MG ZR 160 zei:
Nog steeds een interessant topic, je hebt ontzettend veel nette kleine dingen aan je auto gedaan. Bevalt me wel, met veel zelf doen, goedkoop goede onderdelen scoren, kan je vrij goedkoop de auto in zoveel betere staat krijgen. Als je alles zo beschouwd is je auto sinds je hem kocht eigenlijk toch wel meer waard geworden imo.
Dankjewel! Ik probeer 'm inderdaad beetje bij beetje netter te maken, als student heb je toch een beperkt budget dus je kunt niet alles in één keer doen. Daar zit ook veel voldoening in uiteindelijk.
MG ZR 160 zei:
Nu ik zelf ook een 206 heb kan ik wat meer meedelen in het lief en leed, want sommige dingen komen me helaas maar al te bekend voor. Zo kraken mijn speakers inderdaad ook als ik 'm hard heb met veel lage tonen, maar wil eigenlijk eerst even kijken voor ik er nieuwe inzet, misschien zijn de schroeven wel gewoon losgetrild (dat was bij de 106 van tijd tot tijd zo). Daarnaast is die ombouw van de RD3 naar AUX inderdaad broodnodig.
Als ik het zo hoor zijn je speakers inderdaad ook aan vervanging toe – gelukkig is dat echt heel goed te doen als je het deurpaneel los hebt! Een nieuw setje speakers en zo'n Yatour kastje zijn echt een flinke upgrade voor je auto meteen.
MG ZR 160 zei:
Wat betreft het leer op de stoelen / stuur, wat voor spul gebruik je ervoor om dat netter te krijgen? Ik heb slechts halfleer-half alcantara (GTi) maar de leren wangen zijn behoorlijk uitgedroogd en wil er iets aan doen voor ze gaan scheuren.
Gelukkig waren mijn stoelen en stuur nog in heel goede staat toen ik de auto kocht, maar het zitvlak en de instapwang van de bestuurdersstoel is wel een klein beetje uitgedroogd inderdaad. Ik heb het leer gereinigd met
deze Leather Cleaner en daarna voed ik het met ledermelk van de Mylène (hoewel
deze van hetzelfde merk is als de cleaner). Voor het stuur heb ik de
Blinq powersponsjes van de Action gebruikt, maar ik weet dat Elco die ook heeft gebruikt voor het leer op de stoelen in z'n 306 cabrio. Je moet met die sponsjes wel heel voorzichtig schrobben, oppassen dat je niet teveel leer eraf schuurt. En vergeet na de powersponsjes gebruikt te hebben ook niet om het leer te voeden!
Naar mijn ervaring wordt het leer er niet beter van, daarvoor zal het opnieuw geverfd moeten worden, maar je voorkomt wel dat het meer uitdroogt.
MG ZR 160 zei:
En heb je wel eens nagedacht over een andere auto? Stel dat je deze om wat reden dan ook kwijtraakt, wat zou je dan nemen?
Dat is een hele goede vraag die ik mezelf geregeld ook stel. De ideale opvolger voor mijn huidige auto:
Is sowieso weer een cabrio, liefst met een stalen klapdak. Deze auto heeft me laten zien hoe heerlijk het is om met het dak naar beneden te rijden; zelfs tijdens de dagelijkse route naar het werk krijg ik toch een beetje een vakantie-gevoel als ik met het dak omlaag door het Limburgse landschap rij.
Zit minstens even goed in de opties. Met een lederen sportinterieur, (achteraf ingebouwde) Bluetooth-verbinding en automatische climate control heb ik absoluut niets te klagen, maar cruise control, een achteruitrijcamera of parkeersensoren zijn zeker welkom.
Is minstens even snel, maar liefst nog sneller. Vergeleken met de 75 pk-sterke 1.4 motor in mijn 306 is deze motor bijna dubbel zo krachtig, maar toch went ook dat uiteindelijk.
Is ook liefst wat groter/ruimer. Toevallig ben ik afgelopen weekend met wat vrienden weggegaan en daarbij heeft de 206 even pakezel moeten spelen; het is me nu wel heel goed duidelijk dat 't gewoon écht een klein ding is, zo'n cabrio.
Op basis van bovenstaande punten kom ik binnen Peugeot vooral uit op een Peugeot 207 cc Sport 1.6 THP (156 pk met turbo) of een Peugeot 308 cc Féline 1.6 THP (200 pk met turbo). Liefst dan de 308 cc, want die is een stuk groter (maar ook zwaarder, helaas) maar ik meen begrepen te hebben dat de THP-motoren van die tijd op zijn zachts gezegd niet erg goed zijn.
Buiten de Leeuwenstal spreekt een Volvo C70 T5 (230 pk met turbo) me op zich wel aan, maar die liggen nog niet binnen mijn budget.
De 206 zal nog een heel aantal jaartjes mee moeten gaan ben ik bang

Als er met deze iets gebeurt denk ik dat ik ook gewoon weer voor eenzelfde ga. Hoewel, dat zei ik van de 306 ook, en kijk hoe dat is gegaan