Design Driven's - Volvo EX40 Twin - Jaguar XJ LWB X358 tdv6

Mooi verhaal! Wat een rit, maar allemaal goed verlopen dus!

InnoTrans had ik ook nog heen gekund, maar ik was helaas net met vakantie. Volgende week beter.

Eind august dus weer terug, maar moest gelijk voor werk op pad.......................tijd :confused:

De Alfa was dus al even kaduuk, nog een mobile monteur geregeld. Maar een kwam niet opdagen en een ander kreeg de laatste 2 injectoren er ook niet uit.
2/3 auto's kapot is natuurlijk niet zo fijn en de oplossing is natuurlijk logisch. Je stuurt ze naar een garage en laat ze repareren Je gaat op zoek naar nummer 4 om zo de balans in het universum weer wat te corrigeren :) Hoewel de Alfa en de Land Rover dus niet reden en mijn vrouw sinds kort ook werk gevonden....en dus ook een auto nodig had waren er gelukkig opties genoeg. Paar keer gefietst en we hadden wat test auto's voorhanden (met grote rode stop knop, sorry mag geen foto's maken, maar er is verder niets veel aan te zien) .Mijn vrouw had ook de beschikking tot een elektrische auto (Škoda Kodiaq) van werk dus de nood was niet zo hoog.

De zoektocht ging dus van een Volvo V70R, liefst zilver of blauw met oranje interieur. Ik heb er een paar bekeken. Verliefd geworden op een mooie blauwe maar die werd onder mijn neus verkocht. De mazzel pik, hij ging naar een liefhebber dus kan er mee leven. Maar toch....was ik maar een uurtje eerder.

Toen een paar Porsche 944's bekeken. Veel die met wat laswerk een prima daily kunnen worden, maar een auto met direct veel werk daar had ik er al 2 van. Een werkend exemplaar zou samen met de Land Rover wel een mogelijkheid zijn, waarbij ze samen net betrouwbaar genoeg zijn om bruikbaar te zijn :D Ik kan dan de Volvo of een vervanger daarvan voor lange stukken gebruiken.

Deze 944 leek veel belovend, lage km stand, zou geen roest hebben, reed en had APK. Eigenaar was zijn rijbewijs kwijt en moest hem verkopen. Even kijken dus, uurtje verder wat in VK begrippen net om de hoe is. Eenmaal aangekomen de man opgehaald en naar de auto gegaan die ergens anders gestald stond. Dat was wel een tegenvaller. Er zat een kuipstoel in en de beloofde originele bestuurders stoel bleek kwijt. Ook wilde hij absoluut niet starten. Een no-go dus.
52379992146_ebb54df25f_k.jpg

Jammer maar een Porsche komt er nog eens. Een 944 S2 het liefts,. Ik ben wel over de 40 maar heb nog wel even tijd tot dat een midlife-crisis misplaatst zou zijn.

Een SAAB 9-5 noemde ik 6 jaar geleden al als mogelijke kanshebber toen ik de Alfa kocht. Het moest dan wel een Aero zijn, want die ziet er toch wel een stuk mooier uit dan de Vector. Omdat ik soms velgen ontwerp word ik helemaal warm van binnen van een mooie velg :) De 19" Aero turbine style velgen zijn een van mijn favourite van all time en zeldzaam om 2de hands te kopen dus dat was bijna een must.

Hier dichtbij stond een mooie Vector, in donker grijs. Lage KM stand voor een goede prijs. Maar een Vector. ...Oh en ook de 160 sterke pk diesel wat toch net wat mager is.

Toen popte er plots een Aero voor een scherp bedrag op de interwebs op. Zwart (niet gelijk kapot van) wel het mooie two-tone donker-lichte interieur, 2.0 biturbo ttid met rond de 200pk en flink wat koppel en 4x4. wel een handbak zoals eerder gemeld want een automaat zou niet passen met deze motor + 4x4.

De auto stond in Noord Ierland, in Derry (voor de katolieke of Londonderry voor de protestanten). Nu was ik net in Derry geweest voor werk dus kende de weg goed. Dat maakte de drempel wat lager, en een vlucht naar Belfast voor £32 + £22 voor een bus ritje naar Derry/Londonderry en de boot terug voor £125 terug leek ook geen obstakel. (wat ik zou doen als de auto niet beviel ging ik dan wel uitzoeken :D)

52389990942_be1544b4bd_b.jpg

Aardige eigenaar, die omwille van een nieuwe baan tussen Derry en Dublin aan het pendelen was en een hybride had gekocht. Veel berichtjes gestuurd. Mooi vol boekje en op de stoelverwarming na zou alles het doen. Inclusief de LED licht bar op de achterklep. Eenmaal aangekomen bleek de LED licht bar NIET te werken. De man had volgens eigen zeggen gedacht dat ik het over het 3de remlicht had gehad en ik geloof hem wel maar het is wel balen. Iemand (de eerste eigenaar) heeft het nadat er een scheur in zat laten wrappen. Het is wel erg netjes gedaan maar niet zoals het moet. Ze zijn bijna niet te krijgen, er staat er welgeteld nu 1 te koop in de VS en die kost £1000 (En met de val van de £ elke dag meer :cry: ). Die is al wel van nieuwe LED's voorzien.

Een werkend exemplaar.
52391223179_be45158bef_w.jpg

Als iemand er een tegenkomt, ik hou me sterk aanbevolen. :T

Hoe dan ook het blijft een plaatje
52379993456_e50bae10df_h.jpg

Afijn, het ding reed verder perfect, en zag er mooi uit. Geen diepe krassen en een mooie metallic zwart. De prijs was al scherp maar na een paar no-shows had hij voor mij de prijs al flink verlaagd, ook bijna volle tank dus we waren er snel uit. Tijdens de proefrit zag ik plots een KM/u bord en bleken dus in Ierland te zitten. Grappig want daar was ik nog nooit geweest en zo had ik dus tegen de tijd dat de auto thuis was al 4 landen er mee aangedaan (Ierland, Noord Ierland, Schotland en Engeland)

Na de koop gelijk naar de boot gereden. Onderweg wat proviand kopen en al gelijk een leuk gesprek met iemand die niet wist wat het was.

52385243589_c6cde2c66d_k.jpg

Auto stond wel op het dek dus was gelijk helemaal gepekeld.
52384934756_12e2269291_k.jpg

Lange rit maar heb van elke km/mile genoten. Rond 4.30 in de ochtend (Zondag) was ik weer thuis zonder incident.

Nu kan ik op mijn oprit 3 auto's net kwijt, 4 is dus 1 teveel: Maar het staat wel mooi. Mijn vrouw zegt dat de SAAB eigenlijk het liefdes kind is van de Alfa en De Volvo. De looks van de Alfa en het comfort (en Zweeds paspoort) van de Volvo. Daar zit zeker wat in :)

52391388339_fa79e09548_b.jpg

Betere foto's volgen nog wel en een update hoe met met de Alfa en Land Rover af gaat lopen, Daar ben ik zelf ook wel benieuwd naar namelijk :)

Even een kleine test. Ik heb gisteren avond een uitgebreid stukje geschreven maar het zou gemodereerd worden en nog niet zichtbaar (waarom?). Hebben andere dat ook, of sta ik op een lijstje :) ?

Edit: Raar, dit hier boven was wel gelijk zichtbaar. Nou ja, misschien werkt het zo wel gelijk. copy+paste:

Eind august dus weer terug, maar moest gelijk voor werk op pad.......................tijd :confused:

De Alfa was dus al even kaduuk, nog een mobile monteur geregeld. Maar een kwam niet opdagen en een ander kreeg de laatste 2 injectoren er ook niet uit.
2/3 auto's kapot is natuurlijk niet zo fijn en de oplossing is natuurlijk logisch. Je stuurt ze naar een garage en laat ze repareren Je gaat op zoek naar nummer 4 om zo de balans in het universum weer wat te corrigeren :) Hoewel de Alfa en de Land Rover dus niet reden en mijn vrouw sinds kort ook werk gevonden....en dus ook een auto nodig had waren er gelukkig opties genoeg. Paar keer gefietst en we hadden wat test auto's voorhanden (met grote rode stop knop, sorry mag geen foto's maken, maar er is verder niets veel aan te zien) .Mijn vrouw had ook de beschikking tot een elektrische auto (Škoda Kodiaq) van werk dus de nood was niet zo hoog.

De zoektocht ging dus van een Volvo V70R, liefst zilver of blauw met oranje interieur. Ik heb er een paar bekeken. Verliefd geworden op een mooie blauwe maar die werd onder mijn neus verkocht. De mazzel pik, hij ging naar een liefhebber dus kan er mee leven. Maar toch....was ik maar een uurtje eerder.

Toen een paar Porsche 944's bekeken. Veel die met wat laswerk een prima daily kunnen worden, maar een auto met direct veel werk daar had ik er al 2 van. Een werkend exemplaar zou samen met de Land Rover wel een mogelijkheid zijn, waarbij ze samen net betrouwbaar genoeg zijn om bruikbaar te zijn :D Ik kan dan de Volvo of een vervanger daarvan voor lange stukken gebruiken.

Deze 944 leek veel belovend, lage km stand, zou geen roest hebben, reed en had APK. Eigenaar was zijn rijbewijs kwijt en moest hem verkopen. Even kijken dus, uurtje verder wat in VK begrippen net om de hoe is. Eenmaal aangekomen de man opgehaald en naar de auto gegaan die ergens anders gestald stond. Dat was wel een tegenvaller. Er zat een kuipstoel in en de beloofde originele bestuurders stoel bleek kwijt. Ook wilde hij absoluut niet starten. Een no-go dus.
52379992146_ebb54df25f_k.jpg

Jammer maar een Porsche komt er nog eens. Een 944 S2 het liefts,. Ik ben wel over de 40 maar heb nog wel even tijd tot dat een midlife-crisis misplaatst zou zijn.

Een SAAB 9-5 noemde ik 6 jaar geleden al als mogelijke kanshebber toen ik de Alfa kocht. Het moest dan wel een Aero zijn, want die ziet er toch wel een stuk mooier uit dan de Vector. Omdat ik soms velgen ontwerp word ik helemaal warm van binnen van een mooie velg :) De 19" Aero turbine style velgen zijn een van mijn favourite van all time en zeldzaam om 2de hands te kopen dus dat was bijna een must.

Hier dichtbij stond een mooie Vector, in donker grijs. Lage KM stand voor een goede prijs. Maar een Vector. ...Oh en ook de 160 sterke pk diesel wat toch net wat mager is.

Toen popte er plots een Aero voor een scherp bedrag op de interwebs op. Zwart (niet gelijk kapot van) wel het mooie two-tone donker-lichte interieur, 2.0 biturbo ttid met rond de 200pk en flink wat koppel en 4x4. wel een handbak zoals eerder gemeld want een automaat zou niet passen met deze motor + 4x4.

De auto stond in Noord Ierland, in Derry (voor de katolieke of Londonderry voor de protestanten). Nu was ik net in Derry geweest voor werk dus kende de weg goed. Dat maakte de drempel wat lager, en een vlucht naar Belfast voor £32 + £22 voor een bus ritje naar Derry/Londonderry en de boot terug voor £125 terug leek ook geen obstakel. (wat ik zou doen als de auto niet beviel ging ik dan wel uitzoeken :D)

52389990942_be1544b4bd_b.jpg

Aardige eigenaar, die omwille van een nieuwe baan tussen Derry en Dublin aan het pendelen was en een hybride had gekocht. Veel berichtjes gestuurd. Mooi vol boekje en op de stoelverwarming na zou alles het doen. Inclusief de LED licht bar op de achterklep. Eenmaal aangekomen bleek de LED licht bar NIET te werken. De man had volgens eigen zeggen gedacht dat ik het over het 3de remlicht had gehad en ik geloof hem wel maar het is wel balen. Iemand (de eerste eigenaar) heeft het nadat er een scheur in zat laten wrappen. Het is wel erg netjes gedaan maar niet zoals het moet. Ze zijn bijna niet te krijgen, er staat er welgeteld nu 1 te koop in de VS en die kost £1000 (En met de val van de £ elke dag meer :cry: ). Die is al wel van nieuwe LED's voorzien.

Een werkend exemplaar.
52391223179_be45158bef_w.jpg

Als iemand er een tegenkomt, ik hou me sterk aanbevolen. :T

Hoe dan ook het blijft een plaatje
52379993456_e50bae10df_h.jpg

Afijn, het ding reed verder perfect, en zag er mooi uit. Geen diepe krassen en een mooie metallic zwart. De prijs was al scherp maar na een paar no-shows had hij voor mij de prijs al flink verlaagd, ook bijna volle tank dus we waren er snel uit. Tijdens de proefrit zag ik plots een KM/u bord en bleken dus in Ierland te zitten. Grappig want daar was ik nog nooit geweest en zo had ik dus tegen de tijd dat de auto thuis was al 4 landen er mee aangedaan (Ierland, Noord Ierland, Schotland en Engeland)

Na de koop gelijk naar de boot gereden. Onderweg wat proviand kopen en al gelijk een leuk gesprek met iemand die niet wist wat het was.

52385243589_c6cde2c66d_k.jpg

Auto stond wel op het dek dus was gelijk helemaal gepekeld.
52384934756_12e2269291_k.jpg

Lange rit maar heb van elke km/mile genoten. Rond 4.30 in de ochtend (Zondag) was ik weer thuis zonder incident.

Nu kan ik op mijn oprit 3 auto's net kwijt, 4 is dus 1 teveel: Maar het staat wel mooi. Mijn vrouw zegt dat de SAAB eigenlijk het liefdes kind is van de Alfa en De Volvo. De looks van de Alfa en het comfort (en Zweeds paspoort) van de Volvo. Daar zit zeker wat in :)

52391388339_fa79e09548_b.jpg

Betere foto's volgen nog wel en een update hoe met met de Alfa en Land Rover af gaat lopen, Daar ben ik zelf ook wel benieuwd naar namelijk :)

Barri zei:
Gaaf zeg! Zo'n 9-5 vind ik wel echt tof.
Beste rit naar huis trouwens!

Dank, Ja 4 uur s'ochtends van huis in Engeland en bijna precies 24 uur later weer thuis. Ben er, zeker na een intense week reizen de week er voor nog niet van hersteld. Maar het resultaat mag zijn en het is allemaal goed gegaan dus geen klachten.

Enige herinnering die ik eraan heb is dat ik de stoel niet fijn vond zitten. Maar het is wel echt een auto die prachtig oud wordt.

Hele mooie kar, zal ook wel rijden als een tiet (y)
Ik zal m'n ogen openhouden voor die lichtbalk, wellicht dat ze in deze contreien iets minder zeldzaam zijn.

In één woord: Held!

Wat een prachtige oprit zo! Jaloers, hoor.
En een ontzettend gave roadtrip naar Transnistrië. Nog net even een paar tandjes verder dan de rit die ik ooit naakte naar het net van de oorlog herstellende Belgrado, ook in een Volvo (wel "maar" een 340).

Nico GTR zei:
Enige herinnering die ik eraan heb is dat ik de stoel niet fijn vond zitten. Maar het is wel echt een auto die prachtig oud wordt.

Ja stoelen is natuurlijk altijd een beetje een individuele factor. In de Land Rover krijg ik na een hele lange rit wat last in mijn onderrug, de Alfa kramp in mijn linker been, de Volvo die volgens vele een van de beste stoelen heeft zijn inderdaad super maar kreeg daar ook wat lichte kramp in beide benen., aangezien de stoel net te kort is. De SAAB is geleverd met zeker 3 type voor stoelen. Een met een verstelling in de lengte zou lekker zijn geweest maar dat heeft deze niet. Het zijn wel Aero stoelen die beter zouden moeten zitten dan die in de Vector. En ik moet zeggen na, wat was het? 7 uur sturen? Ik stapte er uit zonder pijn. Persoonlijk vind ik deze een van de lekkerste stoelen waar ik in heb gezeten, maar ja we zitten ook nog in de "ik ben net verlieft periode" :)

Wat betreft het mooi oud worden, dat is wel een van mijn consequente redenen waarom ik een auto wel of niet aantrekkelijk vind. Deze ziet er net als de Alfa en zelfs de Volvo nog steeds fris uit. De Land Rover daarin tegen is tijdloos omdat hij al gedateerd was toen hij geïntroduceerd werd :)

52393194280_7136d9cb79_k.jpg

Zadelsnuiver zei:
Ik zal m'n ogen openhouden voor die lichtbalk, wellicht dat ze in deze contreien iets minder zeldzaam zijn.

Dank, rijdt heerlijk en zoveel trekkracht, de twee turbo's sleuren er graag aan zo blijkt.

Ja graag, ik heb al op "bakljus" gezocht :p

Bart81 zei:
In één woord: Held!

Wat een prachtige oprit zo! Jaloers, hoor.
En een ontzettend gave roadtrip naar Transnistrië. Nog net even een paar tandjes verder dan de rit die ik ooit naakte naar het net van de oorlog herstellende Belgrado, ook in een Volvo (wel "maar" een 340).

In een Volvo 340 is wel bikkelen, afstand is dan ralatief en in een XC90 een stuk uhhh comfortabeler. Dit kant op wil ik ook nog eens maar dan met de Land Rover.

Deze oprit zou ik in NL niet kunnen bekostigen maar de belasting hier maakt dat het te doen is, het is dit of een nieuw auto maar ik heb liever dit (+ nog een paar die op mijn verlang lijstje staan :) De Alfa gaat wel weg als hij of eenmaal gerepareerd is of niet te repareren valt. Ook de Volvo zal op termijn gaan maar daar komt een vervanger voor. De Land Rover, die blijft uiteraard en daar zal ik wel in begraven worden :)

52392793841_2959c55296_h.jpg

De knopjes slijten altijd bij SAAB's en deze is geen uitzondering. Er zijn speciale stikker sets te krijgen die ik vandaag al binnen kreeg dus dat maken we wel netjes. Verder is het een prachtig interieur met toch best een heel aantal leuke typische SAAB dingetjes.

52393011098_6a83071303_k.jpg

Hier de gewrapte licht balk. Waren het niet dat ik in het midden al wat los gepeuterd had , in de hoop dat het alleen was gedaan vanwege vocht, dan was het onzichtbaar geweest. Helaas zit er een scheur onder, dus het wordt vervangen. (Ik speel nog wel met de gedachten om hem 3D in te scannen en op onze nieuwe CNC machine opnieuw te laten uitslijpen uit een blok plastic. Maar dat zou wel een hoop werk zijn. Ga eens met de model bouwers praten).

52393106104_e65d30622b_h.jpg

Bijzonder gave bak! Vond het bij de introductie al een gaaf ding, jammer dat ze zo kort geproduceerd zijn.

406c zei:
Bijzonder gave bak! Vond het bij de introductie al een gaaf ding, jammer dat ze zo kort geproduceerd zijn.

Ja zeker jammer, al bekend het wel dat het nu een extra speciale auto is, die je niet veel tegenkomt. Wel jammer dat, met nog 1 extra jaartje er ook een productie model van de wagon zou zijn geweest, en er was zelfs een hatchback in de planning. Er zij wel 28 prototypes van de wagon op kenteken gezet maar die zijn uiteraard onbetaalbaar.

Ook erg jammer dat de nieuwe 9-3 nooit het levenslicht heeft gezien want die was ook wel erg smeuïg.

2c6f5d5fb8980f8ccaa7bd10a2089b7e.jpg

Ontzettend mooie toevoeging aan het wagenpark!
zonde van die lichtbak, dat is wel een van de karakeristieke elementen van dit model.
Saab blijft een mooi merk, eeuwig zonde dat het verloren is gegaan.
Ik heb één keer een 9-5 wagon in het wild gezien, in de zomer van 2011 in Fjällbacka (Zweden), die werd toen gewoon gebruikt als gezinsauto, Saab was toen nog maar net ter ziele.

Audi A6 zei:
Ontzettend mooie toevoeging aan het wagenpark!
zonde van die lichtbak, dat is wel een van de karakeristieke elementen van dit model.
Saab blijft een mooi merk, eeuwig zonde dat het verloren is gegaan.
Ik heb één keer een 9-5 wagon in het wild gezien, in de zomer van 2011 in Fjällbacka (Zweden), die werd toen gewoon gebruikt als gezinsauto, Saab was toen nog maar net ter ziele.

De wagon heb ik zelf nooit in het wild gezien.Ik hoop eens een SAAB meet mee te maken, bijvoorbeeld in Zweden waar we toch al eens heen wilde waar er hopelijk een of meerdere zijn.

De lichtbak dat komt op termijn wel goed. Het is inderdaad een van de hallmarks zoals ze dat zo mooi zeggen dus moet er op.

Mooi verhaal over de 9-5 en echt een mooie aanschaf!
Ik ben erg benieuwd naar de updates en hoe hij op langere termijn bevalt. In ieder geval veel plezier ermee!

Zadelsnuiver zei:

Victor Muller zal er vast nog wel ergens een paar hebben liggen.

OT: Leuk, een vrij late 9-5! Fraaie aankoop hoor! (y)

der Magistrat zei:
Zadelsnuiver zei:

Victor Muller zal er vast nog wel ergens een paar hebben liggen.

OT: Leuk, een vrij late 9-5! Fraaie aankoop hoor! (y)

Hahaha. De man is de reden dat ik me hier in de SAAB clubs in Engeland eerst moet verontschuldigen voor mijn afkomst :) Ik zal hem eens bellen, maar met deze prijzen kun je met een paar van die lichtbalken Spyker zo nieuw leven in blazen :p

Gaaf! Ik vind het nog steeds een prachtige en moderne verschijning. Dat je ze zo weinig ziet maakt het nog specialer, maar zou mij ergens ook een beetje weerhouden voor dagelijks verbruik gelet op de onderdelenvoorziening en kennis van dit model. Zeker als er al andere auto's op de oprit wachten op herstel. ;)

Ik ben benieuwd naar de zoektocht naar de lichtbalk en de rest van de ervaringen! Leuke rit meteen na aanschaf! (y)

Dakloos zei:
Gaaf! Ik vind het nog steeds een prachtige en moderne verschijning. Dat je ze zo weinig ziet maakt het nog specialer, maar zou mij ergens ook een beetje weerhouden voor dagelijks verbruik gelet op de onderdelenvoorziening en kennis van dit model. Zeker als er al andere auto's op de oprit wachten op herstel. ;)

Ik ben benieuwd naar de zoektocht naar de lichtbalk en de rest van de ervaringen! Leuke rit meteen na aanschaf! (y)

De beschikbaareid van onderdelen is ook de reden dat ik niet eerder tot aanschaf overging. Maar met de Land Rover straks weer werkend zou ik wel kunnen veroorloven om te wachten als het nodig zou zijn. Het meeste is gewoon leverbaar, zei het met gbruik van speciale aderesjes en tegen hogere kosten (zals de LED balk)

Net een dashcam geinstaleerd, k hoop komend weekend wat tijd te hebben voor een goede poetsbeurd en heb misschien een LED bar op het oog.

Ik heb niet veel met nieuwe auto's, of beter gezegd is vind ze zelde de 'investering' en afschrijving waard. Ik wordt blijer van oudere modellen (die ik ook niet hoef te financieren) en modellen die je niet veel ziet of die reacties uitlokken. De Alfa krijg is wekelijks een positive comentaar op, erg leuk. De Land Rover ook uiteraard. De Volvo is de uitzondering, hoewel het best een mooi tijdloos ding is, is ie niet echt speciaal ofzo, maar hij is dan ook gekocht om de familie veilig te vervoeren. Op termijn komt daar ook iets leuks voor terug. Denk aan mni of Citroen Cactus maar mijn vrouw heeft daat, aangezien het haar auto is ook een vinger in de pap.

Nu mag je hier veel met kentekens. Een privé plaat heb ik al (Volvo), Metalenplaat ook (Alfa) Afwijkend formaat ook (Land Rover) maar een ander vormpje had ik nog niet. Die kun je per model gewoon bestellen en voldoet aan de eisen. Helaas is die voor de 9-5 niet te krijgen (te weinig vraag waarschijnlijk) dus heb ik het zelf gedaan. Dat mag dan weer NIET :p maar daar kraait (hopelijk) geen haan naar.
Hij voldoet overigens gewoon aan de eisen bijvoorbeeld de afstandtuseen de rand en de letters etc maar het "bsau nummer" (type goedkeuring) mist nu want die stond net op de rand die ik er af ge haald heb.....oops (maar die ligt in de bak, plus ik zal er wel een legale plaat bij leggen voor het geval dat ik een agent met een slechte dag tegen kom)

Ga de onderkant nog een beetje bijwerken om ook de vorm van de uitsparing nog iets beter te volgen maar toch wel grappig en eens weer iets anders.

Oorigineel (extra grote plaat trouwens) de er een beetje krap in zit.
52393106104_e65d30622b_h.jpg

gemodificeerd
52414859340_b451f6a7d8_h.jpg

PS normaal ben ik wat voorzichtig met het op internet tonen van de kentekens invb met klonen maar die kans lijkt me bij deze zeldzame auto bijna nihil dus geen zorgen wat dat betreft.

PS2: Veel denken hier dat het een prive plaat is maar niks is minder waar., dit is gewoon het origineel. Volgens mijn vrouw, staat er sweety, vogens een jaloerse collega shity. Zelf had ik met het laatse deel in mijn hoofd: titty. :D

Ook nog even een dashcam netje geïnstalleerd met de draatjes weggewerk en direct in de zekeringskast gesnoert met een speciaal setje.
52414972253_e49fb2713e_h.jpg

Ik kwam ook nog een los slangetje tegen in de motorruimte. Via de 9-5 NG owners fb groep kreeg ik te horen dat het de waarschijnlijk de waterafvoer van de lucht filter is. Die zullen we dus weer terug zetten.
52414924533_b5750fe48e_h.jpg

Kan niet wachten om de SAAB flink te (laten) poetsen want hoewel de lak mooi is zitter er een hoop swirlmarks op. Kleine imperfecties heb ik gisteren er uit gepoetst, van deuren etc. Geen deukjes gelukkig, wel wat steenslag. Wel wat beginnende roest op een paar plekjes.

Leuk leuk!! Kom maar door met dit soort verhalen. En ik dacht ook dat er Shitty stond. Maar die V is dan lastig.

Sketcher zei:
PS2: Veel denken hier dat het een prive plaat is maar niks is minder waar., dit is gewoon het origineel. Volgens mijn vrouw, staat er sweety, vogens een jaloerse collega shity. Zelf had ik met het laatse deel in mijn hoofd: titty. :D
De reden dat het er uit ziet als een private plate is omdat de spacing van de 11 heel vreemd is. Niet specifiek jouw auto, alle 11 plates vind ik er vreemd uit zien. Te meer omdat de 1 geen 1 is maar een I.
Ik zie er overigens SWeeT ToY in:T

Ik las ook 'sweety' :D
Bijzonder zeg, dat de 1 als een I wordt getoond.

Even een kleine test. Ik heb gisteren avond een uitgebreid stukje geschreven maar het zou gemodereerd worden en nog niet zichtbaar (waarom?). Hebben andere dat ook, of sta ik op een lijstje smiling smiley ?
Ik zie het soms, ik weet niet waarom. Mocht je het weer hebben met zo'n lange post, stuur me dan even een PM want dan keur ik 'm goed. Dat is minder werk dan alles opnieuw typen.

Gaaf model dit. Bij m'n werk in de buurt staat een witte, verder zie je ze nooit. En voor de gemiddelde mens is het ook geen heel opvallende auto.

Het blijft altijd een mooie auto dit. Net afwijkend genoeg maar ook nog enigzins subtiel. En met genoeg eigenwijzigheid die GM tot wanhoop dreef :)
Mooi (uitgerust) exemplaar ook!

Dank weer voor de leuke reacties.

Wat de Saab met de Land Rover en Alfa Romeo gemeen heeft is dat je er met de aankoop gratis een hele nieuwe sociale kring bij krijgt. Alfa's zwaaien hier naar elkaar, oude Land Rovers ook (naar nieuwere wordt niet gezwaaid behalve als ze flink gemodificeerd zijn). Het leuke is ook dat als je elkaar dan eens op een parkeerplaats tegenkomt je ook gelijk wat te zeggen hebt.

In ze zomer kwam ik op een parkeerplaats bij mijn werk een mooie 2011 9-5 Aero tegen en raakte met de man aan de praat. Dit gesprek heeft er zeker tot bijgedragen dat ik nu zelf zo'n SAAB bezit.

Vlak bij mijn huis staat er soms een mooie 9000 geparkeerd met een oudere man er in (die een krantje leest, ik denk om aan zijn vrouw te ontsnappen :D) Toen ik vanmiddag dan even naar een park ging om te voedballen met mijn jongens stond hij plots daar, zijn 9000 te peotsen. Hij kwam gelijk naar me toe en een heel leuk gesprek volgde. Peter zoals hij heet is een groot liefhebber en kent weer een paar andere lokale SAAB mensen. Hij beloofde me gelijk een originele brochure van mijn auto voor noppes.. Er leuk. Er zat ook een mooi verhaal ook achter zijn SAAB 9000 die er ook prachtig bijstond, het is een speciale annivisery edition uit 1997 dacht ik. Hij heeft nog een SAAB 900 track day waarvan we afgesproken hebben dat ik die een binnenkort eens ga bekijken. Ik vind dat soort ontmoetingen altijd erg leuk.

52432912733_36746c31f0_b.jpg

Volgens het onderhoudsboekje en volgens de info op het dashboard zit er nog voor 8% leven in de olie dus in plaat van te wachten tot na mijn ritje Nederland volgende week heb ik nu al de olie gewisseld. Zo kan ik gelijk de auto eens goed inspecteren.

Vanwege de twee turbo's werd me geadviseerd om voor de dunnere optie van 0W 40 te gaan ipv de 5W. Met een set goede filters en olie met goede moed begonnen. Dat sloeg al snel om toen ik een roestig gat ontdekte in het subframe. Dat moet de vorige eigenaar geweten hebben dus wel een beetje een teleurstelling. Geen man overboord, het is heel lokaal en repareerbaar, bovendien is het een gedeeld GM onderdeel dus makkelijk te krijgen als ik het liever vervang door een ander exemplaar (wel veel werk).

52432914458_f56b0d9fa2_b.jpg

Nog een teleurstelling was dat er klaarblijkelijk 2 monteurs aan hebben gezeten die ik niet hoog inschat. Eén die het olie boutje er te strak op heeft gezet en nog één die geprobeerd heeft om het te verwijderen zonder veel geluk (ze hebben zelf de inkeping en een bijtel geprobeerd, zie foto)

52430085049_b069e99d84_b.jpg

Zelf is het me ook niet gelukt, ik heb met een dremel een vierkantje ter grote van een 3/8 sleutel gemaakt van het afgeronde boutje maar het mocht niet baten. Nog eens over na denken of het ergens laten doen de volgende keer.

Niet ideaal maar ik ben niet voor één gat te vangen en ik heb een olie pompje waarmee ik olie uit de pijlstok opening kan zuigen. Dat werkte prima en heb er net zoveel olie als dat je bij een olie wissel van deze motor mag verwachten (4,5 liter). Olie zag er verder prima uit en ook het olie filter goed geïnspecteerd en geen rare dingen gevonden. Verder ook het diesel filter vervangen en natuurlijk het lucht filter. Interieur filter is er nog niet i.v.b.m de post stakingen hier dus komt nog.

52432955765_ee5fc5e7d8_b.jpg

Verder zag het er prima uit, geen olie lekkages, of andere narigheid.

Er is ook een update voor de LED balk, maar daarover later deze week meer. Fingers crossed.

Okay, de LED update is wat eerder dan geplant. Er stond er een te koop voor £850, met die jongen gepraat en die kwam een tijdje later terug met een bod van £650, ophalen in Liverpool ruim 2 uur weg maar ik vond dat wel prima. Aankomende donderdag afgesproken.

Maar na het schrijven van het bovenstaande, kijk ik nog even op ebay staat er een werkend exemplaar voor £399!!!!! Gelijk gekocht. Komt dinsdag. Mooi! Hopen dat het ook echt werkt maar de referencies van deze verkoper zijn heel goed, en hij heeft er in 2020 ook al eens een verkocht . Op de foto's ziet het er in elk geval netjes uit, zonder water in de lens, of scheuren en met 60 dagen garantie. altijd een goed teken!

nice.gif

uwbuurman zei:
Ah beter! En Liverpool hou je tot dinsdag achter de hand, neem ik aan?

Ja idd. Ik voel me wel een beetje schuldig naar die man. Ik heb zelf ook een hekel aan terug-trekkers op marktplaats/ebay etc. Ik heb hem eerlijk geschreven en gezegd dat als hij het voor donderdag niet verkocht krijg ik het alsnog afneem. Hij had ook al plannen met het geld natuurlijk (LPG zetten in een japanse import Nissan MPV).

Mocht ik die van hem alsnog kopen donderdag dan verkoop ik er wel een op zijn tijd. Niet ideaal maar anders voel ik me te schuldig aangezien ik al had afgesproken om het ding te kopen en hij het vervolgens van ebay gehaald heeft. Wat zou het leven simpeler zijn als psychopaat zonder schuld gevoel denk ik wel eens. :)

Dus ik heb er straks plots 3 :) Mijn oude, een normale en een die al gemodificeerd is. LOL.

Niet gek om nog zo'n item te hebben denk ik, want ze worden alleen maar zeldzamer.
Reed onlangs achter een 9-5, en die led balk ziet er wel gaaf uit!

Wat een gedoe met die olieaftapplug zeg. Zit die ring er aan vast of los?
De olie eruit zuigen moet bij een Smart Roadster ook, want die heeft geen aftapplug...

Barri zei:
Niet gek om nog zo'n item te hebben denk ik, want ze worden alleen maar zeldzamer.
Reed onlangs achter een 9-5, en die led balk ziet er wel gaaf uit!

Wat een gedoe met die olieaftapplug zeg. Zit die ring er aan vast of los?
De olie eruit zuigen moet bij een Smart Roadster ook, want die heeft geen aftapplug...

Ik zal er op termijn geen geld aan verliezen, ik zet ze gewoon alle drie te koop met een beetje marge en dan komt het wel goed.

SAAB was eigenlijk de eerste (na een korte periode van populariteit in de eerste helft van de jaren 90, denk aan de Mecury Sable etc) met de LED bar aan de achterkant en werd vervolgens gekopieerd door.....nou ja wie niet. Dus als ontwerper vind ik dat wel erg leuk.

Er zijn nog wel een paar innovaties die voor de tijd heel innovatief zijn. Zo zit er een rond scherm in het dashboard. die zijn nog lastig te krijgen en heel duur. Ik probeerde die voor een te ontwerpen bus te specificeren een 2 tal jaar geleden en kreeg 0 op mijn rekest, het is me niet gelukt om dat er door heen te krijgen. Nu zijn de budgetten

Het afzuigen is een prima methoden, niks mis mee maar die bout moet er toch een keer uit. Ik las er wel iets op misschien en dan komt ie wel los. Heb al een vervanger besteld. Iemand zal de bout wel vast gezet hebben met een of ander goedje om lekken te stoppen? Of een loctite? Of het rubber van het ringetje is flink vast geplakt, of Bokito heeft er aan gewerkt. Beetje apart. Wilde de oude eigenaar nog schijven maar weet niet goed wat en wat voor zin het heeft.

Nog een snelle Photoshop. Geen plannen maar ziet er wel gemeen uit. De donkere trim was naar verluid geplanned bij de aanstaande facelift en werd ook al gebruikt bij de 9-3. Was bezig met deze folie voor een trein project en dacht...mmmmm. De SAAB stond buiten dus 1+1 is 2 :)

52422589969_c890e593f5.jpg

52422816273_d0b1c86f00.jpg

De voorkant staat niet verkeerd, maar de zijkant wordt wel anoniem denk ik door het wegvallen van de kenmerkende 'hockeystick'.

Sketcher zei:
Nog een teleurstelling was dat er klaarblijkelijk 2 monteurs aan hebben gezeten die ik niet hoog inschat. Eén die het olie boutje er te strak op heeft gezet en nog één die geprobeerd heeft om het te verwijderen zonder veel geluk (ze hebben zelf de inkeping en een bijtel geprobeerd, zie foto).
Ik gok op 1 monteur met de verkeerde maat. Pompje is dan een prima (voorlopige) oplossing inderdaad. (y)

Dakloos zei:
De voorkant staat niet verkeerd, maar de zijkant wordt wel anoniem denk ik door het wegvallen van de kenmerkende 'hockeystick'.

Ja, daar ben ik het wel mee eens. Het glimmende chroom vind ik een belangrijke bijdrage leveren aan het kenmerkend ontwerp.

Bart81 zei:
Dakloos zei:

Ja, daar ben ik het wel mee eens. Het glimmende chroom vind ik een belangrijke bijdrage leveren aan het kenmerkend ontwerp.

Ik ben het met jullie beide eens + de prachtige velgen komen zo niet tot hun recht. Dus ik hou het voorlopig zo. Half half vind ik ook niks.

Dakloos zei:
Ik gok op 1 monteur met de verkeerde maat. Pompje is dan een prima (voorlopige) oplossing inderdaad. (y)

Mogelijk maar ik kreeg er ook geen beweging in ondanks dat ik het boutje precies passend op mijn 3/8 sleutel gemaakt had, dus het zit echt wel vast. In het ergste geval boor ik het er wel uit en tap it er een nieuwe draad in. Komt goed

Beetje warmstoken kan wel eens helpen. Niet teveel, met die aluspullen, maar warmte helpt. Misschien zelfs goed warmrijden en dan gelijk proberen. Denk er wel om dat olie van 100°c warm is.....

uwbuurman zei:
Beetje warmstoken kan wel eens helpen. Niet teveel, met die aluspullen, maar warmte helpt. Misschien zelfs goed warmrijden en dan gelijk proberen. Denk er wel om dat olie van 100°c warm is.....

Ja goede. Doen we in de lente wel weer, dan weet ik wat er komt en ruim ik er mijn zaterdag plannen voor in.

Nou zeg wat een drama met het LED licht. a veel rondbellen eentje gevonden, toen kwam er plots een op ebay voorbij en had ik er plots 2 (waarvan 1 nog niet opgehaald) En nu weer terug naar 1.

Het eBay exemplaar bleek niet te werken dus die stuur ik terug, dankzij de 60 dagen garantie en omdat ik met Paypal betaald heb zal dat wel goed komen. De andere ga ik Donderdag nog steeds ophalen. Mijn oude ben ik ook al kwijt. Iemand op het Nederlandse SAAB forum wil hem wel. Hij gaat geregeld naar het hoge noorden en om zijn werkende LED bar niet aan temperaturen van +30/-40 te laten blootstellen gebruikt hij dan die van mij. Slim!

Verder lijkt het er op dat ik geen in de bochten meedraaiende koplampen heb, niet zo erg maar dat betekend ook dat ik met van die stickers moet gaan rotzooien om in de EU te rijden aan de verkeerde rechter kant. Zelfs de Alfa heeft een schakelaartje in de koplampen om ze om te zetten, nou ja!

Durashift zei:
^^ zie je wel, goedkoop is (duur / geen) koop. ;)

Vaak is dat wel zo ja. De verkoper heeft een goede reputatie dus het zal wel goed komen. Morgen neem ik de LED bar neg even naar mijn werk, even langs de electronic engineering afdeling, daar hebben ze de kennis en apparatuur om het te testen.

PS voor die gene die het interessant vinden. Hier een tipje van de sluier van het werk dat we voor Bentley doen. Het is expres wat vaag en al verouderd maar het komt niet vaak voor dat ik uberhaubt iets kan laten zien. Nu bezig met wat van deze concepten in productie te krijgen. Er zitten hier een paar ideeën in. Allereerst het gebruik van AI. Daar zijn we heel ver mee, en zou een nieuwe manier moeten zijn om met je auto te binden maar ook te bedienen.
Het tweede idee dat je hier ziet is het verwateren tussen fysieke en digitale interacties. Meer kan ik er niet over zeggen maar het geeft een idee.

Embedded doet hij niet dus een linkje. www.vimeo.com/745770167/ac76eae115 (link werkt ook niet lekker dus wie het wil zien moet plakken en knippen, sorry)

Ik ben trouwens niet in de video te zien. Ik sta liever achter de camera of in een hoekje stilletjes te tekenen. Alhoewel, in de video boven deze pagina ben ik wel weer een aantal keer te uhhh......."bewonderen". :p Link naar het bedrijf waar ik voor werk (ik ben de kale die schetst)

Gisteren 2 uur naar Liverpool gereden (en terug). Heerlijk gecruised, Eigenlijk heel zuinig 45mpg (5.2l/100km) (Het was druk dus het meeste onder de 100km/h gereden) Erg netjes toch, voor zo'n grote auto?

In Liverpool zat een SAAB liefhebber die een werkende LED balk had en de mogelijkheid en kennis om ze te testen. De Ebay LED bar bleek idd dood maar die van hem ging gelijk aan. Afscheid genomen van 650 van mijn ponden en gelijk geïnstalleerd. De andere LED balk gaat terug.

LED there be light (slechte woordgrap maar ik ga er gewoon voor :D)

52443020202_da001563a9_h.jpg

52443533426_b7750d1b3c_h.jpg

Morgenavond naar NL, via Duinkerken. Internet kudo's die me gedurende mijn verblijf volgende week weet te spotten :) Nu met de LED achterkant wel een beetje makkelijker. :)

Oh ja, ik kreeg er ook nog een nieuwe kofferklep bij omdat hij die kwijt wou en er bij mijn een deukje in zat. Is alleen de verkeerde kleur, dus even kijken hoeveel spuiten kost. Maar gratis is gratis, ik blijf een Nederlander he :)

uwbuurman zei:
650!! Dat is niet goedkoop, maar nu doet hij het wel weer! Mooi hoor!! Tot maandag! (Ik wil die kudo's)

Ja zeker niet goedkoop, ik had nog naar een sloop in NL gebeld en die wilde voor een soort gelijke 950 euro hebben. Dit zijn wel ongeveer de prijzen. Daarom was ik ook zo in mijn nopjes met de werkende LED bar voor £400, die uiteindelijk dus niet bleek te werken. Ook niet werkend is het eigenlijk een goede deal (aangezien die gerepareerd kan worden met een "Blum kit") maar ik heb al te veel projecten waar ik geen tijd voor heb dus die heb ik terug gestuurd.

Terug
Bovenaan