Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Durashift zei:Morgen is er (weer) nog een dag![]()
D-C zei:Peugeot zet opmars voort, Volvo knalt weer naar voren, Skoda, Mitsubishi en Dacia blijven imponeren, Tesla schommelt heen en (nu) weer, Mazda had een slechte maand en Honda richting afgrond: nog maar een kleine voorsprong op Subaru!
speedtouch zei:Ford Ka doet het ook maar mondjesmaat (52), terwijl z'n neefje of nichtje, de Fiat 500 toch behoorlijk beter boert (427).
Je ziet ze inderdaad heel veel als personenvariant rijden. (net als de Vito en Transit natuurlijk) Daarnaast zullen neem ik aan toch ook de campers op basis van de Transporter worden meegerekend bij de Transporter? Die zie je ook nog weleens rijden, al zie je meer campers op basis van een Ducato...rickm zei:De VW Transporter op #93 - doet die daar? Persoonsvervoervariant?????
Je ziet ze inderdaad heel veel als personenvariant rijden. (net als de Vito en Transit natuurlijk) Daarnaast zullen neem ik aan toch ook de campers op basis van de Transporter worden meegerekend bij de Transporter? Die zie je ook nog weleens rijden, al zie je meer campers op basis van een Ducato...[/quote]Erikje zei:De VW Transporter op #93 - doet die daar? Persoonsvervoervariant?????
SanderB. zei:Na zeven maanden bestaat de merken top-5 van 2014 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (24.504 stuks, marktaandeel 10,7%), 2. Renault (18.590/8,1%), 3. Peugeot (18.097/7,9%), 4. Ford (13.354/5,8%) en 5. Kia (11.987/5,2%).
De politie heb je inderdaad ook nog, al zie ik hier in het oosten voornamelijk relatief nieuwe Tourans rijden, met af en toe een Transporter.D-C zei:De grootste afnemer is waarschijnlijk de Nederlandse staat, voor de politie.
De Sprinter had een opvallendere uitschieter naar boven: 129 stuks voor Mercedes' grote busje. Ford verkocht 65 exemplaren van de Transit en Tourneo Custom (formaat Transporter).
Wat ik me al een tijdje afvraag: bestaan er ook regionale verkoopslijsten? Want ik vraag me af hoeveel 308's hier in het oosten verkocht worden. Ik zie ze hoogstzelden namelijk. Ik had vandaag eens speciaal opgelet tijdens een fietstocht van 35 kilometer langs autowegen, en ik ben er werkelijk geen enkele tegengekomen. Genoeg nieuwe Meganes, Golfjes e.d. maar geen 308 of 308SW. Opvallend genoeg wel meerder 306-jes...adinsx zei:als ik zo naar het verkeersbeeld kijk ben ik geregeld een 308SW tegen gekomen. Prachtige auto.
Ik kwam echter nog vaker een vrij recente Insignia tegen. Ik zag er zelfs een (schuin van achter) aan voor een A5 van l![]()
Erikje zei:Wat ik me al een tijdje afvraag: bestaan er ook regionale verkoopslijsten? Want ik vraag me af hoeveel 308's hier in het oosten verkocht worden. Ik zie ze hoogstzelden namelijk. Ik had vandaag eens speciaal opgelet tijdens een fietstocht van 35 kilometer langs autowegen, en ik ben er werkelijk geen enkele tegengekomen. Genoeg nieuwe Meganes, Golfjes e.d. maar geen 308 of 308SW. Opvallend genoeg wel meerder 306-jes...adinsx zei:als ik zo naar het verkeersbeeld kijk ben ik geregeld een 308SW tegen gekomen. Prachtige auto.
Ik kwam echter nog vaker een vrij recente Insignia tegen. Ik zag er zelfs een (schuin van achter) aan voor een A5 van l![]()
Hengelo/Enschede/Oldenzaal!adinsx zei:Tja, welk oosten zit jij![]()
AUMACON: autoverkoop 2014 alsnog naar dieptepunt
Het Leidse kennisbureau voor de autobranche, AUMACON, stelt haar prognose voor de autoverkopen op de Nederlandse markt voor het jaar 2014 neerwaarts bij naar een niveau van 380 duizend nieuwe auto’s. Bij realisatie van deze nieuwe prognose zou het laagste jaaraantal sinds 1969 een feit worden.
De verkoop van nieuwe auto’s in ons land kampt al langer met fikse tegenspoed. Vorig jaar nog werden – zelfs met inbegrip van een ongebruikelijk heftige ‘eindsprint’ in de maanden november en december – slechts 416.777 verkopen gerealiseerd. Voor dit jaar werd aanvankelijk uitgegaan van 415 duizend stuks, maar is - aldus AUMACON – alsnog een bijstelling gerechtvaardigd naar nog slechts 380 duizend stuks. Een dergelijk laag jaaraantal is sinds 1969 niet meer voorgekomen. Ter vergelijk: de afgelopen tien jaren werd een jaargemiddelde van 478 duizend gerealiseerd. In de jaren daarvoor noteerden de autodealers in ons land nóg hogere aantallen, met een absoluut recordaantal van 611.776 stuks in 1999.
Volgens AUMACON-directeur Clem Dickmann is er alle reden voor deze aanpassing, “Het staat nu al vast dat onze eerdere prognose niet gehaald gaat worden. Wij hadden meer verwacht van het gestage herstel van het consumentenvertrouwen en de verwachte extra impulsen vanuit de gebruikelijke vervangingsvraag - 2010 en 2011 waren immers relatief goede jaren voor de autoverkoop. De effecten van deze impulsen blijken echter te gering.” Wat wel werkt zijn de impulsen van het fiscaal beleid voor de zakelijke rijders, zoals de lagere bijtelling. “Deze doen zeker hun werk, waardoor het laatste kwartaal van dit jaar weer extra drukte bij de dealers te verwachten is. Maar dat zal zeker niet in dezelfde mate zijn als eind 2013 en dus onvoldoende om dit jaar nog te redden.”
Structurele oorzaken
Volgens Dickmann zijn de oorzaken voor de vraaguitval naar auto’s structureel van aard. “De rol die de auto in ons leven speelt is tanende. Zowel als vervoermiddel als in de rol van statusattribuut is de auto minder belangrijk aan het worden.” Een typisch Nederlands verschijnsel, zo lijkt het. Zo liggen de nieuwverkopen bij onze zuiderburen thans zo’n 40 procent hoger dan bij ons en staan er in België drie premiummerken (NL: geen) in de merken top-10. Het zwaartepunt van de Nederlandse markt zal in 2014 weer verder opschuiven richting de kleinere auto’s. Ruim tweederde van alle autoverkopen komt dit jaar voor rekening van modellen uit het A-, B- en C-segment. Daarbij zal evenals vorig jaar het C-segment (geholpen door diverse hybride-auto’s) nipt het grootste autosegment worden. De afzet van hybride-auto’s zal dit jaar echter niet in de buurt van het niveau van vorig jaar (ruim 43 duizend stuks) komen. “Met totaal 35 duizend stuks is dit jaar niettemin één op de elf nieuwe auto deelselektrisch aangedreven. Daarnaast zullen in 2014 ongeveer 2.500 volelektrische auto’s worden verkocht; pakweg een gelijk aantal als vorig jaar.”
(18.08.2014)
HarrieD zei:Er worden wel erg weinig nieuwe Mazda's 3 en 6 afgeleverd. Ondanks alle mooie techniek, lovende testberichten in de autokopers en positieve reacties op o.a. dit forum worden er weinig verkocht. Alleen door dat ene gebrek. Veertien procent. Het getal in cijfers kan ik al bijna niet meer zien. En hetzelfde geldt natuurlijk voor veel andere uitstekende auto's. De markt is compleet verstoord. De grijze of zwarte diesel stationcar, nog even En we kunnen deze auto in hetzelfde hokje plaatsen als het kostschoolpakje, uniform of overall. In ieder geval niets voor mij als particuliere koper.
Alleen door dat ene gebrek. Veertien procent.
714 zei:Ach , wellicht zien de cijfers er volgend jaar heel anders uit . Momenteel wordt gesproken over de begroting van 2015 en ook onze regering ziet wel dat ons autopark geheel uit zijn verband wordt gerukt door lease-verkopen . Dit beleid kost gewoon honderden miljoenen per jaar , miljoenen die in bijvoorbeeld de zorg worden weggeplukt... 7 of 14 % ( met gemanipuleerde verbruikscijfers ) leuk voor diegenen die het voorrecht hebben hiervan te mogen profiteren maar als aan de andere kant de zorgtoeslag voor minderbedeelden wordt afgepakt of de koopkracht van gepensioneerden nog verder wordt beknot snap je dat dit niet kan .
Gewoon één percentage van maken ( 20 %? ) en iedereen die gebruik maakt van de weg betaalt houderschapsbelasting .
Het autopark zou er meer gevarieerd mee worden !
D-C zei:In de jaren '90 pionierde Honda er nog op los, wie herinnert zich nog de zeer zuinige Civic 1.5i VTEC-e? Verder raad ik Honda een afgezwakt ontwerp van de opvolger van de Civic aan... Dit is een aardig voorbeeld voor de volgende Civic:
No nonsense ontwerp, maar zeker niet verkeerd. Praktisch met een Octavia-achtig design en binnenruimte, mooie nieuwe benzinemotoren en natuurlijk de verse Honda-diesels, een hybride en plug-in hybride... De Europese Civic is een model dat exclusief voor Europa wordt ontwikkeld, dan moet Honda wel de Europese smaak in acht nemen en niet de smaak van buitenaardse wezens.
Autoverkoop augustus: -9,1%; Peugeot 308 bestverkocht
Afgelopen maand leverden de gezamenlijke autodealers slechts 25.722 nieuwe auto’s af, tegenover 28.309 stuks in augustus 2013, een afname van 9,1 procent. Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau AUMACON. Augustus wordt daarmee dit jaar vermoedelijk de slechtste maand voor de verkoop van nieuwe auto’s. In de komende maanden wordt immers een licht verbeterende markt verwacht; niet alleen zijn de vakanties achter de rug, ook wordt toenemende drukte verwacht vanuit de zakelijke markt aangezien per 1 januari de fiscale CO2-grenzen verder worden aangescherpt. “Vooral leaserijders zullen nog nèt voor die datum een nieuwe auto in gebruik willen nemen,” aldus sectoreconoom Clem Dickmann van AUMACON.
Opgeteld over de eerste acht maanden werden er dit jaar inmiddels 254.450 nieuwe auto’s afgeleverd, tegenover 269.745 stuks in de periode januari tot en met augustus van 2013, een daling van 5,7 procent. AUMACON paste onlangs haar marktprognose voor 2014 neerwaarts aan naar 380 duizend nieuwe auto’s; mocht dit ook werkelijkheid worden dan is dat het laagste jaaraantal sinds 1969.
Volkswagen leverde in augustus de meeste nieuwe auto’s af (3.170 stuks, marktaandeel 12,3%), gevolgd door 2. Peugeot (2.874/11,2%), 3. Renault (2.210/8,6%), 4. BMW (1.457/5,7%) en 5. Toyota (1.365/5,3%).
Na acht maanden bestaat de merken top-5 van 2014 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (27.665 stuks, marktaandeel 10,9%), 2. Peugeot (20.941/8,2%), 3. Renault (20.798/8,2%), 4. Opel (15.466/6,1%) en 5. Ford (14.693/5,8%).
De populairste modellen in augustus waren: 1. Peugeot 308 (1.140 stuks), 2. Volkswagen Polo (1.028), 3. Volkswagen Golf hb (918), 4. Renault Clio (942) en 5. Peugeot 108 (706).
Carfanatic zei:*wat doet infiniti nog op de nederlandse markt?
rickm zei:Augustus 2014, plusje van ca 8%, ca 25.250 stuks
rickm zei:Bovenstaande stond afgelopen weekend op de Automotive-online wepside.
Maar +8% blijkt dus -12%.
Curieus geval van backloaden (registraties op de laatste Aug. dag in 2013).
Of gewoon een tiepvaut bij die site.
Ami zei:En dan ook het lijstje van Bovag per merk:
bovag
Die auto's worden bijna alleen maar geleased. 14 tov 20% is hier het toverwoord. Daarnaast is de Civic een auto die je mooi vind of spuuglelijk. Gezien de reacties onder andere op deze website zullen de meeste leasers het laatste vinden.714 zei:Onbegrijpelijk dat Honda het zo slecht blijft doen terwijl de Civic stationcar zóveel handiger is en een zo veel lekkerder motorblok heeft dan een saaie 308 of Octavia SW....
Zal wel weer aan die bijtelling liggen , regels gaan veranderen...wie weet ???
714 zei:Onbegrijpelijk dat Honda het zo slecht blijft doen terwijl de Civic stationcar zóveel handiger is en een zo veel lekkerder motorblok heeft dan een saaie 308 of Octavia SW....
Zal wel weer aan die bijtelling liggen , regels gaan veranderen...wie weet ???
En gezien de verkopen zou je kunnen stellen dat de blokken van de Skoda en Peugeot beter gewaardeerd worden....
P. Klieder zei:Wat op zich kan want het modellenaanbod is al vrij beperkt, de styling niet ieders smaak. Maar goed, huilies gaan meteen gillen dat het weer aan van alles en nog wat ligt behalve de Honda zelf.