De drie groene britten van 406c | '03 Jaguar XKR | '03 MG TF | '23 Mini Cooper S

Vorige week een rollenbankdag met de MG club gehad. Tussen allen zaten best een paar onverwachte resultaten. Mijn TF scoorde best aardig. Volgens fabrieksopgave zou hij 135pk moeten hebben maar ervaring leert dat britten nooit het opgegeven vermogen halen maar die van mij heeft een paar kleine modificaties dus ik verwachtte dat die twee factoren tegen elkaar weg zouden spreken en ik op 135pk zou zitten. Op de bank bleek hij 144pk te geven dus ik was op mijn nopjes.

Klikken op afbeelding zou video in Flickr moeten openen

Weer eens tijd voor een update. Het lijkt alsof ik op repeat sta want het is weer hetzelfde riedeltje; Mini geen bijzonderheden want betrouwbaar nieuw ding. Jag geen bijzonderheden en net in winterslaap gegaan en de MG behoeft weer eens een flinke financiële injectie.

Bon. Wat is er dit keer met de MG?
-APK en jaarlijkse onderhoudsbeurt
-Nieuwe achterbanden
-Remschijven en -blokken achter
-Ramen stellen zodat ze sluiten met nieuwe kap
-Ruitenwisser verbindingsstangen
-Nieuwe kogelgewrichten schakelmechaniek
-En de grootste klus; aanpakken van roest op/in dorpels.

De drijfstang van de ruitenwissermotor zit op de linker ruitenwisser en middels twee verbindingsstangen wordt de beweging overgenomen door de rechter. Tijdens een wisactie brak er iets waardoor de ruitenwissers opeens gekruist op mijn voorruit stonden. De afspraak bij de garage stond al dus kon dit mooi even meegenomen worden
54945490122_3052ed2f41_b.jpg

54945496867_39a4289d81_b.jpg

Dan de remschijven en -blokken achter. Dit is wel even een vervelende want de blokken waren vorig jaar vervangen en de schijven waren meer dan goed. De schijven waren nog steeds goed qua dikte maar rechtsachter had nu een flinke hoeveelheid roest. Dat is bijzonder want precies op die roestige schijf waren juist de remblokken dun. Links achter niets aan het handje. Een vastzittende klauw was het in ieder geval niet want van veel hitte was geen sprake en ook qua remstof waren beide zijden gelijk. Beide sets vervangen en even in de gaten houden dus.
54946582178_3a94ce8ab5_b.jpg

54946687285_d473221387_b.jpg

Die roest was mij sinds aankoop al een doorn in het oog maar andere technische zaken hadden telkens voorrang. Nu was het mij opgevallen dat het het afgelopen jaar flink was verslechterd dus hoogste tijd om dit aan te laten pakken.
54938304516_058128004b_b.jpg

54938613775_577d0161b4_b.jpg

54938555964_bf2fd1de44_b.jpg

54937427162_8e1e42a68c_b.jpg

54938508763_b590ee748b_b.jpg

54938613790_f6c1027e2b_b.jpg

54937427177_cccb8c9c66_b.jpg

54938304656_e303a2b903_b.jpg

En terug van de spuiter ziet het er uit alsof er nooit iets aan de hand is geweest
54945423557_b4bbb76955_b.jpg

54946565919_273ec77c74_b.jpg

Terwijl ik dit typ zijn de monteurs druk bezig met het vervangen het schakelmechaniek en de keerring die er lekt. Heel benieuwd hoe dit straks voelt met rijden want het schakelgevoel (of gebrek daar aan) was het enige wat afbreuk deed aan de rijbeleving.

De Mini bevalt echt heel erg goed, maar met alle wijzigingen in regelgeving bestaat er toch een wens om er vroegtijdig afscheid van te nemen. Momenteel staat er nog iets meer dan een jaar op contract maar als medio volgend jaar een vervanger zou komen dan moet dat zowel een EV en heeft die volgens de nieuwe regels ADDW aan boord. Hoewel een EV ansich niet persé een probleem voor mij persoonlijk is, zijn de laadcapaciteiten bij klanten geen gegeven. Maar ADDW, daar heb ik wel écht een probleem mee. Dus dat laat twee opties:
1. Nu al besluiten om Mini te verlengen met een termijn langer dan wat de leasemij normaliter wil doen
2. Nog even snel een andere auto regelen voordat er ADDW in komt en nog gebruik maken van de overgangsregeling van de pseudo eindheffing.

Voor optie 2 heb ik twee offertes laten maken bij de dealers. Een Lancia Ypsilon HF en een Volvo V60 B4 Essential. De Volvo V60 stond 3 jaar geleden ook op de shortlist maar werd het niet omdat ik de bak niet fijn vond. Toen ging het om een B3, de B4 heeft een andere versnellingsbak (en +40pk) en dat maakt een wereld van verschil. Nu kost die V60 wel een goede 6k meer dan die B3 van toen, dus of de werkgever dat wil is nog maar de vraag.

In ieder geval, wordt vervolgd...

Dan is er ook nog wat te melden over de MG.
Vorige week zaterdag een toertocht van 150 kilometer mee gemaakt, geen problemen, geen vuiltje aan de lucht en heerlijk genoten van open rijden in het heerlijke weer. Bij Lienden kwam ik een dronepiloot tegen, wat de volgende beelden opleverde:
Maar toen... een kilometer voor thuiskomst was daar opeens een harde knal van achteren en begon de auto te trillen alsof er een drilboor achter mijn rug zat. Die laatste kilometer ben ik maar gewoon doorgereden en de volgende ochtend maar eens gaan kijken of ik het probleem visueel kon vinden. Kap eraf, de 15 bouten voor toegang tot de motorruimte eruit en ik zag meteen; dat hele blok ligt scheef. Blijken de twee bouten die de motor aan de motorsteun aan de passagierszijde verbinden afgebroken te zijn...
Gelukkig zitten die bouten niet direct in het blok maar is dat een bracket op het blok. Dus twee nieuwe bouten en een bracket zijn besteld en binnenkort maar eens kijken of dat dit op de oprit gefixt kan worden.

Met de range van de meeste EVs tegenwoordig hoef je onderweg ook niet meer te laden, als je een keer naar Limburg of Friesland moet pak je een snellader. En veel merken hebben ISA en ADDW in een ‘shortcut’ uitgezet (bij bmw is het een knop op het stuur, de i5 dan - weet niet of de toekomstige i3 in het budget zou vallen).

Kap eraf, de 15 bouten voor toegang tot de motorruimte eruit en ik zag meteen; dat hele blok ligt scheef. Blijken de twee bouten die de motor aan de motorsteun aan de passagierszijde verbinden afgebroken te zijn...
Gelukkig zitten die bouten niet direct in het blok maar is dat een bracket op het blok. Dus twee nieuwe bouten en een bracket zijn besteld en binnenkort maar eens kijken of dat dit op de oprit gefixt kan worden.

Klinkt als bouten die te strak zijn aangedraaid, gelukkig lijkt de schade hierbij te blijven en is er bijvoorbeeld niets tegen de distributie aan geklapt. Hopen dat je 't zelf relatief eenvoudig kunt fixen, dan blijft het bij een zuur verhaal.

Dat kan zijn, ik heb liever een auto waar het helemaal niet op zit
Heeft de Volvo het niet al? Hoogstens niet zo indringend, maar het systeem van driver monitoring/addw zit al jaren op auto's. Zelfs mijn oude Mercedes zat het al op.

Werk aan de MG is netjes zo te zien. Wel jammer van die boutjes maar dat gelukkig is de rest heel gebleven. Leuke beelden uit de dronefilm ook!

Heeft de Volvo het niet al? Hoogstens niet zo indringend, maar het systeem van driver monitoring/addw zit al jaren op auto's. Zelfs mijn oude Mercedes zat het al op.
Nee, geen systeem met camera. Wel het aloude koffiekopje wat op basis van veranderingen in je input vermoeidheid kan signaleren.

Dus nog de versie met "Driver Alert" i.p.v. "Driver Monitoring"? Maar goed, ik zou me er niet al teveel door laten leiden. Zelfs in de BYD zet je het eenvoudig uit. Of je plakt de ADDW camera af. Kan ook.

De V60 gaat ook heel binnenkort uit productie dus het zou mij ook niet verbazen dat de verplichting van dat systeem einde model betekend.

Een nieuwe motorsteun en bouten voor de MG zijn geregeld, komende vrijdag komt er iemand van de club langs om mij te helpen met het monteren.

Het gebrek aan een privé auto begon wel lastig te worden, de Mini is enkel zakelijk en de Jag geschorst. Gelukkig is het weer voor de tijd van het jaar bijzonder goed en dus besloten om de Jag een paar weken eerder uit de winterslaap te halen. De banden terug naar 2 bar en een goede poetsbeurt was het enige dat nodig was. De boel even rustig een lange rit van 150 kilometer laten maken en de roofkat is back in business. En omdat ik voor een fotowedstrijd laatst lightpainting had geprobeerd met de MG wilde ik ook dergelijke plaatjes schieten met de Jag.
55124046860_6f57fcdfa5_h.jpg

55124046870_2ac9d13304_h.jpg

55122776367_eb1ba71033_h.jpg

De omschrijving van Gyeon doet vermoeden dat er minder remstof op de velg blijft zitten maar dat lijkt niet zo te zijn. Of de yellowstuff blokken stoffen veel meer waardoor het netto resultaat het zelfde is. Maar een echt oordeel kan ik natuurlijk pas over een aantal maanden vellen, als ze in september nog steeds zo makkelijk schoon vegen dan ben ik pas overtuigd.
Hier wilde ik nog even op terugkomen. De Yellowstuff blokken stoffen inderdaad veel meer ben ik met de MG achter gekomen. Het is inmiddels 2 jaar geleden dat de Q2M coating op de velgen van de jag is gegaan en die coating houdt nog steeds stand. Remstof is er zeker maar het is nog altijd extreem gemakkelijk weg te vegen. Wel met de sidenote dat ik 2x per jaar het cure flesje gebruik om de coating te onderhouden en dat deze auto niet vaak gebruikt word. Desalniettemin ben ik er tevreden mee.

De MG is weer gefixt. Met hulp van iemand van de club was de klus relatief vlot geklaard. Een andere bepalende factor was dat alles 3 jaar geleden in Engeland vernieuwd is dus al het montage materiaal is nog niet vastgeroest/verroest.

De ontvangen bouten waren gebruikt maar origineel en de juiste sterkte was tocht wenselijk. De bouten die erin zaten bleken niet de juiste sterkte en (8.8 ipv 10.9). Ook is de kop groter, begint het draad eerder en is de ring los, hoewel die drie zaken niet uitmaken geeft toch aan dat er bij de giga-beurt in Engeland toch zaken niet goed zijn gedaan.
55132702874_c95600533b_h.jpg

55132851945_544f60f66a_h.jpg

55131575922_322edaeb2c_h.jpg

Terug
Bovenaan