Carkiller: Subaru Impreza WRX Prodrive 2004, Suzuki Swift Hybrid 2021, Suzuki Alto 2011.

Carkiller zei:
Daarom heb ik van die doordefender dingen.

Dsc03093-1-1024x575.jpg

Geen gezicht maar werkt wel.

Wow, die dingen heb ik nog nooit gezien.

Van de week getankt en eens goed voor gaan zitten, want Yaris moet het beter kunnen doen dan 1:11.
En met resultaat, 1:15,9.:cool:

Rijden als een opa, niet harder dan 100 maar hij kan het dus zeker wel.
De 6-bak zorgt voor 500 toeren minder dan bij een 5-bak Yaris bij 100, dat maakt vast verschil.

Yaris reed voor geen meter met zomerbanden in de sneeuw, dus snel de winterset er onder gelegd.

En dat werkt goed...

1k0.jpg

Michelin Alpin met nog ruim 7 mm profiel.(y)
En nog een net setje vind ik zelf qua velg, we kunnen weer veilig rijden.

Subaru wel, maar ik niet.

1 keer geprobeerd, stond direct na het verlaten van het parkeervak al achterstevoren.o_O
Zomerbanden ook, deze exemplaren zijn niet geschikt voor onder de 0 graden heb ik gelezen...

Even een kleine update.

Ik heb mijn Yaris nu een maand of 4, bevalt prima maar moet er toch wat over kwijt.
Als je een Yaris van dit bouwjaar zoekt is de T-Sport zonder meer de leukste die je kan kopen, reed laatst met de 1.3 motor, ook uit 2010 en die is eigenlijk te zwak voor de standaard 6 versnellingen. En dan bedoel ik de 6, hellinkje of beetje tegenwind en je zit te planken dus beter terugschakelen.

Met 133 pk en 173 Nm koppel werkt deze bak wel goed in de T-Sport, 60 km/h in 6 en gewoon optrekken zonder protest. Is niet mijn gewoonte maar kan ie prima.

Maar wat is het, ik ben er nog steeds niet uit.

"De dikke" 1.8 met mooie cijfers. (133 pk/173 Nm) is gekoppeld aan de eerder genoemde soepele 6-bak, lichte auto dus dan gaat ie als de brandweer zou je denken.
Ja, de topsnelheid. 200+ en er zit nog veel meer in.
Optrekken is een ander verhaal. Als de motor het helemaal naar zijn zin heeft en op zijn optimale vermogen en koppel zit moet je schakelen.
Op 6000 toeren zit het maximale vermogen, de begrenzer zit 400 toeren later. En in lage toeren gebeurt er niet zo veel.
Ik heb in de oudere 5-bak Yaris T-Sport gereden, de pre-facelift van die van mij en daar was het nog erger. Bij deze is de 6-bak de "redding" waardoor ie ook sneller is dan zijn 5-bak voorganger.
Maar met een beetje kortere bakverhoudingen, het had zo mooi kunnen zijn...

Mijn conclusie, ik rij in een leuke hot hatch, GT GTI, JDM, gewoon wat snellere Yaris met sportonderstel.:)

Maximum koppel bij 4.400 toeren.... Dus optimaal presteren tussen de 4 en 6 duizend omwentelingen per minuut.. Gaat je dus koppelingsplaat of banden kosten om een beetje snel op te trekken.... (Kleinere wieltjes helpt ook! )

Pietzoveel zei:
Maximum koppel bij 4.400 toeren.... Dus optimaal presteren tussen de 4 en 6 duizend omwentelingen per minuut.. Gaat je dus koppelingsplaat of banden kosten om een beetje snel op te trekken.... (Kleinere wieltjes helpt ook! )

Ja zeker. 3 mm profel kwijt van de voorbanden in die 4maanden en de auto heeft tractiecontrole.
En is niet de eerste "snelle" voorwielaandrijver die ik ooit had...

Hmm, zo'n grote motor in zo'n auto en dan toch zoveel toeren nodig om vaart te maken? Mijn auto heeft daar ook last van, maar dat is maar een 1.25.

Mechanix zei:
Hmm, zo'n grote motor in zo'n auto en dan toch zoveel toeren nodig om vaart te maken? Mijn auto heeft daar ook last van, maar dat is maar een 1.25.

Hij is wel goed op koppel te rijden wat ik al schreef, je kan heel vroeg schakelen zonder een slak te zijn.
Vermogen en echt snel is dan weer een ander verhaal.

Ik ken de "oude" 1.8 VVT-i motor van Toyota ook goed, de 143 pk versie.
Die mag 500 toeren meer draaien en heeft een sportiever karakter.
Maximum vermogen 6400 toeren maar gek genoeg maximaal koppel 200 toeren eerder, 4200 tegen 4400 bij mijn Yaris.

^^^ vermogen was het probleem niet.. de beperking van toerental en versnellingsbak wel, als ik het goed begrijp.

Andere eindoverbrenging erin (laten) knutselen?

Wellicht eentje uit de race periode kunnen bemachtigen?

Is die 1.8 in de Yaris niet een teruggeschroefde versie ergens van? Dus zit er niet ergens een softwarematige downtune in?
Ik meen dat Toyota met de 1.8vvti ergens tussen de 140 en 150 pk's zat.

NVE87 zei:
Inruilen voor een fiesta ST ! , fun machine tot en met !

Leuk die “vlotte” yaris maar je mist iets. Pret!

0-b774528c-3f7d-430c-802e-b842b4c53aa0.jpg

Autotrack

Misschien gekke gedachte, maar voor de "pret" staat er toch al een Sub? ;)
Ik dacht juist dat de Yaris meer als leuke vlotte en toch redelijk zuinige daily bedoeld was... maar misschien heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd.

Mechanix zei:
Dan hopen dat de Yaris GR snel wat afschrijft. Da's wel echt een pittig ding lijkt me!(y)

Heb een vriend die bij een dealer in Zwitserland werkt. Die hebben er de hele tijd 10 op het terrein staat waar en dan al 8 van verkocht zijn elke keer. Hij vind het een heel erg leuke auto en rijd erg leuk. Hij vind het als geheel veel leuker dan de Supra. Dingen verkopen in Zwitserland enorm

Ja, de Yaris is een leuke daily en doet wat hij moet doen.
Je kan lekker een sprintje trekken af en toe en bent meestal sneller dan het overige verkeer.

Ik mis niet echt iets, ik vind alleen dat de motor raar afgesteld staat.
Heb Ghisbert van van Beek auto racing al een appje gestuurd, hij gaat zich er in verdiepen wat er met dit blok kan.
Als de begrenzer naar 6800 toeren kan kom ik in de volgende versnelling steeds goed uit in de powerband.
Dat zou al enorm helpen.

Of alle versnellingen 500 toeren "korter", dat is ook een optie...

Volgens Ghisbert van Beek auto racing kan de begrenzer wel wat hoger als ik goede benzine ga tanken.
Hij vind het niks dat ik er E10 in gooi en dan voor betere prestaties bij hem kom informeren...

Carkiller zei:
Volgens Ghisbert van Beek auto racing kan de begrenzer wel wat hoger als ik goede benzine ga tanken.
Hij vind het niks dat ik er E10 in gooi en dan voor betere prestaties bij hem kom informeren...

Heeft ie wel een punt, vind ik.

Je geeft die auto gewoon een identiteitscrisis met die standaard prut.. en er dan wel iets 'speciaals' voor terug verlangen. ;)

Het is bijna beschamend om te zeggen, maar half tankje BP benzine (gewoon E10, was 21 cent kortingsactie) en de auto lijkt bij wijze van windkracht 8 mee te hebben de hele tijd.
Ik tankte blijkbaar echt troep...

Haha wel tof en eerlijk dat je het hier toch deelt, ik hoop niet dat je dezelfde brandstof in de WRX doet ;)

Betekent dit dat hij nu meer het vermogen heeft dat je zocht, of blijft het gevoel van te ver terugvallen in toeren?

Ik ga nog E5 98 proberen, dan kijk ik verder.

Maar zeker beter zo, in lage toeren vooral soepeler.

O, en de Subaru krijgt alleen maar BP Ultimate.
Die moet 98 hebben minimaal door de Prodrive motortuning. Mag beslist geen 95 in, heb een flesje octaanbooster voor nood in het dashboardkastje liggen als ik niet op tijd een pomp kan vinden die het heeft.

Motor loopt als een zonnetje op elke benzine, maar als hij zijn ontsteking later moet zetten omdat het octaangetal niet deugd.
Dan zal er weinig vermogen over blijven lijkt het....

lijkt me sterk eigenlijk en zeker zo snel al, verschil tussen e10 95 en e5 98 zal je bij potente motoren wel merken, maar tussen e10 hier en e10 daar? Maar wat de reden ook is, mooi dat ie nu wel goed loopt (y)

Carkiller zei:
Ja, de Yaris is een leuke daily en doet wat hij moet doen.
Je kan lekker een sprintje trekken af en toe en bent meestal sneller dan het overige verkeer.

Ik mis niet echt iets, ik vind alleen dat de motor raar afgesteld staat.
Heb Ghisbert van van Beek auto racing al een appje gestuurd, hij gaat zich er in verdiepen wat er met dit blok kan.
Als de begrenzer naar 6800 toeren kan kom ik in de volgende versnelling steeds goed uit in de powerband.
Dat zou al enorm helpen.

Of alle versnellingen 500 toeren "korter", dat is ook een optie...

Die Yarissen zijn onverwoestbaar. Tegen de tijd dat je bejaard bent, rij je er nog steeds in. Altijd handig.

Ja, sterk is hij zeker.

Hij bevalt nu goed, met het wat warmere weer rijdt hij lekkerder. Veel meer grip van de Dunlop banden.
Was niks met de kou.

Soloman zei:
Die Yarissen zijn onverwoestbaar. Tegen de tijd dat je bejaard bent, rij je er nog steeds in. Altijd handig.

Hmmm, zie ik daarom zoveel bejaarden in Yarissen?:)

Flauw grapje, de T-Sport vind ik leuk en de nieuwste Yaris is zelfs hip geworden. Geen bejaardenauto meer. (y)

Zo'n leuke auto, en dan neem een zwarte, met zwarte accenten, zwarte wielen, zwart interieur. Verschrikkelijk.

De nieuwe Yaris is trouwens wel erg fraai, toch knap hoe ze qua uiterlijk het helemaal over een andere boeg gooien.

OT: Wat bijzonder dat de juiste brandstof zoveel verschil kan maken! Maar fijn dat je er achter bent, goedkope oplossing ook :T.

Ik denk zelfs aan slechte brandstof, te veel water in de benzine of zo en dat is er niet na 1 tankbeurt uit.
Rij nu op een mengsel van 95 en 98, merk nog geen verschil. Hoogstens ietsje soepeler. Wel zuiniger, dat is vrijwel meteen te merken.

Volgende tankbeurt weer 98 en dan eens zien of het echt effect heeft, motor moet zich wellicht ook nog aanpassen aan het hogere octaangetal, geen idee hoe snel dat gaat.

Afhankelijk of er een zogenaamde "klop sensor" is gemonteerd. Deze meet constant de pingelgrens en past het motormanagement hierop aan. Dit meten en bijstellen gebeurt meerdere keren per seconde en geeft direct resultaat. Brandstof met een hoger octaangetal heeft een lagere verbrandingssnelheid, maar is beter bestand tegen detoneren. In een motor willen ze een geleidelijke verbranding van de benzine zodat de druk op het juiste moment opbouwt en de meeste kracht op de krukas kan overbrengen. Zeker géén oncontroleerbare "tijdloze" explosie en helemaal niet vóórdat de zuiger zijn bovenste punt heeft bereikt. Pingelen is het niet gecontroleerd ontsteken van het benzinemengsel en kan een paar oorzaken hebben: Vervuiling (gloeiende delen in de motor die vóór de bougievonk gelijk alles aansteken), te hoge druk in de verbrandingskamer (bij lage toerentallen volgas accelereren waarbij de benzine door de druk ontstoken wordt en er een soort dieselmomentje ontstaan (spontane ontbranding), en/of een te hoge temperatuur in de verbrandingskamer. Dat laatste kan weer komen doordat er een arm mengsel (=laag verbruik) toegepast wordt of doordat er heel veel mengsel verbrand wordt (hoge toerentallen, volgas). Vandaar dat moderne auto's helemaal vol met sensoren zitten die alle omstandigheden meten zodat de ECU op het juiste moment een vonkje kan laten overspringen. Om de temperaturen in de verbrandingskamer te verlagen kan men bij lage toerentallen het mengsel verrijken (=hoger brandstofverbruik) Dit is de reden waarom downsized turbo motoren relatief onzuinig zijn. Het pingelen bij lage toerentallen kan je horen als een metaalachtig geknikker. Die bij hoge toerentallen hoor je niet, maar sloopt wel de bougie en zuiger.... levensgevaarlijk voor een motor. De juiste benzine is erg belangrijk. Maar 98 in een motor die voor 95 gebouwd is én waar geen topprestaties van verlangd worden is technisch zinloos. Ga je wel topprestaties verlangen, (zware kar/caravan of circuitwerk) dan kan het wel een positief effect hebben en minder pingelen opleveren.

Volgens betrouwbare bronnen kán de motor van de Yaris op 95 rijden, maar is hij ontworpen op benzine met een hoger octaangetal.
Verwachting is dat de klopsensor straks niet de ontsteking later hoeft te zetten op 98 en hij dus sneller wordt.

Beetje omgekeerde wereld zeg maar.

En topprestaties verlang ik zeker.

Terug
Bovenaan