Op zaterdag gingen we naar Wroclaw Classic Moto. Dit is op een kasteel-terrein en echt een mooi event. Naast classics, staan er sinds 2 jaar ook nieuwe auto’s. Ik vind dat wel leuk, maar daar was ik de enige in geloof ik. We zouden met onze vriend gaan, dus die pikten we op. Aan het einde van zijn straat moest we stoppen, want daar stonden erg toffe spots.
Dat is dus deze Moskvich 412. Als 412 (een update van de 408) is dit model tot 1982 gebouwd, daarna volgde een update en werd het de 2140. De 412 is als IZH zelfs nog tot ver in de jaren 2000 gebouwd. In ons land staat een IZH te koop, een hele mooie. Nu klinkt het uit de FSO-koper achterlijk, maar ik durfde dat toch niet aan. Onderdelen leken me wel erg ingewikkeld. Lada gaat me nog wel lukken, Maar hoe basic dit soort auto’s ook is, als het stuk gaat moet het wel gerepareerd worden. Dit model is ook in België gebouwd, als Scaldia.
Deze R4 komt uit Kroatië, hij lijkt wat offroad dingen te hebben, of het nu heel fijn is om hier zo’n afstand mee te rijden, ik denk het niet.
De eerste Rover van de vakantie is ook gespot!
Na ongeveer 15 minuten rijden, het kasteel staat een beetje in een soort voorstad , en we de auto op de parking hadden achter gelaten waren we al bijna het event, en toen kwam deze parel voorbij:
Dit zijn Ikarus bussen. Ikarus zijn bussen gebouwd in Hongarije en zijn inmiddels van een museum. Je kon in stijl naar het event komen.
Er was een mega lange rij, maar het grappige was (daar kwamen we na een kwartier achter) de rij voor mensen die geen ticket hadden was niet lang, dit was de “we hebben al een kaart via internet gekocht” rij.
Toen we op het terrein waren waren gingen als eerste naar ’t museum. Even afkoelen in het airco-gebouw. Het museum was wat veranderd, een paar topstukken waren weg, er was ruzie tussen de eigenaren ofzo. Nouja er stond nog genoeg leuks:
Leuk was het hoekje “vroeger op vakantie”
De Niewadow caravan wordt tegenwoordig nog altijd gebouwd, en is ook in ons land verkocht als Predom. De 126N, zoals dit model heet, is gebouwd om getrokken te worden door de Polski-FIAT 126. Grappig is dat dit nog een hele vroege is, die dus geen hefdak heeft, maar een schuifdak.
Volgens intimi (Adrian) moest ik de vouwcaravan maar ruilen voor dit.
Ooit zal ik veel meer foto’s delen in het evementen topic, als ik alles echt online heb staan, voor nu neem ik jullie graag mee over de Wroclaw Classic Moto 2024. Ik heb geprobeerd een mix te maken van wat echt “ Dat had ik niet verwacht om te zien “ is, “onbekend Oost-Europees” en mijn hoogtepunten. Ik moet zeggen, ik ben ook nu weer dingen tegengekomen waar ik het bestaan niet van afwist.
Een Lada 2106 is natuurlijk prachtig, van de oude Lada’s is dit wel het model wat mij het meeste aanspreekt. Maar daar achter is een veel interessanter apparaat te zien.
Dit is een Warsawa M20 uit 1958, dat is al cool natuurlijk. Maar dit model is een soort inspectievoortuig voor op het spoor. En kan dus ook op rails rijden. Hij is van een trein-museum, waar ik heel graag nog eens heen wil. Het is nooit echt op de route.
Het eerste veld is vooral luxe en onbereikbare modellen, zoals deze Rolls Royce Ghost Prism.
Dit model is gemaakt voor ‘t 120 jarig bestaan van Rolls Royce.
Een prachtige Tatra 600 Tatraplan.
Het Trabant-museum uit Zwickau had deze meegenomen.
I am your Transporter is een transportbedrijf wat altijd groots uitpakt, met episch dikke auto’s. Zoals deze Bugatti.
En ook deze prachitge Lancia, als ik het goed heb, is dit een Lancia Delta Futurista, een moderne interpretatie op basis van een oude Delta.
Heel wat minder exclusief is deze Polski-FIAT 125p, in museumstaat. Het kenteken is wel bijzonder, dat is het oude oude zwarte kenteken, uitgeven vóór het zwarte kenteken wat je soms nog wel eens ziet.
Dankzij de oude James Bond flims is de 600 mijn lievelings Benz, met die woorden doe ik de auto eigenlijk geen eer aan, het is immers een icoon.
Op veld 2 was ruimte voor handelaren en clubs. En ook musea. Maar je kon ook je oldtimer showen. Er was ook een soort “stel je auto voor”. Wat het verhaal van deze Z8 is, weet ik niet, maar de retro-look werd zo nog eens extra onderstreept. Stond best cool vonden wij.
Dit is geen Golf 2, maar een Rabbit. Ik was niet de enige die dit een fraaie auto vond.
Dit is een Kosmo, een Kitcar vergelijkbaar met een Suoer7 maar dan moderner. Het is de snelste Kitcar uit Polen.
Dit is een FSO Syrena Sport. Dit is een van de grootste legendes uit de Poolse auto-industrie. Dit model is nooit bedoeld voor serieproductie en is gebouwd tussen 1957 en 1960. Het was eigenlijk een soort testauto om dingen mee uit te testen waarmee de Syrena gemoderniseerd kon worden. Je moet dan denken aan de bodem en motoren, de stijfheid was veel beter bijvoorbeeld.
Het team van jonge ingenieurs had veel vrijheid bij het verwezenlijken van hun ambities, en een groot deel van het werk aan Syrena Sport werd uitgevoerd buiten de verplichte werktijd voor sociale activiteiten . (dat was zeg maar onbetaald overwerken, hiermee stond je eigenlijk in dienst van de Staat.)
(volgende stukje komt vanaf de Poolse wikipedia)
De auto werd op de Dag van de Arbeid, 1 mei 1960, onthuld en werd een sensatie en werd uitgebreid beschreven in de Poolse autopers en ook kwam hij een paar keer voorbij in het Journaal, een korte vermelding en een foto van de auto verschenen in het prestigieuze jaarboek van de Zwitserse auto-industrie "L'Année Automobile 1960-61". Op 30 mei 1960 publiceerde het Italiaanse dagblad " Il Giorno " een artikel over Syrena Sport, waarin deze "de mooiste auto van achter het IJzeren Gordijn " werd genoemd.
Anders dan oorspronkelijk verwacht, drongen de Poolse pers en de publieke opinie aan op de start van de productie van de Syrena Sport, althans in een korte serie. Twee staatsfabrieken, boden zelfs de mogelijkheid om carrosserieën te maken voor Syrena Sport. Dit bracht het management van FSO en de autoriteiten in een moeilijke situatie, aangezien zij nooit productieplannen aan deze auto hadden gekoppeld. Volgens een verhaal, vaak geciteerd door de ontwerper van het voertuig, maar niet volledig bevestigd, heeft premier Józef Cyrankiewicz persoonlijk de FSO gebeld met het bevel de auto te verbergen. Na deze tussenkomst waren alle tests voltooid en werd de auto naar het magazijn van het Onderzoeks- en Ontwikkelingscentrum in Warschau, Falenica, gestuurd. Tot nu toe heeft Syrena Sport ongeveer 29.000 km afgelegd. km op het FSO-spoor en in normaal straatverkeer. Ondanks de gebreken die typerend zijn voor prototypes, bleek de auto over het algemeen goed geconstrueerd te zijn.
Als gevolg van een ondoordachte beslissing werd de auto die in het OBR-magazijn stond rond 1975 door een commissie vernietigd, samen met een aantal andere FSO-prototypes om garageruimte vrij te maken. Volgens de ontwerper van het voertuig probeerden de medewerkers van het centrum het prototype te redden.
De auto op de foto is een replica, gebaseerd op het bestaande historische materiaal , dit omvat enkele tientallen zwart-wit- en kleurenfoto 's en plannen van Zbigniew Grochowski.