BMW 535i abides + Model Y RWD premium

Leuk om te horen dankjewel @Ricky G6 ! Ik heb ook genoeg punten hoor waarvan ik denk pak het ff aan maar wat je zegt het blijft een gebruiksvoorwerp en met gezin en andere hobby’s en dingen is tijd nooit aan je zijde.

Leuk om te horen dankjewel @Ricky G6 ! Ik heb ook genoeg punten hoor waarvan ik denk pak het ff aan maar wat je zegt het blijft een gebruiksvoorwerp en met gezin en andere hobby’s en dingen is tijd nooit aan je zijde.

Lack of time, the mother of all excuses ;) Nee zonder gekheid zo gaan dingen nou eenmaal in het leven. *filosofische modus uit*

Ach een voordeel: als de Y de hoofdauto wordt blijft de 535i wellicht wat gebruikssporen, vette vingers etc bespaard!

Mooi verhaal, leest lekker weg! Ook goed te snappen. Al hoop en denk ik dat '25 niet een representatief is voor een regulier jaar. Elk jaar 6,5K onderhoud is natuurlijk niet de standaard.

Als je een EV op bijtelling naast je "fun" auto hebt zou ik deze zeker maximaal gebruiken, scheelt toch aanzienlijk in de kosten en gezinsgebruik in een andere auto betekent minder slijtage aan je interieur door schoppende kindervoetjes etc. :)

BMW blijft ook uit het juiste tijdperk. Dat merk ik met mijn huidige auto ook, de laatste jaren is het toch best wel berg afwaarts gegaan bij vele Duitse merken.

Dank voor een lekker tijdje leesgenot (y) Goed, volledig en eerlijk verhaal. Herkenbaar wat je schrijft over elektrisch rijden; voor mij dan 'part-time' met de twee hybrides hier maar ook de e-kilometers met veel genoegen. Blijf de Beamer koesteren en ik duim met je mee voor je 5-jaarsdroom ;)

Die kosten zijn hopelijk grotendeels eenmalig, want dat doet wel pijn ja. Anderzijds: zo'n auto wordt nooit voordelig natuurlijk. En daar krijg je een hoop comfort voor terug.

Dat met die reistassen snap ik dan weer niet. Ik gebruik gewoon wat ik heb totdat het uit elkaar lazert. Die 400 euro kan ik wel beter besteden. Twee keer per jaar niet proppen is me geen 400 euro waard.

Dat met die reistassen snap ik dan weer niet. Ik gebruik gewoon wat ik heb totdat het uit elkaar lazert. Die 400 euro kan ik wel beter besteden. Twee keer per jaar niet proppen is me geen 400 euro waard.
Ja we hebben nu 2 goede reistassen van Eastpak (die kan ik echt aanraden!) maar hebben dus sowieso aantal extra nodig. En ik dacht waarom dan niet gewoon in 1x goed en op maat - dat was meer de strekking :)

IMG-0612.jpg

De funfer is gister middag en avond weer als trekezel ingezet. Als iemand in omgeving Den Haag dacht wtf doet die BMW met aanhangwagen voor het stoplicht links voorgesorteerd … dat was ik. Macht der gewoonte oeps.

Qua vermogen (360 pk, >500 nm koppel) is het anno 2026 niet perse een hele bijzondere auto meer, maar door die zes in lijn gaat het gewoon heel soepel en zonder enkele vorm van drama. Elke keer weer verbaas ik mij over de hoeveelheid koppel die de auto met gemak voortduwt met toch wel aardig wat gewicht op de trekhaak. Wel gevaarlijk want je voelt het gewicht (denk 800 kg ofzo aan bouwmateriaal en zand, grind) amper en voor iemand die weinig met een aanhangwagen rijdt is dat niet zo handig, getuige ook dat ik als een nitwit links stond voorgesorteerd. Automatische luchtvering doet ook goed z’n werk wat als combi heel fijn rijdt. Ideale trekauto.

IMG_0037.jpg
IMG_0038.jpg

Hmm ik krijg dit stukje tekst niet onder mn andere post - al 2x gehad dat ik alles kwijt was.

Goed verder zie ik steeds vaker de Mercedes-Benz E Klasse rijden en boy oh boy wat vind ik dat een mooie auto om te zien. Ik schreef al dat ik mn zinnen ga zetten op een Alpina maar als alternatief nog wel met schuin oog kijk naar ‘gewoon’ weer een 540i of dus een E klasse. Want wat is dit een prachtige auto met nog echt dat Duitse gevoel.

Mercedes-Benz heeft echt een prachtige set up nu met de E klasse tov de 5 en A6 … Ik hoop echt dat ze dit vasthouden. Zo zou ik m willen : https://www.mercedes-benz.nl/passen...de/CCci/NL/nl/MVYS32B4/?pid=direct_link_entry

Een zes in lijn zonder plugin , prachtig leder en hout, niet te druk mbux, pano dak dat opent , luchtvering en van die heerlijk luxe opties zoals air parfum die BMW niet meer levert. Oh en nog chroom !!!

Das Haus kan zich nog wel onderscheiden van de Chinezen

Prachtig maar €150k voor grijs, mag er geen leuke kleur op? Ik vind de nauticblauw ook nog een een combi met dit interieur. Al blijft dat lastig beoordelen online, vind ik.

Prachtig maar €150k voor grijs, mag er geen leuke kleur op? Ik vind de nauticblauw ook nog een een combi met dit interieur. Al blijft dat lastig beoordelen online, vind ik.
Eens, maar die zijn er amper. Rood en die grijs groene kleur die mede forummer heeft is nog meest sprankelend. Dat nauticblau vind ik niet sprankelend genoeg.

Ik vond overigens dat brilliant silver metallic altijd het allermooiste bij een Benz

Ja, verdezilver, ben ook echt benieuwd hoe dat eruitziet in het echt. En of dat mooi is met het door jou geselecteerde interieur.

Ik zou bij keuze altijd kleur doen, maar ja, dat ben ik :)

Ja, verdezilver, ben ook echt benieuwd hoe dat eruitziet in het echt. En of dat mooi is met het door jou geselecteerde interieur.

Ik zou bij keuze altijd kleur doen, maar ja, dat ben ik :)
Eerst maar eens die 150K naar ~50k zien te laten zakken door afschrijving ;) dit kan bassie niet betalen

In NL ben je bij zakelijk aanschaffen van een 214 E-Klasse eigenlijk dief van je portemonee als je niet voor een E300e kiest. Een E200 kost hier meer en heeft minder vermogen, en op een 450 zit gigantisch veel BPM waardoor je minimaal 140k kwijt bent, dus elk jaar zo’n 14k netto bijtelling.

Laatst bewerkt:
IMG-0612.jpg

De funfer is gister middag en avond weer als trekezel ingezet. Als iemand in omgeving Den Haag dacht wtf doet die BMW met aanhangwagen voor het stoplicht links voorgesorteerd … dat was ik. Macht der gewoonte oeps.

Qua vermogen (360 pk, >500 nm koppel) is het anno 2026 niet perse een hele bijzondere auto meer, maar door die zes in lijn gaat het gewoon heel soepel en zonder enkele vorm van drama. Elke keer weer verbaas ik mij over de hoeveelheid koppel die de auto met gemak voortduwt met toch wel aardig wat gewicht op de trekhaak. Wel gevaarlijk want je voelt het gewicht (denk 800 kg ofzo aan bouwmateriaal en zand, grind) amper en voor iemand die weinig met een aanhangwagen rijdt is dat niet zo handig, getuige ook dat ik als een nitwit links stond voorgesorteerd. Automatische luchtvering doet ook goed z’n werk wat als combi heel fijn rijdt. Ideale trekauto.
Een goede trekauto is echt fijn als je met een aanhanger rijdt. De luchtvering zorgt dan weer dat alles een beetje vlak blijft.

Behalve als je nog eens wat mee wilt nemen in je kofferbak. In de sedan scheelt het al 170 liter en bij de station scheelt het hetzelfde. Leuk zo'n plugin maar het batterijpakket slurpt heel wat liter bagageruimte op.
Daarom kun je beter een Estate kiezen, 100 liter meer en indien nodig kun je meer de hoogte in.

In NL ben je bij zakelijk aanschaffen van een 214 E-Klasse eigenlijk dief van je portemonee als je niet voor een E300e kiest. Een E200 kost hier meer en heeft minder vermogen, en op een 450 zit gigantisch veel BPM waardoor je minimaal 140k kwijt bent, dus elk jaar zo’n 14k netto bijtelling.

Daarom 5-10 jaar wachten en voor een leuk bedrag privé kopen. Die bijtelling van een e300e vond ik al te zot met bijna 900 piek per maand…

Das puur de houderschapsbelasting. Verzekering erbij en je zit aan 3k vaste lasten zonder ook maar een km gereden te hebben :ROFLMAO:
400 voor een verzekering? Zet er nog maar een eentje voor, als het al niet meer is. Dit soort auto’s wil je het liefst all-risk verzekeren. Ik ben meer dan 2k per jaar voor de verzekering kwijt.

Zat vandaag alweer op de 184 …
In Duitsland uiteraard ;)

Korte update - niks bijzonders
Na terugkomst in parkeergarage stapte ik in de auto en werd direct getrakteerd op een melding rechterband spanning onder niveau. Vorige keer schreef ik dat ik blij was dat ik een jaar zonder lekke band heb gereden, was ik dan nu alsnog aan de beurt? Niks van alles.. Ventiel dopje was eraf en het ventieltje was open gedraaid. Bijzonder… Riekt naar opzet. Gelukkig heb ik een compressor in de auto dus kwestie van aansluiten op 12v onder het dashboard kastje en oppompen.

Maar gelijk alle banden aangepast - ze stonden allen op 2.8bar terwijl het voor 2.3 en achter 2.6 is. Auto rijdt voelbaar prettiger dus wederom weer les; dat onderstel blijft verdomd gevoelig.

Daarover gesproken - afspraak in Juni voor het vervangen van reactiearmen etc. Verwacht hierna weer een strak sturende auto. Voor mijn gevoel stuurt die nog steeds uitstekend, maar na 200,000 km is eea opfrissen geen slecht idee.

Opfrissen gaan we ook in het interieur doen, wat offertes binnen voor het opnieuw laten bekleden van mijn stuur variërend tussen de 400 en 550 euro. Viperz in Hengelo heeft goede reviews op oa bimmerforum en het mailcontact was al super fijn dus dat wordt m. Nadeel is wel dat Hengelo niet perse in de buurt ligt en ik een leenstuur nodig heb - ze hebben mijn stuur niet op voorraad. Ik moet dus twee keer daar naar toe en dit vraagt om wat geplan in de agenda.

Ik heb een nieuwe telefoon en die lijkt niet meer goed te verbinden met de kabel in de auto waardoor Spotify app niet meer wilt starten. Dit is wel een vervelend dingetje. Ter info in mijn middenconsole kan ik een telefoon via een cradle aansluiten of gewoon usb inpluggen. Ik gebruik nu de ouderwetse cradle met een female lightning naar male lightning met tussenstukje naar usb-c - niet perse de beste basis voor een stabiele verbinding. Hiervoor had ik gewoon USB maar dat gaf toen juist met mijn toenmalige iPhone storingen.

Ik haal nog even een nieuw kabeltje van ouderwets USB naar usb-c - wellicht gaat dit wel (weer) goed. Mocht dit niet het geval zijn, dan ga ik toch Apple Carplay inbouwen. Zou jammer zijn want de BMW Spotify app werkt eigenlijk fantastisch en heel intuitief.

Qua vakantie plannen: In mei gaan we 2 weekjes weg, waarschijnlijk in een straal van 800 km en met de auto. We zijn er nog niet uit of dit de BMW of de Tesla wordt ;). Althans. Ik ben er wel uit. Mn vrouw nog niet :)

De benzine prijzen zijn wat minder leuk nu, maar heel eerlijk merk ik het niet echt en het is meer psychisch. Met 30ct meer per liter is het rond de 50 euro meer per maand.

Gister weer lange rit - blijft nog steeds genieten. Wel heb ik soms het idee dat ik wat vermogen mis. Of dit nu komt omdat de Tesla wat explosiever is en je ander referentie kader hebt, of omdat die een keer een walnutblasting kan gebruiken.. Wie zal het zeggen. Als ik einde vh jaar nog wat over heb in het onderhoudspotje laat ik dit ook denk ik even doen.

Laatst bewerkt:
Ben redelijk bekend in hengelo, maar heb nog nooit van dit bedrijf gehoord, terwijl het hemelsbreed nog geen 2km van mijn werk zit. even snel de website gechecked en lijkt een prima adres zo op het eerste oog.

Onderstel blijft een dingetje inderdaad, mijn zwager rijd een F10, geen X-drive, hij ervaart het zelfde. Mijn auto hoor je ook overigens de zelfde 'klachten', maar moet zeggen dat ik er (nog) geen last van heb.

Terug
Bovenaan