Het is alsof 'ie het aangevoeld heeft, hoor :T Een goede week na mijn laatste bericht kreeg ik een storing m.b.t. de acculaadstroom waarbij de dynamo met momenten de accu niet bij kon laden. Even later lukte dat dan wel weer, maar een dag later verscheen de foutmelding opnieuw. De (originele?) dynamo had zijn beste tijd dus wel gehad. Na een bezoek aan de garage wordt de motorruimte van de 206 verfraaid door een mooi glimmende nieuwe dynamo, die hopelijk ook weer een ton of twee braaf zijn werk doet.
Verder kan ik jullie naar volle tevredenheid meedelen dat de gebroken kabel van het cabriomechanisme inmiddels is vervangen door een werkend exemplaar, dus het dak doet tegenwoordig ook weer (half)automatisch zijn werk zoals Peugeot dat bedoeld heeft. Ik vond het toch wel een beetje spannend, moet ik zeggen, maar toen ik er samen met een vriend voor ging zitten blijkt dat het toch allemaal wat minder ingewikkeld is dan het lijkt. Dat zal er deels aan liggen dat een 206 CC relatief simpel in elkaar steekt. Het klinkt een beetje als een sneer, maar in situaties als deze is dat eigenlijk alleen maar een voordeel.
Naast deze (belangrijke) mechanische reparaties heb ik ook niet stilgezeten met verdere esthetische veranderingen. Eén van die veranderingen was de schakelaar van de elektrische spiegels en ramen; die is in alle 206'jes standaard zwart uitgevoerd, behalve in de (nieuwere) 206+. Daar is 'ie zilver. De meeste tweedehands schakelaars zijn aardig versleten waardoor de zwarte onderlaag door het zilver zichtbaar wordt, en bij de dealer mag je voor zo'n ding even 125 euro neertellen. Daar had ik niet zo veel zin in, maar op een Poolse webshop heb ik gelukkig een nieuw exemplaar kunnen bestellen voor nog niet eens de helft van dat bedrag.
Om te voorkomen dat de zilveren lak van deze schakelaar ook gaat slijten en 'ie straks meer zwart is dan zilver, heb ik 't ding uit elkaar gehaald en behandeld met een aantal lagen blanke lak.
Toen ik de schakelaar daarna monteerde merkte ik dat de knop voor de ramen aan de passagierszijde niets deed. Toen ik 'm daarna nogmaals uit elkaar haalde en vergeleek met mijn originele schakelaar (links) werd duidelijk dat de knop voor de passagierszijde zwarte blokjes gebruikt in plaats van de 'gewone' rubberen nopjes. Ik weet niet of de nieuwe schakelaar bedoeld is voor een crisismodel 206+ waarvan alleen de bestuurderszijde elektrisch werkt, of dat ik iets heb gemist met het (tot twee keer toe) in elkaar zetten van de schakelaar, maar ik kreeg het binnenwerk met geen mogelijkheid werkend. Omdat mijn originele schakelaar wél prima werkte heb ik er voor gekozen om het nieuwe zilveren buitenwerk van de 206+ schakelaar simpelweg op het binnenwerk van mijn originele schakelaar te klikken
En nu we het toch over zilveren accenten hebben: ook aan de buitenkant zijn er daar twee van bijgekomen, en dan wel in de vorm van chromen/zilveren Roland Garros emblemen. Afhankelijk van wie je het vraagt kan dat als 'upbadging' gezien worden, maar in combinatie met het nieuwe Roland Garros interieur vind ik dat dit het plaatje wel afmaakt.
Fun fact, trouwens: deze emblemen zijn eigenlijk niet voor een 206CC bedoeld, want die werden altijd geleverd met rood/groene emblemen. Omdat ik dat een verschrikkelijk onlogische combinatie vond gezien de kleurstelling van mijn auto, heb ik in plaats daarvan Roland Garros emblemen besteld die horen op een 207CC of 308CC. Die matchen naar mijn mening veel beter bij de zilveren lak van mijn 206CC.
Toen ik de emblemen bij de dealer bestelde viel me trouwens deze hele mooie Peugeot 205 op. Schijnbaar is deze onderdeel van de verzameling van
Team VCC Twente. Ontzettend leuk om er zo achter te komen dat er een Peugeot (205) museum in de buurt te vinden is! Zodra de covid-maatregelen het toelaten wil ik daar toch wel een kijkje gaan nemen.
Dat was het weer voor zover! Als afsluiter nog een plaatje dat ik laatst in 't donker heb geschoten, gewoon omdat ik de achterlichten er dan zo gaaf uit vind zien :T