De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

929V6 zei:
Komt goed!

@D. Elzinga,
Als ik de gegevens heb overgenomen en aangevuld kun jij de inhoud van de beginpost vervangen door een linkje naar de mijne, dat lijkt me het handigst.

Lijst is geüpdatet, dus ga je gang!

@929V6,

Allereerst super dat je de lijst hebt geupdatet! Was waarschijnlijk veel werk, goed bezig.

Maaaaarrrr.....

Rob076 zei:
Oudste 406 Coupe? (foto komt van 'Trix')

1138.jpg

Deze is toch echt ouder dan degene die in jouw lijst staat. Hij is misschien niet meer in nieuwstaat (ahum...), maar staat nog gewoon geregistreerd

Echt niet? Wat vreemd... Het kenteken daarvan is namelijk RX-JT-42

Niet lang. Forummer 'Trix' is van plan, of heeft het plan reeds tot uitvoer gebracht, om 'm te demonteren en onderdelen te gebruiken. Desalniettemin staat 'ie nog geregistreerd, en is 'ie toch wel een stuk jonger dan diens voorganger ('RX' tegen 'SF'). Er moeten dus meer R-exemplaren te vinden zijn!

Heel goed dat dit topic vanaf nu bijgehouden gaat worden (y)

Is het vermelden van de 1e registratiedatum misschien een nuttige aanvulling, 929V6?

------

Aanscherping van de oudste Ford Sierra, de JD-29-ZK van 12-10-1982

GroteFoto-N8JI6TIV.jpg

GroteFoto-LAMXDCGR.jpg

@Fuego,

Dan moet ik al die kentekens gaan natrekken, dat wordt me wat te veel van het goede. Ik kan ook niet garanderen dat alles in de lijst momenteel nog rondrijdt. Misschien dat ik dat eens in de zoveel tijd even check. Bedankt voor de Sierra! (y)

Onder je gebruikersnaam staat de titel van de pagina, dat is de exacte link van de post.

@Elzinga
Da's toevallig, zag vandaag Astra F, zijnde TG-HF-30 en kwam thuis in de overtuiging dat het wel de laatste moest zijn...
Nog geen half uur later: XD-BJ-43, goeie zeg!

@Rob076, cool, had zelfs nog nooit een Yaris met Zx-xx-xx gezien; blijkt er zelfs nog van ervoor te bestaan... Top!

@Rob076, ik beken mijn ongelijk, genoemde kentekens waren erg vroege/late exemplaren en niet DE eerste/laatste anders dan door mij gezien; zal het voortaan erbij vermelden. Die van de Volvo 960/V90 station zag ik al rijdende en zal ik proberen te achterhalen, kan inderdaad import zijn (?)
Van die S40/V50 had ik echt niet verwacht, dacht altijd dat door mij geziene 89-NZ-ZZ (V50) wel een van de aller/allereerste moest zijn...

@929V6: het is echt een prachtige lijst geworden.(y) Op deze manier leveren wij als liefhebbende en alerte amateurs een waardevolle bijdrage aan de onvolledige registraties van professionele organisaties.
Vraag: telt een auto ook mee voor oudste/jongste als het een importauto is? Ik ga ervan uit van wel.
Opmerking: ik meen dat ik bij de oudste Ro80 ook de jongste gepost heb. Die laatste ontbreekt in het rijtje. Idem voor de Passat B1. Dat kan overigens ook komen doordat je nog niet alle pagina's hebt doorgenomen, maar ik geloof toch echt dat ik oudste en jongste tegelijkertijd heb doorgegeven.

N.Bosco zei:
@Rob076, ik beken mijn ongelijk, genoemde kentekens waren erg vroege/late exemplaren en niet DE eerste/laatste anders dan door mij gezien; zal het voortaan erbij vermelden. Die van de Volvo 960/V90 station zag ik al rijdende en zal ik proberen te achterhalen, kan inderdaad import zijn (?)
Van die S40/V50 had ik echt niet verwacht, dacht altijd dat door mij geziene 89-NZ-ZZ (V50) wel een van de aller/allereerste moest zijn...

Geen probleem hoor. Op sites als Autotrack e.d. kun je vaak ook vroege/late exemplaren vinden. Als je de V90 bedoelde (ik ging uit van de 960) dan zou het weer wel kunnen. Die is tot en met 1998 geleverd. Best een bijzonder en mooi ding, vind ik.

@PR74,

Ik ben in de lijst voorlopig even uitgegaan van origineel Nederlandse exemplaren. De jongste RO80 was een importauto naar ik mij meen te herinneren. Ik wil het topic nog best eens doorlopen op importauto's die ouder of nieuwer zijn, maar verwacht niet dat dit vandaag of morgen gebeurd is.;)
Qua NL-auto's heb ik alle pagina's t/m de vorige gehad.

edit, nog een opmerking: Een probleem met importauto's is ook nog wel eens dat de registratiedatum op het kenteken niet klopt: als dit onbekend is wordt het automatisch 30 juni. Soms klopt zelfs het bouwjaar niet, zo rijdt er een Jaguar XJ-S uit 1686 in Nederland rond. Daardoor kan zo'n auto ten onrechte als oudste worden aangemerkt...

Niels. zei:
Er staat op AutoScout24 nog een oudere Saab 90 dan de SX-25-GP: de TG-98-SR, van 1988!

Euh, dat is dus een nieuwere Saab 90 ;)

@929V6,
Persoonlijk vind ik niet dat importauto's mee doen, maar dat is mijn mening. Maakt het in mijn ogen ook minder interessant.

@Rob076,

Ik denk dat ik ze er, indien van toepassing, apart bij ga vermelden met een eigen kleur of zo. In elk geval zo dat het overzichtelijk blijft.

Mooie lijst! Misschien kan je mijn Stellar opnemen als zowel de jongste als de oudste. Geen idee of er ooit gegevens opduiken van de andere 3 :D XB-74-JN

Nogmaals complimenten voor de lijst! Apart vermelden van eventuele import-auto's lijkt me een goed idee. Paar aanvullingen:

De oudste Alpine Renault A610 Turbo: ZS-94-TG van 27-6-1991 (ex-demo)

Foto-WAPN3RQL.jpg

Citroën CX 18-GP-67 van 12-8-1975, de oudste?

Foto-I6BALDG3.jpg

Mazda 323 79-PX-31 van 12-4-1977, de oudste?

Foto-UMR8DY6W.jpg

Nissan Micra JK-98-HT van 26-1-1983, de oudste?

Foto-Y3JCEX8L.jpg

Saab 900 DJ-31-PS van 11-1-1979, de oudste?

Foto-7OKKHCOW.jpg

VW Golf 81-DP-31 van 30-8-1974, de oudste?

Foto-XJVIWFG3.jpg

Yugo Sana YJ-36-LR van 20-4-1990, de oudste én jongste?

Foto-P76TQWJ4.jpg

Gaaf die Stellar! Dan is dat waarschijnlijk een van de twee handgeschakelde twee-liters :) Wel gek dat die iets minder vermogen heeft dan die van mij, of zou dat juist met het soort versnellingsbak te maken hebben?

Rob076 zei:
Als je de V90 bedoelde (ik ging uit van de 960) dan zou het weer wel kunnen. Die is tot en met 1998 geleverd. Best een bijzonder en mooi ding, vind ik.

Mijn werkgever had kort geleden zo'n V90 staan. Ik dacht dat het gewoon een oud hok was, maar hij was binnen no time verkocht voor een belachelijk hoog bedrag! Er zijn blijkbaar genoeg liefhebbers voor...

@Fuego81,

Mooi lijstje, maar die Micra bestaat waarschijnlijk alleen nog op kenteken (geen APK-datum en tenaamstellingsdatum vóór 1996). Er moet nog een oudere CX zijn met -FZ- kenteken.

929V6 zei:
@Fuego81,
Mooi lijstje, maar die Micra bestaat waarschijnlijk alleen nog op kenteken (geen APK-datum en tenaamstellingsdatum vóór 1996).
En er moet nog een oudere CX zijn met -FZ- kenteken.

Klopt. In theorie zou die Micra nog ergens kunnen staan verstoffen, maar die kans is klein.
Vorig jaar zag ik een Micra met JR, jammer dat ik dat nummer niet genoteerd heb.

En hoogstwaarschijnlijk is de jongste Alpine A610 de LR-LN-64 van 12-9-95.

Edit:
Er zijn idd nog oudere Citroëns CX, zoals de 94-FT-62 van 26-5-75 en de 66-FN-39 van 20-6-75.
Zo komen we op een nieuw vraagstuk: welke rekenen we nou als "de oudste"?

Volgens mij moet je als criterium de datum van eerste registratie nemen. Anders moet je weer kentekens gaan vergelijken.

Nog een aanvulling wat betreft de Passat B1: oudste (zoals al vermeld) is de 13-AG-66 met datum eerste registratie 10-09-1973. Nieuwste originele Nederlander is GG-16-KJ (05-08-1980). Nieuwste algemeen is de geïmporteerde 80-XP-VH (14-10-1980). Leuk detail aan de laatste is dat het op dit moment wereldwijd de nieuwste bekende Passat B1 is.

Mag ik mijn Miata/Mx5-je nomineren?

6232181384_bbfdc66935_z.jpg

Merk Mazda PG-BP-05
Handelsbenaming MIATA MX-5 U9
Datum eerste toelating 17-08-1989(22,7 jaar)

Hey, die Yp had ik ook al zien staan. Bij Willems staan een paar zeer gave Lancia's (Prisma, verlengde Thema).

De eerste toelating van die Y10 was echter pas op 16 januari 1986, dus de NR-24-XK blijft theoretisch de oudste (30-09-1986). Blijft een lastig punt, want waarschijnlijk is voor de NP-56-TL wél eerder het kenteken aangevraagd. Maar wat fysiek de oudste auto is, kunnen we helaas niet achterhalen zonder chassisnummers.

Mini Classic 74-FL-NV van 28-4-2000, de jongste? foto

Opel Commodore C DP-16-BR van 02-03-1979, de oudste? foto

Opel Corsa A JP-27-NT van 24-03-1983, de oudste?

Opel Kadett D KP-07-LB van 03-02-1984, de jongste? foto Er zijn vast wel jongere, D. Elzinga?

Opel Monza A 38-VX-79 van 27-06-1978, de oudste?

Peugeot 405 SL-47-SL van 24-09-1987, de oudste? (geldig, maar apk is verlopen in 1999)

Peugeot 605 YV-57-YR van 19-10-1990, de oudste?

Suzuki Alto JG-08-XG van 22-02-1983, de oudste? foto

Volkswagen Scirocco 85-BS-71 van 15-05-1974, de oudste?

Volkswagen Transporter T3 FR-12-KZ van 11-1-1980, de oudste? foto

Volvo 340 DP-VR-07 van 16-01-1992, de jongste?

XBXG zei:
TZ-85-KN
De Volvo 440/460 is bijzonder snel aan het uitsterven. Vanmiddag zag ik dit exemplaar in Amsterdam. Het zal zeker niet de oudste zijn, maar het is in ieder geval een vroeg exemplaar. Kom maar op met oudere exemplaren.

Rob076 zei:
Bij deze: TV-91-FT
Deze vroege 440 uit 1988 ziet er nog zeer goed uit. Ik heb alleen wat roest kunnen ontdekken aan de achterklep en dat is vrij uniek. Wat een roestbakken waren die 440's. Deze is overigens te koop tegen elk aannemelijk bod maar staat niet op internet.

TN-67-BZ van 04-08-1988, deze Volvo 440 GLT bestaat ook nog (maar de apk is verlopen in 2002).

Volkswagen Transporter T3 FR-12-KZ van 11-1-1980, de oudste?
Op Volksforum.com zag ik een gele pickup met een kenteken uit de oudere reeks. Nu weet ik niet hoe het toen zat met bedrijfswagen kentekens. Ik zal 'm binnenkort eens opzoeken.

Opel Kadett D KP-07-LB van 03-02-1984, de jongste? foto Er zijn vast wel jongere, D. Elzinga?

Absoluut, de productie stopte pas in augstus 1984, en er zijn exemplaren uit voorraad geleverd tot begin 1985.

Terug
Bovenaan