Design Driven's - Volvo EX40 Twin - Jaguar XJ LWB X358 tdv6

Sketcher zei:
@BleuZ NL

Dank. Die velgen maken de wagen. Persoonlijk vind ik ze veel mooier dan de 19" Ti velgen.

Helemaal mee eens! Velgen kunnen een gigantisch verschil maken voor een auto. Ik heb de 19-inch Ti velgen even opgezocht en die kunnen me ook prima bekoren, maar om één of andere manier zijn velgen met zo'n cirkelachtig ontwerp écht typisch Alfa. Ik vind de auto er vooral een stuk meer karakteristiek uit zien op deze manier (y)

Nico GTR zei:
Lijkt me wel fantastisch zo'n omgeving!

Eens! En al helemaal als de desbetreffende auto beschikt over je eigen werk, hoe gaaf is dat :eek:

Bij jou in de buurt is dat trouwens ook geen onbekend gezicht; toen ik nog in de buurt van NedCar woonde kwam ik wel regelmatig gecamoufleerde Mini's tegen, best sjiek om te zien!

Even korte update:
Volvo

Rijdt probleemloos rond, het zijn de idioten eromheen die soms voor een hick-up zorgen. In 1 week 2 idioten op de stilstaande XC90 knalt. Irritant, maar netjes gerepareerd en onderste deel van de bumper voor gelijk laten mee spuiten. Kamperen in het VK, verhuizen en rit rond Frankrijk en NL.

Wijn inslaan............want Brexit he, we hebben niks meer hier in de schappen :)
51593107371_2a744451e9_b.jpg

Alfa Romeo.

Nu de daily voor werk. Kleine dingetjes na het reviseren. ABS sensor werkte niet, dacht dat die wellicht beschadigd was met het werk aan de versnellingsbak maar het bleek de wiel lager zelf te zijn.
51592291862_11b8555220_b.jpg

Niet iedereen's cup of tea, maar ik vind het goed passen.
51593114501_7308be5d58_b.jpg

Het starten ging steeds moeilijker. Kan van alles zijn, verdachten waren de pomp, lekkende verstuivers, swirl flaps, te lichte accu, slechte aarde maar de starter motor heeft wel een reputatie om wat lui te worden dus die als eerste vervangen. Een vrij intieme operatie.
51576714790_9eafd3a0df_h.jpg

Gek genoeg staan de aftermarket starters als beter bekend dus dit keer geen OEM en bingo! start weer als een zonnetje
51575061137_2978687d3a_h.jpg

Het blijft een prachtig ding die best nog fris oogt en lekker rijdt. Misstaat niet tussen de luxe auto's in Londen.
51576793340_14ebbd01dd_c.jpg

Alfa: Paar gloei stokjes vervangen. Ik denk al de 3de keer in 5 jaar, best veel.

Volvo, Die moest weer voor de APK....

Slecht voorteken, het logo vier er pardoes af toen ik stond te wachten op mijn beurd bij de garage voor de APK LOL. Nog een klein gelukje, want als dat onderweg gebeurd dan moet je een nieuwe bestellen. (kost ook maar een 10tje, maar toch)

51740602635_e011fe7540_b.jpg

De APK was verder prima, behalve een lichte speling op het linker voorwiel. Het zou de "inner tie rod" zijn, maar hij mocht er mee door. Deze heb ik wel gelijk besteld en zelf vervangen gisteren. Een maal los kon ik op het onderdeel geen speling op constateren maar na het vervangen ook niet meer op het wiel dus wie weet. Ik heb de afstand gemeten dus de uitlijning zou niet veranderd moeten zijn maar ik wilde hem toch al laten uitlijnen dus dat zal ik dan maar even laten doen binnenkort. Better safe than sorry.

Lekker in de regen, helaas is de garage niet breed genoeg om de Volvo er in te zetten en er dan ook nog aan te kunnen werken, wel heb ik al mijn gereedschap lekker dichtbij.
51740600430_129e508e22_b.jpg

De dader:
51739708471_89c2c1527d_b.jpg

Het was op zich een makkelijk klusje, ik was binnen een uurtje wel klaar, ik heb ook gelijk de remklauw (zilver) en de veerpoot (zwart) nog even netjes gemaakt. (nieuw laagje verf)
51740597785_3145ecaeeb_b.jpg

Mijn vrouw, die er het meeste mee rijdt heeft iets geraakt. Gemene deuk/kras, ik denk niet dat ze dat er uit krijgen zonder spuiten. Iemand ervaring mee?
51738888012_e1f20c7beb_b.jpg

Je zegt linker voorwiel, maar je weet wel dat je rechts aan het klussen was he? ;)

Zit er nu een persoonlijke plaat op de XC90?
En ben je nog van plan die sideskirts ook te laten spuiten, net als de bumpers?

Barri zei:
Zit er nu een persoonlijke plaat op de XC90?
En ben je nog van plan die sideskirts ook te laten spuiten, net als de bumpers?

Ja er zit een persoonlijke plaat op. Het betekend verder niks, vond het gewoon leuk/mooier om minder letter te hebben en het kan hier dus waarom niet. CDO zou voor Chief Design Officer kunnen staan, maar sta open voor goede suggesties.

Sideskits, Dat was wel het plan. Moet een paar andere dingen (meubelen, motorkap van de Land Rover) spuiten dus neem het dan gelijk mee als ik alles toch voorbereid heb. Gaat wel gebeuren maar heeft niet zon't haast.

Bart81 zei:
Barri zei:
Je zegt linker voorwiel, maar je weet wel dat je rechts aan het klussen was he? ;)

Het is in de UK, hé. Daar zijn links en rechts omgedraaid.

Hahaha ja zo is het, het rechter voorwiel inderdaad.................in NL dan he.

Chief Domestic Operations, want de vrouw rijdt erin toch? :)

Die onderdelen meegespoten laat 'm direct een stuk jonger lijken. En met zo'n persoonlijke plaat valt de echte leeftijd toch niet op :)

Balen dat de volvo maar klappen krijgt steeds. Maar de Alfa-die-een-paar-week-zou-blijven is wel echt lekker, nog steeds!!

Barri zei:
Chief Domestic Operations, want de vrouw rijdt erin toch? :)

Die onderdelen meegespoten laat 'm direct een stuk jonger lijken. En met zo'n persoonlijke plaat valt de echte leeftijd toch niet op :)

Ja goeie! Klopt mijn vrouw rijdt er het meeste in. We zijn verhuisd maar de kinderen hebben geen plaats op de nieuwe school dus mijn vrouw rijdt momenteel zo'n 60km per dag. Tikt best aan.

Ik ben het er mee eens dat hij jonger lijkt alles mee gespoten, wel iets minder karaktervol (en kwetsbaarder natuurlijk)

Nico GTR zei:
Blijft sowieso een mooi ding, de Alfa net zo!! Wat een prachtige auto toch ook.

Beide design klassiekers wat mij betreft.
- Alfa Romeo natuurlijk van het legendarische design huis Giugiaro
- De Volvo ik denk wel het beste werk van de eveneens legendarische Peter Horbury

Ik heb het hele topic door gelezen. Doe dit niet vaak omdat ik zelf ook erg druk ben maar die Alfa is wel echt mooi geworden zeg.
Ik zie daar verrassend veel Fiat ( logisch ) onderdelen in zitten zoals de zekeringbak in de motorruimte.

Mooi topic met mooie auto's al heb ik een grote voorkeur voor de Alfa. (y)

3 auto's allemaal kaput in meer of mindere mate......joy. Daar word ik niet blij van want ik heb ze graag zo perfect als mogelijk.

De Volvo heeft een anti skid massage: Waarschijnlijk de sensor in het stuurwiel. Ik wil alleen een scanner kopen om het zeker te weten maar het is me nog niet gelukt er eentje op fleabay te winnen.

De Land Rover moet nog steeds een nieuwe automaat hebben, meer daar over in het betreffende topic.

De Alfa heeft me voor het eerst laten staan......nou je bijna. Wilde nier meer starten (enkel een klik, probeert het niet eens na dat ik mijn jongens naar school bracht. Ik kreeg hem enkel weer aan de praat omdat ik gelukkig op een heuvel geparkeerd stond en ik hem achteruit kon laten rollen en hem op de koppeling kon starten. Ik kon hem dus terug naar huis rijden maar de dynamo werkte niet, of lade de accu in elk geval niet.

Het kan de dynamo zijn maar zou hij daardoor niet kunnen starten?

Ik dacht eerst aan een te zwakke accu (het was een koude dag), wellicht te zwak en laat de software het dan niet toe om hem te starten? Maar na de accu van de Land Rover even te gebruiken zonder resultaat en het nodige meet werk lijkt het de massa te zijn (klopt dat in het Nederlands? ik bedoel de aarde)

Kabel van de accu naar het chassis, en chassis naar versnellingsbak lijkt goed, en getest en schoongemaakt. Als ik een directe kabel van de selenoid van de starter naar de aarde doe, start hij wel zonder problemen. Nog even puzzelen. dus.

Ooh dat heb ik met de Clio ook gehad inderdaad. Bij mij was het AMP stekkertje op de solenoïde te ruim waardoor die inderdaad niet voldoende massa had.

Massa problemen kunnen echt de mooiste storingen geven alleen kunnen ook zo lastig zijn om goed op te lossen.

Geef me maar een goed mechanisch probleem, ik heb echt een hekel en gebrek aan kennis als het om electriek gaat.

Voor mij geen electrische auto zonder garantie voorlopig :)

Nu weer weekje werk, waarschijnlijk geen tijd, wellicht een klusje voor een mobiele monteur. Ik heb er eigenlijk geen zin meer in. Wil ook liever door met het reviseren van de nieuwe tussenbak en automaat voor de Land Rover dan steeds die Alfa repareren. De laatste tijd is het steeds raak.

Barri zei:
Sketcher zei:
Geef me maar een goed mechanisch probleem, ik heb echt een hekel en gebrek aan kennis als het om electriek gaat.
Kocht je de Alfa niet juist met elektrische issues? :T

:p Klopt, en ik ben die uitdaging aan gegaan mede om mezelf wat meer te leren. Grappig genoeg bleek het om een mechanisch probleem te gaan binnen een elektronisch component (Stuurslot mechanisme liep vast waardoor wat de auto niet liet starten)

Op zich zou het een leuke uitdaging zijn als ik mijn kostbare vrije tijd op dit moment niet liever ergens anders aan zou willen besteden.

He hallo allemaal, kleine update. Nieuwe APK voor de Alfa. Goed nieuws. Wel is een wiellager aan de beurt en ze hebben een gebroken veer achter gemist die ik besteld heb. Het slechte starten is opgelost met een extra massa kabel.

52213577809_eed2aeed88_b.jpg

Over een opvolger wordt nog nagedacht. Ik had een bestelling geplaatste voor een Q4 Etron maar de levertijd werd zo lang dat ik die geannuleerd heb en besloten heb niet voor een auto van de zaak te gaan. Gelukkig waren zowel mijn bedrijf als de lease maatschapij behulpzaam. Het was ook de fout van de leasmaatschapij want die had niet goed geinformeerd en toen 'vergeten' de bestelling te plaatsen, waarschijnlijk in de hoop dat ze er ergens eentje konden vinden. o_O

Ik kijk nu naar een Volvo P2 V70R of een Saab 9-5 NG.

Ook naar een opvolger voor de Volvo wordt gekeken. Mijn vrouw heeft een baan en rijdt dus nu veel, iets zuinigers is dus wel fijn (zeker naast de Discovery en mogelijk V70R :) )

Ze wil iets met een hoge zit posities, zuinig en redelijk formaat. Moet een automaat zijn.
Kanshebbers:
- Citroen Catus
- Mini Countryman of zelfs een Cooper
- RR Evogue
- Volvo V40 (XC40 nog een beetje te duur)

Andere ideeën welkom!

August gaan we weer met de auto naar Moldavië om wat dingen te regelen. We zijn druk geweest familie en kennissen uit Oekraïne te halen (Mijn vrouw is half-Oekraïens) Nog niet zeker met welke auto maar zal er hier uiteraard verslag van doen, dat was leuk om te schrijven bij de Land Rover maar ik hoop wel op iets minder avontuur.

Die koplampen in de 159 zijn toch wel erg gaaf! Jammer dat hij opgevolgd gaat worden, ik ben benieuwd waar de keuze op gaat vallen. Zowel de V70 als 9-5 zijn erg mooie auto's met meer dan voldoende ruimte en mogelijk ook vermogen.

Gave foto van de 159 (y)

Qua hoge zit: ik weet niet wat het budget is, maar er zijn natuurlijk veel (kleine) hoogzitters op de markt gekomen de laatste jaren. Dus keuze is reuze!
Mijn ouders hebben sindskort een Captur PluginHybride: zij rijden nu voornamelijk elektrisch, dus zeer zuinig (y)

Blijft een mooie verschijning die AR159, kan niet anders zeggen: en zeker een mooie look met die koplampen.
Nadat ik mijn AR156 had weggedaan heb ik er nog aan zitten twijfelen echter besloot ik toch voor een Duitser.
Had nog gedacht aan een AR166 Sporttronic echter voor dagelijks gebruik was dit niet de slimste keuze.

Benieuwd naar de opvolger, suc6 met je zoektocht.
Is een Mitsubishi Outlander PHEV niets voor je vrouw?

Tomolino zei:
Die koplampen in de 159 zijn toch wel erg gaaf! Jammer dat hij opgevolgd gaat worden, ik ben benieuwd waar de keuze op gaat vallen. Zowel de V70 als 9-5 zijn erg mooie auto's met meer dan voldoende ruimte en mogelijk ook vermogen.

Eens, ik vind het lastig. Een tijdje ook nog naar een 159 3.2 Q4 gekeken maar het is toch tijd voor iets anders denk ik. Ooit komt er wellicht een terug. Er is een mogelijke verhuis naar NL mogelijk dus dat speelt ook nog in het achterhoofd. Welke auto is voor altijd (LHD) en welke even (RHD)

Voorlopig kijk ik naar beide en wordt het lijstje met wensen wat specifieker.

Volvo:
Exterieur kleuren: Blauw metallic (afspraak gemaakt om er een te bekijken, werd ie verkocht, grrr) Zilver (lekker incognito), Zwart metallic.
Interieur: Het liefst Atacama, anders zwart. Beige niet zo'n fan van.
Automaat of handbak maakt me niet zoveel uit. Handbak dan het liefts eentje uit 2004 dus met spacebal.

SAAB:
Het lieft een 2.0t of 2.3t benzine, eventueel een diesel omdat ergens in mijn hoofd speelt om er ooit een electrische aandrijlijn in te gooien.
Heel graag een AERO, met 19" turbine wielen.

Kleuren: Alles behalve zwart en beige interieur.

Sanoma zei:
Gave foto van de 159 (y)

Qua hoge zit: ik weet niet wat het budget is, maar er zijn natuurlijk veel (kleine) hoogzitters op de markt gekomen de laatste jaren. Dus keuze is reuze!
Mijn ouders hebben sindskort een Captur PluginHybride: zij rijden nu voornamelijk elektrisch, dus zeer zuinig (y)

Ik ben nog 'arm' van ons huis kopen en verbouwen waarbij je hier in het VK flink wat eigen cash geld moet steken, en een auto financieren vind ik niks dus zo'n £10k. Daar kan je hier een mooie Cactus voor kopen.

Tomba1961 zei:
Blijft een mooie verschijning die AR159, kan niet anders zeggen: en zeker een mooie look met die koplampen.
Nadat ik mijn AR156 had weggedaan heb ik er nog aan zitten twijfelen echter besloot ik toch voor een Duitser.
Had nog gedacht aan een AR166 Sporttronic echter voor dagelijks gebruik was dit niet de slimste keuze.

Benieuwd naar de opvolger, suc6 met je zoektocht.
Is een Mitsubishi Outlander PHEV niets voor je vrouw?

Dank, op zich heb ik met 2 kinderen het niet meer nodig maar om nou elke dag naar een Outlander te moeten kijken verhoogt mijn libido nou niet echt. Op papier idd wel een goede kandidaat idd. :)

Hier bloedheet (40+) gelukkig werkt de airco in de zwarte alfa lekker.................oh wacht.
Vanmorgen de airco compressor vast gelopen. V-snaar beschadigd maar nog niet geknakt. Maar zelfs met airco uit slipt ie nog dus Alfa is even uit de running. Gelukkig heeft mijn vrouw de XC90 nog en ik de Land Rov....................oh nee die is ook niet klaar (Versnellingsbak) Bus, fiets en mijn vrouw maar lief aankijken dus.

52225650652_6e841190f8_b.jpg

Tijdens de reparatie van de airco pomp bleek ook de crank pully (NL?) tot vloeistof veranderd te zijn. Je ziet dat de residu overal is rondt geslingerd. Heel kleverig, soort teer en het zat echt overal. BDe crank pully had ik vorig jaar nog vervangen maar ik had natuurlijk moeten realiseren dat met de aircopomp geblokkeerd er behoorlijk war stress of de rubberen delen van dit onderdeel komt. Je leeft en leert.

52237764107_60b9066af1_h.jpg

Gedaan wat ik kon dit weekend, alles zit er weer in, morgen komt een nieuwe krukaspoelie en dan zijn we weer mobiel. Ook gelijk de wiellager rechts vervangen. Links voor vorig jaar al gedaan dus je kon er op rekenen dat recht ook bijna op was. Je moet die dingen natuurlijk ook altijd in paren doen maar ja, daar had ik toen geen tijd voor dus nu maar gelijk meegenomen.

Morgen avond de krukaspoelie er op, een nieuwe v-snaar wat nieuwe slang klemmen. Eer uurtje denk ik. Dan hopelijk deze week nog nieuw airco gas er in.

Durashift zei:
Krukaskeering bedoel je, denk ik?

Nee, maar dat helpt me wel verder, het is de krukaspoelie. zelf. Daar zit een rubberen laag tussen die compleet gesmolten is doordat de krukas uiteraard gewoon doordraait maar de v-snaar stil staat. Ik zal het Engels verandering in het Nederlands in de bovenstaande post.

Nou alles weer gerepareerd, afspraak voor volgende week om er weer airco gas in te laten blazen. Mooi toch?

Dat dacht ik ook. Gisteren alleen stil komen te vallen. Ik vertrok van werk en hij wilde al lekker niet accelereren vervolgens sloeg hij ook af en kreeg hem niet meer aan de praat. Gelukkig niet ver van huis en kon nog net de parkeerplaats van een hotel oprollen. Mijn ouders zijn hier in het VK om op de kids te passen nu mijn vrouw ook een baan heeft, dus ik kon mooi de telefoon pakken en zeggen: "Papa, kun je me komen halen" :) Dat was even geleden. (Hij weet verder niks van auto's maar kan wel slepen)

me-calling-my-dad-when-my-car-starts-making-noise-34284813.png

Ik geb mijn vader geinstrueerd om de PC met de software voor de Alfa mee laten nemen (de speciale stekker ligt al in de Alfa) en zag de code "p0340 phase sensor" Dat is de nokkenas sensor. Na het wissen van de code kreeg ik de Alfa met veel moeite aan de praat maar lekker liep ie niet, wel naar huis kunnen rijden. Achteraf niet zo'n goed idee. Ik dacht eerst dat het wellicht de sensor zelf was, misschien beschadigd bij het recente werk maar ik denk nu dat de distributieriem een tandje gesprongen is. Mogelijk is de aanspanner beschadigd met het gedoe van de vastgelopen airco compressor.

Wanneer ik tijd heb? Geen idee, veel werk ook in het weekend, plus volgende week gaan we weer rijdend naar Moldavië (Met de Volvo) dus die moet ook de nodige aandacht krijgen uit voorzorg. Grrrrrr.

Als ik hem niet meer aan de praat krijg heb ik ook een plan B. Er staan een paar mooie 159 3.2 V6'en te koop. Sommige met mankementen waar de huidige 159 goed als donor voor kan dienen. Het is geen V70R maar ook leuk voor even. Het is ook geen Busso trouwens (GM motor als ik me niet vergis) maar 260pk en Q4 blijft leuk.

Ik was al aan het bieden, maar dat zegt ook niet alles, Ik was vorige week ook de hoogste bieder op een mooie zilveren V70R maar die advertentie werd ingetrokken zonder uitleg. Balen. Dat gebeurde eerder ook met een hele, hele mooie blauwe. die deed echt pijn. Wellicht nu meer succes. Onder de 1500 doe is sowieso mee, deze staat wel in Schotland.

52263421071_e807cbb209_b.jpg

Zo ver is het nog niet. Aangezien de motor nog wel ronddraait denk/hoop/bid/droom ik dat het meevalt.

Balen dat de 159 het even niet doet, maar wel leuk om naar wat anders te kijken. Moldavië is een beste rit zeg!

Misschien toch die auto van de zaak maar inroepen?

Ben je van dit soort gedoe wel af, zeker gezien jullie drukke huishouden nu.

Barri zei:
Balen dat de 159 het even niet doet, maar wel leuk om naar wat anders te kijken. Moldavië is een beste rit zeg!

Ja idd. Iets anders was toch al de bedoeling, vandaar dat ik ook verder keek dan een andere 159. Maar we zien wel.

Moldavië is ver, was liever gaan vliegen maar gezien de situatie is het hebben van een auto daar wel fijn. Ook zijn er bijna elke paar dagen bommeldingen die de vluchten ontregelen en worden er steeds vluchten gecanceld. Onze eerder geboekte tickets zijn ook geannuleerd. Ik ben al een paar jaar niet geweest en we moeten ook wat voorbereidingen treffen voor de familie daar in het geval Mr Putin zich ook daar onuitgenodigd laat zien. Later meer, bij interesse kan ik wel weer een paar updates geven. Hopelijk met minder actie dan met de Land Rover de vorige keer :)

Durashift zei:
Misschien toch die auto van de zaak maar inroepen?

Ben je van dit soort gedoe wel af, zeker gezien jullie drukke huishouden nu.

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Ik had ook al een bestelling geplaatst bij onze lease maatschappij voor een Q4 E-tron maar de levertijd werd langer en langer en toen begon de verzekering (apart van de leasemaatschappij) ook moeilijk te doen over mijn spec dus in overleg weer afbesteld, dat kon gelukkig nog. Sindsdien heb ik wat gesprekken gehad met een ander bedrijf in NL. Waar dat heen gaat weet ik nog niet maar aan een contract vast zitten lijkt me niet zo handig, je moet, hier bij mijn bedrijf namelijk je eigen bijdragen aftikken voor de rest van het contract als je eerder weg gaat, en dat loopt bij een beetje elektrische auto best hard op.

Zelf iets leasen is ook een mogelijkheid maar ik wordt nergens echt enthousiast van en vind oudere auto's met karakter gewoon veel leuker. Noem het een kronkel.

Wat ik wel moet gaan overwegen is gewoon de auto's af en toe naar een monteur doorschuiven ipv het allemaal zelf te willen doen. Dat je het kan betekend niet dat het moet natuurlijk.

Ik heb ook laatst iets laten vervangen aan de Megane.....

Het is geen schande. Ook al voelt het wel heel erg vervelend.

Alfa Update: Oorzaak gevonden, gebroken veertje in de distributie riem spanner (Timing belt tensioner) ligt hier een nieuwe naast me op het bureau die ik vanavond zal proberen te installeren. 'oude' was maar een jaar of zo oud en EOM (vauxhall doosje) maar ik denk gebroken door het drama met de airco pomp. Tijden het testen met de de oude leek de motor okay tot hij weer een tandje sprong dus ik heb goede hoop.

Volvo/Moldavië trip update:
Kids al in NL, wij vertrekken donderdag en na een korte stop gaan we vrijdag avond of zaterdag ochtend rijden. Volvo heeft weer nieuwe vloeistoffen, 2 nieuwe Xenon lampen, 4 recente banden en nog meer spul dus loopt lekker. Hopelijk blijft dat zo. De reis is al lang en spannend genoeg.

Enigste is dat ik hoopte een diagnose apparaat klaar te hebben Voor de Volvo kenners, ik heb de DICE en VIDA software en laptop op Win 7 maar het is me nog niet gelukt om alles geïnstalleerd te krijgen.

Plan is om over Praag te rijden en die stad ook te bezoeken. Dan door naar Moldavië en Transitië.

Opvolgers
Wel handig m eerst de Alfa te verkopen en de Land Rover weer op de weg te hebben maar kijk nog wel rond. Geboden op een Alfa 159 3.2. Er staat ook een mooie witte SAAM 2.0 Aero TurboX te koop in Schotland. Afgesproken dat als hij er nog is da als ik terug kom dat ik ga kijken. Prijs is in elk geval heel redelijk.
Volvo V70R ook nog niet vergeten. Het is maar net welke in de juiste configuratie op mijn pad komt. I k zou ze eigenlijk allemaal willen maar ja er passen maar 3 auto's op mijn pad.

Top tip, werk niet oververmoeid tot middernacht aan een auto, en een kleine, verder niet belangrijke tip. Start de motor niet met de de pin die de nokkenas in zijn plaats houdt. (Camshaft locking tool)

52276521705_b9edc95d25_h.jpg

stupid-memes-01.jpg

Na mezelf weer opgeraapt te hebben even gekeken. Een kleppen deksel komt met de nokkenas dus dan toch maar doen (na eerst overtuigd te zijn geweest dat het echt afgelopen was). Dat wordt in september want morgen avond hebben we de boot naar NL. 2de hands kleppendeksel, injectoren ringetjes en nieuwe pakking in elk geval. Wellicht beter ook een nieuwe distributie riem want hoewel die er okay uitziet, en de spanning okay lijkt ze zijn zal die ook wel een flinke knauw gehad hebben. Misschien dat ik dan ook inspuitstuk ga schoonmaken en een swirlflap delete doe voor de volgende eigenaar.

Zucht.

Holy crap, dat is sneu inderdaad. Ik ben het eens met je tip, toen ik onlangs om half 2 in de nacht de dynamo van mijn e21 323i stond te wisselen. Op een gegegeven moment kon ik de sleutels niet meer vinden, de juiste bracket niet in de kast etc. Toen maar gestopt. Volgende ochtend loop ik de loods is en daar ligt alles voor het grijpen...

Herkenbaar. Na een paar late nachten op kantoor was het wellicht ook niet zo slim maar wilde het gedaan hebben voor de vakantie vrijdag. Nou ja. Volvo maar heel houden dan :)

Praag bezoeken is zeker aan te raden, ik was er zelf deze zomer een paar dagen en de stad heeft meer moois te bieden dan we in die paar dagen konden ontdekken. In de oude stad heb je de meeste bezienswaardigheden natuurlijk maar net daarbuiten heb je Kafka's moving head (zeker de moeite waard) en als je van cocktails houdt kan je niet om de black angels bar heen.

Balen van het camshaft lock incidentje, nu maar meteen goed aanpakken en weer door.

Oei dat is even flink balen. Hoe is de nokkenas gebroken? As vastgezet maar tandwiel dat meedraaide? In zo'n geval is de kans wel erg groot dat er in 1 cilinder kleppen opoen stonden en nu krom zijn + mogelijk meer. Ouch...

Sketcher zei:
Het is ook geen Busso trouwens (GM motor als ik me niet vergis) maar 260pk en Q4 blijft leuk.
Klopt, is een door Holden gebouwd blok. Leuk is wel subjectief, niet het woord wat ik zou gebruiken om dat blok te beschrijven.

406c zei:
Oei dat is even flink balen. Hoe is de nokkenas gebroken? As vastgezet maar tandwiel dat meedraaide? In zo'n geval is de kans wel erg groot dat er in 1 cilinder kleppen opoen stonden en nu krom zijn + mogelijk meer. Ouch...

Sketcher zei:
Het is ook geen Busso trouwens (GM motor als ik me niet vergis) maar 260pk en Q4 blijft leuk.
Klopt, is een door Holden gebouwd blok. Leuk is wel subjectief, niet het woord wat ik zou gebruiken om dat blok te beschrijven.
Kan bestaat dat alleen de tuimelaars gebroken zijn, dat scheelt wel een boel. En je hebt natuurlijk heel veel tweede hands mogelijkheden aangezien dezelfde motor ook in Opels/Vauxhalls zit.

De Alfa laten we even voor wat het is want het is vakantie! En dat betekend in dit geval een reisje naar Moldavië. De vaste bezoekers weten al dat ik dat wel vaker gedaan heb, de laatse keer meer dan 10 jaar geleden met de Land Rover. Dat was werd iets avontuurlijker dan bedoelt (Zie mijn Land Rover topic), hopelijk dit keer meer geluk. Ik ben al een aantal jaar niet geweest. Mijn vrouw werkte lang niet dus ging dan dehele zomer. Recent is ze weer begonnen met werk dus die heeft ook maar 2 weken......dus gaan we logischerwijs met het vliegtuig......HA! Nee, joh!

Waarom? We hebben daar een auto nodig en mijn ervaring met huur auto's daar is niet geweldig maar een belangrijkere rede om toch dat hele eind te rijden is dat er steeds bommelding gedaan worden die de vluchten dan annuleren. Ook is het conflikt in Ukraine erg dichtbij en kan zo overslaan dus een auto die ons gelijk richting exit kan brengen is wel een fijne gedachten.

Mijn ouders waren hier (het VK) en hebben de kinderen mee genomen dus die moeten we even ophalen voor we gaan. Normaal is via Polen en Ukraine het snelst/kortst maar nu niet mogelijk. Dus maken we de nood een deugt en doen we wat steden aan.

Aangezien 2/3 auto's momenteel op mijn liefde wachten is de Volvo de logische keus. Nieuwe olie, filters, banden en een check-up later en de auto is klaar voor deze rit van totaal ongeveer 7000 km

52305789359_ac5733592f_b.jpg

Dag 1 begint na ons werk als we om 17:00 naar de boot in Dover vertrekken om dan via Frankrijk, België en NL aan te doen. na wat vertragingen bij de boot komen rond 3 uur s'nachts aan.

52305789294_0daabe567e_b.jpg

Na een afspraak en wat slapen en rust vertrekken we rond 8 uur s'avonds om vervolgend de nacht door Duitsland te banjeren met als doel zo ver mogelijk te komen om Praag te bezoeken. De Volvo vind ik maar een saaie auto maar het moet gezegd worden, hij is heel comfortabel en wil best wel. Ik tikte voor de proef 170 op de klok en er leek meer in te zitten. Best onder de indruk. Ik heb de kids (slapend) in de auto dus de rest rij ik rond de 130/140 kmh.
Mijn vrouw heeft ook een paar uurtjes gestuurd en s'ochtends vroeg net voor Praag stoppen we en slapen we allemaal nog even.

De dag spenderen we in Praag, ik zal de toeristische foto's hier onthouden maar voor wie wilt kan er hier een paar zien (en en sneak prievew van de rest van de rit) Voel je niet geroepen want het is mijn persoonlijke Instagram en het aantal volgers kan me aan mijn r++t roesten. Instagram post vn dag 2 met wat fotos van Praag

Omdat we vroeg zijn is de stad nog rustig, s'middags is dat wel anders dus besluiten een hotel nabij Bratislava te boeken en nog 3 uur te rijden naar Slowakije.

Ik ga hier wat eten dus vervolg het later.

FW Ta 183 Huckebein I zei:
Sketcher zei:
het aantal volgers kan me aan mijn r++t roesten.

Een echte gentleman zegt natuurlijk niet dat iets aan z'n r**t kan roesten maar dat iets aan z'n anus kan oxideren :)
Veilige reis gewenst !

:)

Dag 3 bracht ons na een ontbijt in Bratislava (Mooie kleine stad) naar vrienden in het Balaton meer. De wegen in Hongarije zijn goed maar altijd zo saaaaaai. Het meer was dan wel weer heel mooi.

Na een korte zwem en het huis van de vrienden bekeken te hebben gingen we weer op pad met als doel om in elk geval de Roemeense grens te bereiken. Dat lukte maar we laat. De Roemenen zijn altijd uiterst gemeen tegen mijn vrouw (Moldavische, spreekt dus Roemeens met een Moldavisch accent). Dit keer kregen we een knauw omdat we in de EU rij stonden en zij een Moldavish paspoort heeft. In het verleden hebben we het andersom ook vaak genoeg gehad (dat we naar de non-eu) rij gingen en te horen kregen dat we verkeerd stonden, zucht)

Hotel net na de grens was verder prima. En vond daar ook nog een verdwaalde Think!

52304572732_af5877bd08_k.jpg

52304553077_d27d1dc99e_b.jpg

Oh ja de trrip nog even afmaken. Ik zal het kort houden. Door Roemenië ging prima, het gaat niet snel want er zijn in het noorden bijna alleen maar tweebaanswegen dus je zit regelmatig achter een langzame vrachtwagen. Omdat de Volvo een RHD is moet ik dan vaak mijn vrouw om assistentie vragen om voorbij het obstakel voor ons te spieken. Maar verder een mooie route door een beetje Ardenne-achtig landschap.

52305789049_f922e170c5_b.jpg

We kamen in de avond bij de grens aan met Moldavië. Hier houd onze verzekering op, maar we zijn dit keer niet in de val gelopen met de 100meter doorrijden naar het loket om een verzekering te kopen en dan dus beboet worden voor het onverzekerd rijden :) We hadden het dit keer netjes vooraf online geregeld.

Eenmaal in Moldavië zijn we gelijk doorgereden naar Transistië. Daar kwamen we rond middernacht bij de grens. Voor wie het niet weet Transistrië is een niet-erkend land, waar Rusland vind dat ze de vrede moeten bewaren met troepen en waar openlijk van wordt geroepen dat ze er via de Oekraïne een landbrug willen creëren.

Omdat we er zo laat kwamen waren de meer ervaren en strengere beambten er niet (die slapen liever en doen de dag shift) en zat er een jongere ploeg die ronduit vriendelijk was. Alles is nu online en ik hoefde me de volgende dag niet meer bij de politie te melden.

Foto bij het wachten bij de 'grens'
52379089097_bf19fb6b36_k.jpg

Pfoh wat een reis. Hoeveel kilometer is dat ongeveer?
Denk idd dat je met de Volvo wel fijn vervoer hebt!

De dagen er na hebben in Transnistië besteed met wat voorbereiding voor een eventuele komst van de Russen en wat dingen rond het huis van mijn vrouw haar familie. Mijn oudste heeft vissen ontdekt, ik heb er niks mee maar leuk om samen te doen. De 'off-road' capaciteiten werden soms dus nog wel eens gebruikt maar eerlijk is eerlijk de meeste auto's hadden hier kunnen komen. De koe kwam ook even kijken wat deze zilveren eland hier kwam doen

52305626234_ddb57665f7_k.jpg

Bij het huis stonden de druiven er goed bij, dat wordt weer heerlijke zelfgemaakte wijn.

52305300876_6acad1babc_k.jpg

Verder wat het rustig, het enigste dat we merkte van de oorlog in het land maar een paar KM's verder waren deze roadblocks. Maar op een paar vreemde blikken naar ons rare nummerbord zonder enige markering hadden we er geen last van. Wellicht helpt de CD in het kenteken wel. :)

52305639415_5925bdc6ed_k.jpg

Ze werden we een beetje kribbig toen ik deze brug fotografeerde. Van boven op de brug schreeuwde een soldaat dat dat dus niet mag. Jammer want een mooie brug. Het is een kopie van een andere brug, tussen Roemenië en Moldavië die getekend en gebouwd is door Eifel die ook wat in Parijs schijnt gebouwd te hebben.
https://www.flickr.com/photos/164276331@N05/52305639095/in/dateposted-public/

In Ribnista stond er eentje voor Diante:
52304393357_c442d0822c_k.jpg

en ook de Xedo is Chisinau stond er nog;
52304392747_d09d89fc15_k.jpg

Na een aantal dagen zijn we naar de hoofdstad van Moldavië gegaan. Ik ben er 5 jaar niet geweest en wat is het prachtig geworden, hulde voor de vorige en huidige burgemeester. Nieuwe bussen, parken helemaal opnieuw ingericht, staten vernieuwd. Erg onder de indruk.

52304382402_12c5c515d1_k.jpg

Dat moesten we ook weer terug natuurlijk. Ongeveer dezelfde route maar via vrienden in Brashov (Roemenië) en Zuid-Hongarije.

Tijdens de rit terug begonnen we een vibratie te horen bij bepaalde snelheden. Ik ben nog even gestopt bij een van de heel handige publieke bruggen die ik ook wel zou willen in Engeland/Nederland. Geweldig toch!!

Ik dacht het gevonden te hebben maar helaas het bleef. Hoewel het er niet op leek dat het aan de aandrijving lag en het vrij subtiel was is het toch niet fijn.

Drukte bij de grens met Hongarije. Het is makkelijk te vergeten dat hier de Schengen grens ligt en er dus echt gecontroleerd wordt.
52380504760_e0e1176c2f_k.jpg

In de ochtend komen we aan bij onze vrienden in Zuid-Hongarije. Hij is een engineer van Jaguar-Land Rover die remote werkt, ook heeft hij een boerderij, en er een olie fabriekje dat hij met zijn zoon doet. Ik dacht dat ik het druk had.

HIj is ook een auto-gek en heeft connecties. Bij hun huis controleerde ik even de wiellagers en idd allebei maar een vooral maakt geluid en heeft speling. Dat had ik gecontroleerd maar 3500 heen en nog KM's terug gaat niet in de kou kleren zitten. Onderdelen waren snel gevonden en opgehaald door mijn vriend dus voor peace of mind maar de ergste vervangen en de andere mee genomen voor eventueel/thuis. Uiteraard had ik gereedschap mee en gelukkig hadden zijn een goede impact sleutel. 1 een uurtje en een half was het klaar.

52380398089_72f656d052_k.jpg

Kinderen hadden de tijd van hun leven en mochten met de heftruck en de tractor rijden en van de tokkelbaan.
52380505605_871a6c74ad_k.jpg

De rest van de rit is zonder gedoe dus het volstaat dat ik zeg dat we weer thuis gekomen zijn.

Fast forward naar vandaag. Alfa is nog stuk en de Land Rover ook. Dus wat doe je als 2 van de 3 auto's kapot zijn?

Juist dan ga je opzoek naar een werkende 4de zodat de balans weer hersteld wordt.

Zoals eerder gezegd heb ik een Volvos V70R's gezien, ik kwam er geen een tegen die aan mijn wensen voldeed of geen gebreken had die verzwegen werden. Maar ja, dat is het risico bij het zoeken naar een oudere auto.

Ook werd ik vrij enthousiast van een Porsche 944. Die zijn als je er een beetje werk in wil doen heel redelijk. Er stond op papier een mooie te koop die ik ben gaan bekijken.
Helaas wilde hij niet starten en was de bestuurders stoel foetsie. Jammer.

Foto's volgen nog.

Deze week was ik in Duitsland voor twee beurzen (InnoTrans, treinen en de IAA) maar er popte een hele interessante auto op in Noord Ierland (Diante krijgt gelijk flashbacks)

Een 2011 SAAB 9-5 ttid 4xwd Aero. Een deal gemaakt and as we speak zit ik in het vliegtuig om hem te bekijken kopen.

Er volgt dus meer.

Terug
Bovenaan