Weer een korte update - zin en tijd om weer wat te schrijven.
Auto inmiddels weer een beetje gefatsoeneerd aan de buitenkant , geen foto’s in het daglicht maar onderstaande in de parkeergarage is die weer representatief.
Het was echt heel erg, je kon niet meer zien dat de auto blauw was. Zeker na de zooi aan Sahara zand

!
De auto staat nu jaar in de keramische coating (deze van Gyeon gaat ~2j mee). Komt een moment dat ik m weer wil gaan poetsen en opnieuw in de coating. Dit is best eenvoudig te doen, maar ik vind het lastig hier (a) tijd voor te vinden en (b) het liefst ergens binnen te doen zodat ik niet afhankelijk ben van het weer.
Onderhoud
Verder zit de onderhoudsroutine er aan te komen. Ik laat m’n auto’s altijd onderhouden vlak voordat ik op vakantie ga om verassingen te voorkomen.
Verwacht geen spannende dingen maar wel weer lekker de portemonnee trekken, naast de APK en kleine beurt.
Klepdekselpakking
Zweette een klein beetje vorige keer, ik denk dat deze eraan komt. De pakking zelf is niks qua kosten, maar hij is vaak zo uitgehard dat de hele klepdeksel eruit moet en dit lukt zelden zonder schade te maken. Oftewel ze vervangen liever de complete unit. Dit is relatief arbeidsintensief (4u werk) en de klepdeksel zelf is €400.
Accu
Één van de accu’s (de f11 heeft er drie geloof ik) spookt een beetje; om de zoveel dagen krijg ik melding dat de accu spanning niet goed is en dan doet bijv de spiegel of de LED verlichting het niet voordat ik de auto start. Het is bijna 100% zeker die in de achterbak daar de auto altijd start en erna niks aan de hand is.
Er zit ook verder geen logica achter: soms heb ik er weken geen last van, dan weer 2 dagen achter elkaar.
Ik denk dat er iets lekt en dat het de accu zelf niet perse is. Ik heb sinds een maand ook last van dat de comfort access van de achterklep niet goed werkt (met je voet de achterklep openen) - gok dat het daar zit.
Remmen
Remblokken zijn in december vervangen en de auto geeft aan dat dit binnen 9,000 km weer moet - ik hoop een foutje van de garage met vergeten remblokken in systeem te zetten.
Ik heb zeker de gepatenteerde BMW rijstijl qua meters maken op de linkerbaan, maar qua hard optrekken en vol in de remmen absoluut niet.
Met de vorige set hebben de vorige eigenaar en ik ruim 80,000 km gedaan wat imo best netjes is.
Remschijven zijn gedaan vlak voordat ik m kocht , gok dat deze over 2 jaar zijn (systeem geeft 50,000 km aan). Dit is behoorlijk prijzig daar de remschijven op de 535i dezelfde zijn als die van de 550i. Groot dus

.
Overig gefrutsel
Schuifdak
Ik wil zelf even het schuifdak onderhouden. Met dank aan
@AsconaGT voor de tip welk spul te gebruiken.
Schakel flippers
Daarnaast was ik vol goede moed begonnen met het installeren van de schakel flippers. Ik heb deze al een tijdje liggen maar nooit de tijd echt gehad om dit op te pakken.
Hiervoor moet je uiteraard het stuur eraf halen en eea boren en wat extra kabels doorlinken. Het valt best mee als je gewoon handig bent.
Coderen kan via BimmerCode maar daar ik de sport automaat heb en sport stuur met alle opties behalve de flippers, gok ik dat het voor mij plug & play is.
Anyway ik zei begonnen.. omdat ik een uur ruzie heb gehad met het loskrijgen van de airbag

. Dit is een priegel werkje met een schroevendraaier in een klein gaatje proppen. Ik kreeg de rechter veer zo los, maar de linker veer wilde gewoon niet meewerken.
Het werd donker, ik raakte gefrustreerd dus besloten er mee te kappen. De auto zo lang ontkoppeld van de accu (anders heb je kans dat de airbag klapt) vond ik ook geen goed idee icm wat ik al eerder schreef dus maar mee gestopt.
Gentleman switch + massage?
Ander leuke gimmick is de ‘gentleman switch’ , dit kan alleen met de optionele comfort stoelen en is origineel niet als optie geleverd in de 5 serie, wel in de 7 serie. Gelukkig deelde de 5 en 7 serie destijds héél veel onderdelen, dit ten faveure van de 5.
Wat is het ? Een knopje waarmee ik met de knoppen van mijn stoel de passagiersstoel kan aanpassen. Heb ik het nodig ? Neu niet perse maar het is leuk.
Ik heb vaak collega’s mee rijden en die zitten altijd te kloten met de vele, vele knoppen van de comfort stoelen, daar is dit wel handig bij. Plus ik dit soms te hannesen met de kinderstoeltjes achter erin en eruit.
Als laatste: als m’n vrouw straks richting Italië in slaap valt halverwege kan ik mooi de stoel in comfortabele stand zetten.
Bij die module zit ook optioneel de massage knop. Dit is wel een optie die bij de vijf serie is geleverd en ik twijfel nog om de module Incl. massage of zonder te nemen.
Waarom? Omdat ik nog niet weet hoe de massage functie van BMW is opgebouwd. Ik hóóp dat het de elektrische ‘lumbar support’ elementen zijn die dan geautomatiseerd op en neer gaan. Dan is het een kwestie van coderen en kan de knop gebruikt worden want die optie heb ik wel namelijk.
Zijn het echt losse aparte onderdelen in de stoel , dan is het natuurlijk onbegonnen werk.
Kan dit niet echt vinden op het internet omdat iedereen die het heeft gedaan, gewoon comfort stoelen met massage functie heeft overgezet. Dit is voor mij niet nodig.
Moet me nog even verdiepen in de onderdelen overzichten van de stoel, de webshop van Ekris helpt hier altijd wel bij.