406c
Asfaltkampioen
1. Peugeot 406 Coupé 2.0 Pack, Vert Polo met cognac leder, BJ 2000
Bezit 06-2012 tot 10-2012 en gereden van 213k tot 222k.
Mijn eerste auto en ik wilde iets vets als eerste hebben. Het moest een groene 406 coupé 2 liter worden met bruin interieur. Met dit specifieke exemplaar bleek te veel mis en dus helaas kort plezier van gehad.
2. Peugeot 406 Coupé 2.2 HDi Pack, Beige solstice met cognac leder, BJ 2002
Bezit van 10-2012 tot 10-2016 en gereden van 119k tot 234k
Omdat mijn eerste auto technisch gezien niet goed was en ik meer kilometers reed dan van tevoren gedacht een technisch perfecte 406 Coupé met een dieselmotor gekocht. Trots als een pauw was ik met deze auto en hij heeft mij heel veel plezierige kilometers bezorgd. Uiteindelijk verkocht omdat twee auto's te duur werd en de diesel het meest verstandige was om te verkopen.
3. Peugeot 406 Coupé 3.0, Bleu de Byzance met abricot leder, BJ 1999
Bezit van 10-2014 tot 06-2019 en gereden van 290k tot 377k
Hoewel de 406 diesel mij meer dan prima beviel bleef het bezit van een exemplaar met een V6 knagen. Een net exemplaar van 1998 of vroeg 1999 met handbak en in een begeerlijke kleurencombinatie kon ik niet vinden. Uiteindelijk dit exemplaar voor €200 gekocht met hoge kilometerstand en in de soep gelopen motor. Volledig gerestaureerd 5 jaar plezier van gehad en toen TL geraakt in een ongeval.
4. Volkwagen Golf V Variant 1.9TDi, Zwart met grijs stof, BJ 2008
Bezit van 04-2017 tot 07-2017 en gereden van 352k tot 366k
Gekocht omdat ik een nieuwe baan ver van huis had en dus weer noodzaak voor een diesel. Heel erg veel problemen mee en op het laatst niet meer mee te rijden dus verkocht.
5. Jaguar XJ executive 3.2, Westminster blue met oatmeal leder, BJ 1997
Bezit van 11-2017 tot 10-2020 en gereden van 98k tot 154k
Van de VW Golf werd ik alle behalve happy. Niet alleen vanwege mankementen maar ook omdat het een familiewagen was in zwart met zwart interieur en er niet leuks aan die auto was. Dus ik wilde een V8 met licht interieur en houtinleg. Dan kom je eigenlijk automatisch op een Jaguar XJ uit. Het vinden van een roestvrij exemplaar kostte wat tijd maar uiteindelijk de juiste gevonden. Helemaal op mijn nopjes met deze wagen en veel plezier van gehad. Daarnaast is deze auto ook uiterst betrouwbaar gebleken. Uiteindelijk verkocht vanwege de komst van auto nummer 8 in deze lijst.
6. Volkswagen Polo 1.0 comfortline, Zwart met zwart stof, BJ 2020
Bezit van 02-2020 tot 03-2020 en gereden van 0 tot 6k
Voorloop leaseauto. Ondanks dat het een nieuwe auto was 3x mee naar de dealer terug gemoeten omdat koelvloeistof leeg was. Adaptieve cruisecontrol zag schaduw van viaduct op snelweg aan voor stilstaand verkeer en maakte noodstoppen. Geen fijne auto.
7. Mazda 3 2.0 skyactivX, Deep Crystal Blue met zwart stof, BJ 2020
Bezit van 03-2020 tot 07-2023 en gereden van 0 tot 40k
Eigenlijk wilde ik een andere kleurstelling maar omdat ik zo snel mogelijk van de polo af wilde ben ik gegaan voor een exemplaar dat stond te wachten in de haven. Het onderstel van de Mazda was erg prettig maar de automaatbak en de (tegen)werking van alle veiligheidssystemen zorgden ervoor dat ik het bezit van deze auto niet als prettig heb ervaren. In sommige situaties was deze auto zelfs ronduit gevaarlijk.
8. Jaguar XKR 4.2, Jaguar Racing Green met cashmere leder, BJ 2003
Bezit vanaf 07-2020 tot heden en gereden vanaf 85k
Mijn Jaguar XJ (nummer 5) beviel mij echt uitstekend en ik zag geen enkele reden om deze te vervangen. Na een paar ritjes dacht mijn vader hetzelfde over deze auto en zo zochten wij eenzelfde voor hem. Dit werd uiteindelijk een Daimler Super V8. Nadat wij met die auto ooit naar Engeland op vakantie zijn geweest wilde ik echter ook een supercharged exemplaar, hoe goed mijn basismotor XJ mij ook beviel.
Na een lange zoektocht kon ik geen geschikte XJR of Super V8 van die generatie voor mijzelf vinden. Dit lag natuurlijk ook aan mijn strenge criteria. Wel zag ik een precies passende XKR voor mijn zoektocht maarja; echt veel en veel te duur. Uiteindelijk toch maar eens gaan kijken en dat bleek te gevaarlijk. Opslag verliefd en gekocht. Nooit gedacht zo'n mooie auto te kunnen kopen en na meer dan 5 jaar eigenaarschap nog steeds verliefd op deze auto.
9. MG TF 1.8 brooklands, British Racing green met beige leder, BJ 2003
Bezit vanaf 07-2022 tot heden gereden vanaf 87k
Eigenlijk een beetje een impuls aankoop. De wens was er wel voor een derde auto want de zakelijke auto wordt buiten de bijtelling gehouden en ik wil niet al mijn privé kilometers doen in de Jaguar (zeker in de winter niet) maar ondertussen wil ik wel iets dat heel leuk is en wat op het circuit, waar de ik de Jaguar niet durf mee te nemen, geen modderfiguurslaat. De MG TF had ik wel op de radar maar natuurlijk zwaar ongeschikt om de rol van winterauto op zich te nemen. Totdat ik dit exemplaar tegenkwam, juiste kleurstelling, niet te veel gelopen en ONK met dezelfde beginletters als de Jag. Inmiddels veel en veel en veel te veel geld aan onderhoud uitgegeven maar het ding rijdt is zo verschrikkelijk leuk en verslavend om mee te rijden dat je het vergeeft.
10. Mini Cooper S 2.0 Rockingham GT, British Racing green met cognac leder, BJ 2023
Bezit vanaf 07-2023 tot heden en gereden vanaf 0km
Zakelijke auto, opvolger van de Mazda in nummer 7. Zoektocht beperkte zich tot een auto met voldoende vermogen en een automaat en zo min mogelijk irritante 'assistentie'systemen. Keuze viel uiteindelijk op de Mini omdat dit de enige auto was die in mijn zo geliefde kleurstelling te krijgen was en omdat het erg fijn rijdt.
11. Peugeot 406 coupé 2.0 ultima edizione, Bleu Hypérion met cognac leder, BJ 2004
Bezit van 06-2024 tot 11-2024 en gereden van 350k tot 358k
Deze auto heb ik echt puur om nostalgische redenen aangeschaft. Ik blijf het een prachtig model vinden en toen een bevriende autosloper deze binnen kreeg voor onderdelen maar eigenlijk te goed was om te demonteren moest ik hem wel kopen. Echter was de MRB van een LPG niet echt rendabel voor een vierde auto. En hoewel het echt geen slechte auto was gaat die kilometerstand niet in de koude kleren zitten, het op niveau krijgen van mijn standaard zou wat meer geld vragen dan wat ik er voor over had en dus moest na krap een half jaar de auto toch verkocht worden.
Laatst bewerkt: