BMW i3

Jammer! Daar gaat m'n snode plannetje om van de presentatie een AW-forum-evenement te maken. ;)

Loop je in de zindererde goudgele najaarszon een rondje met je vriendin. Of hond. Of baby.

Die schrikken zich toch het lep-lazerus als ze dit.....deze....die..... ET op wielen zien!

Noodhulp, defribrillatie machines, EHBO resuscitatie, alles moet je uit de kast halen om hen weer bij te brengen.

Maar ja, dat BMW logo hè!?

Behalve bij Tesla lijken elektrisch en lelijk bij elkaar te horen lijkt wel.
Bij hybrides is het al niet veel beter.
Weer een reden om lekker benzine of diesel te blijven rijden.

Grappig, ik ben net terug uit Frankrijk en daar heb ik 'm niet zien staan. ;)

Vanmiddag bij de presentatie geweest in Leiden (zal dit weekend nog wat foto's posten) en hij valt echt mee in het echt. Ja, het design wel even wennen, maar vanbinnen is het gewoon een normale auto. Vanbuiten overigens ook, alleen moeilijk te vergelijken met andere BMW's. Vandaar ook de conservatieve reacties in dit topic. Met de juiste velgen en kleur vind ik het best een leuke auto om eerlijk te zijn!

Maarrrr.... de kwaliteit. Het koetswerk is gewoon van plastic en net iets te gemakkelijk in te drukken. Ook het interieur heeft een aantal (in het oog zittende) punten waarbij het plastic echt niet mooi is. Het is misschien wel van gerecycleerde colaflesjes, maar echt niet mooi. Wel is er in het interieur goed nagedacht over een hoop zaken, en voelt het wel echt als vertrouwd BMW aan. Vooral als je een aantal plastieken delen niet aanraakt (of ernaar kijkt).

Ik ben vanmorgen ook in Leiden geweest. Ik vind het echt een superleuk ding! Ik zou 'm heel graag willen hebben. Over het algemeen vond ik de kwaliteit prima, alleen het dashboardkastje en het materiaal dat op het deel boven het stuur zat was echt onder de maat. De carbon carrosserie kwam op mij ook heel solide over.

Daarnaast zal het materiaal van de achterkant van de stoelen en op nog een aantal plekken(oa zijkant deuren) in de productieversies beter zijn dan bij deze voorseriemodellen, werd mij verzekerd door een BMW man.

Wat ik echt niet vind kunnen is dat het snellaadpakket als optie voor 1.607 euro bijbesteld moet worden, dat had gewoon standaard moeten zijn. Ook de wallbox voor thuis waarmee je sneller kan laden kost incl. montage nog eens 1.315 euro.

Zoals ik 'm zou willen hebben kost -ie ruim 53 mille (Range extender, Solar Orange met Lounge interieur, comfort acces, schuifdak, comfort pakket, HK boxen, DAB tuner, verwarmde voorstoelen, snellaadpakket, voorverwarmingspakket, 20"velgen Styling 430, Driving assistant Plus, RTTI, uitgebreide bluetooth, Led licht, .....dat is toch wel heel veel geld!

Weet je wat? Ik mag 'em wel. Stukje avant-gardisme of in ieder geval durf dat we niet niet of nauwelijks zien bij onze oosterburen als het op design aankomt.

Precies. wat een geweldig ding, Was eerst ook wat terughoudend,maar ik heb hem vanmorgen ook in Leiden gezien en ben helemaal om. Wat een geweldige auto!

B-J zei:
Weet je wat? Ik mag 'em wel. Stukje avant-gardisme of in ieder geval durf dat we niet niet of nauwelijks zien bij onze oosterburen als het op design aankomt.

En met zuiderburen bedoel je de makers van de DS, CX, Avantime, Vel Satis, Twingo, Wind, 206CC, GS, Espace, Spider?

De i3 is "absoluut" een "stukje avant-garde naar de mensen toe"!

WAAROM ECHTER die fratsen met de carosserie vanaf de B-stijl naar achter??????

Dat is geen avant gardisme, dat is
kortzichtigheid?
minachting?
onkunde?
schakelfout in de cortex?
artistieke onbenulligheid?
arrogantie?

Maak uw keuze.
Uitslag volgt a.s.a.p.
(daar wordt niet over gecorrespondeerd).

De i3 intrigeert mij. Er zit nog steeds weinig op of aan dat ik echt mooi kan noemen, maar het totaalpakket heeft wel iets. Alleen die prijs.. Uiteraard moet er een RE in (waardoor de auto al niet meer helemaal z'n doel bereikt), en wat andere snuisterijen. En dan zit je, zoals BMdoubleyou al aangeeft, op een afschrikwekkend bedrag.

Om over de problematiek betreffende bereikbaarheid en plaatsing van laadpalen nog maar te zwijgen..

Ik ben overigens niet naar de preview in Leiden geweest en moet dus wachten op de introductie bij de dealer. Zal ergens volgende maand zijn?!

Rob076 zei:
Dat is vooral conservatisme van jouw kant.

Lijkt me eerder een slechte vertaling van een oorspronkelijk idee naar een productiemodel.
Ik ben het met rickm eens. Ik vind die kronkel ook verre van gelukt. Kijk je naar bv de Meriva, dan zie je dat het mooier kan.
Ik vind het nu een te geforceerde poging om het gevoel van het concept terug te halen.

dezeen_i3-Concept-and-i8-Concept-by-BMW-5.jpg

(niet de grijze 'golf' maar de zwarte raamlijn)

Davidoff zei:
Om over de problematiek betreffende bereikbaarheid en plaatsing van laadpalen nog maar te zwijgen..

Maar is dat een problematiek? Die palen schieten als paddenstoelen uit de grond (inmiddels zo'n 3.500 in Nederland) en de range van de auto is zo'n 200 km (of 300 km met RE), waarmee je bijna heel Nederland kunt doorkruisen. In tegenstelling tot wat BMdoubleyou zegt, meen ik gehoord te hebben dat je zo'n wallbox voor thuis erbij krijgt en dat dat geen optie is. Maar goed, ik kan me hierin vergissen.
Een andere 'feature' is de service van BMW. Mocht je onverhoopt ergens komen te staan met een platte accu, dan kun je BMW bellen en dan pikken zij jou (en je auto) op om je ergens (thuis, werk, laadpaal, restaurant) af te zetten. Tenslotte vermeldde men nog trots dat je voor die paar keer dat je echt grote afstanden gaat afleggen je 'goedkoop' een BMW kunt huren. Goedkoop betekende echter 15-20% goedkoper...

Rob076 zei:
Davidoff zei:

Maar is dat een problematiek? Die palen schieten als paddenstoelen uit de grond (inmiddels zo'n 3.500 in Nederland) en de range van de auto is zo'n 200 km (of 300 km met RE), waarmee je bijna heel Nederland kunt doorkruisen. In tegenstelling tot wat BMdoubleyou zegt, meen ik gehoord te hebben dat je zo'n wallbox voor thuis erbij krijgt en dat dat geen optie is. Maar goed, ik kan me hierin vergissen.
Een andere 'feature' is de service van BMW. Mocht je onverhoopt ergens komen te staan met een platte accu, dan kun je BMW bellen en dan pikken zij jou (en je auto) op om je ergens (thuis, werk, laadpaal, restaurant) af te zetten. Tenslotte vermeldde men nog trots dat je voor die paar keer dat je echt grote afstanden gaat afleggen je 'goedkoop' een BMW kunt huren. Goedkoop betekende echter 15-20% goedkoper...

Tuurlijk, mooi dat BMW -net als Renault al lang heeft overigens- oplossingen biedt om bij bv vakanties een 'gewone' BMW te kunnen huren of dat BMW je bij een lege accu oppikt, maar het zijn concessies die je doet om z'n tekortkomingen (korte range) te 'maskeren'. Je wil gewoon zonder zorgen lekker kunnen rijden met een EV en niet constant met samengeknepen billen moeten rijden. Hoe lekker zo'n EV ook rijdt. En een range extender is eigenlijk gewoon geen goede oplossing. Het maakt je lui en met zo'n extender schuilt er het gevaar dat je veel meer op de extender gaat rijden dan je eigenlijk zou moeten met een EV met als gevolg dat je nog veel fossiele brandstoffen verbruikt. Een fijne EV-experience heb je pas als je gegarandeerd -onder welke omstandigheden dan ook- 500km kunt rijden op een volle accu.
Je wil je EV gewoon lekker thuis voor de deur kunnen opladen en niet in een geplande (woon-werk) reis een half uur ergens een bakkie koffie moeten doen om je accu op 80% te krijgen.
Ik ben heel erg voor EV's, maar (kan alleen voor mezelf praten) voor mij is de aanschaf van een EV nu nog niet aan de orde. Teveel consessies, te weinig 'ombezorgd' rijden. :)

Rob076 zei:
Davidoff zei:

Maar is dat een problematiek?

O, maar jij denkt aan een ander probleem dan ik denk.
Zo las ik laatst een verhaal van iemand die een elektrische auto aangeschaft had en voor z'n huis graag een laadpaal wilde hebben. Voorheen natuurlijk geen probleem, maar gemeentes zijn niet meer zo toeschietelijk in het toekennen van zo'n paal (en parkeerplek) voor de deur. Neen, het werd een paal aan het begin/eind van de betreffende straat (lastig als het een erg lange straat is). Nog erger bovendien, het zou een openbare laadpaal worden! Geen enkele zekerheid dus dat je je aangeschafte elektrische auto iedere dag na je werk kan opladen.

Lijkt me voor de verkoop van elektrische auto's geen goed teken.

Davidoff zei:
Rob076 zei:
Davidoff zei:

Maar is dat een problematiek?

O, maar jij denkt aan een ander probleem dan ik denk.
Zo las ik laatst een verhaal van iemand die een elektrische auto aangeschaft had en voor z'n huis graag een laadpaal wilde hebben. Voorheen natuurlijk geen probleem, maar gemeentes zijn niet meer zo toeschietelijk in het toekennen van zo'n paal (en parkeerplek) voor de deur. Neen, het werd een paal aan het begin/eind van de betreffende straat (lastig als het een erg lange straat is). Nog erger bovendien, het zou een openbare laadpaal worden! Geen enkele zekerheid dus dat je je aangeschafte elektrische auto iedere dag na je werk kan opladen.

Lijkt me voor de verkoop van elektrische auto's geen goed teken.

Ho ho, een laadpaal die je bij de gemeente kunt aanvragen komt nooit voor de deur. Het is een misvatting dat je zo'n (gratis) paal voor je deur kunt laten installeren. Zo'n paal zal altijd op een openbare plek komen en zo'n paal zal altijd openbaar zijn.

Wel kun je een wallbox laten instelleren.. Kost rond de 1000 euro, maar dan issie ook helemaal voor jezelf. :)

JP2010 zei:
Je wil gewoon zonder zorgen lekker kunnen rijden met een EV en niet constant met samengeknepen billen moeten rijden.

Want jij rijdt dagelijks meer dan 200 km? Natuurlijk zijn er mensen die meer dan 50.000 km per jaar (want dat is 200 km per dag) rijden, maar dat geldt niet voor het merendeel. Het is vooral een (conservatieve) knop die je moet omzetten. Het idee dat je zonder stroom komt te zitten is vooral een bron van 'spanning' voor potentiële kopers.

JP2010 zei:
Een fijne EV-experience heb je pas als je gegarandeerd -onder welke omstandigheden dan ook- 500km kunt rijden op een volle accu.
Je wil je EV gewoon lekker thuis voor de deur kunnen opladen en niet in een geplande (woon-werk) reis een half uur ergens een bakkie koffie moeten doen om je accu op 80% te krijgen.

Hetzelfde als bovenstaand. Waarom zou je altijd per se 500 km moeten kunnen rijden? En de meeste mensen wonen niet 200 km van hun werk, en dan is deze auto dus prima geschikt.

Davidoff zei:

Grappig dat je het zegt. Ik woon in zo'n lange straat (25 minuten lopen van begin tot eind) en vooraan staan twee van die laadpalen. Palen die overigens een fel blauw licht uitstralen, en ik leef dus ernstig mee met de bewoners daar. Enfin, dat is dus niet heel praktisch nee. Regelmatig staan er twee Volvo's te tanken en dan heb je een probleem. Daarom is het ook handig dat er een wallbox zit bij de i3, zodat je vanuit je eigen huis kunt laden. Vooral voor mensen met een garage (of eigen oprit) is dit ideaal natuurlijk.

Hier heb je zo'n wallbox:
9641315683_8f9aec5297_c.jpg

9641312687_2677a694e0_c.jpg

9644546372_619c351784_c.jpg

Zoals gezegd vind ik de plastic koets niet heel erg 'premium' en van kwalitatief teleurstellende aard.

9644555218_04cde2c706_c.jpg

9644558400_728314d1bb_c.jpg

9641322971_9474af181a_c.jpg

(geopend kon je dit klepje bijna ombuigen)

9641310299_0daec63c45_c.jpg

(dit kostte geen enkele moeite)

JP2010 zei:
Ho ho, een laadpaal die je bij de gemeente kunt aanvragen komt nooit voor de deur. Het is een misvatting dat je zo'n (gratis) paal voor je deur kunt laten installeren. Zo'n paal zal altijd op een openbare plek komen en zo'n paal zal altijd openbaar zijn.

Wel kun je een wallbox laten instelleren.. Kost rond de 1000 euro, maar dan issie ook helemaal voor jezelf. :)

Nu zeker, ja.
Maar helemaal in de beginfase van de elektrische auto?! Toen een handjevol van die dingen verkocht werden en volop gestimuleerd moest worden om het project niet te doen mislukken? Toen waren gemeentes in mijn optiek zeer welwillend om, wellicht niet helemaal recht voor de deur, maar zeker in de nabije omgeving van jouw voordeur, een laadpaal te plaatsen. Ik zie namelijk in sommige straten een laadpaal staan op een vreemde plek in de straat. Nu zie je inderdaad vaker laadpalen geplaatst worden op hoeken van straten, en strategische punten.

Early adopters, in marketingtermen?

Rob076 zei:
JP2010 zei:
Je wil gewoon zonder zorgen lekker kunnen rijden met een EV en niet constant met samengeknepen billen moeten rijden.

Want jij rijdt dagelijks meer dan 200 km? Natuurlijk zijn er mensen die meer dan 50.000 km per jaar (want dat is 200 km per dag) rijden, maar dat geldt niet voor het merendeel. Het is vooral een (conservatieve) knop die je moet omzetten. Het idee dat je zonder stroom komt te zitten is vooral een bron van 'spanning' voor potentiële kopers.

JP2010 zei:
Een fijne EV-experience heb je pas als je gegarandeerd -onder welke omstandigheden dan ook- 500km kunt rijden op een volle accu.

Hetzelfde als bovenstaand. Waarom zou je altijd per se 500 km moeten kunnen rijden? En de meeste mensen wonen niet 200 km van hun werk, en dan is deze auto dus prima geschikt.

Davidoff zei:

Grappig dat je het zegt. Ik woon in zo'n lange straat (25 minuten lopen van begin tot eind) en vooraan staan twee van die laadpalen. Palen die overigens een fel blauw licht uitstralen, en ik leef dus ernstig mee met de bewoners daar. Enfin, dat is dus niet heel praktisch nee. Regelmatig staan er twee Volvo's te tanken en dan heb je een probleem. Daarom is het ook handig dat er een wallbox zit bij de i3, zodat je vanuit je eigen huis kunt laden. Vooral voor mensen met een garage (of eigen oprit) is dit ideaal natuurlijk.

*knip pics*

Het indrukken van koetswerk is niets nieuw hoor. Bij de Clio van mn vrouw is het voorspartbord ook van een bepaalde plastiek. Allemaal gewichtsreductie.

Wat betreft de actieradius, rob, het heeft allemaal te maken met een mindswitch. Zolang het alternatief op een EV (een auto met een verbarandingsmotor) goedkoper is, de brandstof nog niet te duur is zal ik de korte actieradius als een nadeel zien. Het gaat me er daarbij niet om wat ik dagelijks of gemiddeld rij, het gaat erom dat zou ik spontaan naar zeeland willen (250km hier vandaan) of naar Amsterdam zou willen, ik dat zou willen doen zonder zorgen te hoeven maken over waar ik m kan opladen, hoe ver ik kom op mn accu of een andere auto te huren. Ik wil dat gewoon kunnen zonder kopzorgen.

Overigens, is de effectieve actieradius van een i3 zonder range extender wel 200km?

JP2010 zei:
Het indrukken van koetswerk is niets nieuw hoor. Bij de Clio van mn vrouw is het voorspartbord ook van een bepaalde plastiek. Allemaal gewichtsreductie.

Alle plaatdelen waren zo. Motorkap, spatborden, bumpers, deuren... Alleen de achterklep voelde solide aan.

JP2010 zei:
Wat betreft de actieradius, rob, het heeft allemaal te maken met een mindswitch

Dat zei ik al inderdaad. Voor zakelijk gebruik zou een i3 dus ideaal zijn.

JP2010 zei:
Overigens, is de effectieve actieradius van een i3 zonder range extender wel 200km?

Minimaal 150 km, maximaal 200 km. Aldus BMW gisteren.

Rob076 zei:
Alle plaatdelen waren zo. Motorkap, spatborden, bumpers, deuren... Alleen de achterklep voelde solide aan.

Prima hoor, als mij dat meer actieradius op zou leveren dan heb ik daar geen problemen mee. :)
Dat zei ik al inderdaad. Voor zakelijk gebruik zou een i3 dus ideaal zijn.

True. Ik bekijk het even vanuit mijn prive-situaite.

Minimaal 150 km, maximaal 200 km. Aldus BMW gisteren.

En in de winter? 100km? En met de airco, navigatie etc aan?

Anyhow, deze ontwikkeling kan me niet snel genoeg gaan. :)

Ik denk dat een elektrische auto sowieso niet heel interessant is als particulier. Vooral met de KIA- en MIA-regelingen is het zeer interessant om 'm zakelijk te rijden.
Als ik het goed begrepen heb is het minimum 150 km, ongeacht het jaargetij of de dingen die je gebruikt. Maar goed, de praktijk zal uitwijzen hoe dit in werkelijkheid is.

Wat betreft het plaatwerk zal het (hopelijk) inderdaad een grotere actieradius opleveren. Maar toch, het kwam allesbehalve premium over en kwam echt heel goedkoop over. M'n broer vond dit ook erg teleurstellend. Hopelijk komt dit doordat het een voorserie-model is. Een van de velgen was net zo plastiekerig, erg jammer. Daarnaast vraag ik me af hoe zoiets zich houdt bij een aanrijding. Uiteraard zorgt het koolstofvezel karkas voor stevigheid, maar ik kan me voorstellen dat bij een breuk/barst hiervan een fikse schadepost ontstaat.

Die wallbox is wel degelijk een optie, daarmee laad je 'm in 3-6 uur. Het gewone oplaadsnoer wordt bijgeleverd en dan is je accu in 6-8 uur vol. Als je de snellaadoptie bijbesteld dan kan je 'm aan een snellaadpaal in 30 min opladen.

Ik zou een snoer uit mijn raam moeten hangen als ik 'm voor de deur wil opladen.Op de hoek zijn 3 laadpalen maar die zijn best vaak vol met smartjes of Ampera's en tegenwoordig ook Priussen.. Dat zou mijn zorg zijn: kom je thuis kan je niet laden omdat er de hele nacht een Ampera staat. En dan kan je de volgende dag niet weg. Hybrides moeten eigen laadplaatsen krijgen :). En ik heb ook een parkeerplek in zo'n garage met een automatisch parkeersysteem. Daar kan je 'm 's nachts dus ook niet laden......

BMW, en ook andere merken, hebben uitgebreid getest en het blijkt dat je aan 160-200 km meer dan voldoende hebt voor gewoon dagelijks gebruik. Ik kom daar ook prima mee uit maar zou de range extender willen hebben omdat ik ook in 1 keer naar Maastricht, Groningen of Antwerpen wil kunnen rijden. Elke keer een gewone BMW huren is gedoe en kost geld ook al schijnen de tarieven op een redelijk niveau te liggen. Ze werken met een soort puntensysteem in je leasebedrag waarmee je voor iets van 100 euries per maand extra 4 weken per jaar een 3 Touring kan huren. Of 6 weken een Mini. Die wordt dan thuis geleverd. Ook voor particulieren schijnen ze een betaalbare oplossing te hebben.

Die hele discussie over actieradius is voor 90% van de automobilsten geen issue -
deze rijden niet meer dan 70 km per dag.

Wil je EV en geen problemen met de reikwijdte, kies dan de (toffe) LEAF -
krijg je GRATIS (ja wel Hollanders, GRATIS & VOOR NIX!.;) een rental voor lange ritten bij.

Weten wat de actieradius van een Tesla S is? -
600 km.

Over een tijdje verschijnt een Lithium 'update' - kortere laadtijd.

BMdoubleyou zei:
Dat zou mijn zorg zijn: kom je thuis kan je niet laden omdat er de hele nacht een Ampera staat. En dan kan je de volgende dag niet weg.

Mijn zorg idem. Dat schreef ik inderdaad ook al eerder vandaag.

rickm zei:
600 km.

Mocht Tesla dromen.
Autovisie -> 330km, en dan gaf de computer 'actieradius 0' aan.

rickm zei:
Die hele discussie over actieradius is voor 90% van de automobilsten geen issue -
deze rijden niet meer dan 70 km per dag.

Wil je EV en geen problemen met de reikwijdte, kies dan de (toffe) LEAF -
krijg je GRATIS (ja wel Hollanders, GRATIS & VOOR NIX!.;) een rental voor lange ritten bij.

600 km.

Over een tijdje verschijnt een Lithium 'update' - kortere laadtijd.

600km? Je hebt de keuze it 370 of 480 km range:
https://www.teslamotors.com/nl_NL/models/features#/performance

En wat kost zo'n Tesla s? Tussen de 72- en 110.000 euro.

De actieradius is voor mij wel degelijk een issue. Niet omdat ik veel rij, maar puur het ervoor zorgen dat je altijd een 150km range (of 100km range in de winter) tot je beschikking hebr kost wat effort.
Stel je deze situatie voor: het is koud en je hebt een actieradius van in totaal 110km. De accu is vol en ik wil een bezoek brengen aan mn ouders (60km hier vandaan). Bij mijn ouders heb ik geen gelegenheid om de accu weer op te laden. Geen laadpaal in de buut en kan de EV niet bij hun voor de deur kwijt. Ik red het dan dus niet om zonder onderweg ergens op te laden heen-en-weer te rijden. Ik zal dus onderweg ergens of heen of terug (liefst terug) de EV aan de stekker moeten hangen. Ik heb op dit moment weinig zin om voor zo'n relatief kort ritje (uurtje heen, uurtje terug) met mn gezin een half uur bij een laadstation te moeten rondhangen.
Dergelijke gewone kleine uitstapjes worden een heel ander verhaal.
Ander voorbeeld, stel ik wil gezellig naar de ikea (ook een uurtje rijden, +/- 55km), ook dan moet ik het goed plannen, of hopen dat er een laadpaal bj de ikea vrij is, of onderwe dus ergens bijtanken.
Tsja, nogmaals, ik ben wat het rijden met een EV helemaal om en zou het liefst zo,n wagen op mn oprit willen parkeren, maar met de huidige stand van zaken vind ik het nog niet te doen...

Vind de Leaf best OK, maar ik word er niet hebberig van zoals bij de i3. Die gratis huurauto is voor 3 tot 4 weken. Niet elk jaar :)

De i3 intrigeert mij, maar ik word er niet hebberig van. Voor het geld dat de i3 moet gaan opbrengen, heeft BMW ander mooi spul in de showroom staan.

De Leaf of de Zoé zijn naar mijn idee de opties die eerder voor de hand liggen, dan de i3 (met het doel 'elektrisch rijden' voor ogen). Moet er een RE in, dan zou je ook voor de Ampera/Volt kunnen kiezen. Het logo zal bij deze auto ook best een rol spelen.

De keuze voor de huurauto (3-4 weken per jaar, of in totaal 3-4 weken?) geeft ook wel aan dat het vertrouwen in deze vorm van mobiliteit toch nog steeds niet volledig aanwezig is.

Laat ze snel met de 3-deurs komen.....

8232565550_782ab5a424_c.jpg

....die ziet er veeeel beter uit!

02_w640.jpg

03_w640.jpg

12_w640.jpg

11_w640.jpg

10_w640.jpg

21_w640.jpg

22_w640.jpg

258140-bmw-x5-2013-800x533.jpg

258141-bmw-x5-2013-800x533.jpg

258142-bmw-x5-2013-800x533.jpg

Meer foto's:
https://www.autokopen.nl/autonieuws/2013/september/34358-bmw-i8-onthuld-op-de-iaa-in-frankfurt
https://motorshow.carview.yahoo.co.jp/frankfurt-motorshow/detail/external/16/
https://auto.mail.ru/photogalleries/motorshow/frankfurt-2013/15144/
https://www.omniauto.it/salone/francoforte2013/stand/1033/bmw
https://www.autowereld.com/iaa-frankfurt.html

De BMW stand was weer geweldig met die testbaan. Prachtig gezicht om 6 van die i3'tjes hun rondes te zien maken (y).

De materialen van de versies die op de IAA stonden waren beter dan de voorserie modellen van de preview in Leiden. De Lounge versie is echt geweldig van binnen. Hebbeding :)!

Ik begin de i3 ook steeds meer te waarderen. Het intrigerende begint meer in waardering en bewondering om te slaan.
Nee, mooi is-ie nog steeds niet, maar alles lijkt wel in prima harmonie met elkaar (natuurlijk kan iemand anders dat anders zien).
Zou 'm overigens nog wel met REX bestellen. Beschouw het maar als koudwatervrees..

Ik zie mijzelf -indien de mogelijkheid (in deze tijden..) zich voordoet, op korte termijn- best elektrisch rijden, trouwens. Dat had ik een tijdje terug niet van mijzelf verwacht. Een i3, maar ook een Zoé of Leaf vind ik interessant. Of natuurlijk zo'n Tesla S..

[size=x-small][sub]Of een Panamera Plug-in Hybrid, maar dan verlaat je al het 'echt' elektrische aspect van het autorijden.[/sub][/size]

Davidoff zei:
Ik begin de i3 ook steeds meer te waarderen. Het intrigerende begint meer in waardering en bewondering om te slaan.
Nee, mooi is-ie nog steeds niet, maar alles lijkt wel in prima harmonie met elkaar (natuurlijk kan iemand anders dat anders zien).

Eens, al was ik al overtuigd vanaf de eerste 'gelekte' platen. Het is een beetje een 'anti-auto', net als de Prius, en zeker binnen die gedachtengang vind ik de vormgeving van zowel in- als exterieur buitengewoon geslaagd. Het is een design waar ik iig niet op uitgekeken raak voorlopig. Het interieur doet me denken aan de studeerkamer van een Zweeds designhuis, zeker met die lichte houtlaagjes over het dashboard, de geitenwollensokkenbekleding en die dubbel uitgevoerde schermpjes. Het lijkt erop dat de ontwerpers alle gangbare ideeën over autodesign overboord hebben mogen gooien. Buitengewoon verfrissend! (y)

Zou ik 'm zelf willen hebben? Wellicht, maar in mijn huidige woonsituatie zie ik dat opladen er niet echt van komen. Ook lijken mij de suicide doors niet erg praktisch, maar dat is in mijn huidige leefsituatie weer een detail. Maar belangrijker, ik vind het leuk om met de auto op vakantie te gaan, en dat zie ik met een i3 toch niet helemaal voor me...

BMdoubleyou zei:
De materialen van de versies die op de IAA stonden waren beter dan de voorserie modellen van de preview in Leiden. De Lounge versie is echt geweldig van binnen. Hebbeding :)!

Goed om te lezen dat de materialen beter zijn! (y)

HVP zei:
Eens, al was ik al overtuigd vanaf de eerste 'gelekte' platen. Het is een beetje een 'anti-auto', net als de Prius, en zeker binnen die gedachtengang vind ik de vormgeving van zowel in- als exterieur buitengewoon geslaagd. Het is een design waar ik iig niet op uitgekeken raak voorlopig. Het interieur doet me denken aan de studeerkamer van een Zweeds designhuis, zeker met die lichte houtlaagjes over het dashboard, de geitenwollensokkenbekleding en die dubbel uitgevoerde schermpjes. Het lijkt erop dat de ontwerpers alle gangbare ideeën over autodesign overboord hebben mogen gooien. Buitengewoon verfrissend! (y)

Dat spreekt mij inderdaad ook wel aan.
Ik vind bijv. de Modern Line-uitvoering van de 3 Serie fraai (het lichtkleurige hout op het dashboard), waar de BMW-adepten daar volgens mij ware nachtmerries van krijgen.

HVP zei:
Zou ik 'm zelf willen hebben? Wellicht, maar in mijn huidige woonsituatie zie ik dat opladen er niet echt van komen. Ook lijken mij de suicide doors niet erg praktisch, maar dat is in mijn huidige leefsituatie weer een detail. Maar belangrijker, ik vind het leuk om met de auto op vakantie te gaan, en dat zie ik met een i3 toch niet helemaal voor me...

Als vakantieauto inderdaad niet geschikt.
Zou ik er eentje willen? Ja, mits. Qua opladen heb ik mijn twijfels, zoals bijv. BMdoubleyou in dit topic ook al schreef. Wat als je nergens in de buurt kan opladen omdat de Ampera's, V60's en Priussen etc. de laadpalen bezetten? Reële mogelijkheid, als ik om mij heen kijk.
Voor een particulier is de aanschafprijs niet bepaald aanlokkelijk.

En op zich is het goed dat er steeds meer snellaadpunten komen. Maar ik vraag mij wel af wat die oplaadpunten voor (negatief) effect (kunnen) hebben op de accu's. Wordt de beloofde levensduur en capaciteit nog wel gehaald?

Davidoff zei:
Wat als je nergens in de buurt kan opladen omdat de Ampera's, V60's en Priussen etc. de laadpalen bezetten? Reële mogelijkheid, als ik om mij heen kijk.

Zoals ik al zei komt iemand van BMW je dan oppikken om jou en/of je auto ergens af te zetten waar je moet zijn en/of kunt laden.

Rob076 zei:
Davidoff zei:
Wat als je nergens in de buurt kan opladen omdat de Ampera's, V60's en Priussen etc. de laadpalen bezetten? Reële mogelijkheid, als ik om mij heen kijk.

Zoals ik al zei komt iemand van BMW je dan oppikken om jou en/of je auto ergens af te zetten waar je moeten zijn en/of kunt laden.

Is dat handig?
Neen.
Ik koop geen auto om vervolgens een tijd te moeten wachten totdat ik opgehaald word om mij daarna of te droppen op de plaats waar ik moet zijn, of mijn auto eindelijk kan opladen.

Nou, kennelijk moest je daar al zijn en als BMW je auto dan aan de andere kant van het centrum aan de lader kan zetten, dan is dat toch handig. Het is zeker geen ideale oplossing, maar er is wel over nagedacht. Ik vraag me af of Tesla, Renault of Nissan ook iets dergelijks bieden.

Als ik dit allemaal zo lees is een auto als een i3 alleen bruikbaar als een gadget voor 'erbij'. Dus 3e auto. Leuk als je het gratis krijgt, zoals de golfer die afgelopen zaterdag op het BMW Golftoernooi in de VS de auto won door een hole in one te slaan. Ben benieuwd of hij die auto idd ook gaat ophalen.

Meeuw zei:
Als ik dit allemaal zo lees is een auto als een i3 alleen bruikbaar als een gadget voor 'erbij'. Dus 3e auto. Leuk als je het gratis krijgt, zoals de golfer die afgelopen zaterdag op het BMW Golftoernooi in de VS de auto won door een hole in one te slaan. Ben benieuwd of hij die auto idd ook gaat ophalen.

Waarom zou je 'm alleen kunnen gebruiken als "gadget voor erbij"? Als je een eigen oprit of garage hebt kun je 'm daar opladen en als je de versie met range extender hebt kun je op benzine naar het einde van de regenboog rijden.

Meeuw zei:

Ligt eraan wat je rangschikking is van je auto's. Als je op 50 km afstand van je werk woont dan is dit toch een perfecte 'eerste' auto? Grote Volvo estate erbij voor vakanties, familie, Ikea en wat dies meer zij, en je komt prima uit.

Rob076 zei:
Davidoff zei:

Zoals ik al zei komt iemand van BMW je dan oppikken om jou en/of je auto ergens af te zetten waar je moet zijn en/of kunt laden.

Dus als de laadpalen in de buurt van mijn huis bezet zijn, dan komt BMW mij en/of mijn auto oppikken en dan zetten ze me af waar ik wel kan laden?

Dus het kan dan zijn dat ze mijn i3 op een oplader (hihi) gooien en 'm 30 km verderop aan een laadpaal hangen?

Als je 'gedwongen' bent om vooral op benzine te rijden omdat je geen oprit/garage hebt, maar wel i3 wilt rijden om wat voor reden dan ook, dan ga je wel vriendjes worden met de pomphouder, want daar sta je vermoedelijk best vaak ;) Klein tankje en klein 2-pittertje.

Laten we het er maar op houden dat alle omstandigheden moeten mee zitten, wil je 'zorgeloos' i3 rijden.
Vooral in stedelijk gebied zitten er nog behoorlijke haken en ogen aan het elektrisch rijden, ook al zouden de vooruitzichten daar toch het gunstigst moeten zijn.

Snipe zei:
Meeuw zei:

Waarom zou je 'm alleen kunnen gebruiken als "gadget voor erbij"? Als je een eigen oprit of garage hebt kun je 'm daar opladen en als je de versie met range extender hebt kun je op benzine naar het einde van de regenboog rijden.

Actieradius met range extender volgens BMW 240-300 km. Opladen via stopcontact 6-8 uur. Dus een bezoekje aan oma kan alleen als zij niet te ver weg woont. Opladen wordt ook wel lastig als zij 3-hoog woont.

Wel grappig dat BMW op de website een 'besparingsberekening' maakt uitgaande van 30.000 km per jaar :rolleyes:

Rob076 zei:
Meeuw zei:

Ligt eraan wat je rangschikking is van je auto's. Als je op 50 km afstand van je werk woont dan is dit toch een perfecte 'eerste' auto? Grote Volvo estate erbij voor vakanties, familie, Ikea en wat dies meer zij, en je komt prima uit.

Mits je niet nog eens naar een klant moet op 75 km afstand.

Terug
Bovenaan