AsconaGT
Asfaltkampioen
Oef..die band is flink kapot..hopelijk is de velg zelf niet teveel beschadigd geraakt.
nee velg heeft niets, zoals Elco zei; kan prima met zulke banden maar ze zijn dan ook compleet aan gort
Vandaag even iets tijd gehad voor de BMW. Eerst even onder de motorkap gekeken, er past ook een dikke V8 in, dus dit oogt wel klein, tussen de kappen door zit serieus wat ruimte. Wel grappig om te zien hoe ver de motor naar achteren licht, heel anders dan bv een A6 (en de opel). Wel slordig is dat ik gelijk heel veel blad bij de parafan zag. Gelukkig kun je met wat draai knoppen alles verwijderen en heb een aantal handen vol blad er uit gehaald. Iets wat ik ook verwacht met een onderhoudsbeurt. Afijn, kleine moeite. verder niets bijzonders te zien
Ook even met programmeren bezig geweest en al een paar zaken aangepast met bimmercode;
naast bandenspanning zie ik nu ook de bandentemperatuur
altijd starten in sport individual (heb alles op comfort staan , maar dan krijg je veel mooiere tellers)
start stop instelling onthouden (dus uit)
naast sport plus ook comfort plus
auto modus van climat control ook mogelijk met airco uit
ACC afstand zoals laatste instelling (dus kort)
en zo nog een paar instellingen. Alleen nog instellen dat de radio uit gaat zodra ik de auto uit zet. net als de meeste BMW's speelt de radio door als je de auto uit zet, zelfs als je uit stapt. Niet iedereen hoeft mijn muziek te horen. Maar kan die instelling nog niet vinden.
En de 20" banden even goed schoongemaakt van zowel buiten als binnen. eerst heel goed in de iron remover, daarna met een kleidoek de binnenkant van de velg, en daarna gewoon wassen met ph neutrale shampoo.
Komen er super mooi onderuit. Uiteindelijk ga ik ze in de glasscoating zetten wat ik nog over heb van de twingo. Maar de binnenzijde is nog steeds heel ruw. is wel gewoon vervuiling maar krijg het er haast niet af. Het oogt wel schoon maar de ruwheid komt wel door vervuiling. Geen idee hoe ik dat er af ga krijgen. Misschien eens met klei proberen.
En na aanleiding van het bericht van dude over roadforce balanceren ben ik op zoek gegaan en wat blijkt; een bedrijf op de hoek van mijn werk heeft zo'n apparaat. Ik ben daar gisterenmiddag geweest. Ze zijn daar best kundig volgens mij, maar de beste man zei dat als je OEM velgen hebt en fatsoenlijke merkbanden dat de machine er vrijwel nooit iets uit haalt tov een traditionele machine. Of ze hebben een lichte schade gehad of iets. Ze doen dat dus ook vrijwel nooit. Als ik het echt wilde kon dat uiteraard wel, maar zijn ervaring was dat het niet nodig was. Ook een BMW met platte runflats niet mits een fatsoenlijk merk en velg.
Dat bracht mij ook wel aan het twijfelen, want deze zaak is zeker niet de goedkoopste met banden. Zal traditioneel balanceren niet ook gewoon kunnen, maakt de keuze wel een stuk meer.
Daarnaast zit ik ook nog over runflats, de beste man van die zaak zei; zeker aan de binnenkant kapot gereden. Ja klopt . Ja dat gebeurd wel vaker met runflats. Ik hoor ook veel mensen die hun runflats er onderuit halen. Schijnt veel comfortabeler te zijn en de banden ook een stuk goedkoper. Die man van die bandenzaak zei wel dat het beste is om dan voor ook te doen, maar dat was ik dan ook weer niet van plan aanezien die nog wel 2 seizoenen door kunnen.
Mensen nog goede tips? Toch roadforce balanceren en runflats? Of toch traditioneel balanceren en/of normale banden voor wat meer comfort en een heel stuk goedkoper (+ meer bandenkeuze)
Verder zei hij dat in het voorjaar vaak aanbiedingen komen op zomerbanden, als ik geen haast had kon ik beter even wachten
Genoeg om te overdenken