs, waar ik die kan toepassen!)
Ik mis mijn Lancia, ik heb niet voor niets echt tranen gelaten toen ik haar moest achterlaten! Ik durfde een andere niet aan, ik ben altijd bang dat je dan gaat vergelijken! Maar toch baal ik gigantisch er van.

Boppie, ja klopt.... als ik het op auto-gebied relateer, weet ik nu dat ik niet hou van "safe" en "degelijk" en "veilig" , ik ben gevoelig voor "design, looks & karakter, gebruiksaanwijzing" . Kosten zijn niet erg, maar dan moet ik wel een glimlach hebben tijdens het rijden van mijn auto.

@ Eelco
Helaas is de bandenset niet de oorzaak :( bij zowel winter als zomerbanden doen de trillingen zich voor, toch bedankt voor het meedenken (doet me herinneren om eens in het topic van die mooie gele te reageren, ipv. alleen maar te lezen :) )

Nissan GT-R, awesome , interessante theorie!

Dat van de "degelijkheid" om het zo even te noemen, geloof ik wel. Ik heb ergens eens een artikel gelezen over consumenten producten. Waar vroeger de Miele wasmachines een leven lang meegingen (of meubels of wat dan ook), gaan ze nu slechts een bepaalde tijd mee. Ook leven we natuurlijk in een wegwerp-maatschappij, het is bijna niet meer rendabel om iets te laten repareren.
Ik geloof inderdaad dat bepaalde auto's, de goedkopere stadswagens om het even lomp te zeggen, niet voor het eeuwige gemaakt zijn. Of dat ook voor Hyundai geldt weet ik niet. Ik had ze iets hoger ingesteld eigenlijk.

De banden lijken het niet te zijn, aangezien de winterbanden vrij nieuw zijn, EN uitgelijnd, en deed het trillen zich ook al voor.
De Getz is inderdaad qua looks best leuk, niet te opwindend, misschien saai, maar niet lelijk, een echte allemansvriend!

DS345, ja de Koppakking is inderdaad een zwak Yp-punt. Ik weet alleen dat sowieso de 1.2 8v dit is, of de 16v dit ook heeft , weet ik eigenlijk niet!

Die Ypsilon vind ik ook erg mooi, ietsje mooier in vergelijk met een Grande Punto, wat ik overigens een prachtige auto vind,maar de nieuwe Ypsilon heeft een super mooi interieur, net ietsje meer plus, in mijn ogen!
De nieuwere Ypsilon begint overigens ook als onder de 3k, maar ik moet wel eerlijk zeggen, een vroeg exemplaar versus een uitgerijpt oud model, ik ben dan ook wel weer een beetje huiverig, blijft toch een Italiaan hé! ;)

Eigenlijk moet ik gewoon een airco specialist opzoeken, maar goed ik durf niet zo goed, ik ben bang voor wat ik te horen krijg... Ik weet het kop in het zand, etc...
Misschien dat iemand aan de foto's iets kan zien! :)

To be continued!

Standaard heeft een motor meerdere riemen ;). Dit is als ik het goed zeg de multiriem die voor de aandrijving van diverse motoronderdelen (buiten het inwendige van de motor) om is. De distibutieriem zit verborgen achter wat kappen en zorgt voor de bediening van de nokkenas, drijfstang etc op de juiste timing, zodat het niet een grote BAM wordt bij het starten of tijdens het rijden :D

Die roest is wel heel erg voor een auto van deze leeftijd. Is een Getz niet standaard verzinkt? Of komt dit door schade?

Rob0032 zei:
Nissan GT-R zei:

Mag ik vragen waar die 'natuurlijk' dan in zit?

Uiteraard mag dat.

Ik studeer automotive engineering in Eindhoven, en uiteindelijke doel is daarmee om constructeur te worden bij een OEM....als dat mogelijk is.
Daar wordt ons ook de minder leuke kant van het bedenken duidelijk gemaakt en dat is om kunnen gaan met kosten.
Zeker bij een autootje in het a en b segment zijn de marges klein, dus moet alles zo goedkoop mogelijk en dan geldt meestal dat hoe goedkoper hoe meer er wordt bezuinigd op levensduur van bepaalde onderdelen.

Ook in een recent project bij Ford heb ik daar een en ander van meegekregen. Dus daar zit de natuurlijk in. ;)

O.T.

Hyundai is zeker geen slecht merk en weet heel goed hoe ze een goedkope kleine auto moeten bouwen, is dat niet te zeggen van een recente geval met een i30 die 25000 km had gelopen en nu al veel minder compressie had 6,5 in plaats van 9,6 in cilinder 3.

Maar over het algemeen is het een goed merk.

Dus stop er wat geld in en laat repareren wat stuk is en ik durf te zeggen dat je dan de 3 ton makkelijk kunt halen. Wat er daarna allemaal stuk kan gaan ga ik niet voor in staan, maar ja slijtage nekt bepaalde onderdelen sneller, en met 2 ton is dan de eerste ronde geen schande maar wel jammer als je de auto niet van nieuw af aan hebt gehad.

Nou is bovenstaande theorie natuurlijk ook mede verantwoordelijk voor de snelle afschrijving van de meeste autos, dat je na 6 jaar en 150000 km nog net 5000 euro voor een auto krijgt die je voor 24000 hebt gekocht, terwijl de auto qua technische staat pas op de helft van zijn levensduur zit.

En uitlijnen is natuurlijk goed voor je rechtuitstabiliteit maar niet voor trillen, balanceren zou ik aanraden, dus even naar de kwikfit of een particulier in de buurt.
Anders kan een gebroken veer soms ook wel trillingen geven zeker bij een macpherson ophanging. en speling op de chassisrubbers hadden ze of jij bij het uitlijnen moeten merken.

Die riem heeft op de bodem van de zee gelegen of zo?

Je poelie's zijn verroest en het stof hiervan komt tegen de motorkap aan.
Zou deze zeker ook vervangen of schoonmaken...

Eerlijk gezegd, ik vind hem wel heel erg roestig om hier nog veel geld in te pompen.
Volg je hart... Lancia!!!

met alle respect, maar die riem had al lang vervangen moeten worden. Hoor je hem niet bij natte of vochtige weersomstandigheden? En die fluor lekkage, dat is ook niet van gisteren. Is je airco nog wel krachtig genoeg? Zijn meestal de 1e tekenenen. Veelal een ventieltje vervangen en het is klaar.

Vwb de rest, tsja, natuurlijk word deze meer als er niets aan gedaan word.....dit ziet er nog enigszins als "te redden" uit, maar wacht er nog een half jaartje mee, en je hoeft geen moeite meer te doen.

Al het bovenstaande komt neer op achterstallig of gebrekkig onderhoud. Dingen die eerder aangepakt hadden kunnen worden. Fiks je het allemaal, kun je er weer even tegenaan.

En als het subframe zo vaak roest bij die karren, zet hem op een huurbrug, borstel hem zo schoon mogelijk, en behandel hem zelf met een paar spuitbussen Dinitrol ML en Dinitrol Metallic. Kost je wellicht een 60-100 euro, maar helpt wel.

Technische mankementen schrik ik niet zo van. Die roest is veel erger. Wil je dat weer fatsoenlijk opgeknapt hebben dan kost dat serieus geld. Moet gelast en gespoten worden. Persoonlijk zou die roest voor mij aanleiding zijn om hem een schop te verkopen. Zal nog niet zo snel APK-afkeur zijn en met wat lapwerk kun je nog een paar jaar rekken maar dan begint het er wel erg aftands uit te zien.

Als opvolger zou ik een Grande Punto absoluut verkiezen boven een oud model Yp trouwens. Toch een flink stuk moderner.

Dank voor alle reacties!!!

Wat voor riem is dit? Volgens mijn vader airco, en een distributieriem kan het niet zijn (denk ik), die is een jaar en een paar maanden.

Ik ben op dat gebied gewoon niet technisch, dat geef ik toe.. Natuurlijk heb ik wel eens onder de kap gekeken, en ja ik zag ook die "troep" maar á de auto is in onderhoud bij de dealer geweest, toen was de motor/motorruimte niet veel anders... (geloof ik) .

Die airco, ja geen idee... ik rij te weinig kilometers om continu onder de kap te kijken, note to myself dat wel doen! Ik heb geen idee of dat al erg lang zo is of niet. Volgens mij wel,maar dat ben ik niet 100% zeker. De Fluoride heb ik persoonlijk er niet ingespoten, de airco schijnt voor de verkoop (niet afgelopen najaar maar dat jaar daarvoor) "behandeld" te zijn.
Of ie het doet, ja hij koelt.... Maar het is een knopje, en het gaat middels de "kachel" en die heeft niet veel kracht, zoals ik al eens eerder zei..
Ik heb nog nooit een auto met airco gehad, dus ik heb ook geen vergelijkingsmateriaal. Ja de leenauto had airco, maar dat was climate control EN in zuid-Frankrijk. Mijn vader's Rover heeft een zelfde systeem als de Hyundai, en die koelt meer, MAAR die kachel lijkt ook veel krachtiger..

De roest, die was er al een beetje, dat was volgens het schade-bedrijf te wijten aan de slecht herstelde schade. Gelukkig had iemand mijn auto middels in parkeren beschadigd, en het is toen overgespoten, en licht behandeld.

Wat -Quatrelle- zegt omschrijft mijn gevoel een beetje.
Ja misschien heb ik zelf wat steken laten vallen. Maar Ik heb wrang gevoel, dat ik een auto heb gekocht met achterstallig onderhoud, een Hyundai moet NEE is haast probleemloos. Met die bril heb ik de auto gekocht. Maar alle dingen lijken me niet ineens te komen, EN maar dat mag ik niet hardop zeggen, waarom is er tijdens de laatste APK (verzorgd door de dealer waar ik 'm kocht) niets aan de hand geweest, hij kwam er fluitend door...

EN nu, bij een mannetje die ik overigens heel hoog heb, goud eerlijk EN wil niet aan mij verdienen,komen er ineens allerlei zaken aan het licht.
Vandaar dat ik het hier op het forum vraag, ik weet er is heel veel kennis hier. EN objectieve kennis.

Dit is de multiriem die, zoals z'n naam aangeeft, meerdere functies bedient. Daaronder valt inderdaad ook de aircopomp. De distributieriem is getand in plaats van gegroefd en zit veilig verstopt onder plastic covers. Die riem is namelijk veel belangrijker, want als die problemen vertoont treedt meestal direct motorschade op (zie topic Escher).

Overigens is geen enkele auto probleemloos. En soms zijn auto's die als problematisch bekend staan (zoals de mijne) wel nagenoeg probleemloos. Ik denk eerlijk gezegd dat je met je Hyundai nog jaren vooruit kan. Die roest is jammer en onnodig, maar nog lang niet problematisch voor de APK. Toch is het vast een doorn in het oog, ik zou er in ieder geval dagelijks ongelukkig van worden. Ik zou dan ook zeggen: wanneer je een goede auto kunt vinden die je wél wat doet zou ik de overstap toch maken.

Nissan GT-R zei:
Hyundai is zeker geen slecht merk en weet heel goed hoe ze een goedkope kleine auto moeten bouwen, is dat niet te zeggen van een recente geval met een i30 die 25000 km had gelopen en nu al veel minder compressie had 6,5 in plaats van 9,6 in cilinder 3.

Maar over het algemeen is het een goed merk.

Eén zwaluw...

Nissan GT-R zei:
Dus stop er wat geld in en laat repareren wat stuk is en ik durf te zeggen dat je dan de 3 ton makkelijk kunt halen. Wat er daarna allemaal stuk kan gaan ga ik niet voor in staan, maar ja slijtage nekt bepaalde onderdelen sneller, en met 2 ton is dan de eerste ronde geen schande maar wel jammer als je de auto niet van nieuw af aan hebt gehad.

Dus tot drie ton sta jij daar wel voor in?!
Deze auto gaat de drie ton niet halen, al was het maar door de roest. Peter kan nu wel alles (duur) laten repareren, maar dan wordt het steeds noodzakelijker om de auto 'op' te rijden. En dat 'op' rijden zal niet het behalen van drie ton zijn (want met Peters jaarkilometrage duurt dat nog wel even), maar wachten tot de auto helemaal is weggeroest. En tot die tijd blijft het investeren in een auto die steeds minder waard wordt, buiten het gegeven dat 'ie nu al relatief weinig waard is.

Mijn advies aan Peter is dan ook niet om zichzelf in de hoge kosten te werken, maar om de auto te verkopen. Hij rijdt nu gewoon goed, er zit een verse APK op en hij ziet er nog redelijk uit. Over een jaar ga je bij de APK weer hetzelfde gedonder krijgen (maar dan met andere onderdelen), alleen is de auto dan nog minder waard en nog roestiger.

Terug
Bovenaan