Mach1 zei:
Meer dan 4000 (!) 308's op kenteken gezet, ben benieuwd wat de 308 vanaf januari gaat doen. Geldt natuurlijk ook voor de overige bijtellingsvriendelijke modellen.
Ongetwijfeld hard terug vallen, althans ten opzichte van de laatste maanden van 2015. Begin 2015 viel de auto al eerder terug toen de SW niet meer in aanmerking kwam voor 14% bijtelling. Ik vermoed dat de auto over voldoende kwaliteiten beschikt om in het segment lekker mee te blijven doen. Peugeot moet het verder hebben van de nieuwe 3008 die niet voor de zomer van 2016 bij de dealers zal verschijnen. Voor Citroën en DS ziet 2016 er niet goed uit. Renault wordt denk ik een van de grootste stijgers in de top tien, met een aantrekkelijk nieuw gamma en drie crossovers (Captur, Kadjar, straks de 'Djeyo').
Hoe zal het Volkswagen vergaan? Het productgamma is wel sterker dan ooit en de Tiguan is een heel belangrijke nieuwkomer. Het zou me niet verbazen als het gewoon stand houdt, tot ongenoegen van reaguurders op de homepage

Skoda en Audi houden stand, Seat zakt. Porsche wordt een van de grootste verliezers nu de wittebroodsweken voor de Cayenne voorbij zijn.
Opel zal het ook goed doen met de Karl, Mokka facelift en vooral de Astra, al verwacht ik niet dat het de groei van Renault kan bijbenen. Voor Ford ziet het er ondertussen niet goed uit, met een focus op de verkeerde modellen (MPV's in plaats van crossovers). Ik ben benieuwd wanneer de Ka Plus verschijnt.
De Volvo V40 zal ook hard terugvallen, al blijft die vast goed meedoen met de concurrenten, het blijft tenslotte een Volvo. Da's toch een merk dat in Nederland een uitstekend imago heeft. Ik vermoed om diezelfde reden dat de XC90 ook klassementsleider blijft. Met de XC90, S90 en V90 kan Volvo de verliezen toch aardig opvangen vermoed ik.
De afzet van de Mercedes C-klasse zal flink inzakken, anderzijds implodeert de afzet van Mercedes niet zo snel met een dergelijk omvangrijk productgamma en een constante stroom aan nieuwe modellen (met de E-klasse en GLC als belangrijkste nieuwkomers). BMW kan lekker scoren met de X1 en 2-serie Tourer.
Toyota heeft extra veel Aurissen en Lexus CT's besteld en promoot die modellen nu flink, ik zie die merken volgend jaar dan ook hard terugvallen, bij Toyota moet de productieversie van de C-HR een topper worden à la Qashqai - de nieuwe Prius zal immers ook nooit meer in de buurt komen van de vroegere successen. De Lexus RX zal nooit de verliezen van de CT kunnen compenseren. Mitsubishi zal het ook niet gemakkelijk hebben. Ik denk dat de Outlander wel in trek blijft, maar de aantallen wel flink ziet teruglopen. De vernieuwde Space Star is wel erg hoog in de markt gezet. Nissans productgamma is een beetje wisselvallig, maar aangezien de Qashqai de kar trekt en ik die auto niet zo gauw zie terugvallen moet het stand kunnen houden, zeker met een nieuwe B-segment hatchback. Mazda kan de vruchten plukken van een aantrekkelijke en moderne serie modellen met een nadruk op crossovers (CX-3, CX-5, straks de CX-6). Hoewel ik geen wonderen van de Suzuki Baleno en Ignis verwacht, zijn het toch belangrijke aanvullingen. Bij Honda wordt 2016 al gauw beter dan 2015, maar de start van de nieuwe Jazz en HR-V is allesbehalve veelbelovend. Of de Infiniti Q30/QX30 nu succesvol wordt of niet (ik verwacht er niet teveel van), stijgt de afzet volgend jaar natuurlijk enorm.
Fiats 500X is helaas geen succes geworden, de Tipo (met al minimaal 5.000 euro aan CO[sub]2[/sub]-heffingen) zie ik hier ook geen succes worden, dus ik verwacht volgend jaar geen indrukwekkend stijgingen. Lancia gaat richting uitgang en Alfa Romeo stijgt, maar komt van ver. De nieuwe Compass zal het tweede volumemodel van Jeep worden naast de Renegade.
Tot slot verwacht ik een behoorlijk goed jaar bij Kia dankzij de nieuwe Sportage en Niro en ook Hyundai kan licht stijgen met dank aan de Tucson en nieuwe i30.