De Nederlandse verkoopcijfers | april 2026 op p. 134

Bird Nerd zei:
122. Mazda3 60
123. Volkswagen Passat 58

:eek:
Kia Ceed verkoopt 253 keer in februari. En dat voor een auto die op zijn laatste benen loopt. Daar steken de verkopen van de Mazda 3 wel erg schril bij af.

Ik denk dat de Seat dealer best te vinden is. Die zit in veel gevallen naast de dealer van Skoda en VW of zelfs in hetzelfde pand.
Ik vermoed dat toch veel wat oudere particuliere kopers hun geld liever uitgeven aan een VW of Skoda dan aan een Seat. Seat trekt in mijn ogen een iets jonger publiek en die mannen of vrouwen hebben vaak het geld niet (of er niet voor over) voor een nieuwe auto.
Skoda trekt de verstandige kopers. Voor iets minder geld krijg je een ruimere en vaak completere auto dan bij VW en die ook minstens net zo goed gebouwd is. Een Skoda is eigenlijk de betere VW.
Eén merk is nog niet genoemd. Honda. In het hele modellenlijstje heb ik het merk niet kunnen vinden.
Ze maken fantastische motorfietsen die ook in ons land best populair zijn, maar op autogebied is het huilen met de pet op. Geen enkel model in het door D-C gepubliceerde lijstje te vinden. Technisch uitstekende auto's, maar ze doen bij dat merk iets helemaal verkeerd.
Dat de Focus het nog steeds heel goed doet vind ik persoonlijk niet verwonderlijk. Gunstig geprijsd, goed gebouwd, fijn rijdend en vooral de ST-lines vallen erg in de smaak vooral de 1.5 182pk)

zeebra zei:
Bird Nerd zei:
122. Mazda3 60

Kia Ceed verkoopt 253 keer in februari. En dat voor een auto die op zijn laatste benen loopt. Daar steken de verkopen van de Mazda 3 wel erg schril bij af.
Ik snap dat ook niet, want zo'n 3 is echt een fijne auto. Met 30k niet de goedkoopste, maar dan heb je wel gelijk een prima uitrusting. Een Golf Comfortline met wat opties of een Highline kost hetzelfde.

Barri zei:
zeebra zei:
Bird Nerd zei:
122. Mazda3 60

Ik snap dat ook niet, want zo'n 3 is echt een fijne auto. Met 30k niet de goedkoopste, maar dan heb je wel gelijk een prima uitrusting. Een Golf Comfortline met wat opties of een Highline kost hetzelfde.

De redenen zijn:
Het energielabel is te hoog: vaak worden deze auto’s als lease auto gereden. Veel werkgevers stellen een maximum aan het label.
Er is geen station. Deze variant heeft vaak meer dan 50% van de verkopen van een model in deze klasse.

De CX5 heeft wel hetzelfde label als bijvoorbeeld de Tiguan. Die CX5 doet het wel goed.

LM. zei:
MBdoubleyou zei:
De Opel Corsa op 6 o_O? Opel moet wel heel veel korting gegeven hebben want het model is in de basis al 11,5 jaar oud. De huidige is 3 jaar op de markt en niet meer dan een rigoureuze update van de vorige Corsa uit 2006.

Maar dat weet de consument toch niet? Die ziet een auto die er nog prima uitziet en wat mij betreft moderner dan sommige concurrenten en die inderdaad met kortingen wordt aangeboden. Dat de auto op een 11 jaar oud onderstel staat weten ze niet en zal ze een worst wezen, niet iedereen is een autoliefhebber.

Dat jij 'm moderner vind ogen dan de nieuwere concurrenten begrijp ik best :). Ik denk dat de Corsa voornamelijk nog zo goed verkoopt vanwege die enorme kortingen. Dan zijn mensen opeens toch wat minder kritisch en kijken ze naar wat er onder de streep moet worden bijbetaald. Dat je dan een uitloopmodel rijdt maakt niet zoveel uit. En jouw verhaal bevestigt dat beeld alleen maar.

Je kan een Corsa bij Opel rijden voor 269 euro per maand (obv 60 maanden). Dan krijg je een 1.4 Online Edition met 90pk. Die kost nieuw 18.599 euro. En die kan je ook kopen voor 15.995 euro. Dan mag je van een flinke korting spreken! Ik snap best wel dat mensen dan kiezen voor een Corsa. Een minder uitgeruste Opel Karl Innovation kost rijklaar ook al 14.599 euro.

@MBDOUBLEYOU Waar zie jij die Corsa's voor die 15.995 ? Ik zie ze niet namelijk. En ook als het wel zo zou zijn ( veel korting ) dan is dat toch prima voor elkaar van Opel? Auto loopt al heel lang mee dus prijs kan ook best omlaag blijkbaar, nog steeds de keus van de klant om het wel of niet te doen! Hoe dan ook gewoon goed gedaan dus. ;)

Barri zei:
Met MPV's ga je geen aantallen meer maken, maar als ze je aanbiedt valt er vast nog wel geld mee te verdienen. Immers, je bent straks de enige. De C-Max heeft nog voldoende concurrenten, maar de Galaxy heeft nauwelijks concurrenten meer.

Maar als je als enige overblijft riskeer je dat je een roepende in een woestijn wordt :D Ik moet zeggen dat de aantallen van de S-MAX me op Europees niveau niet eens tegenvallen. In 2017 nog 35.000 en nog eens 15.000 voor de Galaxy. De Renault Espace is de enige die het in Nederland nog een beetje redelijk doet, maar 18.000 stuks is niet veel. De Volkswagen Sharan/Seat Alhambra zijn gezamenlijk zelfs goed voor 60.000 stuks. Ik weet dat de Oostenrijkers wel zeer gecharmeerd zijn van deze grote MPV's.

Total Loss zei:
@MBDOUBLEYOU Waar zie jij die Corsa's voor die 15.995 ? Ik zie ze niet namelijk. En ook als het wel zo zou zijn ( veel korting ) dan is dat toch prima voor elkaar van Opel? Auto loopt al heel lang mee dus prijs kan ook best omlaag blijkbaar, nog steeds de keus van de klant om het wel of niet te doen! Hoe dan ook gewoon goed gedaan dus. ;)

Ople Corsa 1.4 Online Edition 5drs voor 15.995

Ik zeg toch dat ik wel begrijp dat ze nog aardig wat Corsa's wegzetten omdat je best een goede deal doet me zoveel korting. Dat doet niks af aan het feit dat de Corsa in de basis een auto uit 2006 is die niet meer helemaal kan tippen aan de concurrentie. Prima als mensen er voor gaan. Maar als die kortingen er niet opzaten dan doe je gewoon niet meer zo'n goeie deal en denk ik dat de Corsa niet meer zoveel verkocht zou worden.

Overigens kan het nog goedkoper. Er staan aardig wat onverkochte geregistreerde Corsa's met flinke Korting te koop. Hier is het voordeel zelfs 4000 euro.

Het zijn tevens deze kortingen die ervoor zorgen dat Opel maar geen winst kan maken. Kwam vandaag op m'n werk een Fiesta tegen van 26 mille. Dat gaat Opel dus nooit lukken...

@MBDOUBLEYOU Duidelijk. Deze zijn dus gewoon al samengesteld, geleverd en op kenteken gezet. Dit doet echt ieder merk, zeker met modellen die al wat langer meegaan. Check bv Gaspedaal, selecteer vanaf 2018 en je ziet per merk en model hoeveel er al wel niet te koop zijn. Soms al honderden per model terwijl jaar pas een dikke 2 maanden onderweg is. Dus zo uitzonderlijk is dit niet. Valt voor de consument veel voordeel te halen als je niet perse je nieuwe auto helemaal zelf wil samenstellen. Je kiest een kleur en je kan volgende week rijden, in de USA doen ze niet anders.

Edit : Kan nog goedkoper, was deze al tegengekomen bij mijn eigen dealer. Nieuw maar al een 5 maanden een kenteken. Het zijn ook allemaal de oude 1.4 motoren met 90 pk. Dus grote kans dat deze motor gewoon "op moest". Is al lang en breed opgevolgd door een 1.0 Turbo met ook 90 pk. Dus kwestie magazijnen leeg ?

Corsa voor nog minder

Lancia Lover zei:
Het zijn tevens deze kortingen die ervoor zorgen dat Opel maar geen winst kan maken. Kwam vandaag op m'n werk een Fiesta tegen van 26 mille. Dat gaat Opel dus nooit lukken...

Ik geloof dat Ford geen haar beter is wat dat betreft...

Is Opel niet al begonnen met het afbouwen van kortingen in Europa? De verkoopdalingen in Europa vanaf het vierde kwartaal vorig jaar zijn daar volgens mij een direct gevolg van. In Nederland zitten de verkopen wel in de lift dus.

Total Loss, bij de meeste merken kan je geen 4000 euro korting ( of zelfs meer) krijgen op een nieuwe C segmenter. En natuurlijk zit er een kenteken op. En ja, dat doen de anderen ook. Ik ben niet van gisteren :rolleyes:.

Ik snap dat het je pijn doet als Opelliefhebber. Maar ook jij schiet weer meteen in de verdediging. Word zo moe van dat merkblinde gedrag. Ook al is het je merk.....feit is dat de ondertussen niet meer geheel frisse Opel Corsa op zijn benen loopt en dat de kortingen hoger zijn dan bij de concurrente. Live with it.

Ik zeg echt helemaal nergens iets geks of iets wat niet klopt toch? Toch logisch dat er kortingen gegeven worden op een model dat lang meeloopt, een verouderd type motor heeft al op kenteken staat? Waarom jij nu zo gepikeerd reageerd is mij een raadsel. Beetje vreemd en compleet onnodig ook.

MBdoubleyou zei:
Total Loss, bij de meeste merken kan je geen 4000 euro korting ( of zelfs meer) krijgen op een nieuwe C segmenter. En natuurlijk zit er een kenteken op. En ja, dat doen de anderen ook. Ik ben niet van gisteren :rolleyes:.

Wel bij typische actiemerken als Fiat, Nissan, Renault etc. Die merken hebben acties om de paar maanden, zoals 'BTW-korting' ofwel 21% lagere prijzen. Ford is ook een typisch stuntmerk.

D-C zei:
MBdoubleyou zei:

Wel bij typische actiemerken als Fiat, Nissan, Renault etc. Die merken hebben acties om de paar maanden, zoals 'BTW-korting' ofwel 21% lagere prijzen. Ford is ook een typisch stuntmerk.

Uiteindelijk doen alle merken het. Zeker bij een uitgaand model icm een motor die eruit gaat. Toch logisch ook. Je wil van de oude voorraad af en alles wat je nog verkoopt, desnoods tegen lagere prijzen, is mooi meegenomen. Als je grote kortingen gaat geven op net nieuwe modellen moet je je pas zorgen gaan maken.

D-C zei:
Is Opel niet al begonnen met het afbouwen van kortingen in Europa? De verkoopdalingen in Europa vanaf het vierde kwartaal vorig jaar zijn daar volgens mij een direct gevolg van. In Nederland zitten de verkopen wel in de lift dus.

Precies. Dat en het verminderen van verkoop aan verhuurbedrijven zorgt ervoor dat Opel in de min zit qua verkopen, maar wel in de plus qua winst. Er wordt verwacht dat Opel dit jaar break-even gaat halen.

Opel is also trying to shift sales from less profitable channels like fleets and rentals, but Tavares insisted he was not being "dogmatic" about "telling the Opel marketing team to reduce their sales in what we would call the toxic channels."

"We want to improve the market share in business-to-consumer channels because they are most profitable," he said. "For Opel, it's very simple, everything is in support of making money. Once we make money, then everything is open to do all the fancy things we would like to try."

Deze man zou eens bij Fiat aan de slag moeten...

Maar ja... probeer dat maar eens aan iemand uit te leggen.

MBdoubleyou zei:
Dat jij 'm moderner vind ogen dan de nieuwere concurrenten begrijp ik best :). Ik denk dat de Corsa voornamelijk nog zo goed verkoopt vanwege die enorme kortingen. Dan zijn mensen opeens toch wat minder kritisch en kijken ze naar wat er onder de streep moet worden bijbetaald. Dat je dan een uitloopmodel rijdt maakt niet zoveel uit. En jouw verhaal bevestigt dat beeld alleen maar.

Niet zo minachtend doen aub. Staat je erg slecht.

Total Loss zei:
Ik zeg echt helemaal nergens iets geks of iets wat niet klopt toch? Toch logisch dat er kortingen gegeven worden op een model dat lang meeloopt, een verouderd type motor heeft al op kenteken staat? Waarom jij nu zo gepikeerd reageerd is mij een raadsel. Beetje vreemd en compleet onnodig ook.

Dat wil ik je best uitleggen? Precies wat ik schrijf: ik proef een soort merkblindheid. Ik ben nogal kritisch over de Opel Corsa en dan komt daar dit op terug:
"Waar zie jij die Corsa's voor die 15.995 ? Ik zie ze niet namelijk. En ook als het wel zo zou zijn ( veel korting ) dan is dat toch prima voor elkaar van Opel? " . In jouw antwoord wordt mijn bewering over Corsa's voor 15.995 al meteen in twijfel getrokken.
"@MBDOUBLEYOU Duidelijk. Deze zijn dus gewoon al samengesteld, geleverd en op kenteken gezet. Dit doet echt ieder merk, zeker met modellen die al wat langer meegaan. Check bv Gaspedaal, selecteer vanaf 2018 en je ziet per merk en model hoeveel er al wel niet te koop zijn. Soms al honderden per model terwijl jaar pas een dikke 2 maanden onderweg is. Dus zo uitzonderlijk is dit niet. Valt voor de consument veel voordeel te halen als je niet perse je nieuwe auto helemaal zelf wil samenstellen. Je kiest een kleur en je kan volgende week rijden, in de USA doen ze niet anders."

Je verdedigt Opel met "dat doen andere merken ook". Natuurlijk weet ik dat. En dan ga je mij uitleggen hoe het werkt. Feit is dat je gewoon heel veel korting krijgt op een Corsa momenteel. Tot 4.500 euro.

Als jij zou reageren met iets van: "zo da's een hoop korting. Blijkbaar willen ze zo nog wat Corsa's slijten. Hij is ook wel aan vervanging toe."....dan hoor je mij niet :). Maar als merkliefhebbers hun merk, in mijn ogen, onnodig gaan verdedigen vind ik dat best irritant. Welk merk het ook is.

Mijn 1e reactie was puur vanwege jouw volgende zinnetje :

Dan krijg je een 1.4 Online Edition met 90pk. Die kost nieuw 18.599 euro. En die kan je ook kopen voor 15.995 euro.

Dus ik wilde gewoon heel graag weten waar ik die nieuwe Corsa's dan kon bestellen voor die 15.995 Euro.
Maar blijkbaar ging het dus om reeds gekentekende modellen die al klaar stonden bij de dealer.
Dan is een flinke korting op een oud model met oude motor niet zo heel gek toch ?

Je zegt zelf ook dat je weet dat andere merken dit ook doen.
Moet je voor de gein eens kijken op gaspedaal.nl bij de honderden nieuwe Renault Clio's uit 2018 ( de nummer 2 van de lijst deze maand ).
Exact hetzelfde geval, kortingen van 2.250 tot dik 4.000 Euro. Is ook een relatief langlopend model wat over niet al te lange tijd vervangen gaat worden. ( en die het ook nog heel goed doet ).
Ik zie het verschil en dus ook reden van het melden dus echt niet ;)

Om een lang verhaal kort te maken, Opel verkoopt nog lekker veel oude Corsa's tegen hele scherpe prijzen! (y)

Total Loss zei:
Moet je voor de gein eens kijken op gaspedaal.nl bij de honderden nieuwe Renault Clio's uit 2018 ( de nummer 2 van de lijst deze maand ).
Exact hetzelfde geval, kortingen van 2.250 tot dik 4.000 Euro. Is ook een relatief langlopend model wat over niet al te lange tijd vervangen gaat worden. ( en die het ook nog heel goed doet ).
Ik zie het verschil en dus ook reden van het melden dus echt niet ;)

Om een lang verhaal kort te maken, Opel verkoopt nog lekker veel oude Corsa's tegen hele scherpe prijzen! (y)

Ik zie toch echt geen Clio's met 4.000 euro korting of meer. Het is meestal 2.250/2.540 euro. Dat is best een verschil. Er zijn er vast wel een paar te vinden waar de korting hoger is zodat je je gelijk kan bewijzen.....dus doe vooral geen moeite :). De Clio is in de basis moderner dan de Corsa dus dat ie beter verkoopt lijkt mij vrij logisch. Daar is nog geen 4000 euro korting voor nodig. Over een jaar vast wel......als de nieuwe Clio er staat.

Ik begrijp natuurlijk best dat jij het allemaal geen reden van vermelding vindt :rolleyes:.

En ik snap best dat jij dus blijkbaar geen weerwoord kan hebben.
Jij maakt een opmerking op een openbaar forum en ik reageer daar heel normaal op met meer dan logische punten.

"als merkliefhebbers hun merk, in mijn ogen, onnodig gaan verdedigen vind ik dat best irritant"

En dit is dus duidelijk jouw probleem en niet het mijne.
Nogmaals ik reageer puur op jouw opmerking waar ik ook zo mijn mening over heb ( en dat mag ! ).
Dat je daar vervolgens niet zo goed mee om kan gaan moet je echt bij jezelf zoeken. (y)

Total Loss zei:

Voor de gein heb ik de (opvallende VW) top 4 van januari er even doorheen gehaald op gaspedaal. Dat leverde de volgende resultaten op:

Verkoopcijfers januari 2018
1. Volkswagen Polo 2.642
2. Volkswagen Golf 2.209
3. Volkswagen up! 1.949
4. Volkswagen Tiguan 1.783

Nu te koop op gaspedaal:
1. Volkswagen Polo 538
2. Volkswagen Golf 815
3. Volkswagen up! 487
4. Volkswagen Tiguan 396

Enzo Ferrari zei:
Total Loss zei:

Voor de gein heb ik de (opvallende VW) top 4 van januari er even doorheen gehaald op gaspedaal. Dat leverde de volgende resultaten op:

Verkoopcijfers januari 2018
1. Volkswagen Polo 2.642
2. Volkswagen Golf 2.209
3. Volkswagen up! 1.949
4. Volkswagen Tiguan 1.783

Nu te koop op gaspedaal:
1. Volkswagen Polo 538
2. Volkswagen Golf 815
3. Volkswagen up! 487
4. Volkswagen Tiguan 396

Mij was al eerder vooral de T-Roc opgevallen : 766 stuks maar liefst en heb er echt nog nooit 1 zien rijden.
Ik snap dat die helemaal nieuw is en dat die volop in de showroom moet, iedere VW dealer heeft er nu wel een flink aantal staan meteen.
Sowieso goed te zien door eerst het jaar 2018 te selecteren en geen merk, dan zie je daarna meteen hoeveel auto's per merk er her en der al bij de dealers staan.

De T-Roc is inderdaad opvallend, die ben ik ook nog niet in het 'wild' tegengekomen. Als je nu op gaspedaal kijkt staan daar maar liefst 884 van te koop/op voorraad! :eek:

Enzo Ferrari zei:
De T-Roc is inderdaad opvallend, die ben ik ook nog niet in het 'wild' tegengekomen. Als je nu op gaspedaal kijkt staan daar maar liefst 884 van te koop/op voorraad! :eek:

Yep, die andere 118 stuks zijn blijkbaar van eind 2017, toen ik 2018 selecteerde vielen die weg en bleef er 766 over.

VW heeft nu in totaal trouwens 4554 auto's met een 2018 registratie op gaspedaal staan. Behoorlijke voorraad dus.

Enzo Ferrari zei:
VW heeft nu in totaal trouwens 4554 auto's met een 2018 registratie op gaspedaal staan. Behoorlijke voorraad dus.

Zijn natuurlijk geen keiharde cijfers aangezien gaspedaal in sommige gevallen ook dubbel kan tellen.
Geeft wel een redelijk beeld van de aantallen / verhoudingen tussen de merken onderling.

Andere opvallende merken met een grote 2018 voorraad (+1000 auto's):

Mercedes-Benz: 2750
BMW: 1549
Audi: 2413
Volvo: 1336
Citroen: 1719
Fiat: 1631
Ford: 3535
Hyundai: 1014
Opel: 2132
Peugeot: 2545
Renault: 3407
Seat: 1001
Skoda: 1301

Total Loss zei:
Zijn natuurlijk geen keiharde cijfers aangezien gaspedaal in sommige gevallen ook dubbel kan tellen.

Ja, daar heb je gelijk in. Sommige advertenties staan er inderdaad dubbel op. Waarom dat zo is, is mij een raadsel.

Enzo Ferrari zei:
Total Loss zei:

Ja, daar heb je gelijk in. Sommige advertenties staan er inderdaad dubbel op. Waarom dat zo is, is mij een raadsel.

Weet niet zeker hoor maar denk dat aantal directe links per advertentie aan een max. zit.
Dus advertentie met een auto staat op 6 sites maar aan 1 link/advertentie op gaspedaal.nl kunnen maar 4 sites direct gelinkt worden bijvoorbeeld, dan gaan de overige linkjes via een andere advertentie. ( en staat de auto er dus "2x op" ).

Total Loss zei:
En ik snap best dat jij dus blijkbaar geen weerwoord kan hebben.
Jij maakt een opmerking op een openbaar forum en ik reageer daar heel normaal op met meer dan logische punten.

Natuurlijk vind je jouw punten logisch, Total Loss. Anders had je ze niet genoemd. Maar die opmerking over geen weerwoord is zo'n open deur. Die geldt ook voor jou.

Ik laat het hier verder bij :)

Enzo Ferrari zei:
Andere opvallende merken met een grote 2018 voorraad (+1000 auto's):

Mercedes-Benz: 2750
BMW: 1549
Audi: 2413
Volvo: 1336
Citroen: 1719
Fiat: 1631
Ford: 3535
Hyundai: 1014
Opel: 2132
Peugeot: 2545
Renault: 3407
Seat: 1001
Skoda: 1301

Die cijfers lijken me inderdaad niet helemaal zuiver. 2750 nieuwe Mercedessen? Waarschijnlijk staat ze op meerdere sites.

Dit lijkt me realistischer:

Autotrack

Alfa Romeo (173)
Audi (1.080)
BMW (690)
Citroën (842)
Fiat (960)
Ford (1.950)
Honda (113)
Hyundai (633)
Kia (787)
Land Rover (156)
Mazda (393)
Mercedes-Benz (1.415)
Mini (149)
Mitsubishi (255)
Nissan (638)
Opel (1.528)
Peugeot (1.680)
Porsche (11)
Renault (1.378)
Seat (708)
Skoda (674)
Suzuki (266)
Toyota (352)
Volkswagen (2.835)
Volvo (655)

De enorme aantallen van Mercedes en zeker VW blijven opvallend. Het is hiermee ook niet duidelijk of alle auto's een kenteken hebben. Als VW ook veel voorraadauto's op Autotrack heeft staan hoeft de conclusie dat VW heel veel onverkochte auto's op kenteken hebben staan niet terecht te zijn :).

Net even gekeken bij de E-klasse, totaal 201 stuks nieuw. Er staan er nog 40 uit 2017. De rest is 2018 en veel ervan hebben geen kenteken.

Even de T-Roc gechecked. Ik heb er een stuk of 10 bekeken. Allemaal zonder kenteken. Dus het waarschijnlijk wordt de soep niet zo heet gegeten als ie wordt opgediend :).

Het blijft natuurlijk een beetje giswerk, maar de waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Mijn ervaring met Autotrack is trouwens dat daar best wel wat officiële dealers vanaf zijn gestapt, mede omdat Autotrack niet wil dat hun advertenties op gaspedaal mee genomen mogen worden.

Zie: https://www.volkskrant.nl/recensies/autowebsite-gaspedaal-mag-niet-zoeken-bij-rivaal~a3651100/

Hey D-C, as always heel erg bedankt voor,je erg waardevolle bijdragen in dit soort lijstjes! Ook al woon ik in België en is de automarkt hier fundamenteel verschillend, ik lees je analyses steeds en met veel plezier!

Ik hoop dan ook oprecht dat jij je niet laat afschrikken dat je topic wordt verkl. euh sorry verpest door geneuzel of je nu een nieuwe ouwe Corsa al dan niet met 15.995€ korting kan bestellen. En of je op een ouwe nieuwe Clio bovenop die 15.995€ korting dan nog eens een extra 2.250 of 4.000€ korting kan versieren of niet...

OT : komaan mannen, herlees jullie posts, rook de vredespijp en geef toe dat de kopers van een nieuwe ouwe Corsa en een ouwe nieuwe Clio gewoon toch mazzelaars zijn, best leuke auto's in hun segment toch? :D

Enzo Ferrari zei:
Het blijft natuurlijk een beetje giswerk, maar de waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Mijn ervaring met Autotrack is trouwens dat daar best wel wat officiële dealers vanaf zijn gestapt, mede omdat Autotrack niet wil dat hun advertenties op gaspedaal mee genomen mogen worden.

Zie: https://www.volkskrant.nl/recensies/autowebsite-gaspedaal-mag-niet-zoeken-bij-rivaal~a3651100/

Giswerk blijft het absoluut. Zeker als er ook nieuwe auto's zonder kenteken opstaan is het makkelijk om de verkeerde conclusies te trekken.

Bedankt Niseko! Met dat soort berichten op zijn tijd sla ik me door alles heen :D
Maar om eerlijk te zijn vond ik de discussie niet echt vervelend en ik snap MBdoubleyou's punt op zich ook nog wel, ik moet me eens in de zoveel tijd ook door een merkenfan verantwoorden omdat ik (uiterst onterecht!) kritisch ben geweest op het favoriete merk van die persoon. Zo herinner ik me dat ik nog niet zo lang geleden iets negatiefs zei over de Opel Insignia (in het jaaroverzicht), maar de verkopen waren nog niet op gang gekomen en pas in 2018 zou er wat over gezegd kunnen worden. Welnu, de Insignia doet het nog steeds niet goed in Nederland. Dat is deels inherent aan het segment, maar kijkende naar de Passat en Superb die het beter doen (oké, geflatteerde aantallen in het geval van de eerste), zou je meer van de Insignia mogen verwachten. Het oude model was na de facelift nog een jaar de meest populaire non-premium auto in zijn klasse.

MBdoubleyou zei:
Giswerk blijft het absoluut. Zeker als er ook nieuwe auto's zonder kenteken opstaan is het makkelijk om de verkeerde conclusies te trekken.

Wat mij wel opvalt bij die 'ongekentekende' auto's is dat deze vaak al wel een 'datum deel 1' heeft. Dat heeft er dus schijnbaar al wel ergens een registratie plaats gevonden? Ik vraag mij af of dit soort gevallen ook in de verkoopcijfers worden meegenomen.

Voorbeeld: https://www.autowereld.nl/volkswagen/t-roc/1615-korting-tsi-115-pk-style-panoramadak-navigatie-led-27087048/details.html

;) Klopt ja, ik loop een jaar achter......
Maart '18
https://www.bovag.nl/nieuws/autoverkopen-maart-stijgen-met-16,5-procent

AUTOWEEK meldde vanmiddag:

Autoverkopers zijn het jaar goed begonnen. In de eerste drie maanden van het jaar reden bijna 114.000 nieuwe auto's de showrooms uit. Dat betekende een stijging met 13,5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van de brancheorganisaties RAI Vereniging en BOVAG.

Maart was goed voor de verkoop van 19.961 auto's. Dit is een stijging van 16,5 procent ten opzichte van maart 2017. Na een magere februari voor het merk, staat Volkswagen nu weer op de eerste plaats als best verkochte merk. In totaal rolden er de afgelopen maand 2.014 Volkswagens de showroom uit. Renault behaalde de tweede plaats met 1.728 modellen, de nummer één van februari staat nu op nummer drie: Opel verkocht 1.442 auto's. Toyota en Kia sluiten het rijtje af.

De lijst met best verkochte auto's wordt aangevoerd door 727 verkochte Volkswagen Polo's. De Renault Clio gaat er met de tweede plek vandoor en de Kia Picanto is de nummer drie van maart 2018. De Ford Fiesta en Skoda Octavia sluiten het rijtje af.

Het populairste merk in de eerste maanden van 2018 was Volkswagen. Dat merk was ook goed voor twee van de best verkochte modellen. Dat was de Polo die in de eerste maanden van 2018 het meest werd verkocht en grote broer Golf, de nummer drie van de lijst. Opel was het op een na best scorende automerk, gevolgd door Renault, Peugeot en Ford. Qua modellen nestelde de Ford Fiësta zich tussen de Volkswagenmodellen op twee.

Volgens de organisaties zullen de verkopen over heel 2018 uitkomen op 430.000 nieuwe auto's. Afgelopen jaar werden 414.538 auto's op kenteken gezet.

Verkopen maart 2018:

Volkswagen 2.014
Renault 1.728
Opel 1.442
Toyota 1.288
Kia 1.267

Volkswagen Polo 727
Renault Clio 499
Kia Picanto 460
Ford Fiesta 451
Skoda Octavia 422

Dit blijkt dus een foutje van de BOVAG, gemeld door SanderB:

Let op: deze cijfers kloppen niet! De laatste week ontbreekt. Dit is de juiste lijst:

1. Opel (3.867 / 9,2 procent marktaandeel)
2. Volkswagen (3.547 / 8,4 procent)
3. Renault (3.156/ 7,5 procent)
4. Peugeot (3.008 / 7,1 procent)
5. Toyota (2.776 / 6,6 procent)

En typen:

1. Opel Karl 1.150 / 2,7 procent marktaandeel)
2. Ford Fiesta (1.138 / 2,7 procent)
3. VW Polo (1.079 / 2,6 procent)
4. Opel Astra (917 / 2,2 procent)
5. KIA Picanto (899 / 2,1 procent).

Als het inderdaad zo is dat bij de BOVAG 1 week miste maakt dat wel veel duidelijk! In die week heeft Opel dan maar liefst 2400 auto's op kenteken gezet. Dat is redelijk...eh...bijzonder. De kans dat deze auto's niet verkocht zijn lijkt me zeer groot. Maar ik zal wel weer tot Opelbasher gebombardeerd worden :).

Het lijkt me niet dat Opel zelf Karls op kenteken zet. De marge op die modellen lijkt me al niet niet heel groot, waarom zou je dat dan nog gaan verkleinen door er rijklaar-modellen van te maken? Dan zou dat bij de Astra aannemelijker zijn.

De Karl is op dit moment een van de goedkoopste private lease auto's op de markt (199 EUR p.m.). Onderschat daarom ook zeker de aantallen niet. Uiteraard zullen er ook wel wat geregistreerde voorraadmodellen tussen zitten.

MBdoubleyou zei:
In die week heeft Opel dan maar liefst 2400 auto's op kenteken gezet. Dat is redelijk...eh...bijzonder.

Want? De andere merken hebben ook allemaal meer dan 1500 modellen in een week geregistreerd. Lijkt me dus niet bijzonder.

Terug
Bovenaan