AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Renault 5 Iconic Cinq (2025) - trekhaak stekkerdoor hulp gevraagd

Oef..die band is flink kapot..hopelijk is de velg zelf niet teveel beschadigd geraakt.

nee velg heeft niets, zoals Elco zei; kan prima met zulke banden maar ze zijn dan ook compleet aan gort

Vandaag even iets tijd gehad voor de BMW. Eerst even onder de motorkap gekeken, er past ook een dikke V8 in, dus dit oogt wel klein, tussen de kappen door zit serieus wat ruimte. Wel grappig om te zien hoe ver de motor naar achteren licht, heel anders dan bv een A6 (en de opel). Wel slordig is dat ik gelijk heel veel blad bij de parafan zag. Gelukkig kun je met wat draai knoppen alles verwijderen en heb een aantal handen vol blad er uit gehaald. Iets wat ik ook verwacht met een onderhoudsbeurt. Afijn, kleine moeite. verder niets bijzonders te zien

54217618777_86410aa8dd_b.jpg

Ook even met programmeren bezig geweest en al een paar zaken aangepast met bimmercode;

naast bandenspanning zie ik nu ook de bandentemperatuur
altijd starten in sport individual (heb alles op comfort staan , maar dan krijg je veel mooiere tellers)
start stop instelling onthouden (dus uit)
naast sport plus ook comfort plus
auto modus van climat control ook mogelijk met airco uit
ACC afstand zoals laatste instelling (dus kort)

en zo nog een paar instellingen. Alleen nog instellen dat de radio uit gaat zodra ik de auto uit zet. net als de meeste BMW's speelt de radio door als je de auto uit zet, zelfs als je uit stapt. Niet iedereen hoeft mijn muziek te horen. Maar kan die instelling nog niet vinden.

En de 20" banden even goed schoongemaakt van zowel buiten als binnen. eerst heel goed in de iron remover, daarna met een kleidoek de binnenkant van de velg, en daarna gewoon wassen met ph neutrale shampoo.

54218922475_fba9107fb0_b.jpg

54217616782_72e2040d63_c.jpg

54218531241_1b667da061_b.jpg

Komen er super mooi onderuit. Uiteindelijk ga ik ze in de glasscoating zetten wat ik nog over heb van de twingo. Maar de binnenzijde is nog steeds heel ruw. is wel gewoon vervuiling maar krijg het er haast niet af. Het oogt wel schoon maar de ruwheid komt wel door vervuiling. Geen idee hoe ik dat er af ga krijgen. Misschien eens met klei proberen.

En na aanleiding van het bericht van dude over roadforce balanceren ben ik op zoek gegaan en wat blijkt; een bedrijf op de hoek van mijn werk heeft zo'n apparaat. Ik ben daar gisterenmiddag geweest. Ze zijn daar best kundig volgens mij, maar de beste man zei dat als je OEM velgen hebt en fatsoenlijke merkbanden dat de machine er vrijwel nooit iets uit haalt tov een traditionele machine. Of ze hebben een lichte schade gehad of iets. Ze doen dat dus ook vrijwel nooit. Als ik het echt wilde kon dat uiteraard wel, maar zijn ervaring was dat het niet nodig was. Ook een BMW met platte runflats niet mits een fatsoenlijk merk en velg.

Dat bracht mij ook wel aan het twijfelen, want deze zaak is zeker niet de goedkoopste met banden. Zal traditioneel balanceren niet ook gewoon kunnen, maakt de keuze wel een stuk meer.

Daarnaast zit ik ook nog over runflats, de beste man van die zaak zei; zeker aan de binnenkant kapot gereden. Ja klopt . Ja dat gebeurd wel vaker met runflats. Ik hoor ook veel mensen die hun runflats er onderuit halen. Schijnt veel comfortabeler te zijn en de banden ook een stuk goedkoper. Die man van die bandenzaak zei wel dat het beste is om dan voor ook te doen, maar dat was ik dan ook weer niet van plan aanezien die nog wel 2 seizoenen door kunnen.

Mensen nog goede tips? Toch roadforce balanceren en runflats? Of toch traditioneel balanceren en/of normale banden voor wat meer comfort en een heel stuk goedkoper (+ meer bandenkeuze)

Verder zei hij dat in het voorjaar vaak aanbiedingen komen op zomerbanden, als ik geen haast had kon ik beter even wachten

Genoeg om te overdenken

Oh wel fijn dat die kerel zo eerlijk erover is! Ik zelf heb last van een bepaalde trilling bij 120 km/u die er met normaal balanceren niet uit ging, roadforce dus bijna wel. Let wel, ik heb Michelin pilot sport 4, non runflat banden en geen BMW codering icm niet OEM velgen.

Qua runflat VS non runflat, ik wil die laatste trilling er ook uit halen dus ik ga vh voorjaar over op runflat banden omdat uiteindelijk het BMW onderstel daar wel op is afgesteld en tegenwoordig zijn ook Runflat prima comfortabel

Ik reed vorige week op de runflat in de 3 serie en vond ze echt niet hard tov mijn non runflat.

Verder zeg ik het nog 1x: wat een waanzinnige velgen zijn het. Echt heel gaaf

Mensen nog goede tips? Toch roadforce balanceren en runflats? Of toch traditioneel balanceren en/of normale banden voor wat meer comfort en een heel stuk goedkoper (+ meer bandenkeuze)
Wij hebben in successie een Mini Cooper S, BMW E90 328i en een BMW E93 328i gehad. We hebben op deze auto's altijd de OEM runflat banden gehad. Nooit problemen met trillingen, balanceren gewoon bij de bandenboer. Ook de huidige X5 staat op runflats.

Ik heb geen klachten met betrekking tot comfort. Ja, de Mini was hard, maar dat lag aan het onderstel.

Ik zou hem met nieuwe banden even laten uitlijnen bij Lammert vd Meulen. Krijg je echt een beter rijdende auto van.
Motorruimte lijkt verder wel netjes schoon gemaakt.

Goede programmeer-mods. Je kunt ook de olietemperatuur nog vrijschakelen als het goed is, ook altijd wel prettig. Vervolgstap is MG Flasher stage 1 icm xHP neem ik aan? :p

Weet je zeker dat je radio niet automatisch uit gaat. Hier werkt het als volgt (standaard). Als ik de auto uit zet:
- Zolang ik de deur niet open, blijft de radio spelen. Radio uit bij deur open
- Echter, zit er nog iemand op de passagier stoel dan blijft de radio spelen totdat deze zijn deur opent.

Volgens mij was het bij de 4GC dat de radio uit ging als je de auto op slot deed. Is dat dan hoe het bij jou werkt?

Vwb de velgen. Ga je de de vervuiling aan de binnenkant wel weg krijgen met kleien? Wellicht een niet te grove borstel op een boormachine en zo het meeste eerst weghalen?

Runfalt vs non-runflat. Ik ben bij mijn vorige auto geswitcht van Pirelli RFT naar Michelin non-runflat. Heb daar qua rijgedrag nooit iets van gemerkt. Wel soms een hele lichte trilling bij de Michelins, maar kan een balanceer dingetje zijn geweest. Nu van Pirelli RFT naar Michelin RFT en merk wederom niets in rijgedrag, gewisseld met een normaal (paar jaar oud) bandenapparaat.

Vergeet ook niet dat je met 20" sowieso aan redelijk plat en dus stug rubber vast zit. Dan maakt RFT of non-RFT ook minder een verschil dan bij bijv. 18" en een hogere wang van de band.

Prijsverschil, bij Michelin althans, viel reuze mee. Was iets van 20 of 30eu per band, viel op het totaal wel mee. Duur is het bij 20" en een A-merk toch wel ;)

en zo nog een paar instellingen. Alleen nog instellen dat de radio uit gaat zodra ik de auto uit zet. net als de meeste BMW's speelt de radio door als je de auto uit zet, zelfs als je uit stapt. Niet iedereen hoeft mijn muziek te horen. Maar kan die instelling nog niet vinden.
Bij mij zat die in het menu van de headunit module uit m’n hoofd

Bayerische Motoren Werke.... Wat een juweeltje zo onder de motorkap. Een lust voor het oog! Bij de BMW garage waar ik ooit werkte moest ieder beurt de motor worden ingespoten met een koudreiniger, stoomcleaner erover heen en naderhand met een beschermingsvloeistof worden beneveld. Kreeg je auto's van 15 jaar en 350k op de teller terug die er onder de kap nog als nieuw uitzagen. Motivatie van de baas: Een BMW rijder wil de motor wel aan de hele wereld laten zien... Dus moet die schoon zijn. Tegenwoordig veel meet plastic kappen, maar blijft buitengewoon mooi om te zien.

54218922475_fba9107fb0_b.jpg

Komen er super mooi onderuit. Uiteindelijk ga ik ze in de glasscoating zetten wat ik nog over heb van de twingo. Maar de binnenzijde is nog steeds heel ruw. is wel gewoon vervuiling maar krijg het er haast niet af. Het oogt wel schoon maar de ruwheid komt wel door vervuiling. Geen idee hoe ik dat er af ga krijgen. Misschien eens met klei proberen.
Klei gaat helpen. Doe krijg ik de meeste vastzittende troep er hier ook vaak wel vanaf. De klei kan daarna wel weg :LOL: En wat een gave wielen zijn het toch!

Qua runflat VS non runflat, ik wil die laatste trilling er ook uit halen dus ik ga vh voorjaar over op runflat banden omdat uiteindelijk het BMW onderstel daar wel op is afgesteld en tegenwoordig zijn ook Runflat prima comfortabel

dat is wat de beste man van de bandenzaak ook zei.
Ik zou hem met nieuwe banden even laten uitlijnen bij Lammert vd Meulen. Krijg je echt een beter rijdende auto van.
Motorruimte lijkt verder wel netjes schoon gemaakt.

ik zie dat hij zo'n Hunter uitlijn apperatuur heeft. zelfde wat carrec ook gebruikt. Hier in de buurt zit ook wel iemand met een zelfde setup. Maar heb geen last van trekken of scheet afgesleten banden. Ook niet op de zomerset. Die man van de bandenzaak zei dat BMW en runflat vaak aan de binnenzijde kapot gaan. Maar waarom dat zo is weet ik zo niet. Vermoed combinatie met camber en te lage bandenspanning.

Vwb de velgen. Ga je de de vervuiling aan de binnenkant wel weg krijgen met kleien? Wellicht een niet te grove borstel op een boormachine en zo het meeste eerst weghalen?

heb ik al geprobeerd, maar dat 'tolletje' is heel zacht. En mijn polijstmachine is te groot voor de ronding aan de binnenzijde van de velg. Op zich is hij heel schoon zoals je kunt zien op de foto's, maar weet niet hoe glad het moet zijn voor de glascoating. Zijn minuscule 'putjes' die dus met de iron remover en borstelen er niet af zijn gegaan. Als ik wat meer tijd heb nog eens proberen.

Bayerische Motoren Werke.... Wat een juweeltje zo onder de motorkap. Een lust voor het oog! Bij de BMW garage waar ik ooit werkte moest ieder beurt de motor worden ingespoten met een koudreiniger, stoomcleaner erover heen en naderhand met een beschermingsvloeistof worden beneveld. Kreeg je auto's van 15 jaar en 350k op de teller terug die er onder de kap nog als nieuw uitzagen. Motivatie van de baas: Een BMW rijder wil de motor wel aan de hele wereld laten zien... Dus moet die schoon zijn. Tegenwoordig veel meet plastic kappen, maar blijft buitengewoon mooi om te zien.

dit is wel de beste 4 cilinder die ik heb gereden, maar eigenlijk hoort hier gewoon een 6-in-lijn in. je ziet gewoon de ruimte waar die 2 extra cilinders horen. En het ziet er allemaal heel strak en netjes afgewerkt uit, zelfs onder de motorkap inderdaad

Kun je switchen tussen ACC en gewone cruise control?

Volgens B-real kan dat dmv knop op het stuur, maar heb het eerlijk gezegd nog niet geprobeerd.

Weet je zeker dat je radio niet automatisch uit gaat. Hier werkt het als volgt (standaard). Als ik de auto uit zet:
- Zolang ik de deur niet open, blijft de radio spelen. Radio uit bij deur open

zo wil ik het inderdaad

Volgens mij was het bij de 4GC dat de radio uit ging als je de auto op slot deed. Is dat dan hoe het bij jou werkt?

en zo werkt het inderdaad bij mij ook. Van de week kwam ik dus laat thuis en had de radio op een wat hoger volume aan staan. doe ik de deur open en de hele straat kan mee genieten. Vanmiddag appte de buurman al dat mijn radio nog aan stond. Klopt, ik had de boodschappen uitlgeladen en de auto nog niet op slot gedaan. 5 minuten later speelt de radio nog vrolijk door. Ik zie dat bij geen ander merk en in de auto instellingen kan ik niet aanpassen.

Vergeet ook niet dat je met 20" sowieso aan redelijk plat en dus stug rubber vast zit. Dan maakt RFT of non-RFT ook minder een verschil dan bij bijv. 18" en een hogere wang van de band.

Prijsverschil, bij Michelin althans, viel reuze mee. Was iets van 20 of 30eu per band, viel op het totaal wel mee. Duur is het bij 20" en een A-merk toch wel

Ja is ook zo, denk dat ik dan wel gewoon voor run flat ga. Kreeg nog wel gisteren een berichtje van een oud collega van mij die nu in de bandenhandel werkt, zijn eigen zaak. Had hem al eerder aangeschreven over welk balanceer apparaat hij heeft. Maar hij heeft dus een 'gewone'. Maar hij appte ook nog dat hij precies in de maat die ik zoek nog 2x gebruikte goodyear eagle rrunflats die origineel ook op de BMW geleverd zijn met iets van 6,5 - 7 mm profiel, die ik voor een zacht prijsje mag overnemen + monteren.

Ben normaal niet zo van de gebruikte banden, maar als ze gewoon goed zijn en scheelt mij zomaar een 350 euro. En met de kilometer die ik rij kan ik hier ook nog jaren mee vooruit. Heb even gevraagd van de productiemaand /jaar van de banden is, maak mij eerder zorgen om droogtescheurtjes in mijn bezit dan om profieldiepte met mijn kilometers.

en zo werkt het inderdaad bij mij ook. Van de week kwam ik dus laat thuis en had de radio op een wat hoger volume aan staan. doe ik de deur open en de hele straat kan mee genieten. Vanmiddag appte de buurman al dat mijn radio nog aan stond. Klopt, ik had de boodschappen uitlgeladen en de auto nog niet op slot gedaan. 5 minuten later speelt de radio nog vrolijk door. Ik zie dat bij geen ander merk en in de auto instellingen kan ik niet aanpassen.
.
bij onze 1-serie gaat de radio uit zodra je de deur opent. En over de harde muziek, ik kan ook nog niet vinden hoe je kan instellen dat het volume bij iedere start op een lager ingesteld niveau staat.

bij onze 1-serie gaat de radio uit zodra je de deur opent. En over de harde muziek, ik kan ook nog niet vinden hoe je kan instellen dat het volume bij iedere start op een lager ingesteld niveau staat.

dat wil ik dus ook...

Bij de auto opnieuw starten heb ik ingesteld dat hij altijd start op standje 25% van het volume. dus als je de auto een keer 'hard' weg zet schrik je de volgende ochtend niet zo ;) dat kan ik dan wel weer instellen. Maar ik zal eens googlen, ben toch niet de enige die hier aan stoort.

Het zou mij echt verbazen als dit niet kan bij de G3x. In mijn F11 was het ook maar nu gewoon radio uit zodra motor uit is en er iemand een portier open doet.

Het is inderdaad zo’n raar typisch BMW ding wat ik nooit heb begrepen. Net als de ruitenwissers die door blijven gaan als de motor uit is maar je nog in de auto zit

Het is natuurlijk persoonlijke voorkeur, maar voor de keuzes van BMW valt wel wat te zeggen. Stel dat je als chauffeur nog in een telefoongesprek zit en een passagier stapt vast uit, dan blijft het gesprek in de auto gewoon doorgaan. En qua ruitenwissers: ook als je nog niet bent uitgestapt blijft goed zicht naar buiten belangrijk, je wilt immers niet geschept worden door een fatbike die je door de regendruppels net niet ziet. Ik vind het in ieder geval veel beter dan bij Peugeot e.a. waarbij geldt: motor uit is audio en bluetooth uit.

Idealiter zou je deze parameters via het infotainment naar je hand kunnen zetten, maar hopelijk lukt het nu alsnog via Bimmercode.

In de F31 bleef de radio ook gewoon doorspelen. In de nieuwe gaat ie netjes uit als ik de deur open.

Maar je hebt toch ook keyless entry. Als ik met de sleutel in de broekzak bij de auto wegloop gaat ie op slot. Dan zou de radio toch ook moeten uitgaan bij jou?

Dat de raambediening niet meer werkt als je de deur opent vind ik irritanter.
Bij de F30 en F25 is dat zo.

Zijn minuscule 'putjes' die dus met de iron remover en borstelen er niet af zijn gegaan.

Klinkt gek om te typen, maar het werkt echt: Dasty. De originele, gele variant. Er op spuiten, microvezeldoek gebruiken en daarna direct met ruim water afspoelen. Je kunt niet een hele velg tegelijk doen maar stukken ervan.

Al zal ik meteen bekennen dat als je dit doet, je dit vooral doet voor een gevoel. De velgen zien er hier op de foto's al erg schoon uit. Het is denk ik meer dat je zelf wéét dat het niet 100% schoon is, maar het zijn natuurlijk ook geen nieuwe velgen meer.

Ja ze zijn al brand schoon, alleen miniscule ingebrande 'dingen'. Visueel vind ik het al dikke prima zo, het is meer dat ik glascoating wil aanbrengen en dat die daar geen nadelige invloed op heeft.

Maar je hebt toch ook keyless entry. Als ik met de sleutel in de broekzak bij de auto wegloop gaat ie op slot. Dan zou de radio toch ook moeten uitgaan bij jou?

Je hebt hier hier over een Premium F-segment station uit duitland met een nieuwwaarde van meer dan 80.000 euro. waarbij de renault megane van mijn zusje uit 2003 dit al heeft, heeft deze BMW dat natuurlijk ook.... niet. Helaas zit er dus niet op. Ik vind het niet heel erg, ivm diefstal gevoeligheid. Vrijwel alle auto's worden gestolen dmv keyless entry. De auto van de buren was op die manier ook mee genomen. Staat netjes op camera, binnen 30 seconden reden ze weg. Bij de Opel had ik het ook om die reden uitgeschakeld. Maar daardoor blijft nu dus wel de radio rustig doorspelen als de auto voor de deur staat en nog niet op slot is gezet.

het schijnt dat als je de auto eerst uit doen en dan de gordel af (of andersom) dat het wel uit gaat. dat ga ik even proberen

Dat de raambediening niet meer werkt als je de deur opent vind ik irritanter.
Bij de F30 en F25 is dat zo.

hier ook! Ook zoiets geks, zie ook dat mensen dat uit programmeren, maar dan moet je in bimmercode in de expert mode. Daar blijf ik liever weg.

Het is natuurlijk persoonlijke voorkeur, maar voor de keuzes van BMW valt wel wat te zeggen. Stel dat je als chauffeur nog in een telefoongesprek zit en een passagier stapt vast uit, dan blijft het gesprek in de auto gewoon doorgaan. En qua ruitenwissers: ook als je nog niet bent uitgestapt blijft goed zicht naar buiten belangrijk, je wilt immers niet geschept worden door een fatbike die je door de regendruppels net niet ziet.

dat is exact de redenatie van BMW inderdaad, is ook wel iets voor te zeggen.

Ik heb het uitgezet, dat de radio aanblijft, bij mijn f31 en f36. Dat gaat overigens altijd aan de hand van de bestuurdersdeur. Dat is prima te programmeren en bij deze g31 ook, dacht ik. Bij de f31 kan ik de acc uitzetten, bij nieuwere modellen kan dat niet meer en dat is strontirritant. Bij de passat van mijn collega is dat ook zo, naar de wintersport vond ik het echt vervelend rijden. In de file is acc perfect.

Gaaf, met die banden en de velgen!! Ik begrijp wat je zegt over de mussende twee cilinders, maar man wat een fijn pakketje zo, deze mooie fünf!

Radio is bij de Mini bij ons net als bij Richard, deur open radio uit, wanneer er een passagier is gaat de radio uit wanneer die deur opent. Tevens dat hij altijd op 25% volumen begint, dat is in de 500C niet en dat is soms weleens schrikken ja :oops:

het schijnt dat als je de auto eerst uit doen en dan de gordel af (of andersom) dat het wel uit gaat. dat ga ik even proberen
Volgens mij gaat die uit als je de auto op slot zet. Knipperlichten blijven ook knipperen mocht je die aan hebben staan. Gaat uit als je hem op slot zet. Althans dat was bij mijn 330e lang geleden.

Let bij zo'n onderhoudscontract er op dat de BMW na die eerste beurt pas na 24 maanden weer een beurt nodig heeft of 30.000km. Als je die KM dus niet rijdt, haal je er maar 2 beurten en 1 of 2x remvloeistof uit. Het rekent zich niet makkelijk naar (aardige) winst toe.

Stel je ruilt de auto in of je hebt een total loss geval, ben je alles kwijt.

Wel verzeker je je tegen eventuele prijsverhogingen van de dealer.

Volgens mij gaat die uit als je de auto op slot zet.

precies, en dat wil ik dus niet. Als ik 's avonds laat thuis komt en de deur open doe kan de hele straat van mijn muziek mee genieten. Of als ik naar binnen loop en de deur niet gelijk op slot doe zoals gisteren met de boodschappen uitladen speelt de radio rustig door.

maar het schijnt dus als je eerst de gordel af doet en dan de auto uit (of andersom) dat de radio dan wel gelijk uit gaat als je de deur open doet. even op letten dus.

Let bij zo'n onderhoudscontract er op dat de BMW na die eerste beurt pas na 24 maanden weer een beurt nodig heeft of 30.000km. Als je die KM dus niet rijdt, haal je er maar 2 beurten en 1 of 2x remvloeistof uit. Het rekent zich niet makkelijk naar (aardige) winst toe.

mijn auto heeft elk jaar of 20.000 km een beurt nodig. Dat staat in ieder geval in de I drive en zo heeft hij zijn beurten ook altijd gehad. Maar wel goed om dat even dubbel te checken inderdaad, want zoals ik het nu lees zijn het 3 beurten. Wil sowieso even een keer langs de BMW garage hiervoor en gelijk even de onderhoudshistorie te vragen, of in ieder geval in te zien. Beurtjes staan wel in de auto, maar ben wel nieuwsgierig wat er nog meer is uitgevoerd.

Bij totall loss ben je het bedrag wel kwijt denk ik, ga er niet van uit dat dit onder de 'accessoires' valt

De twingo zou je haast vergeten met de BMW perikelen. Maar die word dagelijks gebruikt voor vrijwel alle korte ritjes. qua kilometers zijn het er per jaar net geen 10.000, maar dat zijn wel allemaal ritjes van 5-15 kilometer.

Vandaag toch maar eens de winterbandjes er onder gezet; ten eerste omdat het kouder weer begint te worden en ten tweede omdat ik met de BMW banden bezig ging en zo de zomerbanden van de Twingo gelijk kon mee nemen
54230378875_fa9e43047f_b.jpg

na het grondig schoonmaken van zowel de zomerset van de twingo als BMW de black gloss kentekenplaathouder gemonteerd. Eerst de oude verwijderd die naast schroeven ook 'vakkundig' met een enorme klodder kit was vastgezet. Waarschijnlijk om trillingen te voorkomen. Dus voorzichtig alle kit verwijderd , gepolijst en alles netjes schoongemaakt
54229978476_a4b4b6b441_b.jpg

Op de nieuwe naamloze kentekenplaat houder een ronde klevende bescherm plakker door tweeën geknipt en aan beide kanten van de kentekenplaat gemonteerd zodat hij niet trilt en de lak beschadigd
54230220029_b02c557470_b.jpg

Véél beter. En om alvast 1 klein irritatiepunt van de 5 serie te delen wat je hier zit. De achteruit rij camera ziet er nogal aftermarket uit. Op de twingo ziet dat er net zo uit , maar in het A segment is dat dikke prima. De camera is behoorlijk in het zicht en hij klapt dus niet in. Naast dat het niet zo mooi oogt word de camera dus ook smerig. Bij mijn C-klasse ging dat netjes achter een klepje. Maar ook bij bijvoorbeeld een A klasse maar ook vele VW's zit dat netjes in het logo verwerkt. In een auto die het dubbele kost ziet dat er dus zo uit. Als de camera schoon is, is het beeld wel heel erg scherp, zelfs in het donker.

54229081612_cce24f21cb_b.jpg

Omdat de auto tegen de schuine oprit aan stond even een snelle blik aan de onderzijde. Dat ziet er nog als nieuw uit, en dat na 131.000 km. Dat was bij de Opel wel anders.
54229978456_a6741dfa51_b.jpg

En om alvast 1 klein irritatiepunt van de 5 serie te delen wat je hier zit. De achteruit rij camera ziet er nogal aftermarket uit. Op de twingo ziet dat er net zo uit , maar in het A segment is dat dikke prima. De camera is behoorlijk in het zicht en hij klapt dus niet in. Naast dat het niet zo mooi oogt word de camera dus ook smerig. Bij mijn C-klasse ging dat netjes achter een klepje. Maar ook bij bijvoorbeeld een A klasse maar ook vele VW's zit dat netjes in het logo verwerkt. In een auto die het dubbele kost ziet dat er dus zo uit. Als de camera schoon is, is het beeld wel heel erg scherp, zelfs in het donker.
Heel herkenbaar, ook bij mijn Focus een punt. Zou daar iets voor zijn, dat de lens schoon blijft? Had wel verwacht dat BMW dat anders had aangepakt op dit model inderdaad, gezien de nieuwprijs. Benieuwd of andere BMW- rijders dit ook ervaren.
Omdat de auto tegen de schuine oprit aan stond even een snelle blik aan de onderzijde. Dat ziet er nog als nieuw uit, en dat na 131.000 km. Dat was bij de Opel wel anders.
54229978456_a6741dfa51_b.jpg
Zeker netjes, fijn!

Benieuwd of andere BMW- rijders dit ook ervaren.
Yep, hier net zo. Hiervoor een Passat, die zat netjes achter et logo en was altijd schoon. Ik heb nu de helft van de tijd, zeker in de winter, troebel beeld. Maar ik stoor me er niet heel erg aan, kijk eigenlijk ook meer in de spiegels dan op et scherm. Alleen met aankoppelen van aanhangers is et echt vervelend als de camera smerig is.

Onze BMW (en Fordjes) heeft (hebben) hetzelfde. Ik haal altijd even mijn vinger erover, dan is het probleem weer opgelost.

Om eerlijk te zijn stoor ik me er niet zo aan.

Het is ook een klein irritatiepunt wat mij wel gelijk deze week op viel. zegt ook wel iets over de rest van de auto, maar had eerlijk gezegd wel verwacht dat in dit segment wel voor een andere oplossing wat gekozen. het ziet er ook niet echt fraai uit.

Twingo wielen zijn ook weer als nieuw, toch mooi zo , wit breedset velgensetje met CNC gedraaide wielen. Ook deze komen in de glascoating
54232257726_8fc3f1ec04_b.jpg

54232663020_e814e406b9_b.jpg

De 19" wielenset is verkocht, zelfde voor gekregen als ik er voor heb betaald, dus prima, heeft de eigenaar een prima setje aan.

Voor de Opel had ik 2 jong gebruikte banden nog liggen voor de Insignia, die is ook verkocht.

Ik had voor de Insignia nog een reservewiel liggen. Met bose geluid systeem die ik had komt de aansturing en sub in de reserverwielbak en kreeg je zo'n spuitbus. Maar wilde toch per se een reserverwiel hebben en destijds geregeld. Gelukkig nooit nodig gehad en die ook verkocht.

Dus de garage word weer wat meer opgeruimd. (y)

de 20" set nogmaals met iron remover goed schoongemaakt, daarna nog een keer voorzichtig met real cleaner van mr fabrieksnieuw waar ik een busje van had staan, maar helaas... Het vuil zit zo vast er op dat ik het er maar bij laat. Voor het oog is het dikke prima, maar weet niet of dit nadelig is voor de glascoating.

Ik wacht nog met de glascoating totdat de nieuwe achterbanden er op zitten zodat ik het bandenvet voor montage ook goed kan weghalen.

Wil alleen nog even Gyeon Leather Shield Evo halen. Hoop ergens nog op een aanbieding maar misschien dat ik het wel gewoon ergens koop

Goed bezig!

Dat met de achteruitrijcamera lijkt mij ook irritant. Bij mijn Volkswagen zit ie fijn achter het logo, echt ideaal. Op vakantie had ik een Xpeng als huurauto en daarbij werd de camera ook heel smerig en dus onbruikbaar. Raar dat niet iedereen dat zo netjes achter het logo doet.

Ik vind het ook wat jammer dat ze er voor kiezen om het zo te doen. VW inderdaad netter.

Ik heb er wel eens van dat RainX op gespoten , dat werkt best goed. Alleen moet je het er vaak op doen en toen was ik er wel weer klaar mee :p. Als het wat vochtig weer is haal ik er standaard even vinger overheen , het wordt vanzelf een gewoonte

In de F31 bleef de radio ook gewoon doorspelen. In de nieuwe gaat ie netjes uit als ik de deur open.

Je kunt het instellen zoals je het wil. Ik heb het zo ingesteld dat de radio uitgaat als ik de auto op slot zet, of anders na een paar minuten als ik de auto niet op slot zet (plusminus 5 minuten denk ik)

Heel herkenbaar, dat van die camera.
Ik haal ook regelmatig even een vinger erover. In deze periode van het jaar kun je dat dus praktisch na elke rit doen.

Heel herkenbaar, dat van die camera.
Ik haal ook regelmatig even een vinger erover. In deze periode van het jaar kun je dat dus praktisch na elke rit doen

niet echt premium inderdaad :p maar als het daar bij blijft... vind de camera kwaliteit wel heel erg goed, zelfs in het donker.

Voor de liefhebber van de Insignia;

KLIK

Fors prijsje, maar had ik, gezien de inruilprijs, ook wel verwacht. Het is nog steeds een plaatje om te zien, technisch en cosmetisch top net als het bedrijf wat prima is. Een 1.6 turbo 200PK automaat is al zeldzaam, en full options helemaal.

In 2019 zijn volgens mij strengere milieu eisen gekomen waardoor veel fabrikanten een OPF / GPF installeerden. Insignia's van 2017-2018 hebben het ook niet en vanaf model jaar 2019 hebben ze het wél.

En dat is volgens mij het zelfde met de 5-serie, vanaf modeljaar 2019 zit er zo'n filter in. Die van mij is geproduceerd in november 2018, dus modeljaar 2019 en die heeft dus zo'n filter.

Zwarte aanslag is meer het gevolg van 130.000 km nooit echt goed een keer schoongemaakt vermoed ik. Wel of geen OPF / GPF heeft denk ik ook niet zoveel invloed op de aanslag in de uitlaat.

Ik denk dat jou broer (of een poetsbedrijf) hier wat meer aandacht aan heeft geschonken.

Viel mij overigens ook al op, staat ook op de planning bij mijn auto als het iets beter / warmer weer is om deze een keer goed schoon te maken (y)

Zo bij die aanbieder lijkt de Insignia wel dezelfde kleur te hebben als de BMW!

is ook bijna de zelfde kleur inderdaad, Insignia is Darkmoon blue (dacht ik) en de BMW carbon schwartz (zwart met een blauwe gloed met licht er op)

Gisteren naar duitsland geweest. Kwamen er dit jaar achter dat de kerstspullen na 15 jaar toch wel triest begonnen te worden dus even voor de helft van het geld spul voor volgend jaar gehaald. Ook nog langs de outlet geweest in Ochtrup wat kleding halen, lunchen, eten voor de dieren, ook nog even naar de supermarkt wat dingen gehaald en uiteraard even de BMW volgetankt. Lekkere pakezel, maar hoe groot een 5 serie ook is, je pakt hem gewoon vol hoor :LOL:

54246696329_8b1d5575aa_b.jpg

Viel mij weer wat op, hoeveel stiller de ventilatie is. Bij de Opel hoorde je de ventilatie/verwarming altijd behoorlijk bij opwarmen zodra de motor iets warmte gaf. Bij de BMW is dat echt fors minder terwijl ik niet het idee heb dat hij minder snel op warmt. De stoelverwarming duurt wel weer wat langer en minder warm dan bij de Opel.

Valt mij ook op dat het wat langer duurt voordat de motor warm word. Bij de opel is het vaak zo dat voordat ik de snelweg op ga met deze tempraturen dat hij dan nog net niet op 90 graden staat ,, zeg een 80. Bij de BMW staat de meter nog vol in het blauw. Eenmaal op de snelweg raakt hij wel op temperatuur. Maar viel mij eerder ook al wel op dat hij lang in het blauw blijft. Al blijft het een beter en geen harde waardes om goed te kunnen vergelijken.

Viel mij overigens ook op hoe gedateerd de navi is mbt wegen. Het werk met de HUD echt heel erg mooi, maar zit nu wel te denken aan een kaartupdate. Volgens mij zijn er wel adressen buiten de dealer om war je 90 euro per jaar voor moet betalen. Dat was ik ook niet van plan

Ja het is een lekkere pakezel, maar dat was de insignia natuurlijk ook al.

Ik update 1x per jaar met black Friday de kaarten, kost iets van €50 bij BMW en je mag dan volgens mij een jaar lang tussendoor updaten als er iets nieuws komt. Nog niet geprobeerd, maar krijg daar wel continu push berichten van in de app.

Ik ben zo iemand die gewoon de BMW Navi gebruikt , ondanks mogelijkheid voor klein bedrag upgrade naar Apple CarPlay.

Ja het is een lekkere pakezel, maar dat was de insignia natuurlijk ook al.

Ik update 1x per jaar met black Friday de kaarten, kost iets van €50 bij BMW en je mag dan volgens mij een jaar lang tussendoor updaten als er iets nieuws komt. Nog niet geprobeerd, maar krijg daar wel continu push berichten van in de app.

Ik ben zo iemand die gewoon de BMW Navi gebruikt , ondanks mogelijkheid voor klein bedrag upgrade naar Apple CarPlay.

Ik zag online dat er mensen voor 15 euro hem eenmalig updaten en voor 50 euro levenslang, maar even kijken hoe dat precies zit en of dat echt werkt. Want ik vind de navigatie wel echt fijn werken verder.
Enige om voor apple carplay te kiezen is google maps. Gisteren naar de outlet in Ochtrup, op google vul je dat gewoon in op je telefoon en gaan. Nu moest ik eerst op google het adres zoeken om vervolgens in de navi het complete adres in te voeren en dan zit te live traffic er ook nog niet eens bij wat bij maps ook doorgaans prima werkt. Dus vandaar de twijfel. Al gebruik ik het natuurlijk ook niet super vaak

Nu moest ik eerst op google het adres zoeken om vervolgens in de navi het complete adres in te voeren en dan zit te live traffic er ook nog niet eens bij wat bij maps ook doorgaans prima werkt. Dus vandaar de twijfel. Al gebruik ik het natuurlijk ook niet super vaak
Je kan via Google maps het adres ín de Google Maps app via de BMW app direct naar de auto pushen, dan verschijnt die onder het menu van connected drive (bij berichten) in de auto. Ik heb die onder sneltoets 3 (1 is thuis, 2 is werk) waardoor ik zonder adressen intikken met 10 sec de route erin heb.

Ik zoek dan gewoon ‘s ochtends het adres in Google maps terwijl ik koffie drink en stuur die naar de auto.

Hier moet je wel connected drive voor hebben, ik update 1x per jaar het zogeheten ‘connected booster’ pakket via de BMW app. Kost 79 dacht ik maar dat is het echt waard, dan heb je ook gelijk live traffic.

Die temperatuur van je stoelverwarming kan je via de obd zelf aanpassen, temperaturen per stand, ook verschil tussen zitting en rugleuning. Ik heb in elke stand de rugleuning het warmste en de zitting het minst warm, omdat ik vaker met een jas aan in de auto zit dan met een hele dikke broek. Dus een normale broek laat meer warmte door dan die dikke jas. Warm ik gelijkmatiger op, hahaha

Ja ze zijn al brand schoon, alleen miniscule ingebrande 'dingen'. Visueel vind ik het al dikke prima zo, het is meer dat ik glascoating wil aanbrengen en dat die daar geen nadelige invloed op heeft.

Je hebt hier hier over een Premium F-segment station uit duitland met een nieuwwaarde van meer dan 80.000 euro. waarbij de renault megane van mijn zusje uit 2003 dit al heeft, heeft deze BMW dat natuurlijk ook.... niet. Helaas zit er dus niet op. Ik vind het niet heel erg, ivm diefstal gevoeligheid. Vrijwel alle auto's worden gestolen dmv keyless entry. De auto van de buren was op die manier ook mee genomen. Staat netjes op camera, binnen 30 seconden reden ze weg. Bij de Opel had ik het ook om die reden uitgeschakeld. Maar daardoor blijft nu dus wel de radio rustig doorspelen als de auto voor de deur staat en nog niet op slot is gezet.

hier ook! Ook zoiets geks, zie ook dat mensen dat uit programmeren, maar dan moet je in bimmercode in de expert mode. Daar blijf ik liever weg.

dat is exact de redenatie van BMW inderdaad, is ook wel iets voor te zeggen.

Onder de instellingen heb je een menu dat heet iets van "deur/sleutel". Je moet de optie aanzetten voor iets van "uitschakelen na het openen van de deur". Als je dan de deur open doet gaat de radio ook uit.

Denk dat dit met name geld voor auto's van 10-15 jaar oud. Iemand in mijn omgeving heeft nu ook een F11 gekocht met 2 ton op de klok. Een 528i met X-drive. Die koop je voor relatief weinig. Die beste persoon heeft ook niet veel te besteden, de tijd zal het leren, maar dit zijn dan auto's waar vaak dan niet het nodige aan geïnvesteerd word inderdaad.

Mijn 5-serie is gewoon een 2 liter 4 cilinder, geen X-drive, geen M-sport remmen, geen adaptive dempers, geen active stabilisatoren, geen vierwiel sturing. Eigenlijk heel old-school en verwacht eerlijk gezegd niet heel veel duurdere kosten dan een andere wat ruimere stationwagen. Alleen die 20" banden zijn natuurlijk niet heel goedkoop. Denk dat het in het geval van mijn 5-serie nog wel mee gaat vallen qua kosten, remmen rondom heeft hij net vers gehad, en zeker als je weg blijft van de dealer is het te overzien tov een andere station denk ik.

ZF bak adviseren de meeste specialisten de eerste keer bij 150K , dus is zeker iets wat ik ergens volgend jaar of zo een keer ga laten doen.

Over onderhoud gesproken , gisteren de auto aan de BMW app gekoppeld om te zien wat je er allemaal mee kunt, en zag vervolgens ook dit aanbod, specifiek voor mijn auto;

54212342565_ae3af5cfc2_c.jpg

Mijn auto heeft net onderhoud gehad, het gaat in zodra hij de eerste keer binnen is geweest voor onderhoud. Ik ben niet bekend met dit, maar als ik het dus goed begrijp heb je dus 3 onderhoudsbeurten voor 1099 euro? Dus zeg 366 euro per beurt. Dat klinkt als een goede deal. De opel was gemiddeld (groot+klein) duurder met alleen een beurt.
4 beurten is ineens fors duurder, maar dat zal wel komen omdat de auto dan aan een dure beurt toe is denk ik. Mensen ervaring hier mee?

Het zijn 2 onderhoudsbeurten dat je betaal en in uitzonderlijk geval 3. Om in aanmerking te komen voor 3 onderhoudsbeuren moet je in het eerste jaar 30k km rijden en in het tweede EN inclusief derde jaar in totaal minder dan 10k km rijden, of precies andersom eerste twee jaar minder dan 10k km en in derde jaar 30k km. Je rijdt dus eerst super veel en dan super weinig of andersom. Iets wat totaal niet realitisch is. In 99,9% van de gevallen betaal je dus voor 2 onderhoudsbeurten.

Als voorbeeld, had ik vorig jaar een grote beurt laten uitvoeren dit is, motorolie & filter, luchtfilter, interieur filter, 4 bougies en remvloeistof (ruitensproeiervloeistof werd overigens niet gevuld :(, terwijl ze dit normaal altijd bij je in rekening willen brengen). Dit koste mij ongeveer 800 euro, maar ik kon toen ook service inclusief nemen wat toen 899 euro kost. Dit heb ik op dat moment genomen, waardoor de rekening van 800 euro vervalt. Voor 99 euro hoef ik de volgende beurt (olie & filter, remvloeistof, luchtfilter en interieurfilter) niet meer te betalen. Het gaat dus in precies op het moment van de grote beurt en gezien de volgende kleine beurt plaats vindt bij de volgende 30k km of na 2 jaar, is deze dus ook gedekt.

Terug
Bovenaan