BleuZ: Renault Mégane Coupé 1.4 TCe - 200.000 KM gepasseerd

Om verder nog wat andere kleine dingetjes aan te kaarten (en de ruimte tot de nieuwe pagina te vullen, kunnen we daar meteen verder): nog een aantal kleine 'upgrades die ik heb doorgevoerd zijn een nieuwe sleutelbehuizing (mét klapsleutel, dank aan Ome Ali) en een moderner documentatieboekje, omdat ik me al tijden afvroeg hoe een knalgroen boekje ooit een passende combinatie is geweest voor een zilverzwarte cabrio. Het nieuwe boekje komt uit een Peugeot 508 en is een stuk neutraler van kleur. De afwerking van (kunst?)leer en stof is ook wat luxer dan het goedkoop ogende plastic dat anno 2002 werd gebruikt.

dIeO33S.jpg

Gtn7cZR.jpg

jbXX1B1.jpg

En we mogen weer verder op een nieuwe pagina! Een samenvatting van de metamorfose die de 206 de afgelopen maand heeft ondergaan: nieuwe velgen, nieuwe bumpers, nieuwe achterlichten en een nieuw interieur.

P1yWrbr.jpg

gLFQ9DZ.jpg

Ik kon een tweede interieur dat ik per toeval (opnieuw) tegenkwam niet laten liggen. Een geruststellende gedachte om ook reparatiemateriaal voor dit zeldzame interieur te hebben liggen.

0ygeu9q.jpg

En daarnaast werd de vorige pagina afgesloten met nog wat andere kleine verbeteringen in de vorm van een modernere (klap)sleutelbehuizing en documentatiemap.

dIeO33S.jpg

jbXX1B1.jpg

BleuZ NL zei:
En we mogen weer verder op een nieuwe pagina! Een samenvatting van de metamorfose die de 206 de afgelopen maand heeft ondergaan: nieuwe velgen, nieuwe bumpers, nieuwe achterlichten en een nieuw interieur.

P1yWrbr.jpg

gLFQ9DZ.jpg

Ik kon een tweede interieur dat ik per toeval (opnieuw) tegenkwam niet laten liggen. Een geruststellende gedachte om ook reparatiemateriaal voor dit zeldzame interieur te hebben liggen.

0ygeu9q.jpg

En daarnaast werd de vorige pagina afgesloten met nog wat andere kleine verbeteringen in de vorm van een modernere (klap)sleutelbehuizing en documentatiemap.

dIeO33S.jpg

jbXX1B1.jpg
De volgende eigenaar zal je dankbaar zijn, als je de auto ooit ( noodgedwongen ) moet verkopen: want het is nu echt een mooie auto geworden :D

Barri zei:
Tijd voor een tweede 206CC! :D

Zou je bijna zeggen, hè? Ik heb inmiddels zoveel onderdelen 'dubbel' liggen dat ik bijna twee andere 206 CC's in elkaar zou kunnen schroeven o_O

Van alle veranderingen die ik heb gedaan liggen de oude onderdelen nog netjes in opslag: twee sets 16-inch GTi velgen, twee interieurs, bumpers... de velgen wil ik van de zomer graag zelf opknappen bij wijze van oefening voor de 17-inch RC velgen, en die 16-inch sets kunnen daarna ook wel voor een leuke prijs weer een nieuwe eigenaar zoeken. Dat compenseert meteen een beetje voor m'n shopping spree van de afgelopen maand, haha!

Zunigrijje zei:
De volgende eigenaar zal je dankbaar zijn, als je de auto ooit ( noodgedwongen ) moet verkopen: want het is nu echt een mooie auto geworden :D

Haha! In de eerste plaats: dankjewel, maar dat gaat 'm natuurlijk niet worden :T Ik heb er ook even bij stilgestaan dat alle upgrades die ik tot nog toe heb gedaan heel gemakkelijk over te zetten zijn naar een eventuele nieuwe auto. Het interieur heb je er zo uit, de Bluetooth module idem dito, en hetzelfde geldt voor de rolbeugels, achterlichten en de andere kleine dingetjes.

Als de auto ooit weg zou gaan, zou dat zijn omdat het casco reddeloos verloren is. Het motorblok is relatief veelvoorkomend (je vindt ze naast de 206 ook terug in o.a. de Citroën C5 en Xsara Picasso, Peugeot 307, 406, 407, 607) en daarom redelijk goedkoop te vervangen, dus mocht die er mee op houden betekent dat ook zeker niet einde oefening voor François.

Kortom: het moet wel héél ongelukkig lopen wil ik deze auto wegdoen, en zelfs dan gaan de upgrades gewoon mee naar z'n opvolger :cool:

BleuZ NL zei:
Als de auto ooit weg zou gaan, zou dat zijn omdat het casco reddeloos verloren is.

Dat heeft PSA al zo'n beetje sinds de tweede helft van de jaren 80 best goed voor elkaar, toch? De enige plek waar ik 206jes regelmatig zie roesten is onder de achterruit, en dat betreft dan dus niet de CC maar de hatchback.

Zoals ik al heb gezegd, zijn het echt supermooie updates! Het Roland Garros-interieur maakt het echt helemaal af. Maar euh, een tweede interieur als "back up", zo gek ben ik zelfs niet :eek: Ik vermoed dat je genoeg stapelplaats voor je reserveonderdelen hebt?

Dank jullie wel voor de complimenten allemaal! Om zelfs met een Bentley vergeleken te worden is een (misschien wel te) grote eer voor deze toch wel simpele cabrio, maar dat compliment neem ik graag aan :D

D Elzinga zei:
Dat heeft PSA al zo'n beetje sinds de tweede helft van de jaren 80 best goed voor elkaar, toch? De enige plek waar ik 206jes regelmatig zie roesten is onder de achterruit, en dat betreft dan dus niet de CC maar de hatchback.

Klopt! Het zijn geen auto's die echt wegroesten o.i.d., en van die achterruit heeft een CC gelukkig geen last, haha! Ik kreeg tijdens het vervangen van de bumpers de opmerking dat de bodem verrassend roestvrij is aangezien 'ie (tenminste onder mijn eigenaarschap) altijd buiten slaapt en ook wel wat sneeuw en pekel heeft gezien, dat is zeker wel fijn om te horen in dat geval.
Toch zijn er wel wat plekjes die aandacht behoeven: de motorkap en in mindere mate de A-stijl hebben wat kleine plekjes door steenslag, op het rechter zijscherm zit er een klein blaasje onder de lak en ook de scherpe hoeken van de cabrioklep zijn wat gevoeliger voor roestvorming heb ik gemerkt. Sommige plekken zijn al eens bijgewerkt en die blijven dan ook rustig, maar bijvoorbeeld een aantal hoeken van de cabrioklep hebben nog wat aandacht nodig. Dat staat nog op de planning om samen met mijn vader op korte termijn aan te pakken.

In ieder geval is het niet zo dat 'ie weg zal roesten, inderdaad. Ik bedoelde vooral dat, mocht het casco dusdanige schade oplopen dat repareren niet meer veilig of mogelijk is, dat waarschijnlijk wel het einde van de auto zou betekenen terwijl motorische schade nog heel goed te overzien is. Maar laten we daar maar niet te lang bij stilstaan, en gewoon genieten van het mooie weer! Dat heb ik vandaag ook weer mogen doen. Heerlijk.

NDYBYF4.jpg

Escher zei:
Zoals ik al heb gezegd, zijn het echt supermooie updates! Het Roland Garros-interieur maakt het echt helemaal af. Maar euh, een tweede interieur als "back up", zo gek ben ik zelfs niet :eek: Ik vermoed dat je genoeg stapelplaats voor je reserveonderdelen hebt?

Haha, nou ja, ik heb wel het geluk dat ik in Enschede een appartement met opberghok heb en mijn ouders in Limburg een geheel onderkelderd huis met grote garage hebben. Mijn verzameling onderdelen is een beetje 50/50 verdeeld wat dat betreft: één setje velgen hier in Enschede, de ander in Limburg, en nu evenzo met het interieur.

Nu het totaalplaatje voor mij volledig klopt ben niet van plan beide velgensets en interieurs aan te houden trouwens: het 'oude' zwarte interieur gaat uiteindelijk weg, en nadat de RC velgen die ik nu onder de 206 heb liggen zijn hersteld gaan de andere GTi velgensets (of tenminste één van de twee) ook de deur uit.

Ik had de buitenfoto's met het nieuwe interieur nog niet gezien... Poeh, prachtig zeg! Zilvergrijs zal nooit mijn kleur worden, maar in combinatie met het interieur klopt het wel 100%. Hoewel er misschien weinig is wat niet klopt met zo'n prachtig interieur. :D

De achterlichten blijven me ook fascineren. Ik moet ook maar eens de andere kant van de singel verkennen om het in het echt te zien. ;)

Klasse interieur hoor! Staat allemaal erg netjes.

Achterlichten vind ik ook nog steeds een dikke upgrade (y)

Gaaf (y) Hele knappe CC met prachtige kleurencombi door dit interieur. Maar, uhm, hoe groot denk je dat de kans is dat je ooit in de toekomst een (nog) betere 206CC als 'opvolger' zou kunnen vinden om je mods op over te zetten? Geniet van het mooie weer deze dagen!

MWH zei:
Ik had de buitenfoto's met het nieuwe interieur nog niet gezien... Poeh, prachtig zeg! Zilvergrijs zal nooit mijn kleur worden, maar in combinatie met het interieur klopt het wel 100%. Hoewel er misschien weinig is wat niet klopt met zo'n prachtig interieur. :D

De achterlichten blijven me ook fascineren. Ik moet ook maar eens de andere kant van de singel verkennen om het in het echt te zien. ;)

Goh, woon je ook in (de buurt van) Enschede? Leuk, dat is wel een hotspot hier op het forum merk ik. :D
Zeker doen zou ik zeggen! Je mag ook altijd eens aanbellen voor een praatje of een coronaproof drankje op anderhalve meter (y)

ketelapper zei:
Gaaf (y) Hele knappe CC met prachtige kleurencombi door dit interieur. Maar, uhm, hoe groot denk je dat de kans is dat je ooit in de toekomst een (nog) betere 206CC als 'opvolger' zou kunnen vinden om je mods op over te zetten? Geniet van het mooie weer deze dagen!

Dank! Gelukkig is de 206 CC een ontzettende verkoophit geweest en zijn er ook nu nog een aardig aantal van te vinden (in variërende staat, dat dan weer wel). Van de ca. 2300 206'jes die er nu op GasPedaal te koop staan zijn er 370 cabrio's, en de helft daarvan is uitgerust met de 2.0-16v motor. Nogmaals, ik hoop van harte dat het niet nodig is hoor, maar dat geeft wel wat opties.

Of er een tussen zit die nóg beter is dan mijn huidige is inderdaad nog maar de vraag; François is de afgelopen 90.000 KM ontzettend betrouwbaar gebleken (moet ik even afkloppen!) en wat opties betreft is 'ie uitstekend voorzien. Alleen cruise control en stoelverwarming mist; de nieuwe stoelen zijn wel van verwarmingselementen en de bijhorende stekkers voorzien, trouwens, dus wie weet valt dat nog te knutselen :)

MWH zei:

Precies: grijze exemplaren zie ik bijna dagelijks, maar dit exemplaar is wel heel erg fraai met dit interieur en met deze velgen. (y) (y) (y)

Dank allemaal! Wat het interieur betreft ben ik nog niet helemáál klaar, zo blijkt trouwens :rolleyes: Het is namelijk zo dat de Roland Garros uitvoering waar mijn interieur uit gelepeld is ook gekenmerkt wordt door een middenconsole en ventilatie- en deurgreepomlijstingen in de (champagnekleurige) carrosseriekleur.

i9F4kil.png

Ik had een tijdje terug al een spuitbus met autolak in de kleurcode van mijn auto aangeschaft, en die is zodoende ook mooi van pas gekomen. Ik ben begonnen met een middenconsole die ik nog had liggen om voorzichtig eens te kijken hoe dat er uit zou zien, en het resultaat is wel even wennen moet ik zeggen. Toch vind ik het wel wat frisser dan de originele donkergrijze kleur. De omlijstingen van de ventilatieroosters en deurgrepen links en rechts komen daarom ook nog aan de beurt. Het zwart-op-zwart-op-zwart heb ik daar nooit echt mooi van gevonden.

ioH9tHM.jpg

rrgVljI.jpg

BartM94 zei:
Goed werk!

Kreeg je dat horlogebandje bij die spuitbus meegeleverd? :LOL:

Het had zomaar gekund! :T

MWH zei:
Nóg minder zwart in het interieur, nóg beter! :D

Absoluut! Inmiddels heb ik op de sloop alweer twee zilveren omlijstingen voor de ventilatieroosters meegenomen, dus silver is the new black :p Ik moet wel oppassen dat ik niet te ver ga met het zilver, anders ziet dat er voor het eind van het jaar zo uit:

vF5tUb1.jpg

Nee, zonder gekkigheid: de zilveren accenten fleuren het interieur inderdaad goed op. Ik heb er uiteindelijk ook voor gekozen om het witlederen sierelement tussen de achterstoelen te vervangen door een bruine variant. Dat sluit wat meer aan bij de bruine achterstoelen en -panelen. Het interieur staat er nu dus als volgt bij:

G5tbKnJ.jpg

xZc1UvJ.jpg

Wat is er verder nog te vertellen, naast alle cosmetische aanpassingen? François heeft inmiddels de 265.000 KM aangetikt, en behalve dat de accu het na bijna 5 jaar trouwe dienst af heeft laten weten is het (gelukkig!) erg rustig op dat gebied. De accu die er bij aanschaf in zat had schijnbaar een capaciteit van 44 Ah, en ik heb er nooit op gelet maar dat lijkt me met het elektrische dak als grootverbruiker toch wel aan de lage kant. Aangezien ik het dak ook regelmatig bedien zonder de motor überhaupt aan te zetten heeft de accu toch wel aardig wat te verduren gehad, eigenlijk wel knap dat 'ie het toch vijf jaar heeft weten uit te houden.

De nieuwe accu heeft met zijn 63 Ah bijna de helft meer capaciteit als zijn voorganger, dus daar heb ik de komende paar jaar ook geen zorgen meer over :T

Het is echt leuk om te zien hoe jij een toch al mooie auto steeds weer een beetje mooier maakt. Die kilometers zie je er daarom totaal niet aan!

Goed gelukt met die middenconsole (y) roosters zien er ook prima uit hoor. Ik vond vroeger witte tellers altijd heel stoer maar die trend is een beetje overgewaaid (hmm goede voor de occasionwedstrijd als ik 'm ooit nog eens win) maar ik vraag me af hoe het bij jouw CC zou staan?

Dankjewel j ko! En grappig dat je dat zegt, Zadelsnuiver, want toen ik de CC in 2016 kocht had 'ie eigenlijk ook witte tellers :D Ik snap je punt, want dat is natuurlijk ook weer zo'n dingetje dat het interieur iets lichter zou doen ogen.

Ergens vorig jaar heb ik de af-fabriek witte tellers vervangen voor donkere tellers omdat mijn oorspronkelijke tellerbak wat kuren had en ik wilde zien of een nieuwe tellerbak dat zou verhelpen (dat heeft 't inderdaad). De reden waarom ik toen voor de donkere tellers ben gegaan is dat ik die iets chiquer vond met hun zilveren omlijsting; de witte tellers hebben die omlijsting niet, en bijgevolg zit er een soort uitsparing tussen de tellers en het paneel. Dat vind ik jammer, want dat komt voor mij wat kaal en onafgewerkt over. Daar komt nog bij dat de 'witte' tellers eigenlijk zilver zijn, en die zilveren plaat enorm reflecteert als je met het dak open rijdt en de zon er direct op schijnt. Daar is volgens mij ook niet zo goed over nagedacht toentertijd :D

Het zou er nu met het bruin lederen interieur en de zilveren accenten wellicht wat anders uit zien, daar heb je gelijk in. Als ik weer bij m'n ouders ben – daar ligt de oude tellerbak – zal ik ze eens kort verwisselen zodat we kunnen vergelijken :T

Geweldig idee trouwens, een witte tellers thema voor de occasionwedstrijd!

9wA97hs.jpg

Het is alsof 'ie het aangevoeld heeft, hoor :T Een goede week na mijn laatste bericht kreeg ik een storing m.b.t. de acculaadstroom waarbij de dynamo met momenten de accu niet bij kon laden. Even later lukte dat dan wel weer, maar een dag later verscheen de foutmelding opnieuw. De (originele?) dynamo had zijn beste tijd dus wel gehad. Na een bezoek aan de garage wordt de motorruimte van de 206 verfraaid door een mooi glimmende nieuwe dynamo, die hopelijk ook weer een ton of twee braaf zijn werk doet.

KU9ZZHQ.jpg

Verder kan ik jullie naar volle tevredenheid meedelen dat de gebroken kabel van het cabriomechanisme inmiddels is vervangen door een werkend exemplaar, dus het dak doet tegenwoordig ook weer (half)automatisch zijn werk zoals Peugeot dat bedoeld heeft. Ik vond het toch wel een beetje spannend, moet ik zeggen, maar toen ik er samen met een vriend voor ging zitten blijkt dat het toch allemaal wat minder ingewikkeld is dan het lijkt. Dat zal er deels aan liggen dat een 206 CC relatief simpel in elkaar steekt. Het klinkt een beetje als een sneer, maar in situaties als deze is dat eigenlijk alleen maar een voordeel.

icV7Ldq.jpg

Naast deze (belangrijke) mechanische reparaties heb ik ook niet stilgezeten met verdere esthetische veranderingen. Eén van die veranderingen was de schakelaar van de elektrische spiegels en ramen; die is in alle 206'jes standaard zwart uitgevoerd, behalve in de (nieuwere) 206+. Daar is 'ie zilver. De meeste tweedehands schakelaars zijn aardig versleten waardoor de zwarte onderlaag door het zilver zichtbaar wordt, en bij de dealer mag je voor zo'n ding even 125 euro neertellen. Daar had ik niet zo veel zin in, maar op een Poolse webshop heb ik gelukkig een nieuw exemplaar kunnen bestellen voor nog niet eens de helft van dat bedrag.

H6jjLHv.jpg

Om te voorkomen dat de zilveren lak van deze schakelaar ook gaat slijten en 'ie straks meer zwart is dan zilver, heb ik 't ding uit elkaar gehaald en behandeld met een aantal lagen blanke lak.

vVLSPGx.jpg

Toen ik de schakelaar daarna monteerde merkte ik dat de knop voor de ramen aan de passagierszijde niets deed. Toen ik 'm daarna nogmaals uit elkaar haalde en vergeleek met mijn originele schakelaar (links) werd duidelijk dat de knop voor de passagierszijde zwarte blokjes gebruikt in plaats van de 'gewone' rubberen nopjes. Ik weet niet of de nieuwe schakelaar bedoeld is voor een crisismodel 206+ waarvan alleen de bestuurderszijde elektrisch werkt, of dat ik iets heb gemist met het (tot twee keer toe) in elkaar zetten van de schakelaar, maar ik kreeg het binnenwerk met geen mogelijkheid werkend. Omdat mijn originele schakelaar wél prima werkte heb ik er voor gekozen om het nieuwe zilveren buitenwerk van de 206+ schakelaar simpelweg op het binnenwerk van mijn originele schakelaar te klikken :D

Y6rD1cU.jpg

bUUYIwu.jpg

En nu we het toch over zilveren accenten hebben: ook aan de buitenkant zijn er daar twee van bijgekomen, en dan wel in de vorm van chromen/zilveren Roland Garros emblemen. Afhankelijk van wie je het vraagt kan dat als 'upbadging' gezien worden, maar in combinatie met het nieuwe Roland Garros interieur vind ik dat dit het plaatje wel afmaakt.

QUbgWfW.jpg

Fun fact, trouwens: deze emblemen zijn eigenlijk niet voor een 206CC bedoeld, want die werden altijd geleverd met rood/groene emblemen. Omdat ik dat een verschrikkelijk onlogische combinatie vond gezien de kleurstelling van mijn auto, heb ik in plaats daarvan Roland Garros emblemen besteld die horen op een 207CC of 308CC. Die matchen naar mijn mening veel beter bij de zilveren lak van mijn 206CC.

Toen ik de emblemen bij de dealer bestelde viel me trouwens deze hele mooie Peugeot 205 op. Schijnbaar is deze onderdeel van de verzameling van Team VCC Twente. Ontzettend leuk om er zo achter te komen dat er een Peugeot (205) museum in de buurt te vinden is! Zodra de covid-maatregelen het toelaten wil ik daar toch wel een kijkje gaan nemen.

EQ4iSZh.jpg

Dat was het weer voor zover! Als afsluiter nog een plaatje dat ik laatst in 't donker heb geschoten, gewoon omdat ik de achterlichten er dan zo gaaf uit vind zien :T

WZI9JkT.jpg

Wat staan de achterlichten goed Bleuz! Ook de nieuwe emblemen vind ik tof! En volgens mij had ik nog niets gezegd over je mooie Roland Garros interieur! (y) De zilveren accenten doe je ook goed! Ik zeg, François is een lekker ding!

Mijn neef is ook een tevreden 206-rijder, een berline trouwens. Maar hij rijdt er sinds nieuw in, ik meen sinds 2003, hij heeft een JV kenteken.

Dank allemaal voor de complimenten! :D

Peter O zei:
Mijn neef is ook een tevreden 206-rijder, een berline trouwens. Maar hij rijdt er sinds nieuw in, ik meen sinds 2003, hij heeft een JV kenteken.

Wat mooi, zo’n trouw baasje! Dat is voor mij een heel mooi doel; ik hoop dat ik ook minstens zo lang met François mag blijven doorgaan, al is het maar als tweede auto uiteindelijk.

MWH zei:
Hé dat wist ik ook niet! Ga ik in de gaten houden. Die voor 205/309 in oprichting kende ik wel.

Ah! Die had ik inderdaad ook al eens zien langskomen! Die lijkt me ook erg leuk, ik heb ook heel erg benieuwd waar dit museum zich gaat bevinden want ik ben nog geen enkele vermelding van een locatie tegengekomen :D

Het zit ook een beetje in de familie hier (inmiddels).
Mijn neef heeft de 206 sinds nieuw, dit was zijn eerste auto. Hij woonde lang thuis, dus een extra auto was niet nodig.
Mijn tante heeft denk ik 12 jaar gedaan met een Peugeot 309, die auto was de laatste auto die mijn oom kocht, een jaar later overleed hij. Inmiddels rijdt ze al zeker 16 jaar in een Golf IV.

Mijn vader heeft 7/8 jaar gereden in zijn Vento, daarna 13/14 jaar in zijn Rover 45. Hun caravan hebben ze sinds eind 1994. Ik zelf rij nu in augustus 8 jaar in mijn Hundee, daarvoor heb ik 7 jaar met mijn Lancia gedaan.

Je hebt nog even dus :D Leuk trouwens, dat 205 museum. Je bevindingen hoor ik graag, Erin, is ook 205-fan, zijn vrouw heeft een late Generation, dus dat is vast leuk om eens te bekijken!

Dank Bart! Ik kreeg elders toch wel een "upbadging" opmerking naar m'n hoofd, maar jullie zien dat gelukkig ook anders :D

Peter O zei:
Het zit ook een beetje in de familie hier (inmiddels).
Mijn neef heeft de 206 sinds nieuw, dit was zijn eerste auto. Hij woonde lang thuis, dus een extra auto was niet nodig.
Mijn tante heeft denk ik 12 jaar gedaan met een Peugeot 309, die auto was de laatste auto die mijn oom kocht, een jaar later overleed hij. Inmiddels rijdt ze al zeker 16 jaar in een Golf IV.

Mijn vader heeft 7/8 jaar gereden in zijn Vento, daarna 13/14 jaar in zijn Rover 45. Hun caravan hebben ze sinds eind 1994. Ik zelf rij nu in augustus 8 jaar in mijn Hundee, daarvoor heb ik 7 jaar met mijn Lancia gedaan.

Je hebt nog even dus :D Leuk trouwens, dat 205 museum. Je bevindingen hoor ik graag, Erin, is ook 205-fan, zijn vrouw heeft een late Generation, dus dat is vast leuk om eens te bekijken!

Super zeg, dat auto's in je familie zo lang worden aangehouden. Ik heb inderdaad nog even, haha, ik moet toch nog een paar jaar geduld hebben voordat ik überhaupt aan de 7 jaar zit, laat staan 16... maar wat zou dat toch mooi zijn.

Om ervoor te zorgen dat ik nog vele jaren van 'm mag genieten, krijgt François binnenkort trouwens ook weer een beurt. Zijn laatste ligt namelijk alweer 15.000 KM achter ons en deze keer worden er nog wat aanvullende werkzaamheden verricht: behalve de motorolie wordt ook de versnellingsbakolie ververst, de bougies worden vervangen door platinum-iridium varianten, de remschijven en -blokken worden rondom vervangen en naast de gebruikelijke filters komt er ook een K&N luchtfilter in.

Met de nieuwe dynamo die er laatst in is gezet is moest de stuurbekrachtigingspomp er ook af, dus de stuurbekrachtigingsolie is ook recent vernieuwd. Dan kunnen we er ook weer een poos tegenaan.

Na al je upgrades is het een echte 'Noland Garros'. Mooier dan een 'echte' Roland in mijn ogen ooit kon zijn.

Persoonlijk heb ik dan ook niets met de traditionele RG-uitvoering. Vind de groene exterieurkleur niet heel mooi en het interieur bijzonder, maar vooral vrij verschrikkelijk. Doe mij de jouwe!

Elco zei:
Na al je upgrades is het een echte 'Noland Garros'. Mooier dan een 'echte' Roland in mijn ogen ooit kon zijn.

Persoonlijk heb ik dan ook niets met de traditionele RG-uitvoering. Vind de groene exterieurkleur niet heel mooi en het interieur bijzonder, maar vooral vrij verschrikkelijk. Doe mij de jouwe!

Dat vind ik toch wel een flink compliment! :) Dankjewel.

Het is weer tijd voor een "zoek de verschillen" programma vandaag; ik ben nog altijd aan het wachten tot de nieuwe filters, bougies en remmerij binnen zijn, volgens mij moet het metaal voor de nieuwe remschijven nog gewonnen worden of zo :D Het afgelopen weekend heb ik me daarom weer beziggehouden met de laatste (ja, echt!) zilveren toevoegingen in het interieur.

ycwfzvs.jpg

Nu zo ongeveer elk onderdeel van het interieur is aangepakt kan ik wel stellen dat dat hoofdstuk voorlopig even klaar is. Zoals eerder gezegd mag de bekleding van de stoelen hier en daar wel bijgewerkt worden, maar dat heeft niet echt prioriteit. De eerstvolgende punten op mijn denkbeeldige lijstje zijn de velgen, die door de vorige eigenaar zichtbaar bijgetipt zijn met een andere lak, en een andere achterbumper. De foto's verhullen het goed, maar de huidige achterbumper heeft boven de mistlamp in bepaald licht een vreemd plekje waar de lak weggepoetst lijkt te zijn.

Maar dat zijn dingen voor later; terugkomend op het interieur heb ik me vanmiddag nog goed vermaakt met de portretfunctie van m'n telefoon, en de plaatjes die daaruit zijn gekomen laten de nieuwste aanpassingen aan het interieur ook goed zien:

qkeqToC.jpg

QjjakXt.jpg

BgC5Dgl.jpg

HZUrB81.jpg

Mooie foto's van een heel fraai resultaat (y) ik zag vandaag nog een zilveren 206 5-deurs met een zelfde kleur interieur alleen deze had de zijkanten van de hoofdsteunen groen, was dat een RG?

Die zilverkleurige accentjes zien er goed uit(y)
Wat betreft dat leer; ik snap dat reparaties op een later moment komen maar ik zou het wel even goed invetten, het ziet er behoorlijk droog uit.

Dank allen!

Zadelsnuiver zei:
Mooie foto's van een heel fraai resultaat (y) ik zag vandaag nog een zilveren 206 5-deurs met een zelfde kleur interieur alleen deze had de zijkanten van de hoofdsteunen groen, was dat een RG?

Zover ik weet zijn de drie- en vijfdeurs hatchbacks alleen in het donkergroen geleverd met een crème/groen interieur (vóór de facelift) of cognac/groen interieur (na de facelift). Ik weet niet of er nog andere hoofdsteunen zijn met een groene zijkant; de Roland Garros hoofdsteunen die ik ken zijn gelijk aan die in mijn CC (maar dan met een groen vlak aan de onderkant van de opening in de steun) of volledig groen aan de voorkant, zoals die hierbeneden.
Het kan ook heel goed zijn dat diegene net als ik zijn interieur heeft omgewisseld – en daarna heel lang niet heeft schoongemaakt :p

35201502_200307cop.jpg

ifFNyMf.jpg

406c zei:
Die zilverkleurige accentjes zien er goed uit(y)
Wat betreft dat leer; ik snap dat reparaties op een later moment komen maar ik zou het wel even goed invetten, het ziet er behoorlijk droog uit.

Dat zou heel goed kunnen! Toen ik het interieur heb ingebouwd heb ik het al een aantal keren behandeld met ledermelk, maar inmiddels is er natuurlijk weer wat tijd overheen gegaan dus is een nieuwe behandeling wellicht wel op zijn plaats. Ik zal 'm binnenkort weer eens een behandeling geven :D

De rest van de auto afgelopen week ook weer goed onder handen genomen. De onderdelen waren eindelijk binnen en dus was het tijd om niet alleen de motor, maar ook de versnellingsbak van verse olie te voorzien, de bijhorende filters te vervangen en – als we toch bezig zijn – nieuwe iridium bougies te installeren en de remmerij volledig te vernieuwen. Ik heb voor deze keer nog niets zelf gedaan maar vooral even meegekeken. Op zich viel het werk best mee, en mijn vertrouwen om volgende keer zelf mee te sleutelen is wel een stuk groter geworden :T

Toen ik de auto in 2016, toch alweer 97.000 KM geleden, kocht waren de remschijven zogezegd net vervangen. In de tussentijd zijn de blokjes wel al eens vervangen; die hadden deze keer nog aardig wat materiaal over, maar uiteraard zijn er gewoon volledig nieuwe blokjes onder gekomen, zoals dat hoort.

Wel heeft François al een week of twee last van een ABS storing. Tijdens de onderhoudsbeurt hebben we niet kunnen ontdekken waar dat aan lag (de ABS ringen zagen er prima uit) en uitlezen met een universeel apparaat gaf ook geen resultaat. Hij remt in ieder geval nog zoals het hoort, maar als 'ie binnenkort voor de APK naar de garage gaat wordt daar wel naar gekeken.

Wat plaatjes bij het praatje:

o0Np7Ab.jpg

KEzJLTN.jpg

8tNrswh.jpg

8xVfpKF.jpg

En het onderhoud gaat weer verder :)

Zoals eerder gezegd is de 206 CC niet vrij van roestplekjes, zij het oppervlakkig. Eén zwakke plek op de hoek van de cabriokap was eerder al eens aangepakt, maar schijnbaar niet rigoreus genoeg; er kwam onder de zilveren lak weer een goudbruine kleur tevoorschijn. Dit keer ik het samen met mijn vader wat rigoreuzer aangepakt: het aangrenzende plaatwerk hebben we afgeplakt en het roestende plaatwerk goed opgeschuurd, totdat er geen roest meer te bekennen was, en daarna het plaatwerk behandeld met roestomvormer en primer. Omdat ik mijn spuitbussen in autolak niet bij mijn ouders heb liggen maar wel altijd een lakstift in de auto heb liggen, hebben we voor nu de lakstift gebruikt om het plaatwerk te beschermen. Dat wordt binnenkort wel wat netter afgewerkt, maar voor nu is het tenminste goed beschermd.

jOZ24pX.jpg

o6j2MPS.jpg

V82emG1.jpg

Xsw2Mnc.jpg

Gelukkig zorgde het goede weer ervoor dat de verschillende componenten goed de tijd kregen om uit te harden met de cabrioklep halfopen.

Verder heb ik me dit weekend samen met andere cabriorijders ook geamuseerd met een korte toerrit in de buurt van Nijmegen. We hebben een hele leuke route gereden langs het water, over heuvels en door bossen. Toch prachtig om te zien wat voor een variatie in landschap je kunt ervaren in eigen land.

nzxDR7R.jpg

PaI9lOv.jpg

Oh ja, in ander leuk nieuws zie ik mijn CC regelmatig op Peugeot 206-gerelateerde Instagram accounts verschijnen :D Meestal zijn ze zo netjes om het Instagram-account dat ik heb toegewijd aan foto's van de auto te taggen zodat ik er een melding van krijg, andere keren stuit ik (of iemand die ik ken) toevallig op zo'n post, al dan niet verfraaid met een soort tramp stamp op de achterklep :p Vooral in het Midden-Oosten zijn die accounts erg actief. Niet heel opmerkelijk, eigenlijk, gezien de 206 in Iran dus nog altijd nieuw van de band rolt.

aXvFQJR.png

BleuZ NL zei:
MWH zei:
Hé dat wist ik ook niet! Ga ik in de gaten houden. Die voor 205/309 in oprichting kende ik wel.

Ah! Die had ik inderdaad ook al eens zien langskomen! Die lijkt me ook erg leuk, ik heb ook heel erg benieuwd waar dit museum zich gaat bevinden want ik ben nog geen enkele vermelding van een locatie tegengekomen :D

In de Betuwe. Tussen de A2 en Tiel.

Mooi werk allemaal zo! Veel details die echt helemaal kloppen. En een ongelooflijke partij reserve onderdelen :D

Engineer2 zei:
In de Betuwe. Tussen de A2 en Tiel.

Mooi werk allemaal zo! Veel details die echt helemaal kloppen. En een ongelooflijke partij reserve onderdelen :D

Ah! Dat is prima te doen, mooie streek om een beetje te toeren sowieso en dan is het leuk om er een bezoek aan het museum aan te plakken (y) Op hun Facebookpagina heb ik de locatie niet kunnen vinden – hoe ben jij daar achter gekomen?

Dankjewel! Van de stapel reserveonderdelen is het wel de bedoeling dat die langzaam maar zeker slinkt, moet ik zeggen :D Laatst is de zwarte lederen bestuurdersstoel opgehaald, en de rest van het zwarte interieur mag ook weg heb ik besloten. De 16-inch velgen moet ik nog altijd eens mee aan de slag... :rolleyes:

Ik snap hoe Engineer de locatie weet :cool:
Overigens heb ik het ook wel eens ergens gelezen, ik denk in een artikeltje over het museum in oprichting, in een of ander tijdschrift.

Nou, je hebt er wel een erg mooie auto van gemaakt!(y) Vooral het interieur is een echte blikvanger geworden.

Nog meer onderhoud! Tijdens het vervangen van de remmerij merkte een vriend al op dat de rubbers van de draagarmen gescheurd waren en zeker vervangen moesten worden voor de APK. Dat stond afgelopen weekend dus op de planning; we hadden geluk met het weer, want ondanks dat er veel regen en onweer voorspeld was bleef het in Twente relatief rustig, met een heel mooi zonnetje op zaterdag. Vol goede moed begonnen we aan de operatie!

fAEb3Rj.jpg

Nadat de klus was geklaard was het tijd voor een proefrit, en helaas ging het daarbij goed mis. Na een paar meter rijden wilde ik keren en om één of andere manier is daarbij de aandrijfas losgeschoten, met als gevolg dat de versnellingsbak olie verloor en de ophanging linksvoor ontzet raakte.

OU97dB6.jpg

Nou, shit. Ik hoef jullie niet te vertellen dat het ontzettend pijnlijk was om m’n auto zo te zien… om een lang verhaal kort te maken heeft een bergingsdienst de auto uiteindelijk opgehaald en naar de garage gebracht waar ‘ie komende woensdag sowieso naartoe ging om de ABS storing te verhelpen, de voorwielen terug uit te lijnen en de auto van een nieuwe APK te voorzien. Nu zullen ze er alleen een hoop meer werk aan hebben.

tPNYjrU.jpg

WbPf3qF.jpg

Deze omstandigheden hebben mij op een pijnlijke manier toch wel duidelijk gemaakt dat ik beter niet (al dan niet met hulp) alles zelf moet willen kunnen. Een beurtje en nieuwe remmerij zijn prima doenbaar, daarbij weet ik ondertussen wat er waarom gedaan wordt, maar voor de ingewikkeldere ingrepen zijn er professionals die veel beter weten wat ze doen. Morgen ga ik dan ook mijn verhaal doen bij de garage en dan hoop ik in de loop van de week meer te weten komen over de precieze omvang van dit ‘leermoment’.

Gelukkig is mij in de tussentijd tijdelijk vervangend vervoer beschikbaar gesteld door de eigenaar van de 206 CC en SW die hier de afgelopen paar pagina’s een gastrol hebben gespeeld. Deze meneer heeft ook nog een hele mooie 406 coupé, die hij wel een paar dagen kon missen. Ondanks dat ik François met een zwaar hart bij de garage heb achtergelaten, is het geen straf om in de 406 te rijden.

UN1zPlv.jpg

IMEp81l.jpg

To be continued…

Voor het geval ik in deze post nonchalant over zou komen: ik heb geprobeerd het één en ander te relativeren. De situatie zoals ze nu is, is zeker niet het einde van de wereld of het einde van François. Toch ben ik me er heel goed van bewust dat deze situatie veel ernstiger had kunnen uitpakken, zeker als er anderen bij betrokken zouden zijn, en ondanks dat dit verre van een gewenst resultaat is ben ik blij dat het “maar” hierbij is gebleven. Het enthousiasme en de (groot)moedigheid om zelf aan de auto te (willen) werken zijn in ieder geval gedempt, en dat is denk ik maar goed ook.

Ik heb getwijfeld of ik dit verhaal online zou zetten omdat ik niet bepaald trots ben op hoe mijn auto er op het moment bijstaat. Behalve dat ik de afgelopen paar dagen met deze tekst van me af kan schrijven, wil ik me hier ook zeker niet anders voordoen dan hoe ik ben, en daarom vind ik dat dit hoofdstuk ook een onderdeel is van het ‘verhaal’ van mijn auto. Pijnlijk, zoals reeds gezegd, maar juist daarom zeker niet onbelangrijk.

Weet je fouten maken we allemaal en hoe vervelend ook dit soort dingen wil best wel eens gebeuren.

We moeten ook niet vergeten dat de auto ondertussen ouder aan het worden is. Dat werkt ook allemaal niet mee.

Dat is schrikken!
Ik klus ook wel aan onze auto's, maar de ophanging, remmen, etc. daar begin ik niet aan.
Bij de V40 was de benzinemeter ermee gestopt en dat heb ik ook gemaakt, voordat de auto verkocht kon worden.
Er bleek een draadje los, die heb ik opnieuw vastgesoldeerd.
Maar daarvoor moest ik wel de benzinepomp verwijderen, want daar zat het draadje aan vast.
Dan denk je ook, waar ben ik nu mee bezig 😃

Leergeld, dat is het juiste woord. Hopelijk word je nu niet al te terughoudend met je klusjes! :)
Zit soms ook naar een 206CC te kijken. Kosten geen drol, en m'n vrouw wil graag een cabrio erbij...

Terug
Bovenaan