Auto kopen tot €8000.-

joolien

Wegverkenner
Onze Clio is total loss verklaard voor de APK door de garage, dus nu moeten we redelijk vlot een nieuwe auto zoeken. Ik merk dat er veel rommel tussen zit, vooral de verkopers. In deze prijscategorie moeten we echt opletten voor louche garages.

Wat we zoeken:
Grootte van de Clio of iets groter
Budget: €8000,-

Kmstand: tot 125.000 km
Bouwjaar: vanaf 2016
5 deurs
Benzine
Niet te zwaar

KLEUR, geen zwart, wit, grijs of zilver
Vlotte en betrouwbare motor (ik neem aan dat jullie weten welke auto's in deze prijsklasse betrouwbaar zijn en niet)
Max 1 uur rijden van Almelo.

Ik heb nu deze auto's op het oog:

De laatste lijkt iets te mooi om waar te zijn. Maar dat is wel onze favoriet tot nu toe.

Laatst bewerkt:
Om je een start te geven op basis van jouw voorkeuren, hier vind je een selectie! Vooral het aantal Fiesta's valt hierbij op. Bij de 1.0 liter-versies moet je letten op de natte riem die bij de Ecoboostmotoren is gebruikt. Die moet goed onderhoud hebben gehad (tijdig vervangen en stipt onderhoud hebben gekregen) en (preventief) vervangen van de distributieriem is bewerkelijk/kostbaar.

Die Ford heeft wel een lekkere buts in de velg; wellicht loopt ie daar wel langzaam op leeg. Geen groot probleem, maar wel additionele kosten (of veel ongemak).
Laatst ook de distributie laten vervangen van de Fiësta 1.0 ecoboost van mijn vrouw en dat was ongeveer €1.200,-, inclusief de beurt. En zoals Roadracer al zegt moet dat bijgehouden zijn ander loopt zo'n blokje lekker in de soep; dus als het niet in de papieren staat, zal je dat op korte termijn wel moeten doen.

Over de Fabia kan ik niks zinnigs zeggen; weinig ervaring met VAG producten, maar dat er zitter er genoeg hier die dat wel hebben.

Succes!

Mijn man gaf aan dat ie de Ford B-max een beetje een ouwelullenbak vindt :p
Dus die valt sowieso af.

Wat zijn jullie meningen over de Peugeot 208 puretech motoren dan?

Mijn man gaf aan dat ie de Ford B-max een beetje een ouwelullenbak vindt :p
Dus die valt sowieso af.

Wat zijn jullie meningen over de Peugeot 208 puretech motoren dan?
Niet aan beginnen. Of je moet 100% zeker weten dat auto correct is onderhouden. En dat weet je vaak niet met dit budget. Worden vaak verrassend goedkoop aangeboden. Maar dat heeft een reden (het puretech blok). Helaas.

Zou me in dit geval niet helemaal blind staren op bouwjaar. Hoewel ik het wel snap. Maar wat ouder, betrouwbaar (lees: Japans, Koreaans) en met weinig kilometers kan verstandiger zijn dan jonger met discutabele motorisering erin.

Met je voorkeuren qua kleur (wat mag uiteraard) sluit je overigens weel heel veel aanbod uit... (80% van de auto's in dit land is wit, grijs, zilver of zwart).

Is opnieuw een clio IV (vanaf 2012) of Captur (verhoogde Clio) nog een optie voor je?

Laatst bewerkt:
Iets als dit?

Of dit:

Of eventueel bij Opel een Corsa?

We hebben het nog even bekeken en we kunnen financieel wel een hele stap maken. Dus naar €8000.-. Mag ook iets meer als we echt iets aparts vinden.

Voor het budget kun je een prima Clio 4 facelift uitvoering kopen vanaf 2016.
Voor een Clio 5 vanaf 2019 heb je een groter budget nodig, is nog beter.
Beide auto’s staan bekend als degelijk en betrouwbaar.
( ik heb zelf sinds Juni 2020 een Clio 5 tot nu toe geen storingen en geen reparatiekosten alleen de normale beurten.)

In het B segment zijn best veel goede keuzes mogelijk, de Kia RIO en Hyundai I 20 zijn ook prima auto’s. Belangrijk is dat er goed voor is gezorgd.

Eigenlijk is het budget voor een goede 1.2 Puretech te laag.
De motor is steeds verbeterd. (wat ook wel nodig was)

Neem dan de verbeterde versies vanaf 2020 of later.
Een aantoonbaar goed onderhouden bv de Peugeot 208 2 vanaf 2020 is volgens diverse onderzoeken best betrouwbaar, en je krijgt veel auto voor het geld.
( het filmpje va AB over de 208 is goed voor de kliks)
De 83 pk versie zonder turbo die je veel in de Citroën C3 tegen komt, is het meest betrouwbaar.

Ja Clio's kijk ik al veel naar, alleen zijn ze bijna allemaal estate en dat wil ik niet, want je bent meteen een stuk duurder uit in de wegenbelasting en je krijgt maar weinig meer auto.
Mazda 2 staat hoog op de lijst momenteel.

Wat is jullie ervaring met Nissan Juke? Ik ben er stiekem fan van.

Die vinden wij ook heel leuk, echter is die een stuk kleiner dan de Clio en we willen niet inleveren in ruimte.

Als ik Google dan lees ik dat de Swift kleiner is. De Clio is 20 cm langer en heeft zo'n 125 liter meer bagageruimte. Dat vind ik nogal een verschil.

De Pulsar lijkt me geen verkeerde auto idd.

De Nissan Micra vanaf 2017 is ook nog een leuke optie.
Heb geen ervaringen met de Nissan Juke, maar vind het wel een leuke en originele auto.

De Renault Clio is in het B segment een behoorlijk grote, ruime en volwassen auto. De Suzuki Swift is een stuk kleiner. ( heb in veel B segment auto’s gereden, of naar gekeken)

Ah bedankt voor de toevoeging Frits. Wat is het nadeel van import? Dat je geen inzicht hebt op het onderhoud?

En tja, de Juke, je haat het of je houdt ervan. :p
De Micra is hetzelfde als de Swift en bijv ook de Space star. Die zijn allemaal net wat kleiner dan de Clio.

Stiekem zijn we ook nog steeds fan van deze:

Bekijk deze auto op Autotrack https://www.autotrack.nl/a/nissan-j...64?utm_source=native_share&utm_medium=at_link

Misschien eerst de eisen en het budget even goed op orde brengen want nu ben je mij kwijt. Je begon met 5000 euro, dat werd 8000 euro en nu link je naar een auto van bijna 12.000 euro?

De kilometerstand zou terug gedraait kunnen zijn.
En in een Nederlandse auto kan een kilometerstopper/blokker gezeten kunnen hebben. Dat is wel HEUL kort door de bocht.

Misschien eerst de eisen en het budget even goed op orde brengen want nu ben je mij kwijt. Je begon met 5000 euro, dat werd 8000 euro en nu link je naar een auto van bijna 12.000 euro?

En in een Nederlandse auto kan een kilometerstopper/blokker gezeten kunnen hebben. Dat is wel HEUL kort door de bocht.
Die mogelijkheid zou er kunnen zijn,bij de import is de kans vele malen groter

Die mogelijkheid zou er kunnen zijn,bij de import is de kans vele malen groter
Mwah dat was misschien 10 jaar geleden nog zo. Maar het "terugschroeven" van kilometerstanden is niet meer zo eenvoudig en zolang je bij een enigszins gerenommeerde garage koopt gebeurt dit helemaal niet zo vaak meer. Het is inmiddels net zo eenvoudig om de kilometerstand van een Nederlandse auto te beïnvloeden als een importauto-stand.

Mwah dat was misschien 10 jaar geleden nog zo. Maar het "terugschroeven" van kilometerstanden is niet meer zo eenvoudig en zolang je bij een enigszins gerenommeerde garage koopt gebeurt dit helemaal niet zo vaak meer. Het is inmiddels net zo eenvoudig om de kilometerstand van een Nederlandse auto te beïnvloeden als een importauto-stand.
Goed duidelijk weinig kennis van auto's. Het gebeurt nog steeds en zeker bij oudere auto's is het makkelijker en interessant. Het is ook alleen een waarschuwing om goed op te letten.

Haha ik snap de verwarring. We zijn wat zoekende zoals je merkt, vooral naar budget. We willen vooral een auto waar we even mee vooruit kunnen. En we lenen wat van familie, we zijn even zoekende hoeveel dat is. Ik heb nu een goed lijstje, nu is het afstrepen.

Ja Clio's kijk ik al veel naar, alleen zijn ze bijna allemaal estate en dat wil ik niet, want je bent meteen een stuk duurder uit in de wegenbelasting en je krijgt maar weinig meer auto.
Mazda 2 staat hoog op de lijst momenteel.

Wat is jullie ervaring met Nissan Juke? Ik ben er stiekem fan van.
Mazda 2 ga je flink op ruimte inleveren, een juke is redelijk populair

Haha ik snap de verwarring. We zijn wat zoekende zoals je merkt, vooral naar budget. We willen vooral een auto waar we even mee vooruit kunnen. En we lenen wat van familie, we zijn even zoekende hoeveel dat is. Ik heb nu een goed lijstje, nu is het afstrepen.
De enige tip die ik dan kan geven, leen nooit geld voor een auto. Zelfs niet van familie. Na aankoop gaat de teller pas lopen.

Mazda 2 ga je flink op ruimte inleveren, een juke is redelijk populair
Ja ik zag dat de Mazda 2 idd kleiner is. Jammer...
We hebben nu deze 2 op het oog:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/r...-4637-846c-5b0dea4f1aaf?source=favorites_list

Dacia vind ik echt lelijke auto's, daar krijg ik mijn man met geen stok in :ROFLMAO:

Flerflep (waar komt die naam eigenlijk vandaan?) we krijgen ook een gift, dus dat scheelt alweer.
Ik heb het gevoel dat je rond de 10/11k het meeste auto voor je geld krijgt in verhouding.

Een Juke is leuk , maar blijven redelijk aan de prijs , voor dat geld zijn er betere opties.

Is het een slechte auto ? Nee dat niet , in de 6 jaar dat we er een in bezit hebben (mr16ddt getuned naar 245pk) hebben we er niet echte grote onkosten aan gehad , maar van binnen zijn ze niet echt ruim , de instap achterin is zeker voor wat grotere mensen rond uit krap , de afwerking is toch op sommige plekken met wat harde kunstof.

De Clio estate is in benzine uitvoering net zo duur in de wegenbelasting als de hatchback. Dan is de estate toch echt wel in het voordeel. De kofferbak is veel ruimer, toegankelijker en heeft een handige dubbele bodem. Ik zou deze dus echt niet schrappen van jullie lijstje.

Ik zou liever een late, goed aangeklede Clio IV kopen, dan een relatief kale Clio V (zoals die oranje die je zelf aanhaalde)

Als je de Scala boven budget vindt maar Skoda staat je wel aan dan kun ook nog kijken naar de Rapid. Ga je voor een wat later exemplaar kies dan voor de 1.0 Tsi. Dat blokje staat goed betrouwbaar bekend. De Rapid is de voorloper van de Scala.

Wat vinden jullie hiervan? Vreemd dat er weinig foto's bij staan, maar lijkt me verder wel een mooie optie en binnen het verruimde budget zonder dat jullie nog veel bij moeten lenen.

Renault Clio 0.9 TCe Intens NAVIGATIE | CRUISE | AIRCO | PDC
€ 7.900,00

Als je de Scala boven budget vindt maar Skoda staat je wel aan dan kun ook nog kijken naar de Rapid. Ga je voor een wat later exemplaar kies dan voor de 1.0 Tsi. Dat blokje staat goed betrouwbaar bekend. De Rapid is de voorloper van de Scala.
Als je naar de Rapid gaat kijken, dan heb je bij SEAT ook nog de Toledo. Zelfde auto in de basis. Zeker ruim achterin. Maar ik vind de Rapid/Toledo wat iel overkomen qua lengte / breedte verhouding. Dat moet je ding zijn. Een Scala smoelt dan beter naar mijn idee (blijft wel een Skoda die wat saai is om te zien).

Als je richting de 12k rondkijkt dan komt eventueel ook nog de Suzuki Baleno in beeld. Hangt een beetje tussen B en C segment in (net als de Scala), maar is wel een lichte auto qua gewicht. Verder ook geen heel spectaculaire auto qua looks. Wel degelijk Japans.

Wat jonger, wat duurder, wat meer kilometers (890kg - 2 vorige eigenaren)

Wat ouder, wat minder gelopen, iets goedkoper (840kg - 1 vorige eigenaar):

Of overweeg een SEAT Ibiza van de laatste generatie (vanaf 2017). Zelf erg tevreden over. En behoorlijk ruim op de achterbank voor een B-segmenter:

Dit vind ik wel leuk (rij zelf met een vergelijkbare rond qua kleur en verdere looks)

Laatst bewerkt:
Wat vinden jullie hiervan? Vreemd dat er weinig foto's bij staan, maar lijkt me verder wel een mooie optie en binnen het verruimde budget zonder dat jullie nog veel bij moeten lenen.

Renault Clio 0.9 TCe Intens NAVIGATIE | CRUISE | AIRCO | PDC
€ 7.900,00
Nadeel van de 4e generatie is dat die niet geleverd is met de 1.0 tce.

Laatst bewerkt:
Voor veel waar voor je geld moet je een beetje buiten de gebaande paden zoeken.

Suzuki Baleno vanaf 2016

Fiat Sedici (is stiekem herzelfde als een Suzuki SX4)

Skoda Rapid

Dacia Logan MCV vanaf 2015

Mitsubishi Lancer. De 1,6 is sneller dan de 1,5 en veel zuiniger dan de 1,8.

De ASX, C4 Aircross en 4008 zijn geen lichte auto's vergeleken met de andere opties dus zullen daarom wel afvallen. De 4008 is overigens niet leverbaar geweest in Nederland. (Jammer, want vind ik de mooiste van de drieling)

De ASX, C4 Aircross en 4008 zijn geen lichte auto's vergeleken met de andere opties dus zullen daarom wel afvallen. De 4008 is overigens niet leverbaar geweest in Nederland. (Jammer, want vind ik de mooiste van de drieling)
Scherp op gemerkt van het gewicht, maar de meeste asx-en zitten tussen 1151 kg en 1250 kg volgens de carbase, bijzonder dat de c4 aircross 1280 kg weegt. Ik vind de asx vanaf de facelift 2016 niet verkeerd, vanaf die facelift zie je ze ook niet dagelijks meer. De c4 aircross rij je behoorlijk nieuwer tot €10.000 euro https://www.autotrack.nl/a/citroen-c4-aircross-benzine-2013-58774607 want voor asx vragen ze veel stevigere prijzen. Een late nissan qq 1.6 is wellicht ook interessant, maar daar heb ik persoonlijk helemaal niks mee , die vind ik echt lelijk oud geworden

Laatst bewerkt:
Goed duidelijk weinig kennis van auto's. Het gebeurt nog steeds en zeker bij oudere auto's is het makkelijker en interessant. Het is ook alleen een waarschuwing om goed op te letten.
Wat een rare opmerking. Weinig kennis van auto's? Zo jammer dat mensen zoals jij direct op de persoon moeten spelen als ze ook maar een beetje weerstand voelen. Ik werk sinds mijn 16e in het autovak en ben inmiddels 34. Heb van de garage, leasemaatschappij en nu vrachtwagens alles wel gezien dus waar je die rare opmerking vandaan haalt geen idee.

Ik snap dat er bij import een hoger potentieel risico zit maar dat heeft echt wel enige nuance nodig. Alleen maar een beetje roepen "kilometerfraude" helpt natuurlijk niemand.

On Topic;

Ben het met je eens dat je voor 11/12K het meeste auto kunt kopen zonder direct veel duurder te gaan. In die prijsklasse is het wel belangrijk om ook goed te kijken naar het vervolg. Onderhoud e.d. de Juke ken ik verder niet goed genoeg om daar een oordeel over te vellen maar een exotischere auto heeft vaak wat exotischere kosten.

Terug
Bovenaan