AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Renault 5 Iconic Cinq (2025) - nog meer mods

Een pijp kan een van je collega's wel lassen denk ik. Moet je alleen de pijp zelf halen. En dan een mooie demper erop? Misschien een universele kopen van een A merk? En dan op maat laten lassen, wou ik ook bij mijn micra maar daar heb je in tegenstelling tot jou auto geen plek ;)

hmm, mijn collega's kunnen wel lassen, maar RVS lassen moet je speciaal spul voor hebben meende ik, dat heb ik niet...

Daarnaast moet je pijpen kunnen buigen, ook dat kan bij ons op het werk niet...

En het woord universeel en uitlaat, dan begint het mij al te kriebelen :p

Ik heb ook niet zo heel veel plek onder de auto, maar het moet te doen zijn :D

zal van de week eens wat mailtjes de deur uit doen naar wat bedrijven die dat doen

Uitlaten moet je gewoon op maat laten doen. Anders krijg je van die sjonnie dingen. Heel veel herrie, scheef hangende pijpen. Dat soort grappen.

Kwaliteit is duur, maar z'n geld vaak wel waard. Maargoed, dat weet Joost zelf ook wel :)

Qua geluid is het natuurlijk super, maar de waarde van je auto wordt wel minder. Maar wat maakt dat uit als je er nog een hele poos in rijdt?

Ik zou voor een custommade uitlaat gaan. Heb onder mijn vorige Astra G Sport een pijp vanaf de kat laten aanmeten bij EPS. Zelf geluid bepaald, dempers en de flow is verbeterd waardoor betere prestaties mogelijk zijn.

In jou geval zou op een V6 ook veel winst behaald kunnen worden door een groep A uitlaat te monteren. Iets grotere diameter en betere flow voor de uitlaatgassen. EPS is helaas niet erg goedkoop maar wel een erg goed product. Ook het bedrijf is top waar je met veel uitleg en zorg behandeld word, en ze je de tijd nemen om voor jou het beste te maken naar smaak.

Ik was toen erg tevreden. Huidige eigenaar van mijn Astra G weet dit ook (expleciet aan de dealer toen gemeld dat die een schijtdure uitlaat eronder had). Huidige eigenaar heeft toen contact opgenomen met me en die laat hem mooi zitten. Tja onderhoudsvriendelijk dat RVS :) geen omkijken meer naar.

Voor de GTC ben ik ook al eens wezen shoppen, maar wacht wel tot die uitlaat het begeeft. Dan een RVS duplex systeem eronder. Alleen of EPS dit gaat doen is een tweede aangezien dat geintje een slordige 1800,- euro kost.

In hengelo zit ook Twentano het schijnt dat die ook uitlaten op maat maken. Anders zou ik ook naar EPS gaan dat lijkt me altijd goed! En anders is de duitse Ebay je vriend ;)

Ik zou hier heen gaan: https://www.freddycane.com/

Symphatyke vent, nuchtere Fries (y) Prepareert o.a. prijswinnende circuitauto's. Heeft me ooit een voorbeeldje laten zien van een Astra GSi met EPS en daarna een door hem gemaakt systeem. Weet eerlijk gezegd neit of het nog straatlegaal was, maar dat kan je f vragen (y)

In hengelo zit ook Twentano het schijnt dat die ook uitlaten op maat maken.

klopt, die ken ik ook, ben daar ook wel regelmatig geweest voor bezorgen van onderdelen. Maar op een of andere manier heb ik er niet zo'n lekker gevoel bij, heb er geen specifieke reden voor hoor...

Uitlaten moet je gewoon op maat laten doen. Anders krijg je van die sjonnie dingen. Heel veel herrie, scheef hangende pijpen. Dat soort grappen.

als ik het laat doen, dan wil ik het ook goed en fatsoenlijk, daarom vraag ik ook eerst goed rond, beetje bakken en braden kan ik zelf ook wel, maar ik wil het gewoon netjes en goed. En zeker niet zo'n brulpijp.

Ik zou voor een custommade uitlaat gaan. Heb onder mijn vorige Astra G Sport een pijp vanaf de kat laten aanmeten bij EPS. Zelf geluid bepaald, dempers en de flow is verbeterd waardoor betere prestaties mogelijk zijn.

In jou geval zou op een V6 ook veel winst behaald kunnen worden door een groep A uitlaat te monteren. Iets grotere diameter en betere flow voor de uitlaatgassen. EPS is helaas niet erg goedkoop maar wel een erg goed product. Ook het bedrijf is top waar je met veel uitleg en zorg behandeld word, en ze je de tijd nemen om voor jou het beste te maken naar smaak.

Ik was toen erg tevreden. Huidige eigenaar van mijn Astra G weet dit ook (expleciet aan de dealer toen gemeld dat die een schijtdure uitlaat eronder had). Huidige eigenaar heeft toen contact opgenomen met me en die laat hem mooi zitten. Tja onderhoudsvriendelijk dat RVS geen omkijken meer naar.

dat klinkt goed :D

Ik las inderdaad ook hele goede verhalen over EPS na een beetje googlen. Site ziet er ook keurig uit, en ik wil inderdaad de uitlaat precies zo hebben zoals ik wil, zodra het niet mooi uit ziet, niet netjes in elkaar zit of er een bak herrie uit komt, dan vind ik elke euro al te veel geld. Dus goed om te horen dat het helemaal naar wens wordt gedaan (y)

groep A las ik ook, maar dat betekend nog niet per definitie dat er een enorme herrie er uit komt toch? En haal je dan wel meer vermogen ondanks ik het flexibele stuk in de voorpijp en de kat er gewoon onder laat zitten?

kan bij een paar bedrijven waar ik een goed gevoel bij heb wel een offerte laten maken. Ik hoef echt niet voor een duppie op de eerste rang te zitten. het moet gewoon goed voor elkaar zijn, maar ik wil natuurlijk ook geen dief zijn van mijn eigen geld ;)

ga nu even het bedrijf van Lucas checken (y)

Oké, na wat informeren...

bij EPS krijg ik via het werk waarschijnlijk nog iets korting omdat we wel vaker zaken met hun doen.

Prijs bij EPS is ook wel oké na wat informeren, alleen krijg je wel een vooraf gemaakte RVS buis. Als ik alles naar mijn wens wil laten maken gaat de prijs wel wat omhoog. Plus dat ik nog naar het noorden van het land moet rijden.

Dus ik denk er nog even over na of ik het bij EPS laat doen, of bij iemand hier in de buurt die ik goed ken, die ook vakwerk leverd.

Maar dát het gebeurd, die kans ik vrij groot (y)

daarnaast moet ik nog nadenken hoe ik de eindstukjes wil

Ik heb inderdaad wel eens van supersprint gehoord, sterker nog, onder mijn ascona waar ik mij nickname aan te danken heb zat een supersprint uitlaat.

Maar volgens mij maken hun geen RVS uitlaten, bovendien krijg je dan een standaard systeem er onder... En dan kun je weinig naar eigen wens aanpassen met betrekking tot geluid en looks.

Bovendien denk ik dat de prijzen niet veel verschillen als ik het laat maken of kant en klaar koop. Wat ik me nog herinner is dat mijn ascona demper aardig aan de prijs was. Wel heel mooi (y)

Dat die van Irmscher geen RVS zijn vind ik dan nog niet zo erg, maar de belangrijkste reden is dat die nieuw niet meer te krijgen zijn...

Laatst werdt er nog wel een nieuwe aangeboden op de duitse Ebay, maar dat was er eentje voor 1990 t/m 1995, en die zijn echt schreeuwend duur. De nieuwprijs van zo'n einddemper is tegen de 400 euro :eek: dus dat is ook iets te veel van het goede.

modellen 1996 en 1997 hebben een ander verloop van de uitlaat, en dat wordt helemaal schaars om te vinden.

Daarnaast vind ik een L+R uitlaat heel mooi

Ik zit er wel aan te denken om de eventuele 'costum made' uitlaat te voorzien van irmscher eindstukjes

maar een klein beetje dit idee, maar dan kleinere subtielere eindstukjes
541.jpg

dat ik het laat maken is nu vrijwel zeker, alleen nog even waar, en vooral hoe ik het er uit wil laten zien van achter... Ik wil het niet 'sjonnie' laten lijken, maar gewoon strak...

nog 2 ideetjes:
calibrara.jpg

P6210024.jpg

lastig...

die onderste heeft wel wat weg van de 3 serie(E92?) coupe...kortom erg mooi!

3x raden wat zijn inspiratiebron was :p een E93 coupé

Ik vind het inderdaad ook heel erg mooi, alleen dat ze iets omhoog staan, ik weet niet of ik dat wel mooi vind. Maar als ze helemaal recht naar achteren staan weet ik ook zo niet :rolleyes:

Ik vind het ook mooi dat ze in de bumper zitten, maar het idee dat er in de bumper gezaagd moet worden krijg ik een beetje de kriebels van :p Maar dan oogt het wel mooi orgineel ja...

2 ovale pijpjes vind ik al snel sjonnie. Ik zou voor de ronde gaan.

Wat misschien ook mooi is, zijn 2 ovaal/ronde pijpjes, dus meer de vorm van een ei, maar dan wel symetrisch.

ik hop dat je snapt wat ik ermee bedoel

AsconaGT zei:
De nieuwprijs van zo'n einddemper is tegen de 400 euro dus dat is ook iets te veel van het goede.

Ik weet dat Irmschers aan de prijs zijn, dat kost een einddemper voor mijn Corsa ook... Maar zoek je dan alleen RVS einddempers of een volledige RVS uitlaat? RVS is ook erg duur namelijk en het zal me verbazen als je voor minder dan € 400 klaar bent.

Persoonlijk vind ik beide voorbeelden niet zo geweldig. Doet een beetje afbreuk aan jouw nette Calibra ben ik bang.

Overigens heeft Supersprint wel degelijk RVS systemen in het gamma. Heb er zelf eentje onder onze Passat zitten.

Ik weet dat Irmschers aan de prijs zijn, dat kost een einddemper voor mijn Corsa ook... Maar zoek je dan alleen RVS einddempers of een volledige RVS uitlaat? RVS is ook erg duur namelijk en het zal me verbazen als je voor minder dan € 400 klaar bent.

Ik wil de hele uitlaat van RVS hebben nu ik toch de hele uitlaat moet vervangen.

Probleem is dat zo'n irmscher demper niet meer nieuw te koop is,en calibra's uit 1996 en 1997 anders zijn dan anderen wat de uitlaat betreft. En je moet dus geluk hebben dat je net een goede of een nieuwe tegenkomt. Dus ben bang dat dat niet wat wordt...

Als ik een irmscher einddemper (€400)haal plus een normale middenpijp (€200) dan kom ik op het zelfde bedrag als ik een complete RVS pijp op maat laat maken waarbij ik nog van alles kan kiezen wat betreft geluid en looks. :D

Wat misschien ook mooi is, zijn 2 ovaal/ronde pijpjes, dus meer de vorm van een ei, maar dan wel symetrisch.

ik hop dat je snapt wat ik ermee bedoel

Ik weet wat je er mee bedoeld, meer zoiets wat een vectra en signums ook soms hebbe: (y)
c63ded9af1cee267cef3cf2c0a9e7bc3.jpg

Persoonlijk vind ik beide voorbeelden niet zo geweldig. Doet een beetje afbreuk aan jouw nette Calibra ben ik bang.

ja, ik wil daar ook een beetje mee op passen, omdat alles al heel snel fout lijkt bij mijn auto.

Supersprint maakt voor V6 varianten geen uitlaten, helaas... :)

Het is net als velgen, lastig om voor te stellen, zoiets is mischien ook wel mooi :rolleyes:
EV_HX1.jpg

nee oke :p dat wordt hem dus niet...

ik ben nog even op zoek geweest naar calibra's met een beetje redelijke L+R uitlaat, om ideeën op te doen, maar kon er zowaar bijna geen een vinden :rolleyes:

Ik denk toch dat ik voor zoiets ga, die ronde pijpjes vind ik niet echt bij de auto passen...

69b7_19.JPG

en dan nog kiezen of ik voor 4 eindstukjes ga, of 2. 4 staat bij een vectra C wel heel erg mooi, heb dat al meerdere keren in het echt gezien.

maar mischien dat het bij mijn auto iets te overdreven wordt.

of ei eindstukjes zoals de calibra V6 orgineel heeft...

morgen moet ik waarschijnlijk beslissen :p

Ik weet bijna wel zeker dat dat bij een calibra niet mooi gaat staan....

Vanavond gaat de calibra op de brug, en gaan we samen kijken hoe we het gaan maken,

wat mijn wensen zijn wat betreft het geluid, prestatie en de looks.

En uiteraard het budget!

Over de looks heb ik nog een lichte twijfel, maar waarschijnlijk wordt het wel rechthoekig. Dit omdat de auto zelf verder ook aardig strak is zonder ronde vormen. En ik vind het zonde om in de bumper te zagen. Dus ze komen gewoon onder de bumper te hangen.

i3408001.jpg

maar dan 1 links en 1 rechts

of de nóg subtielere Vectra C V6 eindpijpjes

En heb je promotie van de week nog gehaald ?

nee :p ik zit daar nu voor de 7e keer of zo, heb er 2x voor geleerd, en 2x had ik het zelfde cijfer als toen ik niet geleerd had. Nu hoop ik dat ik een keer gewoon goed gok o_O prioriteiten lag deze week bij een ander vak.

en? ben je er al uit?

ja, het zijn niet de vierkante geworden :p maar toch een soort van ovalen. 90mm buitendiameter. Dus wel wat groot , maar zeker geen Jap-style. Vanavond heeft hij berekend hoeveel hij van wat nodig had. En waar hij de uitlaat ging splitsen voor L+R, en welke dempers er onder moeten komen.

Voordeel is dat de calibra gemaakt is voor 4x4. Dus de tunnel ligt er als het ware. dus daar kan ook mooi de nieuwe uitlaat lopen. Scheel weer wat werk.

Van achteren gaat hij het zo maken dat je geen pijp van links naar rechts ziet gaan zoals je bij sommige auto's wel eens ziet, het wordt super strak en netjes gemaakt.

Van de week beld hij mij voor een afspraak zodra hij de delen binnen heeft...

Paar foto's van gisteren:

Astra F helemaal in ombouw voor een V6, hele auto wordt hier strak gemaakt, en de hand gemaakte spagettieuitlaten voor de V6 zitten er ook al aan
NokiaN80joost400.jpg

Irmscher 4.0 blok (!) werdt ook klaargemaakt en ergens ingelepeld:
NokiaN80joost399.jpg

Mijn auto op de brug, met daarachter een Astra waar rally's mee worden gereden
NokiaN80joost397.jpg

Nog een fotootje
NokiaN80joost398.jpg

Dit is het eindstuk wat ik uitgekozen heb
eindpijpellipsxl90-120.jpg

Er is een verschil tussen eindstuk links en eindstuk rechts :confused: ze horen bij elkaar, maar je moet ze apart bestellen. dat is wel raar, geen idee wat het verschil kan zijn. De afbeeldingen zijn ook gewoon gelijk

EDIT:

een echt plaatje gevonden
b393.jpg

Gelukkig hebje wel gekozen voor ovalen want die vierkante lijken me niks onder je Calibra. Ben benieuwd wat je er van gaat maken

Lijkt me logisch. De vorm van links en rechts is niet hetzelfde aangezien de pijp niet recht eindigt, zo te zien is dit de pijp voor links.

Wel een goede keuze denk (y)

Heb het topic maar eens even doorgelezen....ik vind juist die vierkante pijpjes erg mooi, staar strak onder een strakgelijnde Coupé als de Calibra.

Maar dit zal hem ook goed staan, ben benieuwd naar het eindresultaat.

maar als je de linker op te kop doet aan de rechterkant, dan komt dat toch op het zelfde neer :p

maargoed, we zullen zien. Het gaat er uit zien zoals de zilverkleurige vectra V6, maar dan ietsjes groter

Klopt. Maar wie zegt dat de ophanging dan nog hetzelfde is, zal heus wel een gespiegeld design zijn wat niet om te draaien is. ( of wel, whatever :) )

Mijn calibra krijgt er nog een leuke optie bij, hij is al full option's behalve dan het schuif-kanteldak. Maar er is toch nog 1 orginele optie wat hij niet heeft, wat hij nu wel gaat krijgen.

Wat het is...

...dat laat ik nog weten :cool:

Gaaf hoor! Ben er benieuwd hoe die pijpjes gaan staan! (t)

Maar er is toch nog 1 orginele optie wat hij niet heeft, wat hij nu wel gaat krijgen.
Originele optionele velgen, hehe.... ik heb geen flauw benul wat de opties destijds waren, dus ik laat me verrassen :p

Ben zeer benieuwd hoe het er allemaal uit komt te zien.
Was het nou een compleet systeem of alleen vanaf de middendemper ??
Bij onze Tigra TT hadden we vanaf de middendemper het zaakje in RVS laten maken, geintje koste 575 Euro, maar wel met een mooi eindstuk. Het geluidje was ook veel beter dan met het origineel.
We zien de foto's wel verschijnen (y)

Originele optionele velgen, hehe.... ik heb geen flauw benul wat de opties destijds waren, dus ik laat me verrassen

orginele calibra velgen heb ik al voor de winter, dat is het niet. Maar je kunt het wel gelijk van de buitenkant zien. Het is overigens wel echt een optie, geen accessoire die je normaal gesproken achteraf monteerd.

Ben zeer benieuwd hoe het er allemaal uit komt te zien.
Was het nou een compleet systeem of alleen vanaf de middendemper ??

Vanaf de katalysator wordt het straks RVS, de kat zelf en de voorpijp gaan doorgaans vrijwel nooit stuk, en dat was ook een zeer duur grapje, dus dat laat ik even voor wat het is.

Ben zelf ook zeer benieuwdt hoe het er uit gaat zien. Vooral de (90mm) einstukjes, ze mogen wel wat opvallen, maar het moet té sjonnie lijken :p

het zal net als de grote velgen wel even wennen zijn, maar we zullen zien...

als het maar niet zo wordt: :)
Tuning%20Party%20Hradec%20Kralove%202003-06-27-29%20-%20Opel%20Calibra%20004.jpg

Ben heel erg benieuwd! Kunnen we binnenkort wel een keer weer een mini meet doen, ben benieuwd naar het geluid ;)

Ik zou ook alvast verklappen wat mijn extra optie is, wat hier in nederland tamelijk zeldzaam is, namelijk hogedruk koplampsproeiers.

Bij sommige auto's vind ik het voor geen ene meter staan, maar bij andere vind ik het wel iets hebben (y) zo ook bij mijn calibra.

Toevallig kwam ik een setje tegen, en zo te zien ook helemaal compleet. Mijn calibra zou er voor een groot deel voorbereid zijn. Nu is het dus de vraag in hoeverre de elektronica is voorbereid.

NokiaN80joost406.jpg

Daar ga ik zaterdag mee bezig (y)

De sproeikopjes moeten nog mooi in kleur komen

En ik moet nog iets vinden waar de sproeiers exact moeten komen, ook daar ga ik zaterdag even mee bezig in het archief op 't werk

tapeta_4.jpg

Het installeren is wel heel goed te doen, mits de eltronica aanwezig is.

Heb de schema's bekeken. Aan de hand van de kleurcodes ga ik kijken of de stekkertjes achter de bumper overeenkomen met de draadkleuren in de schema's. Dan weet ik zeker dat die het is.

het relais zit er ook al, zit gewoon in de zekeringskast. Dus ik ga er van uit dat wanneer ik het stekkertje er in steek, dat alles gewoon werkt. Maar het blijft altijd maar de vraag. En of die stekkertjes nog wel goed zijn na 11 jaar bij de bumper te hebben gehangen en zo. Maar dat zie ik zaterdag wel.

Het meest lastige, is het boren in de bumper, ik kijk wel 10x na of ik het wel op de goede plek zet. o_O

Zal d'r tegen die tijd wel een paar foto's van maken.

Eerst meten en kijken of alles werkt, en dan de sproeikopjes in kleur maken

Terug
Bovenaan