DS N°4 | Facelift

Ik vind het een mooie auto! zeker voor een cross-over, waar ik normaal niet zo weg van ben.
Sterker nog, ik vind deze DS4 de eerste mooie DS! Die vouwen etc. (wellicht beetje Lexus-achtig) vind ik hier wel in evenwicht.
Dat dashboard lijkt wat mij betreft wel een beetje op dat van de Citroen DS 1955, dat concave vlak in het midden hint daar wel op.
Ook leuk gevonden zijn de "onzichtbare" uitstroomopeningen voor de ventilatie in het midden.
Kortom, als DS deze kant op gaat, beging ik het nog wel te pruimen te vinden.

De drie verschillende interieursmaken:

.90996.jpg

.90997.jpg

.90998.jpg

Joop 5528328 zei:
@Paschier: Nee, dat doe je zoals Wouter82 al aangeeft gewoon via de tuimelschakelaars zowel links als rechts.

Dus zowle de temp afregeling als de ventilator stel je in via die knoppen? En ik neem dan aan okk het volume van de radio?
Hoe selecteer je de toepassing dan?

Wouter82 zei:
Ik ging er van uit die dikkere knoppen aan de uiteinden voor temperatuur en ventilatie zouden zijn. Maar Joop kan daar zekerheid over verschaffen.
De dikkere knoppen zijn er voor het richten van de ventilatiestroom. De knoppen ertussen zijn er voor de airco: ontwaseming, achterruitverwarming en een voorkeuzetoets (1e links) om naar de airco-instellingen te gaan op het touchscreen.

Vanaf 15'45" tot 17'00"

Passchier zei:
Joop 5528328 zei:
@Paschier: Nee, dat doe je zoals Wouter82 al aangeeft gewoon via de tuimelschakelaars zowel links als rechts.

Dus zowle de temp afregeling als de ventilator stel je in via die knoppen? En ik neem dan aan okk het volume van de radio?
Hoe selecteer je de toepassing dan?
Het nieuwe Iris-systeem is een combi van knoppen en aanraakschermen, met de 5" touch screen voor de automaathendel extra hulpje bij het aansturen. Bediening ventilatie wordt mij op dit moment nog niet helemaal duidelijk maar het lijkt mij zeker een verbetering tov volledig touch screen-bediening.

Ben benieuwd of het infotainment een beetje intuïtief en vlot werkt deze keer, dat was bij PSA tot dusver nogal problematisch. Het ziet er niet slecht uit, al vind ik een submenu wat je zowel aan de linker- als rechterkant kunt afsluiten wel wat merkwaardig.

https://youtu.be/5tiNzQfU7rA?t=68

Joop 5528328 zei:

Ah, ben blij dat ondanks je betweterige opstellen je soms ook niet eens waar je t over hebt.

https://youtu.be/Po4P7oFwIEY?t=817

Inderdaad tuimelaars voor de ventilatieroosters.

Dus dan is de ventilator (hard/zacht), temp instelling en bv volume alleen af te regelen via touch.

Passchier zei:
Joop 5528328 zei:

Ah, ben blij dat ondanks je betweterige opstellen je soms ook niet eens waar je t over hebt.

https://youtu.be/Po4P7oFwIEY?t=817

Inderdaad tuimelaars voor de ventilatieroosters.

Dus dan is de ventilator (hard/zacht), temp instelling en bv volume alleen af te regelen via touch.

"ben blij dat ondanks je betweterige opstellen je soms ook niet eens waar je t over hebt"

Muren komen intussen op je af, Passchier?

Rush Hour zei:
"ben blij dat ondanks je betweterige opstellen je soms ook niet eens waar je t over hebt"

Muren komen intussen op je af, Passchier?

Nee hoor, dat is het punt niet. Het gaat mij er om dat mr Joop mij verwijt foto's niet goed te bekijken maar zelf eigenlijk er ook geen kont van snapt.
Roept op een belerende manier dat de knoppen voor + en - zijn terwijl ze voor het richten van de ventilatieroosters zijn. Ik irriteert me en tegelijkertijd moet ik erom lachen. ;)

Maar goed, tuimelaars voor de ventilatieroosters dus... Ach ja, waarom gewoon een beproefd concept toepassen als je het ook kunt verkloten door iets nieuws te verzinnen?

DeeTwee zei:
Maar goed, tuimelaars voor de ventilatieroosters dus... Ach ja, waarom gewoon een beproefd concept toepassen als je het ook kunt verkloten door iets nieuws te verzinnen?

Ah die tuimelaars vind ik niet interessant, meer dat je (nog steeds) temphoogte en fansterkte via touch moet bedienen. Daar vind ik fysieke knoppen fijner.

Passchier zei:
DeeTwee zei:

Ah die tuimelaars vind ik niet interessant, meer dat je (nog steeds) temphoogte en fansterkte via touch moet bedienen. Daar vind ik fysieke knoppen fijner.
Nou, die tuimelaars zijn in zoverre "interessant", dat ze in eerste instantie wel de suggestie wekken dat je er temperatuur of ventilatorsnelheid mee kunt instellen. Er staat zo te zien ook geen icoontje op ofzo. Dus dat gaat geheid irritatie opwekken bij gebruikers.

MCW zei:
Ergonomie blijft toch altijd een dingetje bij PSA..

Misschien even het oordeel van de journalisten of je eigen ervaring afwachten?

DeeTwee zei:
Het ziet er niet slecht uit, al vind ik een submenu wat je zowel aan de linker- als rechterkant kunt afsluiten wel wat merkwaardig.

Dat maakt het voor zowel de bestuurder als voorpassagier gemakkelijker om het systeem te bedienen (en eventueel individueel in te stellen), is dat zo vreemd?

929V6 zei:
DeeTwee zei:
Het ziet er niet slecht uit, al vind ik een submenu wat je zowel aan de linker- als rechterkant kunt afsluiten wel wat merkwaardig.

Dat maakt het voor zowel de bestuurder als voorpassagier gemakkelijker om het systeem te bedienen (en eventueel individueel in te stellen), is dat zo vreemd?
Als dat het doel is hebben ze zich er wel weer makkelijk vanaf gemaakt, want verder lijkt er eigenlijk niks dubbel uitgevoerd voor zover ik nu kan zien. Dus ik neig ernaar dat een ietwat gezochte verklaring te noemen...

929V6 zei:
MCW zei:
Ergonomie blijft toch altijd een dingetje bij PSA..

Misschien even het oordeel van de journalisten of je eigen ervaring afwachten?

De mening van een journalist (?, je bedoelt een V/M die namens een website / periodiekje een rondje kerk doet? weinig journalistieks aan) interesseert mij weinig.
Behalve die van Nicki en Supercr Blondie https://www.youtube.com/watch?v=dsWxMoh3_50&list=PLG2h1E-Q6t_y-fW0CJQxPzJOJ6lrrKsZJ&index=2&ab_channel=SupercarBlondie .

PSA auto's hebben een prima ergonomie volgens 18.350.776 eigenaren.
Anders zouden zij er niet in rijden, noch gemiddeld €35.895 hebben betaald

DeeTwee zei:
(..)
Nou, die tuimelaars zijn in zoverre "interessant", dat ze in eerste instantie wel de suggestie wekken dat je er temperatuur of ventilatorsnelheid mee kunt instellen. Er staat zo te zien ook geen icoontje op ofzo. Dus dat gaat geheid irritatie opwekken bij gebruikers.

Ja, dat lijkt mij ook.
.. en dan wél voor open en dicht een regulier draaiknopje gebruiken.. :confused:

Ik irriteer mij al aan de knoppen die je horizontaal moet indrukken..terwijl het volgens mij intuïtief zo is dat er óp het logo van de keuze wordt gedrukt. Dus indrukken vanaf de bovenkant én dan brand het lampje op de horizontale balk.

~~~~~~~~~~~~~
Maar ehm.. dat zo'n event in Parijs doorgang mocht hebben vanwege de pandemie waarin 'de wereld' zit?
Mondkapjes verplicht.. maar dan kan je dus gewoon dicht tegenover elkaar staan.. in Frankrijk. Met 3 personen in de auto? Geen probleem..

Apart.

https://www.frankrijk.nl/2021/02/corona-virus-status-frankrijk-nieuws-reisadvies/

@DeeTwee,

Wat dubbel uitgevoerd is betreft volgens mij voornamelijk de regeling van de luchtstroom en temperatuur, voor mij ligt dat toch wel voor de hand dat dit afzonderlijk te regelen is.

@Rush Hour,

Een mening van een journalist die de functie heeft gebruikt is nog altijd wel wat relevanter dan een oordeel vanaf een plaatje.

@Durashift,

Wat hier 1,5 meter is, is in Frankrijk (en het VK) 1 meter. Geen wonder dat het daar iets minder goed gaat dan hier.

Als je de hele tijd in dezelfde (slecht geventileerde) ruimte zit maakt die 0,5 meter ook niks uit :)

Durashift zei:
DeeTwee zei:
(..)

Ja, dat lijkt mij ook.
.. en dan wél voor open en dicht een regulier draaiknopje gebruiken.. :confused:

Ik irriteer mij al aan de knoppen die je horizontaal moet indrukken..terwijl het volgens mij intuïtief zo is dat er óp het logo van de keuze wordt gedrukt. Dus indrukken vanaf de bovenkant én dan brand het lampje op de horizontale balk.

Geen enkele van de journalisten die ik in de presentatiefilmpjes gezien heb, had nog maar de neiging om op de icoontjes te drukken: het is immers zonneklaar dat de knop aan de voorzijde zit.
Dat die tuimelaars niet kunnen gebruikt worden oom de temperatuur in te stellen, is inderdaad een gemiste kans: dat doet de C4 beter.
Maar de opsplitsing in een draaiknop om het ventilatierooster te openen en eentje om de richting te regelen: dat vind je bij meerdere wagens terug.
Bij mijn C5, net als bij de vorige Passat zit er ook een draaiknop en een schuifregelaar, alleen zijn bij de DS4 de regelrichtingen omgekeerd (bij de C5 en Passat verticale instelling met draaiwiel, horizontaal met schuifregelaar).

DeeTwee zei:
Dus dat gaat geheid irritatie opwekken bij gebruikers.

Het functioneren van de airco wordt toch bij de overhandiging uitgelegd? Daar ga je je achteraf toch niet in vergissen?
Een draaiknop was mooier geweest maar voor de gebruiker is dit toch helemaal niet onduidelijk.

Alles went natuurlijk. Maar had laatst twee maanden Clio uit '18 voor de deur en dat R-Link systeem irriteerde gewoon iedere keer weer. Omslachtige zooi. Die grote tuimelaars in de DS4 hadden makkelijk voor de climate control kunnen worden gebruikt.

iDS zei:
DeeTwee zei:

Het functioneren van de airco wordt toch bij de overhandiging uitgelegd? Daar ga je je achteraf toch niet in vergissen?
Een draaiknop was mooier geweest maar voor de gebruiker is dit toch helemaal niet onduidelijk.
Het uitleggen van de werking van de airco...Dat zulks nodig zou zijn illustreert an sich al dat er iets mis mee is. Ik heb al diverse nieuwe auto's in ontvangst mogen nemen maar een uitleg van de airco is nog nooit nodig geweest. Je gaat immers ook niet uitleggen hoe de deur open moet of hoe het stuur draait.

En laat staan als je een auto als vervangend vervoer meekrijgt. Bij de gemiddelde garage is dat niet meer dan een krabbel zetten, een sleutel in je hand geduwd krijgen en een groffe indicatie krijgen van waar de auto staat.

DeeTwee zei:
iDS zei:
DeeTwee zei:

Het uitleggen van de werking van de airco...Dat zulks nodig zou zijn illustreert an sich al dat er iets mis mee is. Ik heb al diverse nieuwe auto's in ontvangst mogen nemen maar een uitleg van de airco is nog nooit nodig geweest. Je gaat immers ook niet uitleggen hoe de deur open moet of hoe het stuur draait.

En laat staan als je een auto als vervangend vervoer meekrijgt. Bij de gemiddelde garage is dat niet meer dan een krabbel zetten, een sleutel in je hand geduwd krijgen en een groffe indicatie krijgen van waar de auto staat.
Tja dan verzorgt Citroën alleszins haar klanten beter dan jouw garage. Bij de ontvangstname van mijn nieuwe wagens is àlles keurig overlopen, op de plaats van de pedalen en het schakelmechanisme na misschien o_O
Alhoewel: zelfs de vergrendeling van de achteruitversnelling wordt niet overgeslagen.
Dat illustreert niet dat er iets mis mee is, dat is een service en aandacht voor de klant.
Een klant van DS wéét ook dat het menu voor de airco in het touchscreen terug te vinden is. Die laat zich dus niet aan jouw ergernissen vangen.

Wat een hemeltergende flauwekul allemaal iDS. We hebben het over hoe een product functioneert of zou moeten functioneren. Of intellect en vaardigheden van de verkopende garage of de gebruiker voor tekortkomingen kunnen compenseren doet totaal niet terzake.

Los van of de gemiddelde DS klant een week in de garage moet verblijven om alles tot in den treure uitgelegd moet krijgen, moeten we ons gewoon afvragen of de bediening van de temp en fan in een touchscreen menu hoort.
Ik denk van niet en het verbaast mij eerlijk gezegd dat PSA nu (alsin in 2021) nog met een model komt waarbij deze bediening in zo'n touchscreen menu is gestopt.

Passchier zei:
Los van of de gemiddelde DS klant een week in de garage moet verblijven om alles tot in den treure uitgelegd moet krijgen, moeten we ons gewoon afvragen of de bediening van de temp en fan in een touchscreen menu hoort.
Ik denk van niet en het verbaast mij eerlijk gezegd dat PSA nu (alsin in 2021) nog met een model komt waarbij deze bediening in zo'n touchscreen menu is gestopt.
PSA deed dit als een van de eerste fabrikanten en we zagen de afgelopen jaren eerder andere fabrikanten volgen in plaats van dat de trend afzwakte.

Echter heeft de nieuwe C4 wel weer gewone knoppen voor de kachelbediening. Dus wie weet...

Edit: Echter de nieuwe DS4 heeft imo ook als eerste een nieuwe generatie infotainmentsysteem, dus ik vermoed dat de oplossing in de C4 eerder iets eenmaligs zal blijven.

Over het algemeen ben ik niet zo gecharmeerd van DS maar deze DS4 vind ik er goed uitzien. Ik ben wel heel nieuwsgierig wat voor prijskaartje eraan gehangen wordt. De Kuga begint met de PHEV vanaf 40k, de Tuscon PHEV vanaf 44k (iets meer pk's). Indien de DS4 PHEV vanaf 45k wordt aangeboden (is 6k onder de DS7) hebben ze best een interessante propositie.

Fraaie auto. Maar over het geheel toch teveel van het goede qua design details. Alsof elke medewerker in het design team zijn eigen bedenksel mocht inbrengen. Deze DS4 is wel een verademing na de wanstaltige DS3 Crossback en de nieuwe C4.

DeeTwee zei:
Wat een hemeltergende flauwekul allemaal iDS. We hebben het over hoe een product functioneert of zou moeten functioneren. Of intellect en vaardigheden van de verkopende garage of de gebruiker voor tekortkomingen kunnen compenseren doet totaal niet terzake.

"hemeltergende flauwekul"

Drama-queen Alert!

Ah gut, ga je nu weer je nickname vijf keer per dag veranderen? Is het weer die tijd van de maand?

DS4 dagproductie: 80 st per dag.
Relatief aag voor een model dat er zo gelikt uitziet en met zo veel intrinsieke kwaliteiten (immers een PSA product)

Een video met de DS4 en A3 CB, buiten bij daglicht:

https://www.youtube.com/watch?v=MQIMqFrrN10&ab_channel=L%27argus

Cro Magnon zei:

Thx!
Ik vind de C-stijl hier niet lekker uit de verf komt. Vind t zelfs een beetje een rommeltje:

Ik vind de C-stijl hier niet lekker uit de verf komt. Vind t zelfs een beetje een rommeltje:

Het scheelt dan wel weer dat de meeste mensen een auto gewoonlijk niet vanuit dat perspectief bekijken.

Cro Magnon zei:

Waarbij de journalist verwacht dat deze zo'n €2000 goedkoper in de markt gezet zal worden dan de A3.

Geen heel spannende verwachting, maar toch. :)

929V6 zei:

Het scheelt dan wel weer dat de meeste mensen een auto gewoonlijk niet vanuit dat perspectief bekijken.

Ik denk niet dat een ander perspectief veel zal veranderen aan de rommelige indruk, maar ik laat me graag verrassen!

DeeTwee zei:
929V6 zei:

Ja was vast gewoon een heel klein cameramannetje.

Ha, de journalist zelf was - als ik het me goed herinner - 1m70 en leek dat vrij normaal te vinden. Die Fransen! :)

^^^ die kerel zal eerst eens een nieuwe bedrijfsjas moeten regelen.. eentje die een buitenstof heeft dat niet zo knispert in de microfoon.. :(

Mooi alcantara in dat DS4 interieur, jammer dat de bediening van de ventilatieroosters niet op beeld kwam..

Vreselijk ontwerp, kitsch is het juiste woord.
Kwalitatief ook bijzonder slechte auto's weet ik uit ervaring.

Erik van Trigt zei:
Vreselijk ontwerp, kitsch is het juiste woord.

Geachte heer Van Trigt

Bent u genegen te elaboreren over welke slechte ervaringen u met onze premium auto's heeft gehad?
U moet welhaast een pechvogel zijn want andere DS klanten zijn ware Bofkonten!
Wellicht dat de DS Customer Service u kan tegemoet komen.
Graag het kenteken van de DS die u -zo te lezen - zwaar heeft getraumatiseerd.

Wees gegroet,
Edelweiss Foxwolde

Mijn God, kan t nog vermoeiender, meneer ‘elke 5 minuten een nieuwe nickname’?

Te laat, de dealer en de importeur hebben hun kans gehad, nu al weer enkele jaren terug bij mijn oude vertrouwde merk,
Had nooit dat uitstapje naar PSA moeten maken, zwaar teleurstellende ervaring, en zie het veel in mijn omgeving.
Ook niet voor niets dat de verkopen teruglopen bij PSA.

Erik van Trigt zei:
Te laat, de dealer en de importeur hebben hun kans gehad, nu al weer enkele jaren terug bij mijn oude vertrouwde merk,
Had nooit dat uitstapje naar PSA moeten maken, zwaar teleurstellende ervaring, en zie het veel in mijn omgeving.
Ook niet voor niets dat de verkopen teruglopen bij PSA.

Noteer ff 3 Maart, Bof.
In je boekje "Mijn 999 AW nicknames".

3-3-2021 komen FCA en PSA met de 2020 cijfers.
En blazen VAG qua marge van de sokken.

Tja Donner/ Rush hour/ Hans

Zeer benieuwd, maar bijzonder hoor.
Een concern met zulke goede marges en dan nog steeds aan het staats infuus?
2 jaar al een forse verkoop krimp.
Een fusie met FCA enkel om te kunnen overleven.
Ik wens ze veel succes en jou vooral veel wijsheid.
Wellicht tijd dat het fanboy brilletje afgaat Hans ;)

Wouter82 zei:
Erik van Trigt zei:

Heb je behalve ervaring ook iets van een bron of objectieve onderbouwing?

W82, have no illusion.

Poster is de huistrol(l) BFKNT

PSA ligt net zo weinig / veel aan een staatsinfuus als VAG.
Overheden willen nu eenmaal een vinger in de pap (>10%) bij bedrijven die honderdduizenden werknemers hebben.(y)
Stel je de chaos voor als een CEO zich plots als BFKNT zou gedragen ..... :cry:
Stormloop op UWV's, jankende moeders, kids die niet meer op vakantie kunnen, laat staan dat de families een magistrale PEU kunnen aanschaffen! o_O

Erik van Trigt zei:
Tja Donner/ Rush hour/ Hans

Zeer benieuwd, maar bijzonder hoor.
Een concern met zulke goede marges en dan nog steeds aan het staats infuus?
2 jaar al een forse verkoop krimp.
Een fusie met FCA enkel om te kunnen overleven.
Ik wens ze veel succes en jou vooral veel wijsheid.
Wellicht tijd dat het fanboy brilletje afgaat Hans ;)

Tja, aandeel van de Franse staat in PSA: 12%
terwijl Nedersaksen slechts een aandeel van 11,8% heeft in VW AG.
Die Fransen hangen echt aan het infuus, terwijl VW het wel op zichzelf kan klaren :)

Terug
Bovenaan