JoelD
Wegverkenner
Ik was ook uitgenodigd, maar ik kan helaas niet.Rob076 zei:Ik ben zeer benieuwd, morgen in Leiden!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ik was ook uitgenodigd, maar ik kan helaas niet.Rob076 zei:Ik ben zeer benieuwd, morgen in Leiden!
B-J zei:Weet je wat? Ik mag 'em wel. Stukje avant-gardisme of in ieder geval durf dat we niet niet of nauwelijks zien bij onze oosterburen als het op design aankomt.
Rob076 zei:Dat is vooral conservatisme van jouw kant.
Davidoff zei:Om over de problematiek betreffende bereikbaarheid en plaatsing van laadpalen nog maar te zwijgen..
Rob076 zei:Davidoff zei:Om over de problematiek betreffende bereikbaarheid en plaatsing van laadpalen nog maar te zwijgen..
Maar is dat een problematiek? Die palen schieten als paddenstoelen uit de grond (inmiddels zo'n 3.500 in Nederland) en de range van de auto is zo'n 200 km (of 300 km met RE), waarmee je bijna heel Nederland kunt doorkruisen. In tegenstelling tot wat BMdoubleyou zegt, meen ik gehoord te hebben dat je zo'n wallbox voor thuis erbij krijgt en dat dat geen optie is. Maar goed, ik kan me hierin vergissen.
Een andere 'feature' is de service van BMW. Mocht je onverhoopt ergens komen te staan met een platte accu, dan kun je BMW bellen en dan pikken zij jou (en je auto) op om je ergens (thuis, werk, laadpaal, restaurant) af te zetten. Tenslotte vermeldde men nog trots dat je voor die paar keer dat je echt grote afstanden gaat afleggen je 'goedkoop' een BMW kunt huren. Goedkoop betekende echter 15-20% goedkoper...
Rob076 zei:Davidoff zei:Om over de problematiek betreffende bereikbaarheid en plaatsing van laadpalen nog maar te zwijgen..
Maar is dat een problematiek?
Davidoff zei:Rob076 zei:Davidoff zei:Om over de problematiek betreffende bereikbaarheid en plaatsing van laadpalen nog maar te zwijgen..
Maar is dat een problematiek?
O, maar jij denkt aan een ander probleem dan ik denk.
Zo las ik laatst een verhaal van iemand die een elektrische auto aangeschaft had en voor z'n huis graag een laadpaal wilde hebben. Voorheen natuurlijk geen probleem, maar gemeentes zijn niet meer zo toeschietelijk in het toekennen van zo'n paal (en parkeerplek) voor de deur. Neen, het werd een paal aan het begin/eind van de betreffende straat (lastig als het een erg lange straat is). Nog erger bovendien, het zou een openbare laadpaal worden! Geen enkele zekerheid dus dat je je aangeschafte elektrische auto iedere dag na je werk kan opladen.
Lijkt me voor de verkoop van elektrische auto's geen goed teken.
JP2010 zei:Je wil gewoon zonder zorgen lekker kunnen rijden met een EV en niet constant met samengeknepen billen moeten rijden.
JP2010 zei:Een fijne EV-experience heb je pas als je gegarandeerd -onder welke omstandigheden dan ook- 500km kunt rijden op een volle accu.
Je wil je EV gewoon lekker thuis voor de deur kunnen opladen en niet in een geplande (woon-werk) reis een half uur ergens een bakkie koffie moeten doen om je accu op 80% te krijgen.
Davidoff zei:Zo las ik laatst een verhaal van iemand die een elektrische auto aangeschaft had en voor z'n huis graag een laadpaal wilde hebben. Voorheen natuurlijk geen probleem, maar gemeentes zijn niet meer zo toeschietelijk in het toekennen van zo'n paal (en parkeerplek) voor de deur. Neen, het werd een paal aan het begin/eind van de betreffende straat (lastig als het een erg lange straat is). Nog erger bovendien, het zou een openbare laadpaal worden! Geen enkele zekerheid dus dat je je aangeschafte elektrische auto iedere dag na je werk kan opladen.
JP2010 zei:Ho ho, een laadpaal die je bij de gemeente kunt aanvragen komt nooit voor de deur. Het is een misvatting dat je zo'n (gratis) paal voor je deur kunt laten installeren. Zo'n paal zal altijd op een openbare plek komen en zo'n paal zal altijd openbaar zijn.
Wel kun je een wallbox laten instelleren.. Kost rond de 1000 euro, maar dan issie ook helemaal voor jezelf.![]()
Rob076 zei:JP2010 zei:Je wil gewoon zonder zorgen lekker kunnen rijden met een EV en niet constant met samengeknepen billen moeten rijden.
Want jij rijdt dagelijks meer dan 200 km? Natuurlijk zijn er mensen die meer dan 50.000 km per jaar (want dat is 200 km per dag) rijden, maar dat geldt niet voor het merendeel. Het is vooral een (conservatieve) knop die je moet omzetten. Het idee dat je zonder stroom komt te zitten is vooral een bron van 'spanning' voor potentiële kopers.
JP2010 zei:Een fijne EV-experience heb je pas als je gegarandeerd -onder welke omstandigheden dan ook- 500km kunt rijden op een volle accu.
Je wil je EV gewoon lekker thuis voor de deur kunnen opladen en niet in een geplande (woon-werk) reis een half uur ergens een bakkie koffie moeten doen om je accu op 80% te krijgen.
Hetzelfde als bovenstaand. Waarom zou je altijd per se 500 km moeten kunnen rijden? En de meeste mensen wonen niet 200 km van hun werk, en dan is deze auto dus prima geschikt.
Davidoff zei:Zo las ik laatst een verhaal van iemand die een elektrische auto aangeschaft had en voor z'n huis graag een laadpaal wilde hebben. Voorheen natuurlijk geen probleem, maar gemeentes zijn niet meer zo toeschietelijk in het toekennen van zo'n paal (en parkeerplek) voor de deur. Neen, het werd een paal aan het begin/eind van de betreffende straat (lastig als het een erg lange straat is). Nog erger bovendien, het zou een openbare laadpaal worden! Geen enkele zekerheid dus dat je je aangeschafte elektrische auto iedere dag na je werk kan opladen.
Grappig dat je het zegt. Ik woon in zo'n lange straat (25 minuten lopen van begin tot eind) en vooraan staan twee van die laadpalen. Palen die overigens een fel blauw licht uitstralen, en ik leef dus ernstig mee met de bewoners daar. Enfin, dat is dus niet heel praktisch nee. Regelmatig staan er twee Volvo's te tanken en dan heb je een probleem. Daarom is het ook handig dat er een wallbox zit bij de i3, zodat je vanuit je eigen huis kunt laden. Vooral voor mensen met een garage (of eigen oprit) is dit ideaal natuurlijk.
*knip pics*
JP2010 zei:Het indrukken van koetswerk is niets nieuw hoor. Bij de Clio van mn vrouw is het voorspartbord ook van een bepaalde plastiek. Allemaal gewichtsreductie.
JP2010 zei:Wat betreft de actieradius, rob, het heeft allemaal te maken met een mindswitch
JP2010 zei:Overigens, is de effectieve actieradius van een i3 zonder range extender wel 200km?
Rob076 zei:Alle plaatdelen waren zo. Motorkap, spatborden, bumpers, deuren... Alleen de achterklep voelde solide aan.
Dat zei ik al inderdaad. Voor zakelijk gebruik zou een i3 dus ideaal zijn.
Minimaal 150 km, maximaal 200 km. Aldus BMW gisteren.
BMdoubleyou zei:Dat zou mijn zorg zijn: kom je thuis kan je niet laden omdat er de hele nacht een Ampera staat. En dan kan je de volgende dag niet weg.
rickm zei:Weten wat de actieradius van een Tesla S is? -
600 km.
rickm zei:Die hele discussie over actieradius is voor 90% van de automobilsten geen issue -
deze rijden niet meer dan 70 km per dag.
Wil je EV en geen problemen met de reikwijdte, kies dan de (toffe) LEAF -
krijg je GRATIS (ja wel Hollanders, GRATIS & VOOR NIX!.een rental voor lange ritten bij.
Weten wat de actieradius van een Tesla S is? -
600 km.
Over een tijdje verschijnt een Lithium 'update' - kortere laadtijd.
Davidoff zei:Ik begin de i3 ook steeds meer te waarderen. Het intrigerende begint meer in waardering en bewondering om te slaan.
Nee, mooi is-ie nog steeds niet, maar alles lijkt wel in prima harmonie met elkaar (natuurlijk kan iemand anders dat anders zien).
BMdoubleyou zei:De materialen van de versies die op de IAA stonden waren beter dan de voorserie modellen van de preview in Leiden. De Lounge versie is echt geweldig van binnen. Hebbeding!
HVP zei:Eens, al was ik al overtuigd vanaf de eerste 'gelekte' platen. Het is een beetje een 'anti-auto', net als de Prius, en zeker binnen die gedachtengang vind ik de vormgeving van zowel in- als exterieur buitengewoon geslaagd. Het is een design waar ik iig niet op uitgekeken raak voorlopig. Het interieur doet me denken aan de studeerkamer van een Zweeds designhuis, zeker met die lichte houtlaagjes over het dashboard, de geitenwollensokkenbekleding en die dubbel uitgevoerde schermpjes. Het lijkt erop dat de ontwerpers alle gangbare ideeën over autodesign overboord hebben mogen gooien. Buitengewoon verfrissend!![]()
HVP zei:Zou ik 'm zelf willen hebben? Wellicht, maar in mijn huidige woonsituatie zie ik dat opladen er niet echt van komen. Ook lijken mij de suicide doors niet erg praktisch, maar dat is in mijn huidige leefsituatie weer een detail. Maar belangrijker, ik vind het leuk om met de auto op vakantie te gaan, en dat zie ik met een i3 toch niet helemaal voor me...
Davidoff zei:Wat als je nergens in de buurt kan opladen omdat de Ampera's, V60's en Priussen etc. de laadpalen bezetten? Reële mogelijkheid, als ik om mij heen kijk.
Rob076 zei:Davidoff zei:Wat als je nergens in de buurt kan opladen omdat de Ampera's, V60's en Priussen etc. de laadpalen bezetten? Reële mogelijkheid, als ik om mij heen kijk.
Zoals ik al zei komt iemand van BMW je dan oppikken om jou en/of je auto ergens af te zetten waar je moeten zijn en/of kunt laden.
Meeuw zei:Als ik dit allemaal zo lees is een auto als een i3 alleen bruikbaar als een gadget voor 'erbij'. Dus 3e auto. Leuk als je het gratis krijgt, zoals de golfer die afgelopen zaterdag op het BMW Golftoernooi in de VS de auto won door een hole in one te slaan. Ben benieuwd of hij die auto idd ook gaat ophalen.
Meeuw zei:Als ik dit allemaal zo lees is een auto als een i3 alleen bruikbaar als een gadget voor 'erbij'. Dus 3e auto. Leuk als je het gratis krijgt, zoals de golfer die afgelopen zaterdag op het BMW Golftoernooi in de VS de auto won door een hole in one te slaan. Ben benieuwd of hij die auto idd ook gaat ophalen.
Rob076 zei:Davidoff zei:Wat als je nergens in de buurt kan opladen omdat de Ampera's, V60's en Priussen etc. de laadpalen bezetten? Reële mogelijkheid, als ik om mij heen kijk.
Zoals ik al zei komt iemand van BMW je dan oppikken om jou en/of je auto ergens af te zetten waar je moet zijn en/of kunt laden.
Snipe zei:Meeuw zei:Als ik dit allemaal zo lees is een auto als een i3 alleen bruikbaar als een gadget voor 'erbij'. Dus 3e auto. Leuk als je het gratis krijgt, zoals de golfer die afgelopen zaterdag op het BMW Golftoernooi in de VS de auto won door een hole in one te slaan. Ben benieuwd of hij die auto idd ook gaat ophalen.
Waarom zou je 'm alleen kunnen gebruiken als "gadget voor erbij"? Als je een eigen oprit of garage hebt kun je 'm daar opladen en als je de versie met range extender hebt kun je op benzine naar het einde van de regenboog rijden.
Rob076 zei:Meeuw zei:Als ik dit allemaal zo lees is een auto als een i3 alleen bruikbaar als een gadget voor 'erbij'. Dus 3e auto. Leuk als je het gratis krijgt, zoals de golfer die afgelopen zaterdag op het BMW Golftoernooi in de VS de auto won door een hole in one te slaan. Ben benieuwd of hij die auto idd ook gaat ophalen.
Ligt eraan wat je rangschikking is van je auto's. Als je op 50 km afstand van je werk woont dan is dit toch een perfecte 'eerste' auto? Grote Volvo estate erbij voor vakanties, familie, Ikea en wat dies meer zij, en je komt prima uit.