Geweldig ding zeg. Ik vind hem verschrikkelijk lelijk en het rijdt waarschijnlijk als een natte krant maar dat maakt hem juist leuk. Een echte Oostblok bak.
Dankje! Mooi is ie niet , nouja geen klassieke schoonheid dat is een Rover (of BMW of Alfa

) Het rijden valt me mee nog mee, maar modern is het niet.
Goed het is natuurlijk een Oost-Europese bak ellende, een van de slechtste auto's ooit ook volgens mensen die verstand van hebben . Oh ja, volgens de "oldtimerliefhebbersgroep" op FB rijdt een FSO alleen met wind mee of als je hem aanduwt. Dat is niet gesloopt is, volgens de kenners daar EN de "als je er naar kijkt gaat ie al stuk" is natuurlijk ook waar.
Al die mensen zeggen nu dus ook zie je wel, een lijst met mankementen , dat had ik je ook wel kunnen vertellen.
Sommige zijn nutteloos (de PL-sticker) , andere zijn ietwat belangrijker, werkende ruitenwissers zijn wel fijn, en met de dure benzine is een afsluitbare tank ook wel fijn.
Grootste probleem was wel de lekkage, dat wil zeggen de kofferbak is nat, nouja dat jok ik, eigenlijk stond er water in het reserve wielbak (3x woordwaarde).
Op zondag gingen we nog even bezig, en na een bepaalde auto, was het heel fijn om eindelijk binnen no time het probleem te hebben gevonden EN het kunnen oplossen.
Het achterlicht links is stuk, dat sloot niet meer aan. Dus dat gingen we lijmen,
Plan was om met een camping kachel de boel te drogen.
Ik was heel erg blij met een erg vieze zanderige auto, want rechts was vies en droog, en links nat, dus dat lekje hadden we snel gevonden, ook in het midden was alles droog (en vies)
Hadden we alles moeten loshalen, achteraf niet, maar ik heb er wat schoongemaakt, wat nog best een dingetje was, mijn vader plakte de lamp:
Dat zwarte is niet vies trouwens, maar een soort tectyl. en hier is ook de geniale kofferbak-bekleding te zien, een laag piepschuim, gevolgd door hardboard. En de vloerbedekking heeft een plastic laag, dus eigenlijk was niets nat. Alleen waar het water langsliep.
In het reserve-wiel-vak, zit en soort snelbinder, perfect voor het gevarendriehoekje, als of het voor elkaar gemaakt is (oh wacht dat is het waarschijnlijk ook)
Daar heb ik wat met de fohn opgezeten en toen alles schoon was alles weer in elkaar gezet.
De lamp is geplakt, die staat wel op het punt om (ooit) vervangen te worden, ik heb al een site voor onderdelen gevonden. Die ook naar NL verzend, heel goedkoop is het niet, maar ach als je type plaatjes voor 100 euro gewend bent, is 60 euro een koopje.
Mijn vader heeft ook het kofferbak lampje gemaakt, dat was schoonmaken. En die doet het allen als je de lampen aan hebt EN de auto op contact.... Nu snapt ook iedereen waarom de uitlaat is aangepast, zodat er geen uitlaatgassen in de auto komen.
Dit is niet voor een plas onderweg, maar de zak ehm tank voor de achterwisser. Die pomp doet het ook weer!
Het ziet eruit alsof het fabrieksnieuw uit zoals het hoort.
We denken, hopen veel dingen te kunnen fixen met schoonmaken, de ruitenwissers voor doen het, maar erg langzaam, draadbreuk misschien.
Voor de rest ben ik,nee wij, heel erg blij met de auto en zijn grapjes of bijzondere dingen:
Zo hebben we een FSO-sleutel voor de deuren en de tankdop (die zat vast, maar is ook gefikst, nog iets afgevinkt van de lijst) en een FIAT-sleutel om te starten.
Dezelfde deurgrepen als de Lancia had.
Nog even een blik op het dasboardkastje.
De mooie jaren 90 alarm-stickers.
Dit oude speldje mag natuurlijk blijven.
De ruitenwisserstengel (met de losse kachelknop)
Ze lijken ietwat dun, maar zijn redelijk dik en zwaar.
De deuren zijn ook wat klassiek .
Tot slot nog een paar plaatjes, want hoewel een Polonez nooit de mooiste auto ooit gaat worden, vind ik hem erg leuk. Beetje opgewarmd, beetje gemoderniseerd maar allemaal net niet modern. En toch vind ik hem een beetje een loebas.
Hij staat nog even op de inrit..
In de parkeergarage:
Met een beetje fantasie waan je je in de jaren 90!