Elk Merk Waardig - vereniging voor onbekende en miskende auto's

Het verbaast me dat zo'n Omega bij jou geen gevoel oproept, Idranor. Ik vind het zelf een mooie, erg fijne auto. Voldoende ondergewaardeerd ook om ruimschoots binnen de EMW-normen te vallen; veel meer dan bijvoorbeeld een Volvo 245. Die heeft 'iedereen' al.

whitestretchomegaside.jpg

grensrijder zei:
Het verbaast me dat zo'n Omega bij jou geen gevoel oproept, Idranor. Ik vind het zelf een mooie, erg fijne auto. Voldoende ondergewaardeerd ook om ruimschoots binnen de EMW-normen te vallen; veel meer dan bijvoorbeeld een Volvo 245. Die heeft 'iedereen' al.

Dat is zo, maar die 245 gaf me een bepaald moeilijk te omschrijven goed gevoel wat ik bij die Omega niet krijg. Dat het goed rijdt, en in tegenstelling tot de andere kandidaten geen mankementen vertoonde, heeft mij gebracht tot de beslissing 'm te kopen. Zelfs met de relatief kleine 2.0 reed het vlot en soepel, schakelt redelijk goed, remt prima, niks op aan te merken. Maar de lijnen doen me niets, de kleur is te donker, het merk spreekt me niet aan, de perfecte pekelbak dus. Want Linda en ik waren erg bang dat we een auto zouden aanschaffen waarvan we aan het einde van de winter geen afscheid van zouden kunnen nemen.

Gelukkig blijkt gevoel ook beïnvloedbaar, want het doet me goed positieve reacties te krijgen op mijn eerste verstandige aankoop op autogebied. :cool:

Zo'n Omega zal best een prima rijdende auto zijn, maar wel een zoutloos ding. Als pekelbak voor Idranor en ega dus prima. Maar tja... als deze nou aan het winter echt zo'n fijn rijdende auto blijkt te zijn met veel laadruimte bovendien..... pfff... keuzes.
;)

simca1006 zei:
Zo'n Omega zal best een prima rijdende auto zijn, maar wel een zoutloos ding. Als pekelbak voor Idranor en ega dus prima. Maar tja... als deze nou aan het winter echt zo'n fijn rijdende auto blijkt te zijn met veel laadruimte bovendien..... pfff... keuzes.
;)

Wat maakt een Omega zoutlozer dan bijvoorbeeld een W124, een Camry of een 940?

Gaaf, dat is een echte O-Mega :D

Door zijn zeldzaamheid én die twee achterwissertjes vind ik dit toch echt een stuk zouter:

0591290-Toyota-Camry-Customwagon-3.0-GXi-V6-1992.jpg

grensrijder zei:
simca1006 zei:
;)

Ik vind een 940 of een W124 net zo zoutloos, en als ik de post van Wouter hierboven niet had gezien had ik hetzelfde gezegd van die Camry. Maar de wissertjes doen het hem. :cool: De kleur maakt trouwens ook best wel verschil, lichte kleuren vind ik op dit soort auto's meestal mooier dan donkere.

Eigenlijk wilde ik in ongeveer dezelfde categorie een Citroen XM break of een Mitsubishi Sigma stationwagon. Maar die XM's zijn vrijwel niet te vinden voor die prijs en hetzelfde geldt voor de Sigma, hoewel er een erg mooie in Veghel staat. Als die wat dichterbij had gestaan...

Idranor zei:
Zoiets dus (foto van internet):

opel__omega_caravan_2_0_16v_8_fold_in_ahk_air_alus_1996_1_lgw.jpg

Niet dat ik de grootste Opel-fan ben, maar zo'n Omega is toch bepaald geen auto om je voor te schamen.. Vooral het type hiervoor spreekt mij wel aan. Leuke auto stiekem toch dit?

grensrijder zei:
simca1006 zei:
;)

Een Camry springt er voor mij iets meer uit.

Helemaal niet gek zo'n Omega.(y) Echt nog een Opel van de ouderwetse onverwoestbare stempel, maar ze verdwijnen wel in rap tempo van het straatbeeld dus wees er maar zuinig op.;)

929V6 zei:
Helemaal niet gek zo'n Omega.(y) Echt nog een Opel van de ouderwetse onverwoestbare stempel, maar ze verdwijnen wel in rap tempo van het straatbeeld dus wees er maar zuinig op.;)

Ik weet dat er medeforummers zijn die zich ongetwijfeld niet zo in dat 'onverwoestbaar'-statement kunnen vinden:)

Niettemin vind ik het zelf wel een erg geslaagd model.

Best een karakteristiek model ook, met al die rondingen.

Ondertussen zijn Grensrijdster Mk II en haar zeven passagiers met de Dorchester gestrand op de ring van Parijs, vijf minuten voor hun eindbestemming. De automaatbak lijkt geen mechanische verbinding meer met de motor te hebben, dus ik vrees een gevalletje defecte koppelomvormer. Ze krijgen van de ANWB twee huurauto's, want ja, een achtpersoons alternatief was niet voorhanden. Morgen maar eens horen wat die Fransen met een defecte limousine van 31 jaar oud gaan uitspoken.

Acht personen in de Dorchester :confused: Die heeft toch maar zeven zitplaatsen? Evengoed vervelend om zo panne te krijgen...

Nee, acht zitplaatsen. In het midden passen ook drie personen. Anderhalvemansbrede stoelen, zeg maar.

Ik heb dit weekend maar liefst drie auto's gekocht. Geen Volvo 245, want die had ik al, maar wel een BMW 1600 GT, een Datsun 260Z en een Glas 1700.

In Frankrijk en ze hebben niet eens een Espace? Flauw! o_O

En die Opel, ik schaam me er zeker niet voor maar ik verwacht vooral dat het een betrouwbaar ding is en dat ik er bij eventuele sneeuw nog wel wat lol mee zal hebben, verder ben ik niet van plan er gekke dingen mee te doen en hoop m na de winter weer blijmoedig aan een ander over te kunnen dragen. :cool:

Wouter82 zei:
Klinkt goed! Heb je extra vitrinestalling moeten bijkopen? :)
Dat is inderdaad hard nodig, want ik heb de laatste tijd aardig wat mooie modelletjes aangeschaft.

@Idranor: gefeliciteerd en veel plezier met de Omega!

grensrijder zei:
Best een karakteristiek model ook, met al die rondingen.

Ondertussen zijn Grensrijdster Mk II en haar zeven passagiers met de Dorchester gestrand op de ring van Parijs, vijf minuten voor hun eindbestemming. De automaatbak lijkt geen mechanische verbinding meer met de motor te hebben, dus ik vrees een gevalletje defecte koppelomvormer. Ze krijgen van de ANWB twee huurauto's, want ja, een achtpersoons alternatief was niet voorhanden. Morgen maar eens horen wat die Fransen met een defecte limousine van 31 jaar oud gaan uitspoken.

Dat wordt vast een sappig verhaal wat je niet mag onderbreken! :D;)

Idranor zei:
Eigenlijk wilde ik in ongeveer dezelfde categorie een Citroen XM break of een Mitsubishi Sigma stationwagon. Maar die XM's zijn vrijwel niet te vinden voor die prijs en hetzelfde geldt voor de Sigma, hoewel er een erg mooie in Veghel staat. Als die wat dichterbij had gestaan...
Alsof die afstand jou wat uit maakt... Ik kan me nog herinneren dat we een Skoda hebben opgehaald in een uithoek van het land waarvan ik niet eens wist dat die uithoek bestond :)

@Grensrijder: wel tof, om gewoon met 8 man in de Dorchester naar Parijs te rijden! (y) Beetje jammer dat ie strandt... Ben benieuwd wat het is. Wordt ie daar gerepareerd of zo terug naar NL?

Waarschijnlijk een losgebroken vliegwiel. Komt vaker voor bij Granada's en Scorpio's.

Dilemma: mijn eerste auto is weer op de markt. Gaat om een '92 Mazda 121 (bolhoedje) die ik op mn 18e in 2000 kocht voor 5.000 gulden. Wagentje is daarna naar mn moeder gegaan die er 1x per 2 weken mee rijdt de laatste jaren. De koppeling moet vervangen worden, want er is haast niet meer mee te rijden. Ook zit er wat laswerk aan, en remleidingen moeten vervangen worden. Ik krijg hem uiteraard van mn moeder, maar zal ik het doen?! Met 4 auto's heb ik er wel genoeg, maar kan hem natuurlijk ook wegzetten voorlopig...

Is zo'n 121 een beetje EMW? Ik vind van wel, en het zijn gewoon goed rijdende en praktische autootjes.

@ VW1200: Die Ka een stamp geven en 121 opknappen! Leuke auto zeker als hij een canvasdak heeft en van die leuke 'berenvelgen'.

Ook zonder cabriotop en berenvelgen een leuk ding, zo'n 121. Het is je eerste autootje, dus ik zou die kans pakken nu het nog kan.

Zo te lezen hebben zelfs EMW'ers niets met de Ford Ka. Arm modelletje, door niemand (op een paar naieve tienermeisjes na) gewild ;)

Een Ka is tijdloos leuk en rijdt ook nog eens geweldig. Die 121 is eigenlijk alleen leuk als er een groot open dak in zit. De Ka is meer één geheel met een interieur dat voortborduurt op de buitenzijde van de auto. De 121 is alleen van buiten afwijkend en vanbinnen saai.......

Die zijn inderdaad wel enigszins leuk en naar mijn idee ook minder roestgevoelig (al kan dat ook komen doordat die uitvoeringen pas later op de markt kwamen, en profiteerden van de betere roestpreventie die de jongere Ka's kenmerkt).

Ik kan me overigens herinneren dat toen mijn tante in 1998 een ex-demo Ka kocht (zeer waarschijnlijk een van de eersten, ik geloof dat het kenteken met een R begon) ik het best een futuristisch ding vond. Toen was roest uiteraard nog geen probleem, maar niettemin waren er zoveel andere zaken mis mee (onder meer lekkage, deuren die niet goed dicht gingen) dat de Ka al weer snel werd ingeruild voor een nieuwe Kia Pride Wagon (wat een nog veel slechtere auto bleek te zijn, maar dat terzijde).

Inmiddels zijn we zo'n vijftien jaar verder en is de Ka bekend geworden als een ratelende roestbak. Als ik tegenwoordig een vroeg exemplaar zie kan ik het niet nalaten om er een foto van te nemen, omdat ik weet dat ze over niet al te lange tijd bijna allemaal verdwenen zullen zijn...

9452718664_f13c52ce31_z.jpg

Barri zei:
Idranor zei:
Alsof die afstand jou wat uit maakt... Ik kan me nog herinneren dat we een Skoda hebben opgehaald in een uithoek van het land waarvan ik niet eens wist dat die uithoek bestond :)

Dat is ook zo, en ik realiseerde me net dat mijn huidige wagenpark afkomstig is uit Aalsmeer, Groningen, Friesland, Rotterdam, Limburg, Amsterdam en Rotterdam. :)

Maar mijn situatie is nu wel wat anders dan toen dus dit kwam beter uit.

D. Elzinga zei:
Zo te lezen hebben zelfs EMW'ers niets met de Ford Ka. Arm modelletje, door niemand (op een paar naieve tienermeisjes na) gewild ;)

Niet alles hoeft als geweldig beschouwd te horen, er zijn veel modellen die een hoog EMW-gehalte hebben maar persoonlijk heb ik daar niks mee. Wat ik dan wel weer zo boeiend vind dat een ander dat bij een bepaald model wel heeft en er honderduit over kan praten.

Er is 1 Ka-variant die mij wel kan bekoren:

L1030484.JPG

Een gelijke als de foto hebben mijn schoonouders. Topding!

ZDRIE zei:
Een Ka is tijdloos leuk en rijdt ook nog eens geweldig.

Maar ook kwalitatief matig, roestgevoelig, zeer onzuinig en ont-zag-lijk lelijk. Die achterkant lijkt wel een Zuid-Amerikaanse vrouw met een te dikke batterij.

grensrijder zei:
ZDRIE zei:
Een Ka is tijdloos leuk en rijdt ook nog eens geweldig.

Maar ook kwalitatief matig, roestgevoelig, zeer onzuinig en ont-zag-lijk lelijk. Die achterkant lijkt wel een Zuid-Amerikaanse vrouw met een te dikke batterij.

Is het daarom dat de Ka in Zuid-Amerika een andere achterkant heeft?

image.php

Ik kwam vandaag een Lancer sedan tegen uit 2006. Een model dat ik destijds even heb gemist.
Zo een:

mitsubishi-lancer-1-6-comfort-5996401-6.jpg

https://www.autowereld.nl/mitsubishi/lancer/1-6-comfort-5996401/foto.html

Terug
Bovenaan