Design Driven's - Volvo EX40 Twin - Jaguar XJ LWB X358 tdv6

A3-White zei:
Mooie update, wel gedurft,

Hoe was het Lake District?

Hoe zo gedurft? Kon het niet erger maken en je schuurt niet zomaar door de blanke lak.

Oh ja, de Lake District. Ken je de grap van die familie die op vakantie ging?...... Die gingen niet :) . Iedereen was ziek behalve ik. Was reuze gezellig. Gelukkig meeste van het geld teruggekregen dus met Pasen misschien als ik dan terug ben uit China.

Barri zei:
Wat is dat voor een rubber lip onder je bumper dan? Ik vind 'm heel gaaf!

Het is gewoon een rubberen (plastic foam eigenlijk) extrusie die je vast plakt. Ik heb hem ook vast geschroefd.

Hij maakt de bumper lager, dat vind ik ook wel mooi. En beschermt heel goed tegen krassen. Gisteren nog.

De voorkant is zo laag en lang dat hij snel beschadigd op drempels en stoepjes.

Zoiets is het

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.co.uk/ulk/itm/152399792361

Goed bezig met de Alfa 159.
Gisteren reed ik achter een Giulia, ik zei tegen mijn zoon;" Mensen met smaak rijden een Alfa Romeo" .
Hoe mooi zou het zijn als heel Frankrijk Alfa zou rijden ? I.p.v. die kartonen dozen SUV's van de Franse merken.
Overgens 3008 is een Ripofff van de Land Rover Evoque.
Maar the real deal is nu eenmaal duurder.
Net Als een Alfa Giulia . Maar een 159 is ook een schoonheid,, in handen van een liefhebber.
Zoals jij.

Dank Ralf. Heb hem ooit gekocht omdat ik hem goedkoop kon kopen (+ omdat het een mooie auto is natuurlijk en elke autoliefhebber moet ooit een alfa bezeten moet hebben) maar inmiddels ben ik zeker een liefhebber.

Kleine cosmetische update. Werd al een paar keer in het Welch aangesproken vanwegen de vlag van Wales op de platen :). Nu waren de platen al niet meer zo mooi dus tijd voor anderen.

Nu hebben we hier heel veel keus uit lettertypen, formaat, vorm en material. De Land rover heeft de typische Engelse platen van acryl, die passen er mooi bij. Voor deze Italiaanse schoone leken metalen platen zoals bij jullie (en Italië) me wel geschikt dus heb die besteld. Uiteraard met EU vlag want F*** Brexit :p (Als je er voor bent prima, pb maar discussiëren we door door)

39744035644_d0cc12aa9a_c.jpg

Even professioneel laten wassen en poetsen nu we er goed bij konden. Kost wat zo'n professional maar dan heb je ook wat. :)
25585900857_81be878cc5_c.jpg

Wat staat dat toch mooi he, zonder plaat voor.
40413233522_0166935a30_c.jpg

Nieuw vs oud
40413228942_767bd981e6_c.jpg

Zo even mooie foto maken met de nieuwe platen er op.

Die strip ga ik misschien ook eens bestellen! Ziet er leuk uit en is nog functioneel ook.

Ik wist niet dat ze in Engeland ook metalen platen hebben. Ze zien er in ieder geval véél mooier uit dan je vorige, met dat lelijke fake-schaduw effect!

Wat mij vooral verbaast, dan koop je platen met zo'n schaduweffect en dan jekker je de schroeven door de letters heen...

Überhaupt schroeven in een Engelse plaat is een beetje raar want ze zijn gemaakt om geplakt te worden en te breken als ze verwijderd worden.

Barri zei:
Die strip ga ik misschien ook eens bestellen! Ziet er leuk uit en is nog functioneel ook.

Ik wist niet dat ze in Engeland ook metalen platen hebben. Ze zien er in ieder geval véél mooier uit dan je vorige, met dat lelijke fake-schaduw effect!

Ja sinds een paar jaar zijn metalen platen ook goedgekeurd. Je komt ze wel zelden tegen.

Ja ik was ook geen fan van het 3d effect en de schroeven.

De sleutels van de Alfa verouderen niet echt gracieus en er waren geen goede oplossingen voor behalve ook niet perfecte 2de hands sleutels kopen.

Nu kwam er in een facebook groep plots een gast die nieuwe covers verkocht. Gelijk besteld dus ben benieuwd. Huidige sleutel doet echt af aan de rest van de mooie Alfa dus ben erg blij.

Deze kwam ik deze vanmorgen tegen. Pre-productie model van de I-Pace. Viel me vooral op hoe breed hij is.
40764897671_66ebb522df_c.jpg

Nieuwe sleutel is geariveerd en ziet er super uit. Zal nog een foto uploaden.

Ook is hij weer voor een jaar verzekerd. Altijd irritant als ze de premie automatisch met ruim £100 verhogen. Blijf dat niet snappen. Als het nou £30 is of zo dan laat ik het lekker maar voor £100 ga ik wel even rond bellen en gaat de prijs meestal wat omlaag dus verdienen ze alleen maar minder (aangezien ze het normaal gesproken wel prijsmatchen). Is dat bij jullie ook zo in NL?

Eindelijk lekker weer, hier ook. Zonnetje, zwarte auto, lederen bekleding airco aan............dus niet.

Dood als een Dodo.

Eerste stap, gisteren de airco laten testen op een lek en laten vullen. No Luck. Garage had geen rijd verder dus zelf s'avonds thuis maar een gaan zoeken.
39754127010_db7783d17f_c.jpg

Met mijn laptop met ECUmultiscan de boordcomputers uitgelezen. Geen foutmeldingen en wat dingen getest. Relay werkt en zekeringen zijn goed maar om de een of andere reden weigert de compressor in te schakelen.

41504915452_21c45a3490_c.jpg

Nu maar even de compressor testen door er direct stroom op te zetten. Kijken of hij het dan doet en wel koud wordt.

He zou natuurlijk de koppeling van de compressor of de compressor zelf, de druk sensoren (hoog en laag) het bedieningspaneel in de auto zelf (al had ik dan waarschijnlijk met de computer de airco wel aan gekregen) of een draadbreuk kunnen zijn.

Gelukkig had ik niet ook al een tussenbak, deurslot, elektrisch raam. cartepan pakking, olie wissel, steeringrack, en reis naar Beijing te doen. Oh the joys van auto bezit en onderhoudt. Geen idee wanneer ik dit ga doen. Maar ja, het is uiteindelijk maar een luxe zo een airco. Beetje karakter bouwen voor mijn zoontjes, net als ik achterin de bloedhete donker blauwe Volvo 740 van mijn vader als kleine sketcher.

Zou het kunnen uitbesteden maar stiekem vind ik ook dit wel weer een uitdaging.

Nou ja, woensdag en vanmorgen naar mijn werk niets en plots vanmiddag begint de airco weer te werken.

Ben nu met mijn vrouw een nachtje weg als ik morgen terug kom eens kijken met de diagnose software welke waarde nu veranderd is. Lijkt er op dat hij plots door heeft dat er weer gas in zit. Of dat de pollen filter wat schoner is. Hoe dan ook de Italiaan heeft zich zelf weer geheeld.

Altijd leuk, die Self Healing Italian Technology :)

Verzekering: ja dat heb ik ook weleens gehad. In 2 jaar tijd 50% omhoog. In het eerste jaar had ik het nog niet zo door, toen bleef het bedrag met een 2 beginnen. Tweede jaar ging-ie over de € 300, toen ging het opvallen en ben ik overgestapt.

Heeft deze auto geen magneetkoppeling net zoals de aloude Volvo 850 en V70? Die staan er ook bekend om dat de airco dan wel, dan niet werkt omdat de koppeling zelf niet meer pakt.

Die schijn je nog af te kunnen stellen ook. Maar heb geen idee hoe.

Dat zou kunnen maar, volgens mij is het eerder dat de compressor geen signaal krijgt. Want ook met de motor aan en via de laptop hoorde ik de relay niet klikken. Met de motor uit wel. Alsof er iets wordt tegengehouden.

Maar het is te testen door 12v direct op de compressor te zetten en te kijken of hij wel aan gaat. In dat geval wordt het signaal dus ergens (software matig of door bijvoorbeeld een kabelbreuk) gestoord. Doet hij het dan ook niet zou het idd de compressor koppeling kunnen zijn. Met wat geluk is dat op te lossen zonder de compressor er af te halen zodat er geen nieuw gas in hoeft.

De airco lijkt in elk geval nu alleen te werken op de snelweg. Kleine stukjes met lage snelheid blijft hij uit. In mijn onderzoek online was er iemand waarbij de airco het zelfde deed. Die had een kabelbreuk terhoogte van de versnellingsbak en alleen in hoge versnellingen werkte het. Het bekijken waard.

Weekend tussen reizen door even wat tijd voor het wagenpark. Besloten even naar de airco te kijken. Wat luchtslangen uit de weg om toegang te krijgen tot de stekker van de compressor zodat ik kan meten of de compressor wel stroom krijgt maar uiteraard werkte de airco wel toen ik wilde testen dus weet nu nog niks. o_O

Hoe dan ook hhij werkt nu ook gewoon, of in elk geval na een paar minuten. Soms bij stationair niet. Later nog maar eens naar kijken.

Ook gelijk wat preventief of klein onderhoud. Zag wat zweet bij een paar slangen dus de slang klemmen vernieuwd. Origineel zitten er slang klemmen op die op 1 stand vast klikken. Ik heb ze vervangen door een type die je aandraait. Geeft altijd een goed gevoel dit soort kleine "reparaties"

41928405272_220c85b91a_c.jpg

Ook even (eindelijk) de laatste velg gerestaureerd.

41928404952_241e470ee1_c.jpg

Juist als de airco zo soms wel of soms niet werkt is het makkelijker. Of er is net te weinig koelmiddel (en dan hangt het van het weer af en de lengte van de rit of de druk net boven het minimum blijft), of de speling op de compressor poelie is verkeerd (en ook dan hangt het van bovenstaande af).

Qua afstellen van die speling; ik heb dat vorige zomer nog bij de Benz gedaan met wat foto's in mijn topic. Was een uurtje werk inclusief 3 of 4 verschillende diktes shim proberen. Op een gegeven moment stel je te ver namelijk en dan kan de compressor niet meer uit....

Koel middel of gas heb ik laten bijvullen, dat zit er genoeg in.

Het is idd de koppeling van de compressor, of een gebrek aan een signaal. Dat kan een kabelbreuk zijn of een sensor die de boel blokeeerd.

Als de airco niet werkt moet ik er eerst achterkomen of het de compressor zelf is of het signaal.

Er zijn namelijk gevallen bekend van een kabelbreuk ter hoogte van de versnellingsbak waardoor de airco alleen werkt in hogere versnellingen, daar lijkt het bij mij een beetje op. Kan ook nog een sensor zijn die kapot is, of het bedieningspaneel in het dashboard.

Als de airco niet werkt moet ik eens direct 12v op de compressor zetten. Als hij dan wel steeds werkt dan is een kabelbreuk of signaal storing waarschijnlijker. Als hij dan ook hapert zou het heel goed de compressor zelf kunnen zijn.

Heb er al een klap op gegeven, dat deed niets.
Eigenlijk zijn er dringender dingen aan de auto's dus even kijken wat we gaan doen. Ook weet ik niet zeker wat voor koppeling deze compressor is maar wat je voorstelt is zeker interessant en een goede oplossing.

Ik ben niet op eens religieus geworden. Maar na een jaar was het rode kruisje al weer vervaagd. Dan maar zelf even lakken.

42250224741_c9c2e5264e_c.jpg

28377158828_b90c822991_c.jpg

Ziet er weer netjes uit. Kijken hoe lang het houdt.

Deze ook nog gespot, toch een prachtig ding zeker als SVR. Dit is overigens nog een voor-serie, zie de camouflage.
41528582284_817028cfb9_c.jpg

Jullie hebben nu een vrijde dag, wij hebben volgende week een lang weekend. Plannen dan eens een (voor ons) nieuw stukje Engeland te ontdekken. Dit keer helemaal zuid. Flinke rit, bijna 450km + daar rond rijden. Zou graag de Discovery mee nemen maar het wordt denk ik de 159 gezien het verschil in liters Dino tranen die er door heen gaan.

42204131842_10cd435a7f_c.jpg

Wauw, mooie trip moet dat worden. Dat deel van Engeland staat bij ons ook nog steeds op het verlanglijstje! Ik ben benieuwd naar de verhalen/foto's (y)

Dat gebied ben ik 15(?) jaar geleden geweest, prachtige omgeving. Vooral Mullion Harbour, iets zuidelijker, staat me bij, pittoresk haventje, waar ze met kleine vissersbootjes nog de zee op gingen. Die bootjes werden bij binnenkomst nog dmv touw en houten balkjes het water uit getrokken:LOL:. Zou me niets verbazen als de tijd daar de afgelopen jaren nog steeds heeft stilgestaan.
Bij getijdenwisselingen kon het daar overigens ook goed tekeer gaan in de haven.

Dank voor de reacties. Zie er naar uit, druk op werk maar vooral met contracten. Hopelijk snel weer tekenen zowel het contract als schetsen.

In voorbereiding maar even de auto gewassen. Nog best een uitdaging om een zwarte auto in het donker te wassen :)
27409092217_df230dd222_c.jpg

Gelukkig niets overgeslagen en ziet er weer mooi uit.
28406684088_7840e9ba61_c.jpg

Nu in Xiamen China en een beetje jetlag dus ondanks dat het hier na 2am is maar eens dit topic bijwerken.

Zoals jullie misschien wel/niet gelezen hebben in mijn Discovery topic heb ik last-minute besloten de Alfa te pakken voor mijn bezoekje aan Zuid-West Engeland. Cornwall heet het gebied en is zo'n kleine 500 KM van mijn huis in midden-Engeland.

Het is een prachtig gebied, ondanks dat het dat niet is heerst er een beetje een eiland gevoel. Ze voelen zich echt een beetje anders dan de rest van Engeland en dat proef je ook. Het weer was goed, we zaten helemaal in het zuid-westelijke puntje en alle buien hebben ons gemist.

Wat ik ook schreef bij de Discovery had ik bij aankomst gelijk enorme spijt. De laatste KM naar het huisje was gewoon off-road. De Alfa en vooral het subframe nam het me niet in dank af en hier en daar raakte hij de grond. Nog erger was dat ik de rest van de off-road route niet kon verkennen.

Het huisje ligt achter deze heuvel en was deel van een tinmijn net als die ruïne op de foto.
41617818445_3c801dbea8_c.jpg

28691655688_2c83289f82_c.jpg

Het is niet ReisWeek.nl dus zal het bij de auto houden maar er zijn veel prachtige vissersplaatjes te bezoeken en ook prachtige witte stranden en blauwe zee, maar wel heel koud waterrrrrrr. Mijn zoontjes met wetsuits deerde het echter niet. Zeker het bezoeken waard.
42520118961_8b9976c62e_c.jpg

Alle gekheid op een stokje, de Alfa was een prima reisgezel. Ook de airco besloot (bijna) altijd mee te werken. Gelukkig want als wij ergens aan het rond kijken was de zwarte auto met lederen bekleding lekker aan het opwarmen.
42520115191_db3f3e3686_c.jpg

Nog een dingetje in Cornwall, het overgrote deel van de wegen zijn bijzonder smal, en dan bedoel ik echt bijzonder smal. Het komt vaak voor dat jij of je tegenligger een heel stuk achteruit moet rijden om elkaar ergens te kunnen passeren.
40756959340_65ebaacc0e_c.jpg

De wegen kronkelen en gaan op en neer en prachtige vergezichten zijn niet zeldzaam, zeker in combinatie met de prachtige Alfa.
40711906680_dd5a171c08_c.jpg

28687858338_b7fec2384d_c.jpg

Deze wilde ik jullie niet onthouden, wat een gaaf ding blijft dat toch. Zeker in deze mat goud/zilver wrap.
42509610062_aea3b94a8d_c.jpg

Veel rond getourd. Totaal ruim 1300 KM gereden in de 4 dagen. De laatste foto is gemaakt op een pondje.
28646848408_5fda821bbc_c.jpg

Volgende reis is naar het noorden, naar Schotland, uiteraard met de Discovery maar het is allemaal nog een beetje afhankelijk van het project waarvoor ik nu in China ben wanneer we gaan.

De Alfa heeft zich prima gedragen en een respectabele gemiddeld gebruik genoteerd van zo'n 45MPG, dat is met al het bochten en rem en optrek werk in Cornwall en doorrijden op de snelweg (s'nachts gereden). Dat laatste zou bij de Discovery zeker niet het geval zijn. Wel maakt de 1ste en 2de versnelling nu merkbaar meer geluid. Voor wie het niet weet de GM M32 versnellingsbak is een zorgenkindje en ik denk dat het tijd wordt om hem er eens onderuit te halen en van nieuwe lagers te voorzien. Een andere mogelijkheid is de bak op te ruilen en de auto om te bouwen voor een F10 bak die betrouwbaarder is. Wanneer ik hier allemaal tijd voor ga hebben weet ik niet. Zucht. Te veel plannen te weinig tijd.

Kleine update.

De Centocinquantacinque (159) heeft weer een verse APK en de laatste weken doet (gelukkig) de airco zonder problemen zijn werk. Of ze hadden er te veel gas gas in gedaan of de koppeling kleefde een beetje omdat hij in de winter niet gebruikt is. Wat het ook is hij werkt weer prima en kouder dan voorheen, niks meer aan doen dus. Heerlijk zelf-helende Italiaanse techniek.

Helaas betekend dat niet dat het allemaal koek en ei is. Eigenlijk zou er het volgende moeten gebeuren dit jaar.

- Handrem moet worden afgeteld. (jaar oud dus zou verder prima moeten zijn)
- De versnellingsbak zou eigenlijk herbouwd moeten worden (geluid, bekend probleem, oplossing nieuwe lagers of andere bak zie hier boven)
- Het 'steeringrack' (stuurhuis?) lekt een beetje en moet herbouwd dan wel vervangen worden
- Voordeur aan de rechterkant zou her-spoten moeten worden, daar zit een lelijke plek
- Stekkers bij achterlichten moeten even nagekeken worden aangezien de lichten het soms niet doen.
- Hij start soms een beetje lastig
- Een nieuwe voorruit kan geen kwaad (krassen en steenslag + klein sterretje, heb glas verzekering dus hoop dat hij breekt)
- Pen kunst die mijn kleinste op de achterbank heeft achtergelaten zou ik nog willen verwijderen, zonder dat het leer er aan gaat. Alcohol?
- schijfremmen voor worden dun (nog even meten of dat een optische illusie is of dat ze daadwerkelijk onder het minimum zitten)
- distributie riem eigenlijk vervangen zou moeten worden
- jaarlijkse beurt
- Subframe voor kan wel wat verf gebruiken.
- Uitlaat achter begint wel roestig te worden. Zou me niet verbazen als die binnen 2 jaar een gaatje ontwikkeld.

....maar verder rijdt hij heerlijk :)

Wat een mooie foto's van Cornwall zeg!

Fijn dat de 159 er nog is en zo goed bevalt! Zo te zien een hele lijst, maar niet alles is heel drastisch gelukkig.

Pjötr zei:
Wat een mooie foto's van Cornwall zeg!

Fijn dat de 159 er nog is en zo goed bevalt! Zo te zien een hele lijst, maar niet alles is heel drastisch gelukkig.

Niet zolang de versnelingsbak niet in de soep loopt. :)

Genoeg te doen, maar als ik het niet leuk meer zou vinden neem ik wel een auto va de zaak. Dat hou ik nu nog even af.

Ach, een Alfa heeft altijd wel wat onderhoud nodig ;)
Overigens is mijn Italiaans niet heel best, maar volgens mij verwar je je 159 met zijn grootvader :)

@PM zei:
Overigens is mijn Italiaans niet heel best, maar volgens mij verwar je je 159 met zijn grootvader :)

Je hebt helemaal gelijk dat was 155. Ook mooi. :)

Soms zit het mee soms wat tegen. Had een langzaam leeglopende voorband. Dus toch maar even langs de banden boer. Ze kwamen er al snel achter dat het het ventiel was. 5 euro, geen probleem dus...........................maar...

...de velg wilde er met geen mogelijkheid af. Luchsleutel deed niets. Dan maar een grote moment sleutel (sowieso niet heel slim natuurlijk) en die brak pardoes af. Of ik morgen maar terug wilde komen, dan hadden ze een lange moer sleutel (breakerbar)
Ze zouden hem wel even extra op pompen. Ik nog zeggen dat het niet hoeft maar deden het toch.

Ik naar huis, rij stoep op (te hard, lastige hoek) PANG! Halve band er af, grote scheur rondom aan de binnenkant. Scheur was bijna half rond. Combinatie van een zwakke plek en het te hard oppompen en lomp op het stoepje rijden.

Nu moest ik het dus maar zelf oplossen want ik kon echt geen meter meer rijden.

Eerst mijn eigen doppenset tevoorschijn gehaald. kreeg er gelijk 2 lost (waaronder antidiefstal moer gelukkig) dus nog 3 te gaan. Maar helaas ook hier ging mijn eigen dop er gelijk aan.
43059160640_47aa2b762d_c.jpg

Dan naar mijn buurman die ook veel sleutelt aan zijn voorheen Land Rovers, nu een BMW X6. Hij had er een met een hele lange steel. Dat moest gaan lukken.......KNAP Oh toch niet.

43059157870_e4d6c65e5b_c.jpg

Dan maar grof gewelden vooral olie en hitte. De boel een nachtje laten weken en de volgende dag en een nieuwe dopsleutel met lange stang voor mijn buurman en een voor mezelf gekocht.
Helaas ook na een nachtje weken was er nog steeds geen beweging in te krijgen. Dus met hitte en afkoelen aan de gang gegaan.
43059164480_4694ba81e8_c.jpg

Heeft uiteindelijk 3 avonden geduurd maar wel zonder schade los gekregen. Gelukkig had ik hulp (mijn jongste net 2)
30998184468_045677123b_c.jpg

Na even met de thuiskomer te hebben gereden zit de velg er nu weer onder inclusief nieuwe Pirelli.
44150770614_d5c82f8860_c.jpg

Ook heeft iemand mijn logo gejat. Het kan natuurlijk zijn dat hij er uit gevallen is maar er zitten tekenen van braak op. What ever floats their boat. Ik heb hem laatst geschilderd dus het is een echte sketcher natuurlijk :) Was niet de enige, andere wagens waren ook logo-loos.
30925405858_697104018c_c.jpg

Nieuwe gekocht, dit keer zwart. Ik vind ze mooi. Voor ook gelijk.
44869461071_aceb02380e_c.jpg

43057755620_3f3006b07c_c.jpg

Het kan door lomp geweld van een luchtsleutel komen, maar het hoeft niet. Ik had vorig jaar een 500'tje van iemand uit de buurt in de garage om de winterbanden erop te zetten. Drie wielen waren zo los, maar nummer vier was echt een absolute b#tch... M'n luchtsleutel zou met bijna 2000 Nm moeten lossen, maar er gebeurde niets. Kruissleutel, wringijzer, niets. Haar gebeld en gevraagd of de dood of de gladiolen toegestaan was, was ok. Wringijzer, steigerpijp en een flinke ruk en de ene na de andere bout knalde los. Geen gebroken bout, wel relatief veel roest op de schroefdraden. Je mag ze niet invetten, maar soms is het eigenlijk wel nodig.

Joël D. zei:
Hmm...da's wel balen. Wie heeft die velgen zo vast gezet dan? Dat ben vast niet jij geweest. ;)

Nee zeker niet, bij APK gebeurd vermoed ik. Had die keurmeester gevraagd mijn wielen van as te wisselen. Heb mijn andere velgen nog niet gedurfd los proberen te maken maar dat zou wel eens het zelfde probleem kunnen geven.

Combinatie bruut luchtsleutel geweld en vieze schroefdraad (zal wel roest zijn)

Zelf gebruik ik altijd de moment sleutel, al eerder door schade en schande wijs geworden. Nu schroefdraad goed schoongemaakt. De bandenboer weer een luchtsleutel gebruikt zag ik dus moet ze nog even loshalen en met correcte Nm vastzetten.

Dat herken ik wel met die bouten. Af en toe de schroefdraad met een tap schoonmaken doet een hoop. En natuurlijk met gevoel vastzetten (als je het niet kan doen met een momentsleutel dan maar goed met de hand; nooit met de luchtsleutel). Ik heb trouwens ook al meegemaakt dat roestige schroefdraad en een keer te vast vastgezet als gevolg had dat de bouten los gingen lopen.

Ik zie dat jij de onkruidbrander ook gebruikt als auto gereedschap. Dat ding werkt echt super he? Makkelijk aan te steken, goed regelbaar, komt overal goed tussen, genoeg warmte eruit... en dan zijn die busjes ook nog eens overal wel te koop.

Dit was geen heel fijn jaar kwa banden voor de Alfa. Na een nieuw setje voor de APK, een lekke en vervolgens ontplofde band, een velg die er niet af wilde nu weer een lekke band. Achter helaas door het stomme runflat systeem ook niet meer te repareren. In de andere bleek ook een spijker te zitten dus weer 2 nieuwe banden. Ach ja, verder mag ik over de kosten zeker niet klagen, kleine dingetjes hier en daar als komt er wel het een en ander aan. Ook gingen de velgen er gewoon netjes af dit keer dus dat was sowieso een bonus :)

31410641457_645eb0305d_c.jpg

Nog kleine update:
31410641237_896e424e7e_c.jpg

Verder te druk gehad om nog naar een opvolger te kijken maar dit is het voorlopige lijstje.
Audi A8 D3 (liefst voor de facelift)
Alfa Romeo 159 sports wagon. (Voor als ik er toch geen afschijd van kan nemen, er staat een mooie en zeldzame 3.2 Q4 te koop.
Land Rover Discovery V8
Saab 9-5 NG, maar wel een Aero met de juiste velgen. Beschikbaarheid van onderdelen schrikt me nog wel steeds af.
Volvo XC90

of lease
Volvo XC40
Volvo V60
Skoda Suberb Combi
Of iets elektrisch dan wel hybride.

Maar kijkend naar mijn agenda zal het wel even duren voor ik ook echt tijd heb om iets serieus te zoeken. Januari weer naar Las Vegas en dan gelijk door naar China. Hopen dat de Alfa het nog even blijft doen. ik blijf hem prachtig vinden. Ik voel me alleen een beetje schuldig dat ik hem wat verwaarloos.

Ongelooflijk, een auto die ik maar dacht een paar maanden te bezitten houd het maar uit. Deels omdat ik gewoon minder vrij-tijd dan ik hoopte door mijn werk en dus niet veel tijd heb om een ander project aan te pakken maar ook deels omdat het gewoon een heerlijke auto gebleken is die voor zijn leeftijd gewoon heel representaties is. Goedkoper rijden zal ik nooit meer doen vermoed ik, met een beetje onderhoud maak ik nog altijd een flinke winst. Wel moet er nu het een en ander aan gebeuren.

- Olie, filters en distributie riem.
- Steeringrack moet uit elkaar en van nieuwe rubbers voorzien. Dan ook gelijk kleur stuurvloeistof veranderen,
- motorkap zou gespoten of vervangen moeten worden, net als de passagiers deur. Beide hebben ooit schade gehad en zijn zeer slecht gespoten
- Een strategisch geplaatste steen zou handig zijn aangezien de vooruit wel wat krassen heeft en een nieuwe het zicht zeker zal verbeten.
- Dashboard aluminium zier er niet zo mooi meer uit, daar doe ik binnenkort wat aan.

Allemaal niet desastreus en het meeste is gewoon normaal onderhoud, zeker niet na 3 jaar bijna probleemloos sturen.

Langzaam toch wel aan een opvolger aan het denken. De keuze is reuze.

Als eerste moet ik kiezen tussen privé en lease. Ik ga een paar lease auto's laten uitreken voor zowel belasting als eigen bijdrage. Voor nu een heel breed scala aan ato's zodat ik eens kan kijken wat wat kost. Ik heb al wat test ritten gemaakt met de XC40 en de V60 en ga de komende weken nog wat auto's rijden. Dit is mijn voorlopige lijstje. Andere suggesties welkom. Als (auto) ontwerper is een fatsoenlijk design natuurlijk belangrijk, aan een compromis voor de kosten kan ik wel wennen aan slechte verhoudingen in het ontwerp niet.

- Renault Koleos: Hier in elk geval scherp geprijst en je ziet ze bijna niet. Vind het een mooi design, moet nog proef rijden.
- Volvo V60: Rijdt heerlijk, wel wat duurder en mooi gelijnd.
- Volvo XC40: Groter heb ik eigenlijk niet nodig aangezien ik de Land Rover hou en er wellicht op ten duur nog een bijkomt.
- Skoda Superb combi: Nette auto, lekker ruim in de lease nogal voordelig voor het formaat.
- Toyota Corolla Hybride Station: Mooie auto en zou wel eens heel voordelig kunnen uitpakken, deze ook nog nooit in het echt gezien dus ga nog even proef rijden.
- BMW 330e Station, op het moment niet verkrijgbaar maar wel aangekondigd maar ik heb geen haast.
- Seat Leon ST FR: Kleinder dan de meeste maar ik vind het een mooi ding en rijdt best lekker.
- Mazda 6 tourer. Best mooie en fijne auto maar niet van uit elke hoek even appetijtelijk. Ook trekt het interieur me minder.

Als ik besluit privé een auto te kopen dan wil ik er niet te veel aan besteden maar er is keuze genoeg. Als eerste optie heb ik mijn vrouw beloofd dat ze een Volvo XC90 krijgt en ik mijn Discovery terug. Prima optie natuurlijk. D5 is meest logische keus maar de T6 lijkt me ook wel wat. Moet dan alleen rekening houden met de automaat. V8 of 3.2l zou helemaal good zijn maar die zijn erg zeldzaam.

Daarnaast het volgende lijstje van auto's die ik zou overwegen (wellicht zelfs naast de Discovery én XC90 of lease slet). Allemaal wat ouder maar ja ik heb er meer mee dan gloed nieuwe auto's. Liefst allemaal benzine.
- Jaguar XF sedan (station vind ik maar niks) Ik woon immers in het VK, zijn hier heel betaalbaar en ik vind ze mooi.
- Saab 9-5 NG Aero (wat blijf ik dat een prachtig model vinden, en vaste prik in mijn ebay/autotrader zoekresultaten)
- Alfa Romeo 159 station, sorry sportswagon. Ik blijf het een mooie auto vinden dus waarom niet. Alleen niet zwart en in iets nettere staat, ook meer powerrrrr. Een Q4 met V6 zou bijvoorbeeld erg leuk zijn.
- Audi A8 D3
- Range Rover (need I say more)
- Discovery 4 (Sowieso als mijn huidige Discovery zo gaan hemelen)

Volvo 850 of V70 R maar mijn vrouw heeft er een hekel aan.

Allemaal realistische opties, het bezit hier in het VK kost niet zoveel, dus dat is het probleem niet. Benzine en diesel gebruik ook niet zo boeiend.

Mijn eeuwige strijd, zo lijkt het met de logo's duurt voort. De goedkope aftermarket zwarte logo's hebben de hoeveelheid strooi zout die ze hier gebruiken niet goed overleeft. Dus weer tijd voor een vers setje. Reserve setje ligt ook al klaar.

47505799112_ee0c88f4c8_c.jpg

47558754461_5db056fb87_c.jpg

Verder geen nieuws te melden. Distributieriem moet binnenkort vervangen worden. Setje met speciaal gereedschap om de boel vast te houden zetten is bestelt. Riem, waterpomp en rollers moet ik nog bestellen. Eerste (met de Disco) naar Nederland en dan China (helaas zonder de Disco :) ) eenmaal terug dan daar maar eens aan beginnen.

Ik dacht bij de eerste foto in eerste instantie dat het logo onder het zeepsop zat. :D

Heb je al een keuze gemaakt mbt een leaser?

TYN zei:
Ik dacht bij de eerste foto in eerste instantie dat het logo onder het zeepsop zat. :D

Ja verschrikkelijk he. Grapig eigenlijk hoe het zo'n invlied op het logo heeft en niet op de rest van het koetwerk.

TYN zei:
Heb je al een keuze gemaakt mbt een leaser?

Nee geen tijd voor gehad, zelfs niet om iets te laten doorrekenen door de lease maatschappij. Eerst maar naar NL en China dan kijk ik daarna wel.

Terug
Bovenaan