Design Driven's - Volvo EX40 Twin - Jaguar XJ LWB X358 tdv6

Tydelyck zei:
Hoe zou het met de Alfa, de Laro en Sketcher zijn?

Dank voor de interesse, ik zal binnenkort weer eens een fatsoenlijke update trachten te plaatsen.

Ik leef nog maar ik heb het gewoon te druk om mijn verhalen hier neer te plempen....helaas. Veel weg geweest het laatste jaar, nog drukker dan normaal met werk. Nu natuurlijk even niet reizen maar dit zijn des al niet te min moeilijke tijden. Wel erg leuke projecten aan het doen voor zeer interessante en jullie bekende klanten.

Ik heb het helaas ook te druk om de Alfa te repareren. De koppeling moet gedaan worden, staat al enige tijd op mijn oprit in de lucht. Ik wacht op wat meer tijd en mooier weer.....in Engeland dus dat duurt even :)

LaRo doet het nog, mee naar Zwitserland gegaan paar weken terug maar moet nu een tussenbak, ai. Op zich geen probleem, ff lastig dat de Alfa het niet doet. Heb nog wel beschikking over auto's van werk als het moet dus geen medelijden. Maar heb de zoektocht naar een 3de auto weer even nieuw leven ingeblazen, lease auto doe ik even niet nu alles up in the air is hier en niet alleen door deze corona crisis maar ook Brexit.

Discovery is wel te volgen via Instagram trouwens. Zoek op discovery2_life :)

Mmmmmmmkay de laatste update was van alweer bijna een jaar geleden (7 April 2019)... Oeps . Of jullie er op zitten te wachten of niet ik ben weer terug. Heel af en toe wel eens op het forum gekeken het afgelopen jaar maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik het gewoon te druk heb gehad, veel weg van huis en dat gecombineerd met de perikelen rond het hosten van plaatjes op de interwebs maakte dat ik even een stapje terug heb gedaan. Reizen zit er nu even niet in ben net als vele van jullie aan huis gebonden wat voor mij betekend dat, samen met de terugval in projecten, dat ik het nu wat rustiger heb, vandaar nu weer hier.

Terug naar de Alfa.

Van April tot August niet veel nieuws kwa Alfa. Vooral veel met de Discovery weg geweest (NL, Schotland en Wales) en een aantal keren op en neer naar China plus andere delen van de blauwe knikker. Alfa deed gewoon zijn ding of stond stil op mij te wachten.

In Augustus gingen mijn vrouw en kinderen zonder mij naar mijn vrouw haar thuisland voor een week of 3 dus hoewel ik moest werken had ik wel wat tijd om wat te doen aan o.a de auto's. Van alles geplanned. Helaas dacht de Alfa daar anders over. Lekke band.....op zich geen probleem waren het niet dat het wat uit de hand liep.

49731969498_582b6bbd47_c.jpg

De !£$%&* slotbout kreeg ik maar niet los. Na 2x een nieuwe dop-slot-sleutel of hoe die krengen ook heten gekocht te hebben, hitte, olie en alles wat ik verder nog kon bedenken geprobeerd. Geen beweging in te krijgen. (deze configuratie gedaan in de hoop de sleuteldop er zo hard in te duwen dat hij er niet weer uit floepte. Helaas)
49732835772_f6cb583031_c.jpg

Gelukkig had ik een extra auto van de zaak voor een project, ik krijg die regelmatig mee vandaar dat een opvolger ook niet zo'n haast heeft. Deze was wel heel leuk.
49732838672_b992ff63c9_c.jpg

Maar goed, geheel tegen mijn persoonlijkheid in toch maar de hulp ingeroepen van een 'professional' met goede reviews op de gooooooogle. Die kwam met allerlei gereedschap en frisse moed mijn oprit op gestruind om vervolgend na uren vloeken weer af te druipen. Al zijn gereedschap afgebroken en in mijn wiel achterlatend. Ik weet niet hoe hij aan de goede reviews kwam, wellicht door extra diensten te verlenen of zo maar hij was mijn type niet dus.... Afijn, dan toch maar weer zelf.

Halve wiel er afgehakt zodat ik de ring rond de slotbout er af kon halen en vervolgens een dopsleutel op kon rammen, buren blij, not! Uiteindelijk de moer er gekregen maar de velg was verloren.
49732581901_f793990cf8_c.jpg

Een vervangende velg vinden bleek moeilijker dan gedacht. Dan maar het noodzakelijke met het leuke combineren en een mooier, volledige set gescoord. Een maatje groter, het hoefijzer genaamd in het VK (horsehoe). Waarom laat zich raden. Ik was niet helemaal tevreden met de staat dus maar opnieuw gelakt. Hier nog in proces. Zelfde kleur als de huidige velgen. Steel grey.
49732582126_9a99cbcbc8_c.jpg

Aangezien dit ook door meer werk en privé reizen wat langer duurde de auto maar geschorst en gelijk alle andere dingen gedaan die op het lijstje stonden. Waar onder:
De distributie riem en waterpomp plus alles wat er verder nog bijhoort.
49732916182_104231dd0a_c.jpg

Een gebroken achter veer plus een revisie van een licht hangende achterrem.
49732920607_8d73c49df5_c.jpg

Diverse rubbers en een wishbone voor.
49732917057_9fa9b3278b_c.jpg

en het stuurhuis plus alles wat daarbij hoort. Ook gelijk gewisseld van soort stuurvloeistof omdat Alfa Romeo de verkeerde vloeistof gebruikte in het begin, hierbij hoort ook een nieuw reservoir.
49732600076_9e04f4c902_c.jpg

49732052788_00300e688a_c.jpg

Ook was ik niet tevreden met de motorkap, daar begon de lak los te laten van een eerdere (denk ik) thuis reparatie. Dus die ook in een makeshift tentje opnieuw gespoten. Het is erg netjes geworden uiteindelijk al zeg ik het zelf.
49732918982_99398ae90a_c.jpg

Ergens halverwegen...
49732925027_0da1c5a6a7_c.jpg

Het zal niet ieder zijn smaak zijn. Maar ik had nog wat 3M folie liggen en het zilver zag er echt niet meer uit. Ik vind het zelf wel erg passen bij de Alfa.
49732596371_afebce217c_c.jpg

In het echt subtieler. Je ziet de strepen die zo duidelijk als op deze foto. Ook te zien is de metaal rode start knop die ik op fleabay tegen kwam. Best leuk
49732105303_6c8233cf11_c.jpg

Dan nog even door de echte professional late wassen. Kinderarbeid for the win!
49732973407_10bfb0baf4_c.jpg

en klaar in Luigi.
49732972727_8f30dc6c30_c.jpg

Je denk dan zo'n auto is hartstikke dankbaar en laat je er lekker van genieten maar zo rond November ging plots de koppeling er aan. Aangezien dit nog voor het virus was en ik weer naar China moest voor enige tijd heb ik de auto maar weer op de oprit geparkeerd. Waar, zeg ik met enig schaamrood hij nu nog staat. In de lucht en half gedemonteerd.

Om de koppeling te vervangen moet heel het subframe er uit, en de bak natuurlijk. Veel bouten willen niet mee werken en tijd had ik ook niet. De Alfa weg brengen om het te laten doen heeft ook geen (financiële) zin bovendien vind ik het op zich wel een uitdaging.

Alleen een werkede auto is geen optie. Discovery is 20 jaar oud en....nou ja een 20 jaar oude Land Rover. Er moest dus iets naast komen. Lease auto's had ik al eens bekeken, bijna in een Tesla 3 gestapt maar ik wil eigenlijk nergens aan vast zitten kwa werk nu (Brexit, veel aanbiedingen en nu COVID) dan toch maar zelf iets kopen weer.

Mijn vrouw heeft nooit echt aan de Alfa kunnen wennen en rijdt dus het meeste in de Discovery. Aangezien zij vooral veel korte stukjes rijdt is dat niet echt ideaal voor een 20 jaar oude diesel. Bovendien wil ik hem terug. Dus een auto die zij WEL zou willen rijden moest het worden.

Dit was mijn wish list vorig jaar:
Mezelf maar dan een jaar jonger zei:
- Jaguar XF sedan (station vind ik maar niks) Ik woon immers in het VK, zijn hier heel betaalbaar en ik vind ze mooi.
- Saab 9-5 NG Aero (wat blijf ik dat een prachtig model vinden, en vaste prik in mijn ebay/autotrader zoekresultaten)
- Alfa Romeo 159 station, sorry sportswagon. Ik blijf het een mooie auto vinden dus waarom niet. Alleen niet zwart en in iets nettere staat, ook meer powerrrrr. Een Q4 met V6 zou bijvoorbeeld erg leuk zijn.
- Audi A8 D3
- Range Rover (need I say more)
- Discovery 4 (Sowieso als mijn huidige Discovery zo gaan hemelen)

De A8, 159SW, 9-5 NG en XF vielen af omdat mijn vrouw dat niet zag zitten en dan blijft over de Range Rover, Discovery 4 en Volvo XC90. De RR en D4 komen wel in aanmerking als de Discovery echt de geest geeft dus dan moest het een XC90 worden. Veilig, ik vind het nog steeds een mooi model en eigenlijk zijn ze best betrouwbaar.

Aantal 2.5t's 3.2's en zelfs een V8 gaan bekijken maar het is toch een D5 geworden.

Later meer.

Hey tof dat je weer terug bent man, we hebben je gemist! Of alleen ik heb je gemist dat kan ook :D mooie projecten met de Alfa, wat een pech met die wielbout, had je nog geprobeerd om met alle andere bouten los een stukje te rijden? Zo heb ik bij mijn eerste auto hetzelfde probleem een keer opgelost.

Ik ben echt onder de indruk van de motorkap, dat heb je echt netjes gedaan lijkt het! De nieuwe velgen staan ook heel goed (leuke verspreking met de horseshoe :D ) evenals de 3M carbon folie.

Hoop dat de Alfa snel wear de weg op kan en ben benieuwd naar de XC90!

Haha, als ik het me goed herinner had je die Alfa toch ooit gekocht als opknap project? Of in elk geval zou het iets tijdelijks zijn.....
Hoeveel jaar geleden was dat? :confused::confused::confused:

Haha inderdaad, het was toen een goedkoop projectje. Hij wordt wel steeds mooier zeg!
En wat een gedoe met die slotbout. Bizar!

Nog niet zo lang geleden, 2016.

Uit de openingspost:

Sketcher zei:
(..) Maar goed: ik heb de auto kunnen kopen voor onder de prijs de alleen het interieur al waard is volgens sommige op ebay (niet dat ze dat er voor krijgen maar als ik hem in onderdelen verkoop krijg ik het geld zeker ruim terug). Kortom het is een gok maar er is veel financiële ruimte om er iets moois van te maken voor ik in de min sta bij eventuele verkoop. (..)

Sketcher zei:
(..)
De bedoeling is om hem op te knappen, tijdje te rijden en weer te verkopen, (..)
(..)

.. is dus opknappen, tijdje rijden, (onderhouden) en weer opknappen geworden.. :T

Maar, leuk om bij te lezen. (y)
Sterkte daarzo, met alle ontwikkelingen in dat land / de wereld.

Zadelsnuiver zei:
... had je nog geprobeerd om met alle andere bouten los een stukje te rijden? Zo heb ik bij mijn eerste auto hetzelfde probleem een keer opgelost.

Ik heb alles geprobeerd. Zeker dit ook, was zelfs zo desperate dat ik ook een stoepje ben op en afgereden........... een keer of 80 o_O

Nico GTR zei:
Een heuse Volvo!! Mooi man ben benieuwd en wel ff de alfa fixen hè

A3 White zei:
Pas complimenten als de Alfa het weer doet.

tenor.gif

Bart81 zei:
Haha, als ik het me goed herinner had je die Alfa toch ooit gekocht als opknap project? Of in elk geval zou het iets tijdelijks zijn.....
Hoeveel jaar geleden was dat? :confused::confused::confused:

Barri zei:
Haha inderdaad, het was toen een goedkoop projectje. Hij wordt wel steeds mooier zeg!
En wat een gedoe met die slotbout. Bizar!

Ja dat is helemaal waar. Ik weet het nog goed, ik ging hem wel even flippen..... :rolleyes: Nu ruim 4 jaar geleden. Het liep toch wat ander, mijn vrouw werd kort daarna behoorlijk ziek (Side effect van zwangerschap maar ze was toen veel in het ziekenhuis. Happy end gelukkig) daarna promotie en te druk om weer een andere auto op te knappen dus toen maar 'even' gehouden. Het duurde niet lang of hij zat onder de huid.

Maar het is nog steeds een goedkoop projectje en met wat ik er voor betaald heb, zelfs met de velgen en onderdelen maak ik er nog een klein winstje op als ik hem nu verkoop denk ik. Het heeft me in elk geval bijzonder weinig gekost de afgelopen 4 jaar. Maar voorlopig moet hij nog gerepareerd worden, daarna dan zie ik het wel. Er passen 3 auto's op mijn oprit dus dat is het probleem niet. Ik blijf toch meer een verzamelaar dan een handelaar.

Nu dan. Na besloten te hebben om niet voor een auto van de zaak te gaan kon ik me op de 3de auto richten. Ik had al een tijdje naar XC90's gekeken en wist wel ongeveer wat ik wilde hebben, en zoals ik altijd doe ging ik full geek en heb ik flink wat research gedaan om alle zwakke punten te leren kennen.

Ik weet niet of jullie dat doen maar ik geef ze altijd namen. We hebben The Dark Knight (Discovery), Black Beauty (Alfa)....................en hier is The Silver Moose.

49736258721_0db0310be0_c.jpg

Eenmaal thuis.
49735719858_aef84abf1a_c.jpg

Het is een XC90 uit 2008 maar met zeer goede onderhoudsgeschiedenis en net 80k (miles), net ingereden voor een Volvo dus. Er moeten wat kleine dingen gebeuren. De voorbanden slijten aan de buitkant harder dus daar heeft ie wat aandacht nodig. Ook zit er een schade op de achterbumper, er mist een knopje van de radio, een koplamp heeft beginnende UV schade (kwaaltje van de XC90) en nog wat kleine dingen maar verder is hij in zeer goede staat. Maar ik vind dat juist leuk, een perfecte auto lijkt me maar saai. Voor mij zit het plezier juist in het verbeteren en mooier maken van de auto's. Anders ben ik er binnen een dag wel op uitgekeken.

Nu in lockdown werk ik dus van huis en vanwege minder projecten ook niet meer zo gek veel late uurtjes dus heb ik wat tijd om aan andere dingen te besteden inclusief de auto's.

Radio knopje is bestelt maar nog onderweg uit de VS (waar ik ze los kon kopen), bumper ga ik of repareren of gewoon vervangen.

Deze er af
49736590007_d77913d892_c.jpg

C stijl wat verweerd (auto komt uit het zuiden van Engeland waar ze de zon nog wel eens zien. Dus gelijk aangepakt.
49736258346_f088a76bb1_c.jpg

49736590142_22b5f5329b_c.jpg

En compleet onnodig natuurlijk, maar ik heb de nieuwere v o l v o letters er op gezet.
49736590607_35ba76cba0_c.jpg

Ik had ook de D5 en awd er af gehaald maar die heb ik maar weer snel terug gezet, dat zag er wat te naakt uit.

Dit is de situatie hier. Nu even in de tuin werken dan hoop ik nog wat aan de Alfa te doen en de interieur filter van de XC90 te vervangen voor ik weer achter de laptop duik om wat centjes te verdienen.

49736593367_0dce27534d_c.jpg

Leuk geschreven Sketcher,

Wat een gedoe met de Alfa 159, Maar wat een mooie auto !
Een Volvo XC 90 is niet verkeerd ! Een Range Rover is voor mensen die van monteren houden, dat was aan jou wel besteed. Denk dat de Volvo toch de betere auto is.
Maar niks gaat boven een mooi opgebouwde oud model Defender. Maar dan ga je heel diep in je portomonaie.

Anyway , hoop niet voor een volledige" Lockdown" voor de U.K. Wij zijn volledig afgesloten, dat is aan de ene kant goed, aan de andere kant zijn de financele gevolgen, nog niet te overzien.
( Ik zit Frankrijk, weet je nog ? )

Durashift zei:
Nog niet zo lang geleden, 2016.

Uit de openingspost:

Sketcher zei:
(..) Maar goed: ik heb de auto kunnen kopen voor onder de prijs de alleen het interieur al waard is volgens sommige op ebay (niet dat ze dat er voor krijgen maar als ik hem in onderdelen verkoop krijg ik het geld zeker ruim terug). Kortom het is een gok maar er is veel financiële ruimte om er iets moois van te maken voor ik in de min sta bij eventuele verkoop. (..)

Sketcher zei:
(..)
De bedoeling is om hem op te knappen, tijdje te rijden en weer te verkopen, (..)
(..)

.. is dus opknappen, tijdje rijden, (onderhouden) en weer opknappen geworden.. :T

Maar, leuk om bij te lezen. (y)
Sterkte daarzo, met alle ontwikkelingen in dat land / de wereld.

Ja dat dus. Maar op zich is het niet vreemd dat hij na 4 jaar weer wat aandacht nodig heeft. Het zijn ook geen schokkende dingen eigenlijk.

Ralph V zei:
Leuk geschreven Sketcher,

Wat een gedoe met de Alfa 159, Maar wat een mooie auto !
Een Volvo XC 90 is niet verkeerd ! Een Range Rover is voor mensen die van monteren houden, dat was aan jou wel besteed. Denk dat de Volvo toch de betere auto is.
Maar niks gaat boven een mooi opgebouwde oud model Defender. Maar dan ga je heel diep in je portomonaie.

Anyway , hoop niet voor een volledige" Lockdown" voor de U.K. Wij zijn volledig afgesloten, dat is aan de ene kant goed, aan de andere kant zijn de financele gevolgen, nog niet te overzien.
( Ik zit Frankrijk, weet je nog ? )

Tuurlijk weet ik dat nog. Uit het zicht maar niet uit het hart. Hoop dat het je goed gaat.

Hier ook de gevolgen niet te overzien. Veel vrienden in de autoindustrie houden hun hart vast. Zelf heb ik (grote) klanten die niet met ons willen werken tot er duidelijkheid is omtrend Brexit ook al is de service industrie eigenlijk niet zo afhankelijk van wat er afgesproken wordt. En nu ook een hoop projecten die worden uitgesteld of afgelast. Soms omdat er gewoon geen fysieke handtekening verkregen kan worden op een po.

We werken alle 150+ thuis behave onze modellen makers. Het is hier officeel geen lock down maar alle winkels zijn dicht, en er worden boetes uitgedeeld als je zonder goede rede op straat bent. Zelf al eens aangehouden. Bij jullie wel lock down?

Range Rover of Discovery 4 komt er als mijn Discovery 2 echt opgeeft. 2 Land Rover's vind ik wat te veel van het goede. Maar voorlopig rij ik nog altijd met een flinke smile in mijn Discovery.

Bij ons volledige Lockdown, en behoorlijk streng.
Er is nu al een nieuw formulier, dat zegt dat je maar 1 uur per dag naar buiten mag.
Ik ren en fiets veel in het bos gebied, buiten de wegen en op boeren paden. Daar zijn geen gendarmes die je aanhouden. In de stad wordt je wel gecontroleerd. Bizaar dat je niet meer naar een andere stad kan.
En wat werk betreft, Restaurants zijn gesloten, dus ik zit ook thuis.
Makelaardij is ook dicht, de scholen zijn dicht en ook de universiteiten zijn dicht.

Dus het hele gezin is thuis terwijl we allemaal zo actief waren.
Mij vriend Lee, uit Waals komt ook niet naar Frankrijk. En mijn Nederlandse vrienden 5 kilometer verderop kan ik ook niet bezoeken.
Er is niks aan en er komt voorlopig nog geen einde aan.

Zeker beroerde tijd voor de autoindustie, maar als de crises voorbij is zal alles wel weer aantrekken.
Zodra er weer gereist mag worden zijn er weer auto's nodig. En ook garages die ze repareren en verkopen.
We moeten het maar afwachten

Eigenlijk heb ik ook gewoon zin in een Sketcher reparatieverslag. ;) Daarom moet je de Alfa nog ff maken voor die echt weg mag.

Mooie wagens eigenlijk die vorige generatie XC90. Latere versies eigenlijk vrij goed, wat onderstel dingen is het meeste gezeur met ze. En die wervelkleppen in de D5....

Ik was even bang toen ik de aanschaf van de "Volvo" aangekondigd zag, in combinatie met al die klusfoto's, dat de Alfa weg was. Maar al gaande het verhaal bleek dat niet waar. Gelukkig maar!

Sketcher zei:

Wat me opviel, was dat die grote Volvo naast de Disco toch nog een bescheiden hoogte leek te hebben, maar bij nadere beschouwing komt dat doordat hij op de afrit staat.

Geweldig om weer een verslag te zien inderdaad. En wat een gevecht met die wielbout.
Verder top werk geleverd en die motorkap glans is echt ongelooflijk.

Een XC90 is ook niet verkeerd. Volgens mij fijne auto's. Zeker een van de beter smoelende SUVs en nog goed bruikbare binnenruimte ook.

Autoindustrie is inderdaad lastig. Ik heb klussen vooral in Europa maar meestal voor auto's voor andere markten. En toevallig veel projecten lopend die kort voor productie start zitten of zaten. Dus hier en daar wel wat uitstel maar veel ook wat nu met kunst en vliegwerk toch af moet. Je kan merken dat China al weer op gang komt terwijl USA nu juist tot stilstand komt.
Miscommunicatie is wel een veel groter probleem aan het worden. Maar als er geen problemen zijn bestaat mijn business model niet dus wat dat betreft kan het goed zijn. Meer strategische (verbeterings) projecten komen haast niet voor en verwacht ik ook de komende 2 jaar maar weinig.

Die nieuwe velgen onder de Alfa staan erg goed moet ik zeggen! Leuk om je verhalen weer te lezen, altijd vermakelijk. Gefeliciteerd met de Volvo, blijft een chique verschijning. (y)

Leuk, zo'n XC90! Gezien het front is dit ook een facelift model of niet?
En je hebt nu twee keer Volvo achterop staan zie ik?

Dank allen.

Barri zei:
Leuk, zo'n XC90! Gezien het front is dit ook een facelift model of niet?
Deze XC90 is in 2008 in elkaar ge-ikeaat en de eerste facelift was eind 2006 dacht ik. In 2009 kreeg hij die letters na nog een kleine update. In 2012 werd LED verlichting achter een optie.

Barri zei:
En je hebt nu twee keer Volvo achterop staan zie ik?

Nope, maar één keer (tenzij je de kenteken plaat bedoelt) Er stond Volvo in het midden net als nu maar veel dichter bij elkaar. Achteraf bleken de chromen letters precies het zelfde te zijn maar gewoon verder uitelkaar gezet. Dat had ik ook zwel zonder nieuwe badge kunnen doen dus, maar ja.
Je doelt wellicht op de badge links onder maar daar staat XC90 niet Volvo.

Zo was ie:
49746417057_d7d52d50a2_c.jpg

Terwijl grote bestanden over de VPN in ganzenpas naar de server liepen en ik toch moest wachten nog wat kleine dingetjes kunnen doen. Hoe de vorige eigenaar het voor elkaar heeft gekregen weet ik niet maar de knop van de radio was kapot. Losse knoppen zijn niet te vinden en een hele unit is vrij duur en ook onnodig. In de VS stonden wel wat knoppen te koop voor een V70. Nu deelt de auto industrie kraag onderdelen dus ik vermoede dat ze het zelfde waren... Niet dus maar gelukkig zijn de verschillen minimaal en aan te passen.

Zo zag het er uit, er zat ook een kras op het chromen randje en het knopje om de radio aan dan wel uit te zetten ontbreekt. Verder werte hij wel, je moed er met je vinger in, niet echt een fijn gevoel en ziet er niet uit natuurlijk.
49745909986_16229c1b08_c.jpg

Om de een of andere reden is de knop en het binnenwerk identiek maar net een kwartslag gedraaid in een V70. Met een dremel even het gat waar de klip in komt verplaatst en 'Bob is your uncle' zoals ze dat hier zo mooi zeggen.
49746083041_12a21553df_c.jpg

Ziet er weer netjes uit. Wel een klein verschil in grapics dus wellicht dat ik de andere knop ook nog overzet, die zat er ook bij dus zou geen probleem moeten zijn.
49745544138_569dd3bb3d_c.jpg

Eén flinke irritatie al opgelost.

Ah nu zie ik het, op mn telefoon leek het XC90 net op Volvo inderdaad.
Netjes gedaan met die knop. Inderdaad vreemd dat ie net wat anders was!

Een eerst puntje van onderhoud. Ik doe dit graag altijd als een van de eerste dingen bij een 2de hands auto. Ondanks dealer onderhoud was dit er wel bij ingeschoten volgens mij. Oud en nieuw, best wel een verschil. Blij dat ik het besteld had.
49748380228_b37bee44ff_c.jpg

Die dingen zitten altijd op onmogelijke plaatsen. Gelukkig heb ik hulp gekregen van iemand die zich iets makkelijker in de kleine ruimtes kan bewegen. (mijn jongste, nu 3,5 jaar oud)
49748380183_dbb554861d_c.jpg

Barri zei:
Die laatste foto, wat tof! (y)

Ja heerlijk toch die ventjes die wilden helpen. Ik heb er ook goeie herinneren aan. Ik was 10 toen ik mijn vader hielp zijn schijven te vervangen van zijn Volvo 740 (Vandaar ook deels de keuze en affiniteit met Volvo). Ik herriner me nog goed dat mijn vader even iets anders ging doen en ik het toen heb afgemaakt. Hij kon zijn ogen niet geloven, keek het werk na en kocht een ijsje voor me. Dat en een buurman die auto's restaureerde hebben voor de liefde voor vieze handen gezorgd. :)

Zelfs als de Alfa op blokken staat gaat hij nog kapot :p Achterraam zakte plots naar beneden. Gelukkig was het mooi weer, dus snel even gekeken en met en stuk hout ondersteund voor nu. Plastic clipje lijkt gebroken en is gelukkig los te bestellen. Die is inmiddels onderweg.
49825387757_10d5e1e6d5_c.jpg

Dan eerst de laatste puntjes op de i van de XC9O. De wagen was in zeer goede staat toen ik hem kocht maar de achterbumper was wel beschadigd. Uiteraard was de prijs daar ook naar. Eerst dacht ik die zelf te repareren maar ik vond een andere bumper in de zelfde kleur voor £150. No brainer dus de keus was snel gemaakt. Bonus! met mee gespoten onderkant.
49825139616_9668f6f8f1_c.jpg

Dit keer hulp van mijn oudste zoontje.
49825461387_c56b48c6ee_c.jpg

De accu zit achter in dus die moest er ook uit om bij de moeren te komen. Een eenvoudig klusje, all in all ongeveer 2 uur werk.
49824607428_8c6460a1f8_c.jpg

en weer helemaal heel
49824608438_7409f3216c_c.jpg

Nog een bonus. ik miste een klein afdekkapje in de achterklep..
49825461697_7dbf35459e_c.jpg

..en wat kwam er uit de nieuwe bumper rollen? Juist, weliswaar in de verkeerde kleur maar dat was snel verholpen door het zwart te spuiten. NICE!
49825138821_f709199ceb_c.jpg

Nog een kleine upgrade, nieuwe pedalen.
49807396946_4b5b041237_c.jpg

Nu de Volvo is waar ik hem voor nu wil hebben, het wat rustiger is op het werk is en ik weer herstelt ben van wat waarschijnlijk COVID-19 was kan ik me weer op de Alfa richten.
Deze grote moer zit vast. Dat lijkt een terug kerend thema te zijn bij de Alfa.
49825387527_f7e24a9020_c.jpg

Oh ja, ik heb bij de Volvo ook alle wielslot bouten vervangen voor gewone bouten na al de problemen die ik had met de Alfa en eerder ook met de Land Rover. Dan stelen ze de velgen maar maar elke keer als ik de auto naar een bandenboer breng zetten ze die krengen te vast vast.

Slotbouten wil ik nooit op mijn auto's hebben eigenlijk. Alleen bij mijn Volvo toen niet de moeite genomen ze te vervangen.
Als monteur vaak genoeg problemen gezien ermee.

Die centrale moer kan inderdaad goed vastzitten. Niet alleen bij Alfa's trouwens. Zeker weten dat je de goede kant op draait trouwens?
Ik heb de laatste keer nieuwe moeren gekocht en met een dremel net zo lang op een flank van de moer ingewerkt totdat deze iets minder strak kwam te zitten.

Engineer2 zei:
Slotbouten wil ik nooit op mijn auto's hebben eigenlijk. Alleen bij mijn Volvo toen niet de moeite genomen ze te vervangen.
Als monteur vaak genoeg problemen gezien ermee.

Die centrale moer kan inderdaad goed vastzitten. Niet alleen bij Alfa's trouwens. Zeker weten dat je de goede kant op draait trouwens?
Ik heb de laatste keer nieuwe moeren gekocht en met een dremel net zo lang op een flank van de moer ingewerkt totdat deze iets minder strak kwam te zitten.

Ja draai wel de goede kant op. Andere ging wel zo los en het een paar keer nagekeken want die fout is snel gemaakt. De dremel is de volgende stap. Hitte, wd40 en het beter geweld werken vooralsnog niet.

Hier ook geen fan van slotbouten. Als je ze gewoon netjes met de momentsleutel vast zet is er niet veel aan de hand maar dat doen de bandenboeren vaak niet en rammen hem gewoon vast met de luchtsleutel. Tijd, doet de rest.

Bout is los, oplossing was een kick-ass impact wrench kopen. Super blij mee dit ding krijgt bijna alles los kan tot 940nm, had ik veel eerder in moeten investeren.
50037213717_dbb9598b71_c.jpg

Mmmmm, Ik zie mogelijkheden :)
50036430218_554ccdf00d_c.jpg

Toen de lockdown langzaam wat werd losgelaten hebben we wat dag tripjes met de Volvo gedaan. Verder alleen wat puntjes op de i gezet.

Voor
49955086417_6a88fdae9a_c.jpg

Na
49954802811_2d204f8c24_c.jpg

Nu, omdat mijn vader in het ziekenhuis in NL ligt en ik toch van huis werk ben ik met de familie tijdelijk even Corona-Island ontvlucht en in NL. Een mooie prijs voor de eerste die me spot (wel met foto bewijs)
50036440628_df90b41aa2_c.jpg

Omgeving utrecht was het toch? Mocht je in Eindhoven terecht komen ff berichtje doen. (y) Ondanks de minder goede reden dat je hier bent natuurlijk....

uwbuurman zei:
Hahahaha, lekker dan, vanuit Fryslân....
Welkom in het Land, Sketch!

Dank, Dit weekend toevallig rond Sneek dus hou je ogen open :)

Nico GTR zei:
Omgeving utrecht was het toch? Mocht je in Eindhoven terecht komen ff berichtje doen. (y) Ondanks de minder goede reden dat je hier bent natuurlijk....

Idd, wellicht kom ik nog die kant op, ik heb er gestudeerd en dus nog veel vrienden maar hangt van de situatie af natuurlijk.

uwbuurman zei:
Dinsdag ben ik weer in Utrecht, haha, zal opletten.

Mooi je kunt dus nog mee doen voor de knikkers :)

Was vergeten te melden dat de Silver Moose ook nog een paar nieuwe voor banden gekregen heeft voor we over gingen. Bij mijn mannetje in Coventry. Slechte buurt maar goudeerlijke en gezellige gast die het altijd regelt dat ik er ff tussendoor kan, dus vrijdag middag nog snel even langs. Had mijn kinderen meegenomen maar ik kreeg gelijk spijt toen er voor de deur een paar drugs deal gedaan werden vanuit een auto. :rolleyes: Gelukkig zijn ze te jong om het te begrijpen en hadden we er op mijn face-palmen na geen last van.

50038375137_c445755dda_c.jpg

Sneek....goh daar heb ik mijn rijlessen gevolgd. Maar ben pas op mijn verjaardag weer in Friesland. Mijn ouders wonen daar 20 km vandaan.

Mooie puntjes op de i, of beter gezegd pijpjes op de uitlaat (y) Wij durfden het dit jaar nog niet aan om naar NL te komen, maar misschien in het najaar of in de winter maar eens kijken hoe de vlag er bij hangt. Veel plezier in Nederland en beterschap met je vader :)

Wat een raar jaar...................bijna precies een jaar na mijn laatste post maar eens een nieuwe update. Dit topic bij deze dus even afstoffen
51262498671_45a51bb7d0_c.jpg

Persoonlijk een lastig jaar gehad, maar wie niet? Nog drukker dan anders (wel leuk werk) ondanks dat ik minder (lees niet) reis. Vandaar ook mijn afwezigheid hier en ook het gebrek aan vordering aan de Alfa gedurende het jaar. Maar met een verhuis (lokaal hier in het VK) in het vooruitzicht toch maar weer even de prioriteit gegeven, zonder wielen is het toch wat lastig verhuizen, al zou de Discovery zijn hand er niet voor omdraaien.

De Alfa Romeo 159
Die heb ik dus nog, bij de laatste update had ik volgens mij het subframe er onder uit en de versnellingsbak weggestuurd voor revisie. Alles zat verder wel tegen. Elke bout brak bijna wel af of moest uitgeboord worden. Fun times
Voorbeeld, deze zat muur vast:
49955085447_9bc7702e76_c.jpg

49954300593_df56711411_c.jpg

Een paar keer aan zo iets gedacht ipv het project afmaken :) :
51263247684_5ed7e01e72_c.jpg

Wel een uitstekende tijd om het subframe dat gelukkig in goede staat is eens goed te behandelen tegen de roest duivel. Subframe rot is de 159 namelijk zeker niet vreemd.
50354860863_8077c14989_c.jpg

Uiteindelijk de bak weggestuurd voor revisie maar dat duurde en duurde. Die gene die hem had bleek failliet, met veel moeite de bak weer terug gekregen, helaas nog niet gereviseerd. Dan dus zelf maar. Alles besteld en de boel zo voorzichtig mogelijk uit elkaar gehaald.

Ik heb geen ervaring met versnellingsbakken maar laat mijn buurman nou race versnellingsbakken voor Porsche ontwerpen, testen en produceren dus een vraagbaak om de hoek was zeer nuttig.

De oude lagers er uit/af. Die op de 6de versnelling was wel.................zeg maar gaar en seconds from disaster. Zo is een versleten koppeling toch wel een beetje een geluk bij een ongeluk. Hoewel er wel wat bijgeluid was en wat beweging in de versnellingspook had ik het niet zo erg verwacht.
51261766872_6a3fec4f8f_c.jpg

51262706443_00c86ef5f6_c.jpg

De rest van de lager had de magneet opgevangen, niet ideaal natuurlijk maar beter dan dat het rond blijft drijven.
51262707343_bb494b2ff2_c.jpg

Verse EN betere lagers er weer op:
51262492316_740f1f328e_c.jpg

Koppeling was niet zo'n probleem al was mijn kit om hem er in het midden op te zetten waardeloos, uiteindelijk op het oog gedaan met meer succes.
51263546625_7e76b2e184_c.jpg

Vervolgens de boel weer in elkaar gezet. Dat ging redelijk smooth. Ik had dan ook een heel goed team om te helpen.
51263246019_bb558db61a_c.jpg

51262493911_aec39270a2_c.jpg

Gelijk rem schijven voor vervangen die zagen er te roestig uit. (gek he?) Eenmaal weer in elkaar en op de grond bleek een van de achter remmen helemaal vast te zitten (ook niet heel gek na een jaar+). dus ook daar nieuwe remmerij plus een klauw. De handrem was nog redelijk nieuw en was dus ook nog in perfecte staat. Ik moest de remklauw wel in de regen vervangen, dat dan weer wel (ik kijk uit naar de garage in mijn nieuwe huis). Maar niks wat een een beetje plastic + een muziekje niet beter maakt. (PS: Hij staat op 2x 3ton steunen + de krik maar alles staat net achter mij, veiliger dus dan dat het er uit ziet)
51263241854_b289f65e79_c.jpg

Nu nog te doen: Nieuwe verzekering, verse APK, en alles wat daar uit komt, en weer aanmelden voor belasting. Ik ben van plan hem nog even te houden, zo blijft de Land Rover lekker met pensioen en de XC90 in dienst van mijn vrouw + familie taken.

Als er nog vragen zijn laat maar horen, updates over de XC90 en Land Rover volgen binnenkort.

Heerlijk verslag, van de werkzaamheden aan jouw auto-van-een-paar-pond-die niet-lang-blijft.

Prachtig om te zien hoe je zelf dingen aanpakt, ik hou er van. En dat lager, dat was inderdaad klaar. Mooi geluk dat je daar niet nog 10.000 kilometers mee moest maken, dan had je de bak kunnen vervangen.

Ziet er wel cosy uit zo sleutelen onder een dekentje :D nee gekheid natuurlijk, keiharde bikkel!
Echt tof om te zien hoe je dit gewoon even oppakt, zelfs wanneer letterlijk alles tegen zit in het begin.
Interessante buurman ook wel zulke mensen kom je ook niet elke dag tegen maar bij jouw in de straat wonen dus 2 automotive ontwerpers, kleine wereld!

Durashift zei:
Top om weer even bij te lezen.
XC90 bumper en uitlaatstuk ziet er chique uit. (y)

Dank, op beide vlakken komt nog een update binnenkort.

Barri zei:
Wauw zelf even de versnellingsbak uit elkaar halen. Gaaf hoor!

Het was niet helemaal het plan het zelf te reviseren, best intimiderend en ging zeker niet van een leie dakje. Maar in de 20 meter dat ik er mee gereden heb voelt het goed. Vrijdag zo'n 20km naar de APK is de echte test. Fingers crossed. Hopelijk komt er niet te veel uit. Volgende week verhuizen we dus wel fijn als ik de Alfa legaal gewoon daarheen kan rijden.

EVV zei:
Is dit de beruchte M32 bak? Knap dat je het eventjes zelf doet!

Yup de GM bak met de beruchte lagers van kaas. Nog even overwogen de F40 bak van andere en latere modellen er onder te zetten maar dat was me toch wat te veel werk en geld.

uwbuurman zei:
Heerlijk verslag, van de werkzaamheden aan jouw auto-van-een-paar-pond-die niet-lang-blijft.

Prachtig om te zien hoe je zelf dingen aanpakt, ik hou er van. En dat lager, dat was inderdaad klaar. Mooi geluk dat je daar niet nog 10.000 kilometers mee moest maken, dan had je de bak kunnen vervangen.

LOL ja, de auto die ik wel even zou flippen maar nu al 5 jaar hier is :T. Ik maak er nu geen winst meer op maar verlies er ook niks aan, nog nooit zo goedkoop gereden. Zeker een geluk bij een ongeluk dat de koppeling toch moest, die lager had het letterlijk elk moment kunnen begeven. Die rollertjes vielen er bijna uit. Slijpsel is een ding, maar als zo'n rollertje los komt is de bak gewoon klaar.

Zadelsnuiver zei:
Ziet er wel cosy uit zo sleutelen onder een dekentje :D nee gekheid natuurlijk, keiharde bikkel!
Echt tof om te zien hoe je dit gewoon even oppakt, zelfs wanneer letterlijk alles tegen zit in het begin.
Interessante buurman ook wel zulke mensen kom je ook niet elke dag tegen maar bij jouw in de straat wonen dus 2 automotive ontwerpers, kleine wereld!

Gelukkig was het niet koud, heb zo ook wel eens in de sneeuw gezeten, dat is toch een stuk minder.

Ik woon hier in het hart van de automotive sector in het VK. In mijn straat, een korte doodlopende straat met minder dan 30 huizen alleen al wonen bijvoorbeeld mensen die voor Arrival werken (elektrische bedrijfswagens start-up) Formule-e, Red-Bull racing, een aantal voor JLR, (2 engineers en een ontwerper) en dan nog mijn buurman en vriend die voor de Recaro werkt en daar dus tot voor kort verantwoordelijk was voor de race versnellingsbakken van Porsche.

Dan nog veel vrienden en kennissen in die wereld. Aangezien ik ook nooit iets mag zeggen over waar ik mee bezig ben (vooral automotive werk voor de concurent van JLR) en zij natuurlijk ook niet zijn de gesprekken altijd erg grappig en vaag. Vaak weten we allemaal wat de andere bedrijven mee bezig zijn maar kun je het zelf bevestigen nog ontkennen wat meestal ontaard een een hoop mmm's en knipogen.

Durashift zei:
^^^ maar, je gaat dat automotive hart dus verlaten.. met de verhuizing volgende week?

Nee, zo ver verhuis ik niet. Het nieuwe dorp, Wellesbourne ligt redelijk dicht aan de M40 en ook binnendoor goede routes naar Gaydon waar JLR en Aston Martin zitten, op 400 meter hemelsbreed van ons huis zit het distributiecentrum van de laatst genoemde.

Ik heb nog maar een nieuwe buurman ontmoet bij toeval en die werkt voor het Mercedes F1 team (ondanks dat die op zo'n uur rijden zitten). Er is niet aan te ontsnappen hier in deze buurt.

Wat een ontzettend knappe aanpassingen/verbeteringen (y)

De opgeknapte velgen en motorkap van de Alfa, de nieuwe bumper, logo's en interieurknop voor de Volvo en dan heb ik het nog niet eens over de zelf gereviseerde versnellingsbak. Echt onwijs goed bezig!

Voor wat betreft die motorkap: ik begrijp dat je dat op de oprit in een tent hebt gedaan; loop je zo geen risico op bevuiling van de (natte) lak door beestjes of rondwaaiend vuil o.i.d.? Ik ben wel benieuwd naar hoe je dat voorkomt. Heb je ook een professioneel verfpistool in huis?

@BleuZ NL

Dank. Die velgen maken de wagen. Persoonlijk vind ik ze veel mooier dan de 19" Ti velgen. Wat betreft de motorkap, het is beter dan het was maar ben niet helemaal tevreden. Ga ik nog wat aan doen.

Alfa is verzekerd en voor de APK naar de garage geweest, duimpje omhoog dus dat is mooi. Nu schorsing opschorsen en gaan met de banaan.
51270617135_3730a95441_c.jpg

Kreeg op de terugweg een foutmelding voor de ABS. Lijkt de rechter sensor aan de voorkant te zijn (volgens de foutcode). Snoertje stond een beetje strak. dus dat zou het kunnen zijn. Even kijken, nieuwe kost maar £14 dus dat komt goed.
Ik zag ook nog een nieuwe Range Rover in camouflage. Ik heb ze ook zien rijden met losse LIDAR's op het dak, deze had een bult waar kennelijk ook iet's van camera's of sensoren in zitten, wellicht dat er op het productie model ook wel opzit. Kan ook enkel voor het verzamelen en heen en weer sturen van test gegevens zijn.
(mobieltje zat in de houder en ik hoefde alleen op het knopje te drukken)
51269768391_375075ea7b_c.jpg

Er zit trouwens een onderdeel in het interieur waar ik aan gewerkt heb, die zou in première gaan in de XJ maar ja die is geschrapt. Van wat ik begrepen heb komt het nu in deze RR op de markt.

Terug naar de Alfa, nog wat kleine dingetjes. Achterraam mechanisme is kapot, daar kwam vanmorgen een nieuwe onderdeel voor binnen en zo zijn er nog wat kleine dingetjes maar hij kan in elk gevel op eigen kracht en legaal naar het nieuwe huis rijden.

Terug
Bovenaan