AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Renault 5 Iconic Cinq (2025) - nog meer mods

Pff, over de 260 op de teller. Dat is hard Joost, dat is heel hard.

Ik hoop het na het chippen ook eens aan te tikken :)

als jij jou auto chipt komt je er zéker aan, omdat wij orgineel het zelfde vermogen hebben (dacht ik?) maar turbo motortjes veel beter te chippen zijn (y)

260 is inderdaad heel erg hardt, dat kon ik ook maar heel even rijden, toen zag ik de tankmeter zakken, en werdt het weer iets drukker op de weg en vond ik het niet fijn meer rijden. De auto kon het makkelijk aan, maar je moet te geconcentreerd rijden en het windgeruis neemt ook flink toe op zulke topsnelheden.

dat allemaal wel op de rustige duitse A31. (y)

vandaag ook bezig geweest met de koplampsproeiers; ik heb dus geen plek voor een orgineel tankje.

Dus vandaag een tekening opgezocht van mijn tankje, en dat is nummer 3. Een heel klein tankje verstopt tussen alles. Dus een motortje daar bij in plaatsen is helaas ook geen optie :rolleyes:
NokiaN80joost452.jpg

Mijn collega vond nog ergens een plekje achter de bumper en had thuis een tankje van een Opel Record liggen. Die is rond en klein en moet volgens mij wel achter de bumper passen. Dus dat gaat hem worden! :D

Nu moet ik hem daar nog ergens zien te plaatsen, en een vultuitje naar boven zien te maken van iets.

En dan wel zo dat het zo orgineel mogelijk lijkt, iemand een idee waarvan ik dat het beste kan maken? wat ook nog het liefst flexibel is of zo...
NokiaN80joost451.jpg

weer een klein stapje verder :p

als jij jou auto chipt komt je er zéker aan, omdat wij orgineel het zelfde vermogen hebben (dacht ik?) maar turbo motortjes veel beter te chippen zijn

Ik heb standaard 180pk, 10 paardjes extra dus. Na chippen, hopelijk 220pk, 260km/u is dan haalbaar. CorZa had hem ook al een paar keer iets over de 260 gehad, dus moet goedkomen.

250 is toch een magische grens vind ik en die haal ik nu op een km of 7 na net niet :D

Leuk project die koplampsproeiers, je hebt er eigenlijk vrij weinig aan maar het is wel weer leuk knutselen (y)
Zorg wel dat er genoeg druk achter zit, dan worden je koplampen nog echt schoon ook (en heeft je achterligger ook z'n ruiten schoon :))

250 is toch een magische grens vind ik en die haal ik nu op een km of 7 na net niet

ja precies, ik vind het nu ook mooi geweeest, het was meer voor het lekkerder in de toeren gaan van de motor, met name vanuit onderin. En dat doet hij (y) en dat de top wat hoger ligt, das leuk mee genomen :p

voor het nut maak ik die koplampsproeiers niet, meer leuk voor het knutselen :p en staat wel leuk, zeker icm Xenon

Ziekelijke snelheid hoor, lijkt me prachtig om een keer te ervaren. Ben benieuwd hoe je uitlaat er uit gaat zien, wanneer zit die er onder?

Leuk om te lezen dat het zo goed bevallen is! (y)

Die topsnelheid boeit mij eerlijk gezegd bar weinig. Het is leuk om te vermelden, maar dat rij ik nauwelijks. Ik heb tot nu toe de teller 3x boven de 260 gehad. Kicken, alles gaat als strepen aan je voorbij, de radio zacht, 2 handen aan het stuur, strak geconcentreerd kijken en dan achteraf denken dat je wel erg stom bezig was :)
Ja hier in de buurt is niet echt een autobahn dus het moet helaas "illegaal"... :(

Gepost door: Blue Knightrider
Hey Ascona!

Interessant verhaal wat betreft het chippen
Wat je sowieso even moet doen voor en na het chippen is een uitgebreide acceleratiemeting doen.
Is er 10% meer vermogen en koppel, dan moet je acceleratie ook pakweg met 10% verbeteren.

Even narekenen voor mezelf. van 180pk naar 220pk. Dat is 22,2% winst. Dan zou mijn acceleratie dus ook ongeveer 22% sneller moeten zijn.

Volgens carbase in 7,7 naar de 100. Dat is nu 6,9 ongeveer. Dus zo'n 11%... Die theorie gaat niet helemaal op ;)

Logisch ook. Ik denk dat zoiets trapsgewijs steeds afneemt... ;)

Wat betreft je ruitensproeiervloeistofreservooiroplossing (sow hey...). Nette oplossing om het daar te monteren. Alleen wel lastig bijvullen dan, maar ach ;)
Toch apart dat je niet 2 motortjes/slangetjes uit je reservoir kan laten lopen...

Even narekenen voor mezelf. van 180pk naar 220pk. Dat is 22,2% winst. Dan zou mijn acceleratie dus ook ongeveer 22% sneller moeten zijn.

Volgens carbase in 7,7 naar de 100. Dat is nu 6,9 ongeveer. Dus zo'n 11%... Die theorie gaat niet helemaal op

Logisch ook. Ik denk dat zoiets trapsgewijs steeds afneemt...

ja, dat neemt trapsgewijs af lijkt me. ;)

Hoeveel ik naar de 100 ga weet ik niet. Orgineel is het 7,8 volgens carbase, denk dat ik nu iets meer dan 7 seconden nodig heb voor het sprintje.

zo die de koplampdingen er uit, op de foto lijken ze wel zwart, maar dat komt door het lichtinval. Ze zijn mooi in kleur (y)
NokiaN80joost453.jpg

NokiaN80joost454.jpg

verder blijkt dat mijn uitlaat nog niet binnen is omdat de fabriek dicht zit ivm vakantie. Die gaat aankomende week weer open, dan sturen ze de eindstukjes naar NL. En dan belt hij mij, dus ik hoop dat dat ergens eind volgende week is. Zodat hij de week daarna gemonteerd kan worden.

Hey Joost,

Wat je het beste kan doen m.b.t. het bijvullen van het reservoir: maak onderin je ruitensproeiertankje een gaatje en sluit daar een slangetje op aan die naar de bovenkant van het koplampsproeierreservoir naar binnen gaat.

Bij het bijvullen van de ruitensproeiers vul je dus automatisch altijd de koplampsproeiers bij.

Je moet dan wel een oplossing zien te vinden m.b.t. ontluchting..

edit: bedenk me net: 2e slangetje, die van de bovenkant koplampsproeierreservoir naar de bovenkant ruitensproeierreservoir loopt..

snap je 'm nog?o_O

hey, dat ik daar zelf niet eens over heb nagedacht :D ik kan hem idd gewoon op de koplampreservoir aansluiten. Dan is dat ook opgelost mbt het vullen.

Dat slangetje moet dan alleen wel ergens aan de onderkant van het tankje komen, dan moet ik dat wel goed vloeistofdicht zien te krijgen. Niet dat het gaat lekken.

Dat ontluchten komt wel goed, gewoon een soort van retourslangetje er langs laten lopen en ergens hoog laten uitkomen.

Moet alleen wel hopen dat het potje dicht blijft omdat het andere potje tot de rand toe vol komt te zitten. Omdat dat potje veel lager komt. Want op dat potje zit wel de oorspronkelijke vulopening met dekseltje. ik weet niet in hoeverre dat waterdicht is :p

snap je :p

komt helemaal goed samen :p alleen de tijd vinden is wat lastiger.

Als het aankomende zondag droog is en niet al te mooi weer, dan ga ik het afmaken :)

Alleen het vinden van zo'n relais wil niet lukken.

Blijf nog even zoeken, en anders bestel ik hem wel nieuw...

@Corza en AsconaGT: Ik was volgens mij niet compleet genoeg in mijn acceleratieverhaal...;)
Ik bedoel juist niet de 0-100 acceleratie omdat je daar heel erg met je grip zit, maar meer je 80-120 en 100-160 in de verschillende versnellingen, meet het maar na dan zie je dat die vlieger wel opgaat(y)

Poekoek Schreef:
-------------------------------------------------------
> Grappig die koplampsproeiers (y)!

En nog dubbele ook! Zullen wel een geweldige 'output' hebben om het glas schoon te krijgen!

Als het net als bij Harm zijn auto is dan kun je het tankje voor de ruitensproeier wel weg doen en je hebt het dak ook meteen gewassen ;)

CorZa zei:
Lekker duidelijk allemaal;)

Maar samen kom je er wel uit blijkt... :D

voor degene die alleen in plaatjes kunnen denken:

zo:
leeg.jpg

eenmaal een beetje bijgevuld:

bijnaleeg.jpg

en als alles tot de nok toe gevuld is, krijg je dit:

bijnavol.jpg

juist (y)

alleen ga ik het slangetje vanuit de ruitensproeier reservoir ergens bovenaan bij het tuitje al naar beneden laten lopen. Om het mijzelf iets makkelijker te maken.

Dan moet ik alleen wel de ruitensproeiertankje redelijk vol vullen alvorens het tankje van de koplampsproeiers wordt bijgevuld.

alleen ga ik het slangetje vanuit de ruitensproeier reservoir ergens bovenaan bij het tuitje al naar beneden laten lopen. Om het mijzelf iets makkelijker te maken.

Dan moet ik alleen wel de ruitensproeiertankje redelijk vol vullen alvorens het tankje van de koplampsproeiers wordt bijgevuld.

dat lijkt mij juist een stuk moeilijker, vooral als je gaat bijvullen.

Pfoeh, wat een werk allemaal om die sproeiers aan de gang te krijgen...:)

Volgens mij had je makkelijker een emmer met sop en een spons achter in de auto kunnen zetten en daar de lampen af en toe mee schoon te vegen..:)

zoveel werk is het niet hoor, het is meer het geregel van de onderdeeltjes en zo.

Als alles compleet is, dan heb je het met een 2 á 3 uur helemaal geinstalleerd en werkende.

Tis nu alleen nog ff een relais scoren en het reservoir aansluiten :p

Volgens mij had je makkelijker een emmer met sop en een spons achter in de auto kunnen zetten en daar de lampen af en toe mee schoon te vegen..

Maar als ik in scandinavië rij, waar ze vrijwel geen lantarenpalen kennen zodra je maar iets uit het dorp bent. En het sneeuwt wat allemaal tegen de lampen aan komt, wat vervolgens het zicht na een paar km weg neemt, terwijl ik al zo weinig zicht heb.

Dan moet ik weer uitstappen langs de weg in het donker in de sneeuw om de lampen weer vrij te maken met het risico dat ik een beer tegenkom.

Nee, zo'n emmer met water achterin is geen optie :)

dat lijkt mij juist een stuk moeilijker, vooral als je gaat bijvullen.

zolang ik hem maar goed vol bij vul gaat het wel goed, maar ik doe het meer om dit:
NokiaN80joost440.jpg

daaronder gaat hij ergens heen tussen de wielkast en het plaatwerk en kom ik er zowat niet meer bij. Dus is het makkelijk om het daar ergens onderin te maken.

Bovendien heb ik het stuk wat hier zichtbaar is van de ruitensproeier hier liggen, dus kan ik het altijd nog 1x verprutsen :p

Maar als ik in scandinavië rij, waar ze vrijwel geen lantarenpalen kennen zodra je maar iets uit het dorp bent. En het sneeuwt wat allemaal tegen de lampen aan komt, wat vervolgens het zicht na een paar km weg neemt, terwijl ik al zo weinig zicht heb.

Ik heb bij mezelf het gevoel dat de koplampen er niet echt heel veel schoner van worden, denk ook niet dat het in Scandinavië zal helpen. :T

Maar ach, hoe vaak kom je daar? En je bent weer even mooi aan het knutselen (y)

In scandinavië helpt het zeker. Niet zozeer om de lampen helemaal schoon te houden, maar wel vrij van sneeuw door de hoge druk.

Ik ben daar in het 'voorjaar' geweest, toen kon het ook flink sneeuwen. En 's avonds is het overal echt super donker. ALs het flink doorsneeuwt is het zicht van de lampen wel heel erg minimaal. Door de warmte van de lampen gaat het wel een beetje weg, maar als je iets remt en de sneeuw van de motorkap schuift voor de koplampen, das geen pretje :)

Daarom hebben vrijwel alle auto's het daar. Of je nou oud kadettje hebt of een mega dure bak.

Heb er wel ergens een foto van onze auto in scandinavië, gemaakt op 1 april (en das geen grap) Toen was het de dag er voor helemaal groen en best lekker weer, de dag er na was het grouw en grijs en viel er gewoon een pak sneew. Prachtig (y)

En het bedrijf van de autoverhuur maar lachen omdat we half maar waren vertrokken en wij per se winterbanden er onder wilden hebben. Is volgens mij ook verplicht daar...

Maar voor mij is het mooi voor het knutselen :) kost niet veel geld, en tis mooi prusten

heb het ook in oostenrijk meegemaakt, dat de koplampen zo vies waren dat de lampen gewoon helemaal geen licht meer op het wegdek kregen.

Toen miste ik ook wel sproeiers/wissertjes.

Maar goed, als het 1x per jaar is, is het veel..

Aerotwins van Irmscher? Volgens mij betaal je daar aardig voor.

Maar het wist een stuk beter, ik heb ze ook (y) Niet van Irmscher, maar gewone Aerotwins.

Het zijn gewoon valeo wissers hoor, het staat er zelfs gewoon op o_O dus echt irmscher is het niet.

Tis dat ik stevig korting krijg. Ik betaal nu iets van 25 euro voor 2 stuks. Dat betaal je normaal per stuk!

En ze waren ook nodig aan vervaning toe, dus dan maar gelijk goed vervangen

Zoiets was ik ook kwijt bij de groothandel en met wat korting. Even later zag ik ze bij een autospeciaalzaak ook liggen, daar waren ze per stuk duurder dan dat ik er voor een set voor betaald had :)

De ruitenwissers zitten er op, (y) eindelijk direct heldere ruiten na het vegen (y)

hier halvewege, en kun je mooi het verschil zien
NokiaN80joost460.jpg

volgens mij hebben diverse ruitenwisserleveranciers van die platte ruitenwissers in het programma. Denk als je bij valeo zoekt dat je ze wel kunt vinden. Je moet alleen even jou huidige lengte(s) hebben van de ruitenwisser.

maar die klik je er inderdaad gewoon net als gewone ruitenwissers er op (y)

Waarom zit er trouwens nog geen Irmscher grille op ? Lijkt me toch ook wel mooi staan.

omdat die niet bestaan :p mijn auto heeft ook niet echt een grille overigens

NokiaN80joost455.jpg

onderaan is gewoon een gat, daar zit ook de oliekoeler en de airco

bovenaan is ook gewoon een gat, alleen zit binnenin wel een soort van rooster. Met daarvoor het opel logo. Niet echt een grille

Irmscher maakt wel iets, waar ik al heel lang naar op zoek ben, en dat is een soort van grille/bumper. Maar die zijn érg zeldzaam en voor mij veel te duur. Daar is de grille ook ietsjes anders van gevormt:
calibra_136.jpg

maar die zal er denk ik nooit komen :) net als beige leer, de prijzen zijn gewoon te hoog voor mij nu

Heb er wel ergens een foto van onze auto in scandinavië, gemaakt op 1 april (en das geen grap) Toen was het de dag er voor helemaal groen en best lekker weer, de dag er na was het grouw en grijs en viel er gewoon een pak sneew. Prachtig

hierbij de beloofde foto...

de dag er voor prachtig lente weer, de dag er na grijs en een pak sneeuw, totaal onverwacht!

Hier waren koplampsproeiers ook niet overbodig, vooral als het sneeuwde en je reed in het donker
Afbeelding130.jpg

dit was de dag er voor:
Afbeelding172.jpg

inmiddels heb ik het potje ook klaar van de sproeiers, alleen moet het nog aangesloten worden. Had vandaag niet de tijd om dat 'even' te doen, omdat de bumper er weer voorheen moet.

Dus dan wordt ergens 's avonds een keer deze week als het weer een beetje mee zit

denk ik, ik heb wat leuks gevonden...

een bedieningspanneel om je handmatige airco soort van automatisch te maken...

hoe of wat precies weet ik niet, maar het is wel orgineel opel... prijs stond mooi op 10 euro. Dus altijd leuk om mee te prusten.

maar nu gaat de prijs gewoon belachelijk hoog, niet leuk meer :rolleyes:

9a4f_1.JPG

advertentie ebay

EDIT:

is nu voor 102 euro van de hand gegaan, pff... wetende dat zo'n paneeltje hier op de sloop stond bij een calibra voor 4 jaar terug, die nu inmiddels in de schredder is beland. Ik dacht nog om hem er uit te halen, toen reed ik ook al (een andere) calibra. Dom dom dat ik dat niet gedaan had. :)

Tsja als je dat van tevoren weet.

Wel grappig om te hebben aangezien je je auto echt zo full-options mogelijk aan het maken bent. (y)

Nu nog een standkachel dan issie pas echt full-option

standkachel is geen orgineel opel, maar kan altijd nog naderhand wel als accessoire worden ingebouwdt :)

maar ik ben nu wel sterk aan het denken om een schuif/kanteldak in te bouwen. Ik ben nu ook heel wat info aan het inwinnen over de constructie, alleen wil dat niet echt lukken.

Bedrading en schuifdak is geen probleem. Ik zit meer met het gat wat in het dak gemaakt moet worden. Dan is het niet zó erg.

Maar ik denk dat ik een dak uit een andere calibra moet slijpen en hierin moet lassen en dan spuiten. Dan gaat het wel te gek. Alleen ik kan lastig aan de info komen hoe en wat.

hey, waar is de linkerspiegel gebleven?

ik rij toch altijd zo hardt dat ik de linker spiegel nooit nodig heb
jerry.gif

ik denk dat het gezichtsbedrog is, heel toevallig, want hij zit er toch echt wel aan :p

zo'n paneeltje voor je airco had ik in mijn vectra2000 zitten.
een onding was het.
echt kwetsbaar prultroepzooi was het.
leuk om te zien, maar ik moet het niet meer.
geef mij maar gewoon de bedieningsschuifjes/ knopjes die ik nou in mijn calibra heb.
het ziet er niet uit( oubollig) maar niet zo storingsgevoelig.:)

zo'n paneeltje voor je airco had ik in mijn vectra2000 zitten.
een onding was het.
echt kwetsbaar prultroepzooi was het.
leuk om te zien, maar ik moet het niet meer.
geef mij maar gewoon de bedieningsschuifjes/ knopjes die ik nou in mijn calibra heb.
het ziet er niet uit( oubollig) maar niet zo storingsgevoelig.

wist niet dat jij ook zo'n ding had gehad in jou vectra

Het ziet er idd wel een beetje onhandig uit dan wat ik nu heb :p

maar het blijft geinig omdat er niet veel van zijn. Wil wel een keer zo'n ding hebben om te kijken hoe en wat. Maar dan wel voor weinig... :T

Het schijnt overigens wel dat je alleen aan zo'n panneeltje niet genoeg hebt. Dat de kabelboom ook anders is en wat andere dingen nog.

een schuifdak is toch altijd demontabel?

het dak zelf wel ja. Ik kan dus ook voor heel weinig aan zo'n dak met motortje en knopje en kabelboom komen. Ook nog in mijn kleur!

Alleen dat gat is volgens mij helemaal voorgevormt, en is niet naderhand te maken. Of je moet een compleet dak overlassen. Maar zeker weten doe ik het nog steeds niet.

nu is het wel zeker, het kan alleen als je een compleet dak overlast :rolleyes:

dus dat wordt me denk ik te gek

mijn collega zei dat zo'n dak panneeltje nog wel een keer te kopen was...

maar bleek gewoon 860 euro te zijn o_O 1 m2 plaatwerk met een gat er in

dakcalibra.jpg

dus dan moet ik het dak uit een andere calibra uithalen, dat wordt me te gek

zo, de koplampsproeierreservoir zit er ook in!

Het lijkt heel beunhaasachtig met al die trekbandjes, maar dat is het ook...

het kon echt niet anders, en het zit wel super vast zo. Gelukkig is het compleet uit het zicht

Hij is inmiddels ook gevult met water, niks lekt en alles werkt.

Nu alleen nog zo'n relais scoren!

NokiaN80joost467.jpg

Wel een beetje beunhaasachtig Joost ;)

Nee hoor, goed bezig, leuk dat je dat allemaal probeerd, ik begin niet aan dat soort avonturen.

Volgens mij heb ik je gespot op de Nordschleife afgelopen maandag.
Heb je op de foto gezet in Bruncchen. Je reed met een roofrack rond. Ook heb ik je auto geparkeerd zien staan op de zandvlakte.

Volgens verhalen op het Nurburgring forum zorgde 'de Calibra met droogrek' voor een baansluiting ivm olie-lekkage?

Voor een foto moet je me maar ff mailen.

Ik ben daar wel eens geweeest maar afgelopen maandag niet. :p

ik ben overignes wel nieuwschierig naar de foto, aangezien ik de meeste calibra's wel ken die op de mijne lijken :) zoveel zijn er ook niet.

Terug
Bovenaan