Zo Viva Italia was een ware eye-opener!
De mooiste auto, aldus mijn vader was een Alfasud! En daar had ie een heel groot punt van gelijk in! Als we we keken naar auto's die we mooi vonden, of in het budget zouden passen, kwamen er een paar verrassende wendingen...
Alfa 33! Die werd als zeer leuk bestempeld, een absolute ja! (snap ik!)
Alfa 75 werd ook goed bevonden (ruim boven het budget, maar toch) prachtige auto...
Alfa 90 werd als lelijk vierkant ding bestempeld, tot ik de gimmick van het koffertje in het dashboard benoemde. Toen ik zei dat ie erg zeldzaam werd mijn vader nog wat enthousiaster, totdat we de derde zagen staan, toen geloofde hij me niet meer.
Alfa 164, subliem, wel wat groot en eigenlijk niet ideaal voor ons, maar toen ik zei dat ik er één voor 500eu te koop wist, vond pap het wel mooi.
GTV, pap's droomauto... als ik er niet was geweest, hadden ze die gekocht. Hij viel wel over velgen, kleur en import (ik weet nu van wie ik mijn kieskeurigheid heb)
Guilietta mocht overigens ook...
Spider was ook leuk, maar voor een ander, EN het jaren 80-model was lelijk, MAAR de laatste Spider was fraai (+/- 90/92), ben ik met hem eens, volkomen!
Wel waren we het er over eens dat Alfa een flinke periode tussen recente/moderne auto's heeft, en de liefhebbers-modellen, dat Alfa's lang "een oud ding" blijven.
Fiat was ook leuk,
Waarom was er geen Tipo? En Ritmo (op een paar racers na)? Of Uno? Sowieso viel Fiat wel goed, wat minder uitgesproken modellen, maar wel de Italiaanse charme.
Kortom, voor straf kijk ik nu elke dag 3 uur naar Tipo-afbeeldingen, om mezelf er in te zien rijden.
Lancia, mijn oogappeltje...
Het model Ypsilon wat ik heb gehad scoorde al goed (natuurlijk geen liefhebbers auto nog), de Thema's scoorden punten, de enige niet HF Integrale Delta die er stond scoorde ontzettend veel punten.
Maar ook de Beta's die we zagen, EN de Kappa Coupé...
Helaas was Lancia dun gezaaid, maar toch merkte ik dat pap ook enthousiast werd, hij roemde de prachtige binnenkanten vooral...
En vond het misschien mooiere auto's dan Alfa!
Ook stond er een Bluebird op de parking, EN een 309. Beide afgeschoten, als saaie en oude auto's (niet bijzonder dus) . De CX & SAAB 99 scoorden veel meer punten.
Na afloop gingen we te samen met tientallen mensen langs de weg staan, nouja zitten

, en kijken naar alle toffe auto's die voorbij kwamen. (we kenden ze al natuurlijk) , en zei mijn vader, het is toch wel leuk hoor zo EN zeker als het een auto is die je niet vaak niet. (met als aanleiding de mensen naast ons ie zich bij elke oude auto afvroegen wat het was, en alleen de sportwagens herkenden) .
In de auto voorzichtig nog eens lopen polsen, Italiaans, Brits, & Zweeds hebben de voorkeur dus. Ook de gedachtegang dat ie roestvrij moet zijn, is ie langzaam aan het loslaten... Nouja het moet natuurlijk GÉÉN 111 Cabio-staat zijn...
Dit houdt in de het iets makkelijker word, nou ja niet helemaal natuurlijk, want mijn moeder moet nog overtuigd worden....Ik had als taakverdeling bedacht dat ik ging zoeken, EN hij mijn moeder ging overtuigen...
Ook merk ik, tot mijn spijt dat een "oude Japanner" het dus niet gaat worden, maar er zijn meer afvaller dus... Opel (sorry) Mercedes, Audi, Ford.
Frans bungelt ietsje hoger, samen met Volkswagen.
(Datsun er is dus nog hoop voor de Renault 5)
Lastig!
Trouwens, beste meedenkers, hoe is de volgende strategie?
Ik zat de te denken net om gewoon op één dag een stuk of wat wagens bij langs te gaan. Binnen het budget, EN vooral in de buurt EN redelijke tot goede staat. Ik wou dan mijn moeder meenemen. Het hoeven niet perse auto's te zijn die potentiële kanshebbers zijn, maar vooral om haar te laten zien dat er echt wel goede auto's zijn...
Is dit een dom idee?