BMW i3

Ik kan het opzich erg waarderen als een fabrikant een uiterlijk 'afwijkend' model op de markt durft te brengen. Dat is hier zeker gelukt, en het is wat mij betreft ook geen enkel probleem dat BMW zich eens op kleinere/electrische modellen richt.

Dat gezegd hebbende: mooi vind ik deze i3 zeer beslist niet (het exterieur dan, interieur is mi prima vormgegeven voor een dergelijk futuristisch model): het is door de raamlijn, two tone-kleur en allerhande vouwen en lijntjes een wel erg druk geheel geworden. En daarbij herken ik er geen BMW in, wellicht was een submerk zonder BMW-logo's een beter idee geweest.

wellicht was een submerk zonder BMW-logo's een beter idee geweest.

mee eens. maar volgens sommige mensen is het al een submerk, ondanks dat er bmw voor staat, het bmw-nieren heeft en het bmw-logo heeft :rolleyes:

BMW-i3_2014_photo_3d.jpg

BMW-i3_2014_photo_44.jpg

BMW-i3_2014_photo_40.jpg

BMW-i3_2014_photo_42.jpg

BMW-i3_2014_photo_43.jpg

BMW-i3_2014_photo_41.jpg

BMW-i3_2014_photo_45.jpg

BMW-i3_2014_photo_46.jpg

BMW-i3_2014_photo_47.jpg

BMW-i3_2014_photo_49.jpg

BMW-i3_2014_photo_4f.jpg

BMW-i3_2014_photo_51.jpg

BMW-i3_2014_photo_52.jpg

hoop wallpapers: https://www.netcarshow.com/bmw/2014-i3/

Het logo is exact hetzelfde, alleen is het geplaatst op een blauwe cirkel. Ik zou zelfs durven beweren dat de emblemen dezelfde zijn als (uitwisselbaar met) die van de reguliere modelen.

Origineel is het niet:
toyota-hybrid-logo.jpg

lexus-logo.jpg

dickey zei:
Zolang er een BMW logo op de motorkap zit en geen "i", is het gewoon een bmw.
https://photo.netcarshow.com/BMW-i3_2014_photo_4f.jpg

Vergelijk het met Renault. Daar heeft men de Z.E. reeks, die weliswaar apart gepositioneerd wordt binnen het merk, maar nog steeds gewoon Renaults zijn.

Dat is toch ook het zelfde? Z.E. en R.S. zijn, net als in de toekomst Alpine en Initiale, submerken van Renault. Net als 'i' en 'M' dat zijn bij BMW.

dickey zei:
Zolang er een BMW logo op de motorkap zit en geen "i", is het gewoon een bmw.
https://photo.netcarshow.com/BMW-i3_2014_photo_4f.jpg

Vergelijk het met Renault. Daar heeft men de Z.E. reeks, die weliswaar apart gepositioneerd wordt binnen het merk, maar nog steeds gewoon Renaults zijn.

Nee, de electrische (ook wel zero emission) modellen van Renault vallen binnen de Z.E. range (of programma) van Renault. Vergelijkbaar met de R.S. modellen of de Gordini modellen.

Alpine is bv wel een van Renault, daarnaast zal Renault met het submerk 'Initiale Paris' komen.

Je kunt het submerk i van BMW eerder vergelijken met het submerk DS van Citroen.

Als BMW het 'i' een submerk noemt, wie zijn wij dan om dat tegen te spreken?
New BMW sub-brand: BMW i

Ik denk dat het voornamelijk intern bij Renault en BMW een groot verschil is aangezien er een ander deel van het bedrijf aan werkt. Voor de consument is het "gewoon" een Renault/BMW, getuige ook de logo's die op de auto's prijken.

Anders hadden ze het wel op de Toyota manier gedaan die in Japan verschillende modellen voorzien van een eigen logo en daarmee daadwerkelijk een soort submerk creeeren. Ik denk dat BMW de sterke eigen merknaam juist wil gebruiken om klanten over te halen. Bij het introduceren van een nieuw merk (zoals smart en maybach) heb je langere tijd nodig om klanten te winnen.

dickey zei:
. Ik denk dat BMW de sterke eigen merknaam juist wil gebruiken om klanten over te halen.

Dat denk ik ook. En het ene merk noemt het een programma of range, het andere merk noemt het een subbrand. Boeie. :)

waarom zou een consument daar doorheen moeten prikken?

De consument moet uiteindelijk het product kopen. De marketeers zullen zoveel mogelijk unieke eigenschappen uitlichten en daarmee een illusie wekken dat de auto onvergelijkbaar is met andere auto's, maar toch begerenswaardig. Als de consument uiteindelijk niet meer dan een hatchback ziet, dan zal hij voor dat extra's niet willen betalen. Ik zou Maybach aan willen halen. Dat was gewoon overduidelijk een MB en daar trapte de consument niet in.

Dus? Renault Z.E. Heeft ook het Renault logo, alleen is daar ook meteen duidelijk dat het een Z.E. Model is... Zelfde idee;)

voetveeg zei:
en sommige trappen wel heel makkelijk in marketing.

Als je op mij doelt: ik trap nergens in hoor. :)

@Dickey, het ds submerk van Citroen is overigens wèl een goed gelukt submerk.

Stel je dat het i submerk succesvol wordt en je het merk 30 jaar verder kijkt. Misschien is het submerk dan wel zo sterk dat het los van BMW kan bestaan.
Die insteek zou ik (oa) wel hebben zou ik een submerk opzetten voor wat-voor-product dan ook.

[size=large]BMW aims to be technology leader with i3 electric car[/size]
[size=x-small]
Automotive News Europe | July 29, 2013 10:34 CET [/size]

[size=small]
BMW was today staking its claim to be the technology leader among premium brands by launching the i3, the automaker's first all-electric car, at simultaneous events in London, New York and Beijing.

With the i3 hatchback, BMW joins Renault-Nissan in betting that electric cars will win wider consumer acceptance despite their high price and limited range compared with vehicles powered by internal combustion engines, or even plug-in hybrids.

BMW needs to be at the pinnacle of technology to stay ahead of rivals Audi and Mercedes-Benz, said Henner Lehne, an IHS Automotive analyst. "The i series is a true halo project for BMW," he said. "If it succeeds, it will firm up BMW's lead on innovation."

The i3 -- a four-seat urban compact with a squat front end and plastic exterior -- is the first car for BMW's i sub-brand. The i8 hybrid supercar will go on sale next year. More models may be on the way. BMW has trademarked i1 through i9, according to Ian Robertson, BMW's sales chief.

Different approach

BMW has invested at least 2 billion euros ($2.7 billion) on developing the "i" series, analysts say. The automaker developed the i3 from scratch rather than converting an existing model, an approach to electric vehicles that contrasts with other conventional automakers.

The car is built around a carbon fiber-based shell and an aluminum chassis to save weight.

BMW says the i3's 160-km range is enough for drivers based in urban or suburban areas. The car recharges in less than an hour at special stations and up to eight hours from a wall socket at home.

For customers worried that they may be left stranded without power, there will be a variant with a range-extending engine, a two-cylinder, 650cc gasoline engine taken from the C 600 Sport scooter. The range-extended version will allow the i3 to travel 300 km cost nearly 4,000 euros more than the regular EV, according to reports.

The 230-kg (507-pound) lithium-ion battery -- 20 percent of the car's total weight -- is positioned beneath the passengers and between the wheels, raising the seating position and improving handling by giving the car a low center of gravity.

The 170-horsepower electric motor, which makes almost no noise, accelerates to 100 kilometers (62 miles) per hour in 7.2 seconds, beating the 10.7 seconds for the base version of the 3 series.

The i3 will start at 34,950 euros in Europe when it goes on sale in November, a fifth above the base version of BMW's best-selling 3 series. U.S. sales begin early next year with prices starting at $41,350.

Sales forecast

IHS forecasts that BMW will sell 15,000 to 20,000 units of the i3 a year, in line with Tesla's Model S. That would trail the Nissan Leaf and General Motors Co.'s Chevrolet Volt, which the market researcher predicts will each sell as many as 100,000 vehicles annually.

The sluggish starts of other electric models might in the end work to BMW's advantage, said Juergen Pieper, an analyst with Bankhaus Metzler in Frankfurt. "After the earlier hype about electric cars, the expectations for the i3 are now so low that BMW is actually in a position to positively surprise with that car," Pieper said.

About 150,000 electric cars were sold worldwide last year, or about 0.2 percent of global car sales, according to BMW.

Carlos Ghosn, CEO of Renault-Nissan, which is investing 4 billion in electric cars, said in May that the companies are unlikely to reach their goal of selling a combined 1.5 million electric vehicles by 2016 but he expects EV demand to keep growing as the charging infrastructure develops.

On July 23, Renault and Nissan said they had sold their 100,000th electric car. The total included 71,000 Nissan Leafs and about 30,000 Renault electric vehicles.

BMW is beating its German premium rivals to electrics aimed at their core customers. Audi will introduce a plug-in hybrid version of the A3 compact next year after halting plans for an electric-powered R8 sports car. Mercedes-Benz will sell an electric version of the B-Class compact in 2014.
[/size]

https://europe.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20130729/ANE/130729899/bmw-aims-to-be-technology-leader-with-i3-electric-car#axzz2aSh11OZg

@Dickey, het ds submerk van Citroen is overigens wèl een goed gelukt submerk.

Stel je dat het i submerk succesvol wordt en je het merk 30 jaar verder kijkt. Misschien is het submerk dan wel zo sterk dat het los van BMW kan bestaan.
Die insteek zou ik (oa) wel hebben zou ik een submerk opzetten voor wat-voor-product dan ook.

Klopt. Ik denk ook dat deze auto en de "i" reeks dusdanig veel afwijkt van de normale bmw reeks, dat het best een volledig eigen merk had kunnen zijn zoals bijvoorbeeld mini. Waarschijnlijk zal de "i" over een aantal jaren net zoveel betekenis hebben als de i op een 330i aangezien de brandstofmotoren steeds meer zullen verdwijnen ten gunste van electromotoren. Bij deze i3 liegen de prestaties er niet om. Enkel de actieradius en laadtijd zijn nog wat zwakke puntjes. Als dat is opgelost, dan zal de benzinemotor hetzelfde lot beschoren zijn als stoommachines. Waarschijnlijk over een jaar of 50 o_O (beetje speculeren over de toekomst, zal bmw vast ook wel al gedaan hebben, al maken zij die zelf).

De kleurkeuze is wel erg beperkt, slechts 6 kleuren! Alleen wit, oranje, donkergrijs en 3 lichte kleuren grijs. Niet eens blauw of zwart :rolleyes:. Alle kleuren behalve Solar Orange hebben blauwe exterieuraccenten.
Er is keuze uit 4 interieurkleuren, naast de 2 van de persfoto's is er donkergrijs met blauwe rand (en zwart stuur) en donkerbruin leer en licht hout (ook met zwart stuur).

Naast de 19" standaardvelg zijn er 2 verschillende 19" velgen en in 20" is er 1 type (zoals die Solar Orange i3 heeft)

Doe mij maar een Solar Orange met 20" en licht interieur met lichtbruine lederen accenten op de stoelen (leer/wol combinatie Solaric) (y).

Een paar filmpjes:

https://www.youtube.com/v/g1LsT1PVjUA

https://www.youtube.com/v/ssOqQzLvnVs

https://www.youtube.com/v/n1ZYnvXOPL4

https://www.youtube.com/v/OXyhsotD1Ww

https://www.youtube.com/v/QASztbsZXUM

https://www.youtube.com/v/uIs4Wi0rplU

https://www.youtube.com/v/PWBvY0t3kjE

Hoe zouden fabrikanten in de toekomst omgaan met de motoriseringen? Tegenwoordig kun je in een model vaak verschillende benzine- en dieselmotoren krijgen. Met een model als de i3 heb je slechts 1 motor en die moet voldoen. Kun je alleen nog kiezen uit optiepaketten. Wordt daarmee het leven van de autoliefhebber een stuk eenvoudiger?

Tesla bied wel een keuzemogelijkheid:
https://www.teslamotors.com/nl_NL/models/options

Zaterdag 31 augustus ga ik met m'n broer naar de 'exclusieve' preview van de i3 in Leiden. Ik ben zeer benieuwd naar de auto!

Ik ga ook de 31e naar Leiden. Hoe laat ga je? Jammer dat je nog niet kan rijden in de i3, daar ben ik nog het meest benieuwd naar. Vooral naar de versie met range extender.

Technologisch een interessante auto.
Maar waarom zo'n ugly jasje??

TOT de B stijl ging alles (zeer) goed - dat aantrekkelijke deel werd ontworpen op ma., di., woe., do. en vrijdagmorgen.

NA de B stijl ging het helaas faliekant mis - dat deel waren ze vergeten.
Het werd tijdens de vrijdagmiddagborrel ter plekke bedacht door een dronken BMW-er (Bier Meister uit Wiesbaden)

NB:
Reden voor Bimmer om de taille bij de zijramen achter te laten zakken zou het betere (uit-) zicht voor de achterpassagiers zijn.
Ja, ja. Liever geen uitzicht dat dit aangezicht! :eek: :D

BMdoubleyou zei:
Ik ga ook de 31e naar Leiden. Hoe laat ga je? Jammer dat je nog niet kan rijden in de i3, daar ben ik nog het meest benieuwd naar. Vooral naar de versie met range extender.

Volgens mij van 15:00 tot 16:30. En jij? M'n broer kwam er net ook achter dat je er niet in kunt rijden, helaas. Voor het uiterlijk hoeven we het inderdaad niet te doen. ;) Maar toch, ik ben zeer benieuwd!

Ik heb de vroege sessie: 10.30. De previews en introducties zijn bij BMW altijd heel goed verzorgd. We mogen nog niet rijden, maar ik ben toch ook wel benieuwd naar het interieur, ook qua zit en materiaalgebruik.

Ook al weten we nu hoe de i3 er uitziet, een auto in het echt zien geeft meestal toch een andere indruk dan hoe hij op de foto's oogt. Toen ik naar de preview van de 1-serie ging was ik vrij negatief over het exterieurontwerp, maar toen ik 'm life kon aanschouwen was ik om. De 3GT vond ik life ook mooier. En de i3 Coupe Concept er in Genève ook beter uitzien dan op de foto's.

Het blijft er niet uitzien met de smalle fietsbandjes en de rare achterportiertjes. Maar met een kleine range-extender krijgt de auto een kans.
Nu is het alleen nog de uitdaging voor de concurrerende merken om zo'n product ook in een fraaie verpakking te kunnen aanbieden.

2014-BMW-i3-012.jpg

2014-BMW-i3-017.jpg

2014-BMW-i3-010.jpg

2014-BMW-i3-013.jpg

2014-BMW-i3-005.jpg

2014-BMW-i3-021.jpg

2014-BMW-i3-018.jpg

2014-BMW-i3-014.jpg

2014-BMW-i3-008.jpg

2014-BMW-i3-022.jpg

Meer foto's: https://www.auto123.com/en/news/2014-bmw-i3-the-new-reality-of-urban-mobility?artid=158447

Dankzij, de belastingen zal hij het nog wel redelijk doen. 0% bijtelling is natuurlijk een sterk argument voor de leaserijders. Eigenlijk ontzettend jammer dat hier zoveel subsidie door de overheid wordt gegeven. Volgens mij kunnen we veel beter terug gaan naar het ouderwetse 20% bijtellingstarief ongeacht de motorvariant. ;)

Walgelijk ding met veel te dunne fietsbandjes.
Welk merk was ook al weer de eerste met de knik in de raamlijn?
Maakt niet uit: zo lelijk als BMW het heeft uitgevoerd, is onnavolgbaar.
Als dit de vormgevingtrend gaat worden, ga ik met een blinddoek de straat op.

BMW heeft vanaf de post-Bangleperiode vooral een behoudend design, alsof men dat goed wilde maken met deze i3. Met name vanaf de zijkant is het wel echt een gekke wirwar van lijntjes en hoekjes.
2014-BMW-i3-010.jpg

Terug
Bovenaan