De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

Oudste 406 Coupe? (foto komt van 'Trix')

1138.jpg

Ik weet niet of de Peugeot 206 al in dit topic is voorbij gekomen,maar ik zag vandaag een Peugeot 206 met het kenteken TZ-PP-23.

ik vroeg me af wat de oudste Toyota Aygo is....van de week kregen we onze eerste demo terug ingeruild , en dat is : 13-RL-NV...

weet iemand of er oudere zijn?

Een paar weken geleden had ik hem al eens genoemd, maar hierbij de plaatjes van wat wel een van de oudste Astra's F van Nederland moet zijn. Hij is van 1 november 1991 en verkeert nog in een behoorlijk goede staat, optisch althans:

72dtux.jpg

2airk2e.jpg

2m9xt3.jpg

2094plc.jpg

Je hebt daar een halve apk-keuring gedaan? ;) Maar mooi hoor! Inderdaad een van de oudste die nog rijdt. Ze waren er ook met DD-kenteken, maar of die nog rijdend zijn?? Top! (y)

Die ziet er inderdaad goed uit! Een kennis van me had een van de eerste Astra's, die roestte binnen 5 jaar volkomen weg. Na drie jaar zaten er overal van die 'bloemkolen' onder de lak.

Vast niet, die zijn nog tot begin '94 geleverd. Mijn ouders hadden een 21 sedan met kenteken HH-RJ-02.

In het verlengde van de Astra F: Ik zag gisteren een blauwgroene Astra cabrio met GB-VL-?? (ik dacht iets met een 7), dat moet ook wel een verdomd vroeg exemplaar zijn!

En ook een A6 (C5) met SB-kenteken.

Klassiekerrijder zei:
Die ziet er inderdaad goed uit! Een kennis van me had een van de eerste Astra's, die roestte binnen 5 jaar volkomen weg. Na drie jaar zaten er overal van die 'bloemkolen' onder de lak.

De eerste Astra's F waren qua roestgevoeligheid slechter dan de laatste Kadetts E.

Er staat hier een Astra F Caravan met X-kenteken, een van de laatsten?

Bij ons in het dorp staat ook een Astra F caravan met XB. Een late inderdaad; mijn oom heeft een Astra G caravan met XB (rijdt bij jou in de buurt D. Elzinga).

Is de PT Cruiser al langsgekomen?
Op internet vind ik de 51FSNL en 53FSNL. Dat lijken mij de oudste.
De ouders van mijn vriendin hebben de **GFKR, vandaar dat ik ging zoeken. Dat is namelijk ook een aardig vroege.

Ik heb een tijdje terug deze 2CV gespot van augustus 1990. Ik ben niet zo heel bekend met Citroën maar ik begreep dat de 2CV gemaakt is tot 1990? Is deze dan vrij jong of zijn ze langer geleverd?
6939307693_50e5f06acd_z.jpg

De APK is trouwens al bijna een jaar verlopen maar wel eerste eigenaar.

Om even op de Astra F's terug te komen :)

Er is bij mij een van 24 September 1991 bekend, een blauwe 5drs met kenteken DB-VD-98;

1eAstrainNL.png

Maar tot mijn grote schrik / teleurstelling is deze slechts 3 dagen geleden ''Gedemonteerd'' erg jammer!!
Dus die witte is nu in iedergeval een van de aller oudste ja!

@Rob076; Ik had een Astra uit Januari 1993 met GB-PX-** dus zo vroeg is die niet hoor ;-)

De Astra F is tot 1999 of zelfs 2000 doorgeleverd in de Cabrio versie.
Verder moest er ook nog een 1999er originele 3drs zijn :)

De 2CV is officieel na 1987 niet meer in Nederland geleverd, dus deze is waarschijnlijk door een particulier ingevoerd.

Maar tot mijn grote schrik / teleurstelling is deze slechts 3 dagen geleden ''Gedemonteerd'' erg jammer!!

:( Die had eigenlijk gered moeten worden. Maar ja, het zal nog wel even duren voor de Astra F populair wordt als youngtimer...

Ik denk dat ik sinds een maandje in het bezit ben van de jongste 4th generation civic:
Kenteken FL-LR-77

Zover ik weet tot ergens in midden '91 gebouwd en eind '91 kwam de 5th gen.

Foto zal ik later vanavond online zetten.

@ D.Elzinga,

Volgde de auto regelmatig op VWE :)
Toen hij al een paar weekjes zonder APK stond zat ik er stiekem wel aan te denken om hem op te sporen en te redden.
Alleen het feit dat het een 91 er is, en de reden van de sloop voor 95% dus roest gaat zijn, en dat ik er pas weer een gered heb die nog verkocht moet worden hield me tegen ;)

Vroege Twingo's zijn makkelijk te herkennen aan het ontbreken van het derde remlicht, maar wat is de vroegste? Vanavond zag ik een ND-.

Ja, er moeten genoeg Twingo's met G-kentekens rondrijden. Veel gele, volgens mij.

93 toch al weer. Ik zie ze best nog wel rijden van die eerste serie, maar met een G kan ik mij zo niet heugen.

Toevallig zat ik gisteren nog te denken dat ik toch eens wat meer op oude Twingo's moet gaan letten (voor dit topic). Ik zag namelijk drie nieuwere Twingo's op een kluitje staan.

Volgens mij was de Twingo al eens voorbij gekomen, dus je kunt eens kijken wat de oudste tot nog toe is. Volgens mij weet ik er zo een staan met GR, dus dat is al een vroege.

Rob076 zei:
Volgens mij was de Twingo al eens voorbij gekomen, dus je kunt eens kijken wat de oudste tot nog toe is. Volgens mij weet ik er zo een staan met GR, dus dat is al een vroege.
Het is heel jammer dat de openingspost niet wordt bijgehouden, waarbij per merk en model het oudste en jongste exemplaar bij elkaar staan. Dat is lekker overzichtelijk en voorkomt veel zoekwerk. Dat zou een enorme meerwaarde aan dit topic geven. Ik ben te lui c.q. heb echt geen zin om 17 pagina's door te gaan bladeren...

Mijn bijdrage van vandaag: de oudste Mazda 1500 van Nederland. In 1967 naar Nederland gekomen, datum eerste registratie: 13-03-1968. Misschien is het wel de oudste Mazda van Nederland of zelfs van Europa?

2jxwx.jpg

Meer foto's en tekst in het 'Wat zag je vandaag voor bijzonders?'-topic.

929V6 zei:
De 2CV is officieel na 1987 niet meer in Nederland geleverd, dus deze is waarschijnlijk door een particulier ingevoerd.

Zou deze 2CV dan nieuw geimporteerd zijn? Eerste toelating is namelijk hetzelfde als eerste afgifte NL:

10hvqex.jpg

Ik meen dat er tot het laatste moment een parallel-import in Nederland is geweest. Ik heb namelijk in die tijd wel vaker nieuwe 2CVs gezien.

Phoenixrood74 zei:
Rob076 zei:
Het is heel jammer dat de openingspost niet wordt bijgehouden, waarbij per merk en model het oudste en jongste exemplaar bij elkaar staan. Dat is lekker overzichtelijk en voorkomt veel zoekwerk. Dat zou een enorme meerwaarde aan dit topic geven. Ik ben te lui c.q. heb echt geen zin om 17 pagina's door te gaan bladeren...

Same here.

Gave Mazda by the way! (y)

Klassiekerrijder zei:
Ik meen dat er tot het laatste moment een parallel-import in Nederland is geweest. Ik heb namelijk in die tijd wel vaker nieuwe 2CVs gezien.

Maar dat zijn dan eigenlijk wel origineel Nederlandse Eendjes, dus die horen wel in dit topic thuis, toch?

§anitarium zei:
Klassiekerrijder zei:

Maar dat zijn dan eigenlijk wel origineel Nederlandse Eendjes, dus die horen wel in dit topic thuis, toch?
Dat heet toch grijze import. In ieder geval dus niet via de officiele importeur.
Das dan eigenlijk niet origineel Nederlands.

Voor mij is datum kenteken = datum eerste tenaamstelling een originele Nederlander. Via welke weg de auto dan ook binnen is gekomen, want dat is in de loop van de tijd zo mistig geweest voor veel auto's... Zo weet ik van een VW-dealer die grote hoeveelheden nieuwe auto's kocht in Engeland en die in Nederland verkocht. Zijn dat dan geen originele Nederlanders?

Klassiekerrijder zei:
Voor mij is datum kenteken = datum eerste tenaamstelling een originele Nederlander.

Idd.

Originele Nederlandse auto's zijn er sowieso weinig: Carisma, paar Volvo's, Smarts, DAFs en wat Mitsu's. Daarmee houdt het op.

stoterstangen90 zei:
Feitelijk niet.

Want zo kun je ook grijs geimoprteerde USA modellen originele Nederlanders noemen.

Klopt, want ze zijn hier voor het eerst op de weg gekomen. Je kunt dan hooguit opmerken dat ze via parallelimport binnen zijn gekomen.
Als het model ook in die tijd via de officiële kanalen is geleverd, kun je toch niet zien of het een parallelimport is?

Kan je niet als criterium hanteren "geen buitenlands kenteken gehad"? Hoewel, dan vallen auto's buiten de boot die x jaar onverkocht hebben gestaan...

Phoenixrood74 zei:
Rob076 zei:

Weinig tijd momenteel om dat weer helemaal bij te werken, sorry:(

D. Elzinga zei:
Phoenixrood74 zei:
Rob076 zei:

Weinig tijd momenteel om dat weer helemaal bij te werken, sorry:(
Maakt niet uit, het is een constatering, geen verwijt. Jouw bijdrage aan het forum is toch al bepaald niet gering.

mijn overbuurvrouw had ooit een vd eerste Twingo's...had een demo gekocht van de dealer...een paarse twingo met een G kenteken.....
welk kenteken het was...geen idee....ik dacht iets van GL-VL kan dat?

oudste Fiat Bravo/brava: LZ-ZZ-serie (bijv. LZ-ZZ-96); (heel veel; loopt door in NB-BB-serie)
jongste Fiat Tipo: PB-F?-?? (1.4S van 23 mei '96)
jongste DS/ID: ??-GE-?? (Stiens Frl.)
jongste Citroen AX: PV-ZZ-17
jongste volvo 960: XF-??-??
oudste volvo S40: ..-NZ-ZZ serie (bijv. 91-NZ-ZZ)
oudste volvo V40: RB-??-?? (komt nog..; staat verderop..)
jongste Toyota Yaris (wie weet dat?)

Wie volgt?

@D. Elzinga,

Als je wilt kan ik het wel van je overnemen. Dan gebruik ik mijn eerste post op pagina 1 daar wel voor.

Ik vind parallel geïmporteerde auto's voor dit topic eigenlijk niet zo relevant, ze vertellen immers weinig over de Nederlandse historie van het desbetreffende model. Wat is bijvoorbeeld interessanter: de laatste door Pon geïmporteerde kever in 1983 (?) of de Kevers die in 1996 nog zijn geïmporteerd en eigenlijk niet eens Volkswagen mogen heten?

@Radar,

Kan heel goed.

929V6 zei:
@D. Elzinga,

Als je wilt kan ik het wel van je overnemen. Dan gebruik ik mijn eerste post op pagina 1 daar wel voor.

Mag je doen (graag zelfs:)), als jij er wel tijd voor hebt...

Ik vind parallel geïmporteerde auto's voor dit topic eigenlijk niet zo relevant, ze vertellen immers weinig over de Nederlandse historie van het desbetreffende model. Wat is bijvoorbeeld interessanter: de laatste door Pon geïmporteerde kever in 1983 (?) of de Kevers die in 1996 nog zijn geïmporteerd en eigenlijk niet eens Volkswagen mogen heten?

Mijn intentie was het, dat dit topic met name gericht was op origineel Nederlandse exemplaren. Dat geeft een leuk beeld in welke exacte tijdspanne een model hier te lande verkocht werd.

@929V6: fijn dat je hier tijd in wilt steken!(y) Mijn voorstel: zet merken en typen alfabetisch (doe je natuurlijk al) en oudste en jongste per type bij elkaar. Succes!

Komt goed!

@D. Elzinga,
Als ik de gegevens heb overgenomen en aangevuld kun jij de inhoud van de beginpost vervangen door een linkje naar de mijne, dat lijkt me het handigst.

N.Bosco zei:
oudste Fiat Bravo/brava: LZ-ZZ-serie (bijv. LZ-ZZ-96); (heel veel; loopt door in NB-BB-serie)
jongste Fiat Tipo: PB-F?-?? (1.4S van 23 mei '96)
jongste DS/ID: ??-GE-?? (Stiens Frl.)
jongste Citroen AX: PV-ZZ-17
jongste volvo 960: XF-??-??
oudste volvo S40: ..-NZ-ZZ serie (bijv. 91-NZ-ZZ)
oudste volvo V40: RB-??-?? (komt nog..; staat verderop..)
jongste Toyota Yaris (wie weet dat?)

Wie volgt?

Top dat je ook meedenkt, maar waarop baseer je het? En heb je ook concrete kentekens?

Een snel rondje op het wereldwijde web ontkracht er namelijk al een paar:

0008775593.jpg

0007726349.jpg

LZ-DH-56, ofwel een Fiat Brava die ouder is. Weliswaar gedemonteerd, maar toch.

Volvo 960 is tot 1997 leverbaar geweest, dus een kenteken met XF is dan niet mogelijk. Tenzij geimporteerd, maar dat telt niet.

de oudste Toyota Yaris zal beginnen met een XZ-..-.. kenteken... denk ik?

Uploaded with ImageShack.us

De nieuwste weet ik even niet met kenteken...er gaan er zat de deur uit momenteel....

Terug
Bovenaan