As good as it Getz; Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45 + andere verhalen.

Gefeliciteerd met het officiële Nederlandse kenteken voor de Polonez en een APK meteen voor twee jaar.

Wat was nou het issue met de remmen en hoe hebben ze het opgelost?

En weet je nu al wanneer de FSO aan je wordt geleverd?

Jammer dat je een terugval hebt met je enkel. Sterkte daarmee. Is het wel uiteindelijk de bedoeling dat die pen er uit gaat?

GLZ25G

GuLZiG :LOL:

Binnenkort dus ophalen? :cool::cool::cool:

Vervelend dat t met je enkel nog tegen zit. Hopelijk is het tijdelijk en gaat het straks weer vooruit.

Gefeliciteerd met het officiële Nederlandse kenteken voor de Polonez en een APK meteen voor twee jaar.

Wat was nou het issue met de remmen en hoe hebben ze het opgelost?

En weet je nu al wanneer de FSO aan je wordt geleverd?

Jammer dat je een terugval hebt met je enkel. Sterkte daarmee. Is het wel uiteindelijk de bedoeling dat die pen er uit gaat?
Gulzig, dat is een goede! Die moet ik onthouden!

Komende week!! Ik weet dat de remleidingen zijn vervangen, die heeft Erin gemaakt. De rest zal ik volgende week horen.

Ja de enkel is even een domper, het doet veel meer zeer nu, maar mijn fysio zegt, het is heel lastig inschatten, Stel ik zou vandaag (bij wijze van) een marathon lopen, dan heb ik spierpijn maar doet het ook zeer, daar kan ik 3 weken last van hebben , dus het kan veel zijn. Ik hoop vooral dat het meer doen de oorzaak is, dat klinkt logisch.

Of de pen er uit gaat, gaan we eind oktober bespreken, ik ben inmiddels voor mezelf de voor en tegen aan het opschrijven. Als het helpt prima, dat ik dan niet op mijn tenen kan staan op alleen mijn linker voet, is niet erg, daar kan zonder, maar hij drukt wel tegen de spieren van een teen, dat is wel erg vervelend. en ik voel hem als ik op sokken of blote voeten loop ook bewegen. Het kan ook zijn dat ie (inmiddels) door de midden is bijvoorbeeld.

Ik werk mijn uren weer, dus dat is mooi, maar de arbo arts zei ook je bent er niet, gelukkig is werk erg fijn en meedenkend, komend week werk ik wat minder. Als ik al mijn uren werk zit ik niet op 8 uur per dag, en ik neem elke dag 2 over uren op. Techinisch gezien neit zo slim, maar ach ik heb ruim 300 overuren, dus als dit een week of 2 zo kan, prima.

Mijn fysio zei ook, je bent er nog lang niet, hoewel ik de jongste van mijn "onder begeleiding bewegen groep" ben, ben ik ook het meest beperkt, ik doe haast een "Nederland in beweging light", dat is soms wel frustrerend.

Laatst bewerkt:
Nu is het wachten op de langverwachte doch eindelijk voor de deur staande Polonez-rijervaring :)
Krijg je trouwens het APK-keuringsrapport erbij? Kan je meteen zien of er misschien nog aandachtspunten zijn.
Veel plezier alvast gewenst met je Poolse bolide :) !

Even je laatste posts gemist. Fantastisch al die 'gloednieuwe' Mazda's! Wel een beetje een saaie periode van het merk maar wat zien ze er goed uit!

Gefeliciteerd met je APK! Balen van je enkel. E zijn aanpassingen voor mensen zonder amen of benen, kan zoiets niet toegepast worden bij je auto?

Nog een bijzondere spot gehad vandaag. Helaas niet kunnen fotograferen omdat ik zelf aan het rijden was: een Polski Fiat / FSO 125 P sedan gezien op de Tussenring in Almere. Omdat die ook nog eens in de tegengestelde richting reed kon ik ook niet zien of het een Nederlands (lijkt me onwaarschijnlijk, volgens kenteken.tv zijn er maar 2 125P's in Nederland) of een buitenlands exemplaar was.

Wel vermeldenswaard in dit bijzondere topic!

Nu is het wachten op de langverwachte doch eindelijk voor de deur staande Polonez-rijervaring :)
Krijg je trouwens het APK-keuringsrapport erbij? Kan je meteen zien of er misschien nog aandachtspunten zijn.
Veel plezier alvast gewenst met je Poolse bolide :) !
Bedankt Johan! Ik ben echt heel benieuwd! Mijn Rover heeft een zware koppeling, ik ben benieuwd hoe Poloneza is, hij komt in de parkeergarage bij mijn huis te staan, dus ik kan makkelijk eens een klein rondje maken .

Ik denk dat de garage blij is als ie weg is, ze hebben er meer werk aan gehad dan gedacht denk ik. Ik weet dat remleidingen zijn aangepakt/vervangen, de banden en benzineleiding. De rest hoor ik wel.

Even je laatste posts gemist. Fantastisch al die 'gloednieuwe' Mazda's! Wel een beetje een saaie periode van het merk maar wat zien ze er goed uit!

Gefeliciteerd met je APK! Balen van je enkel. E zijn aanpassingen voor mensen zonder amen of benen, kan zoiets niet toegepast worden bij je auto?

Ja mooi he? Ik dacht dus ook meteen aan jou toen ik daar stond. Wat is jouw favoriete Mazda periode? Ik vind begin jaren 90 erg mooi, de 626, 121 bolhoed, de 323f. Maar ook de Xedos 6, de 1988 626 vind ik ook mooi.
Mijn ouders hadden een kennis, mevrouw Bakker, zij had ook een 323, zoals deze:
Mazda 323 1980 by Wouter Bregman, on Flickr
Die auto maakte veel indruk op mij, maar eigenlijk meer om mevrouw, ze wast toen al over de 90, reed nog auto en was een soort Non/missionaris ofzo (dat weet ik niet helemaal meer, vast geen echte non want ze had "geowne" kleren aan)
Jaren 70 mazda's vind ik vooral tof, en mijn vader had graag een Mazda 6 hatchback willen hebben (de eerste toen die uitkwam) maar ja toen kocht ie een Rover. ;)

Qua enkel, ja een auto aanpassen kan wel, ik heb een soort beweging-klasje bij de Fysio en daar is ook iemand met een aangepaste auto.

Ik hoop dat het voor mij niet nodig is, ik moet rekening houden met een herstel was een jaar of langer duurt, dus zo gezien loop ik nog in schema. Het was wel wat makkelijker geweest als de Rover een automaat was,.
Tot 2 weken terug ging het heel goed, maar ik krijg ineens meer mijn, en dan de hele dag door. Daarvoor deed het wel zeer maar waren er ook momenten dat het niet zeer deed, nouja over 2 weken moet ik naar de chirurg.

Oh dat interieur is echt iets voor jou meid! Haha. Nogmaals gefeliciteerd met de apk. Bijna toeren!

Haha, je leert het al! De Fryske boy heeft jou verpest he? Gelukkig staat "joun chateau" dichter bij "men chateau" he? Ik vind de auto voor dit interieur te petit hoor, dat is meer voor een grote slee, misschien in een 800?
Gekheid natuurlijk, maar ja leuk he, hou je een plekje vrij komend weekend? We gaan niet meteen poetsen enzo, hoewel het wel mooi weer lijkt te worden, maar een rondje erin moet lukken hoor!
Nog een bijzondere spot gehad vandaag. Helaas niet kunnen fotograferen omdat ik zelf aan het rijden was: een Polski Fiat / FSO 125 P sedan gezien op de Tussenring in Almere. Omdat die ook nog eens in de tegengestelde richting reed kon ik ook niet zien of het een Nederlands (lijkt me onwaarschijnlijk, volgens kenteken.tv zijn er maar 2 125P's in Nederland) of een buitenlands exemplaar was.

Wel vermeldenswaard in dit bijzondere topic!
Oh wat gaaf!! Ik ken er 3 in ons land, een witte die AW ook eens gehaald heeft. maar die is erg verrot. Er heeft in Hoogezand een oranje gereden, van iemand die daar werkt of werkte. En ik heb eens een grijze gezien, ook die had nog een Pools (oldtimer) kenteken. Welke kleur had jouw spot? Altijd leuk jouw bijdrages!

Gisteren ben ik naar de Oldtimerbeurs in Leek geweest, dat was een leuke beursje. Wel kleiner, doordat in de sporthal nu een tennisbaan is, dus minder ruimte. Maar goed, ik heb wat leuke dingen gezien, en gekocht. Met dat laatst begin ik maar:

Er was een meneer die oldstock nieuwe dingen verkocht, hij wou het kwijt dus bijna alles was gratis:
54061861389_fec4537cba_o.jpg

Een geredschapsrol-tas, en veel leuker een strip tegen misselijkheid, die je vroeger veel zag.

Bij iemand anders die 2 Rover stickers die ook op de foto staan.

54060656782_235663df92_o.jpg

Polonez heeft best een grote kofferbak, dus ook een onzinnige kofferbak onganiser is handig. Als we in de Lancia een koeltasje zetten was de kofferbak al vol, dus dit gaat het allemaal wat makkelijker maken. Een blokje voor poestspullen, 1 voor gereedschapsrol en 1 voor, nouja weet ik veel. de "deco voor bij een meeting" (oude kentekens, een info flyer die ik wil maken)

54061988985_01dfc9c56c_o.jpg

Het middelste speldje, de rechter heeft m'n vader al eens gekregen op OMMMA.. En een leger of politie hoedje van de DDR.

Er was ook een meneer met boeken en folders, toen ik daar wat door zat te spitten (ik was aan het kijken of ik de logica kon ontdekken) vroeg de meneer of ik iets zocht, ik vind dat links altijd vervelend, ik kijk het liefste zelf. Ik antwoorde, "ja Oost-Europees, en dan het liefste iets van FSO" . Het antwoord was, nou dat hoor je niet vaak, maar ik heb wel iets voor je:
54060656777_ee35a24937_o.jpg

Dit is een soort folder/magazine ter ere van 30 jaar FSO fabriek, gemaakt denk ik in 1982 en is in het Engels, wat al helemaal cool is.. Met ook een groot deel over de Polonez en 125p productie.

En meneer had ook dit:
54061988995_e1324e04b9_o.jpg

Ik dacht dat dit boek een boek uit de DDR was waarin stond wat er verkocht is destijds (1965) maar het is een boek met auto's er in, plus tekeningen zodat je je eigen model kon maken, die moet je over trekken op hout of papier en dan kun je je eigen ZIL maken, of Tatra of natuurlijk een Trabant.

Wat fijn dat er APK op de Polonez zit en top dat je hem binnenkort eindelijk in ontvangst kan nemen. Ik ben erg benieuwd!

Leuk die speldjes !
Ooit (ik denk zo'n jaar of 25-30 geleden) bij een beurs in Leeuwarden geweest; had een man oude Duitse wegenkaarten, nog op linnen. Van vlak voor de oorlog. Gezien mijn interesse in dat gebied wilde ik die heel erg graag hebben. Waren fl. 20,- per stuk, als ik er 10 kocht fl. 125,- en alle 20 fl. 200,-. Ik had geen geld bij me (wist niet wat ik daar kon verwachten, mijn jongere broer had me mee gevraagd) dus fl 125,- van m'n broer geleend en 10 stuks gekocht. Zijn eigenlijk van alles ten oosten van Berlijn van het toenmalige Duitsland maar ook van het gebied daar dat men na 1919 verloren had aan het opnieuw onafhankelijke Polen (dus van het Memel-gebied tot Voor-Pommeren, maar ook Posen (Poznan) en Silezië. Zijn nog als nieuw; baal er nog steeds van dat ik m'n broer niet om fl 200,- heb gevraagd....

Wat is jouw favoriete Mazda periode? Ik vind begin jaren 90 erg mooi, de 626, 121 bolhoed, de 323f. Maar ook de Xedos 6, de 1988 626 vind ik ook mooi.

Ik werd fan van het merk door de jaren 90 ja (1989/1996). 121 Bolhoed (niet mijn smaak maar wel gedurfd) , 323F BG & BA, 626 GE (alleen de hatchback), Xedos 6, Xedos 9, MX-3, MX-5, MX-6, RX-7, Eunos Cosmo...

De 1500/1800, 818/RX-3, 616/RX-2, 1e 929 (RX-4) en 1e RX-7 waren daarna erg leuk om te ontdekken en nog veel leuker toen ik nog meer 'onbekende' modellen uit Japan leerde kennen. Zoals de 1e Familia die wij hier niet hebben gehad en natuurlijk de R360 Coupe, Luce R130 Coupe en Cosmo Sport. De 1996/2001-periode was weinig mis mee maar nogal behoudend, beetje zoals de jaren 80 (paar uitzonderingen daargelaten en toen je nog iets leuks als 4WS).

Vanaf 2001 had ik hele goeie hoop door de concept cars voor de Mazda2, Mazda3, Mazda6 en RX-8. De RX-8 was ook in produtievorm gaaf maar de overige vond ik erg tegenvallen. De 6 op de eerste foto's niet maar eenaal op de weg met die lelijk 15" wieldoppen was het maar een blikkerig/iel ding. De dikkere uitvoeringen van de 3 en 6 vind ik trouwens nog steeds wél echt geslaagd.

photos_mazda_6_2_1024x768.jpg

Alleen toen kwamen de lelijke tweede Mazda3 en tweede Mazda5, na de vele gave Nagare concepts, en toen was ik een beetje klaar met het merk. Ik stopte toen ook met mijn website Mazda Madness, ook omdat ik minder vrije tijd had. Sinds hun Kodo-design ben ik wel weer erg enthousiast al had het een aanloop nodig. Het kwam pas écht goed toen de 3e Mazda6 een sterk verbeterd interieur kreeg. De huidige/laatste Mazda's vind ik bijna allemaal erg geslaagd. En ik vind het noemenswaardig dat ze bijna zelfstandig het gewoon goed doen. Ook qua design binnen en buiten, hoogwaardigheid, eigenzinnigheid en bv een geweldige handbak vind ik ook persoonlijk belangrijk.

@verlichting2 , ik weet misschien wel welke 125p dat was, ik moet ergens een foto hebben, maar ik kan hem niet vinden. Ik parkeer hem even! Ik kom er op terug!

Dat boek is heel tof, ik wist niet wat het precies was dus ik ben er eens ingedoken. Nu ben op FB lid van veel groepen, waaronder eentje over auto's in de DDR tijd, veel "oh wat tof reacties" maar ook iemand die het boek kende reageerde.
Het is niet voor kinderen gemaakt, maar blijkbaar voor modelbouwers. Veel materiaal was er niet, maar daar had je een soort club van de Staat van, GST (Gesellschaft für Sport und Technik) zodat je materiaal kreeg om iets te maken.

@Mach1 , bedankt! Ik moet zeggen ik word bijna met de benieuwder om te rijden erin en ook om alles goed te bekijken, elk detail, ik ben sneller klaar, dan een komende BMW-eigenaar denk ik ;)

@rzasa ja cool he? Dit jaar zijn er een paar die een rit in Amerika doen met de bekende ZLobol-rally, daar doen ook ee paar Polonez aan mee!
gf-waAM-WiH9-rNAD_polak-objechal-maluchem-jezioro-michigan-664x0-nocrop.jpg

@Johan, dat is een mooi verhaal. Ja dat soort koopjes zijn geweldig! Maar ja zeker toen, zonder pinpas, dan kan het zuur zijn he? Die kaarten klinken gaaf zeg! Moet ik dat nog als een soort school kaarten zien?

@MCW , ah leuk! Bedankt voor je uitleg. Ja we zijn denk ongeveer dezelfde generatie, dus ik snap wel dat jij dan ook gecharmeerd was de jaren 90 modellen. De 626 hatchback was inderdaad het mooiste, met de ingebouwde spoiler vond ik, net als de 323f, ook zijn opvolger vond ik leuk.

Nu ik die concepts zie, snap ik wel wat je bedoelt ja. De eerste Mazda 2 heb nog overwogen, maar vond toen een Getz. Ik vind nu een 2 ook wel leuk, niet perse prachtig, maar die zou ik wel in mijn rijtje meenemen voor potentiele auto's

Ik vind de 929 ook erg leuk, vooral de coupé begin jaren 80. En ik ben fan de MX-5

Ik moet natuurlijk nog verder met de vakantie! We zijn nog steeds in Muzeum Motoryzacji Wena w Oławie, maar gaan nu naar hal 2. Hal 2 is eigenlijk het leukste vond ik, aan de muur heb je allerlei iconen die in “het Oostblok” zijn gemaakt, zoals Moskvitch, Zastava, Trabant, ZAZ, maar ook een Cinquecento. Ook is hier meer oog voor “hoe het vroeger was. Er is van 2 oude Jelcz bussen een ruimte gemaakt, in 1 kun je zitten en in de andere zie allerlei speelgoed en modellen van vroeger.

54041142195_3f855549cb_o.jpg

54040694081_3c31f09c1a_o.jpg

Ook was een oude kiosk, en oude telefooncel.

54041020394_4d60c6f623_o.jpg

Ook was er een oude tank.

54040945328_870c0779cd_o.jpg

Hier kun je in style wat eten en drinken.

54041021484_6e22f0390c_o.jpg

Dit is de kleinste auto van Polen.

54040946218_26ccd7cf84_o.jpg

Dit is een FSO Polonez Analog, een prototype met 4x4, deze is gemaakt voor door een tv-programma

54041142060_c4fb185215_o.jpg

Je zou hem haast niet herkennen, maar dit is een WSK Mikrus MR-300, het origineel is een paar berichten geleden voorbij gekomen.

54041021279_9c16b36224_o.jpg

Dit is een SeAZ S-3D, gebouwd in 1986. Tussen 1958 en 1997 zijn deze micro-auto’s gebouwd. Ze waren speciaal ontworpen voor gehandicapte bestuurders en werden in de USSR gratis of met een grote korting gedistribueerd via het socialezekerheidssysteem van de Sovjet-Unie, en werden officieel niet verkocht aan niet-gehandicapten. De S-3A werd geproduceerd tussen 1958 en 1970.

De S-3D, geproduceerd tussen 1970 en 1997, was een tweezits vierwieler, aangedreven door een IZH-P3 luchtgekoelde tweetaktmotor met 18 pk.

In de USSR was het model algemeen bekend als een "invalidkas” omdat ze alleen via het sociale zorgsysteem aan gehandicapten werden verhuurd voor vijf jaar zonder toestemming om te verkopen. Na vijf jaar gebruik moest een huurder zijn "motor-rolstoel" terugbrengen naar de sociale zorgorganisaties en kreeg een nieuwe.

Gelukkig werden niet alle "invalidkas" gesloopt, omdat sommige van hun invalide huurders erin slaagden ze als hun privé-eigendom te registreren.

De auto werd eigenlijk opgevolgd door niets, nouja zijn plek werd ingenomen door de Lada Oka, en ook door de ZAZ Zaporozhets. Beide waren echter wel groter, maar je hebt ook hier bij de SeAZ allerlei versies, voor mensen zonder rechterbeen, linkerbeen of beide benen, met alleen een linker of rechterarm.

SeAZ is tegenwoordig een natte droom voor veel Oost-Europese autoliefhebbers, ik benoem zijn topsel van 55 km nog maar even, ik herhaal 55 km.

54040693791_3704bb5482_o.jpg

net als de Warsawa ervoor en de Romet Pony heeft ie mee gedaan aan de Zlombol rally. Van Polen naar Albanië, je moet er maar zin in hebben met 55 km als top.

De SeAZ in actie:
54064683603_8d91f7a336_o.jpg

Ter beeldvorming, de start van een Zlombol rally:
54064888895_0407810ccf_o.jpg

Ook hier stonden de bijna fabrieksnieuwe auto’s
54041021314_c812e19daf_o.jpg

Zoals deze Skoda 105 uit ’82.

54040945778_21b630b5c6_o.jpg

En deze Trabbi met 136 km

54041141600_8557b5a5a6_o.jpg

Deze 1982 Polski FIAT 125p Kombi Long was voor vliegveld ververvoer.

54039830317_c8a2d852ce_o.jpg

Nog een laatste blik op de kunst aan de muur.

De laatste hal dan:
54039829497_a7ec5c625e_o.jpg

Moskvitch 2137 Ambulance, een gift van de DDR aan Polen. ALLEEN, dit model is pas vanaf 1976 gemaakt, dus de sticker van 1975 klopt niet. Plus dat het niet heel waarschijnlijk is, dat de gift een Moskvitch zou zijn, een Wartburg of Trabant of Barkas zou dan aannemelijker zijn.

54039829447_9bee38a54a_o.jpg

Deze Bedfords zie ik ook nooit meer.

54040944913_d9683d005f_o.jpg

Star 266 R heeft meegedaan aan de Dakar Rally

54040944988_660743f35d_o.jpg

Nysa 522 T Ambulance

Ook waren er nog wat FSO’s
54039829822_2cae06bcb4_o.jpg

Zoals deze late 125p, met slechts 229 km op de teller. Aan de neus is te zien dat het een late is. Met al het plastic.

54040944983_db786280cf_o.jpg

Deze Polonez heeft slechts 47 km gereden, waarschijnlijk is de auto een prijs geweest en nooit gehaald ofzo. De auto heeft de fabriek nooit verlaten..

54041140885_58d9a449d9_o.jpg

Tegenwoordig is Skoda een Tour auto, maar vroeger was er de 125p

54039829572_229d3ccb8f_o.jpg

Tot slot dit duo.

54041020109_6fc6fd967f_o.jpg

2002 FSO Polonez Kombi 1.6 MPi, een van de laatst gebouwde Polonez

54039829612_5f3130cc50_o.jpg

1997 FSO Atou 1.6 GLI, slechts 97 gereden. EN dit is misschien de meest toffe Polonez die er stond.

Deze komt uit Frankrijk, en werd vio de Franse Supermarkt verkocht. Dit is ook de reden dat hij Atou heette. Een succes was het niet, en deze auto is nooit aan iemand verkocht.

Nu ik die concepts zie, snap ik wel wat je bedoelt ja. De eerste Mazda 2 heb nog overwogen, maar vond toen een Getz. Ik vind nu een 2 ook wel leuk, niet perse prachtig, maar die zou ik wel in mijn rijtje meenemen voor potentiele auto's

Ja het was even schrikken van de concept naar de eerste foto's van productiemodel :ROFLMAO: Wat kleine verschillen al kunnen doen.. (interieur zag er wel goed uit).

ovZQpBs.jpeg
dDvPdaf.png

ik deel je mening over de huidige 2. Niet de allermooiste B-segmenter maar zeker na de 2e facelift wel een leuk ding en het had al een mooi interieur. In de basis vind ik de 2e gen. 2 mooier maar die had dan weer een vreselijk dashboard.

Ik heb de Polonez combi zoals deze boven te zien is (in het fraaie blauw) altijd een mooie auto gevonden.

Het probleem bij FSO is altijd geld voor ontwikkeling geweest. De Polonez begon bij zijn introductie in 1979 al met een achterstand op de concurrentie en die werd alleen maar groter. Jammer omdat er best veel ideeën waren. Zo kwam ik kortgeleden nog een plaatje tegen van een vroege Polonez sedan, 4-deurs. Dus geen 125p of de latere Celina. Die bedoelde auto is ook nooit verder gekomen dan het prototype stadium.

* over die kleine autootjes en gehandicapten: ik kan me uit de jaren '80/'90 nog wel herinneren dat je ook best wel vaak zo'n Tsjechoslowaakse Velorex zag rijden, altijd in het bruin...Nu zijn die ook extreem zeldzaam geworden !
* over die kaarten: nee, 1 kaart had opgevouwen echt het formaat van een wegenkaart zoals je die nu bv bij de ANWB kan kopen. Alleen veel dikker en zwaarder. Als je er eentje uitvouwt heb je bij papier altijd het nadeel dat na verloop van tijd op die vouwlijnen de boel scheurt. Dat hadden ze hier ondervangen: de basis van de kaart is een heel stevig groen linnen die af-fabriek al de vouwlijnen hebben. Als je het geheel dan uitvouwt heb je bv 9 12 of 16 vakken (weet aantal niet prcies omdat ze nog in de verhuisdozen zitten bij de boeken) en op ieder vak zit dan een deel van de kaart geplakt. Als een vak van het uitgevouwen linnen bv 15 x 15 cm is, dan is het erop geplakte deel van de papieren kaart dan 14,8 x 14,8 cm. Oftewel: uitgevouwen heb je een hele wegenkaart met tussen ieder vak op de vouwlijn een minieme open lijn: het papier wordt dus nooit zelf opgevouwen en zal dus ook nooit beschadigd worden of gaan scheuren. En de kaarten zijn vrij gedetailleerd (een schoolkaart is er niets bij vergeleken), dus ideaal als je door Polen rijdt en wilt zien hoe het vroeger was, waar spoorlijnen liggen die de Russen na de oorlog als compensatie-oorlogsbuit hebben meegenomen, oude Duitse namen wilt weten etc etc.

Velorexen zijn vooral heel duur geworden en daarmee ook echt een liefhebbersvoertuig geworden.
Ik denk dat de meeste tegenwoordig ook vooral binnen slapen en zelden buiten komen voor een ritje. Voor dagelijks vervoer lijkt het me niet meer te worden ingezet.

Ze zijn bijna altijd Bruin omdat het natuurlijk zo goedkoop mogelijk moest zijn om ze te produceren dus het canvas/linnen werd niet gekleurd. Volgens mij werden ze origineel ook niet geleverd in andere kleuren.

Ik vind het altijd geweldige voertuigen om te zien. En ik zou er zelf ook wel eentje willen.
Eigenlijk jammer dat er niemand meer met zoiets aan komt zetten onder het mom van goedkoop vervoer. Tegenwoordig zoekt men meer luxe, zelfs voor die 5 - 20km woonwerkverkeer per dag. Waar dit soort karretjes uitermate geschikt voor zijn.

mooi verslag weer. Die FSO Polonez Analog is wel gaaf zeg!
Ja he? Mijn omschrijving klopt trouwens niet, nouja niet helemaal. Ik lag al op bed toen ik stiekem toch even nog op het Forum keek en je reactie las.

De Polonez Analog is wel degelijk door FSO zelf gemaakt, echter is deze wat aangepast of gemaakt door of voor een TV programma. Op basis van een een normale Pickup. Zulke 4x4 auto's werden soms in kleine schaal gemaakt, soms ook door "gewone mensen" in hun schuur. Zo heb je dus in Rusland bijvoorbeeld een Samara 4x4, maar ook Volga's, ik meen ook Moskvitch, maar dat ben ik met niet 100% zeker.

Ik citeer even de Poolse WIKI want het is best een leuk verhaal:

FSO Polonez Analog, gemaakt in 1994–1996 op basis van de FSO Polonez Truck
Parallel aan de werkzaamheden aan de afleverversie van Truck werd er gewerkt aan de versie met aandrijving op beide assen . In de jaren 1986–1989 werd een prototype van de Polonez Pick-up met vierwielaandrijving ontworpen, vervaardigd en getest . De auto werd in mei 1988 gepresenteerd. Verschillen met het prototype van de pick-up, afgezien van de aandrijflijn en ophangingssystemen, omvatten een versterkte vloer en een gewijzigde structuur van de langsliggers van het frame. Het reservewiel werd onder de laadvloer geschoven (omdat de auto hoger stond) en er werden extra treden geplaatst om de instap te vergemakkelijken . De achterwielophanging is uitgerust met een extra stabilisator , terwijl de voorwielophanging is voorzien van naven en fusees die zijn aangepast om kracht over te brengen. Alle aandrijfassen kwamen uit de productie -Polonez en de vooras was een modernisering van de achterste. De aandrijfassen waren afkomstig van de offroad Lada Niva.

In 1993 werd het eerste prototype gebouwd - Analoog 1 . Het was een gewone tweezits Polonez TRUCK (wit) met permanente voorwielaandrijving. De voorwielophanging en het remsysteem zijn overgenomen van de Lada Samara , zij het aangepast. De versnellingsbak en eindaandrijving zijn geleend van de Subaru Leone. De achterwielophanging was gebaseerd op een starre as met draagarmen en schroefveren, terwijl de voorwielophanging was uitgerust met MacPherson . Bovendien werd de achteras uitgerust met een differentieelslot.

Na goede testresultaten, waardoor verder aan het project kon worden gewerkt, werd een ander prototype gebouwd: "Analog 2". Analoog 2 werd gebouwd op basis van een personenauto. De voorwielophanging bestond uit McPherson-veerpoten, de achterkant op veren en draagarmen. Door het gebruik van veren in plaats van bladveren werd het mogelijk de wielkasten te verkleinen, waardoor er meer ruimte op de achterbank overblijft. "Analog 3" zou een combinatie zijn van de twee voorgaande prototypes, maar het zou vierwielaandrijving hebben, maar de constructie van dit pre-prototype werd verlaten en er werd een prototype gemaakt met de naam "Analog 4". De carrosserie is ontworpen door Cezary Nawrot . De ophanging was dezelfde als die van eerdere modellen. Er was bij de Analog geen differentieel tussen de assen, de aandrijving werd overgebracht door een mechanische vijfversnellingsbak met een extra versnelling voor offroad-rijden en een ingebouwd differentieel.

Op de internationale beurs van Poznań op 30 april 1994 werd het model "Analog 4" gepresenteerd. Er zijn in totaal 7 stuks geproduceerd. Eén van de auto's had een 1.9 dieselmotor met een vermogen van 70 pk, de overige zes auto's hadden 1.6 exemplaren. Ook qua uiterlijk waren er kleine verschillen tussen de auto's, de achterlichten waren afkomstig van een Vrachtwagen , een Tarpan , of een Poolse Fiat 125p stationwagon of pick-up. Ook de achterste zijdeuren waren anders, sommige hadden dezelfde als bij de Caro personenauto's of eindigden met een rechte hoek. Het onderzoek naar de off-road Polonez werd opgeschort toen het Zuid-Koreaanse Daewoo de nieuwe eigenaar werd van FSO .

Dit is dus 1 van de redenen dat ik de Oost-Europese auto's boeiend vind, want er is zoveel grappigs door de jaren heen gedaan. Soms denk ik eens, oh ja dat wist ik helemaal niet of ik om ineens weer wat tegen, wat ik half wist.

Ik ben een keer op een site geweest, die ik natuurlijk niet heb opgeslagen, en die had het over 40 (!) verschillende Polonez, Natuurlijk vallen er een paar af omdat die benoemd worden door de motor, en bijvoorbeeld de Nasr, omdat dat een Egyptische licentie bouw is, maar er zijn echt bizar veel dingen.

De Mazda 2, inderdaad ie op de foto, vond ik best aardig , maar dan echt als gebruikersauto. Niet voor dat ie tof is, maar okay Ik zag pas een Demio, die zie ook nooit meer. Is trouwens dat roldakje ook in Europa verkocht zoi?
heb je meer info over die "kleinste auto van polen"? Zijn er daar meer van?
Oei goede vraag. , het is een unieke auto. Ik heb het voor je opgezocht. Dit filmpje is leuk om te zien, er is Engelse ondertiteling:

Je ziet dus hoe de auto bij het museum komt, het bijschrift luidt:

Een andere fascinerende tentoonstelling heeft zijn weg gevonden naar het Wena Automuseum in Oława. De tijden van communistisch Polen waren extreem veeleisend. Meneer Ludwik had nooit een rijbewijs, dus reisde hij vaak op de fiets. Hij wilde echter op een iets comfortabelere manier reizen. In die tijd waren auto's moeilijk verkrijgbaar, dus kwam Ludwik op het idee om zijn eigen microcar te bouwen. Hij gebruikte een motor van een Simson voor de aandrijving. De aandrijving gaat naar één wiel - het rechter achterwiel. De motor wordt gestart terwijl je in de auto zit. De hele carrosserie is gemaakt van aluminium. Het koetswerk vertoont duizenden hamerslagen om het de gewenste vorm te geven. De wielen komen waarschijnlijk van een Romet Kadet bromfiets. Dat geldt ook voor de koplampen. De achterlichten komen daarentegen van een Syrena. Binnenin vinden we een stuur van een Fiat 126p of 500 en slechts één stoel. Deze is praktisch centraal geplaatst, net als in een McLaren F1. De deuren hebben sloten, handgrepen en een raamopener. Meneer Ludwik heeft bijna 300 kilometer afgelegd met deze auto. Bekijk de aflevering waarin we de auto ophalen bij de eigenaar en de eerste werkzaamheden uitvoeren om de motor aan de praat te krijgen.

Thx voor de info, een one of a kind dus. Leuk! En gelijk jammer dat er niet meer van zijn.
Geinig dat het ook nog een simson (brommer uit DDR productie) motortje heeft. Dat is dan weer een leuke link.

Ik heb de Polonez combi zoals deze boven te zien is (in het fraaie blauw) altijd een mooie auto gevonden.

Het probleem bij FSO is altijd geld voor ontwikkeling geweest. De Polonez begon bij zijn introductie in 1979 al met een achterstand op de concurrentie en die werd alleen maar groter. Jammer omdat er best veel ideeën waren. Zo kwam ik kortgeleden nog een plaatje tegen van een vroege Polonez sedan, 4-deurs. Dus geen 125p of de latere Celina. Die bedoelde auto is ook nooit verder gekomen dan het prototype stadium.
Ja eens, bizar dat deze pas in 1999 kwam he?

Geld was bij FSO, net als bij vele andere merken een dingetje he? Die Sedan, ik weet welke je bedoeld.
1370962047_by_raptor_500.jpg

Je moet eens hier kijken:
Polonez in China

@Johan , die kaarten klinken goed zeg, Er is inderdaad door de jaren heen veel veranderd wel he?

De Velorex, ja die lijkt wel wat op SeAZ, hoewel ik gevoelsmatig haast meer een Messcherschmidt vind.(Maar dit is een argument wat nergens op slaat en ik niet kan onderbouwen) Het zijn echt net scooters met een dakje vind ik, een beetje een mini Morgan achtige vind ik.

@MCW , gaaf die zwarte met karretje, ik wou net zeggen ik ken alleen bruine, maar ik heb eens een rode gezien.

Ik heb het gevoel dat bijna alle Velorex in ons land rijden, want ook ik zie ze nooit, ook niet op OMMMA.

Mijn vriend Ivan heeft deze foto gemaakt, in 1997, ik wist niet eens dat Velorex nog meer modellen heeft gemaakt:
Velorex 435-O (Velorex 435/O) by Ivan G., on Flickr

@Pobresh , ja best wel slimme dingen die mini-wagenstjes, beetje zoals de Brio of de Canta he?

Een FSO met lichten van een VW Santana. Heel bijzonder. Bedankt voor de link. En die mini Polonez stationcar met zijn 0,8 3 cilinder met 26kw = 35 pk. Knap dat die nog 100 liep al topsnelheid.

Ik heb weer wat bijgeleerd vandaag!

Het laatste deel van het museum!

We gaan eerst naar boven, daar is eerst een hele rij met 2wielers:
54039831027_1d11654e23_o.jpg

54041021764_8d2895afed_o.jpg

Ook waren allerlei kinder fietsjes

54041142620_61b28c90bc_o.jpg

Ook leuk was de woonkamer met een 126p

54039831067_c04771c520_o.jpg

Een mooi uitzicht over het hele musuem.

54039831187_d1e4aec20b_o.jpg

Ook waren de auto's aan de wand beter te zien zoals de ZAZ 1102 Tavria.

Heel af en toe zie je nu dankzij de oorlog, ook in ons land een Tavria, in de jaren 90 probeerde Gremi, importeur van oa Lada, de auto ook naar ons land te halen. De Tavria is nog best modern, en was een kortstondig succes in Duitsland en ook in Chili.

54040694316_f75080cfb9_o.jpg

Een Zastava 1100p Mediteran . gebouwd in Polen inderdaad.

Achter het gebouw stonden nog wat auto's, wat ze met sommige willen doen,geen idee.
54041142400_289ce92bd6_o.jpg

Deze Granada was nog redelijk netjes,
54040944808_1e2d4aecfb_o.jpg

Zijn opvolger is al wat minder ..

54041140695_ed4f50525c_o.jpg

Leuk Prinsjes

54040692451_e1af0aabde_o.jpg

Deze Warsawa's lijken me verloren om eerlijk te zijn, tegenwoordig zijn ze (in Polen) kapitalen waard, dus misschien is er toch hoop voor ze!
54041142325_f9ca5032fa_o.jpg

De Kombi lijkt er beter uit te zien.
54040946418_1f8ddbcccd_o.jpg

Deze 131 is geen P maar een S, dus niet in Polen gebouwd, wel met oud kenteken.

54040946483_320992e1a5_o.jpg

Op de parkeerplaats stond deze mooie 2107..
54040694236_6552ef7abe_o.jpg

En deze maagdelijke Fiesta, die van heel ver kwam!

54039833392_f7be7c9b6c_o.jpg

Vlakbij stond dit duo, toen ik heen liep om de foto te maken, zag ik iets veel toffers:
54040948968_fd43e456a3_o.jpg

Namelijk Zastava 1100p nummer 2!

54041144665_c72a110c03_o.jpg

Vlakbij de camping zag ik achter de bomen in de woonwijk iets ouds blauw, het bleek 5 minuten lopen te zijn, dus ik toch maar even op onderzoek uit met de krukken, het bleek deze Edsel te zijn.

54040948863_ce1699857e_o.jpg

Een hele mooie 75, die mag niet ontbreken in het overzicht.

54041024039_9d7750c1ac_o.jpg

Trabant is altijd leuk, ook als 1.1. Inderdaad de kleur is niet origineel.

54041024044_4b853853b4_o.jpg

Spot van de dag, deze Caro. Hoewel haast niet te herkennen is, is dit een tweeling van de onze, ook een 1.5 GLE, zelfde wielen en originele kleur. Zelfs de antenne zit op dezelfde plek.

54041144550_0fc79e76fd_o.jpg

Terug op de camping, hadden we eindelijk niet meer de kleinste caravan, deze en die er naast waren nog kleiner. (die van mijn ouders is eigenlijk helemaal neit zo klein) Dit is trouwens een gek ding:
Het is een Elddis Wisp 320, met oud kenteken. Elddis is een Engels merk, er is letterlijk niets over te vinden, blijkbaar is wel geëxporteerd. want een Engelse caravan heeft de deur aan de andere kant (zoals die er ernaast)

54039833237_d7e7d8a5e5_o.jpg

's avonds gingen we maar onder luifel relaxen, het was immers een drukke dag, gelukkig was de bewaking ook weer van de partij!

Ik kwam online de site classic car catalog tegen en daar kwam ik een stukje tegen over de Polonez, Over de Indtrodcutie van de Polonez, uit 1978. Het is vertaald vanuit het Pools, het is best leuk om te lezen:

Polksi Fiat, FSO, FSM, FSR 1978​

fso-2.gif
fsm1.gif
fsr1.gif

Polski Fiat 126p
Polski Fiat 125p
FSM Syrena 105
FSR Tarpan
FSO Polonez – nieuw model

Polen
POLAND0001.gif

fso%201978%20polonez-01.jpg

Eind februari werd bij FSM de 300.000ste PF 126p geproduceerd en op 1 maart vierde de fabriek de productie van zijn 500.000ste auto (PF 126p en Syrena).
In juni werd de Tarpan 235 met verhoogd laadvermogen gelanceerd. De belangrijkste gebeurtenis van dit jaar was de presentatie van de nieuwe Polonez . De première vond plaats op 3 mei. Dit is een zeer ambitieus ontwerp met grote nadruk op passieve veiligheid. Hij is gebaseerd op de Poolse Fiat 125p-eenheden en maakt gebruik van de ophanging, het aandrijfsysteem en de motor. Er zijn echter een aantal wijzigingen aangebracht aan deze assemblages. De aandrijfeenheid maakt gebruik van een tandriem in plaats van een distributieketting, de vorm van de verbrandingskamers is veranderd en er is een full-flow oliefilter geïntroduceerd. De koppeling met centrale veer en de overbrengingsverhoudingen zijn nieuw. De carrosserie is geheel nieuw, voorzien van een modieuze ‘fast-back’ lijn, met een sterk hellende voorruit, gebogen zijruiten, een kofferdeksel die de achterruit afdekt en karakteristieke rubberen bumpers die volledig bestand zijn tegen beschadigingen tot een snelheid van 5 km /H. De auto beschikt over een zeer rijke standaarduitrusting: zijbeschermingsstrips, deuranti-impactversterking, achterruitwisser, buitenspiegel, standverstelling stuurkolom, veiligheidsgordels, toerenteller, kwartsklok, elektrische radiateurventilator, koplampafstelling afhankelijk van de belasting, mistlampen voor en achter, aanpassing van de verlichtingsintensiteit van het instrumentenpaneel.
Productie van Poolse autofabrieken:
FSO
Polski Fiat 125p – 95.000 stuks.
Polonez – 4.500 stuks. Geassembleerde auto ’s (Zastava) – 11.000 stuks St.
FSR- tarpan – 6000 st.

fso-2.gif

De officiële première van de Polonez vond plaats op 3 mei 1978. Het resultaat van ruim 3 jaar voorbereiding was de start van de productie van Polonez-auto's in de Personenautofabriek. Er werd een nieuwe pershal in de fabriek gebouwd, er werd een uitgebreide modernisering van de gebouwen waar de Polonez wordt geproduceerd doorgevoerd, 1.200 machines werden verplaatst, een aantal nieuwe productielijnen werden radicaal gemoderniseerd en honderden werknemers werden opgeleid, waarbij ze de beste en meest ervaren mensen om de nieuwe auto te produceren. De trots van de fabriek is de automatische lijn van apparaten die werken bij het lassen van de Polonez-carrosserieën, die het werk van ongeveer 180 mensen vervangen. De nieuwe Poolse personenauto wordt onder zeer moderne omstandigheden vervaardigd.

Polonez is het resultaat van een enorme inspanning van de Żerań FSO, het resultaat van de activiteiten van vele fabrieken in de machine-industrie en 60 fabrieken die samenwerken met 7 ministeries. De productie van ongeveer 2.300 nieuwe elementen werd gelanceerd in 424 productiefabrieken.
Dit jaar zal de fabriek in Warschau naar verwachting 5.000 exemplaren produceren. 1.500 Polonaises. Dit aantal is opgenomen in het officiële productieplan. De ambitie van de Żerań-crew is echter om dit jaar veel meer van deze nieuwe auto's te leveren. Er wordt zelfs gesproken over een verdubbeling van de productie en het op de markt brengen van 10.000 exemplaren. auto's. In eerste instantie zullen er twee autodistributiepunten open zijn (in Warschau en Katowice), later zullen er nog meer worden geopend.

Dit jaar zullen Polonaises in bepaalde hoeveelheden voor vreemde valuta worden verkocht. Deze auto's zullen – zoals Polmo meedeelt – ook beschikbaar zijn voor 1.000 PLN voor mensen die zich bijzonder onderscheiden in hun professionele en sociale werk. Er zijn ook spoedverkopen gepland. In 1978-80 zullen grotere hoeveelheden Polonaises op de markt verkrijgbaar zijn. In deze auto's zal de productie van het nieuwe model starten (het plan voorziet in de productie van respectievelijk 40.000 en 100.000 Polonez-auto's), ongeacht de Poolse Fiat 125p.
Er is al een netwerk van geautoriseerde servicestations opgezet. Er zijn er in totaal 17 en ze bevinden zich in grotere Poolse steden. In de eerste fase werden 162 Polmozosta-medewerkers getraind in het gebruik van Polonez. Er zijn sets speciaal gereedschap voorbereid en – wat lovenswaardig is – er is al een passend aantal reserveonderdelen geleverd (ongeveer 1.000 stuks), aanvankelijk gegroepeerd in drie centrale magazijnen (in Lublin, Warschau en Katowice). Naarmate het aantal auto’s op de weg toeneemt, zullen deze onderdelen naar de winkels gaan.

De resultaten van de informatiereeks van ongeveer 100 Polonez-auto's, die van januari tot april dit jaar onder verschillende omstandigheden op de Poolse wegen rijden, gaven een algemeen positief beeld van deze auto. De auto's bereikten een kilometerstand van 60-70 duizend. km, en hun intensieve gebruik maakte het mogelijk enkele tekortkomingen te elimineren voordat de massaproductie begon. Het ontwerp van de uitlaatdemper en starter is verbeterd en de vorm van de stoelen is gecorrigeerd. De volgende componenten (vergeleken met de Poolse Fiat 125p) werkten zonder problemen: motoronderdelen, koppeling, versnellingsbak. De banden van de Polonez-auto presteerden uitzonderlijk goed tijdens deze moeilijke tests, uitgevoerd in winterse omstandigheden. De 175 SR 13-banden met een D 124-loopvlakpatroon, vervaardigd door Stomil uit Dębica, vertoonden tijdens deze kilometerstand slechts 50% slijtage. en het allerbelangrijkste: ze voorzagen deze grote auto van uitstekende grip, ook op natte, gladde oppervlakken.

We hebben dus een moderne auto met goede banden. Deze aankondiging is zelfs nog waardevoller omdat verdere toekomstige modellen van de hele Polonez-familie, gemaakt in samenwerking met het Italiaanse bedrijf Fiat (driedeurs- en coupéversies), zullen worden aangedreven door nieuwe modellen van 1,6-liter motoren; 1,8 en 2 liter en met een overeenkomstig hoog vermogen, zullen nog betere tractie-eigenschappen hebben. De prestaties van de vandaag geproduceerde Polonez 1500 zijn – zoals de fabriek verzekert – beter dan die van de Poolse Fiat 125p 1500, wat we hopen te kunnen ontdekken tijdens de proefrit met de Polonez.

De lancering van de Polonez-productie is een onmiskenbaar succes van de bemanning van de Żerań-fabriek, die de productie heeft voorbereid zonder de normale productietaken te onderbreken, en zelfs vóór andere Polmo-fabrieken. Gedurende de eerste vier maanden van 1978 (dat wil zeggen 32% van de tijd) werd het productieplan bij FSO met ruim 35% voltooid, de verkoop met ruim 36%, de export met 25% en de productie van reserveonderdelen met 33%. En alleen al de voorbereiding van de uitrusting voor de Polonez kostte in de fabriek 2,5 miljoen manuren. Ze werden toegewezen ongeacht de uitvoering van de huidige productietaken. En dit is prijzenswaardig voor de fabrieksploeg van Żerań, die bekend staat om hun toewijding.
ST. SZELICHOWSKI

(Motor '78)

1300 (R4 cil, 1295 cm³, 65 pk) 1500 (R4 cil, 1481 cm³, 75 pk)​

fso%201978%20polonez-02.jpg

fso%201978%20polonez-03.jpg

fso%201978%20polonez-04.jpg

fso%201978%20polonez-05.jpg

fso%201978%20polonez-06.jpg

fso%201978%20polonez-tyl.jpg

fso%201978%20polonez-int.jpg

fso%201978%20polonez-paris.jpg

Europese première van de Polonez op de Parijse Salon.
fso%201978%20polonez-prod.jpg

Polonez op de productielijn

Nog leuker is de pagina van 1979

FSO Polonez​

1300 (R4 cil, 1295 cm³, 65 pk)
1500 (R4 cil, 1481 cm³, 75 pk)
2000
(R4 cil, 1995 cm³, 112 pk) - nieuw   Sedan- model (wb: 2509 mm)​

fso-2.gif

fso%201979%20polonez.jpg

fso%201979%20polonez_long.jpg

fso%201978%20polonez-broch_uk-1.jpg

fso%201978%20polonez-broch_uk-6.jpg

fso%201978%20polonez-broch_uk-7.jpg

We zijn blij om een nieuw model te introduceren van een auto waarvan de productie net is begonnen in de FSO Car Factory in Warschau. De naam is Polonaise. Ik heb er vertrouwen in dat onze nieuwe auto door de kopers positief zal worden beoordeeld. Eerder heeft het in veel landen veel lof gekregen van de pers, radio- en tv-netwerken en ook veel belangstelling van het publiek gewekt.
De Polonez is een door en door moderne auto. De fastback-carrosserie is een lust voor het oog en zorgt ervoor dat het brandstofverbruik laag blijft. Er is comfortabel plaats voor vijf personen. De onafhankelijke voorwielophanging en de nauwkeurig geleide aangedreven achteras zorgen voor een hoog rijcomfort en veiligheid doordat de wegligging precies is zoals wij dat wensten. De Polonez beschikt over een uitstekend remsysteem met schijfremmen rondom, een dubbel circuit en een remkrachtaanpassing achteraan. De Polonez voldoet aan alle internationale specificaties op het gebied van passieve veiligheid, uitrusting, uitlaatemissies, enz.
De lancering van de Polonez viel samen met de FSO, waar de fabriek ingrijpend werd gemoderniseerd, waarbij de meest geavanceerde carrosseriepersfabriek in Europa, sterk geautomatiseerde carrosserielaslijnen en nieuwe motorbewerkingscentra werden toegevoegd. Het doel van het programma is om de hoogste kwaliteitsstandaard van FSO-voertuigen te bereiken en de productie van auto's die een steeds grotere populariteit genieten in binnen- en buitenland, in een steeds groter aantal landen, te stimuleren.
Ons doel is om het assortiment te verbreden. Naast de basis vijfdeurs Polonez gaan we ook een driedeurs variant en afgeleide versies bouwen. Wij bieden nog steeds verschillende modellen van de succesvolle Polski Fiat 125p aan, die vanwege hun hoge gebruikswaarde zeer goed beoordeeld worden.
Auto's met de FSO-badge zullen u niet teleurstellen.
Jerzy Bielecki, M.Eng.Sc.
Managing Director
FSO Car Factory, Warschau​

Polonez brengt u daar veilig

Een auto die in 1978 werd gelanceerd, moet aan veel strengere eisen voldoen dan zijn tegenhanger van pakweg tien jaar geleden, en alleen een echt modern ontwerp kan commercieel succes garanderen. Hoe precies zijn deze eisen de afgelopen jaren veranderd?
Er ligt nu grote nadruk op de economie. Een auto moet niet alleen zo min mogelijk brandstof verbruiken, maar ook zo min mogelijk onderhoud vergen en een lange levensduur hebben. De exploitatiekosten zijn voortdurend gestegen als gevolg van de stijgingen in de prijs van benzine en diensten en reparaties.
De Polonez speelt uitstekend in op de noodzaak om de exploitatiekosten laag te houden. De stevige motor loopt graag op brandstof met een octaangehalte van 94 en het correct gekozen vermogen, gecombineerd met een carrosserie die een lage weerstand biedt, zorgt voor een beperkt brandstofverbruik, zelfs bij hogere snelheden.
De lage luchtweerstand maakt de auto ook stiller. Het is onnodig om hieraan toe te voegen dat de fastback-carrosserie een genot is om naar te kijken en dat het brede scala aan beschikbare kleuren geschikt is voor elke potentiële klant.
Een auto van vandaag zou dramatisch veiliger zijn dan zijn tien jaar oude broertje. Ook op dat vlak kan de Polonez zich meten met de beste. Hij heeft de meest veeleisende botstests doorstaan en beschikt over schokabsorberende bumpers, een gelede stuurkolom en veiligheidsgordels met oprolmechanisme. Maar in de eerste plaats heeft hij een stevige grip op de weg, reageert hij nauwkeurig en snel op de beslissingen van de bestuurder en beschikt hij over krachtige bekrachtigde schijfremmen rondom, met een remkrachtregelaar om ervoor te zorgen dat de achterwielen niet te vroeg blokkeren.
De Polonez wordt aangeboden met keuze uit 1,3 en 1,5 liter motoren. Bij beide energiecentrales is de acceleratie die van een moderne auto wordt verwacht behoorlijk opmerkelijk.
Kijk binnenin en je ziet meer van deze werkelijk moderne auto. Er is zorg besteed aan een hoog comfort voor zowel de bestuurder als de passagiers. Het stuur is in hoogte verstelbaar en de verstelmogelijkheden van de positie van de voorstoelen zijn inderdaad indrukwekkend. De rugleuning is traploos verstelbaar. Een efficiënt ventilatiesysteem maakt het rijden zelfs bij warm weer een plezier en de krachtige verwarming heeft zelfs voor het Arctische klimaat voldoende capaciteit. Op verzoek kan de Polonez met verwarmde achterruit naar u toe komen.
De stoelen zijn bekleed met een stof die 'ademt'. De auto biedt comfortabel plaats aan vijf personen en er zijn bevestigingspunten voor veiligheidsgordels voor drie personen.
De Polonez kan voldoende bagage meenemen. De toegang tot de bagageruimte wordt vergemakkelijkt door de grote achterdeur, die hoog opengaat en door gasveren omhoog wordt gehouden.
De Polonez uit de FSO-fabriek heeft alles wat een zogenaamde middenklasse auto moet hebben. Hij is snel en toch zuinig, met veel binnenruimte binnen redelijke buitenafmetingen, veilig en goedkoop in gebruik.​

fso%201978%20polonez-broch_uk-9.jpg

fso%201978%20polonez-broch_uk-4.jpg

fso%201978%20polonez-broch_uk-5.jpg

fso%201978%20polonez-broch_uk-8.jpg

De nieuwe Poolse auto, de Polonez, maakte zijn eerste Engelse optreden op de 12e Motor Show in Birmingham. Een Britse toprecensent schreef: 'De Poolse auto-industrie heeft haar nieuwste prestatie ingezonden: een mooi gevormde vijfdeurs auto uit het middensegment met een hatchback-carrosserie, genaamd de Polonez. Het lijkt een moderner ontwerp te zijn dan de onder Italiaanse licentie geproduceerde Polski Fiat, waarmee hij veel componenten gemeen heeft.' Het publiek en de pers toonden ook grote belangstelling voor de Polski Fiat pick-up, gebaseerd op de 125p sterke sedan die al drie jaar in Groot-Brittannië wordt verkocht. Het werd geprezen als een stevige 8cwt. voertuig voor alle doeleinden, bijzonder geschikt voor boeren, decorateurs of tuiniers, voor iedereen die in zijn bedrijf kleine ladingen moet vervoeren. De recensenten wezen op de hoge standaard van interieurindeling en instrumentatie, die zelden wordt aangetroffen in commerciële voertuigen.
Wat Polen betreft, vonden de critici er zowel voordelen als tekortkomingen in. Niettemin waren ze het erover eens dat er altijd een gestage stroom klanten is die op zoek zijn naar een duurzame auto met een bewezen ontwerp en hard werkvermogen. De auto waarvan de Polski pick-up is afgeleid, is zo’n voertuig, zeggen ze. Het kan de beste keuze zijn voor veel mensen die op zoek zijn naar een gezinsauto.​

fso%201979%20polonez_coupe-1.jpg

fso%201979%20polonez_coupe-2.jpg

Gefeliciteerd. Het was het wachten waard zeggen we dan maar.

Die Polonez 3 deurs coupé is maar kort geproduceerd begrijp ik en al voor 1988. Maar het front van het modeljaar 88 zit er wel op. Kun je nog wat details geven over deze specifieke carrosserie variant?

Er waren 2 verschillende 3-deurs Polonez's: een "gewone" 3-deurs, en een coupe (die een afgeleide was van die 3-deurs).
De coupé is degene op de zwartwit foto's, te herkennen aan de chromen B-stijl.

Hey wat scherp, nu jij er over begint @verlichting2 en ook jij @JohandeBoer , zie ik eens wat raars. De neus!

Ik wou zeggen dit klopt niet, die foto's zijn nieuwer, maar dit is dus een prototype, check de koplampwissers
45198680564_3030226ea4_b.jpg

@verlichting2 , de neus is dus daarna gekomen op de MR 85 , die pas in 88 bij ons kwam. Het was toch een soort van recycling. De deuren werden ook hergebruikt op de Truck

Ik heb het even nagezocht en wat de Poolse Wikipedia schrijft klopt redelijk.
Er zijn, zoals Johan zegt 2 soorten Coupés, de 1e is eigenlijk de 3deurs en dan is er de Coupé. De Coupé heeft 2 ook versies, met de oude neus en die met de nieuwe neus Ik heb het even nagezocht en wat de Poolse Wikipedia schrijft klopt redelijk.

WIKI
De driedeursversie was volledig gebaseerd op de vijfdeurs Polonez. Hij werd geproduceerd in de jaren 1979-1981, er zijn waarschijnlijk ongeveer 300 exemplaren van gemaakt, waaronder de Coupé . De motor en aandrijflijn zijn ongewijzigd overgenomen van de vijfdeursvariant. Door het verwijderen van de achterdeuren werd de stijfheid van de carrosserie vergroot en daarmee de passieve veiligheid van de auto . De zijdeuren waren 165 mm langer dan bij de standaard Polonez (later werden ze in de Polonez Truck gebruikt), wat een comfortabele instap voor de achterpassagiers moest garanderen. Hiervoor werd ook gebruik gemaakt van neerklapbare voorstoelen. Ook werd besloten om een kleine spoiler op de kofferklep te plaatsen en werden de zijruiten gewijzigd. De carrosserie heeft meer glas waardoor het gezichtsveld van de bestuurder en passagiers groter werd
Polonez-3d.jpg

FSO Polonez Coupé werd ontworpen door Centro Stile Fiat met medewerking van Poolse stylisten en ingenieurs . Het verschilde van het vijfdeursmodel door het ontbreken van achterdeuren, bredere voordeuren, later gebruikt in de Polonez Truck- bestelwagen , en lengte afmetingen en leeggewicht . Het model verschilde echter van de standaard driedeursversie door verchroomde , bredere zijstijlen en stoffen bekleding. Het reliëf aan de zijkant en de zijruiten aan de achterkant waren ook anders. De carrosserie van de Polonez Coupé had een veel betere torsiestijfheid vergeleken met het vijfdeursmodel, niet alleen vanwege het kleinere aantal deuren, maar ook vanwege dikkere dorpels, met vier lagen in plaats van drie, waardoor de carrosserie zeker vatbaarder werd voor gebruikt in de motorsport .

De Coupé werd in 1981 en 1983 in korte series geproduceerd, en in 1982 werden zowel de Coupé als het standaard driedeursmodel getoond op de Internationale Beurs van Poznań .

De Polonez Coupé werd geproduceerd met twee typen fronten: de "neus" (later gebruikt in het MR'85-model) en het "klassieke" front bekend van het vijfdeursmodel (twee exemplaren met dit type front zijn bewaard gebleven). Tot op de dag van vandaag zijn er maar weinig exemplaren bewaard gebleven, waarvan er 17 (per 17 augustus 2010) zijn gedocumenteerd door een groep mensen die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van FSO. De auto werd aangedreven door een standaard motor van 1.481 cm³ met een versnellingsbak met 4 of 5 versnellingen, die verkrijgbaar was in twee vermogensversies: 75 pk en 82 pk, gemarkeerd met de letter X. De kleuren van de tweede serie waren twee kleuren: grijsstaal en walnoot (oranje). Productie op grotere schaal is niet ondernomen. Er zijn hypotheses dat er in totaal ongeveer 40 exemplaren zouden worden geproduceerd, maar de fabriek zelf kan dit aantal niet bepalen. De economische ineenstorting van het begin van de jaren tachtig belemmerde de ontwikkeling van grootschalige productie. Aanvankelijk was het de bedoeling om de OHC-motor uit 2000 te installeren, waarvoor de licentie in 1974 samen met de Polonez-productiedocumentatie van Fiat werd gekocht.
54071933559_939f5a7c80_b.jpg

Deze foto heb ik vorig jaar gemaakt, mijn vriend Adrian werd wild bij het zien van deze.

Het lot van het prototype van de Polonez Coupé is onbekend, dat in 1975 op verzoek van de Poolse regering in Italië werd gebouwd en tot de jaren tachtig bij de OBR in Falenica werd opgeslagen . Van de driedeursversie is alleen het prototype bewaard gebleven, dat onder de Poolse naam wordt gepresenteerd in het NOT-museum in Chlewiska in Warschau

52842424111_fb4a79be90_b.jpg

Van de Coupé waren er ook fabrieksrallyversies, voorzien van onder meer met een 2.0 DOHC-motor met supercharger, een Volumex G60-compressor en een hondenversnellingsbak. Ze verschilden van de straatcoupés doordat ze enkele zijruiten achteraan van plexiglas hadden .

Voor het interieur van het voertuig was op dat moment in Polonez een complete uitrusting beschikbaar, waaronder: beter gevormde stoelen, toerenteller en Safari-radio

Oh ja nog een leuke foto;
54071931769_a7b6dcc3fb_b.jpg

Laatst bewerkt:
Wat leuk, nu kan je echt de minuten op de klok weg gaan zitten kijken. Aftellen tot vrijdag, en dan direct toeren dit weekend?

Gefeliciteerd. Het was het wachten waard zeggen we dan maar.
Thanks! Ja inderdaad, zeker ook omdat we voordat ik openbaar verteld heb hier, we ook al een tijdje met de verkoper bezig waren. Hoe dichter we bij nu waren, hoe meer nieuwsgierig en zin ik er in krijg. M'n vader ook trouwens. Ik merk dat hij deze auto leuker vind
Wat leuk, nu kan je echt de minuten op de klok weg gaan zitten kijken. Aftellen tot vrijdag, en dan direct toeren dit weekend?
Ja ik denk dat ik inderdaad een rondje ga rijden, ja,. Ik kan nog niet zoveel rijden, dat is nog vrij pijnlijk voor mijn enkel, maar ik ben wel benieuwd, als de koppeling wat lichter is, zeker in vergelijking met de Streetwise, zou heel fijn

Jaa! Ik ben wel echt benieuwd! Aan het einde van de middag!

Ik ben echt benieuwd. Camera ligt al klaar, en Ayo is helemaal onrustig. Er komt vast slecht weer aan, dat ze auto ook op haar invloed heeft lijkt me sterk.

En na alle opbouw van de spanning, ophef, onzekerheden, verhalen en teasers, nog geen foto's...!? :unsure:
Ha ja nou het was donker! En het was ehm bijzonder!

K6oFTad.jpeg

Het was een bijzondere ervaring, Poloneza is nu thuis! Ik heb een rondje gereden, ja het stuurde wat zwaar maar niet zo erg als verwacht.

ffBIh63.jpeg

Ik kon afscheid nemen, maar nee, ik dacht niet “jammer “
Poloneza was in alles perfect. De verkoper was blij, eindelijk van het brok ellende af. (Ze hebben er een partij werk van gehad)

Maar wat er reed ie , heerlijke stoelen, maar wat een nukken, stoel verstellen, geen idee , dat moeten we uitvinden , schakelen , wennen vooral, de radio denkt, ik weiger, koude motor is moah, maar warm en stationair loopt ie als een malle. Er is een sleutel voor de tank, en een voor rijden maar nog een sleutel, geen idee waar die voor is.

De kachel of verkoeling, geen idee hoe dat werkt.. totaal onlogisch.

De auto klinkt als een oude Lada, hij deint als een boot.

Maar ik ben er weg van, hij is groot. Maar erg smal.

Mn vader is nu al enthousiaster als ooit over de Lancia, hij heeft zelfs met mn moeder een rondje gereden.

Na de 5 minuten rijden ben ik enthousiast, een goede keuze!

De bekleding is als nieuw..

Afstellen gaat alsof je met een oude fiat motor bezig bent begreep ik.

We moeten de auto nu inrijden, nouja eerst wassen en poetsen.

Laatst bewerkt:
Tijd voor een feestje! Met Polonaise (Hollandaise) !! :cool:

Elke auto is wennen. Als je er maar plezier aan beleefd.
Ben benieuwd hoeveel van de nukken en rariteiten die je nu al gemerkt hebt, nog "origineel" zijn zoals het deinen.

Ik zat eens wat gegevens te bekijken op het kenteken...
De achteras van die polonez is net zo breed als de vooras van mijn Trabant 1.1
Sodeju dan ist een smal ding ja o_O

Edit: extra sleutel: Mijn Trabant heeft er ook 3. 1x deuren (theoretisch kun je daar ook weer 2 verschillende voor hebben), 1x contactslot en 1x tankdop.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan