DS N°4 | Facelift

Erik van Trigt zei:
Vreselijk ontwerp, kitsch is het juiste woord.
Kwalitatief ook bijzonder slechte auto's weet ik uit ervaring.

Bijzonder om te lezen dat de schrijfstijl van deze user bijzonder veel overeenkomsten vertonen met die van de bijzonder vele aliassen van Bofkont/Fileflirter (en al die andere nakomelingen) die een bijzonder grote VAG-voorvechter was in de tijd van het bijzonder omvangrijke sjoemeldieselschandaal van Volkswagen AG. In z'n algemeenheid vind ik het gebruik van aliassen bijzonder jammer en niet bijdragen aan de algehele sfeer hier op de site.

Ontopic: ik vind het een bijzonder :)D) goed gelukte auto, herkenbaar als DS. Ik zou het geen slecht signaal vinden als ik deze na introductie regelmatig tegenkom onderweg.

iDS zei:
Erik van Trigt zei:
Tja Donner/ Rush hour/ Hans

Zeer benieuwd, maar bijzonder hoor.
Een concern met zulke goede marges en dan nog steeds aan het staats infuus?
2 jaar al een forse verkoop krimp.
Een fusie met FCA enkel om te kunnen overleven.
Ik wens ze veel succes en jou vooral veel wijsheid.
Wellicht tijd dat het fanboy brilletje afgaat Hans ;)

Tja, aandeel van de Franse staat in PSA: 12%
terwijl Nedersaksen slechts een aandeel van 11,8% heeft in VW AG.
Die Fransen hangen echt aan het infuus, terwijl VW het wel op zichzelf kan klaren :)

U bent bekend tussen het verschil aandeelhouder en staatsteun???

PBO,

Ds4 ga je zelden tegen komen, verkoopt niet.

Erik van Trigt zei:
U bent bekend tussen het verschil aandeelhouder en staatsteun???

PBO,

Ds4 ga je zelden tegen komen, verkoopt niet.

Erik:
in 2013 koopt Nedersaksen 500.000 aandelen om haar deel op 12% van het totaal te brengen
in 2017 (?) koopt de Franse stat 12% van de aandelen van PSA
Een overheid koopt zich met overheidsgeld in, in een private onderneming: 2x identiek hetzelfde. In beide gevallen worden ze aandeelhouder door het toekennen van staatssteun.

En wat de DS4 betreft: je hebt gelijk: die wordt niet verkocht, da's pas vanaf het najaar.
Zal hij goed verkopen?
Een wagenparkbeheerder die op een preview van professionele klanten aanwezig was, gaf op Worldscoop toch aan dat de wagen positief onthaald werd.
je baseren op de verkoopcijfers uit het verleden om te stellen dat hij niet zal verkopen, dat doet me denken op de kleine lettertjes die op de offertes van mijn banker staan bij een investeringsvoorstel:
'resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst'.

Maar omdat je je zo laat op de avond zoveel moeite hebt getroost om je mening te geven in topics over Franse wagens, ter jouwer ere:

Carfanatic zei:
je baseren op de verkoopcijfers uit het verleden om te stellen dat hij niet zal verkopen,

We kunnen ook de huidige verkoopcijfers van DS pakken :)
Wat leren die over een segment waarin DS nu geen wagen verkoopt?
Dan kom je automatisch opnieuw uit bij dat lijntje in de offertes van de bankier.

Elke keer zijn er hoge verwachtingen van een luxe Franse auto en altijd valt het weer tegen qua verkoopcijfers. Ik vind de DS4 een welkome toevoeging aan het (luxe) C-segment maar tot nu toe zit het DS niet echt mee.

Donner Party zei:
Een video met de DS4 en A3 CB, buiten bij daglicht:

https://www.youtube.com/watch?v=MQIMqFrrN10&ab_channel=L%27argus

Kijk eens bij 3.47min hoe dat dashboard in de deur overloopt. Lekker afgewerkt weer.
Het probleem met DS producten is dat ik ze bij lancering fantastisch mooi vind, maar dat dit binnen paar maanden volledig is afgezakt. Het is erg overstyled. Daarbij is door het uitgesproken design het heel belangrijk dat je exact de juiste uitvoering kiest met de grootste wielen, etc. Als je dat niet doet ziet het er gelijk niet meer uit. Dat zal misschien best wat sales kosten van mensen die hetzelfde hebben, waardoor die te duur wordt.

Je bedoelt, die lijn boven het roosr zou gelijk moeten zijn met de lijn in het dashboard?
Zoals op fotos te zien is:

.90996.jpg

mtMpr78.png

IDS kan ons vast weer een zeer uitgebreide verklaring hiervoor geven.. ik hou het op pre-productiemodel.

MCW zei:
IDS kan ons vast weer een zeer uitgebreide verklaring hiervoor geven.. ik hou het op pre-productiemodel.

Als je zelf het antwoord weet, is er geen enkele reden om die eerste zin toe te voegen. Ik dacht dat jij zo van de forumregels hield maar blijkbaar zie ik dat verkeerd.
Bij de foto van Passchier is het probleem niet vast te stellen. Op zo'n 8 maanden voor de start van de leveringen lijkt het me evident dat het een voorserie exemplaar betreft.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Donner Party zei:

Kijk eens bij 3.47min hoe dat dashboard in de deur overloopt. Lekker afgewerkt weer.
Het probleem met DS producten is dat ik ze bij lancering fantastisch mooi vind, maar dat dit binnen paar maanden volledig is afgezakt. Het is erg overstyled. Daarbij is door het uitgesproken design het heel belangrijk dat je exact de juiste uitvoering kiest met de grootste wielen, etc. Als je dat niet doet ziet het er gelijk niet meer uit. Dat zal misschien best wat sales kosten van mensen die hetzelfde hebben, waardoor die te duur wordt.

Ik vind de interieurs van DS juist relatief sober vormgegeven. Wél rijk aan materiaalgebruik maar in zijn geheel veel rustiger dan een MB A-klasse bv.
Qua detaillering gaat DS m.i. niet verder dan Mercedes. Waarom de DS dan overdesigned is?

Idd pre-productie glitch.
Veel handwerk, ('in')regelen computers, kalibreren robot's kost maanden.

Gebeurt vaker

Merkel stond op een podium, 2000 v/m/ in de zaal i.v.m. een VW PR ding.
Frau Bundeskansler opende deur Touran (of Sportsvan, jedenfalls zo'n rechthoekig 'hok') ..... deur lazerde eruit!

Kijk Matt, dan pas kan je deze o_Oo_Oo_O emoji gebruiken

iDS zei:
Donner Party zei:

Ik vind de interieurs van DS juist relatief sober vormgegeven. Wél rijk aan materiaalgebruik maar in zijn geheel veel rustiger dan een MB A-klasse bv.
Qua detaillering gaat DS m.i. niet verder dan Mercedes. Waarom de DS dan overdesigned is?

Als je dat niet ziet? Koekoek. Alle kiertjes, vouwtjes, hoekjes, overdadig gebruik van chroom (DS5), etc. Het is echt een heel druk geheel.

iDS zei:
Donner Party zei:

Als je dat niet ziet? Koekoek. Alle kiertjes, vouwtjes, hoekjes, overdadig gebruik van chroom (DS5), etc. Het is echt een heel druk geheel.

Volg iDS.
Different Spirit kiest voor een bepaalde positionering.
Deze is duidelijk anders dan - ik noem wat dwarsstraten - Honda, Skoda, Mazda.
Alle drie merken die net als DS amper minder zijn dan premium.
Ook het designteam van DS kan een rechthoek tekenen, en een dash met 2 joekels van klokken + lompe toetsen.
Dat doet het niet omdat het kekke dames, onafhankelijke heren, crea bea's, hooggeschoolden en vooruitstrevende transgenders als clientele zoekt.

Vergelijk het front van een DS eens met dat van een Audi dan zie ik vooral veel minder zwarte gaten die bij 99% van die modellen er enkel voor de show zitten.
Ik zie ook niet direct méér chroom wel een tikje anders vormgegeven dan bij de gemiddelde Duitse wagen of Jaguar bv. Zoals hierboven aangegeven Different Spirit. Meer van hetzelfde is toch gewoon niet nodig?
Kiertjes, vouwtjes, hoekjes: ook daar bewandelt DSeen eigen weg maar bekijk een A3 sedan eens: daar is ook geen uitblutsen aan omwille van de complexe oppervlakken van de carrosseriedelen.
En wat de interieurs betreft: de basisvorm is zo sober. De detaillering draait rond facetten, bewerking van het materiaal eerder dan veel materialen samenvoegen.
Al die chromen roostertjes in een A-klasse, alle metalen accenten op het stuurwiel, het dashboard van een 7-serie: ik vind het allemaal veel drukker overkomen dan een DS-interieur.

Neem de beeldhouwkunst (ik besef, een terra incognito voor menig AWer)

De beeldhouwer Johannes Bethon beukte op een joekel van een monolith (ik besef, een terra incognito voor menig AWer)
Resultaat: een rechthoek met een punt.
Gevolg: fans

De beeldhouwer Rick "M" Rodin deed iets anders. Hij creerde beelden uit brons.
R "M"R's werk valt op door het onregelmatige oppervlak, waarop de lichtval schitteringen veroorzaakt.
Deze schitteringen geven het beeld beweeglijkheid.
Prikkelt sensorisch en limbisch.
Gevolg: fans

Ieder zijn ding

o_O:) .... die gast hierboven, grapjas!

Als ie beelden wil zien moet ie naar mijn land ~ Pyramiden met beelden zoals hij nog nooit heeft gezien.
Kostte wat (mensenlevens) maar dan heb je ook wat!

https://nl.pinterest.com/pin/405957353888602114/

https://www.autonews.com/china/audi-targets-1-million-sales-2023

Audi wil in 2023 30% meer auto's in China verkopen dan nu.
En het haalt al 50% van de winst uit China.
Per maand gaan er tienduizenden Lange en volbehangen A4's en A6-en over de toonbank

DS mag blij zijn als het in China de 10.000 per jaar weer eens aantikt
Da's 1/100 ste.....

IDS duidelijk dat u het verschil dus niet weet!
Staatsteun! lees het nu nog maar even goed zou ik zeggen.
"STAATSSTEUN VOOR PSA EN RENAULT"
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/staatssteun-voor-psa-en-renault/

De Franse overheid is trouwens voor 14% aandeelhouder van PSA.
Dat staat compleet los van de verleende staatsteun.

Erik van Trigt zei:
Staatsteun! lees het nu nog maar even goed zou ik zeggen.
Volgens mij staat in dat artikel alleen dat PSA en Renault in aanmerking komen voor de breder geldende steunmaatregelen, wat hier in NL tenslotte ook voor elk bedrijf zo was. En dat de overheid bereid is om eventueel bij te springen mochten er grotere moeilijkheden ontstaan voor deze grote werkgevers. Of en in welke mate er gebruik is gemaakt van die mogelijkheid zal uit de jaarcijfers blijken.

Tja Erik,
en het is ook boeiend wat artikels te lezen over hoe de Europese commissie denkt over investeringen van Nedersaksen in VW (terugbetaling illegale staatssteun), de Portugese overheid die financieel bijdraagt in de modernisering van de assemblagefaciliteit daar,...
Het is VW gegund maar ook onzin te proberen om de Franse auto-industrie zwart te maken terwijl je 'voorbeeldmerk' blijkbaar van in hetzelfde bedje ziek is. En zoals MWH opmerkt: het is nog maar de vraag of de Franse overheid effectief op die overheidsgarantie is aangesproken.

En hierna kan EvT nog honderd artikels aanhalen over al dan niet verleende financiële tussenkomsten bij Franse bedrijven terwijl er daarnaast evenveel terug te vinden zijn uit de financiële pers over andere, ook Duitse fabrikanten. Maar dat draagt niks bij tot een topic over de DS4. Dus laat ik het hierbij, zachtjes neuriënd
;)

MHW hoe je het ook omschrijft het blijft staatsteun.
De Franse auto industrie zwart maken?? ach is niet nodig het is al jaren een doodpaard wat in 2012 al op sterven na dood was.
En op eigen kracht niet kan overleven.
https://nos.nl/artikel/432730-autofabrikant-psa-vraagt-miljarden.html

Nu de fusie met FCA zal ze ademruimte geven en meer overlevingskansen.

iDS & MWH

Marge FCA en PSA was in 2017, 2018, 2019 en H1 2020 hoger (als: beterder) dan VW. Met afstand.
In 2020 zat FCA USA op 11%, PSA op 8,5%.
VW klampte aan, ondanks dat Wolfsburg voordeel heeft van 3,5 mln verkochte auto's in China (2020)
FCA en PSA nog geen 200.000.

Over 2 weken volgen de FCA en PSA 2020 jaarcijfers.
In H1 2020 maakten beiden winst (PSA ondanks -40% sales / Opel in een generatie wisseling).
VW een miljard verlies.

Links om of rechts om, sinds de pandemie hebben vrijwel alle Westere overheden garanties af gegeven dat "als' een bridge nodig was, deze voor bedrijven beschikbaar zou zijn.
Een once-in-a-lifetime event als SARS CoV-!9 is iets waar geen bedrijf 'immuun' tegen is (op plaformbedrijven en Easy Toys na).
De suggestie van een dolende geest (ben even zijn actuele nick kwijt) dat de één wel en de ander niet aan een 'infuus' lag, zegt alles over deze vermakelijke poster, niets over de feiten.

Misschien is dit een beter topic voor jullie en jullie alterego's: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,5903691

Donner je kunt je wel blijven vastklampen aan marges, maar wat heb je daar aan als je jaar op jaar minder verkoopt zoals in het geval van PSA.
Dan is het gewoon een keer over en uit, nou ja wederom een gevalletje staatsteun toepassen net als in 2012, trekken aan een dood paard noemt men dat.
De vakbonden in Frankrijk zijn machtig en oh wee als de werkgelegenheid in het geding komt, dan maar aan de kunstmatige beademing en dat is hoe de Franse auto industrie er al jaren voorstaat tot heden, al willen de fanboys natuurlijk liever niet horen.

Check eens het profiel van Donner en dan zijn reacties.
Rush hour /Donner party /Khalid Aziz Kebab, allemaal hetzelfde account, past elke paar minuten even zijn naam en niemand zou dat door hebben denkt hij o_O
https://www.autoweek.nl/forum/profile.php?4,394885

éDaniel: de Cross wordt dan ook niet meer als een apart model (DS4 Crossback) gevoerd maar meer als de 'robuuste' uitvoering, naast de Performance Line als sportieve uitvoering.

iDS zei:
éDaniel: de Cross wordt dan ook niet meer als een apart model (DS4 Crossback) gevoerd maar meer als de 'robuuste' uitvoering, naast de Performance Line als sportieve uitvoering.

Qui, merci, je sais.

Benieuwd wat de DS4 in .... Japan .... gaat doen.

Alles draait daar om Toyota
Dat heeft 12 modellen in de top 15
Maar sommige niche spelers groeien veel harder dan de markt,
PSA bijvoorbeeld.
Realiseerde in 2020 10.000 st
Daarvan 1000 Diff Spirit's

Ik hoop dat de beelden niet te groot worden maar waag het er toch maar op.
Nog niet richtinggevend op vlak van betrouwbaarheid, maar afwerkingskwaliteit is toch echt wel in orde bij DS:
2020-DS4-34.jpg

Pasvorm, breedte van de voegen, zorgvuldige naden (de aansluiting van het zwarte inzetstuk op de plooi in het plaatswerk is toch quasi perfect)
Het inpassen van de verlichting: naadloos.

2020-DS4-35.jpg

2020-DS4-38.jpg

Los van de appreciatie over de vormgeving: ik vind dit toch wel van een hoog niveau op vlak van assemblage: niks om van te blozen.

Ik heb dan ook zo'n vermoeden (ik spreek met twee, euh nee, twintig woorden ;) ) dat het met de assemblage van de binnenafwerking ook wel los zal lopen. Dit vind ik alleszins foutloos:
2020-DS4-13.jpg

Met dit product lijkt DS nog helemaal niet uitgeteld.

Daniel de Dion zei:
Benieuwd wat de DS4 in .... Japan .... gaat doen.

Alles draait daar om Toyota
Dat heeft 12 modellen in de top 15
Maar sommige niche spelers groeien veel harder dan de markt,
PSA bijvoorbeeld.
Realiseerde in 2020 10.000 st
Daarvan 1000 Diff Spirit's

Dergelijke feestelijke DS roadtest's smaakt naar meer ...
https://www.youtube.com/watch?v=OA7_B6NuKaU&ab_channel=AnnaonRoads

Fraaie foto's
De afgebeelde auto mag er ook zijn, evenals het afwerkingsniveau.

Daniel de Dion zei:
Dergelijke feestelijke DS roadtest's smaakt naar meer ...
https://www.youtube.com/watch?v=OA7_B6NuKaU&ab_channel=AnnaonRoads

French escape from the toxis of this world :)
The French got something to show
Haar navel mag er ook zijn trouwens.

iDS zei:
Ik hoop dat de beelden niet te groot worden maar waag het er toch maar op.
Nog niet richtinggevend op vlak van betrouwbaarheid, maar afwerkingskwaliteit is toch echt wel in orde bij DS:
2020-DS4-34.jpg

Pasvorm, breedte van de voegen, zorgvuldige naden (de aansluiting van het zwarte inzetstuk op de plooi in het plaatswerk is toch quasi perfect)
Het inpassen van de verlichting: naadloos.

2020-DS4-35.jpg

2020-DS4-38.jpg

Los van de appreciatie over de vormgeving: ik vind dit toch wel van een hoog niveau op vlak van assemblage: niks om van te blozen.

De 'foto's' zijn dan ook digitaal gecreëerde renderso_O. Zegt 0,0 over uiteindelijke afwerking.

Tuurlijk digitaal:
daarom zijn dit toevallig identiek dezelfde wagens als degene die bij de 'digitale' persvoorstelling in Parijs gebruikt zijn en waarbij (een digitale vermoedelijk) Thierry Métroz aan meerdere journalisten gedetailleerd de wagen uit de doeken doet waarbij je deze detaillering ook duidelijk te zien krijgt. Daarnaast is er de digitale montage van een digitale dame en heer die digitaal door (een digitaal) Aigues Mortes en de zoutvlakten errond rijden.
En last but not least:
die digitale montages op Youtube: de DS4 naast de GLA en naast de A3 (ongelooflijk hoe ze die reporter in het interieur van de DS4 geshopt hebben).
En telkens kan je diezelfde wagens zien met een uitstekend uitgevoerde pasvorm.
Dank je van me erop te wijzen dat dit allemaal maar zinsbegoocheling is en er toch iemand met boerenverstand op het forum zit.

Daniel Dion hetzelfde account als Rush hour /Donner party /Khalid Aziz Kebab.
Klik even op zijn profiel en check de reacties op het forum.
Wie denk je voor de gek te kunnen houden Hans?

Erik van Trigt zei:
Klik even op zijn profiel en check de reacties op het forum.

Kijk je ook eens je eigen reacties terug? Dan zie je dat je wel erg weinig inhoudelijk reageert en ook bepaald niet bijdraagt aan een prettige forumsfeer.

En weer wat beelden, door de virtuele Thierry Métroz geschoten:
AA5-FFD88-E7-EC-4615-987-B-812-D883-B44-E1.jpg

258-E5-E1-F-C492-4-F8-D-8722-92-DCE3591-BFA.jpg

4-DA17635-A842-444-B-B32-E-ADCE25034776.jpg

8-FDF822-E-171-A-4235-922-E-8-FC9-BD762-C52.jpg

Staat hem goed die sneeuw ;)
Die goudkleurige lak trouwens ook: veel beter dan dat grauwe van het exemplaar in Performance Line afwerking.
In deze kleur ook mooi dat het dak in dezelfde kleur is gelakt.

Ik ben benieuwd wat een kleiner formaat velg hem zal doen. Die 20" is overdone m.i.

En een fantasietje?
De linker knoppenrij lijkt blank , de rechtse zwart. Of is het een reflectie van het licht?
619-A1-C96-9056-4-D59-A3-B8-458-AB647105-F.jpg

Alleszins een mooi detail.

Zeer strak en prachtige details

Benieuwd of de Astra hetzelfde silhouette krijgt.
(is bij DS3 CB en Mokka goed te zien)

Viel mij laatst ook al op hoe slecht die DS producten zijn afgewerkt in het algemeen, interieur van slechte materiaal, hangende deurpanelen etc etc

Erik van Trigt zei:
Viel mij laatst ook al op hoe slecht die DS producten zijn afgewerkt in het algemeen, interieur van slechte materiaal, hangende deurpanelen etc etc

Idd shocking, die zooi van DS.
Waar ik woon rijdt de sleepdienst af en aan.

Maar die jankende berijders BOFfen ~ ze maken dankbaar gebruik van een PON pendeldienst.
De lokale VW boer Van Trigt & Co draait overuren.
CFO Gommers lacht zich ondertussen de bxllen uit de broek - van zijn bonus heeft hij bij de belendende Benz dealer iets premium besteld.

Waar jij woont rijden niet veel Van die DS kitsh.
Waar wel overigens, verkopen lopen jaar op jaar terug. Mensen willen een degelijke/goede auto.
Niet voor niets dat VW al sinds jaar en dag de meest verkochte auto in Europa is.

Erik van Trigt zei:
Waar jij woont rijden niet veel Van die DS kitsh.
Waar wel overigens, verkopen lopen jaar op jaar terug. Mensen willen een degelijke/goede auto.
Niet voor niets dat VW al sinds jaar en dag de meest verkochte auto in Europa is.

"'Waar jij woont"?
We zijn dorpsgenoten, hier in Nw Vennep?

Idd is VW sinds jaar en dag het meest verkochte merk in Europa.
Geen idee waarom die opmerking in een DS topic wordt gemaakt maar soit. BOF eigen

De V is van volk, weet je nog?
Bigmac.

DS is premium. Voor fijnproevers. Voor onafhankelijke geesten.
Gezien je werkzaamheden weet je daar het nodige van.

Terug
Bovenaan