De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

Is vroeg, maar niet heel erg. De SN-NF-67 was (want gedemonteerd, check VWE) een Avensis Wagon zelfs.

Zojuist weer even wat data opgezocht, waarbij ik de volgende auto's uit de lijst heb moeten schrappen:

Audi 200 YZ-59-XP, dit bleek een import van twee jaar ouder te zijn.
BMW 3-serie E21, 20-HR-12, geen gegevens meer bekend*
Citroën ZX ZN-96-BD, geen gegevens meer bekend*
Fiat Brava LZ-DH-56, geen gegevens meer bekend*

* publiek.vwe.nl is momenteel niet bereikbaar, dus de feitelijke status zoek ik later nog even op. De laatste twee zullen iig wel gedemonteerd zijn.

@Fuego81 en stoterstangen90,

Facelifts vind ik relevant als er sprake is van echt grondige wijzigingen aan de carrosserie en/of techniek. De Opel Rekord E2 is daar een goed voorbeeld van, de verschillen zijn net zo groot als tussen de BMW 5-serie E12 en E28 bijvoorbeeld. Van de VW Polo en Derby 1 en 1f vind ik dat dus eigenlijk niet (de 2 en 2f weer wel...), omwille van de overzichtelijkheid zal ik die een dezer dagen samenvoegen.

Nog even een kort overzichtje die wellicht als uitdaging dienen om oudere/jongere exemplaren te vinden.

Oudste Audi A4 Avant: NP-XN-59 (19-2-1996)
Oudste Audi 80 (B3): SR-61-XL (1-12-1987) (moet vroeger te vinden zijn!)
Oudste geimporteerde Audi 80 (B3): XN-95-YP (30-6-1986) (staat te koop 3.500 euro en ruim 300.000 km!)

Oudste VW Sharan: NZ-LS-03 (23-5-1996) (oudste is NJ-ZL-78 - 8-1-1996, maar geexporteerd)
Oudste geimporteerde VW Sharan: 09-JL-PP (22-9-1995), staat te koop, maar volgens VWE ook al geexporteerd....

Oudste Citroen XM: YH-54-HY (20-4-1990)

Jongste Opel Senator B: GH-TG-04 (1-4-1993)

Klassiekerrijder zei:
Rob076 zei:
De importeursdemo's hadden allemaal een RB-kenteken. Uit de RF-...-KD-serie bestaan er ook nog meerdere.

Ik dacht al dat er ook met R-kenteken waren, maar kon die zo gauw niet vinden. Maar kom maar op, ben heel benieuwd!

Nog de oudste Audi A3 die ik kon vinden: PP-GF-77 (16-9-1996)

@ 929V6: kan je de lijst aanpassen voor de Toyota Avensis:
oudste I: SX-HV-09 https://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=211615530

oudste II: 08-LS-GP (liftback) Van familie dus foto zou ik kunnen regelen. Auto wordt binnenkort wel opgeruimd ;)

Wouter82 zei:
@ 929V6: kan je de lijst aanpassen voor de Toyota Avensis:
oudste I: SX-HV-09 https://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=211615530

Pas die lijst dan maar weer gelijk aan:

0007719295.jpg

SN-VS-08: 1-2-1998

@Fuego,
Oeh, die ziet er gelijk een stuk beter uit!

Dat zijn toch importeursauto's geweest? De Citroen importeur had er destijds op een of ander manier voor gezorgd dat de eerste ZX-en een ZX kenteken kregen. Geloof ik. Goed plan.

Weer wat mutaties. Blijkbaar is de Ford Capri niet zo geliefd in ons land, want zowel de oudste Mk I (1969) als de oudste Mk III (1978) zijn geëxporteerd.:(
Hetzelfde, maar minder verrassend, geldt voor de oudste Kia Sorento en de jongste (enige en dus ook oudste?) Lada 112.

Iemand bij mij op school heeft een hele jonge Fiat Panda I, een stuk jonger nog dan die uit het overzicht: de 99-LV-BL van 24-5-2003.

Edit: typfout, niet van maart maar van mei 2003...

Rob076 zei:
Klassiekerrijder zei:
Rob076 zei:
De importeursdemo's hadden allemaal een RB-kenteken. Uit de RF-...-KD-serie bestaan er ook nog meerdere.

Ik dacht al dat er ook met R-kenteken waren, maar kon die zo gauw niet vinden. Maar kom maar op, ben heel benieuwd!

Nog de oudste Audi A3 die ik kon vinden: PP-GF-77 (16-9-1996)

tijdje terug werd er bij ons ook van de eerste eigenaar een vrij vroege A3 ingeruild, maar niet zo vroeg als hierboven:

een zilvere met kenteken: PT-SZ-46.
er zat een paarskleurig interieur in....:eek:

ginkelvanmichiel zei:
@Niels
dat is niet een hele jonge, de jongste bij mij bekend is de 76-NF-NS, van 22-08-2003
Dat scheelt drie maanden, dus op een looptijd van zo'n 23 jaar is die van Niels nog steeds een hele jonge.;)

Eigenlijk is de looptijd van dat model Panda sinds 1986. De verschillen tussen het model 1980-1986 en 1986-2003 zijn behoorlijk groot.

Ja, dat was ik even vergeten. Uiterlijk, stoelen, Fire-motoren, achteras, toch? (En nog veel meer waarschijnlijk, ik ben bepaald geen Panda-kenner)

Bij alle auto's in de lijst staat nu de eerste toelatingsdatum genoteerd. Daarbij is weer een aantal kentekens uit de lijst verdwenen wegens foutieve gegevens, demontage of export:
- de oudste Mazda Xedos 6 (dit bleek een Opel Astra te zijn)
- de jongste Opel Kadett B (15-BG-98, export)
- de jongste Opel Kadett C (FH-82-RF, gedemonteerd)
- de jongste Opel Rekord E2 (RT-18-SX, gedemonteerd)
- de oudste Renault Twingo (GL-VL-21, gedemonteerd)
- de oudste Subaru Impreza (GP-ZZ-95, export)
- de jongste VW Golf II (FR-SJ-09, gedemonteerd)
- de oudste Polo 8N (JR-LJ-69, dit is een Golf)

gearhead zei:
Dat zijn toch importeursauto's geweest? De Citroen importeur had er destijds op een of ander manier voor gezorgd dat de eerste ZX-en een ZX kenteken kregen. Geloof ik. Goed plan.

De introductie van de Xsara Coupé in 1998 werd eveneens door Citroën groots aangepakt door een hele partij bronskleurige VTS'en (topversie met 2.0 16v motor, 167 pk) op kenteken TD-PR-.. te zetten. Volgens mij ging het hierbij om enkele tientallen exemplaren: De auto's met de kentekens TD-PR-33, TD-PR-68 en TD-PR-78 staan te koop op Marktplaats.

Grappig dat er 3 met dat kenteken TD-PR toevallig op marktplaats te koop staan.:)

Oudste Capri’s:
Capri Mk I: (en het wordt nu wat verwarrend)

70-23-HV van 22 juli 1969 (op basis van alfabet)
19-24-HZ van 16 mei 1969 (op basis van tenaamstelling)

De 59-55-HX van 9 juli 1969 is dan in beide gevallen de een na oudste.

En dan is er ook nog een latere import van 21 maart 1969, de AH-30-02, de thans echt oudste dus.

Capri Mk III:

82-TE-41 van 6 oktober 1977. Na deze 2.0 GL komen eerst weer ruim 20 type Mk II zoals de vermoedelijk slechts nog op papier bestaande 82-TE-46, waarna in maart 1978 (een half jaar later) de seriematige levering van de Mk III begonnen is, gezien de diverse nog resterende in de –UP-, -UR-, -US- en –UU- reeksen.

Jongste Mk II: 51-VF-89 van 22 mei 1978 (de Mk III werd al ruim 2 maanden geleverd)

Jongste Mk III origineel NL: LB-99-XN van 18 mei 1984
Jongste Mk III latere import: 88-ZR-VV van 25 maart 1987 (de enige niet volledig belastingvrije)

Spekky: ik mis nog de jongste Mk I en de oudste Mk II, of heb ik nu verkeerd gelezen?

De oudste Mk II staat al in het overzicht en blijft ongewijzigd.:) Alleen de jongste Mk I ontbreekt dus nog.

Bedankt Spekky! (y)

929V6 zei:
de jongste (enige en dus ook oudste?) Lada 112.
Er zijn sowieso meerdere Lada 112's in Nederland. Heb nooit echt op kentekens gelet. Als ik weer in NL ben zal ik eens langs deze fietsen (als dat niet degene is die jij bedoelt) :)
Streetview:
https://g.co/maps/n4nph
https://g.co/maps/g964m

Mooi dat je de toelatingsdata hebt toegevoegd, 929V6! Nog een paar kansmakers:

Ford Scorpio mk I van 04-01-1994, de jongste? HG-ZD-03 (Hou je scherm droog, Rob)
Mazda 323 BF van 01-08-1989, de jongste? XP-11-BJ
Renault Twingo I van 06-04-1993, de oudste? GJ-FD-50 was één van de demo´s, ik zoek nog verder naar een nog oudere.
Toyota Starlet P8 van 01-05-1990, de oudste? YJ-96-KY

In de buurt staat nog een rode VW Golf 2 Function uit 1992, beginnend met een F. Volgende keer zal ik ff een plaatje schieten.

Volgens info vanuit de club heb ik een van de slechts 3 geregistreerde Talbots 1510 in Nederland. En waarschijnlijk de oudste:
FV-75-RR
Talbot 1510 LS
20-03-1980

@Fuego,

Ik zie zeker nog aanscherpingsmogelijkheden in dat lijstje, maar ik zal ze voorlopig opnemen.

@maarten1966,

Die auto ken ik en zijn vorige eigenaar via via ook (althans degene die er tot ca. 2008 mee rondreed). De staat was toen niet best, ik ben dus wel benieuwd wat je plannen ermee zijn.

929V6 zei:
@Fuego,

Ik zie zeker nog aanscherpingsmogelijkheden in dat lijstje, maar ik zal ze voorlopig opnemen.

@maarten1966,

Die auto ken ik en zijn vorige eigenaar via via ook (althans degene die er tot ca. 2008 mee rondreed). De staat was toen niet best, ik ben dus wel benieuwd wat je plannen ermee zijn.
Mijn plannen? eh... rijden?
Maar zonder gekheid: de 1510 is beter dan hij leek. is in 2010 (voor 2 jaar) APK gekeurd zonder enige reparatie (behalve ruitensproeierpompje). Binnenkort 3 portieren lassen, en na de zomer 1 balkje lassen voor de volgende APK. Onlangs remblokken vernieuwd (waren gewoon te bestellen).

Op de grille staat Talbot, achterop Simca, op het stuur de Chrysler-ster en op het typeplaatje Chrysler france. Typisch geval van identiteitscirsisje... maar dat had ik toen (1980) ook, ik was 14... gr Maarten

@maarten1966,

Mooi, dat valt dan mee inderdaad! (y) Overigens had de auto, toen ik hem in 1998 voor het eerst zag, nog een donkergrijze of zwarte sticker over de zijkant lopen met de merknaam "TALBOT" erin, als ik het me goed herinner. Die zal bij een spuitbeurt wel een keer gesneuveld zijn.

"Hey, dat is een late BX Break! Snel maar even een fotootje maken voor het 'oudste/jongste'-topic, ze zullen opkijken daar."

546604_2948171389808_1427024571_32051667_604061741_n.jpg

Drie keer raden... Dit exemplaar was dus al genoemd en genoteerd als jongste BX Break.... o_O

Anyway, dan maar deze Subaru Justy uit 1996. Lijkt me een erg laat exemplaar!

575120_2948173029849_1303342909_n.jpg

Voor de volledigheid: Jongste Subaru Justy: NP-TZ-84 (8-3-1996)

En de oudste Renault Express op geel kenteken?

526065_2948202510586_1427024571_32051674_359436326_n.jpg

Renault Express (Combi): PY-83-KY (22-8-1986)

De jongste Capri Mk I moest inderdaad nog, maar het was al laat genoeg en wilde dat niet afraffelen.

De Mk I is namelijk in september 1972 vernieuwd en verbeterd op 151 punten, waarvoor ook wel de benaming “anderhalf” gehanteerd wordt. Of deze benaming direct al gevoerd is, of pas later bedacht is kan ik geen bevestiging van vinden. Verschil in typeaanduiding is er overigens niet tussen de oorspronkelijke en de wat we nu facelift zouden noemen, dus daaraan is het niet te herkennen.

De jongste Mk I (anderhalf):
Origineel NL: 89-DV-93 van 16 oktober 1974
Latere import: moeilijk, vanwege ontbrekende typeaanduidingen of de gemiddelde datum van 30-06.
Ook zijn er wel Mk II bij latere import zonder de II ervoor op kenteken gezet.
Mogelijk de 16-YA-06 van 20 mei 1975, gezien het eigen gewicht van 930 kg (wat een Mk I gewicht is), maar wat wel laat is.

maarten1966 zei:
929V6 zei:
@Fuego,

@maarten1966,

Maar zonder gekheid: de 1510 is beter dan hij leek. is in 2010 (voor 2 jaar) APK gekeurd zonder enige reparatie (behalve ruitensproeierpompje). Binnenkort 3 portieren lassen, en na de zomer 1 balkje lassen voor de volgende APK. Onlangs remblokken vernieuwd (waren gewoon te bestellen).

Op de grille staat Talbot, achterop Simca, op het stuur de Chrysler-ster en op het typeplaatje Chrysler france. Typisch geval van identiteitscirsisje... maar dat had ik toen (1980) ook, ik was 14... gr Maarten
Heb je er wel eens over gedacht om lid te worden van Elk Merk Waardig? Jouw auto zou daar perfect tussen passen!

Phoenixrood74 zei:
maarten1966 zei:
929V6 zei:
@Fuego,

@maarten1966,

Heb je er wel eens over gedacht om lid te worden van Elk Merk Waardig? Jouw auto zou daar perfect tussen passen!

Eh... tja, dat vond ik zelf ook. Heb me zelf aangemeld, maar, om het discreet te zeggen: toen ik door omstandigheden niet aan contributiebetalen was toegekomen (mijn fout) kreeg ik een zodanig nare mail vanuit die club, dat ik er meteen vanaf gezien heb. laten we zeggen dat we niet voor elkaar geschapen zijn of zo. Zij hadden gelijk, maar de manier waarop is niet de mijne.

Misschien niet zo sjiek om dat openbaar op het forum te verkondigen. Je kan ons altijd per privebericht of mail benaderen, hoe terecht je opmerking ook mag zijn. Edit - maar dat is die niet.

Deze, onlangs door Klassiekerrijder gespotte, Saab 90 moet haast wel (één van de) oudste zijn!
In een test van de AutoKampioen wordt de LK-04-TD gebruikt, deze is dus nog net iets ouder, de LK-80-TB van 25-9-1984:

DSCF1740b.jpg

maarten1966 zei:
Eh... tja, dat vond ik zelf ook. Heb me zelf aangemeld, maar, om het discreet te zeggen: toen ik door omstandigheden niet aan contributiebetalen was toegekomen (mijn fout) kreeg ik een zodanig nare mail vanuit die club, dat ik er meteen vanaf gezien heb. laten we zeggen dat we niet voor elkaar geschapen zijn of zo. Zij hadden gelijk, maar de manier waarop is niet de mijne.

Ik krijg bijna de neiging om de mailwisseling maar openbaar te maken, maar mijn fatsoen weerhoudt mij daarvan.
Ik vind dit een beetje een trieste reaktie op een mailwisseling die, zeker vanuit EMW zijde, respektvol, begripvol en met ruimte voor een oplossing geweest is.

Ik lees hier dingen waar dit topic natuurlijk niet als platform voor bedoeld is, jammer.:(

Dat dus terzijde, vandaag zag ik de jongste oudste :D, te weten de kakelverse Citroën C4 Aircross die volgens mij nog niet eens officieel bij de dealers staat. Het desbetreffende exemplaar heeft gisteren zijn kenteken gekregen: 26-TZB-8.:)

Terug
Bovenaan