AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Renault 5 Iconic Cinq (2025) - trekhaak stekkerdoor hulp gevraagd

ja je hebt de echte A merken zoals michelin, die zijn in mijn ogen overprized. Ja onder een M3, 140i of dikke hothatch zou ik daar misschien wel voor kiezen maar voor een 520i allicht te veel. Ik had vroeger op mijn 325i ook een hele sportive band van vredestein gekozen en die waren na 20.000 km helemaal op, dus daarom dat ik ook wat huiverig ben voor die hele sportieve banden.

A en B merken, is altijd een beetje dubbel wat nu wat is. Een garage die ik goed ken monteert doorgaans Hankooks als de klant geen eisen heeft en is daar heel erg tevreden over. Die had ik toevallig ook af fabriek op de Opel zitten en bevielen mij ook goed. porsche cayennes en audi's Q8 en BMW modellen komen daar ook af fabriek mee + ze komen goed uit testen. ze zijn wel fors goedkoper dan een michelin of bridgestone. Is dat dan een A merk of B ? Geen idee. Bovendien komt er deze maanden net een nieuwe zomerbanden serie van uit. Mijn maat staat nog niet te koop, maar wel in de lijst van banden waarin deze zomerband beschikbaar komt. Als die op tijd komt neem ik die zeker mee in de overwegingen.

Maar eerst maar eens kiezen tussen run flats , zomer of toch misschien een all weather band voor mijn gebruik

Hankook zijn gewoon A merk banden. Heb zelf Bridgestone Turanza zomerbanden en Hankook winterbanden. Ben zelf niet heel erg tevreden met de Bridgestone en denk er aan om deze te vervangen door Hankook als ze op zijn. Met de Hankook ben ik tot nu toe niet ontevreden (ook met in gedachten dat het winterbanden zijn).

Met een zomer en winterset kun je enorm lang vooruit met je zomerbanden. Dat vind ik vooral een nadeel. Na een paar seizoenen rijdt het al merkbaar minder lekker. Meer bandengeluid doordat de boel toch wat begint te cuppen, rubber wat wat minder soepel wordt. Na een jaar of 3 toch wel heel fijn om nieuw rubber te hebben. Heel duur of heel slijtvast is dan niet zo aantrekkelijk. Hankook heb ik wel goede ervaringen mee. Liever iets goedkoper en/of wat minder slijtvast dan 6 jaar lang moeten doorrijden omdat de banden zo duur waren of omdat er nog genoeg profiel op zit.

Om een idee te geven tussen de 'A' merken. non-run flat

Hankook Ventus S1 evo3 (K127) 200,69
Michelin Pilot Sport 3 348,98
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 290,00
Bridgestone Potenza Sport 263,99

Voor run flat tel er zo'n 80 tot 100 euro bovenop, maar keuze is dan beperkt in merken en leverancies

Ja ik rij niet super veel. de Insignia zaten de originele banden nog op af fabriek. 2 waren er aardig op, de ander 2 zat nog meer dan genoeg profiel op maar licht te cuppen en droogtescheurtjes. Niet gek na 6 jaar. Maar je merkte aan alles dat het 'op' was.

Ik heb al een paar jaar Hankooks EVO3 in de rft versie op mijn BMW's. Op nat en droog beide fijne band, ook in het grensbereik overigens. De Conti sportcontact vind ik stiller en even fijn, maar een stuk duurder

Heb 2x Hankooks gehad en dat waren de slechtste banden die ik heb gehad.
Op mijn vorige auto 2x noodstop moeten maken en werkten ze slecht en op mijn Mini waren ze 3 haar oud en al last van droogte scheurtjes.

Op de Opel had ik Hankook Ventus S1 evo2. Die waren echt top. Nu zitten ze al op de evo 3 en krijg behoorlijk goede recensies. Ook omdat een vertrouwde garage die als standaard band monteert heb ik er wel vertrouwen in. Maar zal nog eens wat lezen en keuze maken wel geen run flat. Bij run flat is hankook een vele andere merken sowieso niet mogelijk.

Onder een BMW gaan af fabriek meestal Pirelli of Bridgestone. Daar is denk ik het onderstel ook op afgestemd. En een BMW onderstel is heel gevoelig voor afstellingen etc. Gaat meteen trillen als het niet 100% goed staat.
Zolang je een bandenmerk met ster codering hebt, gaat het vaak wel goed. Klopt verder wel dat het BMW onderstel gevoelig is, zeker 5 serie ivm achter luchtvering en voor conventioneel.

@AsconaGT en gewoon een gebruikte band? Collega van mij doet dat, zweert erbij.

Snap de kosten overweging wel, 400 euro voor een band is serieus geld. Dat is het nadeel van een breedset en één van de redenen waarom ik bijv zelf ook bewust niet 20 inch heb , maar 19 met ‘gewoon’ 245/40/19 rondom.

Maar ja.. jouw 20 inch zijn wel echt verschrikkelijk mooi

Ja gebruikt zou ik overwegen als ik de auto toch binnen een jaar weg zou doen. Heb dat 1x bij de laguna gedaan en dat was dikke prima. Maar bij de BMW wil ik toch gewoon niet. 400 euro per band is wel gelijk de duurste optie (michelin) met runflat, kan wel wat goedkoper.

Het is meer ook een fundamentele keuze. nu achter op runflat zetten betekend over 1 á 2 jaar voor dus ook op run flat. Als het mij veel te stug word dan is er geen weg meer terug. Aan de andere kant; 275-30-20 non-runflat hebben ook hele stugge wangen vermoed ik. De vraag is hoeveel je wint aan comfort. Je hebt alleen dan ook wel weer veel meer keuze in mijn maat.

sommige 20 inch maten zijn juist relatief goedkoop valt mij op, ook de A-merken. maar niet in de maat die ik nodig heb

dat maakt de twijfel; kosten, comfort, voordelen runflat, beschikbaarheid in merken, etc.

Aan de andere kant; 275-30-20 non-runflat hebben ook hele stugge wangen vermoed ik.
Daar zat ik eigenlijk aan te denken. Er is weinig wang over. Persoonlijk zou ik gaan voor optie 2 en het hele jaar doorrijden.

Is het zonde van de de mooie velgen? Tsja, ik zie het uiteindelijk als gebruiksvoorwerpen. Als ik velgen mooi wil houden komen ze in de huiskamer te staan. ;) Ik ga in dat opzicht vrij pragmatisch met auto's om.

Je bent tijden op zoek naar de juiste uitvoering, investeert behoorlijk (m.i.) en hebt nu een schitterende 5. Dan over 40.000 km dat je banden mee zullen gaan die paar honderd euro het verschil laten maken?

Geld is in iets mindere mate belangrijk, wel of dat ik bang ben dat het heel erg stug gaat worden icm M-sport onderstel door de stugge wangen van runflats en ook het slechte imago van run flats (nog steeds terecht?) . Als ze ook nog eens fors duurder zijn wil ik misschien ook anders overwegen. Kan helaas niet even proberen.

Kan Wouter van autoblog wel vragen, zijn 530i is exact het zelfde als de mijne. Ook een M-sport met precies de zelfde 20 inch velgen .

Ik heb de Hankooks als zomerband op de Megane. Nog geen problemen gehad met grip in normaal gebruik. Als je echt aan het pushen bent merk je wel dat ze iets achter de Michelin aan lopen.

Geld is in iets mindere mate belangrijk, wel of dat ik bang ben dat het heel erg stug gaat worden icm M-sport onderstel door de stugge wangen van runflats en ook het slechte imago van run flats (nog steeds terecht?) . Als ze ook nog eens fors duurder zijn wil ik misschien ook anders overwegen. Kan helaas niet even proberen.

Kan Wouter van autoblog wel vragen, zijn 530i is exact het zelfde als de mijne. Ook een M-sport met precies de zelfde 20 inch velgen .
Met welke banden rijd je nu dan en hoe vind je ze rijden? Ben zelf een voorstander van RFT, maar op mijn vorige auto 4 gran coupe met M onderstel, breedte set, achter Bridgestone Potenza 255/35r19, met meer wang dus, vond ik het niet bepaald comfortabel. Uiteindelijk kon ik er wel aan wennen, maar dat geldt niet voor iedereen. Is ook niet te vergelijken met een 5 serie. Kan me goed voorstellen dat je toch iets meer comfort wilt.

Op Duitse fora genoeg ervaringen te lezen. Hier bijvoorbeeld.

19 of 20 inch, RFT of non-RFT

Als ik dit zo lees dan nog best lastig. Je mist het adaptieve onderstel, dat kan er net voor zorgen dat 20 inch RFT nog net acceptabel is qua comfort. Non RFT lees ik dat de auto veel comfortabeler is, maar ook meer 'schwankt'. Ik heb laatst aan iemand mijn winterwielen verkocht. Die had (heel luxe) een 4GC en ook een G31. De 5 Touring had volgens mij ook geen RFT en hij was niet blij met het weggedrag. Voelde erg zoekerig en niet stabiel. Viel hem erg tegen.

20 inch zou ik denk ik voor non RFT kiezen. En persoonlijk, hoe geweldig mooi ik het ook vind staan, ik heb veel liever een maatje kleiner. Oogt net even iets minder patserig, stuk comfortabeler en banden zijn ook veel voordeliger. Maar ja, ik ben de 40 ook al gepasseerd dus al een ouwe l*l.

Ik waardeer het adaptieve onderstel op mijn G21 ook enorm. Wat een heerlijk comfortabele auto en toch nog sportief als ik dat wil. Wist niet dat zoiets zo fijn kon zijn. Ik vond de F31 met M-Sport onderstel en 18 inch (ook bewust niet groter gedaan) zeker niet oncomfortabel, maar dit is wel een wereld van verschil.
Een 5-serie is vooral een comfortabele reisauto, nog veel meer dan een 3-serie. Een stug onderstel dat elk detail van het wegdek doorgeeft vind ik bij zo'n auto totaal misplaatst.

Oja, Woutertje heeft ook het adaptieve onderstel in zijn 5.
530i van Wouter

Kon het zo niet vinden, mijn leverancier heeft ze niet. Maar bij oponeo non run flat 149 euro. Niet duur!
Ik heb ze in het magazijn, direct af fabriek. Geen idee wie jouw leverancier is natuurlijk.
Daarbij raad ik zelf nooit de RFT aan, komt het rijgedrag niet ten goede.

Wat een plaatje van een 5 serie! Dat is genieten. Ik denk dat je geen moment meer aan de Opel hebt gedacht ;)

De opel was stiekem een hele fijne auto. Uiteraard een heel ander niveau dan de 5-serie. Maar het verschil is niet zo groot als de nieuwprijs zal vermoeden. Soms mis ik de 360 graden camera van de Opel wel eens en mijn vrouw de stuurverwarming vorige week.
Maar de 5 serie, ook mede door de mooie afwerking en fraaie Ivoor kleurige stoelen is elke dag echt een feestje om in te stappen en uiteraard om te rijden. Baal dat ik weinig tijd heb, het weer slecht is en vroeg donker want ik zou graag even met de auto bezig zijn en wat fraaie plaatjes schieten.

Oja, Woutertje heeft ook het adaptieve onderstel in zijn 5.

ahh, ja dan gaat de vergelijking al mank

Op g30.bimmerpost.com forum word veelvuldig de runflats er onder vandaan gehaald en gewone banden gemonteerd. Reacties zijn louter positief, ook op 20". Zijn daar wel vrijwel allemaal 540i en 550i modellen en mensen uit de VS. ze klagen daar ook veel om de run flats vanwege dat runflat banden slecht tegen putholes kunnen en de wang kapot gaat.

Neig daardoor wel naar non-run flats. Eerst achter, mocht ik het vervelend vinden dat voor wel run flats zijn dan loop van het jaar voorzijde ook maar vervangen. Ergens in maart maar even definitief bestellen. Hankook komt met een nieuwe band op de markt. beschikbaar vanaf januari. (nu dus) mijn maat zit bij de introductiematen en word in de loop van dit kwartaal ook al verwacht, dus even zien of die daadwerkelijk er zal zijn en wat het qua prijs doet. Vind het wel fijn om iets te hebben met 'moderne engineering' + gegarandeerd een heel recent productiemaand. Maar even afwachten nog.

Verder zondag de dashcam weer ingebouwd die ik in de Opel ook had, had nog niet eerder tijd, maar was heel eenvoudig. .Nadat vorige week ik groen kreeg bij het verkeerslicht en iemand van links vol door rood op zijn dooie gemakje voor mij langs schoof (zat waarschijnlijk te slapen) werd ik er weer even aan herinnert.
Zekeringenkast zit onder het dashboardkastje en kun je zo bij. Dan is het een kwestie van de bedrading mooi weg werken door de A-stijl. En met 45 minuutjes zat het er in en werkt het. Het is een heel compact ding zonder scherm of iets en daardoor niet zo opvallend. Ook alleen aan de voorzijde.

mensen uit de VS. ze klagen daar ook veel om de run flats vanwege dat runflat banden slecht tegen putholes kunnen en de wang kapot gaat.
Wel even goed om in je achterhoofd te houden dat wat daar een pothole wordt genoemd, hier een spoedreparatie is. Maar verder begrijpelijke overweging om de RFTs eronder weg te halen en gewone banden te monteren. Scheelt ook weer wat knaken natuurlijk en hopelijk brengt het wat meer comfort terug.

Ik rij al sinds 2006 op runflats, tussen 50 en 70k per jaar. 1x een lekke band, daarmee doorgereden, dus die band verkloot, maar verder nog nooit wat gehad aan schades asn de banden zelf. Conti's, Michelins en Hankooks gebruikt.

Gisteren niet ideaal foto-weer met felle laagstaande zon, maar even gewassen, rondje gereden, dakje open. Genieten :cool:

54301960859_22c434c6b5_b.jpg

54301718881_9d2cfd156e_b.jpg

Sommigen vinden het gedateerd, maar het is een fantastisch ergonomische werkplek om uren achter elkaar in te zitten

54301973193_9422ac1b2c_b.jpg

Overal M-sport logo's. Mooi verlicht in het donker, instaplijsten hebben nog wel wat licht polijstwerk nodig
54301718856_c4a4abcb9e_b.jpg

Interieur; daar is al genoeg over gezegd; het ziet er echt geweldig uit icm het donkere carpet, donkere sierlijsten en donkere dakhemel. Het zijn de befaamde comfort stoelen, alles is elektrisch verstelbaar. ze zitten geweldig. Het (nappa) leer voelt heerlijk zacht en als bonus ruikt het ook lekker.
54301718856_c4a4abcb9e_b.jpg
54301718801_1ba2e0d9ea_b.jpg

De air ducts aan de zijkant zitten er niet alleen voor de sier. ze schijnen echt bij te dragen aan betere aerodynamica en lucht uit de wielkasten te halen.
54300847502_8089a8587b_b.jpg

BMW signature op de touring. althans, voor de 5 serie is de G31 de laatste die het heeft; handig is dat de baggage afdekking elektrisch omhoog word geklapt als je de ruit opent. Je mist het niet als je het niet hebt, maar als je het wel hebt gebruik je het ruitje toch zo nu en dan
Ben ook nog steeds blij met de chromen raamomlijsting. stond gisteren naast eentje die het niet had. maar op zo'n grote 5 serie is het voor mij dan net niet, zeker in heen donkere exterieur kleur
54302154390_95b3072271_b.jpg

Had het al eerder gezegd en viel mij bij aankoop al op; relatief veel steenslag. Dat geld niet alleen voor de voorbumper en onderste stukje van de motorkap, maar ook voor de koplampen. Niet gelijk prio, maar misschien dat ik er nog wel iets aan ga doen een keer. Heb de DRL ringen iets feller gezet dan standaard overdag dmv bimmercode.
54301960779_0fca132b21_b.jpg

Achter de grille onder de voorbumper zitten lamellen zoals sommige andere auto's dat ook hebben, die open en dicht gaan. Niemand weet precies hoe het exact werkt qua parameters maar zal vast met de thermische huishouding te maken hebben. Hier zit dus alles dicht, zelfs na een klein stukje rijden.
54302154405_3f97e79c83_b.jpg

zelfde geld voor de nieren. Hier in gesloten toestand na een stukje rijden. zodra je wat langer gaat rijden gaan ze vanzelf open (en weer dicht) tijdens het rijden
54302158115_46a2e2cb58_b.jpg

:love:
54300847492_faed2b126e_b.jpg

Laatst bewerkt:
Heerlijke detail foto’s en tekst ! De nerd in mij houdt er van.

Steenslag .. hou op.. echt om te huilen inderdaad hoe snel dat gaat op de vijf serie

Wat een mooie auto, zo. Die techniek van de inlaatregeling van de hoeveelheid koellucht is een zeer oude techniek. De Landrovers serie II had tot 1971 een soort rolgordijn tissen de grill en de radiator die je nog handmatig diende te bedienen. Ik begreep dat zelfs de navigatie aanstuurt om, zodra je de afslag naar een snelweg neemt, de temperatuur van het koelwater alvast wat naar beneden te brengen, zullen de schuiven gaan kieren...

Ik begreep dat zelfs de navigatie aanstuurt om, zodra je de afslag naar een snelweg neemt, de temperatuur van het koelwater alvast wat naar beneden te brengen, zullen de schuiven gaan kieren...

ja dat met die grill heb ik op fords ook wel eens gezien en bij mercedes heb ik het dacht ik ook wel eens gezien. Mensen hebben wel eens een camera op de grille gezet. Met starten gaat het altijd eerst open en daarna dicht . En tijdens het rijden gaat het af en toe open en dicht. Soms ook alleen boven , soms alleen beneden. Maar ze staan vooral veel dicht met mijn ritjes in ieder geval.
Steenslag .. hou op.. echt om te huilen inderdaad hoe snel dat gaat op de vijf serie

ja vreselijk. De voorruit zit er ook onder, zie je alleen als de zon er onder een bepaalde hoek op schijnt gelukkig. maar daar komt tzt dus ook een nieuwe in. Wil nog wel eens informeren wat het kost om de steenslag bij te werken, al dan niet zwart, via via.

En met die zomervelgen nog mooier, dus over een paar maanden nog zo’n foto-sessie….. ;)

zeker! Ja ik vind deze wielen niks, maar ik heb dan ook helemaal niks met zwarte / antraciet wielen, zeker niet op een zwarte auto. Nog +/- 2 maandjes geduld.

Op zich zijn die zwarte/antraciete wielen wel handig voor de winter. Je ziet er niet heel snel viezigheid op. Dat is wat beter dan met de zomerset.

Op mijn G21 is het net zo erg met steenslag. Heb nog wel een goed en goedkoop adresje om te laten overspuiten, maar is altijd weer een gedoe. Auto weer een paar dagen kwijt. Misschien zelf aan de slag nog een optie? Heb zelf al wat micro brushes gekocht en een lakstift en als het echt niet lukt dan kan je altijd nog laten spuiten.

Op mijn G21 is het net zo erg met steenslag. Heb nog wel een goed en goedkoop adresje om te laten overspuiten, maar is altijd weer een gedoe. Auto weer een paar dagen kwijt. Misschien zelf aan de slag nog een optie? Heb zelf al wat micro brushes gekocht en een lakstift en als het echt niet lukt dan kan je altijd nog laten spuiten.

ik kan veel dingen zelf, maar daar waag ik mij niet aan. Wil nog wel proberen om van iemand een polijstmachine te lenen met zo'n kleine kop er op en zien wat er nog te behalen valt. Ik heb zelf alleen een grote. Maar eigenlijk is het enige echt goede optie helemaal spuiten. Om kosten te besparen kan ik zelf de bumper wel demonteren en kaal maken. Maar dan zit ik nog steeds met de onderste 10 centimeter van de motorkap.

Een week de auto kwijt is voor mij vaak geen probleem als ik het plan, meestal ga ik 3 á 4 x per jaar op reis voor het werk en ben dan vaak een week weg. Auto staat dan een week op schiphol. Maar kan dan prima met de trein naar het vliegveld en de auto achterlaten bij een spuiter. Maar kijk nog wel wat ik ga doen en of ik mij er aan blijf storen

Prachtig. De voorzijde even professioneel laten spuiten is de auto wel waard. Koplampen dan meteen even schuren, polijsten en beschermen. Dat laatste is zelf goed te doen. Staat ie er weer lekker fris bij.
Mooiste is om (ben redelijk perfectionistisch) het gaaswerk onder in de bumper dan even ook te vernieuwen als de boel er vanaf ligt.
Maar goed, met bandjes, nieuwe voorruit, preventief onderhoud aan koelsysteem etc. betekent dat al snel weer een duizendje of 3 investeren. Kan ie er wel weer jaren tegenaan.

ja vreselijk. De voorruit zit er ook onder, zie je alleen als de zon er onder een bepaalde hoek op schijnt gelukkig. maar daar komt tzt dus ook een nieuwe in. Wil nog wel eens informeren wat het kost om de steenslag bij te werken, al dan niet zwart, via via
Ik heb gelukkig een nieuwe vooruit erin dus valt mee. Echt geïnstalleerd 2 dagen voordat ik m kocht :). Vergis je niet .. Die zijn ook debiel duur! Ik meen iets van €1,500 incl montage destijds. Heeft te maken met de adaptieve cruise en camera die dat assisteert en ook de HUD.

Qua voorkant - Ik had adresje met offerte rond de €950 zwart en via kennis. Dit was incl bumper

Is er wat tegen die steenslagschade te doen? Overspuiten blijft is tijdelijk mooi... Plastic folie of zoiets? Maar dat ziet er ook niet uit...

Is er wat tegen die steenslagschade te doen? Overspuiten blijft is tijdelijk mooi... Plastic folie of zoiets? Maar dat ziet er ook niet uit...

Ja overspuiten is de enige échte oplossing. Daarna zou je nog PPF er op kunnen doen. Maar ook dat is absoluut niet heilig tegen steenslag. Ja het kan iets hebben, maar ook daar zie na een aantal jaar de nodige plekjes op en word het lelijk. Voordeel is dan dat je de PPF kunt weghalen en daaronder een nog nieuwe bumper zit. Zeker bij exclusieve nieuwe auto's heb je dan nog lekker een 'ongespoten' exemplaar wat ook weer meerwaarde bied.
Maar denk dat PPF mij echt te duur is bovenop het spuiten. Maar een keer overspuiten van de bumper en motorkap is niet ondenkbaar als ik een keer een goed en niet al te duur adresje vind.

het is echt een typische 5 serie kwaal en helemaal met M-sport bumpers. ze hebben het allemaal in meer of mindere mate. Ook de F series. De vorm zal daar zeker mee te maken hebben. De Insignia had nagenoeg niks.

Dat de lak kwaliteit er met de jaren niet beter op word zal daar ook zeker wat mee van doen hebben.

Eerst banden, dan tzt zien of ik het koelsysteem prefentief ga (laten) vervangen. Er zijn wat aftermarket delen zoals een aluminium expansievat wat de problemen definitief doen oplossen, en ook verbeterde slangen. Maar alleen op internet verkrijgbaar. En zoek liefst een specialist die vaker deze klusjes heeft gedaan.

Linksom or rechtsom houd je last van steenslag houden. Mij stoort zulke dingen eigenlijk niet zo. Uiteindelijk is en blijft het een auto die gebruikt wordt.

Overigens is het denk ik niet echt een 5-serie probleem. Ik zie het op alle auto's.

Dat interieur is wel prachtig hoor. En het blijft een tijdloos model.

Snap dat je je aan die steenslag ergert, maar jah er stond toch ook al ruim over de ton op de teller, toch? Dan is het allemaal niet nieuw meer he..:) Maar ook mijn auto heeft er last van hoor..lak is lang niet zo sterk meer als vroeger.

Ja beetje steenslag is niet erg, maar de BMW heeft het gevoelsmatig echt wel veel. niet alleen op de bumper wat plekjes, maar je ziet het ook op de motorkap en koplampen en zelfs in de voorruit. Bij de opel en de mercedes daarvoor die al bijna 2 ton had gelopen was dat heel veel minder. Misschien is de vorige eigenaar wel een echte stereotype BMW bumperklever geweest ;)

Nog iets wat waarschijnlijk wel meer auto's hebben, maar ik nog niet eerder zag. 's ochtends de auto starten en al binnen een seconde of 20 ziet het er uit zoals hieronder. Nog een minuutje later en bijna al hele 'zichtveld' van de ADAS systemen waren schoon. Geen idee of het automatisch gaat of dat dit gelijk gedaan word bij de spiegels en achterruit verwarming die ik had ingeschakeld. Maar viel op. zie geen verwarmingselementen in het glas zitten. dus de camera's zullen wel iets van een verwarmings element hebben.

54307323420_62ea08f46b_b.jpg

Geen idee of het automatisch gaat of dat dit gelijk gedaan word bij de spiegels en achterruit verwarming die ik had ingeschakeld. Maar viel op
Kan je spiegelverwarming aanzetten dan / is die gekoppeld aan de achteruit verwarming ? Was altijd in de veronderstelling dat dit altijd aangaat bij de vijf serie. Vind namelijk dat de buitenspiegels tov de Tesla die ik had maar langzaam ontdooien.

Stoelverwarming is echt met 2 min warm, spiegels volledig ontdooit wel minuutje of 5. Prio liever andersom :p

Je kunt volgens mij ergens instellen dat het aan gaat onder de 3 graden. Dat heb ik uit gezet, bepaal liever zelf of het nodig is of niet. Volgens mij is het nu inderdaad gekoppeld aan de achterruit verwarming. Dat is bij alle auto's die ik heb gehad het geval geweest. zelfs bij de twingo van mijn vrouw. Alleen mijn eeste auto (opel ascona) die had er een apart knopje voor spiegelverwarming van wat ik mij herinner.

En ja, de spiegels worden langzaam warm in de BMW, maar ook de stoelverwarming is niet heel snel en werd in de opel sneller warm (ook stoelverwarming in de twingo is mega snel (te) heet). en ook de motor werd in de opel iets sneller warm (koelvloeistof meter) dan in de BMW. Ik vermoed omdat de BMW iets van 15 liter aan koelvloeistof heeft, echt mega veel. Dat in combinatie met een automaat die de motor akelig laat in toeren houd dat het wat langer duurt.

Hoe de verwarming van de adas systemen geactiveerd worden, geen idee. Bij sommige merken is de radar van de acc ook verwarmd, geen idee of dat bij de BMW ook zo is. zal eens checken als ik er aan denk.

Kan je spiegelverwarming aanzetten dan / is die gekoppeld aan de achteruit verwarming ? Was altijd in de veronderstelling dat dit altijd aangaat bij de vijf serie. Vind namelijk dat de buitenspiegels tov de Tesla die ik had maar langzaam ontdooien.

Stoelverwarming is echt met 2 min warm, spiegels volledig ontdooit wel minuutje of 5. Prio liever andersom :p
Spiegelverwarming van de BMW gaat automatisch.

EDIT: Handleiding -

Automatic heating​

Both exterior mirrors are automatically heated as
needed and when the drive-ready state is
switched on.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan