Carkiller: Subaru Impreza WRX Prodrive 2004, Suzuki Swift Hybrid 2021, Suzuki Alto 2011.

De ontsteking wordt wat vervroegd bij 98 tov 95. Door de lagere verbrandingssnelheid van 98 dient het mengsel iets eerder ontstoken te worden om op het juiste punt
(iets na bdp) de maximale verbrandingsdruk te geven.

NVE87 zei:
image1.jpg

Impreza Inruilen ?
Gaaf!

98 tanken maakt geen verschil, alleen iets beter verbruik.
Denk dus nog steeds "slechte" benzine getankt te hebben en daarna goede 95 want dat maakte wel verschil.

Inmiddels wel gewend, toch wel een heel fijn karretje.:T

Vandaag moest de Yaris voor een beurt en apk.

Geen op of aanmerkingen, zonder enig mankement goedgekeurd.
Eerste apk sinds ie in mijn bezit is dus ik heb een goede auto gekocht.;) In het ergste geval had ik nog garantie gehad tot 1 mei maar dus zeker niet nodig.

Kunnen er weer een jaar tegenaan.

Gefeliciteerd met de nieuwe APK, maar bij een Yaris is dat eigenlijk amper de moeite waard he? Dat zijn (net) kleine tankjes (y)

Haha ja inderdaad, na 7 jaar Lancia Ypsilon heb ik de eerste apk van de Getz ook 4x gekeken of het wel klopte, een blanco apk, dat kan toch niet!:confused:

Nog steeds geen geschikt barrel gevonden? Komt dat doordat je geen model kan kiezen of meer omdat het geschikte exemplaar nog niet is langsgekomen?

APK op de Yaris stelt natuurlijk niets voor, is meer een formaliteit. Dat ze de moeite nog gedaan hebben dat ding de garage in te rijden :)

Vandaag voor het eerst van mijn leven een aanrijding gehad (met de Yaris):(

Een auto voor me maakte een noodstop zonder dat er iemand voor hem reed, de auto daar achter klapte achterop en ik daar weer op.
Maar weinig spectaculair en lage snelheid, de schade aan de Yaris was een nieuwe kentekenplaat. (is al vervangen)
Was een 107 waar ik achterop reed, gelukkig zonder trekhaak en hij had achter ook geen schade. Heb nog aangeboden mijn gegevens te geven maar daar was geen belangstelling voor.

Regen, net wat langere remweg, druk want brug was net open geweest. Tja...

Hmmmm... er is een convenant tussen verzekeraars.... Als de 107 casco verzekerd is kan het zijn dat jouw verzekeraar, conform dat convenant, 50% van de schade aan de 107 moet betalen (exclusief eigen risico etc). Kan dus nog zijn dat iemand zich meldt voor je verzekeringsgegevens...

Pietzoveel zei:
Hmmmm... er is een convenant tussen verzekeraars.... Als de 107 casco verzekerd is kan het zijn dat jouw verzekeraar, conform dat convenant, 50% van de schade aan de 107 moet betalen (exclusief eigen risico etc). Kan dus nog zijn dat iemand zich meldt voor je verzekeringsgegevens...

Hij zat al op die andere auto, we hebben verder ook geen gegevens uitgewisseld want dat hoefde van hem niet.
Wel even elkaar gesproken en gekeken maar meer niet.

Geloof dat het wel los zal lopen verder, hij zal gewoon zijn eigen schade moeten betalen vrees ik.

Mijn schadehersteller bevestigde ook dat ik hem niet geduwd kon hebben met zo'n kleine schade. Maar goed, mocht het zo zijn dan regelen we dat.

Het lollige van het convenant is dat er sprake moet zijn van aanraking, niet van schade. (Dit om oeverloze discussies te vermijden). Als er iemand achterop rijdt (in een meervoudige kettingbotsing) betaalt diens WA verzekering 50% van de schade van zijn voorganger. Dit of er nu geen schade is of sprake van 100% "doordrukken". (In het laatste geval wordt de persoonlijke schade van de middelste auto ook vergoedt). Het kan dus zijn dat iemand je nog zoekt.

Pietzoveel zei:
Het lollige van het convenant is dat er sprake moet zijn van aanraking, niet van schade. (Dit om oeverloze discussies te vermijden). Als er iemand achterop rijdt (in een meervoudige kettingbotsing) betaalt diens WA verzekering 50% van de schade van zijn voorganger. Dit of er nu geen schade is of sprake van 100% "doordrukken". (In het laatste geval wordt de persoonlijke schade van de middelste auto ook vergoedt). Het kan dus zijn dat iemand je nog zoekt.

Ga het in de gaten houden, uiteraard ben ik voor netjes oplossen.
Het is ook zijn keuze geweest om geen gegevens te vragen, ik heb het aangeboden...

Balen! Gelukkig is de schade beperkt gebleven. Ik had onlangs bijna een soortgelijk incident. Ongeluk zit toch in een klein hoekje...

Mechanix zei:
Balen! Gelukkig is de schade beperkt gebleven. Ik had onlangs bijna een soortgelijk incident. Ongeluk zit toch in een klein hoekje...

Ik had het gelezen inderdaad.
Kan iedereen gebeuren, maar altijd even schrikken.

Carkiller zei:
Vandaag voor het eerst van mijn leven een aanrijding gehad (met de Yaris):(

Een auto voor me maakte een noodstop zonder dat er iemand voor hem reed, de auto daar achter klapte achterop en ik daar weer op.
Maar weinig spectaculair en lage snelheid, de schade aan de Yaris was een nieuwe kentekenplaat. (is al vervangen)
Was een 107 waar ik achterop reed, gelukkig zonder trekhaak en hij had achter ook geen schade. Heb nog aangeboden mijn gegevens te geven maar daar was geen belangstelling voor.

Regen, net wat langere remweg, druk want brug was net open geweest. Tja...

Vervelend. Gelukkig valt de schade mee. Daar heb je gelijk bij. Niet te voorkomen zoiets. Het is voor mij alweer heel lang geleden dat ik schade heb gereden. Iets van 30 jaar of zo? Ik hoop dat het zo blijft.

Ik ook Soloman, liever nooit meer.

Subaru heeft vandaag zijn jaarbeurt weer gehad en APK.
Ik hoef vast niemand te vertellen dat de apk blanco was en er geen problemen naar voren kwamen.

De keurmeester: Ik heb nog nooit een WRX gezien van dat bouwjaar waarvan het blok nog kurkdroog is.:cool:

Yaris doet het na paar tankjes 98 goed nu, motor houdt duidelijk niet zo van E10.
Auto nummer 3 laat nog even op zich wachten, het barrel.

Verder saai hier. Lees veel mijn auto topics maar die van mij rijden gewoon, benzine er in en gaan.:T

Heeft jouw Yaris ook gordijnairbags?

Ik zag een week of wat geleden een 5 deurs exemplaar in de kreukels en daar hing een airbagzak voor het linkerraam. Vond ik wel opvallend, Ik had niet verwacht dat die generatie al gordijnairbags zou hebben.

19 jaar actief op Autoweek vandaag, tijd vliegt.:T

Auto's doen het nog steeds prima, waarde Subaru schiet omhoog. 15.000 Euro bod al gehad en afgewezen.

Carkiller zei:

Auto's doen het nog steeds prima, waarde Subaru schiet omhoog. 15.000 Euro bod al gehad en afgewezen.
Ik moet maar eens een keertje weer langskomen....
Met Renaultje?

Carkiller zei:

Blijft een mooie auto. Moet je niet meer weg doen. Zo worden ze niet meer gemaakt!

Vandaag de airco van de Subaru bij laten vullen, voor het eerst in de 18 jaar dat hij bestaat.
Helft koudemiddel was er ongeveer uit.

Voor de rest weinig te spannends, Yaris moest nieuwe remschijven en einddemper bij de apk.
Gewoon probleemloos dus niks te melden hier.:T

Blijf het grappig vinden, ik heb gewoon echt niks te melden hier.
Beide auto's zijn goed, rijden fijn en doen wat ze moeten doen. Doodsaai, maar ik vind het prima.:T

^^ volgend jaar je auto met hogere dan fabrieksinstelling bandenspanning aanbieden.

Dan krijg je, als het goed is, wat tekst op die lege rechter lijntjes. :)

Althans, dat had ik dit jaar wel.. en de afwijking was maar 0,2 bar bij nameten een dag of wat later. :(

Durashift zei:
^^ volgend jaar je auto met hogere dan fabrieksinstelling bandenspanning aanbieden.

Althans, dat had ik dit jaar wel.. en de afwijking was maar 0,2 bar bij nameten een dag of wat later. :(

Wat een zeurpieten dan zeg...

Durashift zei:

Mijn bandenspanning varieert al meer dan 0,2 bar tussen koud en warm, zo kunnen ze altijd wel wat vinden om te melden...

^^ of het is strategie van de keurmeester. Door dit soort oog voor detail aan de RDW te laten zien... wek je aan hun kant het vertrouwen dat je de regelgeving goed beheerst en laten ze je wat langer met rust voor een steekproef?

Dat ook zeker, denk ik. Hoorde eens dat een bedrijf werd aangesproken onder er te weinig opmerkingen bij de APK stonden.

Sinds mijn Subaru aan een CTEK acculader staat is het verbruik opeens veranderd, in positieve zin.
Tenminste, dat denk ik...

Reed zo 1:8,5 normaal, nu 1:10.

Kan me voorstellen dat door mijn weinige rijden de accu flink leeg was elke keer en de dynamo aan het werk moest om die weer op te laden.
Nu is de accu altijd vol, dynamo hoeft amper wat te doen.

Blijkbaar zware dynamo of zo maar niet erg in deze tijd, misschien zit het tussen de oren maar na 5 X tanken zelfde patroon.
Eco-Sub.:T

Kan ik mij weinig bij voorstellen: een draaiende dynamo levert ten allen tijde stroom (tenzij ie kapot is). Iets meer weerstand omdat ie harder moet werken, geen idee, maar dan nog kan dat niet zoveel verschil in verbruik opleveren. Wel fijn met de huidige brandstofprijzen: 1op10 met zo'n machine klinkt als weinig.

Carkiller zei:
Sinds mijn Subaru aan een CTEK acculader staat is het verbruik opeens veranderd, in positieve zin.
Tenminste, dat denk ik...

Reed zo 1:8,5 normaal, nu 1:10.

Dus je zou jouw auto nu als hybrid kunnen betitelen?

Sjon77 zei:
Kan ik mij weinig bij voorstellen: een draaiende dynamo levert ten allen tijde stroom (tenzij ie kapot is). Iets meer weerstand omdat ie harder moet werken, geen idee, maar dan nog kan dat niet zoveel verschil in verbruik opleveren. Wel fijn met de huidige brandstofprijzen: 1op10 met zo'n machine klinkt als weinig.

Simpel uitgelegd:
Een dynamo die voluit werkt heeft nogal wat veldsterkte. Sommige kan je dan zelfs met de hand niet meer ronddraaien.
Normaal is de dynamo echter afgeregeld omdat de auto nu eenmaal niet zo veel stroom nodig heeft; dat heeft ook direct invloed op de veldsterkte.
Een van de redenen ook waarom dynamo's in nieuwere auto's vaak "slim" zijn - die gaan heel hard de accu opladen tijdens het afremmen op de motor en laden dan tijdens het rijden een hele tijd niet of nauwelijks bij.

Dat verbruik verschil snap ik dus wel. Het is vrij stevig maar met hoe jij de auto gebruikt kan dat wel zo sterk naar voren komen.

Ik weet het ook niet zeker, maar na 5 tankbeurten is dit de trend.

Ik weet dat de Impreza een "uitschakelbare" dynamo heeft om emissie eisen te halen.
Stond ergens in een Top Gear review maar kan die niet meer vinden...

Engineer2 zei:
Sjon77 zei:

Simpel uitgelegd:
Een dynamo die voluit werkt heeft nogal wat veldsterkte. Sommige kan je dan zelfs met de hand niet meer ronddraaien.
Normaal is de dynamo echter afgeregeld omdat de auto nu eenmaal niet zo veel stroom nodig heeft; dat heeft ook direct invloed op de veldsterkte.
Een van de redenen ook waarom dynamo's in nieuwere auto's vaak "slim" zijn - die gaan heel hard de accu opladen tijdens het afremmen op de motor en laden dan tijdens het rijden een hele tijd niet of nauwelijks bij.

Dat viel mij ook met de 9-5 uit 2011. Ik zat het voltage eens in de gaten te houden via het menu op het dashboard en maakte me al zorgen omdat hij helemaal niet leek te laden. Pas na een minut of 15 begon hij plots te laden. Dit is zeker een goede uitleg en eigenlijk best logish. Bij BMW's (en wellicht andere) moet je ook de software laten weten als je een nieuwe accu installeerd zodat hij er rekening mee kan houden.

Mijn wagenpark, alles prima maar toch wel plannen.

De Subaru, is mijn kindje en op naar de 20 jaar in bezit
De Yaris, tof wagentje maar rijd er te weinig mee, ga overwegen hem te vervangen.

Zal iets saais worden als een Yaris Hybrid maar ideaal voor woon-werk verkeer.
Ben dus rond aan het kijken, wordt vervolgd.

Terug
Bovenaan