Dave's Renaultjes // vakantie/roadtrip Corsica

Wat een ruimte rondom dat blok! Kom daar maar eens om bij een nieuwe auto. En ik snap dat de tranen je even in de ogen sprongen door dat incidentje met dat slot. Is het wel het originele onderdeel?

Renault15 17 zei:
Weer een mooie mijlpaal bij de R15. De motor is weer terug waar die hoort. :)
Het is dat je het zegt, anders had ik in de eerste oogopslag ingeschat een vrijwel lege motorruimte te zien met alleen enkele randzaken gemonteerd... Zelfs voor een oldtimer vind ik dit heel ruimtelijk ingebouwd!

MWH zei:
Het is dat je het zegt, anders had ik in de eerste oogopslag ingeschat een vrijwel lege motorruimte te zien met alleen enkele randzaken gemonteerd... Zelfs voor een oldtimer vind ik dit heel ruimtelijk ingebouwd!

Misschien was de foto ook niet de beste om het te laten zien. Zo wel duidelijk toch?
Er is inderdaad rondom de motor genoeg ruimte. Bij een R15 TS en de R17's met het 1600 blok ziet het er al wat gevulder uit maar ook daar kon je overal wel heel aardig bij.

540.jpg

Mechanix zei:
Wat een ruimte rondom dat blok! Kom daar maar eens om bij een nieuwe auto. En ik snap dat de tranen je even in de ogen sprongen door dat incidentje met dat slot. Is het wel het originele onderdeel?

Het is een reproductie maar kon met de schuifmaat geen verschil in afmetingen constateren met het originele (maar deels gebroken) onderdeel.

Nico GTR zei:
Past er geen F7P in. :T

Hoho, niet zo snel. In de jaren '80 heeft iemand in zo'n motorruimte ook een V6 gewurmd dus zo'n F7P blokje moet makkelijk kunnen. :rolleyes: Maar eh, ik vind die 60 pk van dit "810-05" blok wel voldoende. :p

Deze stoelen horen in een phase 2 Renault 15 GTL (onder andere, ze zaten ook in de R17 TS en de Alpine A310), maar op dit punt ga ik een uitzondering maken in de originaliteit.

540.jpg

Ik zal echter op zoek moeten naar een bedrijf die ze op wil knappen, degene die dat voor mij zou doen, kan dat helaas niet meer. Dus we hebben wat lijntjes uitgezet. Wordt vervolgd...

540.jpg

Bijzondere stoelen zeg! Maar oud en Frans, ik twijfel niet over het zitcomfort. :D

Aangezien je zegt dat dit 'niet hoort', welke stoelen zaten er origineel dan in en waarom kies je voor deze?

Deze stoelen waren eind 1975 een echte sensatie. Renault vond het zelf ook speciaal gezien de modeljaarfoto waar de stoelen apart voor de auto's zijn neergezet.

1971_cars_renault_15_17_1974_1979.jpg

Van diverse (ex)dealers uit die tijd heb ik gehoord dat er eind jaren 70 elke week wel mensen kwamen vragen of deze stoelen ook los te koop waren en of ze in hun auto pasten.

MWH zei:
Aangezien je zegt dat dit 'niet hoort', welke stoelen zaten er origineel dan in en waarom kies je voor deze?

Ik vind zo snel even geen betere foto van de phase1 R15 stoelen dan onderstaande.
Photo_big_Renault_15_1975_5586_5.jpg

Een van de redenen om voor deze stoelen te kiezen is dat ik geen phase1 stoelen heb, deze zaten er al in toen ik de auto kocht. Sterker, ik heb dit interieur aan de vorige eigenaar verkocht. :D

Haha, eigenlijk had je toen de vorige eigenaar al moeten opdragen om de originele stoelen te bewaren dus, voor de zekerheid! :p Die zullen nu wel lastig te vinden zijn. Maar goed, zulke bijzondere stoelen doen geenszins afbreuk aan de rest. :)

Renault15 17 zei:
MWH zei:

Ik vind zo snel even geen betere foto van de phase1 R15 stoelen dan onderstaande.

Een van de redenen om voor deze stoelen te kiezen is dat ik geen phase1 stoelen heb, deze zaten er al in toen ik de auto kocht. Sterker, ik heb dit interieur aan de vorige eigenaar verkocht. :D

Ik vind de originele stoelen qua styling wel mooier. De nieuwe zijn wel heel bijzonder. Wel mooi prachtig verhaal dat je ze zelf verkocht hebt aan de vorige eigenaar :)

Ook wel een leuk verhaal is dat er een tijd lang Volvo 480 stoelen in deze R15 hebben gezeten. Eind jaren '80 reed een dame uit Eindhoven in deze R15, zij werkte op de ontwikkelingsafdeling van Volvo Cars in Helmond en was mede verantwoordelijk voor het Volvo 480 interieur. Helaas is daar (voor zover ik heb na kunnen gaan) nooit een foto van gemaakt.

Grappig, ik heb een paar jaar samengewerkt met iemand wiens zus verantwoordelijk was voor het ontwerp van het interieur van de 480.

Klassiekerrijder zei:
Grappig, ik heb een paar jaar samengewerkt met iemand wiens zus verantwoordelijk was voor het ontwerp van het interieur vaon de 480.

Ik loop al een week te piekeren hoe ze ook al weer heette maar ik kom er niet meer op.

Ik heb als ex-eigenaar van een Renault 15 TL , heel lang geleden en ver voor het internettijdperk, uitgevonden dat de buitenmaten van de 15 (faceliftversie) en de Volvo 480 precies overeenkwamen. De wereld verandert hier niet door, maar wel een leuk weetje.

Wat een geweldige gave stoelen zijn dit toch (y)! In de 14 TS zaten stoelen die qua ontwerp duidelijk afstammen van de 15/17 stoelen:

266127344_1.jpg

IM000767.JPG1..jpg.a87ab4f7be6e74a731ca6b0dbaeb01e5.jpg

En de 5 Alpine Turbo had ze ook:
A5_interieur2.jpg

Als laatste zagen we iets van ze terug in de Renault 11 Turbo en 11 GTE. Mijn ouders hebben een 11 GTE gehad en de stoelen zaten fantastisch. Renault zou ze in ere moeten herstellen vanwege de looks en het comfort. En ideaal vanwege de ruimte voor de voeten van de achterpassagiers. Briljant ontwerp!
sTCRzptt5uOulgfeg1KDLeCCh7eyQ5sbaTjrS2U53t9y3ZJHAozT2BvVeVhQH9q7K-KfKZx0HW7VZZnrjpWKYti-8TdTAfOcxGB0lPzopWQehEOnpLnYfO_RbzU

Soms kun je zo blij worden van een klein detail. :) Al sinds ik de Renault 20 heb, ben ik op zoek geweest naar een pantograafarm voor de ruitenwisser links voor. Deze zat er bij aankoop niet bij en is lastig te vinden.

Het filmpje geeft aan wat dit extra armpje op de ruitenwisser doet. Het ruitenwisserblad is dezelfde.
https://www.youtube.com/shorts/N_HfipqUGY8?feature=share

Dat is zeker een mooi detail! (y) Ik ken het van de Fuego, van de R20 wist ik niet dat die dat had.:)

Leuke auto.
Een maat van me had vroeger een oranje 15 TS met zwart vinyl dak.
De auto was voorzien van die typische accessoires uit die tijd als een achterruitjalouzie en allerlei stickers.
Zoals een groene band boven de voorruit met de tekst “RENAULT” erop en een grote adelaar sticker op de motorkap.
De bodem van de auto zat onder een enorme tectyllaag en dat zal de reden geweest zijn dat hij het nog tot 1997
heeft uitgehouden.
Daarna is hij verkocht aan een (toen al) liefhebber.
Kenteken had “FR” in het midden.
Klein kansje dat de auto nog bestaat.

Ik loop hier alweer een beetje achter. :D

Inmiddels zijn de stoelen en achterbank klaar zoals hieronder te zien is. Verder is het remsysteem afgemonteerd, gevuld en ontlucht en heb ik het elektrisch systeem grotendeels werkend. Ook nog wat uitlaatdelen her en der kunnen kopen. Alleen een einddemper ontbreekt nog. In Frankrijk zijn ze nog wel te krijgen maar ik overweeg eventueel ook een rvs (universele) demper.

e949213a-ea9c-4faa-8fcc-8403cfc910aa.jpg

cef57416-6931-4ce0-b44a-3e2d28f57713.jpg

@Jay DoubleYou: dat denk ik niet. Veel onderdelen zijn niet meer "origineel Renault" te krijgen dus zul je moeten uitwijken naar aftermarket of reproductie ( als dat wel te krijgen is).

Maar ik streef zo veel mogelijk naar origineel dus ik heb nu maar de reproductie einddemper uit Frankrijk laten komen.

@opel omega: nee, helaas. De blauwe heeft prioriteit en die is ook nog niet klaar. Zal misschien wel deze zomer gaan gebeuren... wie weet. Te weinig tijd en te veel auto's. Daar kunnen meer liefhebbers over meepraten. ;) Ik heb de R20 al te koop gezet en wellicht volgt er nog een binnenkort.

Tijd voor weer een update van de 24-FD-06. Om even lekker voortgang te kunnen boeken heb ik alle evenementen en dergelijke met hemelvaart en pinksteren overgeslagen. Ik ben even lekker in mijn garage gedoken en heb, met zo af en toe hulp van mijn zonen, lekker wat kunnen in- en opbouwen. De laatste weken zijn de voorstoelen er in gegaan, de linkerdeur, en die vervolgens opgebouwd en een van de laatste belangrijke mijlpalen was de voorruit. Daar zag ik wel tegenop maar uiteindelijk viel dat best mee.

De auto is inmiddels zo ver nu dat ik een afspraak heb durven :) maken voor de APK. En vanmiddag heb ik het eerste rondje er mee gereden. :D

Zo stond ze er vanmiddag bij. :cool:
540.jpg

Er zitten nog best wel veel rammels en akelige geluiden in. De eerste en tweede versnelling zijn bijna niet in te leggen, de spanningsregelaar 12V doet nog niet wat die moet doen, en zoals jullie zien (misschien) missen er nog de nodige sierlijstjes en dergelijke, zowel aan de buitenkant als in het interireur. Maar het lijkt al weer aardig op een R15.

En toen vond ik het ook tijd om het achterkleplogo te plaatsen. Ik had me voorgenomen dat als aller-. allerlaatste te doen maar ik vond het wel goed nu. ;)

360.jpg

Ha, het is weer een auto, inderdaad! Die bak moet dus een revisie? Of op z'n minst nieuwe synchromeshen?

Nee, met de bak is niks mis volgens mij. Ik denk dat het schakelstangmechanisme (beter) afgesteld moet worden.

Echt een mooie wagen en een échte coupé (y)
(zo ziet dat er dus uit AW, géén hoog op zijn poten staande 4-deurs liftback)

Na 18 jaar mag deze Renault R15 TL weer legaal de weg op!

Eindelijk.... Is de auto dan klaar? Nee nog zeker niet, maar het is wel een super mijlpaal. Ze rijdt, remt, schakelt, stuurt en alle puntjes die nog te verbeteren zijn, komen zeker nog aan de beurt. En wat te denken van de APK datum.... op de dag dat je 50 wordt! Wat een cadeau!

Mooi man, dat is zeker het werken waard geweest, denk ik. Mooi uitgekiend, de APK vers op de 50e verjaardag. (y)

Bij ons in het dorp was en is een Renault dealer, toen deze wagen in de showroom kwam heb ik nog net geen kwijl op de ruiten van die showroom achter gelaten. :rolleyes:

Tot op de dag van vandaag vind ik het een bijzonder gaaf model.
Er waren toen best veel "sportback" modellen in de mode, maar ik hield daar niet van.

Ik was meer van de stationcars (praktisch als altijd) maar deze auto vond ik erg indrukwekkend.
En het dashboard met wel 4 rondingen naast elkaar met metertjes er in, wow.

Ik wist dat Mercedes, Opel en nog een paar Aziatische producenten zich op deze markt bevonden, sterker de meeste automerken moesten in eens ook zo'n fastback model hebben/maken, die kwamen vaak van bestaande modellen.
Renault deed dat allemaal net ff anders.:D

En dan dit exemplaar, helemaal goed mét de goede kleur, die er uit springt.
Zelfs toen ie nieuw was viel ie al op.

Greetzz Renate, die het nu nodig vond om toch even te reageren.

Dank jullie wel.

@Renate, lang geleden heb ik voor deze auto een motor bij jou opgehaald. Het (onder)blok zelf heb ik uiteindelijk niet gebruikt, maar wel de nodige onderdelen ervan. (y)

Terug
Bovenaan