Auto kopen tot €8000.-

Ja de Juke blijven we van weg, ondanks dat ik het echt een leuke wagen vind.
Google AI is wat dat betreft wel heel handig, ik kan makkelijk opzoeken welke motoren/auto's betrouwbaar zijn en welke niet. Ook zoek ik makkelijk op welke garage een beetje betrouwbaar is en welke niet.
Vooral in het lagere segment zitten er nog wel veel louche garages tussen zeg. :ninja:

Maar de Juke heeft gewoon geen betrouwbare motor binnen de prijsklasse die wij zoeken. Google zegt zelfs dat de motor risicovol is, dus daar wil ik van wegblijven. Problemen komen vanzelf, die hoef je niet te kopen.

Vooral in het lagere segment zitten er nog wel veel louche garages tussen zeg. :ninja:
Een auto verkopen en daar geld op verdienen is ook wel lastig. Als ie duurder is dan €4500 moet je als zakelijke verkoper er 12 maanden garantie op geven. Daar moet je wel even een potje voor apart houden. En daarnaast wil men natuurlijk ook nog marge maken op de verkoop. De grotere bedrijven wagen zich dus niet aan de goedkopere auto's en dan blijven de louche garages over.

Ja de Juke blijven we van weg, ondanks dat ik het echt een leuke wagen vind.
Google AI is wat dat betreft wel heel handig, ik kan makkelijk opzoeken welke motoren/auto's betrouwbaar zijn en welke niet. Ook zoek ik makkelijk op welke garage een beetje betrouwbaar is en welke niet.

Maar de Juke heeft gewoon geen betrouwbare motor binnen de prijsklasse die wij zoeken. Google zegt zelfs dat de motor risicovol is, dus daar wil ik van wegblijven. Problemen komen vanzelf, die hoef je niet te kopen.
Mag ik vragen over welke motor Google het dan heeft ? , zowel de atmosferische 1.6 als de geblazen 1.6 zijn beide probleemloos imo, de latere 1.2turbo heeft wel z’n kuren, ook de cvt is niet foutloos, maar de handbak is prima

Als ik dit invoer in google is de nissan juke 1.2 DIG-T S/S Connect Edition uit 2016 een goede motor,
dan krijg ik dit:
De Nissan Juke 1.2 DIG-T (2016) is vlot en zuinig, maar staat bekend om een verhoogd risico op aanzienlijk olieverbruik en problemen met de distributieketting. Hoewel de motor (115 pk) prima presteert, is een sluitende onderhoudshistorie cruciaal om dure reparaties aan de gedownsizede motor te voorkomen.
Autozine +3
Belangrijke punten over deze motor:
  • Prestaties: De 1.2-liter turbomotor levert 115 pk en 190 Nm koppel, wat zorgt voor een vlot rijgedrag en voldoende kracht bij lage toerentallen.
  • Betrouwbaarheid: Er zijn bekende problemen met de distributieketting, die kan uitrekken en leiden tot rammelende geluiden of motorstoringen. Daarnaast is dit type motor gevoelig voor een hoog olieverbruik.
  • Onderhoud: Het is essentieel om te controleren of de auto een sluitende onderhoudshistorie heeft, aangezien goed onderhoud de kans op problemen verkleint.

Dit vind ik trouwens ook nog:

De Nissan 1.2 DIG-T motor (HR12DDT) staat bekend om ernstige betrouwbaarheidsproblemen, met name hoog olieverbruik, een uitrekkende distributieketting en vervuiling. Dit kan leiden tot motorschade, zeker bij bouwjaren 2014-2017. Regelmatige oliewissel en controle zijn cruciaal, waarbij veel eigenaren problemen melden bij kilometerstanden tussen 30.000 en 100.000 km.

Ja dat zeg ik de 1.2 kent z’n klachten maar deze is later gekomen , de gewone 1.6 of de 1.6dig-t zijn prima , zeker met de 1.6dig-t is het leuk rijden .

Maar nogmaals met je budget zijn er ook genoeg andere opties die misschien nog wel beter zijn

Mijn vader had de 1.2 in zijn Qashqai en heeft alleen de ketting moeten vervangen en voor de rest geen problemen gehad, was van 2014.

Ja maar ik kan de Juke niet vinden met een 1.6 motor, of kijk ik dan verkeerd?

Ik ben ziek dus we gaan morgen wat auto's proberen in de omgeving.

https://www.autotrack.nl/a/skoda-scala-benzine-2020-58650184

Die Kia is ook interessant. Het vorige model Ceed, deze is net wat minder bekend, maar wel met het fijne 1.0t gdi blok.

Wat vinden jullie hiervan? Vreemd dat er weinig foto's bij staan, maar lijkt me verder wel een mooie optie en binnen het verruimde budget zonder dat jullie nog veel bij moeten lenen.

Renault Clio 0.9 TCe Intens NAVIGATIE | CRUISE | AIRCO | PDC
€ 7.900,00
Best een mooie Clio Estate (4) facelift uitvoering, en bij een grote dealer met goede garantie.

Die Kia is ook interessant. Het vorige model Ceed, deze is net wat minder bekend, maar wel met het fijne 1.0t gdi blok.
Ik ben wel weg van deze auto, hij is wel wat ouder maar daar zie je aan de binnenkant niks van. Hij is behoorlijk luxe. En 120 pk, dat is sowieso fijn.

Hans de Tipo ken ik niet. Er staat er eentje in de buurt, maar dat is een hele basic auto van binnen.

Oh en ik ben wel van fan de C'eed, omdat ik me nog kan herinneren dat ie auto van het jaar was in Top gear. En dat dinges zei dat het de beste middenklasse auto ooit was die hij heeft gereden. Dus dat is altijd wel bijgebleven.

Ik vind de Kia vrij duur voor een 10 jaar oude auto. Er zijn denk ik wel betere deals voorgesteld hier.
Ook is de Kia niet de lichtste auto.

Je hebt het budget al opgerekt en stelt nu zelf een auto voor die daar nog eens flink overheen gaat.
Verzekering wordt mogelijk een stuk duurder
1 of 2 klassen zwaarder in MRB merk je ook wel.
Het is al eerder genoemd, maar steek niet je laatste (of geleend) geld in een auto die eigenlijk wat te duur voor je is.

Jeroen dat vind ik ook, maar dat zal mogelijk komen doordat het een GT is. Maar ik gooi mijn inner-Richard Rawlings wel even in de strijd. :ROFLMAO:

Trouwens, over onderhandelen gesproken, is dat een beetje gangbaar met dit soort auto's? Google zegt dat er een onderhandelingsmarge van ong %10 op zit.

Ik heb afgelopen jaren een paar keer een occasion gekocht, maar onderhandelen is moeilijk. 500 euro krijg je er meestal wel vanaf, maar dan lijkt te rek er wel uit.
Accessoires als een trekhaak ofzo kun je vaak wel met flinke korting krijgen.
Op mijn huidige auto zou die geloof ik eigenlijk 1400 kosten. Voorstel was dat ik 750 zou betalen, maar uiteindelijk heb ik er niets voor betaald. Ik had wel een auto in te ruilen toen

Trouwens, over onderhandelen gesproken, is dat een beetje gangbaar met dit soort auto's? Google zegt dat er een onderhandelingsmarge van ong %10 op zit.
Populaire modellen die net te koop staan wordt lastig verhaal, check kenteken hoe lang ze er al staan. Nogmaals zoek in de hoek van vergeten modellen

Inmiddels de Kia Ceed geprobeerd. Helaas stonden we na 10 minuten langs de weg met een waarschijnlijk vast gelopen rechter voorrem. Ik raakte de wielmoer aan en ik brandde gewoon mn vinger. Niet goed dus.
Daarna een Mazda cx3 geprobeerd, wat een fijne auto. Wel boven budget, dom dom.
Daarna een ford Fiesta uit 2021 maar was meh. Nu op weg naar de skoda Scala.

Hoe reed de Kia tot dat gebeurde? Pech kun je met iedere auto hebben en dit kan de garage natuurlijk gewoon oplossen.

De Kia is wel een stuk beter uitgerust dan de Skoda. Het valt me ook op dat de Scala 5 versnellingen heeft terwijl 6 toch wel gangbaarder is tegenwoordig.
Houdt bij de Skoda rekening met de waterpomp die waarschijnlijk gaat lekken rond deze kilometerstand. Had er zelf ook last van.
Kost rond de 750 euro om te repareren, dus eventueel preventief laten doen als je hem zou kopen

Ja de Mazda gaat m ook niet worden haha. Is ook te duur voor de leeftijd.

De scala is een serieuze kanshebber. Echt een ruime auto.

Hoe reed de Kia tot dat gebeurde? Pech kun je met iedere auto hebben en dit kan de garage natuurlijk gewoon oplossen.

De Kia is wel een stuk beter uitgerust dan de Skoda. Het valt me ook op dat de Scala 5 versnellingen heeft terwijl 6 toch wel gangbaarder is tegenwoordig.
Houdt bij de Skoda rekening met de waterpomp die waarschijnlijk gaat lekken rond deze kilometerstand. Had er zelf ook last van.
Kost rond de 750 euro om te repareren, dus eventueel preventief laten doen als je hem zou kopen
Hij was vanaf het begin al schokkerig en hij liep ook niet helemaal vlekkeloos. En ik vind dit ook niet een klein probleem, het feit dat dit kan is al niet heel goed natuurlijk.
Wel vreemd, de verkoper had een uur ervoor al even een klein stukje gereden en toen had ie nergens last van.

Maar we zijn net terug van de Skoda Scala en dat is toch wel een hele fijne ruime auto hoor. Als we de financiën rond kunnen krijgen, dan gaan we dat wel doen. Hij gaf ons ook wel mooi wat voordeel.

Als het toch een Scala moet worden zou ik wel even kijken naar een iets beter uitgerust model.
Ik zie op die blauwe geen knoppen op het stuur en een ouderwetse 5 bak.
Deze is goedkoper en beter uitgerust en 6 bak;
Skoda Scala 1.0 TSI Ambition | Carplay | Full LED | Cruise c
€ 11.400,00

Zo zullen er nog wel meer zijn.

Als het toch een Scala moet worden zou ik wel even kijken naar een iets beter uitgerust model.
Ik zie op die blauwe geen knoppen op het stuur en een ouderwetse 5 bak.
Deze is goedkoper en beter uitgerust en 6 bak;
Skoda Scala 1.0 TSI Ambition | Carplay | Full LED | Cruise c
€ 11.400,00

Zo zullen er nog wel meer zijn.
Altijd de moeite om nog even om ons heen te kijken inderdaad. Voordeel bij die blauwe is dat ie dealer onderhouden is, dat vind ik altijd wel belangrijk.

Altijd de moeite om nog even om ons heen te kijken inderdaad. Voordeel bij die blauwe is dat ie dealer onderhouden is, dat vind ik altijd wel belangrijk.
Wellicht idd wat onder aan de markt qua budget als het een scala moet worden. Maar snap je overweging om dat een wat kalere uitvoering te kopen bij een betrouwbaar adres ipv een handelaar uit Harderwijk

Een auto is natuurlijk nooit een goede investering, maar flink boven je eigenlijke budget kijken en moeten puzzelen om de financiën rond te krijgen zou mijn keuze niet zijn.
Pas op dat je niet te verliefd bent geworden op de Scala. Er is zat te koop voor minder wat vergelijkbare ruimte en comfort kan bieden.

Ik heb mijn auto afgelopen zomer gekocht. Met alle eisen en wensen die ik had kwam ik tot de conclusie dat ik misschien een Mercedes zou moeten hebben, maar het budget voor een Peugeot had. Dat laatste is het dan ook geworden :)

Die Scala is leuk en niet gek geprijsd. Hier nog een iets kaler exemplaar, maar dus wel 2k goedkoper:

En deze Rapid is duidelijk wat ouder, maar ook weer 2k goedkoper dan de Scala hierboven:

Heb je problemen met een wat oudere auto?
Er zijn ook nog mooie Mazda 6 modellen

Ik vind een captur wel leuk, maar het is zo'n ontzettende ouwelullenwagen. We voelen ons te jong om daar in te rijden. Haha.
We twijfelen toch over het budget. Zo stom dat ik me heb laten verleiden om steeds verder omhoog te gaan...
Gelukkig hebben we nog wel even om alles te overdenken. Apk van ons barrel loopt 7 maart af.

7 maart is al snel als je bedenkt dat je de meeste auto's niet meteen mee kunt nemen van de dealer.

Is de Clio estate geen optie? Qua techniek hetzelfde als de Captur en minder voor oudere mensen ;)

Ik zou zeker wat lager in het budget zoeken dan de Scala

Ja als je het zo beschrijft...
Ik moet mijn man gewoon deze week even na zijn werk mee slepen.

Clio estate kan ook idd.
Er staan wel wat auto's binnen onze zoeker bij Van Mossel in Hengelo, maar dat is zo'n mega occasion centrum waar je echt een beetje mazzel moet hebben wat je koopt. Wat is jullie mening over dat soort verkopers?

In de tussentijd heb ik toch even een rapport opgevraagd van kentekencheck.nl, en de auto die ik bij Van Mossel zie staan is mogelijk een geïmporteerde ( en mogelijk schade) auto uit Duitsland, of er is gefraudeerd door import door een te lage BPM. En in de APK van 2025 kwam ie er niet door vanwege roestschade op het subframe.
Dussss lekker laten staan.

Die Clio is ook leuk. Houdt er wel rekening mee dat het een stuk kleiner is dan de Scala.

Ik had zelf jaren terug zo'n Clio als vervangend vervoer voor een week. Vond dat toen zo fijn dat ik wist dat mijn volgende auto een Clio moest worden.
Ik had een vrij eenvoudige uitvoering (Expression), maar toch gewoon airco, cruise control, navigatie.
Ook in de rode kleur die bij jouw dealer staat.
Heb er veel plezier van gehad.

Ik zou die Clio bij Van Mossel ook wel aandurven hoor.
Niet alle import is slecht.
Apk is hij later op goedgekeurd dus zal het probleem verholpen zijn. Je krijgt ook daar een jaar garantie.

Of de auto ooit schade heeft gehad weet je toch niet zeker.
Mijn vorige auto staat momenteel nog te koop voor een flinke prijs en waarschijnlijk weet dat bedrijf niet eens dat hij aan de achterzijde best wat schade heeft gehad.
Ik heb het bij inruil niet verteld en de dealer heeft deze weer doorgeschoven naar een ander bedrijf.

Ja qua grootte is het idd wat minder. Maar dat is dan maar zo, want dat past dan beter bij ons budget.

Ik vind dat toch een risico, ook omdat hij al roestschade aan het subframe heeft. Dat heeft onze afgekeurde Clio van 2011 ook :geek:

Ik vind die Clio bij die je deelde nogal duur. Er staan er zeker 2 in de buurt voor iets meer maar 3 jaar jonger en minder kilometers.

Kun je die delen?
Ik ben erg kritisch op waar ik een auto koop, mogelijk heb ik de verkoper afgeschoten op betrouwbaarheid.

Terug
Bovenaan