Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Controversial BMW designs to continue
BMW won’t apologise for its controversial design strategy. And it won’t stop it, either
No other car company has delivered as many visually challenging and confronting designs as BMW in recent years, and now the German car-maker’s boss has confirmed what many industry observers believed.
The controversy has become the plan.
“Of course it’s a plan, otherwise we wouldn’t do it,” said BMW chairman Oliver Zipse at a round table interview during the US launch of yet another controversial design, the new BMW 7 Series limousine and its electric i7 sister model, last week.
“If you want to change design, any step into the future that is perceived as new will be controversial automatically,” said Zipse.
“There’s no such thing as a future oriented design without controversy.
"That’s the trick: to have controversy and the outcome is ‘I want to have it’ and ‘I like it’, and of course it’s a plan.”
Design forums around the world have heaped criticism on BMW for the beaver-toothed M3 and M4 sports machines, the clunky BMW iX electric SUV, the 7 Series limo, the X7 large SUV and the very different XM performance hybrid, but Zipse said they all did their job and either have or would grow sales.
It is, Zipse implied, a strategy developed from the analysis BMW did after the much-pilloried, Chris Bangle-designed E65 7 Series that shocked the luxury car world in 2001.
It replaced the elegant E38 7 Series, but outsold it despite – or because of – the controversy, selling 343,073 to the E38’s 310,000.
But that controversy put BMW’s name in the press and into the public’s mind for years, for free, and Zipse believes that equates to sales.
"I want controversy,” Zipse admitted.
“If we don’t have controversy [in the early design process], I already know it’s too easy.
“In the early design if you do not have controversy, that’s the mistake you make.
“Out of the controversy you get engagement. You get people thinking about it and thinking about alternatives.”
Where arch-rival Mercedes-Benz has gone down a more organic, smooth-surfaced design approach and Audi continues with its large, single-frame grilles, BMW’s latest offerings seem to court controversy from every angle, whether it’s the absence of the traditional BMW Hofmeister Kink for the M4 or the large nostrils on the XM.
Leading designers from other car companies have privately questioned what was happening at BMW design, while respected designers like former BMW brand design head Karim Habib left the company for Asian car-makers.
“We drove this morning through Palm Springs,” Zipse said, “And if you looked at all the other cars, they all look alike. They’re aerodynamically streamlined, there are not ugly cars any more. They’re not great, but they’re not ugly cars. They look very much alike.
“If you want to have modern, future-oriented design, you will automatically get controversy and of course we want that.
“That doesn’t mean people won’t buy it and of course we want to start a discussion about ‘what are they doing here?’.
"We see a lot of that with the XM. There are a lot of discussions here, but almost everyone loves it.”
Well, not “almost everyone” if social media responses are to be considered valid, because the XM V8 plug-in hybrid has been even more pilloried and mocked than the iX was and the new 7 Series has already had more than its share of criticism.
“Of course, some people think you’re nuts. BMW always built this sporty limousine in the six cycles before,” Zipse defended.
“Then you ask the customer and they say it’s a great car, but only for the driver.
Jan 7666490 zei:Volgens mij is er ‘nooit’ een 7-serie geweest die beter verkocht dan een S-Klasse, en daar zal dit gedrocht geen verandering in brengen![]()
Trollen ben je wel heel erg slecht in, voor de rest slaan 9 van je 10 posts totaal nergens op. Je opmerking over compromis is gewoon een slechte poging om je mening kracht proberen bij te zetten.Jan 7666490 zei:Lijkt me sterk. De EQS is toch echt wel een stuk vooruitstrevender dan deze compromis (i)7. Daarnaast ook een stuk verfijnder in design en gebruik. De 7 is meer een noodgreep dan een serieuze toetreding tot EV-markt. BMW loopt, helaas, achter de feiten aan.
De bmw's worden steeds mooier ,zo suf als de E38 zijn ze niet meer. Het probleem is alleen dat de gemiddelde Nederlander het niks vind, want stel dat je je hoofd boven het maaiveld uitsteekt.Passchier zei:Ah die lelijke e65. Echt die keek me lelijk uit zn ogen!
![]()
Echt hoe verzin je t!
Maar niet gek hoor dat die e65 goed verkocht. Men kwam toen immers net van de fantastische e38. De BMW-bril was toen nog flink roze.
Maar langzaam aan zag je een kentering in die BMW liefde. Met bv de e87 met doorgezakt zijaanzicht
Steeds vaker kwam bmw met discutabel design, waar het tot het jaar 2000 gewoon mooie wagens maakte.
En nog steeds lukt het BMW niet meer.
Ik heb het al vaker gezegd, gooi die van hooydonk eruit. Ik ben er totaal geen fan van.
Passchier zei:Ah die lelijke e65. Echt die keek me lelijk uit zn ogen!
Echt hoe verzin je t!
.
Valt mee, er is altijd kritiek op het design van ieder merk. Maar de verkoopcijfers zijn positief en dus gaan ,e niks veranderen.Passchier zei:Kritiek op het design van bmw is niet een nederlandse aangelegenheid hoor.
Jan 7666490 zei:Passchier zei:Ah die lelijke e65. Echt die keek me lelijk uit zn ogen!
Echt hoe verzin je t!
.
Tsja, valt weinig anders te verzinnen als je met een packaging begint waarbij de radiateur zo hoog zit...
Het 'hoe' is dus niet zo'n verrassing, maar mooi is het inderdaad niet. Hebben ze gelukkig bij de facelift weer wat rechtgetrokken.
Zelfde probleem eigenlijk als bij deze (i)7. Er is geprobeerd een noodzakelijke hoge neus te maskeren, maar dat zijn noodgrepen om te willen afleiden van een slecht passende 'package'.
Frits79 zei:Valt mee, er is altijd kritiek op het design van ieder merk. Maar de verkoopcijfers zijn positief en dus gaan ,e niks veranderen.Passchier zei:Kritiek op het design van bmw is niet een nederlandse aangelegenheid hoor.
Passchier zei:Yes maar los van het maskeren van de hoogte lijkt mij het opdelen van de DLR en de normale verlichting ook een doel an sich. En die snap ik niet helemaal want zoiets moet je heel goed doen wil je het goed laten werken. Er zijn maar weinig modellen waarbij dat goed gelukt is, maar over het algmeen zit je met een oo geforceerde weggewerkte verlichting.
Misschien kun jij die vanuit je vakgebied eens uitleggen: waarom toch die behoefte om de verlichting op die manier op te splitsen?
Gelukkig lijkt die trend voorbij maar nu lijkt het of men toch weer graag naar die dunne koplamp wil grijpen terwijl de techniek er nog niet klaar voor is.
MCW 84 zei:Trend is het ook een beetje
Lekkere dooddoener, wat wij ervan vinden is niet relevant voor BMW de verkoopcijfers daarintegen wel.Passchier zei:Frits79 zei:Valt mee, er is altijd kritiek op het design van ieder merk. Maar de verkoopcijfers zijn positief en dus gaan ,e niks veranderen.Passchier zei:Kritiek op het design van bmw is niet een nederlandse aangelegenheid hoor.
Nee maar gelukkig zitten jij en ik op een forum waarop we onze meningen mogen uiten en doen verkoopcijfers er wat dat betreft niet toe.
Frits79 zei:Lekkere dooddoener, wat wij ervan vinden is niet relevant voor BMW de verkoopcijfers daarintegen wel.Passchier zei:Frits79 zei:Valt mee, er is altijd kritiek op het design van ieder merk. Maar de verkoopcijfers zijn positief en dus gaan ,e niks veranderen.Passchier zei:Kritiek op het design van bmw is niet een nederlandse aangelegenheid hoor.
Nee maar gelukkig zitten jij en ik op een forum waarop we onze meningen mogen uiten en doen verkoopcijfers er wat dat betreft niet toe.
Frits79 zei:Lekkere dooddoener, wat wij ervan vinden is niet relevant voor BMW de verkoopcijfers daarintegen wel.Passchier zei:Frits79 zei:Valt mee, er is altijd kritiek op het design van ieder merk. Maar de verkoopcijfers zijn positief en dus gaan ,e niks veranderen.Passchier zei:Kritiek op het design van bmw is niet een nederlandse aangelegenheid hoor.
Passchier zei:Frits79 zei:Lekkere dooddoener, wat wij ervan vinden is niet relevant voor BMW de verkoopcijfers daarintegen wel.Passchier zei:Frits79 zei:Valt mee, er is altijd kritiek op het design van ieder merk. Maar de verkoopcijfers zijn positief en dus gaan ,e niks veranderen.Passchier zei:Kritiek op het design van bmw is niet een nederlandse aangelegenheid hoor.
Ik zit hier niet voor BMW. Verkoopcijfers zullen aan mn reet roesten. Ik wil mijn mening geven, in dit geval over het design. Niet meer, niet minder.
MB 300SL zei:Test van de i7 xDrive 60 door Autobild. Wat opvalt is dat het bereik in de praktijk uitkomt op 310km… niet best dus.
Argumenteren kan hij zeker niet.iDS zei:Passchier zei:Frits79 zei:Lekkere dooddoener, wat wij ervan vinden is niet relevant voor BMW de verkoopcijfers daarintegen wel.Passchier zei:Frits79 zei:Valt mee, er is altijd kritiek op het design van ieder merk. Maar de verkoopcijfers zijn positief en dus gaan ,e niks veranderen.Passchier zei:Kritiek op het design van bmw is niet een nederlandse aangelegenheid hoor.
Ik zit hier niet voor BMW. Verkoopcijfers zullen aan mn reet roesten. Ik wil mijn mening geven, in dit geval over het design. Niet meer, niet minder.
Altijd leuk iemand die kan argumenteren, in plaats van de de fratsen van Frits die niet verder komt dan met gemeenplaatsen gooien.
Wanneer verwacht je hem te krijgen? Welke kleur?Alpina007 zei:Leuk topic. Even melden dat ik de M760e besteld heb en bewust voor hybride ben gegaan ... Heel benieuwd naar de rijeigenschappen, maar ik laat me verrassen.
Alpina007 zei:Ik was gelukkig de eerste in de BeNeLux, dus dat zou iets kunnen schelen. Ik hoop ergens deze maand info te krijgen over levertijden, maar ze hopen ergens in juni. (kan ook december worden maar dat weet ik nog niet) Heb voor carbonschwarz gekozen met cognac intérieur en de M velgen (908 code)
CD9LOP zei:Alpina007 zei:Ik was gelukkig de eerste in de BeNeLux, dus dat zou iets kunnen schelen. Ik hoop ergens deze maand info te krijgen over levertijden, maar ze hopen ergens in juni. (kan ook december worden maar dat weet ik nog niet) Heb voor carbonschwarz gekozen met cognac intérieur en de M velgen (908 code)
Dat is een zeer fraaie en chique uitvoering welke je hebt gekozen en ongetwijfeld topwagen, de pers is zeer enthousiast in ieder geval. Ook mooie velgen, bij de EV versie heeft BMW een stel foeilelijke velgen die het ontwerp van de 7 serie geen goed doen. Cognac interieur ook erg fraai in contrast met chique lakkleur. Als je de auto geleverd krijgt graag snel foto uploaden....
Moderator