AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Renault 5 Iconic Cinq (2025) - nog meer mods

Ah leuk cadeau van de vriendin(y)
Mooie grote emmers en gritquards, zeer goed bezig (y)
Heb zelf ook een grit quard.

Mooie machine hey die dap, voelt zeer degelijk aan.
Tip laat hem eerst 10 minuten onbelast inlopen op standje 3, beter voor je koolborstels.

Mooie machine hey die dap, voelt zeer degelijk aan.
Tip laat hem eerst 10 minuten onbelast inlopen op standje 3, beter voor je koolborstels.

klopt, voelt zeer degelijk aan! Wel iets zwaarder dan ik had verwacht. Opbergtas stinkt wel enorm nog o_O maar ook net zo degelijk als het apparaat. Het kriebelt om er lekker mee te werken alleen wil ik dat niet even snel alvast in een vrij uurtje doen maar gewoon lekker de tijd voor nemen.

Gaaf
Alvast veel succes én plezier

Thnx! Maar dat gaat beide goedkomen denk ik (y)

Vrijdag de auto even gewoon gewassen, zit vanmorgen de auto van voor tot achter helemaal onder de scheit. Motorkap, zijkant, dak, achterkant, echt overal. Gelijk maar verwijderd en zat er nog hardnekkig op ook. Dus moest nog voorzichtig zijn ook...

DSC_2938_zpswrwqudxa.jpg

De Twingo staat voor het eerst in zn autoleven op LM velgen (y) de originele wieltjes waren winterwielen geworden en dit setje lichtmetaal er bij geregeld (y) incl 2 nieuwe voorbandjes.
DSC_2936_zpsiwkzdhg7.jpg

DSC_2939_zpsknyax3zs.jpg

Kan vrouwlief mooi weer mee rondkarren

Staat ook super! Vandaag de auto ook een paar honderd km mee gehad. Eigenlijk heel geschikt, ook voor wat langere afstanden (y)

Enige wat mij tegen valt is de geluidskwaliteit van de luidsprekers. 1 is defect en de andere waardeloos, dus daar gaan we iets aan doen omdat er nog heel wat uurtjes per week in worden doorgebracht, met name door vrouwlief

Ik ook lekker slim, ik wilde olie bestellen in duitsland. 2 kannetjes 5 liter castrol. Die olie is in NL belachelijk duur.

Wil ik afrekenen in de webshop, foutmelding... hmmz.. nog een keer geproberd te bestellen, weer het zelfde

toen maar de originele BMW olie bestellen, immers is het de zelfde olie en vrijwel zelfde prijs, afgerekend en dat ging goed :) dus ik dacht; die castrol zal wel niet op voorraad zijn geweest waardoor hij niet kon afrekenen.

Nou niet dus;.... :)

DSC_2940_zpsefr8n3zx.jpg

DSC_2941_zpsiduoz6ed.jpg

DSC_2942_zpscvp0po9j.jpg

ik had ook geen bevestigingsmail gekregen dus wist ik veel. En ik was niet zo slim om PayPal te checken. Maargoed, nu hebben we voor de komende 4 jaar olie :)

Haha er is geen betere raad dan voorraad toch :p
Of het begin van een handeltje?

Leuke wielen voor de Twingo (y)

Ik vind het ook zeer fraai ogen, en nog belangrijker, vrouwlief is er ook blij mee (y) nu nog even wat speakertjes in de twingo maken en dan gaat daar weinig meer mee gebeuren behalve heel veel kilometers mee maken :)

De BMW krijgt begin april een beurt, olie heb ik inmiddels in overvloed, NGK platinum bougies zijn ook binnen. Ik zat alleen nog met het brandstoffilter, deze hoeft pas om de 60.000 volgens mij en zit er nu 30.000 onder maar ik dacht, ik doe alles wel in 1 keer.

Nu kost dit filter 80 euro :eek: met mijn opeltjes was ik altijd iets van 15 euro kwijt. Goedkoopste op internet is nog iets van 50 euro. Misschien laat ik die nog wel zitten tot volgend jaar, dan zit ik nog binnen de vervangingstermijn. olie filter, interieurfilter en luchtfilter haal ik gewoon bij Brezan van Mann. Dan is het weer helemaal klaar.

Vandaag vrouwlief ook blij gemaakt.

de standaard Twingo speakertjes zijn al niet al te best, nu is er ook nog 1 helemaal mee op gehouden. vrouwlief had al de 2 adapter plaatjes uitgezaagd die ik had uitgetekend dus nu nog alles netjes geinstalleerd.

Het geluid is nu stukken beter. Uiteraard niet overweldigend, immers zijn het kleine speakertjes.

DSC_2949_zpsogr2yy4c.jpg

DSC_2951_zpsode7y802.jpg

Nu de achterzijde nog. Daar zit al wel ruimte voor speakertjes maar zit niets in. maar dat is 1 groot plastic paneel en had er ook geen tijd voor. Wil ook eerst zien waar die schroefjes zitten dus even zien of ik ergens een how-to kan vinden. Scheelt vaak een bult werk (en ergernis :) )

Vandaag lekker met de auto wezen poetsen

eerst goed wassen
toen non-ferro laten intrekken en goed naspoelen
Toen de auto gekleid
Toen de hele auto gepolijst
Daarna nog weer een keer even snel gewassen om hem te ontdoen van alles
Daarna met glaze er over heen gegaan
En toen met de wax

Top resultaat!

Wouter82 zei:
Mooi hoor! Ook altijd mooi om zo'n BMW te zien met wat grotere getallen op de kofferklep (y)

klopt! Al zijn de huidige BMW's met lagere getallen ook rap zat tegenwoordig

Alleen missen die de heerlijke 6 cilinder sound en souplesse :cool:

Lak is idd als nieuw! Wat glimmen!

Helaas zit er veel zand en stuifmeel in de lucht waardoor de auto bedenkt is met een laagje geel poeder vandaag (?)

En hier en daar zitten nog wel krasjes die ik wel iets heb kunnen verminderen maar nog wel zichtbaar zijn. Maar de lak was al in goede staat. Nu helemaal top

Alleen nog een keer goed de binnenkant, sponningen en wat detailwerk als ik iets meer tijd heb (y)

zaterdag a.s. krijgt de BMW een grote beurt

Goed bezig man(y)
Staat er geweldig strak bij.
En alles in 1 dag:eek: je bent duidelijk in betere conditie als mij :)

Lees dat je niet alles hebt kunnen wegkrijgen, vandaar ook mijn advies eerder van de gele pad icm de veloce polijst, deze combinatie is een stuk krachtiger, daarna weer afbouwen met groene pad met de Mezzo dan zwarte pad met de finale.

In principe kun je alles wegkrijgen zolang je de kras niet voelt met de nagel.

Inderdaad zat er vandaag veel stof in de lucht. Mijn BMW is gisteren uitgebreid gepoetst, maar vandaag eind van de dag lag er al weer een laagje stof op :(.

Ja, en waarschijnlijk gaat het vrijdag ook nog saharazand regenen...:(

Prachtig (y)
Non ferro is vergelijkbaar met iron X als ik het goed heb?
Zijn de emmers van de bekende webshop ? Ik wil ook graag grotere .

Yup non Ferro is hetzelfde als iron x stinkt alleen veel minder.
Emmers komen idd bij carclean vandaan :)

En alles in 1 dag je bent duidelijk in betere conditie als mij

nou ik was ook om 9 uur begonnen en om 19 uur gestopt. uurtje middag gestopt en met avond eten dus toch zo'n 10 uurtjes werk gehad. En dan alleen het plaatwerk gedaan. Zaken zoals ramen, sponningen, velgen, rubbers en zo allemaal geen tijd voor gehad. Maar die doe je makkelijker in de vrije uurtjes

Lees dat je niet alles hebt kunnen wegkrijgen, vandaar ook mijn advies eerder van de gele pad icm de veloce polijst, deze combinatie is een stuk krachtiger, daarna weer afbouwen met groene pad met de Mezzo dan zwarte pad met de finale.

klopt, niet alles is nog weg, wat idd te maken had met het polijstmiddel en pad. Wat ik eigenlijk van te voren ook al kon weten :) Maar het was de eerste keer voor mij en wilde het wel voorzichtig aanpakken. En omdat ik het ook op de twingo wil gaan gebruiken (zachtere lak) dacht ik eerst zo maar proberen. De volgende x dat ik zoiets doe ga ik wel een wat krachtigere pad en polijst gebruiken (y)

Prachtig thumbs up
Non ferro is vergelijkbaar met iron X als ik het goed heb?
Zijn de emmers van de bekende webshop ? Ik wil ook graag grotere .

non ferro is vrijwel het zelfde als iron X, het schijnt zelfs iets beter te werken. Heb geen ervaring met Iron X maar dit werkt in ieder geval heel goed!

Emmers komen idd van carclean vandaan. Laatst als set gekocht wat aanzienlijk scheelt. En dan krijg je er ook een stevige deksel bij zodat je de emmer als stevige zitkruk kunt gebruiken (y)

Maar op de foto is het moeilijk te zien hoe de lak geworden is, of eigenlijk was... want nu is hij vol met saharazand en stuifmeel. Vrijdag ga ik hem even afspoelen. Zaterdag gaat hij op de brug (y)

Goed bezig (y)

Ik ga komend weekend weer een stukje polijsten(y)
Denk de motorkap/dak.

Trouwens soms heeft een kras ook meerdere hits nodig met wat vers polijst kun je ook nog proberen.
Kwa schade op lak, dat gaat je echt niet lukken met de dap, ook niet op de zachtere soorten.

Trouwens heb je het nummer nog door gekregen via pb?

Groet,

René

Ja heb het nummer gekregen (y) thnx! Ik zal hem zeker even bellen. Ik zag dat de gehele voorrand van de motorkap al wat bobbeltjes begint te krijgen van de onderkant. Ook bij de koplamp e.d.

vandaag lekker aan de auto geprutst.

zomervelgjes zitten er weer onder, nieuwe olie + filter, auto van top tot teen nagekeken. Ook van onderen super netjes nog!

Zeker! Enige wat nog aan het licht kwam was 1 plekje van de remleiding, die hebben we even licht opgeschuurd en was gelukkig beginnende oppervlakte corrosie en dus daarna goed beschermt dus die kan nog we even.

Multiriemen zitten er aan te komen, dat gebeurd binnenkort gelijktijdig met de APK, daar zaten kleine haarscheurtjes in te komen

Verder helemaal top en kreeg complimenten over de mooie (originele) staat waarin de auto verkeerde, ook technisch gezien. Altijd leuk natuurlijk :)

Straks even lekker losrijden naar schiphol, daar blijft hij een weekje staan

Remleidingen is helaas een gekende kwaal bij de E46, vervangen zit heel veel werk in ook omdat ze onder de benzine tank doorlopen.
Ja het is idd een prachtig origineel exemplaar, zuinig op zijn (y)

Gisteren de Twingo eens onderhanden genomen. Inmiddels precies 80.000 km in 3.5 jaar tijd en tijd voor de eerste uitgebreide schoonmaakbeurt.

Wassen, kleien, polijsten, weer wassen, black hole er op, en sealant (y)Velgjes gedaan met non-ferro. Vrouwlief heeft de ramen en binnenkant onderhanden genomen. Wat glimmen :eek: Met een zwarte auto heb je echt het meeste eer van je werk

10411954_721358471258800_169264198107196953_n.jpg

ook een eerste probleem met de Twingo, de aircocondensor is stuk; kosten 450 euro (n) hier en daar wat rond gebeld maar dit is een best redelijke prijs blijkbaar. Jammer geld. Ik zelf ben geen aircoliefhebber en had hem mooi zo gelaten maar vrouwlief rijd meer dan ik en wil het begrijpelijk wel voor elkaar hebben.

Ja op fotootjes is het lastig te zien maar hij is er echt enorm van opgeknapt. Vooral een aantal vogelpoep vlekken en veel insectvlekken op de voorkant zijn verdwenen, Swirls ook. Alleen is 1 dag eigenlijk te weinig om het goed te doen, deursponningen en andere kleine hoekjes komen nog uitgebreid aan bod. Ook onder de motorkap beetje opfrissen kan geen kwaad.

Ook de BMW gewassen gisteren en laagje wax er overheen gedaan (y)

Even weer een update

Twingo:
Vrouwlief klaagde dat de airco niet zo goed werkte, ik controleren... die werkt dus helemaal niet.

Na afpersen bij de garage werd geconstateerd waar ik al een beetje bang voor was, condensor lek, kosten; 480 euro all in :eek: oei, toch wel veel. Toen even rond gebeld met 3 andere garages waar de prijzen varieerden tussen de 450 en 700 euro.

Toen toch een kennis maar naar laten kijken om de kosten te drukken, blijkbaar was een ventiel stuk. Vervangen en afvullen klaar paar tientjes!

Verder gaan de kilometers weer wat harder want vrouwlief heeft weer een baan waarbij er zo'n 25.000 per jaar mee zal worden gereden incl prive km.

Kilometerstand is nu net de 80.000 gepasseerd (y) schiet lekker op in 3,5 jaar tijd.

BMW:
Die staat nu op slechts 137.000km.

Ik had nog steeds last van een knipperende xenon lamp. E46 kwaaltje. eerst 2 lampen vervangen maar mocht niet baten. Toen ze startmodule en nastarter vervangen maar nog steeds begint de lamp te flikkeren na een kwatiertje rijden :( Eigenlijk weet ik niet meer wat te doen en heeft al weer genoeg geld gekost... Iemand nog ideeën?

Morgen gaat de auto voor APK op en als de garage het rustig heeft gelijk ook 2 multiriemen er op zetten want die zijn ook aan vervanging toe kwam aan het licht met de beurt 2 maand geleden. Hopelijk komen er niet allerlei andere dingen nog aan het licht verder...

En als laatste zit ik er sterk aan te denken om mijn radio te vervangen door zo'n exemplaar, speciaal voor mijn type BMW dus mooie pasform en op de duitse fora's zijn ze er goed over te spreken, zeker voor deze prijs; 270 euro (y) met eindeloze mogelijkheden
13903831640.jpg

Vreemd dat je xenon nog steeds knippert als alles al vervangen is, zou je de boel eens moeten gaan doormeten lijkt me.
Die aftermarket radio is opzich een erg mooie en goedkope oplossing, al wordt ik er persoonlijk als OEM freak niet echt blij van:)
Maar absoluut een logische keus zo'n radio, de oudere originele 16:9 systemen zijn veels te duur als je ziet wat ze nog kunnen.

Die radio lijkt mij top voor dat geld!
Forummer Harm78 had in zijn e46 ook zoiets, niet met Android maar een Chinees ding.

Radio lijkt me inderdaad veel waar voor z'n geld te bieden en ziet er nog vrij af-fabriek uit. Begrijpelijke keuze, hoewel ik als OEM-freak idd ook liever het origineel zie ;)

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben ook een OEM freak. Maar een OEM navi kost al snel een 800 euro met alle toebehoren als je mijn auto er mee wil uitrusten. Het inbouwen is een mega karwei waarmee je je halve interieur er uit gehaald moet worden voor draden trekken etc. En als je dan ziet hoe ouderwets het systeem is zowel qua scherm als navi en mogelijkheden dan is mij dat het geld echt niet waard.

Dit lijkt gewoon OEM en een fractie van de prijs, je hebt dan gelijk ook bluetooth, je kunt er zelfs een achteruitrij camera op aansluiten, internet, etc. Mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos en het interieur staat ook gelijk moderner. Even nadenken...

erisin1.jpg

BMW is trouwens vandaag door de APK gekomen, alleen 1 knipperlichtjes aan de achterzijde die waren te wit geworden, weer 2 oranje in gekomen (y) En ook 2 multiriemen vervangen, kosten 80 euro :eek:(y) Riempjes hadden ze er zo op zitten zeiden ze, nog geen 10 min werk aldus de monteur die aangenaam verrast was hoe makkelijk het ging.

Die radio lijkt mij top voor dat geld!
Forummer Harm78 had in zijn e46 ook zoiets, niet met Android maar een Chinees ding.

Die ik wil kopen is ook een chinees ding, volgens mij komen ze daar allemaal vandaan. :) En ik verwacht dat dat ding wat ik wil kopen ook wel zn dingetjes heeft net als dynavin (die zijn overigens ook stevig aan de prijs)

Nee nog steeds niet, ook omdat ik vorige week weer in Azië zat en een onstuimige planning heb laatste weken. Vandaag met de motorkap open dacht ik er wel weer gelijk aan.

Ik moet ook eens kijken naar een vanos revisie want ik hoorde soms al wel eens gerammel, vandaag toen ik naast mijn auto stond en iemand anders er mee weg reed hoorde ik het duidelijk. Alles wijst op vanos dus misschien dat ik dat eerst doe bij dat adresje in Z-holland. En combineer ik dat gelijk met een weekendje weg met vrouwlief of zo omdat vakantie er niet in zit dit jaar :)

Ja Vanos is een klusje die vroeg of laat een keer moet gebeuren wil je optimale trekkracht behouden.
Maar goed bezig man (y)

Zo, net bij de BMW dealer geweest, soort van open dag en moet eerlijk zeggen positief verrast

Bij binnenkomt mocht ik meekijken en ging mijn sleutel in een speciaal apparaat en verscheen gelijk de complete onderhoudshistorie van de auto, zit allemaal geprogrammeerd in de sleutel! Heb een uitdraai gekregen van de opties, kon zien exact bij welke datum hij bij de dealer was geweest, dingen die onder garantie waren verholpen, ook de exacte km stand stond in de sleutel. Had dit nog niet eerder gezien.

Daarna kreeg van de monteur een kopje koffie, lagen nog allerlei lekkere dingen. toen de auto op de brug en heeft hij netjes overal heel zorgvuldig de tijd voor genomen en netjes van alles uitgelegd. Blijkt ook dat veel dingen reeds zijn vervangen. Hij zei dat mijn auto gewoon een hele nette auto was zonder gekke dingen. Na ongeveer een half uur wat dingetjes die hij had opgeschreven nog even wat uitleg over zijn werkplaats waar hij ook zichtbaar een beetje trots op was. Al met al een uurtje daar geweest (y)

dingetjes die aan het licht kwamen bij de BMW dealer;

- remleiding links achter begint minder te worden
- waterpomp word aangeraden bij 150.000 km
- ruitenvegers maken iets geluid
- uitlaatsteuntje zit los

Wel zit ik nog steeds met een xenonlamp RV die knippert :rolleyes: na 10 min feiloos werken begint hij te knipperen maar valt niet uit. Heb al nieuwe lampjes er in, nieuwe starter, nieuwe ballas zit er in maar allemaal zonder resultaat....

Ben benieuwd naar je ervaringen met de Chinees mocht je ervoor kiezen. Wil er ook een ( liever origineel maar die zijn 400 nog zonder de 16/9 module en inbouw) maar durf de knoop nog niet door te hakken. Voor mij lijkt ie goed genoeg op de originele dus daar zou ik het niet op laten. Extra opties zijn een grote plus natuurlijk.

Ben benieuwd naar je ervaringen met de Chinees mocht je ervoor kiezen. Wil er ook een ( liever origineel maar die zijn 400 nog zonder de 16/9 module en inbouw) maar durf de knoop nog niet door te hakken. Voor mij lijkt ie goed genoeg op de originele dus daar zou ik het niet op laten. Extra opties zijn een grote plus natuurlijk.

idd met alleen het schem ben je er nog niet. je moet die module hebben, bekabeling en dan moet het er nog in. Dat gaat mij echt te gek.

Ik vind ook dat die chineze dingen gewoon erg goed lijken, als jij er nu 1 koopt en uitgebreid test. Kom ik ook een keer kijken, als ik positief ben, dan koop ik er ook een :)

Terug
Bovenaan