As good as it Getz; Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45 + andere verhalen.

Ja nee, Lars weet wel hoe het werkt, hij is een echte man, maar goed zal het toch even vragen de volgende keer, zou wel de goedkoopste oplossing zijn @PM, hoe zit met je updates eigenlijk?

Dus de schakelaar, hij zei me ook dat ie niet bleef staan.
Ja dit model heeft al wel airbag, volgens mij is het dezelfde schakelaar als die ik in m'n Y had..

Die ducttape-tip is erg goed Tom! (y)

Rob, je hebt helemaal gelijk, grootlicht is voor losers... (alleen ik beken, ik rijd er soms ook mee hoor, als het heel donker is, geen verlichting en geen tegenligger, dan is het wel fijn hoor, en dat kan nog hier in het noorden ;) )

Just asking ;) Kan zomaar zijn dat iemand maar één variant kent en ervan uitgaat dat dat bij andere auto's ook zo werkt. Of moet werken.
Kan altijd erger, bij een Alfa 75 moet je de schakelaar induwen (dus richting de stuurkolom). Daar kun je pas echt lang naar zoeken als je het niet weet. Ook als je APK-keurmeester bent.

En die update, wie weet, deze week... :rolleyes:

@PM zei:
Just asking ;) Kan zomaar zijn dat iemand maar één variant kent en ervan uitgaat dat dat bij andere auto's ook zo werkt. Of moet werken.
Kan altijd erger, bij een Alfa 75 moet je de schakelaar induwen (dus richting de stuurkolom). Daar kun je pas echt lang naar zoeken als je het niet weet. Ook als je APK-keurmeester bent.

En die update, wie weet, deze week... :rolleyes:

Zeker, je hebt een punt hoor (ik kon de achteruit ook niet vinden in de Punto, die was toch weer iets anders dan ik had in de Yp)

Ben benieuwd naar de update! Trouwens, ik ben van de schrik bekomen... Ik was even bang dat de Alfa-foto's dankzij het overlijden van m'n laptop weg waren, goddank niet :D

Een tijdje geleden had ik beloofd om wat foto's te maken van de modelletjes van de Ypsilon...
23593346920_9141635c68_c.jpg

23889074095_afba0ccdc0_c.jpg

23260873774_37b9480448_c.jpg

De groene is het kiosk-modelletje, de zilvergrijze dus de handgemaakte. Zaterdag stuitte ik op nog een modelletje, volgens mij een Norev, maar weet het niet helemaal zeker.

Tom, je hebt een hele mooie uitvoering dus, dat is van "de kiosk-serie" dus. De groene is dat, de Norev(??) vond ik persoonlijk vrij prijzig, 37 euro, temeer ook dat deze groene ook zeer goed is...

Mooie schaalmodellen zijn dat , Peter !

Pjötr zei:
Vriend van me heeft een Punto, maar er zitten nog wat "kleine" puntjes aan, die eigenlijk niet helemaal goed meer zijn..

* bestuurdersgordel mist het "puntje" , daardoor blijft je gesp niet hangen, en valt dit steeds tussen de deur en de stoel als de gordel afgedaan wordt, is die "punt" aan te brengen? Of moet dan de gordel vervangen worden?
* grootlicht doet het niet, hij kan wel seinen maar het blijft niet hangen, c.q. aanstaan. Zou dit een kwestie van lichtschakelaar vervangen zijn en klaar?
* antenne zit los, en tikt de hele tijd op het dak... Is dat vast te draaien? Of moet dan de boel ook vervangen worden?
18503843093_4269f54e31_c.jpg

Gaat om dit model, zijn de genoemde zaken eventueel zelf te monteren en/of te halen via de sloop? Zou het een fortuin kosten?
Hij heeft op dit moment eigenlijk niet zoveel geld, en omdat ie een beetje in problemen is, wil ik hem graag helpen, dus een middagje klussen is het minste wat ik voor hem zou kunnen doen.

Om op je vragen terug te komen:
*Dat "puntje" in de gordel is (bij Opel tenminste) los verkrijgbaar. Bestaat uit 2 delen en prik je door de gordel heen. De achterkant wordt dan gelijmd. Als het bij Fiat niet verkrijgbaar is, koop je het toch bij Opel? Kost nog geen euro, geloof ik. Onderdeelnummer heb ik niet.
*Is waarschijnlijk de schakelaar zelf, meestal compleet met richtingaanwijzer stokje op de sloop te halen. Lastig kan zijn dat het stuur er van af moet. Maar dit weet ik niet zeker; heb geen ervaring met de Punto.
* Zit er een schroef in de voet van de antenne, daar waar de antenne scharniert? Vaak zit die los en klapt de antenne op het dak. Schroef goed vastdraaien. Anders antenne van de sloop halen (waar je toch de lichtschakelaar moet halen ;) ) Zal inderdaad de hemel los moeten aan de voorruit.

Succes verder!

Bedankt Rob!

ja ben ook wel een beetje trots op m'n collectie :) Naast de Ytjes, bezit een aantal 007-modellen. En Russische modelletjes, en Koraanse ( Kia Pride, Hyundai Pony, Scoupé & Atoz, deze zijn een formaat groter) en nog veel meer...

Dat van die druk-kop is een erg goede tip!(y)

De antenne weet ik niet, zal het vragen! Schroefje klink plausibel, immers tikt ie...

Ga morgen Lars meteen blij maken met alle tips!

Bedankt meedenkers! Soms, word ik wel eens moedeloos van de reacties die "nieuwe mensen krijgen van "slimme forummers"" , gelukkig reageren in de andere topics altijd waardevolle mensen. (y)

Klassiekerrijder zei:
Als het stuur los moet: eerst accu loskoppelen! Anders mag je er ook een airbag bij zoeken.

Bedankt voor de tip Tom! (y) Gelukkig kan ik melden dat ik sinds vrijdag ook accu's kan vervangen! :) Dus loskoppelen is ook geen probleem meer..

Pjötr zei:
Bedankt Datsun!

AH tof, dat lijkt me ook nog wel eens tof om eens een ronde te maken over het circuit, hier in A-town is dat een thuiswedstrijd uiteraard. Alleen durf ik niet, ik ben heel erg bang dat m'n nek en rug het niet erg gaan waarderen :(

Die voel je wel, we regelen ooit nog wel eens iets. Bouwen we het rustig op.

en wat tegaat APK, wat er op zit moet het doen, zit het er niet op. Hoeft ie het niet te doen.

Astrawez zei:
Leuke modelletjes. Ik wist niet dat je dit type ook spaarde. (y) Moet ik je tippen als ik eens wat tegen kom?

Ja leuk Wesley! Ik heb ook nog steeds Opeltjes voor je hé! :) Oh ik moet even zoeken, maar ik zag pas nog een paar erg leuke opel-modellen, passen goed in het museum!

23274424563_50456ed33b_c.jpg

Nog een paar 007-modellen..
23792902232_62e086bba9_c.jpg

23605503540_9201c50cbe_c.jpg

Een Berlingo uit Parijs, gekocht in de Citroën-shop aan de Champs-Élysées.

23274425843_1397135b5b_c.jpg

Zomaar een paar willekeurige modelletjes. Leukste is wel m'n Duitse Samara, met een supergrappig doosje erom..

Nissan GT-R zei:
Pjötr zei:
Bedankt Datsun!

AH tof, dat lijkt me ook nog wel eens tof om eens een ronde te maken over het circuit, hier in A-town is dat een thuiswedstrijd uiteraard. Alleen durf ik niet, ik ben heel erg bang dat m'n nek en rug het niet erg gaan waarderen :(

Die voel je wel, we regelen ooit nog wel eens iets. Bouwen we het rustig op.

en wat tegaat APK, wat er op zit moet het doen, zit het er niet op. Hoeft ie het niet te doen.

Ah oké... dus wel de verlichting-hendel laten maken dus..

Maar wie weet moet ik het eens doen, gewoon meerijden, en kijken wat erg gebeurd... Ik heb geleerd om mijn "gebreken" niet te laten winnen, want dan kan je niets meer, en wordt de wereld wel heel erg klein..

Gewoon rustig opbouwen, dat het een circuit is wil niet zeggen dat je meteen de Max Verstappen moet gaan uithangen ;)

@PM zei:
Gewoon rustig opbouwen, dat het een circuit is wil niet zeggen dat je meteen de Max Verstappen moet gaan uithangen ;)

Dat is zeker waar, maar helaas staat het van de snelheid los..
Fysiek gezien kan ik dankzij een val een behoorlijke terugval krijgen, waardoor ik dus letterlijk terug bij af zou zijn..
Tijdens de revalidatie ben ik eens van de oefenbal gevallen, dat zorgde voor zo'n terugval dat ik dus letterlijk alles wat we opgebouwd hadden, kwijt was (2 maanden revalideren).

Dus de stootten die m'n lichaam zou opvangen dankzij rondjes rijden, lees racen zouden waarschijnlijk me niet veel goeds doen..

Ik kan natuurlijk niet aanvoelen wat jij voelt, maar hou in gedachten dat er niet zozeer sprake is van stoten op een circuit. Het is glad asfalt, dus het hobbelt niet (zo erg). Je grootste zorg is (denk ik, vergeef me als ik ernaast zit) de g-krachten bij het remmen en in de bochten (bij accelereren neem ik even aan dat je voldoende steun krijgt van de stoel).

Zeker, ik denk dat de G-krachten zeker mee zullen spelen, dat soort dingen zullen ook wel nadelig zijn voor mij inderdaad...
Vandaar dat ik ook wel "terughoudend" ben op dat gebied helaas..

Even een kleine update...

De Punto kwalen gaan waarschijnlijk niet meer aangepakt worden, inmiddels lijkt de stuurbekrachtiging ook te zijn uitgevallen. En is er inmiddels een fikse lijst met "punten"
-stuurbekrachtiging werkt niet meer..
- ophanging links is niet meer goed, rechts moet ook eigenlijk vervangen worden.
- Antenne zit los (lijkt lam te zijn)
- Groot licht werkt weer.. Stengel met "grof geweld" bewogen, en hij doet het weer.

Omdat de vriend van me nog wat kilometers maakt, en vanwege z'n lengte niet heel prettig zit in de Punto, heeft ie toch een liever een maatje meer.

Dan m'n eigen wagenpark..

Hyundai, still going strong, nouja eigenlijk helemaal niet, inmiddels heeft ie een nieuwe kuur... slecht starten. Soms moet ik echt meerdere malen starten voordat ie aan gaat, de accu is het niet, die is een jaar oud.
Gelukkig start ie iedere keer nog, maar het voelt al net een beetje als roulette, niet echt des Hyundai.

Dan nog iets leuks...

Heel af en toe kijk in het registertopic, en stuitte ik op medeforummer Sjon77. Hij is Polo 86c rijder, en houdt ook een register bij. Een tijdje terug had ik het kenteken van m'n eerste Polo ingevoerd, en zo kwam ik er achter dat de auto nog leeft.
Sjon77 een berichtje gestuurd, of hij de auto kende en of de auto in zijn register staat. De kans is moah, immers is de auto uit 1990, en een Polo heeft wel liefhebbers, maar ook velen rijden nog rond bij "niet liefhebbers".

En zo geschiedde dat ik deze week de volgende foto kreeg:
720.jpg

Ofwel m'n Polo is nog steeds in leven, zo te zien geen spatje veranderd EN in handen van een liefhebber! Iemand die lid is van de Polo-club.

15767317954_29cb855c89_c.jpg

Een plaatje van vervlogen tijden, hier was de auto nog mijn auto, maar de tand des tijds heeft de auto verder niet aangetast lijkt het haast.

Erg leuk als je zo weer een oud auto van je weet te vinden! Mag hopen dat mijn Polo het net zo mag volhouden :D

Wat betreft je Getz, bougies/ en of kabels ervan vervangen?

Leuk dat je oude Polo gespot (en nog steeds rijdende) is! Wij hebben ook een aantal jaar zo'n Steilheck gehad, dat was een 1.4d van na de facelift. Was niet vooruit te branden, maar we reden spotgoedkoop :).

Dat was deze:

Ik zag een paar dagen geleden de 46-NT-RN door Groningen rijden. Volgens mij had 'ie zelfs precies dezelfde kleur als de jouwe!

Bofkont zei:
Leuke polo, nog onverwoestbare VAG kwaliteit was dat (y)

Ja zeker! Een tank! :) Nog altijd spijt dat ik hem weg heb gedaan, de opvolger was echt veel slechter :(

danny1995 zei:
Erg leuk als je zo weer een oud auto van je weet te vinden! Mag hopen dat mijn Polo het net zo mag volhouden :D

Wat betreft je Getz, bougies/ en of kabels ervan vervangen?

Dat gaat ie vast lukken :)

Ja die kabels zijn vervangen, die zijn al eens aangevreten door een marter...
Bougies zelf niet meen ik.

Mach1 zei:
Leuk dat je oude Polo gespot (en nog steeds rijdende) is! Wij hebben ook een aantal jaar zo'n Steilheck gehad, dat was een 1.4d van na de facelift. Was niet vooruit te branden, maar we reden spotgoedkoop :).

Dat was deze:

Oeh jouwe is bijna nog toffer, een diesel? Ik blijf een zwak houden voor dit station-model... echt een briljante EN mooie auto.. In mijn ogen echt de mooiste Polo ooit..

Astrawez zei:
Leuk Polootje. Erg leuk dat hij nog bestaat EN dat hij nog in zo'n goede staat verkeert. (y)
Dat dacht ik dus ook, hij is echt nog bijna net zo mooi als toen ik hem had erg bijzonder!

Elco zei:
Ik zag een paar dagen geleden de 46-NT-RN door Groningen rijden. Volgens mij had 'ie zelfs precies dezelfde kleur als de jouwe!
Dat kan kloppen! Volgens mij heb ik hem hier in A-town ook eens gespot... NT-kentekens is sowieso een Hyundai-kenteken-serie

Gisteren vergeten te vermelden.. Maandag een auto wezen kijken, waar ook een Getz 1.6 stond. Ik was nieuwsgierig of er leuke uitrusting inzat, om eventueel eens over te zetten, of op de kop te tikken..

23990008411_1d073f15d7_c.jpg

Ook een NT-kenteken! Op de mistlampen voor in de bumper geen verschil..

Dit vind ik dan wel tof! Zo'n armsteun.

Achterin had je ook handbediende ramen, wel zat de zonnebrilhouder en lamp in deze auto. Die had ik al ingebouwd.

Echter:

ROEST!!! Op exact dezelfde plaats als de mijne! Ik heb de verkoper gevraagd, en die vertelde me dat alle Getzen roesten... Nouja daar ben ik niet helemaal van overtuigd, maar ik vond het wel opvallend.

Hoi Peter,

Oud en nieuw gevierd in Rotterdam, bij mijn zus. Zij heeft een appartement op de 14e etage van de Maastoren. Ze kijkt over de Willemsbrug uit. Op de Willemsbrug was een groots vuurwerk, mooi om te zien vanaf zo hoog: een soort logplaats.

Waarom ik dit vertel: Mijn vrouw moest werken vanochtend dus al weer vroeg op om haar naar Amsterdam te brengen en vandaar uit door naar Almere. Onderweg kwam het getal: 196.000 voorbij. Zit ik je met die kilometerstand al op de hielen?

Over die roest: ik zal de wielkasten achter bij die van mij nog eens inspecteren, volgens mij is de 01-NV-JG nog vrij van roest voor wat die plek aangaat. Ik heb naar mijn idee alleen wat steenslagschade op de motorkap. Dat mag na bijna 12 jaar!

Bedankt Verlichting! Voor jou ook de beste wensen!

Vuurwerk vanuit een mooi uitzicht, dat is wel erg leuk.. Dit jaar de "kleine jongen" uitgehangen en zelf weer eens los gegaan, niet dat ik kapitalen verknal, maar toch vind ik het wel leuk. Totdat ik een filmpje kreeg van een vriend, toen was mijn vuurwerk toch echt wel de Dacia onder het vuurwerk :(

Ik zal morgen kijken naar m'n kilometerstand, ik meen 198k inmiddels..

In navolging tot een eerdere poging, wat kleur in de Getz wereld te brengen:

Leuke kleurtjes op de "Cross-uitvoering"

En dan nog een vreemde eend:

Hyundai Getz Dynamic Sport, hier moet ik het fijne nog van weten!

Leuke Getzen en leuke verzameling modelauto's! Wat het starten betreft: een wat mottige verdeelkap* kan een slechte start veroorzaken alsmede (en ik weet niet hoe dat werkt bij deze motor) een mottige temperatuursensor. Bij veel merken worden er aparte sensors gebruikt voor de temperatuurmeter in het instrumentenpaneel en voor de koudestartverrijking. Als die laatste niet meer goed meet, wordt er te weinig brandstof ingespoten bij de start en zal de motor niet of slecht aanslaan.

*ik meen dat dit type nog geen aparte bobines heeft

Bedankt Tom. Ik zal er eens induiken!

Afgelopen dagen stonden in het teken van veel, auto's vielen daar niet onder, alhoewel , de zoektocht van Lars was er wel, en zo hebben we redelijk wat auto's bekeken.

En toen ineens:

Een paar ijspegels op zondag.

Op maandag was er wat sneeuw... om 6uur in de ochtend

Om 15uur in de middag was de Hyundai wederom wit..

De afgelopen dagen was de auto ijsgrauw,

En vandaag dus wederom dit stukje moeten trotseren, om bij de ijsblauwe Koreaan te komen.

Maar wonder boven wonder, daar waar de auto de afgelopen slecht startte slaat ie nu in één keer aan, bijzonder.
Gelukkig ben ik blij dat ik pas toch nog de winterbanden eronder heb gegooid, ondanks dat het niet echt winters leek, ging het een paar in de gladheid bijna mis, qua grip. Tegen de afgelopen dagen kan natuurlijk geen winterband op.

Leuke foto's van de situatie bij jullie ! Zag de beelden in het nieuws. Wat een verschil met hier in het zuiden; staan de bloemetjes alweer bijna in bloei. Bij wijze van spreken dan :)

Wow, wat een verschil met het weer hier in België! Was vandaag een stralende dag met 9° op de thermometer :) Die gele Getz Cross van enkele posts geleden mag er trouwens ook zijn, zie je haast nooit (y)

Ah ja heerlijk die paar daagjes. Aparte sfeer hangt er dan ook! Mensen zijn ineens een zenuwachtig (code rood, ijzelvrij....). Je Getz ziet er nog redelijk ijsvrij uit Peter. Of heb je er ook op zitten te ploeteren net als ik ;)

Ho, ik zie dat ik een verkeerd plaatje had geplaatst...

24234161105_e5c89383d3_c.jpg

Dit ijs moest ik trotseren om buiten te komen, de parking was zowaar nog erger, dat was niet veilig om te fotograferen. Zelfs op m'n (nep)Timbalands moest je je echt vasthouden aan de auto's.

De eerste dag met het ijs, was ik denk ik 15 minuten bezig om de auto ijsvrij(lees rijdbaar) te maken, de ruiten in de deuren waren zo dik vastgevroren dat het het er amper af wou, dankzij de kachel kon ik halverwege m'n rit ze letterlijk kapot slaan... Het ijs dan, raam open en het intikken. Gelukkig had ik iets over de voorruit liggen, dus die hoefde ik niet te krabben. Als ik nu terug denk, was het eigenlijk best gevaarlijk, want ik had alleen goed zicht door de voorruit.

Ik vind code rood wel goed trouwens, ik kon zelf amper mijn parking afkomen, en het was echt gevaarlijk. Natuurlijk kon je er wel doorheen, dus als je het zo bekijkt was het misschien overdreven, maar ik denk dat het goed is dat mensen echt heel voorzichtig zijn. Helaas is er dus hier in A-town wel een ijs-dode gevallen.

Je moet gewoon erg voorzichtig zijn, en je snelheid aanpassen. Ik moet langs een vaart, en ik beken dat ik dat toch ietsje minder fijn vind rijden. Mijn werk is 10 minuten rijden, maar die vaart is toch mijn (schijnveiligheid)-idee dat winterbanden dan ietsje helpen.
Het trieste vind ik dat met zulke omstandigheden er mensen zijn die niet op hun werk komen, omdat ze dat niet kunnen. (maar ze wonen dan maar 10-15 minuten rijden, terwijl er mensen van over ver wel kunnen komen)
Vanwege mijn fysieke klachten ben ik als de dood om te vallen, want dan kan ik heel veel extra letsel, klachten krijgen dan dat ik nu heb, maar ben wel elke dag braaf bij m'n werkgever geweest. Gelukkig was het ijs donderdag weg.. (wel bizar dat het op 20/25 minuten rijden compleet wit is geworden van de sneeuw).

Volgende week schijnt het weer te komen, ben benieuwd...

Ohja voor de Getz-kleurtjes, vandaag deze gezien:
24191050322_814bffd97c_c.jpg

23672412173_05ded6a158_c.jpg

Staat erg goed, deze kleur!! Lijkt de Getz een veel luxere auto door.

Dat groen zie ik vrij veel op de Getz, nog meer dan grijs denk ik. Hier ook veel ijzel, ik had ijsvrij. Mijn ouders hebben ook de nieuwe auto van mijn moeder even bij de dealer laten staan tot afgelopen zaterdag in plaats van donderdag. Ik hoop dat het volgende week mee valt, dan heb ik mijn tentamenperiode.

Het was een hele zoektocht, maar uiteindelijk heb ik mijn topic weer gevonden!! :) Verjaardag tussendoor, klussen aan auto's, werken, en een tijdelijke huisgenoot helpen dan niet echt mee om uitgebreid een update te maken!

Waar beginnen we?

Met de Y10... die staat nog altijd droog te genieten van zijn winterslaap, de carport die m'n vader heeft gemaakt is echt een uitkomst!

Dan El- Getz...
Had ik eerst continu startproblemen, die zijn nu als sneeuw voor de zon verdwenen..

Laten we hopen dat de sneeuw nu ook eindelijk eens wegblijft.. Tot gisteren kon je mijn parking amper belopen, dankzij de gladheid, en eerlijk gezegd ben ik er nu wel een beetje klaar mee. Meerdere malen een capriool gemaakt, en als dank heb ik dan de rest van de dag last van m'n rug..

Niet deze week, maar vorige week, kwam ik deze Getz tegen:

Een grijze Getz,ja dat is heel bijzonder, ik weet het...

Op de foto niet zo goed te zien, maar ook hier weer "spatbord"-roest, nog verder dan de mijne, deze was dan ook al helemaal door..

Even later, bij de plaatselijke Outletstore, was het weer raak, ditmaal geen leuke spot, maar een mooi Getz-foto-momentje:

Dan springen naar het buitenbeentje, de Rover van "mien voader"
Mede-forummer, Danny, appte me pas dat er een goede Rover 45 op de sloop was beland, met fraaie velgen EN winterbanden. De wielen en banden zouden niet erg duur zijn, als dit ook nog iets was voor ons.
Danny zei:

Meteen het bericht doorgestuurd, maar door een kink in de kabel had m'n vader pas maandag tijd om te bellen, kreeg het bericht donderdag. Meestal sneuvelen de wielen en banden als eerste, maar gelukkig waren ze er nog, en zo geschiedde dat we maandagmiddag richting Nunspeet gingen.
Aan de telefoon bleken de banden al van de wielen te zijn gehaald, maar bij aankomst was dit half gebeurd, mijn vader wou natuurlijk de winterbanden erbij hebben, en de aardige sloper zei ons dat we eerst moesten kijken, de banden waren in goede staat, net als de velgen, dus voor 100 euro(!!!) zijn we de eigenaar van deze wielen.

Zo te zien zit er nog veel profiel op!

Nog even rondgekeken, en zo scoorde m'n vader ook nog 2 matten, een bekerhouder voor in de armsteun, EN scoorde ik voor Lars nog een gordel-puntje.

Woensdag, ondanks de bittere kou, en andere Siberische omstandigheden bezig geweest met de auto.

Het eindresultaat:

Tot slot nog een paar woorden over de Punto van m'n tijdelijke huisgenoot. Lars is al eens voorbij gekomen..
In eerste instantie zou de Punto dus vervangen worden door een iets grotere auto, maar dit is van de baan, omdat Lars dus een huis heeft "gekregen" vlakbij z'n werkgever, dus in eerste instantie zou de Punto dus worden opgevolgd door een scooter.
Echter, na een goed over van alles en nog wat, is het besluit gevallen om de Punto toch te houden, qua kosten in de maand en het gemak van het hebben van een auto, gaat toch "voor".
Dus mocht ik woensdag sleutelen aan de auto, handig een handig maatje met een nog handigere vader.

Een echte man luistert uiteraard naar SkyRadio, dus eindelijk heeft Lars weer een radio!

En ook de antenne is gemaakt, nouja niet helemaal professioneel, eerder op de Franse slag, met een dot lijm.

Vrijdag zijn beide veerpoten (?) vervangen, en is de auto uitgelezen EN heeft een beurt gehad.
Hieruit bleek de auto op een cilinder minder te lopen, en zou eventueel de bobine vervangen moeten worden. Tevens was deze de oorzaak van de het af en toe uitvallen van de stuurbekrachtiging, deze is elektrisch.
Nu reed Lars direct vanuit de garage naar A-town, en ook toen brandde het lampje weer, kan dit kwaad? EN klopt het verhaal van de garage?
Is een bobine zelf te vervangen? Of zou de storing iets anders kunnen zijn?

Zal wel penbobine zijn. dus ja....dat is makkelijk zelf te vervangen.

Inspuitprobleem kan ook. Maar goed.....ontsteking is altijd een beetje gokken. Dat de stuurbekrachtiging uitvalt door het missen van een bobine....vind ik een raar verhaal maar goed. Ik ben ook niet alleswetend.

Enne banden tegen je lak, FOEI! :p ze zitten wel met het juiste moment vast toch?

Nissan GT-R zei:
Zal wel penbobine zijn. dus ja....dat is makkelijk zelf te vervangen.

Inspuitprobleem kan ook. Maar goed.....ontsteking is altijd een beetje gokken. Dat de stuurbekrachtiging uitvalt door het missen van een bobine....vind ik een raar verhaal maar goed. Ik ben ook niet alleswetend.

Enne banden tegen je lak, FOEI! :p ze zitten wel met het juiste moment vast toch?

Ja sorry dat was een seconde, pour le photo! :) Maar wat bedoel je met het juiste moment ? Weinig geslapen enzo, dus niet zo scherp...

Ik heb geen idee, maar het gaat me hierom:
Lars had het erover dat een bobine 30 was, pak en beet, maar dan komt er montage overheen.. Dus laten we zeggen dat het een "bankje" kost (volgens mij 100 euro dus) Als het niet het probleem is, dan is het zonde van het geld, MAAR een bobine vervangen kan wellicht geen kwaad, hij had het trouwens over 2, niet vier (misschien dat de kenners dit meer zegt) , dus ik wil best een middagje/uurtje sleutelen aan de auto, een paar biertjes is altijd goedkoper dan een monteur uurloon, en zelfs al zouden we gaan Jackiën, ben je nog steeds minder kwijt.
Daar ben je vrienden voor vind ik, alleen het nadeel is ik wil en kan best wel wat zelf, maar ik kan dingen niet inschatten, hoe lastig iets is, zeker omdat ik het niet eerder heb gedaan... Maar als ik dan bezig ben, lukt het vaak wel.

En waar haal je bobine's? Bij een garage, of bij de brezan (of vergelijkbaar)?

Het vreemde vind ik persoonlijk dat de stuurbekrachtiging elektrisch is, dus als er dan eens storing is, zou dit dan ook in de gebied gezocht moeten worden lijkt me? Is dat te meten? Zou het ook een zekering kunnen zijn?

Hey Peter, leuk weer bij te lezen. Mooie velgen voor je pa's auto. Echt niet verkeerd en zeker niet voor die prijs !

Wat de Punto betreft, kunnen er 4 penbobines inzitten (1 voor iedere bougie) , 2 bobines (1 per 2 bougies) of een bobine rail (1 grote langwerpige blok voor alle 4 bougies). Geen idee wat er bij Lars in de wagen zit. Zoek eens bij winparts of mister-auto, vul het kenteken in en je weet wat er in zit en wat het kost. De bobines zitten boven op het motorblok, achter een afdekkap of je kijkt er rechtstreeks tegen aan. Vervangen moet jou lukken in max 1/2 uur ;) Moet je natuurlijk wel weten welke van de 4 of 2 defect is......

Een overeenkomst tussen de elektrische stuurbekrachtiging en de defecte bobine kan ik niet bedenken. Zijn 2 aparte circuits die niets met elkaar te maken hebben. De elektrische stuurbekrachtiging is niet meer dan een elektrische pomp die olie op druk brengt en zorgt dat je makkelijk kunt sturen. Die pomp doet het of doet het niet. Kan natuurlijk wel uitvallen door een slechte verbinding ergens.

Mooie autoradio trouwens, VDO-Dayton, mijn favoriete merk !

Succes verder!

Edit: typefouten...:confused:

Wat wel bekend is van dit type Punto (188) is dat de bobines (er zitten er 2 op dacht ik) soms de geest geven, vervangen is dan de enige optie.
Nog een bekend euvel zijn de hoogspanningskabels (bougiekabels); deze "slijten" en kunnen op een gegeven moment massa maken met het motorblok doordat ze doorslaan. Motor loopt dan belabberd en vermogen is totaal weg weet ik uit ervaring. Setje kabels is niet zo duur, let er wel op dat je de goede koopt. Oh, en controleer vóór alles de accu, zeker met deze weersomstandigheden. De kou in combinatie met veel stroomverbruikers aan èn korte afstanden rijden waardoor de accu niet goed meer bijlaadt kan bij dit type Punto een aantal bijzondere (spook)storingen opleveren inderdaad. Pfff... wát een zin.
Ik ben geen monteur maar hopelijk heb je hier wat aan. Succes ermee.

Ah, ik zie dat ik wat laat met reageren ben... sommigen mensen typen sneller dan mijn schaduw :D
Stuurbekrachtiging in een type 188 is volledig electrisch en kent een aantal problemen. Of het probleem zit in de zgn. koppelsensoren (kun je door een Fiat-dealer opnieuw laten inleren; wil dit niet dan moet je ze vervangen en dat is prijzig) of op de print in de motor van de bekrachtiging zijn de solderingen losgekomen. Is eventueel te repareren maar zou ik niet zelf doen, er zijn bedrijven die dit kunnen of een ruilsetje aanbieden.

Je draait de wielbouten altijd met een moment vast, meestal 110 Nm, al kan dat verschillen per merk en type en zelfs verschillen per velg.

En bij een kangoo en een Hyuandai i30 is het kabeltje eraf, 1 moertje 10 losdraaien, en bobine eruit pakken. Daaronder zit dan de Bougie. als je er toch bent. Neem die gelijk ff mee.
En dan in omgekeerde volgorde en is het klaar. Maar hoe het bij die punto zit weet ik niet precies, al kan ik met niet voorstellen dat het heel veel moeilijker is.

En zoals Rob al aangeeft, stuurbekrachtiging is compleet iets anders. Maar daar kun je zonder ;)

danny1995 zei:
Wielen staan hem erg goed Peter! Mooie combinatie met de lak ;)
Bedankt Danny! Ook nogmaals namens m'n vader, hij is zeer in zijn nopjes met de wielen..
Overigens, volgens van Olst moest ik jou vragen om de lichtblauwe Getz in de gaten te houden, wanneer en of deze op de sloop komt!

Mijn excuus voor de donkere foto!

Mistlampen EN een spoiler..

Bedankt Rob, Datsun & Fredriksen!
Ik moet het allemaal even goed nalezen, en dan overbrengen richting Lars. De berichten heb ik al wel doorgestuurd, maar als autoleek viel het kwartje niet helemaal..

De vraag is, kan het doorrijden met een defecte/haperende stuurbekrachtiging eigenlijk kwaad?
Wordt er dan meer stuk gemaakt?

Aangezien de auto net 500 eu heeft gekost, en er een huis ingericht moet worden, zit Lars niet heel erg te springen op nog meer kosten.

Houdt het voor je in de gaten Peter!

Wat betreft de stuurbekrachtiging: Ik heb de berichten niet doorgelezen die hier verder erover hierboven staan, maar volgens mij is het enige probleem dat hij dan zwaarder gaat sturen en wellicht lekt. Tenzij het echt bij de elektra fout zit en er een kabeltje kortsluiting maakt, dat kan in ernstige pechgevallen tot een brandende auto leiden.

Pjötr zei:
De vraag is, kan het doorrijden met een defecte/haperende stuurbekrachtiging eigenlijk kwaad? Wordt er dan meer stuk gemaakt?
Hmmm... aangezien het hele systeem elektrisch is verwacht ik het niet. Je hoepelt je alleen een ongeluk, parkeren wordt een drama en je kweekt ongemerkt een Rambo-uiterlijk :D. Dat kan natuurlijk ook een positief effect hebben...

Super Danny!(y)

Haha, kijk dat is nog eens goed nieuws Frederiksen! Immers wil mijn oog ook iets :T Liever Rambo als huisgenoot, dan Tarzan Pudding!

Terug
Bovenaan