As good as it Getz; Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45 + andere verhalen.

Men is in die contreien eigenlijk ook tegen het woord Oost-Europa.
De benaming Oost is nl. het gevolg van het IJzeren Gordijn: links rechts, zwart wit, wij hunnie, West Oost.
Maar de regio van Polen Tsjechië Slowakije Hongarije (en natuurlijk de DDR cq Oost-Duitsland) is eigenlijk gewoon Centraal Europa, dit was tot 1945 het centrum van Europa !
Oost-Europa is en was eigenlijk de Baltische Staten, Wit-Rusland (de term Belarus die men nu opeens gebruikt is ook hopeloos fout: het is Biala Rus en Biala betekent gewoon wit), Oekraine, Moldavië en Rusland tot de Oeral.
Over het rijden: volgens de verhalen rijdt het best comfortabel (ook a.g.v. de stoelen die vaak dik en zacht waren), zijn ze ook best betrouwbaar en zijn het in de basis gewoon best goede auto's.
Ze hadden eigenlijk maar 3 nadelen: vrij zwaar voor die tijd (wegenbelasting), niet bepaald de nieuwste techniek (lijkt mij niet zo erg) en het brandstofverbruik was sub-optimaal :)
Kwam in 2003 in het Noord-Oosten van Polen een Pools echtpaar met dochters tegen die ook op vakantie waren, ze reden ook zo'n Polonez (zelfde kleur, of het een Caro was weet ik niet meer, zou goed kunnen want het was wel dit model) en ik vroeg de man wat ie er van vond. Nou, hij was er uiterst content mee: deed het altijd, ruimte zat voor het hele gezin plus bagage, comfortabel, reed OK. En hij reed slechts 10.000 km/jr dus dat ie iets meer verbruikte was niet erg.
ik denk dat je er nog veel plezier aan gaat beleven !

Ja je hebt helemaal @JohandeBoer . Mijn vriend zei ook "je moet hem "former eastern block car" noemen.

De stoelen zijn erg zacht vind ik, ik voelde me een beetje wegzakken, ook zoals in de aloude Borewicz van mijn andere vriend. Ik zag een filmpje dat EMW (die staat volgen mij op de vorige of de pagina daarvoor) erin heeft gereden, dat zou eest in onze zijn, maar dat ging neit door, dus ze hebben een andere gereden. Dat was blijkbaar een MR '93, met de grotere spoorbreedte en hardere stoelen.

Ik begreep trouwens ook dat Polonez een veel slechtere naam heeft dan terecht is. Dat hoorde ik van mijn Poolse vrienden en bekenden op de meeting waar ik geweest ben, zeker de aloude 1500 (die wij hebben) is bijna een tank qua motor. (daar kom kom ik op terug)

En dan is het weer tijd voor de jaarlijkse vakantie vlog. Oh nee Blog moet ik zeggen!

Ik was er al een beetje aan begonnen en ik ben er mee gestopt, niet omdat ik geen zin heb om het hier te delen, maar op dit moment is het gebied waar we waren een rampgebied, met grote angst voor hevige overstromingen. Op bepaalde plaatsen is het al enorm hoog water.
Normaal gesproken is dit nieuws wat je ziet op tv en dat je dan denkt “oh wat erg.” Je kijkt als je er geweest bent al ietsje anders. Maar omdat ik daar dus meerdere vrienden heb wonen, dan komt het toch wat anders binnen. Je maakt je dan toch iets meer zorgen. Ik zag dat een helemaal nieuw museum waar ik geweest ben, ontruimd is. Dat honderden mensen naar de museum zijn gegaan om te helpen om het leeg te maken.

Mijn vrienden gaan allemaal nog goed, ze zitten op dit moment wel in angst, vrijdag wordt zoals het nu lijkt een cruciale dag, maar de overheid lijkt heel erg te proberen om Wroclaw te beschermen.
In 1997 was er een overstroming, en de angst is dat het nu wel erger gaat zijn, met nog hoger water.

Mijn vriend Piotr, ik heb hem wel eens benoemd, heeft een community opgezet voor meetings op vrijdag, op dit moment wordt alles omgezet om mensen te helpen, om bijvoorbeeld hun spullen droog te stellen of wat dan ook. Het blijft voorlopig nog spannend.

53996111121_3d688c5e0b_b.jpg

Op maandag morgen was het zover, de vakantie ging beginnen! Plan was om naar het Poolse Wroclaw te gaan. Dit hebben we om 2 redenen gedaan, als eerste, en het belangrijkste, is dat eht op 1 dag rijden is. Omdat mijn moeder niet meeging , was dat wel een belangrijke reden. Daarnaast konden we dan onze vrienden bezoeken. Plus, ook niet helemaal onbelangrijk, de ligging van de camping is midden in de bewoonde wereld. Omdat ik zou trainen om te kunnen wandelen zonder krukken was dat ook belangrijk. Ik kon meerder stukken lopen, die door woonwijken gingen, maar ook langs de sportvelden en er is ook een bos/park.

We besloten wel om de heenweg rustig aan te doen, dus niet te vroeg weg (9 uur) en dan ook nog een keer een stop bij een supermarkt, en dan de overnachting in Maagdenburg.

53996429184_587049eae4_b.jpg

Ayo vond rijden zo best leuk, ze had besloten dat ze in het stukje in de achterbank wat tussen de zittingen haar plekje had.

53996111106_13697576e6_b.jpg

Onderweg zagen nog deze leuke BMW

53997803455_1338f3ff94_b.jpg

EN deze leuke Renault Rapido, vroeger leek het me altijd mooi om in zo’n auto een soort camper te maken en zo op vakantie te gaan. Ohja de Express wordt in Duitsland Rapido genoemd.

53996352518_56ea395208_b.jpg

De files vooral aan de andere kant, maar toch ook aan onze kant. Baustelles hadden we ook meer dan genoeg, het blijft immers toch Duitsland. In de verte zijn de uitkijktorens te zien, die de vroegere DDR-grens vormen

Onderweg kwamen we denk ik wel 4 of 5 militaire colonnes tegen, en dat waren niet een paar voortuigen, maar echt tientallen.
53996111591_c58151ecac_b.jpg

53996111596_bb40c4566f_b.jpg

Ook waren er vele tanks onderweg.

53996483292_7d16d5694b_b.jpg

Die vrachtauto had even hiervoor ons nog bijna van de weggedrukt, hij zat te slapen en miste de file, en gooide hem zo naar links, gelukkig heeft de Rovee goede remmen.

53995218732_b08c1fe6e8_b.jpg

En daar is weer het bordje Barleeber See. De mevrouw van de camping herkent mijn vader al, het was zo erg dat er een iemand voor ons , zij met die man bezig, ze ziet mijn vader, onderbreekt de klant “rij maar door hoor, wij kennen elkaar tot morgen!”

De campig is dan ook ideaal, echt 3 minuten ofzo van de snelweg, en er is zwemwater, boordjes service. En natuurlijk is Maagdenburg ook een leuke plaats!

53996538705_6a6c2d7fe6_b.jpg

En daar stonden we dan, voor 1 nachtje, en was het tijd voor een lekker koud biertje!

Dan op dinsdag gingen we maar weer veder!
54002371041_e2e5d364c0_b.jpg

Deze oude DHL-wagens vinden hun weg naar een buitenland, Polen, Letland, Litouwen of nog verder. Wie weet.

54002608808_4225c9a33d_b.jpg

De grens naar Polen stelde niets voor, maar hier werd ook al als je Duistland binnen ging bekeken en kon je uit de rij gehaald worden voor controle.

54002795280_e0fd665ec9_b.jpg

Gemiddeld deed de Rovee ongeveer 1 op 10, dat viel me nog best wel mee. Het is immers ook niet de meest zuinige klasgenoot!

54002370996_79d328302a_b.jpg

Deze stenen 125p staat bij de BP vlakbij bij Wroclaw, en is gemaakt ter ere van 25000 Polski-FIAT 125p. Ik kreeg deze tip van een mede Polonez rijder.

54002608798_50da323d1a_b.jpg

Ook in Polen redelijk wat militairen onderweg, zoals deze STAR benzine truck.

54002795530_011bff194b_b.jpg

Speciaal voor MCW, deze foto. Natuurlijk is het een verschrikkelijke betonnen blokkendoos, maar dit zie je dus veel, de flats worden allemaal in frisse en heldere kleuren.

54002371146_08f99e401c_b.jpg

De eerste spot is gedaan, een leuke FIAT Uno.

54001468487_15ea3e2d92_b.jpg

Navigatie zei, rechtdoor en dan bij de rotonde ben je er, wij dachten nog “Gaat dit wel goed, klopt dit?” Het bleek dus een nieuwe weg te zijn die de drukte op de wegen wat weg moest nemen…

54002795490_d8cdcc8f9f_b.jpg

En daar was het Olymisch Stadion en dus ook de camping, het ging wel goed. (dat wist ik wel, want het bos herkende ik)

54002371031_650d37cb04_b.jpg

Toevallig stonden we haast op hetzelfde plekje als vorig jaar, weer aan de rand. Achteraf hadden we iets meer moeten kijken naar schaduw, want wisten wij veel dat het de komende 2 weken voortduren 30 graden of meer zou zijn.

54001468547_bf73b6ea4a_b.jpg

Zo overnachten in je auto is al, ehm ietwat bijzonder (maar dat is mijn bescheiden mening) , maar deze meneer is dus helemaal vanuit Zuid-Korea naar Polen gekomen!

54002795345_1425d2b73c_b.jpg

En tot slot nog een foto van de baas van de camping.

Mooi verslag Peter!

Die stenen 125P doet me denken aan de auto die voor de Polonez van mijn vader zat. Dat was de 125P combi uit 1977. Een zandkleurige met ik meen bruine skai lederen bekleding. Dat was voor mijn vader (toen 46) zijn eerste schakelauto. Daarvoor reed hij Daf. De Polski Fiat was ruim best betrouwbaar en er kon veel bagage in. Die auto werd gekozen uit meerdere kandidaten. Als 8 jarige mocht ik met pa mee naar de Autorai. Op een één of andere manier bleef mij Subaru toen bij.

Drie dingen die mij nog van de Rai in 77 nog bijstaan: het dunne blik van de eend. Dat je kon zien bewegen als je net je duim er op drukte. Tweede: de ruime kofferbak van de Volkswagen Derby (volgens mij in 77 een in elk geval Nederlandse primeur) en derde: als 8 jarig ventje zwaar onder de indruk van de Lamborghini Espada.

De uiteindelijke keuze voor mijn vader ging tussen de Lada 1200/1500 combi en de Polski Fiat 125P. Die laatste werd het en de auto werd in mei 77 geleverd.

Bedankt @verlichting2 ! Wat een leuk verhaal! Leuk dat jullie ook een 125p hebben gehad.

Wat leuk dat dingen dan na zo’n tijd nog blijven hangen! Ja dat de Derby een grote kofferbak heeft, geloof ik wel. Onze Jetta had dat ook, daar pasten wel 2 maffia lijken in.

Hebben jullie ook Lada gehad ? Wel Skoda toch?

Ik zal vanmiddag avond verder gaan met het volgende deel! :)

Nog een tip voor de volgende keer (als je 't al niet weet :) ): komende vanaf Nederland gezien kruis je vlak voor Maagdenburg de A14; en plm. 2 km daarvoor heb je afrit 67, Irxleben, op de afritborden staat ook iets van een Autobahnkirche. Direct bovenaan de afrit schuinrechts zit een extreem goedkoop benzinestation HEM Tankstelle.
Ik weet niet wat het nu doet maar met mijn vorige auto daar meerdere keren getankt en het zou mij niet verbazen als 't de goedkoopste van Duitsland zou zijn :)
Net zoals door Bad Oeynhausen rijden het 1e benzinestation rechts (geel) over het algemeen leuk geprijsd is.
V.w.b. die Fiat Uno: zo rond 1989/1990 kon je met Deutschmarken Westerse auto's kopen, en ik weet nog dat een Fiat Uno en Fiat Tipo op de lijst stonden. En die Uno is natuurlijk later ook in Polen geproduceerd.
ps bedenk me net: volgens mij kostte een Tipo dan slechts iets van DM. 10.000 !

Laatst bewerkt:
We hebben tussen de Polonez en de eerste Skoda Favorit (1991) tijdelijk een auto van de Skoda dealer gehad. Dat was een zachtgele 1200S.

Na de witte 136 Ls volgde nog een rode 136 Glxi uit 1993 die in 1997 totalloss werd gereden door een fout van een ander.

Ik heb toen nog de net uitgekomen Octavia gepromoot bij pa. Toen hij dat niet wilde de Felicia maar mijn vader die toch al niet van autorijden hield koos voor een andere 136Glxi ook uit 1993. Ook een rode overigens. Hij reed toen nog maar zo'n 5000km per jaar dus zijn beslissing begrijp ik wel.

Mijn moeder heeft na het ongeluk nooit meer lekker in een auto gezeten. Die heeft een echt een trauma aan over gehouden.

Bedankt voor de benzine tips Johan! Leuk! Ik noteer ze!

Grappig dat van de Uno en Tipo. Dat wist ik niet. Ik zou nog wel eens zo’n Genex of Poolse versie, boek willen hebben met wat je kunt kopen. Daarop ingehaakt, in het museum waar ik was stonden ook oude Mazda’s , die winkelsdochters uit de DDR waren. (Hoewel ik van mijn vriend wel hoorde dat het museum soms een klein beetje jokte.)

@verlichting2 ah ja herkenbaar, mijn moeder heeft ook een ongeluk gehad en heeft daarna nooit meer gereden. Nog altijd vind ze rijden niet fijn.

Weet je nog of je vader of jij veel verschil qua kwaliteit ervaarde tussen de Lada en de FSO? Ik beloof je nu al, dat ik de Favorit mee ga nemen in de plaatjes, ik heb een hele toffe nog! Ik weet nog dat ik toen de Favorit op de markt kwam, bij een kind van de dealer in de klas zat, dus we kregen allemaal een sticker. Welly heeft trouwens een modelletje van de Favorit, ik heb er nog naar gekeken maar neit gezien.

Wat leuk dat de poes met jullie meereist!
Jaa, Ayo gaat al jaren mee, ze is liever bij haar baasje dan in huis, dus ja dan moet ik me maar aanpassen he? Ayo is heel moeilijk, mijn vader kan haar nu eindelijk (ze is bijna 12) aaien, maar dan nog is er maar één nummer 1 en dat ben ik. Op deze camping waren we vorig jaar ook, en toen was ze (even) ontsnapt, ze ging toen spelen met een vos. Nu zat ze steeds bij het hek te kijken of ze haar vriendje nog zag.

Bedankt voor de benzine tips Johan! Leuk! Ik noteer ze!

Grappig dat van de Uno en Tipo. Dat wist ik niet. Ik zou nog wel eens zo’n Genex of Poolse versie, boek willen hebben met wat je kunt kopen. Daarop ingehaakt, in het museum waar ik was stonden ook oude Mazda’s , die winkelsdochters uit de DDR waren. (Hoewel ik van mijn vriend wel hoorde dat het museum soms een klein beetje jokte.)
Dat was PEWEX (Przedsiębiorstwo Eksportu Wewnętrznego)
Hier een mooi link, even in Chrome rechtsboven klikken naar Nederlands, omtrent alles over auto's kopen bij Pewex, je kon dus ook een Polonez krijgen ! ps ook even op die link op die pagina klikken met 10 foto's !
Pewex

Oh leuk! Bedankt @JohandeBoer voor de link! Daar ga ik vanavond eens dieper induiken!

Wat een boeiende bijdrages heb jij! Super leuk dat jij mijn topic hebt gevonden.

De afwerkingskwaliteit tussen de Lada en de FSO durf ik eerlijk gezegd niet te beoordelen. Onze FSO was wel opgebouwd van heel slecht staal. Dat heb ik al een keer gezegd. De Polski Fiat uit 1977 was dat betreft beter die had alleen last van roest op de voorspatborden. Het verschil in afwerking tussen de eerste en tweede Favorit was wel flink. Alles voelde mooier en kwalitatief hoogwaardiger aan. De facelift van 1993 was dan ook de eerste serie waar Volswagen zich uitdrukkelijk mee heeft bemoeid. De Felicia die eind 1994 werd geïntroduceerd was weer flink beter. Die hebben we echter niet gehad.

In 1982 heb ik mij laten vertellen dat het niet zo lekker in Polen ging. Dat straalde waarschijnlijk af op ons exemplaar. Ik denk dat er veel betere bouwjaren zijn geweest. Ik heb rond 2000, ik was toen op zoek naar een niet te dure tweedehands en zag ik toen een lichtgroen metallic Polonez uit 1994. Die auto was heel strak. Dat was inderdaad eentje met de grotere spoorbreedte.

Heb jij een idee of die grotere spoorbreedte ook nog heeft bijgedragen tot een beter weggedrag?

De volgende dag gingen we als eerste naar de Galleria, ik zou daar dan een stukje wandelen over de parkeerplaats. Mooi zonder krukken, maar dat werkte niet helemaal. (Mijn vader zou op een bankje wachten, maar ja dan ga je ook niet echt "lekker" wandelen)
54002956542_91e8b7e091_b.jpg

Dus na deze jaren 90 foto (nouja bijna dan) ging ik maar weer terug.en besloot ik om na het boodschappen een rondje om de camping te wandelen. Immers heb ik eens een Lancia Beta Monte Carlo gespot dus wie weet.

54002956582_bf62d03a79_b.jpg

Nouja Lada begint ook met LA zeggen we dan maar.

54003864771_2ef5629390_b.jpg

Dit karretje was eigenlijk de reden van mijn wandeling, met oud kenteken. Gezien de banden had ik ook best een dag later kunnen gaan lopen ;)

54004291175_622dfa6273_b.jpg

Als Hyundai fan was ik blij om eindelijk deze te spotten!

54004189539_e664ee24eb_b.jpg

We sloten de dag af met een film op de laptop, eigenlijk hadden we zoals alle mensen uit Duitsland binnen moeten zitten (om 20uur zat iedereen binnen al) , maar ja we hebben geen schotel, dus we moesten het met Netflix en NPO start doen. Mijn vader weet nu ook wat bingen is.

De volgende dag onder het loopje naar de douche zag ik deze combinatie
54004291190_bc0a3ddb17_b.jpg

De daktenten heb ik dit jaar voor het eerst vrij veel gezien, invullend dat ik ben, dacht ik aan een hip jong stel dat hier zou slapen, niet aan een Duits ANWB-echtpaar.

Daarna gingen we een stuk lopen, naar de "Jaar honderd hal" , dat was niet al te ver van de camping,
54002960722_92c159d490_b.jpg

Een Tata is redelijk zeldzaam in Polen. Toen FSO niets meer bouwde en ook de FSO Matiz en Lanos niet echt als warme broodjes werden verkocht, stapten dealers over naar een andere goedkope auto. Dat werd dus deze Tata Indigo. Ik heb deze keer denk ik een record aantal gespot, 3!

54003868841_1b7a30c1fe_b.jpg

Via de mooie Jaar honderd hal,

54004100663_2d0e35fd06_b.jpg

gingen we via de Japanse tuin weer terug.

Snel eten, want om 19uur hadden we afgesproken met vriend Adrian, op vrijdags is er de Wroclaw Z Gratem meeting, waar we gaan, onze vriend kon niet en stelde voor om even bij een soort meeting te kjken vlakbij de camping.

54004100683_3dd8604fec_b.jpg

We hadden niet de enige blauwe auto met geel kenteken.

54004100773_cf2c706121_b.jpg

De witte is een FIAT Siena, ofwel een Palio sedan. De rechter auto is een Honker. Een Poolse 4x4. Wel bekend bij de vaste lezers ;)

De deelnemers hadden soms hele toffe en bijzondere auto's:
54004193624_89b8095429_b.jpg

Zoals KITT

54003868936_70dbeee1b5_b.jpg

Deze Favorit (check de wielen) heeft meegdaan aan de Zlombol rally, dat is een race naar een oord voor eht goede doel, dit mag alleen gedaan worden met een "auto die in het vroegere achter het ijzeren gordijn is gebouwd". Op dit moment is er ook een race naar/in de USA, en dat in Polonez' al dan niet met caravan (de vroegere Predom zoals die bij ons is verkocht is)

54004100748_30b46f0048_b.jpg

Hoe cool deze striping op deze 126p, de Up is een originele special edition.

54004100758_2f7c056886_b.jpg

54003590642_076559272b_b.jpg

54004824864_af42a13a3a_b.jpg

Heel gaaf deze Crown Victoria

54004920905_00ba3d650e_b.jpg

En zijn oudere voorganger.

54004498531_41784e762f_b.jpg

Een Datsun Bluebird Diesel! Grappige aanvullende informatie.
Vroeger, dus in de communistische tijd , was Benzine op bonnen. Echter gold dit niet voor Diesel. dit was makkelijker te krijgen, en dus gingen sommige bedrijven heel handig daarop inspelen en haalden auto's uit het Westen. De Datsun Bluebird was hier een geliefd voorbeeld van. Niet geheel verrassend konden deze auto's alleen met Dollars worden gekocht.

Op vrijdag gaan we naar de andere meeting, dat leek me toch wel wat leuker qua sfeer. De auto's waren hier erg leuk, maar de sfeer was meer 1 keer maar niet elke week. Daar was ik niet de enige in.

De afwerkingskwaliteit tussen de Lada en de FSO durf ik eerlijk gezegd niet te beoordelen. Onze FSO was wel opgebouwd van heel slecht staal. Dat heb ik al een keer gezegd. De Polski Fiat uit 1977 was dat betreft beter die had alleen last van roest op de voorspatborden. Het verschil in afwerking tussen de eerste en tweede Favorit was wel flink. Alles voelde mooier en kwalitatief hoogwaardiger aan. De facelift van 1993 was dan ook de eerste serie waar Volswagen zich uitdrukkelijk mee heeft bemoeid. De Felicia die eind 1994 werd geïntroduceerd was weer flink beter. Die hebben we echter niet gehad.

In 1982 heb ik mij laten vertellen dat het niet zo lekker in Polen ging. Dat straalde waarschijnlijk af op ons exemplaar. Ik denk dat er veel betere bouwjaren zijn geweest. Ik heb rond 2000, ik was toen op zoek naar een niet te dure tweedehands en zag ik toen een lichtgroen metallic Polonez uit 1994. Die auto was heel strak. Dat was inderdaad eentje met de grotere spoorbreedte.

Heb jij een idee of die grotere spoorbreedte ook nog heeft bijgedragen tot een beter weggedrag?
Ah goede vraag, ik moet eerlijk zeggen dat weet ik niet. Als ik even kijk op de Poolse Wikipedia, Zou de wegligging wel stabieler zijn,ik heb even in mijn boekje over FSO gekeken en ik kan daar neit zo snel iets in vinden. Als de overstromingen weg zijn, zal ik mijn vriend eens vragen. (Help jij ook onthouden?, ik vergeet nog wel eens iets)

Ik meen inderdaad wel dat niet alles even stabiel is qua degelijkheid en afwerking. Ik meen inderdaad ook dat Polski-FIAT dat (gevoelsmatig) iets beter voor elkaar had.

De Favorit was trouwens vroeger al een mooie auto vond ik, de Felicia nog mooier. Ik had toen een rally-spel op de pc, de Felicia was mijn auto. Absurd dat ik die boven Lancia verkoos he?

Leuk verslag weer! Leuk om zoveel auto’s te zien die ik maar vaag of niet ken. :)
Bedankt Ivo! Ik had zelfs nog iemand aangesproken over de Dodge Caliber , maar dat is neit niet meer nodig zag ik haha!

Op die rode Favorit zijn dat niet de berenvelgen die je als optie kon krijgen op de bolhoed Mazda 121 (generatie 1991-1996). Zijn ze in elk geval bij een generatiegenoot terecht gekomen

Op die rode Favorit zijn dat niet de berenvelgen die je als optie kon krijgen op de bolhoed Mazda 121 (generatie 1991-1996). Zijn ze in elk geval bij een generatiegenoot terecht gekomen
Ja dat geloof ik wel, scherp van je! (y) Ik heb ze trouwens ook een Golf gezien, er staat me nog bij dat die eigenaar me vertelde dat een velgen-fabrikant deze had geleverd (ik ben het merk kwijt)

Op vrijdag gingen we eerst naar de Lidl, bij de camping (nouja 10 minuten rijden) zit een Galleria, maar daar hebben ze geen Lidl-kattengrind. Mocht er geen Lidl in de buurt zijn, dan had de baas pech, maar de baas had geluk. Super stom dat we niet iets beter hadden gekeken, want bij de Galleriia aan de achterkant was ook een Lidl. Nouja dan had ik deze spots niet kunnen doen:

54005047610_e613af9239_b.jpg

Zoals deze Honda Clarity, mooi is ie niet . Nog altijd zie je heel veel (voormalige)UDSM auto’s in Polen.

54004951734_41f932cbeb_b.jpg

Deze Kappa staat er al even zo te zien.

Ayo was blij, kattengrind van de Lidl. Het is toch een luxepoes hoor. Hoewel ze op trip leuk vind, veranderingen op gebied van kattengrind, eten en snoepjes vallen niet in goede aarde.
En na een middagje in de zon met een boekje gingen we maar eten en douchen en dan op naar de Magnolia Galleria. Voor de Wroclaw Z Gratem vrijdag meeting.

54004951974_f7dcee1851_b.jpg

Magnolia Galleria, oh nee Park, ligt op ongeveer 20 minuten rijden, terwijl het slechts 6 kilometer is.

54004951989_9ba43588e0_b.jpg

Cinquecento begint na de 126 ook langzaam een beetje door liefhebbers ontdekt te worden. Piotr de eigenaar heeft ook een 126p, maar die heeft nog meer roest en “geen plaatwerk” dan goed of redelijk plaatwerk. Je vraagt je dan ook af waarom iemand een boerderij auto opknapt, nou omdat deze van zijn opa is geweest. Ik ben zijn nieuwe beste vriend, want niet alleen nam ik Ayo mee op vakantie, maar omdat ik een Polonez gekocht. Zo makkelijk kan het gaan.

54004951949_e6277f2238_b.jpg

Deze STAR is inderdaad een ex-legertruck,

54005047825_80028ca53f_b.jpg

Zastava is natuurlijk altijd leuk, deze 1300 is een P, de kenner weet dat deze dus in Polen is gemaakt. Hoewel ik origineel altijd een 10 vind, was deze wel een 8+, wat een prahtige auto!

54004856043_c179c47611_b.jpg

Eigenlijk hadden we een beetje het “BMW-rijtje” verpest, maar als “gasten van ver” was het absoluut niet de bedoeling dat de Rover verplaatst zou worden.

54005047835_7d884f4645_b.jpg

Een Escort van deze generatie is al leuk, maar met de oude platen is ie natuurlijk nog leuker! EN je verwacht het niet, maar Escortjes zie je weinig in Polen.

54004951929_716832246c_b.jpg

Je ziet al een stukje van de Polonez van mijn viend Jacub (en je ziet ook eens stukje hem) maar zijn woorden over deze 2 Probe’s naast elkaar zijn eigenlijk veel bengrijker, “Dit is echt heel uniek , een Probe is echt heel zelden, tot ik deze 2 kende,heb ik nooit eentje zien rijden hier.”

De Uno van mijn vriend Piotr, met zelfgemaakte koekjes van zijn vrouw, om te vieren dat er “bezoek was die 1000 km had gereden”.

Ook waren er gelukkig Poloneza’s. Dit is trouwens een 1600 carburateur.

En dat is deze ook, eerlijk is eerlijk deze is wel zoals ik hem zelf zou samenstellen. Deze velgen staan het mooiste vind ik, en ook deze kleur vind ik heel mooi. MAAR “ons rood” spreekt wel wat meer.

Deze mocht ook wel mee, zonde strikje zelfs! Dit is dan weer een FSO 125p, gebouwd nadat de Polski-FIAT geen licentie meer had hiervoor en dus als FSO verder ging. De 126p bleef wel Polski-FIAT, ja heel duidelijk is het allemaal.

Een leuke overzichtsfoto!

Subaru Legacy, altijd mooi. Deze heeft kleine plates, dat houdt in dat deze van een land komt waar dit ook gevoerd werd. Dat is bij “gewone auto’s” al streng, maar oldtimers met geel kenteken hebben nog strengere regels. Hoewel er natuurlijk altijd mazen in de wet zullen zijn.

Een Felicia zie je zonder veel moeite, deze was nog heel netjes EN dus van een liefhebber. De zwarte grille viel me op. Of het helemaal origineel is weet ik eigenlijk niet. Meen van niet.

De eigenaar van deze Maluch had hem net 2 dagen, hij moest zijn vrouw omkopen “als jij mee rijdt in dit, mag je naar de Galleria met mijn pinpas,”

Ik sluit af met de hele mooie Polonez van Jacub, Borewicz is dit jaar 40 geworden. De auto is zo mooi dat je hem met chauffeur kunt huren als trouwauto. Hij heeft nu hele mooie Nederlandse scans van oude FSO flyers.

Omdat we wat vroeger waren hadden we nog even in de Galleria gekeken, de nieuwe schoenen moeten jullie maar geloven, maar de rode Polonez gaat in onze staan.

De baas dacht vooral, “Jemigggg wat duurde DAT lang! Het boek van Barbra Streisand heb ik uit, ik verveelde me doodddddddddddd.”

Laatst bewerkt:
Om even terug te komen op die velgen. Dat zijn.
Ronal Teddybear.

Waren inderdaad een optie op de Mazda 121 bolhoed. En een geliefd model bij tuners.
Er zijn er ook al omgebouwd naar 3 delige variant zodat de breedte aangepast kan worden en men heeft ook grotere versies gemaakt (of dit door ronal zelf is gedaan weet ik niet)

Er bestaat nog een variant. De Intra Koala. Die is een stuk zeldzamer maar was ook als optie mogelijk op de Mazda 121.
Nog zeldzamer in dezelfde categorie o.a.:
Mazda Haribo (variant op de teddybear, waarvan ik denk dat het een wieldop is)
Michelinman... Waarvan ik tot zojuist niet eens wist dat ze bestonden...

Leuk om je reisverslag te volgen!

Laatst bewerkt:
Om even terug te komen op die velgen. Dat zijn.
Ronal Teddybear.

Waren inderdaad een optie op de Mazda 121 bolhoed. En een geliefd model bij tuners.
Er zijn er ook al omgebouwd naar 3 delige variant zodat de breedte aangepast kan worden en men heeft ook grotere versies gemaakt (of dit door ronal zelf is gedaan weet ik niet)

Er bestaat nog een variant. De Intra Koala. Die is een stuk zeldzamer maar was ook als optie mogelijk op de Mazda 121.
Nog zeldzamer in dezelfde categorie o.a.:
Mazda Haribo (variant op de teddybear, waarvan ik denk dat het een wieldop is)
Michelinman... Waarvan ik tot zojuist niet eens wist dat ze bestonden...

Leuk om je reisverslag te volgen!
Ja de Teddybeer velgen, die hoorden op de 121. Zo kon je hem altijd winnen bij het "Rad van fortuin" (of was dat nu Prijzenslag) mijn moeder heeft zelfs ooit nog de 121 voor me geborduurd, in de Magriet stond een patroon toen. Waar dat is gebleven. geen idee.

Die andere velgen ken ik niet, nouja van de plaatjes nu, bedankt voor het delen. Misschien leuk voor op een Caro... nou ja ehm nee toch maar niet. Maar wel episch cool.

Bedankt! Leuk om te lezen. Ik ga vanavond verder. Dan gaan we naar Classic Moto. Dat wordt 1 bericht, want daar was ook weer veel tofs te zien.

Op zaterdag gingen we naar Wroclaw Classic Moto. Dit is op een kasteel-terrein en echt een mooi event. Naast classics, staan er sinds 2 jaar ook nieuwe auto’s. Ik vind dat wel leuk, maar daar was ik de enige in geloof ik. We zouden met onze vriend gaan, dus die pikten we op. Aan het einde van zijn straat moest we stoppen, want daar stonden erg toffe spots.

54011036068_5ab8785258_b.jpg

Dat is dus deze Moskvich 412. Als 412 (een update van de 408) is dit model tot 1982 gebouwd, daarna volgde een update en werd het de 2140. De 412 is als IZH zelfs nog tot ver in de jaren 2000 gebouwd. In ons land staat een IZH te koop, een hele mooie. Nu klinkt het uit de FSO-koper achterlijk, maar ik durfde dat toch niet aan. Onderdelen leken me wel erg ingewikkeld. Lada gaat me nog wel lukken, Maar hoe basic dit soort auto’s ook is, als het stuk gaat moet het wel gerepareerd worden. Dit model is ook in België gebouwd, als Scaldia.

54011135089_15488d31cc_b.jpg

Deze R4 komt uit Kroatië, hij lijkt wat offroad dingen te hebben, of het nu heel fijn is om hier zo’n afstand mee te rijden, ik denk het niet.

54010808486_fe01e73780_b.jpg

De eerste Rover van de vakantie is ook gespot!

Na ongeveer 15 minuten rijden, het kasteel staat een beetje in een soort voorstad , en we de auto op de parking hadden achter gelaten waren we al bijna het event, en toen kwam deze parel voorbij:
54010808631_c427610349_b.jpg

54011035958_f96fa801e5_b.jpg

Dit zijn Ikarus bussen. Ikarus zijn bussen gebouwd in Hongarije en zijn inmiddels van een museum. Je kon in stijl naar het event komen.

54009908562_512003a313_b.jpg

Er was een mega lange rij, maar het grappige was (daar kwamen we na een kwartier achter) de rij voor mensen die geen ticket hadden was niet lang, dit was de “we hebben al een kaart via internet gekocht” rij.

Toen we op het terrein waren waren gingen als eerste naar ’t museum. Even afkoelen in het airco-gebouw. Het museum was wat veranderd, een paar topstukken waren weg, er was ruzie tussen de eigenaren ofzo. Nouja er stond nog genoeg leuks:
54009908482_63db2853de_b.jpg

Leuk was het hoekje “vroeger op vakantie”
54011135164_0237022413_b.jpg

54009908612_e417325c08_b.jpg

De Niewadow caravan wordt tegenwoordig nog altijd gebouwd, en is ook in ons land verkocht als Predom. De 126N, zoals dit model heet, is gebouwd om getrokken te worden door de Polski-FIAT 126. Grappig is dat dit nog een hele vroege is, die dus geen hefdak heeft, maar een schuifdak.
Volgens intimi (Adrian) moest ik de vouwcaravan maar ruilen voor dit.

Ooit zal ik veel meer foto’s delen in het evementen topic, als ik alles echt online heb staan, voor nu neem ik jullie graag mee over de Wroclaw Classic Moto 2024. Ik heb geprobeerd een mix te maken van wat echt “ Dat had ik niet verwacht om te zien “ is, “onbekend Oost-Europees” en mijn hoogtepunten. Ik moet zeggen, ik ben ook nu weer dingen tegengekomen waar ik het bestaan niet van afwist.

54011233270_564a7e1600_b.jpg

Een Lada 2106 is natuurlijk prachtig, van de oude Lada’s is dit wel het model wat mij het meeste aanspreekt. Maar daar achter is een veel interessanter apparaat te zien.

54011233525_8509fc1380_b.jpg

Dit is een Warsawa M20 uit 1958, dat is al cool natuurlijk. Maar dit model is een soort inspectievoortuig voor op het spoor. En kan dus ook op rails rijden. Hij is van een trein-museum, waar ik heel graag nog eens heen wil. Het is nooit echt op de route.

54011036278_459d3eb48b_b.jpg

Het eerste veld is vooral luxe en onbereikbare modellen, zoals deze Rolls Royce Ghost Prism.
Dit model is gemaakt voor ‘t 120 jarig bestaan van Rolls Royce.

54011233500_59b2c3b432_b.jpg

Een prachtige Tatra 600 Tatraplan.

54010808761_a6e962fdda_b.jpg

Het Trabant-museum uit Zwickau had deze meegenomen.

54011135279_63be7b62bb_b.jpg

I am your Transporter is een transportbedrijf wat altijd groots uitpakt, met episch dikke auto’s. Zoals deze Bugatti.

54011036248_1fffe84219_b.jpg

54009908797_5d889f9c64_b.jpg

En ook deze prachitge Lancia, als ik het goed heb, is dit een Lancia Delta Futurista, een moderne interpretatie op basis van een oude Delta.

54011233405_9e112488ba_b.jpg

Heel wat minder exclusief is deze Polski-FIAT 125p, in museumstaat. Het kenteken is wel bijzonder, dat is het oude oude zwarte kenteken, uitgeven vóór het zwarte kenteken wat je soms nog wel eens ziet.

54010808661_e62f8ceff5_b.jpg

Dankzij de oude James Bond flims is de 600 mijn lievelings Benz, met die woorden doe ik de auto eigenlijk geen eer aan, het is immers een icoon.

54010808641_12ff7ab1e1_b.jpg

Op veld 2 was ruimte voor handelaren en clubs. En ook musea. Maar je kon ook je oldtimer showen. Er was ook een soort “stel je auto voor”. Wat het verhaal van deze Z8 is, weet ik niet, maar de retro-look werd zo nog eens extra onderstreept. Stond best cool vonden wij.

54009925202_743669c3ed_b.jpg

Dit is geen Golf 2, maar een Rabbit. Ik was niet de enige die dit een fraaie auto vond.

54011151239_2590b323f1_b.jpg

Dit is een Kosmo, een Kitcar vergelijkbaar met een Suoer7 maar dan moderner. Het is de snelste Kitcar uit Polen.

54011249550_bb1797eaed_b.jpg

Dit is een FSO Syrena Sport. Dit is een van de grootste legendes uit de Poolse auto-industrie. Dit model is nooit bedoeld voor serieproductie en is gebouwd tussen 1957 en 1960. Het was eigenlijk een soort testauto om dingen mee uit te testen waarmee de Syrena gemoderniseerd kon worden. Je moet dan denken aan de bodem en motoren, de stijfheid was veel beter bijvoorbeeld.

Het team van jonge ingenieurs had veel vrijheid bij het verwezenlijken van hun ambities, en een groot deel van het werk aan Syrena Sport werd uitgevoerd buiten de verplichte werktijd voor sociale activiteiten . (dat was zeg maar onbetaald overwerken, hiermee stond je eigenlijk in dienst van de Staat.)

(volgende stukje komt vanaf de Poolse wikipedia)

De auto werd op de Dag van de Arbeid, 1 mei 1960, onthuld en werd een sensatie en werd uitgebreid beschreven in de Poolse autopers en ook kwam hij een paar keer voorbij in het Journaal, een korte vermelding en een foto van de auto verschenen in het prestigieuze jaarboek van de Zwitserse auto-industrie "L'Année Automobile 1960-61". Op 30 mei 1960 publiceerde het Italiaanse dagblad " Il Giorno " een artikel over Syrena Sport, waarin deze "de mooiste auto van achter het IJzeren Gordijn " werd genoemd.

Anders dan oorspronkelijk verwacht, drongen de Poolse pers en de publieke opinie aan op de start van de productie van de Syrena Sport, althans in een korte serie. Twee staatsfabrieken, boden zelfs de mogelijkheid om carrosserieën te maken voor Syrena Sport. Dit bracht het management van FSO en de autoriteiten in een moeilijke situatie, aangezien zij nooit productieplannen aan deze auto hadden gekoppeld. Volgens een verhaal, vaak geciteerd door de ontwerper van het voertuig, maar niet volledig bevestigd, heeft premier Józef Cyrankiewicz persoonlijk de FSO gebeld met het bevel de auto te verbergen. Na deze tussenkomst waren alle tests voltooid en werd de auto naar het magazijn van het Onderzoeks- en Ontwikkelingscentrum in Warschau, Falenica, gestuurd. Tot nu toe heeft Syrena Sport ongeveer 29.000 km afgelegd. km op het FSO-spoor en in normaal straatverkeer. Ondanks de gebreken die typerend zijn voor prototypes, bleek de auto over het algemeen goed geconstrueerd te zijn.

Als gevolg van een ondoordachte beslissing werd de auto die in het OBR-magazijn stond rond 1975 door een commissie vernietigd, samen met een aantal andere FSO-prototypes om garageruimte vrij te maken. Volgens de ontwerper van het voertuig probeerden de medewerkers van het centrum het prototype te redden.

De auto op de foto is een replica, gebaseerd op het bestaande historische materiaal , dit omvat enkele tientallen zwart-wit- en kleurenfoto 's en plannen van Zbigniew Grochowski.

Weer mooi materiaal. Niewiadow maakt inderdaad nog steeds caravans. Ook modernere varianten dan de 126 serie. Maar nog steeds lichtgewicht qua bouw en steeds redelijk compact. Zo is er eentje met een achter ingang en een stapelbed aan de rechterzijde can de ingang. Dat is ondanks de compacte maten een volwaardige 4 persoons caravan. Een leuk caravanmerk, toch een beetje een underdog maar wel met een harde kern van enthousiaste eigenaren.

Die Kosmo kitcar kende ik niet. Heb je daar nog meer foto's van?

Van het bestaan van de Syrena sport wist ik wel van. Maar daar zit weer een mooi verhaal achter!

De blauwe Skoda 105/120 staat er mooi bij met die kenmerkende zijwaarts openende kofferklep. Wist je overigens dat Skoda ook geëxperimenteerd heeft met de 105/120 serie met de motor voorin?

De Tatra is een pareltje net zoals de 2106 en de 125P die er allebei heel strak bijstaan.

Heb je al een indicatie wanneer de FSO geleverd wordt?

Weer mooi materiaal. Niewiadow maakt inderdaad nog steeds caravans. Ook modernere varianten dan de 126 serie. Maar nog steeds lichtgewicht qua bouw en steeds redelijk compact. Zo is er eentje met een achter ingang en een stapelbed aan de rechterzijde can de ingang. Dat is ondanks de compacte maten een volwaardige 4 persoons caravan. Een leuk caravanmerk, toch een beetje een underdog maar wel met een harde kern van enthousiaste eigenaren.

Die Kosmo kitcar kende ik niet. Heb je daar nog meer foto's van?

Van het bestaan van de Syrena sport wist ik wel van. Maar daar zit weer een mooi verhaal achter!

De blauwe Skoda 105/120 staat er mooi bij met die kenmerkende zijwaarts openende kofferklep. Wist je overigens dat Skoda ook geëxperimenteerd heeft met de 105/120 serie met de motor voorin?

De Tatra is een pareltje net zoals de 2106 en de 125P die er allebei heel strak bijstaan.

Heb je al een indicatie wanneer de FSO geleverd wordt?
Ah dankje!!
Ja de Niewadow heeft me persoonlijk ook altijd aangetrokken, ik had er ook een willen hebben ter vervanging van de vouwwagen, maar de stalling had liever niet dat ik een caravan ging stallen, een lage "kar-achtige" mocht wel.

Ik heb ook wel met mijn vader gedacht hierover, waarom zou ik een kleine caravan kopen (die qua verbruik niets beter zo doen in vergelijk met de caravan van m'n ouders) , dan verlies je ook alle voordelen (met een kar-achtig kun je makkelijker even wat sneller) dus we hebben het niet gedaan. We wilden met de Y10 wel iets trekken (hoewel de trekhaak niet paste) en ook een Predom (want een nieuwere Niewadow is me te duur) zou geschikt moeten zijn. Die zorgen zijn nu weg, een FSO zou (op papier) een betere trekauto moeten zijn.

Ah wat goed dat van dat Skoda-weetje dat wist ik niet . (ik heb gisteren op de rommelmarkt voor weinig wel oude Skoda folders en een Wartburg instructie boek gekocht) Leuk!

Ik ga later vandaag verder met de het verhaaltje. Ik moet eerst met m'n aquaium bezig, ik had al lang bezig moeten zijn, maar ik stel het steeds uit. Ik heb ook een foto van een nieuwe Swift, dus ik neem ik voor je mee :)

Oh ja het belangrijkste, de FSO, de verkoper appte m'n vader deze keer, hij hoopt dat ie komende week, aan het einde klaar is! Spannend!

Voordeel van die N126 caravan is het max. gewicht van 750 kg; kan je dus met rijbewijs B zonder E achter je auto hebben; maar ook daar heeft de inflatie toegslagen: vanaf omgerekend plm. €11.000 en dat is dan nog zonder heel veel extra's die je eigenlijk wel nodig hebt (variërend van 3e remlicht tot kachel); voor een complete ben je zo €15.000 of meer kwijt.
dit dus

Voordeel van die N126 caravan is het max. gewicht van 750 kg; kan je dus met rijbewijs B zonder E achter je auto hebben; maar ook daar heeft de inflatie toegslagen: vanaf omgerekend plm. €11.000 en dat is dan nog zonder heel veel extra's die je eigenlijk wel nodig hebt (variërend van 3e remlicht tot kachel); voor een complete ben je zo €15.000 of meer kwijt.
dit dus
Ja die prijzen gaan nergens meer over. Echt alles is duur (ik klink nu als een zeur). Maar ja, zet je de Niewadow naast een Eriba, dan is ie ook nieuw een koopje nog. Die nieuwe zijn ook van binnen wel echt veel mooier dan dat oudere zijn zeg.

Oudere Predoms worden nog wel voor weinig verkocht, maar ja die worden allemaal gekocht door Gerda en Thea, die ze dan "gezell pimpen" met allerlei kittige dingetjes van de Action en Xedos, om zo de "Vintage buitenkant" te combineren met de "Ibiza en bohemien vibe" zodat je lekker gezell op de camping zit. En dan het liefste met nep vintage onder de luifel met allerlei lichtjes, lekker gezell tot rust komen in de buitenlucht, ver van de stadse drukte. En die bij alles wat voor 2 personen roepen "Ohh wat een knus schatje" Ik ben op FB lid van een groep voor oude caravans, en die berichten komen zo vaak voorbij dat. ik ze bijna kan dromen. Vreselijk of zoals mijn juf ooit mooi zei "ik krijg daar DE kots van!"

Bij mijn ouders' caravan is nu een defect, dus ik dacht ik kijk eens wat een mooie gebruikte kost. Nou 5000 euro voor eentje van 20 jaar oud is niets EN dan kom je ook weer het woordje gewicht tegen. Die van mijn ouders is beladen 900 tot 1000 kilo, zelfde indelingen zijn soms dat gewicht al leeg.

Ik heb onderweg nog een nieuwe gezien. (die kan ik niet zo snel vinden, maar die komt nog voorbij) In Vilnius heb ik deze gezien, nouja dat was even geleden.

Even bij gelezen. Staan weer hoop bijzonders bij. Een Tatra 600 is een icoon.

Weer mooi materiaal. Niewiadow maakt inderdaad nog steeds caravans. Ook modernere varianten dan de 126 serie. Maar nog steeds lichtgewicht qua bouw en steeds redelijk compact. Zo is er eentje met een achter ingang en een stapelbed aan de rechterzijde can de ingang

8620895-04.jpg

8620895-09.jpg

8620895-07.jpg

8620895-12.jpg

Bedankt, ook voor de link @MCW . Nu snap ik ook waarom ik geen hits op mijn foto's kreeg met mijn Niewiadow schijffout. . :ROFLMAO: DIe is nog beter dan ik dacht, een erg boeiende indeling

Ik vind caravans ook erg leuk, geen idee waarom. Ik maak onderweg foto's en ook op campings. Mijn (niet haalbare) natte droom is een goudkleurige Tabbert, veel te zwaar voor mijn auto. Hoewel er ook een kleinere is.

De caravan van mijn ouders is eigenlijk ideaal, lichtgewicht en toch best ruim. Je kunt er met 3 en een verwende poes prima in slapen.

PK is de omgevingscode zeg maar, en PK staat voor Piotrków Trybunalski, een middelgrote stad met ongeveer 71000 inwoners in Łódź .

Toevallig sprak ik vanavond met mijn vriend Piotr, over het hoe het ging met de overstromingen (het water zakt!!) en we kregen het over Polonez, dat hij er bijna is, en hij vertelde me dat die plaats naar ons is vernoemd (aldus Wiki)

"Volgens de overlevering, maar niet bevestigd door historische bronnen, werd Piotrków gesticht door Piotr Włostowic, een machtige magnaat uit Silezië uit de 12e eeuw . De naam van de stad komt van de Poolse versie van de naam Peter ( Piotr ), in een verkleinwoord ( Piotrek , of "Pete"). Trybunalski geeft aan dat er tribunale zittingen (inclusief het Crown Tribunal ) in de stad werden gehouden."

Als dat geen hint is!

EN we gaan verder.

54011151199_8e8ce8ef2e_b.jpg

Ietwat verscholen staat deze Lublin 3, dit is een vrij late want deze heeft de Intral badge. Zij namen de productie over van Daewoo.

54010824806_51018b5c7f_b.jpg

Een prachtige Warsawa Ambulance.

54011151184_2512ce206d_b.jpg

Deze Tarpan brandweer en ook de Komet brommer zijn van Magazyn Wystawowy. Een museum wat ik vorig jaar heb bezocht. Voor de beeldvorming, dit ligt honderden kilometers verder, in de buurt van Poznan.

54009925022_0640589da7_b.jpg

Dit was denk ik het hoogtepunt van de show, een echte Venturi.

54011052203_d6eb5297e5_b.jpg

Hij was al tof en gaaf, maar deze is rechts gestuurd , dat is nog een factuur toffer vind ik!

54011249375_7a5480e3db_b.jpg

Als nieuw, deze Syrena!

Gewetens vraag, welke zou je kopen?
54011248845_6fa9bd3e55_b.jpg

54010824336_e6e478e3a0_b.jpg

Beide kosten omgerekend 1900 euro. Ik denk de Lancer, maar 2 minuten later zou ik toch de FIAT kiezen. Gelukkig hoef ik de keuze niet te maken.

54011052123_bab360a96b_b.jpg

Deze Saxo sla ik over, hoewel tof en met mega weinig kilometers , maar omgerekend 17000 gaat nergens over. (vind ik)

54011150564_b18ec305cf_b.jpg

Ook een erg leuk duo, deze Justy & BX. Dit zijn zeg maar particuliere liefhebbers.

54009924892_480c979471_b.jpg

Er was een hoek met rally-auto’s, dit was mijn favoriet een prijswinnende Legacy.

54011249175_abc69ca32d_b.jpg

Daarnaast stond het transport museum, nouja club moet ik eigenlijk zeggen. Heel cool is deze Jelcz met bus-kar. Ook de 2 Ikarus bussen uit het vorige bericht, zijn van deze club.

54011150849_6b2eef31f1_b.jpg

Naast bussen, bestaat de collectie ook uit hoogwerkers die aan de tramleiding hebben gewerkt, en ook deze FSO 125.

54009924847_b1c4e00d6e_b.jpg

Je snapt wat mijn favoriet van de collectie is, deze auto van de inspectiedienst (als ik het goed heb begrepen)

54011051948_8c111f0a6a_b.jpg

Er waren ook nieuwe auto’s, Mercedes was uitgebreid aanwezig. En ook Audi en VW. Ford had ook wat auto’s, net als Ssang Y…. ehm KG. Maar het hoogtepunt was het Chinese BAIC. Adian, die spuugt op bijna alles wat Chinees is, was zelfs enthousiast.

54009924717_1f1c907c7d_b.jpg

Deze Defender kloon en de G-klasse wannabe waren wel mijn favorieten.

54011051928_baf231fe0d_b.jpg

De BAIC Beijing 3 was haast een koopje, en nog best fraai, maar fraai als gebruik object, niet Alfa fraai.

54011151279_fbae37b470_b.jpg

Speciaal voor mijn forumvriend van lange tijd ,@verlichting2 , een nieuwe Swift in fraaie kleur.

54011254860_2e9b342bc9_b.jpg

Deze 604 stond in de rij om beoordeeld te worden, daar stond ook een Kever tussen, dat is niet uniek natuurlijk. Maar wel dat die NL-kenteken had EN door bij eens gespot is.

54011057553_c94ff22822_b.jpg

Deze SAAB 92 stond te koop, en is blijkbaar verkocht. Die gaat naar een museum die nog voorbij komt. Deze heeft gereden (geraced) in Bonneville.

54010830236_d790433a2d_b.jpg

Een mooie Megane Couoé is ook in ons land erg zeldzaam, laat staan met een oud Pools kenteken.

54011057523_1b3411cc89_b.jpg

Deze mooie Rover was een plaatje, te koop en niet eens duur.

54010830031_867dfc3ecb_b.jpg

Het is natuurlijk geen verrassing dat ik “Polit bureau” auto’s fantastisch vind. Hoewel ik de de Chaika hiervoor een klassiekere schoonheid vind, is dit wel mijn natte droom. Wat een machine, een ZIL Limo is net extremer, maar deze GAZ, ja FANTASTISCH

54010830126_c866cdbf3f_b.jpg

Een FIAT 131 is al fraai en bijzonder. Tot deze auto heb ik nooit geweten dat dit een 131 P is, ofwel een Poolse productie. Needless to say, geen grote aantallen zijn gemaakt!

54010830081_1d60921166_b.jpg

Op het oog zijn dit 2 126p’s, echter is de rechter een ultra zeldzame Zastava 126, ook een model dat nieuw voor me is.

54011254685_27f7d063f2_b.jpg

Een Trabant P70 en een late 2107, beide op eigen manier mooi!

54010830066_21ba4b7b53_b.jpg

Deze Citroëns komen van Touron, waar het Citroën event was.

54009930457_a3d54f4232_b.jpg

Als laatste van de show, deze fraaie Polonez!

54010830036_7892b7cb80_b.jpg

Met bodykit en mooie velgen (die ik ook op mijn Polo had) Super vet, maar ik zou onze Polonez niet inruilen. Ik hou meer van de Suffe Sophie look.

Terug richting de auto kwamen we nog wat fotogenieke auto’s tegen:
54009930452_16bced1468_b.jpg

Zoals deze facelift Logan, met Renault badge.

54011254980_82f62f5dcb_b.jpg

Of een mooie w123 uit Oekraïne.

Ik sluit af met de mooiste auto ooit, de beste spot van de parking!

54011254995_7df705a331_b.jpg

54011156739_e04eb4b51f_b.jpg

Een prachtige Caro 1.5 GLE, wat een plaatje! Dit rood vind ik misschien mooier, maar wijnrood is veel chiquer (ik heb de genen van mijn moeder, we hebben ooit na 2 jaar onze Vento ingeruild voor een wijnrode)

Daarna was het tijd om naar de camping te gaan, gezellig met z'n 3en biertjes en wijntjes te drinken om de BBQ aan te slingeren. Ayo de Poes vond het ook leuk om weer een bekende te zien. Het was een mooie, maar warme dag!

Even een domme vraag tussendoor. Zijn die gele kentekens nou de vervangers van de zwarte kentekens of hoe zit dat precies? Want zwarte kentekens zijn oud.
Maar vele autos op je foto's hebben een geel kenteken met overduidelijk het Silhouette van een vooroorlogse (oldtimer) auto er op. Is dat dan zoiets als het H-Kennzeichen in Duitsland of hoe moet ik het zien?

Even een domme vraag tussendoor. Zijn die gele kentekens nou de vervangers van de zwarte kentekens of hoe zit dat precies? Want zwarte kentekens zijn oud.
Maar vele autos op je foto's hebben een geel kenteken met overduidelijk het Silhouette van een vooroorlogse (oldtimer) auto er op. Is dat dan zoiets als het H-Kennzeichen in Duitsland of hoe moet ik het zien?
Geen domme vraag! Ik zie die kentekens steeds aan voor een "och kiek een Nederlanderrrrr. oh nee toch niet."

De gele kentekens zijn voor oldtimers, het verschilt per plaats/gewest welke leeftijd er aan gekoppeld is. Het was 25 jaar, maar dat schuift (plaatselijk) op.

Voor een geel kenteken moet een auto aan veel strenge eisen voldoen, zoals 80 % origineel en je mag geloof ik ook alleen maar in je omgeving (lees stad) rijden. Maar dat weet @JohandeBoer net wat beter denk ik.

Zwarte kentekens zijn tussen 1976 en 2002 uitgegeven, kentekens horen bij auto's. Dus zo lang jij je auto niet verkoopt blijft dat kenteken geldig.

@Pjötr : weer een mooie serie foto's. Om je gewetensvraag te beantwoorden: Lancer of Regata: dan ga ik zeker voor de Regata. Toen ik nog in Enschede woonde had een buurman van mijn ouders een 1987er. Precies in deze kleur. Het was een echte Fiat man maar toch stapte hij in 1990 over op Toyota.

Fraaie MVS Venturi. Was ik helemaal gek van.

De Skoda coupé is ook zeer fraai.

Het bestaan van de 131P en de Zastava 126 waren mij ook niet bekend.

En bedankt voor de foto van de Swift. De lijntjes die ik zo mooi vind in het ontwerp zijn nog eens extra geaccentueerd met een striping. Hoeft van mij niet. Ik ben niet zo van de uiterlijke frutsels. Die geel/groene kleur heb ik overigens niet overwogen. Blij met mij oranje exemplaar.

54009924847_b1c4e00d6e_b.jpg

Je snapt wat mijn favoriet van de collectie is, deze auto van de inspectiedienst (als ik het goed heb begrepen)
Komisja Wypadkowa MPK is de dienst van het stedelijke openbaar vervoer (MPK = Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne) die ongevallen met voertuigen (bussen, trams) van dat MPK moet onderzoeken. Sinds enige tijd in Wroclaw vaak bemand door iemand die een soort van EHBO'er cq paramedicus is; omdat ze vaak sneller ter plaatse zijn dan een ambulance kunnen ze dan meteen alvast eerste hulp verlenen. Tegenwoordig rijden ze in Wroclaw vooral met Toyota's (Yaris en Corolla).

Ik zie die kentekens steeds aan voor een "och kiek een Nederlanderrrrr. oh nee toch niet."

Voor een geel kenteken moet een auto aan veel strenge eisen voldoen, zoals 80 % origineel en je mag geloof ik ook alleen maar in je omgeving (lees stad) rijden. Maar dat weet @JohandeBoer net wat beter denk ik.

Zwarte kentekens zijn tussen 1976 en 2002 uitgegeven, kentekens horen bij auto's. Dus zo lang jij je auto niet verkoopt blijft dat kenteken geldig.
1) Heb ik ook :)
2) zal ik eens aan m'n vrouw vragen....
Zelf net even gezocht want Google is your friend: hier een webpagina met alle (minimum regels) de voor- en de nadelen
klassieke auto's in Polen (engels)
3) Dat laatste zou misschien veranderd kunnen zijn. Het was tot voor kort altijd zo dat als je een auto verkocht aan iemand woonachtig in een andere powiat (regio binnen een provincie) dat dan de nieuwe eigenaar ook een nieuw kenteken (en kentekenplaten) moest aanvragen, met een kenteken behorend bij zijn/haar powiat. Echter, dat is nog niet zo lang geleden veranderd, het schijnt dat je dat niet meer hoeft te doen (een zware slag voor de producenten van kentekenplaten want op de oude manier moesten vrijwel altijd bij aankoop van een andere auto ook de kentekenplaten opnieuw aangevraagd en gekocht worden). Nu kan je dus een kenteken zien van een auto uit Gdansk rijdend in zijn woonplaats Wroclaw. Het oude systeem, hoewel duur, vond ik toch beter: zien waar een auto vandaan komt heeft toch zijn voordelen (vreemd volk valt eerder op, en je bent eerder geneigd om iemand die onbekend is in een gebied wat hoffelijker te behandelen als die een fout maakt of duidelijk de weg niet weet...

Laatst bewerkt:
In Duitsland kan je blijkbaar ook een auto met DIN kenteken kopen en dat houden. Daar moet je nog wel in dezelfde plaats/regio wonen en ik denk ook dat je die kentekencombinatie als 'wenskenteken' moet doorgeven.

Overigens, BAIC timmert redelijk aan de weg in Polen, iemand verder in de straat heeft er eentje, ziet er niet verkeerd uit maar voor mij blijft het toch een beetje SUV-eenheidsworst.
Qua SUV hebben ze er 3: de Beijing 3, 5 en 7; achtereenvolgens plm. €18.450 €29.890 en €38.000 (dat is allemaal obv ongeveer 27,8% belasting zijnde 23% BTW en 3,8% accijns).
Alle 3 met een 1.5 turbo, de 3 met 136 pk de andere 2 met 177 pk.
Die geel-oranje Defender-kloon is de BAIC BJ40, wordt binnenkort verwacht; een echte 4x4 met 75cm doorwaadhoogte (en meer met optionele snorkel :) ); automaat 8-bak van ZF incl. tussenbak, 2500 kg trekgewicht, 2.0 turbo met 245 pk ! (Mitusbishi motor)
Er komt ook nog een joekel van een BJ60 (5.04m lang)....ziet er een beetje uit als een verChineeste Jeep Grand Cherokee
Standaard komen die BJ-modellen met een gigantische lijst standaard opties, prijzen zijn nog onbekend maar een dealer zei al dat ie de BJ60 rond de €47.000 verwacht en de BJ40 hopelijk rond de €35.000

Dat "Hee een nederlander, ohnee toch niet...." had ik inderdaad ook :ROFLMAO:

Doet me inderdaad denken aan het H-Kennzeichen in Duitsland dat voor historische/oldtimer auto's is bedoeld.
Daar moeten ze ook voldoen aan bepaalde voorwaarden van originaliteit en je mag de milieuzones ook gewoon in.

Maar de zwarte kentekens zijn dus ook niet geheel gelijk aan onze donkerblauwe zoals ik uit jullie verhalen begrijp.
Wat werd er voor 1976 gebruikt?
Ik meen me wel te herinneren dat die witte platen ooit bedacht zijn om ze meer op Duitse platen te laten lijken. Of is dat gewoon een urban myth?

Kentekens op gebied vind ik inderdaad ook een betere oplossing, zelfde voordelen als @JohandeBoer noemt.
Tot 1951 hadden we dat hier in Nederland ook op basis van provincie.
Inderdaad beter zichtbaar wie waar vandaan komt. (eigenlijk is dat in privacy minded Duitsland wel weer heel raar dat ze het hanteren)
Maar het is natuurlijk wel een onnodige kostenpost bij het kopen/verkopen van je auto. Al kun je dat weer oplossen met persoonlijke kentekens.

Alle systemen hebben zo hun voor en nadelen.

Bedankt voor de info!

V.w.b. die Fiat 131p:
1) zijn er niet veel van gemaakt; rond de 3100 slechts, dus deze op de foto is echt zeldzaam !
2) begin jaren '90 had ik via via contact met een Pool in Warschau, hij werkte bij een FSO-garage en na het uiteenspatten van het communisme was ie, binnen die garage van de baas, een eigen bedrijf begonnen dat antidiefstal-alarmen inbouwde (wat in die tijd natuurlijk een hele goede business was :) ). Hij vroeg mij toen of ik in Nederland kon kijken naar een 2.0 motor van een Fiat 131 of 132 (ook als Polski Fiat 132p gebouwd in Polen, iets minder dan 4500 stuks). Hij wilde die 2.0 vervolgens dan inbouwen in zijn Polonez :). Mocht je ooit plannen hebben voor een upgrade: het kan ! :)

Nog een museum-tip: Pojazdów Zabytkowych Tamte Lata in Zgierz (ligt tegen Łódź aan). Daar staan o.a. wat (ook geïmporteerde) Fiats die ook verkocht worden.

Zie trouwens net dat die Fiat 131p een GPU-nummerbord heeft, dat is dus powiat Puck (en da's vlakbij :) ).

Laatst bewerkt:
Ah bedankt @JohandeBoer ! Ik hoorde inderdaad al dat de regels voor oldtimers per plaats anders kunnen zijn. Ik was inderdaad even vergeten dat ie ook nog zoveel jaar uit de productie moet zijn. Scherp van je!

Ah goed je uitleg van de MPK (y) Mijn maat verteld me altijd heel veel, soms maak ik daardoor neit een foto van het bordje. Dan moet ik echt graven hoe 't zit. Ik heb inderdaad die nieuwe Toyota's zien rijden!

Precies wat jij over BAIC zegt, zei Adrian ook. Zeker de huis, tuin en keuken auto's zijn hel erg scherp geprijsd en aantrekkelijk!

Wat leuk dat verhaal van vroeger over de Polonez! Er zijn ook een paar gebouwd met de 2 liter motor van FIAT, zeg maar de oerversie. Bij MR '89 werd ook een 2 liter motor gebruikt , maar dan van Ford. Daar moest ook dan de versnellingsbak voor worden aangepast. Die auto's hebben dan ook niet de pook in het dashboard maar op de grond.
Dan heeft die 131p nog best een eind gereden, een paar jaar geleden kwamen we onderweg op de snelweg ook auto's tegen die we later op de show ook zagen.

Dat van die kentekens had ik eigenlijk nooit zo bekeken, ik rij in een auto zonder dealer gegevens (nouja een sticker van de Rover specialist) , ik betrap me er zelf op dat ik zelf wel kijk naar waar een "Hollander vandaan komt" als ik een caravan of camper of auto op de camping zie. Ik merk ook wel dat Polen wel wat fijner rijden is, zeker in vergelijk met Duitsland. mensen geven wel meer ruimte, voorrang etc

Dat museum sla ik op!

@Barri oh echt? Dat wist ik niet. grappig. Er is wel voorliefde voor de kentekens, Ik heb 2 DDR-kentekens, die spreken mij persoonlijk meer aan. Ik let wel op DIN-kenteken, in Wolfsburg zag ik een enorme populatie, ook auto's die ik niet had verwacht. (oude Peugeot's) Ik zag ze nu 2 keer, maar dan op caravans.

@verlichting2 die Skoda was ook een topper vond ik, de Zastava komt nog een keer voorbij. Ik vond de Swiftkleur niet zo mooi om eerlijk te zijn, wel apart maar mooie nee niet echt.

@Pobresh dit is het oude kenteken:
54019196983_97b062c9b8_b.jpg

In Riga zag ik ook elke taxi voor Nederlands aan:

@Marc 827 3500 , ja dat lijkt me een leuk en goed plan! Roadtrippen in de rode otoooo's., klinkt goed!

Ik ben op FB lid van een paar groepen, zoals "de oude zwarte platen in Polen" en dus ook 2 groepen over Poloneza. Pas kwam deze voorbij:
54019319634_ccf98a3ae0_b.jpg

Op de antenne na identiek, maar dit is een 1.6,

54019214213_e382f8e561_b.jpg

Dit is een advertentie uit IJsland.

54019319679_bee7f31369_b.jpg

Deze ook, bijzonder is dat FSO dus door de Daihatsu dealer (of letterlijk vertaald agent) werd verkocht)

Dan heeft die 131p nog best een eind gereden, een paar jaar geleden kwamen we onderweg op de snelweg ook auto's tegen die we later op de show ook zagen.

Ik merk ook wel dat Polen wel wat fijner rijden is, zeker in vergelijk met Duitsland. mensen geven wel meer ruimte, voorrang etc

54019196983_97b062c9b8_b.jpg
Ik merk zelf ook dat je in Polen makkelijk veel meer rijdt. Ik woonde vrijwel m'n hele leven niet ver van de kust maar ging er amper heen; nu is het bij mooi weer "zullen we even naar Karwia gaan?" en dat is toch 85 km op en neer. M'n zwager heeft pas een huis in de omgeving van Warschau gekocht, dus pas er heen met cadeau's; is toch 800 km op en neer :)
Dat Polen fijner (en vooral vriendelijker) rijden viel mij ook al op: verkeer uit een uitrit bv wordt er vaak tussengelaten, en zelfs een zijweg dat voorrang moet verlenen gaat vaak ritsend. Als je op de kaart kijkt in de omgeving van Puck zie je de 216 en de 213, samenkomend net boven Celbowo; in de zomer op bv zondagmiddag als veel vakantieverkeer van de kust terug op huis aan gaat (dus in zuidelijke richting) staan wij dan vaak op de 216 in een lange file, omdat men stilstaat voor een stoplicht ter hoogte van Celbowo stokt het verkeer en vervolgens omdat men toch al file rijdt laat men 1 om 1 die auto's komend vanaf de 213 er tussen (zodat het verkeer op de 216 wat de hoofdweg is helemaal tot stilstand komt en de file nog veel langer wordt...).
Leuk die foto van die 125p met dat oude kenteken, is voor het eerst dat ik er eentje zie ! Vroeger (vanaf 1987) lette ik er eigenlijk niet op en nu zie je ze vrijwel niet meer in het wild....
Poolse wegenbouw (een kanaal op YouTube met alle ontwikkelingen qua bouw van snelwegen {A) en expreswegen (S).

Laatst bewerkt:
Leuk die link Johan! (y)
Vorig jaar had mijn vriend voorgesteld om naar een Star-meeting en een museum te gaan, hij reed dus prima. Maar dat bleek ook 4 uur rijden te zijn, dus we zaten op 4.30, in de auto

Trouwens, spannend nieuws!! De FSO wordt vandaag APK gekeurd.. dus met een beetje geluk wordt het vanaf morgen rijden! Dan gaat waarschijnlijk de eerste rit van mij in de auto worden .

Ik duim voor je voor een positieve keuring vandaag! Hoe gaaf is dat als je er eindelijk in kan rijden.
Bedankt! Ik hoop het ook. Hoewel ik hem wel goed bekeken heb en gestart, is het toch wel “afwachten” om in alle rust erom heen te lopen, en dingen te ontdekken. En het rijden zelf, natuurlijk ben ik eerst nog niet objectief met mijn enkel. Dus koppelen zou nog wel even lastig en “zwaarder” zijn, maar goed.

Ik kan het heel goed afwachten, maar nu begint het “nu mag ie er wel zijn” gevoel wel de overhand te nemen.

Duimen ! Hoe vreemd het ook mag klinken in mijn geval: ik heb nog nooit in een Polonez gereden...
Wel in een 126p Maluch, in een Trabant, in een Lada (1200 2105 Niva).
Ben benieuwd, niet alleen af- of goedkeur; maar ook wat de man die 'm keurt er van vindt (qua algehele toestand, op- en/of aanmerkingen, zaken die er misschien aan zitten te komen etc).

En? Goedgekeurd? Ben erg benieuwd. Jij hebt straks een auto waarvan een 1982-er eigenlijk bedoeld was als mijn eerste auto. Helaas pakte dat anders uit en werd het, achteraf gezien, een saaie Golf uit 1981.

Mijn vader noemde het wel "een mannenauto", je moet werken. Wat dat betreft zal de omschakeling naar de Skoda Favorit wel een grote voor hem zijn geweest.

Nou hoewel ik het kenteken inmiddels weet, is er nog geen reden voor een Polenza, de auto is afgekeurd op de remmen. Volgende week herkansing. Nouja dat is niet anders.

@JohandeBoer , als ik volgend jaar naar het heilige land ga met Poloneza , dan moeten we agenda-technisch maar eens kijken of we een meeting kunnen doen, dan kun je een rondje rijden :)

@verlichting2 , een Golf is (achteraf gezien) ook best leuk. Heb jij trouwens ook in jullie Polonez gereden of niet?

Dat hard werken gelloof ik wel, ik was ook bij de weekmeeting, en daar sprak ik ook met een Polonez eigenaar. Hen vertelde me dat het enorm zwaar stuurt

Laatst bewerkt:
Aan die Golf heb ik geen beste herinneringen. De auto kocht ik in september 91 en heb die gehad tot voorjaar 95. Heb aardig wat achterstallig onderhoud moeten wegwerken. Maar de auto heeft me maar één keer echt laten staan.

De Polonez heb ik nooit mee gereden. Toen we in afwachting waren van de eerste Favorit stond de Polonez bij de Skoda dealer (en ex -FSO dealer) op de binnenplaats. Daar mocht ik als zoon van een trouwe klant wel komen. Ik ben toen een keer met de sleutels van de FSO daar naar toe gegaan en geprobeerd de auto te starten. Maar toen had die een platte accu. Zelfs een slag van de ruitenwissers was teveel gevraagd. Maar toen stond de auto ook al enige tijd stil.

Ah jammer, dat eigenlijk. Dankzij mijn eerste auto, een Polo uit 1990, ben ik nog altijd Polo en Golf fan.

Jammer dat je zelf neit gereden hebt, als de Caro er eindelijk is(en ik kan rijden) , leggen we onze agenda's naast elkaar @verlichting2 , dan kun je een rondje rijden. Beloofd!

Dat wou ik je nog vragen, heb jij eigenlijk nog oude FSO-foto's?

Terug
Bovenaan